Skocz do zawartości

Jak przygotować się do wymiany koła dwumasowego?


sprzegla24pl

640 wyświetleń

Wymieniając koło dwumasowe, warto także sprawdzić stan układu sprzęgłowego – jeśli dwumasa była mocno zużyta, mogła negatywnie wpłynąć również na sprzęgło. Przeprowadzając diagnostykę przed naprawą, należy wziąć pod uwagę następujące zagadnienia:

  • Jakie zaobserwowaliśmy nietypowe objawy, kiedy i jak często się pojawiają (przy ruszaniu/przyspieszaniu/w czasie zmiany biegów/na zimnym czy rozgrzanym silniku?
  • Ile kilometrów i na jakich trasach każdego roku pokonujemy samochodem?
  • Czy zdarza nam się ciągnąć przyczepę lub przewozić ciężkie przedmioty?
  • Czy auto jest eksploatowane jako nauka jazdy, pojazd flotowy bądź taxi?
  • Czy zastosowano tuning silnika?
  • Kiedy i z jakiego powodu było już naprawiane sprzęgło bądź skrzynia biegów?

 

Istotne wytyczne podczas kontroli pojazdu

Zanim stwierdzimy uszkodzenie koła dwumasowego, dobrze jest przekazać samochód w ręce mechanika, w celu kontroli poniższych parametrów:

  • błędy silnika i skrzyni biegów, wykrywane z użyciem komputera diagnostycznego,
  • kontrola stanu i wydajności akumulatora,
  • kontrola stanu i funkcjonowania rozrusznika,
  • wykrycie źródła hałasów lub stuków – oprócz uszkodzonej dwumasy, niepokojące hałasy mogą być powodowane przez osłony termiczne, układ wydechowy lub napędowy, osprzęt silnika czy jego napinacze,
  • rewizja ewentualnych modyfikacji/tuningu pojazdu, w tym chip tuningu – zastosowane tego rozwiązania prowadzi do przeciążeń układu napędowego, mogących uszkodzić skrzynię biegów czy dwumasę.

 

Czynności przed i w trakcie montażu nowego koła dwumasowego

Delikatne i profesjonalne postępowanie z nowym kołem dwumasowym jest niezbędne dla jego późniejszej, prawidłowej pracy:

  • pod żadnym pozorem nie wolno czyścić nowej dwumasy z użyciem maszyn lub myjek ciśnieniowych lub parowych, sprężonego powietrza w sprayu czy środków do czyszczenia sprzęgieł i hamulców,
  • należy chronić koło dwumasowe przed upadkiem nawet z niewielkiej wysokości. Gdy dojdzie do takiego wypadku, nie wolno zamontować tak uszkodzonego elementu, gdyż wyklucza to jego prawidłową pracę, prowadząc do bicia promieniowego bądź osiowego,
  • nie wolno w żaden sposób ingerować i obrabiać powierzchni ciernej koła dwumasowego – w ten sposób jest ona osłabiana, zmniejszając maksymalną dopuszczalną wartość prędkości obrotowej,
  • skierowanie dużej siły osiowej w stosunku do masy wtórnej koła dwumasowego z łożyskiem ślizgowym, może uszkodzić jego wewnętrzną membranę.

 

Prawidłowy montaż koła dwumasowego

Dla późniejszej, prawidłowej pracy zespołu, niezbędny jest także prawidłowy, profesjonalny montaż wszystkich elementów dwumasy:

  • przed jej zamontowaniem trzeba skontrolować stan uszczelniacza obrotowego wału korbowego. Jeśli występują wycieki, należy wymienić tą część,
  • należy sprawdzić prawidłowość zamontowania wieńca rozrusznika,
  • warto zdecydować się na wymianę śrub mocujących koło do wału korbowego,
  • należy skontrolować odległość dwumasy od czujnika obrotu wału korbowego,
  • ważne jest prawidłowe mocowanie kołków ustalających sprzęgło,
  • do czyszczenia koła dwumasowego używamy tylko środków odtłuszczających, nie dopuszczając do ich dostania się do środka dwumasy,
  • pierwotna i wtórna masa koła nie mogą uderzać o siebie.

 

Wyznaczniki, nie wpływające na prawidłową pracę dwumasy

Istnieją pewne wskaźniki, które w żaden sposób nie wpływają na poprawność działania dwumasy. Można tu wymienić między innymi ślady smaru na tylnej powierzchni koła, możliwość lekkich obrotów obydwu mas, bez powrotu do wcześniejszej pozycji, oraz luz osiowy w niektórych modelach z łożyskami ślizgowymi, mogący sięgać nawet 6mm.

0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia

Gość
Dodaj komentarz...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.