Skocz do zawartości

Świece zapłonowe irydowe?


steyr

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

pytam tutaj bo jest spory ruch, a może ktoś dorzuci swoją subiektywną opinie. Otóż mam pytanie, co sądzicie o świecach zapłonowych irydowych względem standardowych świec? Jeżdżę na lpg [sekwencja] i przyjąłem sobie że co 30kkm wymieniam świece zapłonowe, niezależnie czy się coś dzieje czy nie. Ot oszczedzam na paliwie to nie oszczędzam na komponentach. Fiat dla tego silnika przyjmuje interwał wymiany świec zapłonowych co 40kkm. Mowa o standardowych świecach. Świece wymieniam średnio co 10 miesięcy, akurat jestem na wymianie kolejnego kompletu i się zastanawiam czy nie wymienić świec na Denso irydowe z myślą że przejeżdżę na nich minimum 60kkm? Jakie Wy macie opinie, czy warto? Czy pozostać przy standardowej świecy i standardowej wymianie? I co sądzicie o świecach Denso ? pozdrawiam ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Denso są rewelacyjne, ale cena jest skalkulowana przeważnie w taki sposób, że ich najtańsze i najdroższe modele świec do danego auta wychodzą tyle samo na przejechany km więc oszczędza się praktycznie tylko na robocie. Wydaje mi się, że Denso podaje w swoim katalogu zalecany przebieg dla każdego modelu świecy - jak podasz dokładnie jakie auto to mogę to sprawdzić. W USA nie wiem dlaczego ten sam model świecy Denso (zresztą NGK też) z górnej półki jest dużo tańszy niż w PL (kiedyś tu pisałem o tym i podawałem przykłady).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie wymieniam często te swiece, a z wymiana nie ma problemów. Silnik Fiata 1.2 16v (80KM). Teoretycznie jesli porównać ceny tych świec to żeby się to kalkulowalo to na irydpwych swiecach musialbym robic bez problemu 90kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świeca z elektrodą irydową, czy platynową pozwala na zastosowanie cieńszej igły, a wtedy mamy bardziej skupioną iskrę. Lepsze odpalenie mieszanki, szczególnie na lpg. To z kolei wydłuży żywotność cewki i kabli wn. Metal szlachetny wytrzyma dłużej, niż w niklowej, zwykłej świecy. Ja zastosowałem platynowego Boscha z igłą 0,3mm. Cieńszej nie ma, a świeca dostępna od 14 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świeca z elektrodą irydową, czy platynową pozwala na zastosowanie cieńszej igły, a wtedy mamy bardziej skupioną iskrę. Lepsze odpalenie mieszanki, szczególnie na lpg. To z kolei wydłuży żywotność cewki i kabli wn. Metal szlachetny wytrzyma dłużej, niż w niklowej, zwykłej świecy. Ja zastosowałem platynowego Boscha z igłą 0,3mm. Cieńszej nie ma, a świeca dostępna od 14 zł.

 

Myślałem że nikt nie produkuje świec z igłą cieńszą niż 0.4mm. Możesz podać nr katalogowy tej świecy Boscha?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Otóż mam pytanie, co sądzicie o świecach zapłonowych irydowych względem standardowych świec?
Niedawno zmieniałem po 120 kkm świece - chyba irydowe - założone na pierwszy montaż. Przed zmiana pracowały bez zarzutu i ogladajac po wyjęciu nie wydaja się jakos istotnie zużyte .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem że nikt nie produkuje świec z igłą cieńszą niż 0.4mm. Możesz podać nr katalogowy tej świecy Boscha?

fr6dp, fr7dp. Przy lpg dałem szóstki, normalnie powinienem dać 7. Przy tych świecach jest jedna ważna uwaga, nie dokręcać powyżej 28Nm, albo 90 stopni, bo po mocniejszym dokręceniu naprężenia mogą powodować oderwanie korpusu porcelany od części stalowej. Na szczęście przy tych świecach nic nie wpada do cylindra, a jedynie robią się przedmuchy kompresji. To są sporadyczne przypadki, jakie znam i spowodowane zbyt mocnym dokręceniem.

Co do ceny, cóż, trzeba mieć zniżki w hurtowniach, albo szukać na necie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

pytam tutaj bo jest spory ruch, a może ktoś dorzuci swoją subiektywną opinie. Otóż mam pytanie, co sądzicie o świecach zapłonowych irydowych względem standardowych świec? Jeżdżę na lpg [sekwencja] i przyjąłem sobie że co 30kkm wymieniam świece zapłonowe, niezależnie czy się coś dzieje czy nie. Ot oszczedzam na paliwie to nie oszczędzam na komponentach. Fiat dla tego silnika przyjmuje interwał wymiany świec zapłonowych co 40kkm. Mowa o standardowych świecach. Świece wymieniam średnio co 10 miesięcy, akurat jestem na wymianie kolejnego kompletu i się zastanawiam czy nie wymienić świec na Denso irydowe z myślą że przejeżdżę na nich minimum 60kkm? Jakie Wy macie opinie, czy warto? Czy pozostać przy standardowej świecy i standardowej wymianie? I co sądzicie o świecach Denso ? pozdrawiam ;)

do  mojej turbobenzyny używam zwykłych platynowych NGK(PGR6D) i robię na komplecie około 100kkm bez żadnych kłopotów.

Wg specjalisty z Ngk jedynym silnikiem który masakruje świece jest T-jeT  i tam platyniaki trzeba zmieniać co maksimum 30 tys km.

Także jeśli u mnie platyny wytrzymują z gazem ponad 100km to w wolnych ssakach taki przebieg to powinno być minimum.

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, co jest w t-jet że tak zjada świece?

Nic. Po 60 kkm wyglądają, jak nowe. T-jet był na tyle udanym silnikiem, że już na etapie produkcji szukali zarobku w serwisie, bo przecież można co 30 kkm sprzedać każdemu komplet świec za 250zł. Oczywiście cena hurtowa dużo niższa. Świece robił tylko NGK, jest to świeca motocyklowa z cienkim gwintem i bardzo zimna, więc mało narażona na wypalanie w silniku kręconym do 6 krpm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że takie świece mają raczej tylko sens w przypadkach utrudnionej wymiany itp.

dokładnie tak, ja mam w swoim aucie świece podwójnie platynowe kupione po 25zł szt, dlatego platynowe bo mam bardzo utrudniony dostęp do świec w tylnej głowicy, wymiana świec platynowych lub kontrola po 100tys.kilometrów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fr6dp, fr7dp. Przy lpg dałem szóstki, normalnie powinienem dać 7. Przy tych świecach jest jedna ważna uwaga, nie dokręcać powyżej 28Nm, albo 90 stopni, bo po mocniejszym dokręceniu naprężenia mogą powodować oderwanie korpusu porcelany od części stalowej. Na szczęście przy tych świecach nic nie wpada do cylindra, a jedynie robią się przedmuchy kompresji. To są sporadyczne przypadki, jakie znam i spowodowane zbyt mocnym dokręceniem.

Co do ceny, cóż, trzeba mieć zniżki w hurtowniach, albo szukać na necie.

 

Faktycznie cena bardzo zachęcająca (model który by mnie interesował 13.60pln/szt.) seria Platin Plus, ale konstrukcja jednak trochę inna niż Denso 0.4mm, bo ma ten gruby izolator w którym zatopiona jest jak rozumiem elektroda. Ciekawe jak to się ma w porównaniu do Denso/NGK z cienką "igłą" bez osłony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie cena bardzo zachęcająca (model który by mnie interesował 13.60pln/szt.) seria Platin Plus, ale konstrukcja jednak trochę inna niż Denso 0.4mm, bo ma ten gruby izolator w którym zatopiona jest jak rozumiem elektroda. Ciekawe jak to się ma w porównaniu do Denso/NGK z cienką "igłą" bez osłony...

Normalnie się zachowuje. Elektroda jest zatopiona w celu zapezpieczenia przed mechanicznym uszkodzeniem. Cena niska, bo i materiału szlachetnego mniej zużyli. Te Platin Plus są robione w Niemczech. Fr7dp jest jeszcze tańsza, ale ma mniejszy odstęp elektrod i trzeba ustawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam takie pytanie, jakie stosujecie te irydowe świece? Standardowe irydowe czy irydowe pod LPG? Do tej pory stosowałem zwykłe, żadne z dopiskiem lpg i auto też nie robiło problemów?

Płacisz extra za napis lpg. Świeca taka sama, jak normalna irydowa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu tak czesto wymiana? U mnie w legendzie platynowe denso wg ksiazki co 160 tys km. Mam 80 auto ma 13 lat i zmienilem ale roznicy nie widze ani czuje zadnej.

Zmiana paliwa wiąże się ze zmianą interwału. U mnie fabrycznie są czteroelektrodowe świece z elektrodą środkową platynową i z iskrą półślizgową. Można na nich jeździć 120 kkm, jednak do lpg się nie nadają, ze względu na odstęp elektrod 1,4 mm. Ustawiać odstępu w nich nie można, więc zmieniłem na jednoelektrodową platynówkę, ustawiłem na 0,85 mm i śmiga bardzo kulturalnie zarówno na wolnych, jak i na wysokich obrotach. Przy okazji nie męczy cewek zapłonowych, a jest ich 6. Myślę, że po 30 kkm zajrzę do nich i zobaczę w jakim są stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu tak czesto wymiana? U mnie w legendzie platynowe denso wg ksiazki co 160 tys km. Mam 80 auto ma 13 lat i zmienilem ale roznicy nie widze ani czuje zadnej.

 

Jeśli jest jedna cewka na 2 cylindry to automatycznie spada trwałość świec o połowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam takie pytanie, jakie stosujecie te irydowe świece? Standardowe irydowe czy irydowe pod LPG? Do tej pory stosowałem zwykłe, żadne z dopiskiem lpg i auto też nie robiło problemów?

 

Moim zdaniem szczególnie przy LPG  warto stosować dobre świece platynowe albo irydowe. Dobre to przede wszystkim takie które mają cienką "igłę" czyli np. Denso 0.4mm. Niektórzy jeszcze stosują inną ciepłotę i kombinują z przerwą, ale zdania na ten temat są podzielone. Jeśli nie chodzi tak jak powinien to przyczyny szukałbym w instalacji LPG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem szczególnie przy LPG warto stosować dobre świece platynowe albo irydowe. Dobre to przede wszystkim takie które mają cienką "igłę" czyli np. Denso 0.4mm. Niektórzy jeszcze stosują inną ciepłotę i kombinują z przerwą, ale zdania na ten temat są podzielone. Jeśli nie chodzi tak jak powinien to przyczyny szukałbym w instalacji LPG.

W oplu stosowalem zwykle, wymiana co 60kkm jak dla noPB

w fordzie mam irydowe fabrycznie i takie stosuje przy lpg, wymiana std czyli jak dla noPB co 60kkm

w obu autach zero problemow, a na gazie lacznie ponad 400kkm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przywolywany tjet Fiata ma 4. cewki, a przynajmniej teoretycznie zre swiece na potege - przynajmniej wg interwalow Fiata ;]

 

tam chodzi o obciążenia termiczne.

I bynajmniej nie o to że w każdym t-jecie świece nie wytrzymają tyle ale zdarzały się przypadki "wysypania" świec przy przebiegach powyżej tych 30kkm.

Stąd taki interwał.

Ja mam klientkę co zrobiła na fabrycznym komplecie ponad 90 tys i dopiero się sypneły, ale jednostkowe przypadki o niczym nie  świadczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Wznawiam temat, założyłem DENSO IXU24. Po 6kkm auto na lpg przy niskich obrotach i dużym obciążeniu zaczęło szarpać. Na PB bez problemów. Udałem się do gazownika, podpiął komputer przejechaliśmy się i jednoznacznie stwierdził że to zapłon. Zapytał się tylko czy czasem nie montowałem świec irydowych/platynowych :phi:  Zamontował mi świece z serii TT też Denso, oni tylko takie montują do tych aut. Jak na razie zero problemów :ok:  Czyli krótko reasumując, jak dla mnie nie warto przepłacać. Zakładać takie świece jakie przewiduje producent i wymieniać jak interwał nakazuje. pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wznawiam temat, założyłem DENSO IXU24. Po 6kkm auto na lpg przy niskich obrotach i dużym obciążeniu zaczęło szarpać. Na PB bez problemów. Udałem się do gazownika, podpiął komputer przejechaliśmy się i jednoznacznie stwierdził że to zapłon. Zapytał się tylko czy czasem nie montowałem świec irydowych/platynowych :phi:  Zamontował mi świece z serii TT też Denso, oni tylko takie montują do tych aut. Jak na razie zero problemów :ok:  Czyli krótko reasumując, jak dla mnie nie warto przepłacać. Zakładać takie świece jakie przewiduje producent i wymieniać jak interwał nakazuje. pozdrawiam

 

A nie próbowałeś zmniejszyć przerwy najpierw?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedawno zmieniałem po 120 kkm świece - chyba irydowe - założone na pierwszy montaż. Przed zmiana pracowały bez zarzutu i ogladajac po wyjęciu nie wydaja się jakos istotnie zużyte .

Trzeba było na olx wystawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy LPG często się sprawdza :ok:

W swojej AG  ostatnio wymieniłem swiece - ta zasyfiona olejem siedziała na dwa obroty klucza 8]

Tak średnio mi się podoba barwa elektrod, ale co zrobisz ;]

Przepraszam za rozmiar załącznika, ale może znachorzy kącikowi coś podpowiedzą.

post-135186-0-60801800-1464455313_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co jak producent przewiduje tylko irydowe? ;)

U mnie irydowe od 20k dają radę i nie ma narzekania. Ale jakbym nie musiał zakładać irydowych to bym założył tańsze i wymieniał je cześciej. Nie rozumiem po co przepłacać skoro przy lpg i tak nie za bardzo da się wydłużyć okres miedzy wymianami. Chyba, ze są inne + przy lpg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W swojej AG  ostatnio wymieniłem swiece - ta zasyfiona olejem siedziała na dwa obroty klucza 8]

Tak średnio mi się podoba barwa elektrod, ale co zrobisz ;]

Przepraszam za rozmiar załącznika, ale może znachorzy kącikowi coś podpowiedzą.

 

ta z lewej strony wygląda jakbyś ją z wapna wyciągnął :hehe:

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wznawiam temat, założyłem DENSO IXU24. Po 6kkm auto na lpg przy niskich obrotach i dużym obciążeniu zaczęło szarpać. Na PB bez problemów. Udałem się do gazownika, podpiął komputer przejechaliśmy się i jednoznacznie stwierdził że to zapłon. Zapytał się tylko czy czasem nie montowałem świec irydowych/platynowych :phi:  Zamontował mi świece z serii TT też Denso, oni tylko takie montują do tych aut. Jak na razie zero problemów :ok:  Czyli krótko reasumując, jak dla mnie nie warto przepłacać. Zakładać takie świece jakie przewiduje producent i wymieniać jak interwał nakazuje. pozdrawiam

Ciekawe czy panowie wiedzą że Denso TT to świeca o konstrukcji zbliżonej do świecy irydowej, tyle że zrobiona z tradycyjnych materiałów = tańsza. Ma zalety świecy irydowej (czyli szybkie rozprzestrzenianie się płomienia) ale kosztuje niewiele więcej niż standardowa świeca.

Ciekawe że tak szybko padły Ci te IXU24 - u mnie w 307 teściu zapomniał wymienić świece i na irydach Denso (ta sama seria Icoś tam) przelatał ponad 60kkm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co jak producent przewiduje tylko irydowe? ;)

U mnie irydowe od 20k dają radę i nie ma narzekania. Ale jakbym nie musiał zakładać irydowych to bym założył tańsze i wymieniał je cześciej. Nie rozumiem po co przepłacać skoro przy lpg i tak nie za bardzo da się wydłużyć okres miedzy wymianami. Chyba, ze są inne + przy lpg?

Dzięki małej średnic elektrody środkowej, pomiędzy nią a elektrodą masową płomień rozchodzi się bardziej równowmiernie i z większą prędkością. Właściwie dotyczy to wszystkich paliw, ale skoro do LPG nie powinno zakładać się świec wieloelektrodowych to konstrukcja irydy jest jeszcze lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy panowie wiedzą że Denso TT to świeca o konstrukcji zbliżonej do świecy irydowej, tyle że zrobiona z tradycyjnych materiałów = tańsza. Ma zalety świecy irydowej (czyli szybkie rozprzestrzenianie się płomienia) ale kosztuje niewiele więcej niż standardowa świeca.

Ciekawe że tak szybko padły Ci te IXU24 - u mnie w 307 teściu zapomniał wymienić świece i na irydach Denso (ta sama seria Icoś tam) przelatał ponad 60kkm.

 

Nie wgłębiałem się w temat, gazmen mi mówił że mój przypadek nie jest pierwszym w jego karierze. Mowa o silnikach gdzie producent przewiduje standardowe świece.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Ciekawe czy panowie wiedzą że Denso TT to świeca o konstrukcji zbliżonej do świecy irydowej, tyle że zrobiona z tradycyjnych materiałów = tańsza. Ma zalety świecy irydowej (czyli szybkie rozprzestrzenianie się płomienia) ale kosztuje niewiele więcej niż standardowa świeca.

 

tylko niestety w związku z tym, że jest z tradycyjnych materiałów jej żywotność jest tragicznie niska.

Miałem Denso TT u siebie i padły szybko, kilku znajomych z LPG to samo potwierdzało, także ta świeca zupełnie się do LPG nie nadaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.