Skocz do zawartości

Wymiana bezpiecznika w cewce sprężarki klimatyzacji - manual


master22221

Rekomendowane odpowiedzi

Wymiana bezpiecznika w cewce sprężarki klimatyzacji DELPHI nr części 09174396 ident. QS, w Oplu Astra G silnik X16XEL. Sposób naprawy jest zapewne podobny w przypadku sprężarek do innych silników lub innego producenta.

Uszkodzenie bezpiecznika objawia się tym, że sprężarka nie pracuje (sprzęgło nie załącza się z charakterystycznym stukiem), gdy na jej zaciskach jest doprowadzone napięcie ok. +13V ze sterownika klimatyzacji lub ECM. W takim przypadku pomiar rezystancji cewki sprzęgła na złączu sprężarki wykazuje przerwę (prawidłowa wartość to ok. 4,5 oma).

Do wymiany nie potrzebujemy podnośnika ani kanału, wystarczy zaopatrzyć się w kilka narzędzi, mniej lub bardziej dostępnych w domu, w warsztacie lub u sąsiada-majsterklepki. Wszystkie czynności można wykonać nawet pod blokiem.

Z powodu braku aparatu fotograficznego, fotografie zapożyczone są z aukcji Allegro oraz z forum elektroda.pl (Wszim), rysunek wyrzeźbiłem osobiście.

Koszt naprawy - cena bezpiecznika ok. 3 zł.

Czas naprawy - ok. 2 h.

Oczywiście nie trzeba po naprawie napełniać układu czynnikiem, ponieważ nie rozłączamy sprężarki od instalacji i czynnik pozostaje w układzie.

Kolejność czynności:

1. Kluczem oczkowym wygiętym 15 mm odciągnąć napinacz paska wielorowkowego w kierunku szyby, zdjąć pasek najpierw z koła pasowego alternatora, następnie z koła sprężarki klimatyzacji.

2. Rozpiąć złącze elektryczne sprężarki.

3. Kluczem trzpieniowym Torx T-25 odkręcić wkręt mocujący przewód cewki do korpusu /fot. 1/.

1.jpg

4. Kluczem z grzechotką i nasadką Torx E-12 odkręcić 3 śruby z łbem Torx (nie z gniazdem Torx!) mocujące sprężarkę do korpusu silnika /fot. 2/, tę najniżej wkręconą łatwiej odkręcić od dołu ręką włożoną między przedni zderzak i silnik.

2.jpg

5. Obrócić sprężarkę kołem pasowym do góry i lekko wyciągnąć ku górze tak, aby był dostęp do wkręta mocującego tarczę sprzęgła do wału sprężarki /fot 3/.

3.JPG

6. Aby sprężarkę unieruchomić w takiej pozycji, można wkręcić jedną ze śrub mocujących sprężarkę w otwór w korpusie silnika (ten najwyżej położony), drugą śrubę włożyć w otwór w korpusie sprężarki i oprzeć ją "na krzyż" na śrubie wkręconej w korpus silnika. Mozna także wykorzystać otwory po śrubach w korpusie sprężarki, przewlec przez nie kawałki drutu, które następnie należy przymocować do sztywnych części silnika, np. do przepustnicy.

7. Chwycić kluczem francuskim rant tarczy sprzęgła w miejscach zaznaczonych /fot. 4/.

4.JPG

8. Kluczem trzpieniowym Torx T-30 odkręcić wkręt mocujący tarczę sprzęgła do wałka sprężarki /fot. 4 wyżej/ drugą ręką trzymając rączkę klucza francuskiego, wkręt ma gwint normalny, odkręcać w lewo. Odkręcanie przebiegać może cały czas z lekkim oporem, bo gwint wkręta powleczony jest masą zapobiegającą odkręcaniu.

9. Ostrożnie zdjąć tarczę sprzęgła z wałka (wychodzi ciężko, bo jest przyciągana magnetycznie, można wsunąć klin lub nóż między tarczę sprzęgła, a koło pasowe i ostrożnie podważyć), uważając, aby nie wypadły 2 małe podkładki dystansowe oraz uszczelniacz filcowy.

10. Szczypcami prostymi do pierścieni Segera zdjąć pierścień mocujący koło pasowe /fot. 5/.

5.JPG

11. Zdjąć koło pasowe, w razie potrzeby można popukać w wałek młotkiem poprzez kawałek drewna, żeby nie zaklepać gwintu, albo użyć ściągacza /fot. 6/. Po zdjęciu ocenić sprawność łożyska koła pasowego, w razie uszkodzenia wymienić łożysko.

6.JPG

12. Szczypcami prostymi do pierścieni Segera zdjąć pierścień mocujący cewkę (ten większy z dwóch widocznych!!!).

13. Wyjąć cewkę /fot. 7/.

7.JPG

14. Podważyć plastykowe pudełeczko i zdjąć je, po zdjęciu przyjrzeć się dokładnie, jak jest połaczony bezpiecznik termiczny (447 UMI 1A 250 V~ Tf 187*C B3, miniaturowy, długość ok. 8 mm, średnica 1,6 mm, średnica drucika 0,55 mm) z końcami uzwojenia za pomocą 2 blaszek mocujących /rys. 1/.

rys1.JPG

15. Cienkim wkrętakiem płaskim podważyć blaszki mocujące i wyciągnąć, jednocześnie uważając, aby końce uzwojenia wypięły się z blaszek i nie urwały się, w razie potrzeby oddzielić końce uzwojenia od blaszek drugim wkrętakiem.

16. Wypiąć z blaszek przepalony bezpiecznik, włożyć nowy we wnękę w cewce, wpiąć blaszki łącząc końce uzwojenia z końcówkami bezpiecznika, zamknąć pudełko (można je przykleić, jeśli nie chce się już trzymać).

Można też zrobić tak, jak kol. Wszim, używając większego bezpiecznika termicznego10A/216*C lutując go bezpośrednio do końców uzwojeń /Fot. 8/, ale podczas lutowania należy bezpiecznik mocno trzymać metalowymi kombinerkami i lutować w krótkim czasie, ponieważ po podgrzaniu bezpiecznik przepali się (w końcu jest to bezpiecznik termiczny).

Zamiast lutowania, można zacisnąć zagięte końcówki bezpiecznika na końcach uzwojenia, ale mogą być później problemy z rozłączeniem takiego połączenia w przypadku ponownego przepalenia bezpiecznika.

Przed zamontowaniem bezpiecznika, można miernikiem sprawdzić diodę podłączoną równolegle do uzwojenia cewki, tylko teraz jeszcze można to zrobić - po zamontowaniu bezpiecznika omomierz będzie pokazywał tylko rezystancję cewki. Jeśli okazałoby się, że dioda jest przepalona, należy koniecznie dołożyć na zewnątrz inną, o odpowiednich parametrach, w sposób pokazany na obudowie cewki oraz na schenatach elektrycznych. Diodę podłaczyć można do przewodów na zewnątrz cewki. Brak diody w układzie skutkować będzie powstawaniem niebezpiecznych przepięć o amplitudzie nawet kilkunastu-kilkudziesięciu woltów w instalacji samochodu podczas wyłaczania klimatyzacji.

8.JPG

17. Sprawdzić omomierzem na stykach w gnieździe rezystancję cewki, powinna wynosić ok. 4,5 oma.

18. Złożyć wszystko do kupy w odwrotnej kolejności. Przed montażem koniecznie oczyścić z tłuszczu i innych zanieczyszczeń lub osadów powierzchnie trące sprzęgła i koła pasowego, używając benzyny ekstrakcyjnej lub acetonu. Czynność ta może zapobiec ślizganiu się tych tarcz względem siebie, co powodowałoby wydzielanie ciepła, które mogłoby być przyczyną ponownego przepalenia bezpiecznika.

Pozdr.

 

Edytowane przez master22221
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Można też zrobić tak, jak kol. Wszim, używając większego bezpiecznika

> termicznego10A/216*C lutując go bezpośrednio do końców uzwojeń

> /Fot. 8/, ale podczas lutowania należy bezpiecznik mocno trzymać

> metalowymi kombinerkami i lutować w krótkim czasie, ponieważ po

> podgrzaniu bezpiecznik przepali się (w końcu jest to bezpiecznik

> termiczny).

Witam podobny bezpiecznik znajduje sie w przypadku rezystora dmuchawy w Renault Thalia ... z moich doswiadczen w wymienianiu tego ustrojstwa moge poradzic aby zalozyc ciut mniej wrazliwy .. jak zalozylem o takich samych parametrach jak byl orginalny przepalił sie po miesiacu... zmienilem go na taki sam bo myslalem ze jakos go przypalilem zamocowalem go na "skrecenie przewodów i znowu sie przepalil .... zalozylem ciut wiekszy (chyba rzedu 10- 15 st C wiekszy) i dziala do dzis bez problemu

> Zamiast lutowania, można zacisnąć zagięte końcówki bezpiecznika na

> końcach uzwojenia, ale mogą być później problemy z rozłączeniem

> takiego połączenia w przypadku ponownego przepalenia

> bezpiecznika,

Migomat tez nie wchodzi w gre bo probowalem i z miejsca sie przepala grinser006.gif

Ps. fajny manual waytogo.gif

czolem

Oberon

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Swietny manual!

> dodał bym jeszcze źródło, gdzie bezpieczniki kupić można:

> http://www.tme.pl/bezpiecznik-termiczny-250v-216-c-10a/arts/pl/a23/tz_d-072.html

> Brawa, pozdrawiam.

Niestety, to nie są TE bezpieczniki, właściwe mają nie więcej jak 8 mm długości, średnicę 1,6 mm i, co ważne, średnicę drucików 0,55 mm.

Bezpieczniki o długości rzeczywistej 14 mm i średnicy 4,5 mm i średnicy drucików 1 mm można dostać w każdym sklepie elektronicznym. Elektrycznie się nadają, tylko trudniejszy jest montaż. Przyznam się, że też użyłem tego większego.

Najbardziej pasowałby bezpiecznik V17 ze stronki poniżej.

Zwróć uwagę na wymiary na samym dole strony: link

Ty też są podobne: link

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomyślałem sobie, ze można by spróbować zamiast bezpiecznika jednorazowego wstawić bezpiecznik polimerowy "automatyczny".

http://www.tme.pl/bezpiecznik-polimerowy-typu-ptc-30v-9a/arts/pl/a23/z-ptc2_5.html

ten ^^ był by dobry, gdyby odpalał przy wyższej temperaturze. Te sie rozłączaja powyżej około 90-100c.

Więcej nie trzeba by tego rozbierać. Tylko, że to pachnie eksperymentowaniem ze wszystkim, czym to grozi. Próbować na własną odpowiedzilaność wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że temperatura odcięcia na poziomie 100*C jest za niska. Sprężarka w takim przypadku mogłaby pracować z przerwami. Dodatkowym minusem byłyby częste gaśniecia silnika na wolnych obrotach po przypadkowych włączeniach sprzęgła - normalnie moment włączenia kontroluje ECM, podnosząc lekko obroty biegu jałowego przed załączeniem sprzęgła, zapobiegając nagłemu spadkowi obrotów i eliminując dzięki temu ryzyko gaśniecia silnika.

To już lepiej przykleić do cewki odpowiedni termistor, wyprowadzić jego końcówki na zewnątrz i podłaczyć do układu elektronicznego z przekaźnikiem tak wyregulowanego, żeby odcinał zasilanie sprężarki zanim przepali się bezpiecznik.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Panowie, mam problem ze ściągnięciem sprzęgła do wymiany łożyska w kole pasowym. Jak wiadomo szczelina pomiędzy kołem a tarczą wynosi poniżej 1 mm i nie chcę skrzywić tarczy wpychając tam nie wiadomo co. Czy ktoś widział na oczy ściągacz do tego typu sprzęgieł?

Czytałem podobny problem na elektrodzie i gościowi wyszło tak sick.gif:

60_1246098004.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj włożyć z 2 stron 2 szerokie noże jednocześnie, tarcza powinna wyjść lekko. Ja nie miałem z tym problemu. Opór przy zdejmowaniu stawia jedynie pole magnetyczne, które przyciąga tarczę, dlatego po włożeniu noży, należy je stopniowo zastępować coraz to grubszymi klinami, wkładanymi w wolne miejsca, aż będzie można złapać tarczę palcami.

Pozdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Reupload na prośbę kolegów:

Wymiana bezpiecznika w cewce sprężarki klimatyzacji DELPHI nr części 09174396 ident. QS, w Oplu Astra G silnik X16XEL. Sposób naprawy jest zapewne podobny w przypadku sprężarek do innych silników lub innego producenta.

Uszkodzenie bezpiecznika objawia się tym, że sprężarka nie pracuje (sprzęgło nie załącza się z charakterystycznym stukiem), gdy na jej zaciskach jest doprowadzone napięcie ok. +13V ze sterownika klimatyzacji lub ECM. W takim przypadku pomiar rezystancji cewki sprzęgła na złączu sprężarki wykazuje przerwę (prawidłowa wartość to ok. 4,5 oma).

Do wymiany nie potrzebujemy podnośnika ani kanału, wystarczy zaopatrzyć się w kilka narzędzi, mniej lub bardziej dostępnych w domu, w warsztacie lub u sąsiada-majsterklepki. Wszystkie czynności można wykonać nawet pod blokiem.

Z powodu braku aparatu fotograficznego, fotografie zapożyczone są z aukcji Allegro oraz z forum elektroda.pl (Wszim), rysunek wyrzeźbiłem osobiście.

Koszt naprawy - cena bezpiecznika ok. 3 zł.

Czas naprawy - ok. 2 h.

Oczywiście nie trzeba po naprawie napełniać układu czynnikiem, ponieważ nie rozłączamy sprężarki od instalacji i czynnik pozostaje w układzie.

Kolejność czynności:

1. Kluczem oczkowym wygiętym 15 mm odciągnąć napinacz paska wielorowkowego w kierunku szyby, zdjąć pasek najpierw z koła pasowego alternatora, następnie z koła sprężarki klimatyzacji.

2. Rozpiąć złącze elektryczne sprężarki.

3. Kluczem trzpieniowym Torx T-25 odkręcić wkręt mocujący przewód cewki do korpusu /fot. 1/.

1.jpg

4. Kluczem z grzechotką i nasadką Torx E-12 odkręcić 3 śruby z łbem Torx (nie z gniazdem Torx!) mocujące sprężarkę do korpusu silnika /fot. 2/, tę najniżej wkręconą łatwiej odkręcić od dołu ręką włożoną między przedni zderzak i silnik.

2.jpg

5. Obrócić sprężarkę kołem pasowym do góry i lekko wyciągnąć ku górze tak, aby był dostęp do wkręta mocującego tarczę sprzęgła do wału sprężarki /fot 3/.

3.JPG

6. Aby sprężarkę unieruchomić w takiej pozycji, można wkręcić jedną ze śrub mocujących sprężarkę w otwór w korpusie silnika (ten najwyżej położony), drugą śrubę włożyć w otwór w korpusie sprężarki i oprzeć ją "na krzyż" na śrubie wkręconej w korpus silnika. Mozna także wykorzystać otwory po śrubach w korpusie sprężarki, przewlec przez nie kawałki drutu, które następnie należy przymocować do sztywnych części silnika, np. do przepustnicy.

7. Chwycić kluczem francuskim rant tarczy sprzęgła w miejscach zaznaczonych /fot. 4/.

4.JPG

8. Kluczem trzpieniowym Torx T-30 odkręcić wkręt mocujący tarczę sprzęgła do wałka sprężarki /fot. 4 wyżej/ drugą ręką trzymając rączkę klucza francuskiego, wkręt ma gwint normalny, odkręcać w lewo. Odkręcanie przebiegać może cały czas z lekkim oporem, bo gwint wkręta powleczony jest masą zapobiegającą odkręcaniu.

9. Ostrożnie zdjąć tarczę sprzęgła z wałka (wychodzi ciężko, bo jest przyciągana magnetycznie, można wsunąć klin lub nóż między tarczę sprzęgła, a koło pasowe i ostrożnie podważyć), uważając, aby nie wypadły 2 małe podkładki dystansowe oraz uszczelniacz filcowy.

10. Szczypcami prostymi do pierścieni Segera zdjąć pierścień mocujący koło pasowe /fot. 5/.

5.JPG

11. Zdjąć koło pasowe, w razie potrzeby można popukać w wałek młotkiem poprzez kawałek drewna, żeby nie zaklepać gwintu, albo użyć ściągacza /fot. 6/. Po zdjęciu ocenić sprawność łożyska koła pasowego, w razie uszkodzenia wymienić łożysko.

6.JPG

12. Szczypcami prostymi do pierścieni Segera zdjąć pierścień mocujący cewkę (ten większy z dwóch widocznych!!!).

13. Wyjąć cewkę /fot. 7/.

7.JPG

14. Podważyć plastykowe pudełeczko i zdjąć je, po zdjęciu przyjrzeć się dokładnie, jak jest połaczony bezpiecznik termiczny (447 UMI 1A 250 V~ Tf 187*C B3, miniaturowy, długość ok. 8 mm, średnica 1,6 mm, średnica drucika 0,55 mm) z końcami uzwojenia za pomocą 2 blaszek mocujących /rys. 1/.

rys1.JPG

15. Cienkim wkrętakiem płaskim podważyć blaszki mocujące i wyciągnąć, jednocześnie uważając, aby końce uzwojenia wypięły się z blaszek i nie urwały się, w razie potrzeby oddzielić końce uzwojenia od blaszek drugim wkrętakiem.

16. Wypiąć z blaszek przepalony bezpiecznik, włożyć nowy we wnękę w cewce, wpiąć blaszki łącząc końce uzwojenia z końcówkami bezpiecznika, zamknąć pudełko (można je przykleić, jeśli nie chce się już trzymać).

Można też zrobić tak, jak kol. Wszim, używając większego bezpiecznika termicznego10A/216*C lutując go bezpośrednio do końców uzwojeń /Fot. 8/, ale podczas lutowania należy bezpiecznik mocno trzymać metalowymi kombinerkami i lutować w krótkim czasie, ponieważ po podgrzaniu bezpiecznik przepali się (w końcu jest to bezpiecznik termiczny).

Zamiast lutowania, można zacisnąć zagięte końcówki bezpiecznika na końcach uzwojenia, ale mogą być później problemy z rozłączeniem takiego połączenia w przypadku ponownego przepalenia bezpiecznika.

Przed zamontowaniem bezpiecznika, można miernikiem sprawdzić diodę podłączoną równolegle do uzwojenia cewki, tylko teraz jeszcze można to zrobić - po zamontowaniu bezpiecznika omomierz będzie pokazywał tylko rezystancję cewki. Jeśli okazałoby się, że dioda jest przepalona, należy koniecznie dołożyć na zewnątrz inną, o odpowiednich parametrach, w sposób pokazany na obudowie cewki oraz na schenatach elektrycznych. Diodę podłaczyć można do przewodów na zewnątrz cewki. Brak diody w układzie skutkować będzie powstawaniem niebezpiecznych przepięć o amplitudzie nawet kilkunastu-kilkudziesięciu woltów w instalacji samochodu podczas wyłączania klimatyzacji.

8.JPG

17. Sprawdzić omomierzem na stykach w gnieździe rezystancję cewki, powinna wynosić ok. 4,5 oma.

18. Złożyć wszystko do kupy w odwrotnej kolejności. Przed montażem koniecznie oczyścić z tłuszczu i innych zanieczyszczeń lub osadów powierzchnie trące sprzęgła i koła pasowego, używając benzyny ekstrakcyjnej lub acetonu. Czynność ta może zapobiec ślizganiu się tych tarcz względem siebie, co powodowałoby wydzielanie ciepła, które mogłoby być przyczyną ponownego przepalenia bezpiecznika.

Pozdr.

Edytowane przez master22221
  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.