Skocz do zawartości

Ustawienie zapłonu C14NZ


buszmen

Rekomendowane odpowiedzi

> chodzi o to, że C14NZ ma zaprogramowaną mapę wyprzedzeń kata zapłonu,

> wyprzedzenie zależy od prędkości obrotowej silnika i stopnia

> obciążenia silnika (chyba też temperatury)

Wszystko sie zgadza ok.gif

> i jest to nieregulowalne

Ajednak jest regulowalne zlosnik.gif

273118685-scan.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> witam

> Czy ktoś mi powie jak ustawić zapłon w silniku C 14nz

> pozdrawiam

Czesc probowalem sprawdzic zaplon w mojej astrze ale...lampa ktora mam (z dzielnikiem rezystancyjnym)nie daje sobie rady tzn. powoduje zaklocenia w pracy silnika. W Polonezie nie ma problemow, a w astrze jakby jeden gar slabo palil wiec mysle ze trzeba lampe strob z czujnikiem indukcyjnym.Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...

> W jakim celu należy zwierać styki A i B ? Jest to wymagane do

> ustawienia zapłonu ? Ja w C16NZ nie zwierałem styków, aby

> przyśpieszyć zapłon.

tez nie zweiralem, jak ustawialem zapłon "na oko"

pojechalem pare dni pozniej do elektromechanika, zeby sprawdzil moje ustawienie i ew. skorygowal...i tez nie zwierał zworków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak na mojego nosa to chodzi wlasnie o mape zaplonu. Jak zewrzesz

> styki i zaczniesz regulowac, to on sobie odrazu mape poprawi (to

> taka moja teoria

Po zwarciu styków zapłon nie jest korygowany przez komputer więc jest to wartość rzeczywista.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w c14nz teoretycznie zaplon jest nieregulowany a w praktyce jak najbardziej tak. Np ja dzisiaj regulowalem bo po ostaniej naprawie w ASO troche auto zamulilo. Jezeli mamy lampe stroboskopową taką jaka posiadaja warsztaty to jestesmy w domu. odkrecamy srube 13 na aparacie zaplonowym i krecimy calym aparatem. Dodam tylko ze prawidlowy kat wyprzedzenia w c14nz to 10 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w c14nz teoretycznie zaplon jest nieregulowany a w praktyce jak

> najbardziej tak. Np ja dzisiaj regulowalem bo po ostaniej

> naprawie w ASO troche auto zamulilo. Jezeli mamy lampe

> stroboskopową taką jaka posiadaja warsztaty to jestesmy w domu.

> odkrecamy srube 13 na aparacie zaplonowym i krecimy calym

> aparatem. Dodam tylko ze prawidlowy kat wyprzedzenia w c14nz to

> 10 stopni.

a da sie ustawic zaplon bez lampy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jaki kat powinien byc w c16nz?

Kąta się nie ustawia załatwia to komp z zaprogramowanej mapy. Stroboskopem ustawia sie tylko na znaki po uprzednim zwarciu odpowiednich styków w gnieździe diagnostycznym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kąta się nie ustawia załatwia to komp z zaprogramowanej mapy.

> Stroboskopem ustawia sie tylko na znaki po uprzednim zwarciu

> odpowiednich styków w gnieździe diagnostycznym

Przyłączę się do tej odpowiedzi. Wg. mnie po zwarciu styków w złączu, rozdzielaczem ustawia się GMP czyli górny martwy punkt tłoka w pierwszym cylindrze odpowiadający właśnie pokryciu się znaków na kole pasowym i obudowie rozrządu.

Z ciekawości przy ustawianiu zapłonu sprawdzałem jaka jest reakcja kompa na zwarcie styków złącza. Bez zworki było to coś około 10 stopni, a po zwarciu styków znaki pokrywały się. Czyli zwarcie styków złacza poprostu ułatwia ustawienie prawidłowego wyprzedzenia kąta zapłonu ponieważ nie trzeba wnikać i kombinować ile mm na obwodzie koła pasowego odpowiada 10 stopniom.

niewiem.gif Mogę się mylić ale taki wniosek mi się nasunął.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przyłączę się do tej odpowiedzi. Wg. mnie po zwarciu styków w złączu,

> rozdzielaczem ustawia się GMP czyli górny martwy punkt tłoka w

> pierwszym cylindrze odpowiadający właśnie pokryciu się znaków na

> kole pasowym i obudowie rozrządu.

> Z ciekawości przy ustawianiu zapłonu sprawdzałem jaka jest reakcja

> kompa na zwarcie styków złącza. Bez zworki było to coś około 10

> stopni, a po zwarciu styków znaki pokrywały się. Czyli zwarcie

> styków złacza poprostu ułatwia ustawienie prawidłowego

> wyprzedzenia kąta zapłonu ponieważ nie trzeba wnikać i

> kombinować ile mm na obwodzie koła pasowego odpowiada 10

> stopniom.

> Mogę się mylić ale taki wniosek mi się nasunął.

> Pozdrawiam

Faktycznie jest jak kolega mówi (dziś sprawdzałem) tylko nie wiem czy pokrycie znaków oznacza GMP czy jest to już statyczne wyprzedzenie zapłonu. W każdym razie po zwarciu styków znaki powinny sie pokrywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Z Twojej wypowiedzi rozumiem, że jeśli ustawia się zapłon "na oko" (pomijając zasadność, fachowość i dokładność takiej metody zlosnik.gif) bez lampy stroboskopowej to zwieranie styków A i B jest niepotrzebne. Co się wtedy dzieje z komputerem? Czy trzeba go jakoś nauczyć nowego ustawienia? Jakiś resecik czy coś?

Pozdroofka

P.S.

Ale odgrzałem temat... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wymieniałem ostatnio rozrząd(pasek i pompe wody), zapytałem sie mechanora czy ustawić zapłon trzeba, a on mi mówi że nie przestawili wałka i wału(był na swoich oznaczeniach) i nie trzeba regulować, a pozatym komputer ustawia kąt zapłonu w stosunku do jazdy, jakości paliwa i obr. silnika. Czy to prawda? confused.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kąta się nie ustawia załatwia to komp z zaprogramowanej mapy.

> Stroboskopem ustawia sie tylko na znaki po uprzednim zwarciu

> odpowiednich styków w gnieździe diagnostycznym

To jest właśnie ustawianie kąta wyprzedzenia zapłonu. Jeśli zewrzemy styki, to ustawiamy za 0 co jest ułatwieniem, bo nie każda lampa stroboskopowa ma regulację kątową, jeśli nie zewrzemy to na 10 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja wymieniałem ostatnio rozrząd(pasek i pompe wody), zapytałem sie

> mechanora czy ustawić zapłon trzeba, a on mi mówi że nie

> przestawili wałka i wału(był na swoich oznaczeniach) i nie

> trzeba regulować, a pozatym komputer ustawia kąt zapłonu w

> stosunku do jazdy, jakości paliwa i obr. silnika. Czy to prawda?

Przy twoim silniku to prawda, ponieważ nie ma tu nawet możliwości regulacji, ustawia się zapłon ręcznie przy silniku C14NZ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzisiaj bawilem sie z zaplonem i doszedlem do wniosku ze dopoki nie wymienie lambdy i kolektora wydechowego ( jutro o 10 do mechanika jade) to nie bede ustawial zaplonu. Bo z moich obserwacji wyszlo ze ciagle mi strzela nie wazne jak przekrece aparat.

Sadzicie ze moze byc tak przez lambde?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dzisiaj bawilem sie z zaplonem

Ja też zlosnik.gif Przyśpieszylem aż będzie dzwonić (oczywiście w czasie jazdy) i w drogę. W ręku kierownica oraz klucz "13" zlosnik.gif I w trasie co kilkaset metrów po hamulcach i małe opóźnianko. Przed ostatnią poprawką kapslowało tylko podczas próby przyśpieszania na piątce od 65 km/h smile.gif Ostatnia poprawka i jest OK. Teraz chciałbym sprawdzić to ustawienie. Mam dostep do stroboskopu tylko kurna nie wiem gdzie są znaki na które trzeba ustawiać spineyes.gif Etzold tak napisał jakby to było oczywiste zlosnik.gif Nawet fotę zapodal ale to koło wygląda zupełnie inaczej u mnie. Czy ktoś wie gdzie są te znaki w C16NZ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ktoś wie gdzie są te znaki w C16NZ?

Sam sobie odpowiem, bo znalazłem zlosnik.gif Na dolnej częsci pokrywy rozrządu jest plastikowa igła, na kole pasowym nacięcie. Widać po zdjęciu kawałka osłony silnika od strony koła (mozna zdjąc koło aby był lepszy dostęp)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś podlączylem lampę żeby sprawdzić czy mam dobry słuch wink.gif Okazało się, że zapłon ustawiłem idealnie smile.gif

Może komuś się przyda:

Rację mają koledzy borysmax i Darek_mat w temacie zwierania styków. Najpierw odpaliłem silnik bez zwierania styków, znak na kole był przed igłą. Lampa miała pokretełko do opóźniania błysków wyskalowane w stopniach. Powoli kręciłem pokrętełkiem aż znak na kole nałożył się na igłę. Na skali było 10* yay.gif Wniosek: zapłon ustawiony idealnie.

Następnie zwarłem styki A i B, odpaliłem silnik. Pokrętełko na "0*". Nacięcie na kole równo z igłą.

Prawdą więc jest, że po zwarciu styków komputer nie wtrąca się do zapłonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

> Tak.

Jeszcze kilka pytań mam.

Zakładałem u siebie wspomaganie, zmieniłem koło z paska jedno na wieloklinowy - znak ma, mam jedynie problem w nalezieniu znaku na kadłubie.

Czy muszę zdemontować obudowę rozrządu aby mi ułatwiło mi znalezienie tego znaku oraz z której strony on jest?

Na przodzie silnika czy od strony grodzi?

Dzięki wielkie za info.

PZDR VEN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Znaczek jest na obudowie rozrządu.

Ok.

W etzoldzie było coś napisane o znaczniku na kadłubie.

Dzięki wielkie jeszcze raz.

Edyta:

Zapłon ustawiony, nawet nie sądziłem, że to takie proste.

Auto ładnie pracuje, wcześniejszy zapach "niespalonej mieszanki" znikł.

Każdemu kto robił rozrząd lub głowicę polecam sprawdzić zapłon, mało roboty a efekty mogą zaskoczyć.

PZDR VEN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Znaczek jest na obudowie rozrządu.

Witam.

Co może być przyczyną lekkiego falowania tego znaczka oraz wypadania zapłonów widocznych bardzo wyraźnie w lampie stroboskopowej i falujących wolnych obrotach. Silnik nie pracuje tragicznie ale nie jest ok. Potrafi czasem zrobić chwilową przerwę przy przyśpieszaniu i delikatnie szarpie przy puszczeniu i dodaniu gazu w czasie jazdy. Palec, kopułka, przewody, świece nowe. Lewego powietrza nie łapie. Zapłon ustawiony idealnie tylko to falowanie niewiem.gif

Czujnik halla, moduł zapłonu czy MapSensor bruździ?

Borys

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiar był wykonywany przy zmostkowanym gnieździe diagnostycznym?

Bez halla silnik nie odpali, moduł można zbadać oscyloskopem, a map jest odłączany przy ustawianiu zapłonu. Podejrzewałbym raczej wysokonapięciową stronę zapłonu, ew. cewkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pomiar był wykonywany przy zmostkowanym gnieździe diagnostycznym?

Tak

Wyraźnie na lampie widoczne były nieregularne, brakujące błyski. Silnik potrafi czasem przygasnąć na skrzyżowaniu, nie zgaśnie ale obroty znacznie spadają na chwilę.

Borys

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykręć świece i sprawdź czy brak iskry jest tylko na jednym cylindrze, rozpoznasz po kolorze.

Zużyta cewka lub moduł będą powodowały brak iskry na losowo wybranym cylindrze, brak iskry na jednym cylindrze to raczej usterka od aparatu zapłonowego, przewód WN i świeca lub też wina leży zupełnie gdzie indziej a nie w układzie zapłonowym.

PZDR VEN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wykręć świece i sprawdź czy brak iskry jest tylko na jednym cylindrze, rozpoznasz po kolorze.

Wszystkie przy wymianie oglądałem, ładne, biało-beżowe izolatory, więc iskra jest na wszystkich. Lampę zapinałem na 1 i 4 cylindrze i na obu było to samo - przerwy w błyskach. 2 i 3 nie sprawdzałem ale 99% zupełna przypadkowość w wypadaniu. Cewka jeszcze oryginał, moduł wymieniałem parę lat temu przy problemach z odpalaniem na jakiś zamiennik za ok 50 zł.

Statystycznie co częściej pada, moduł czy cewka?

Borys

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Statystycznie co częściej pada, moduł czy cewka?

Swego czasu i ja miałem problemy z zapłonem, wymieniłem wszystko oprócz modułu (bo był najdroższy) ale problem pozostał.

Kupiłem moduł, nie pamiętam firmy, ale zapłaciłem za niego coś koło 250pln w intercarsie i wszystkie problemy minęły.

Więc pewnie cewkę niepotrzebnie wymieniłem, no ale przynajmniej wiedziałem, że mam nówkę funkiel układ zapłonowy.

PZDR VEN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Swego czasu i ja miałem problemy z zapłonem, wymieniłem wszystko oprócz modułu (...)

Sprawa załatwiona. Wymiana modułu nic nie zmieniła, a winnym okazał się MAP . Po wymianie modułu odłączyłem w czasie pracy silnika w/w czujnik i silnik zaczął równo pracować - znak na kole pasowym przestał wędrować. Po podłączeniu, znowu wypadające zapłony. Wydane 90 zł na nowy MAP i koniec szarpania, drżenia. Teraz na skrzyżowaniu prawie nie czuć drgań od silnika. Wygląda na to, że MAP nawet w trybie diagnostycznym ma jednak coś do powiedzenia i potrafi nabruździć.

Borys

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.