Skocz do zawartości

TURBO zrób Se sam


Tommi

Rekomendowane odpowiedzi

> Jaki masz parownik?

Zmieniłem filtr gazu, parownik i blos jest na max maxów - nic nie pomogło. Mogę przyspieszać jak nie wcisnę do podłogi. Jak wcisnę to od razu brak gazu, lambda spada do 0,1 i brak ciągu.

Parownik nowiutki emmegas (czy jakoś tak) wersja SUPER (specjalny do T)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Takie to dla Ciebie niby oczywiste a nie zauważyłes chyba, że ja właśnie chcę zmienić boosta i

> dlatego mam dylemat, czy odprężyć i mieć spokój na pełnej szmacie kosztem dołu (chyba dołu,

> tego nie wiem i dlatego pytam!), czy zostawić CR seryjne i drżeć o UPG i inne skutki negatywne

ja bym założył jakąś dobrą uszczelkę pod głowę może kapkę grubsza niż seria (spesso racing takowe do fiatów robi) i został przy boosice który masz, wóz wtedy będzie bardziej uliczny, no chyba ze atakujesz jakieś 1/4 mili z parciem na pudło wtedy jedź z odprężaniem i większym boostem

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zmieniłem filtr gazu, parownik i blos jest na max maxów - nic nie pomogło. Mogę przyspieszać jak

> nie wcisnę do podłogi. Jak wcisnę to od razu brak gazu, lambda spada do 0,1 i brak ciągu.

> Parownik nowiutki emmegas (czy jakoś tak) wersja SUPER (specjalny do T)

obecne wersje tych parowników mają zmienioną konstrukcje regulaji wysokiego ciśnienia (zmniejszone kanały) ale do turbo w sam raz, proponuje rozebrać parownik od tyłu dostać się do membramy wysokiego ciśnienia (ta mniejsza) i podszlifować trzpień w kształcie wacla powodując większy skok dzwigienki co spowodyje podanie chwilowo większej ilosci gazu przy większym obciążeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja bym założył jakąś dobrą uszczelkę pod głowę może kapkę grubsza niż seria (spesso racing takowe

> do fiatów robi) i został przy boosice który masz, wóz wtedy będzie bardziej uliczny, no chyba

> ze atakujesz jakieś 1/4 mili z parciem na pudło wtedy jedź z odprężaniem i większym boostem

> pzdr

Nie, żadnych zawodów, tylko codzienna (choć jakże "niecodzienna" grinser006.gif) jazda.

Postanowiłem już że nie będę odprężał tylko tak jak mówisz, najwyżej grubszą ciut uszczelkę dam i nie będę bardzo dmuchał.

UPG muszę na gwałt zmieniać bo cieknie, leje, chlapie płynem po całym silniku i przy bardzo ostrej szmacie wzrasta ciśnienie w układzie chłodzenia chociaż temperatura nie przekracza 90 stopni aż korek puszcza zaworkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a to nie wiem pisałeś na unokąciku że "tylko troche rozkręciłeś bo jest duży zapas mocy" no ale juz

> nieważne

Bo tak było na początku ale potem rozkręciłem.

Teraz znowu zakręciłem do zera i o dziwo jest lepiej, choć nie tak jak ma być spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> obecne wersje tych parowników mają zmienioną konstrukcje regulaji wysokiego ciśnienia (zmniejszone

> kanały) ale do turbo w sam raz, proponuje rozebrać parownik od tyłu dostać się do membramy

> wysokiego ciśnienia (ta mniejsza) i podszlifować trzpień w kształcie wacla powodując większy

> skok dzwigienki co spowodyje podanie chwilowo większej ilosci gazu przy większym obciążeniu.

O mamusiu, nowy parownik muszę maltretować beksa.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie maltretować ale zmolestować.

No jak nie będzie innego wyjścia to tak zrobię.

Na razie zbieram fakty w jedną całość i wychodzi mi takie coś, że przy maxymalnie wkręconej śrubie w parowniku jest git do 0.4 bar. Przy 0.5 już nie można butnąć w podłogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No jak nie będzie innego wyjścia to tak zrobię.

> Na razie zbieram fakty w jedną całość i wychodzi mi takie coś, że przy maxymalnie wkręconej śrubie

> w parowniku jest git do 0.4 bar. Przy 0.5 już nie można butnąć w podłogę.

ja pompowałem 1.1 bara na emmie i wymiatał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No jak nie będzie innego wyjścia to tak zrobię.

> Na razie zbieram fakty w jedną całość i wychodzi mi takie coś, że przy maxymalnie wkręconej śrubie

> w parowniku jest git do 0.4 bar. Przy 0.5 już nie można butnąć w podłogę.

ustaw sobie blosa bo przy blosie nic sie juz na parowniku nie ustawia oprócz rozkrecenia go albo skrecenia zalezne od modelu

tu masz pdf i moze faktycznie gwizdek jest za mały

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ustaw sobie blosa bo przy blosie nic sie juz na parowniku nie ustawia oprócz rozkrecenia go albo

> skrecenia zalezne od modelu

> tu masz pdf i moze faktycznie gwizdek jest za mały

Tak się jeszcze zastanawiam, czy blos do turbo to przypadkiem nie jest tylko utrudnianie sobie życia?

Może zmienić go na zwykły mixer?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w przypadku miksera koniecznie jest podciśnienie wystarczy sciągnąć puszke dolotu i juz bedzie

> problem z jazdą w przypadku instalacji z mikserem.

> tutaj mała lekturka o blosie

> klik

> blos to dość cfane urządzenie i teoretycznie powinno sie sprzwdzic wras ze slimakiem

No nie powiem, działa. Teraz całkiem dobrze ale jednak na 4-ce nie mogę dać w podłogę od razu bo się robi ubogo i tak zostaje aż odpuszczę pedał i zacznę dodawać stopniowo, wtedy mogę i do podłogi po jakimś czasie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak czytam ten watek caly juz ktorys raz z kolei i niemoge znalesc odpowiedzi na moje pytanie.

> Zakladajac, ze sterojone bedzie na ecumasterze III z wbudowanym mapsensorem i bedzie zamontowany

> blow - jak, lub czym wyregulować żądane ciśnie doladowania? Czy potrzebny bedzie MBC polaczony

> z WG? Czy da się to zrobić za pomocą BLOWa?

Wiec tak. Wszystko zlozone, brakuje tylko podlaczyc Ecumastera 3 (lezy na razie na stole). Turbina RHB5 najprawdopodobniej z Golfa 1.6D (ile to może dmuchać?). Kolektor wydechowy oryginalny. Intercooler Punto GT. Dolot fi50. Blow Greedy RS style (wiem, chinszczyzny nie powinno sie stosowac). MBC jescze nie zalożony bo zbraklo wężyka.

Odpalil normalnie, na wolnych obrotach pracuje bez zmian. Cisnienie jakie mozna uzyskac bez MBC na oryginalnym WG to 0,2 bar. Zrobilem rundke (przypominam ze bez Ecumastera) i czuc ze turbinka ciagnie od 4tyś, nic wielkiego bo to tylko 0,2 bar. Jakiś dziwnych objawów w pracy silnika nie zauwazyle, nie dlawi sie w zadnym zakresie obrotow. Moje 1.2 16V pracuje na osprzecie Boscha (juz kiedys pisalem ze nie tyrkoli).

Jak narazie docelowo na MBC bede chcial ustawic 0,4 bar co by nie odprezac gada.

I teraz pytanie:

1. Czy przy takim cisnieniu mieszanka jest prawidlowa - nie zastosowalem zadnego sterownika - ecumaster lezy i czeka.

2. Jezeli przy 0,2 bar mieszanka jest prawidlowa to czy przy 0,4 tez bedzie podobnie.

3. Czy jak zastosuje MBC to turbinka wczesniej bedzie wstawala?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wiec tak. Wszystko zlozone, brakuje tylko podlaczyc Ecumastera 3 (lezy na razie na stole). Turbina

> RHB5 najprawdopodobniej z Golfa 1.6D (ile to może dmuchać?). Kolektor wydechowy oryginalny.

> Intercooler Punto GT. Dolot fi50. Blow Greedy RS style (wiem, chinszczyzny nie powinno sie

> stosowac). MBC jescze nie zalożony bo zbraklo wężyka.

> Odpalil normalnie, na wolnych obrotach pracuje bez zmian. Cisnienie jakie mozna uzyskac bez MBC na

> oryginalnym WG to 0,2 bar. Zrobilem rundke (przypominam ze bez Ecumastera) i czuc ze turbinka

> ciagnie od 4tyś, nic wielkiego bo to tylko 0,2 bar. Jakiś dziwnych objawów w pracy silnika nie

> zauwazyle, nie dlawi sie w zadnym zakresie obrotow. Moje 1.2 16V pracuje na osprzecie Boscha

> (juz kiedys pisalem ze nie tyrkoli).

> Jak narazie docelowo na MBC bede chcial ustawic 0,4 bar co by nie odprezac gada.

> I teraz pytanie:

> 1. Czy przy takim cisnieniu mieszanka jest prawidlowa - nie zastosowalem zadnego sterownika -

w 1.1 mpi też mieszanka jest dobra do 0.2 bara ok.gif

> ecumaster lezy i czeka.

> 2. Jezeli przy 0,2 bar mieszanka jest prawidlowa to czy przy 0,4 tez bedzie podobnie.

nie przy 0.4 będzie już ubogo

> 3. Czy jak zastosuje MBC to turbinka wczesniej bedzie wstawala?

nie, MBC tylko Ci podniesie ciśnienie doładowania. pokaż jaki masz ten kolektor bo widze że chyba w nim leży wina. Albo sprawdź też czy klapka WG nie jest przypadkiem otwarta bo to też może bardzo opóźnić wstawanie turbiny. Powyżej kolega Glaca ma taką samą turbine i jemu dmucha maksa nieco pow 2 tys. Ja mam rhb4 i mi wstaje przy nieco ponad 2 tys a maksa dmucha dopiero od 3 tysięcy. Tragedia żeby taka mała popierdułka tak wysoko ładowała a to właśnie w moim przypadku wine ponosi głównie zbyt pojemny kolektor. A i rhb5 raczej nie jest od diesla 1.6 bo to musiałby być 2.5D żeby chodziła tak jak fabryka nakazuje. Uniaki turbo i punciaki GT miały chyba takie turbiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nisko, będziesz miał grawitacyjny spływ oleju z niej

> pzdr

Splyw jest grawitacyjny, zdjecie pod zlym katem zrobione i turbina na zdjeciu nie ustawiona prawidlowo, to byla tylko przymiarka, w najgorszym przypadku moze troche oleju stac w wezu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Splyw jest grawitacyjny, zdjecie pod zlym katem zrobione i turbina na zdjeciu nie ustawiona

> prawidlowo, to byla tylko przymiarka, w najgorszym przypadku moze troche oleju stac w wezu.

No OK, grawitacyjny, ale nad lustro oleju w misce? Bo coś mi się nie widzi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No OK, grawitacyjny, ale nad lustro oleju w misce? Bo coś mi się nie widzi...

Zgadza się że jest nisko, Próba polegała na zdjęciu węża z turbiny i sprawdzeniu czy olej się nie cofa z tego węża, trzymając go na poziomie króćca wychodzącego z turbiny. Olej się nie cofał, więc zakładam, że spływ jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No nie powiem, działa. Teraz całkiem dobrze ale jednak na 4-ce nie mogę dać w podłogę od razu bo

> się robi ubogo i tak zostaje aż odpuszczę pedał i zacznę dodawać stopniowo, wtedy mogę i do

> podłogi po jakimś czasie...

po rozmowie z bratem który zakłada instalacje lpg mowił że reduktor ci nie wyrabia a konkretnie ciśnienie w kolektorze jest wieksze od ciśnienia na/z reduktorze i powiedział zebyś podłożył pod którąś (zapomniałem która) membrane podkładke i wtedy wzrośnie ciśnienie i powino być ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> po rozmowie z bratem który zakłada instalacje lpg mowił że reduktor ci nie wyrabia a konkretnie

> ciśnienie w kolektorze jest wieksze od ciśnienia na/z reduktorze i powiedział zebyś podłożył

> pod którąś (zapomniałem która) membrane podkładke i wtedy wzrośnie ciśnienie i powino być

Tak coś czułem, że wszystko się do tego parownika sprowadza... sprzedał mi go znajomy właściciel warsztatu, który też zakłada instalacje i zapewniał że powyżej 250 koni... ta...

Powinienem mu go po prostu oddać ale, ech nie jestem taki i nie lubię takich konfliktowych sytuacji a wiem że taki zaznajomiony warsztat może się przydać (i przydawał się już do tej pory).

Przerobię najwyżej go jeśli się da.

Mam schemat to zeskanuję i podpowiecie mi gdzie podłożyć lub zeszlifować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak jest zamontowana (miska juz wyczyszczona i pomalowana )

no niestety chyba jest tak jak myślałem. Kolektor wydechowy powinien mieć możliwie jak najmniejszą pojemność, żeby spaliny się nie rozprężały i nie traciły na energii potrzebnej do napędu wirnika turbiny. A tutaj u Ciebie pojemnośc jest dość duża bo kolektor jest długi. Ja mam podobny problem bo też przerobiłem seryjny kolektor i niestety to był błąd rotfl.gif

Ale dla pewności odkręć DP i sprawdź czy klapka WG jest szczelnie domknięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cześć mam pytanie co sądzicie o turbo IHI VL5 do silnika 1.2, od razu mówię, że ~130km mnie

> zadowala

Nie wiem jaka jest różnica między vl3 a vl5 ale u mnie nominalnie dmucha 0.5 bar i szacuję, że jest chyba lekko ponad 100 koni (porównuję z osiągami uno 1.6 16v 105 koni).

Co do wymiarów to pięknie się mieści bo jest mała ale nie puchnie przy 7krpm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> VL5 podobno jest z Uno Turbo Racing, jeździła teraz przez dwa lata w Punto GT. Majster porób foty,

> co gdzie i jak, bo przymierzam się do uturbienia

No spróbuję popykać. Na razie wszystko jest zachlapane płynem bo mi sadzi spod UPG ale miałem gdzieś foto z przymiarek na wyjętym silniku 1.0

W sumie wrzucałem to foto już tutaj

kolektorpospawany2.jpg

Na aucie tak (tereaz jest inaczej, bo jest przedłużony dolot, stożek poszedł pod samo nadkole i został oddzielony przegrodą termiczną od silnika

turbo12.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ile seryjnie laduje ihi rhb5 ?? bo tak sie zastanawiam, jesli np takie T seryjnie laduje ok 0,6 (wartosc przypadkowa) to za pomoca MBC mozemy podniesc to cisnienie gdyz pozniej bedzie puszczone nadcisnienie do WG, a jak obnizyc to doladowanie do np.0,4 ?? MBC tego nie zrobi, mozna zastosowac srube rzymska na wodziku z WG do klapki, ale przez to ciagle powietrze bedzie przelatywac przez T i pozniej bedzie wstawala. Czy nalezy wtedy zastosowac WG z turbiny, ktora oryginalnie ma takie doladowanie czy jak ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ile seryjnie laduje ihi rhb5 ?? bo tak sie zastanawiam, jesli np takie T seryjnie laduje ok 0,6

> (wartosc przypadkowa) to za pomoca MBC mozemy podniesc to cisnienie gdyz pozniej bedzie

> puszczone nadcisnienie do WG, a jak obnizyc to doladowanie do np.0,4 ?? MBC tego nie zrobi,

> mozna zastosowac srube rzymska na wodziku z WG do klapki, ale przez to ciagle powietrze bedzie

> przelatywac przez T i pozniej bedzie wstawala. Czy nalezy wtedy zastosowac WG z turbiny, ktora

> oryginalnie ma takie doladowanie czy jak ??

nom wink.gif k03 miały WG otweirający się na 0.4, czytałem też że grucha WG w jakimś volvie albo saabie (nie pamiętam dokładnie) 2.0 T otwiera się już od 0.2 bar. albo można też zastosować elektroniczny regulator i wysterować go ecumasterm. i To jest wg mnie najlepsze rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ile seryjnie laduje ihi rhb5 ?? bo tak sie zastanawiam, jesli np takie T seryjnie laduje ok 0,6

> (wartosc przypadkowa) to za pomoca MBC mozemy podniesc to cisnienie gdyz pozniej bedzie

> puszczone nadcisnienie do WG, a jak obnizyc to doladowanie do np.0,4 ?? MBC tego nie zrobi,

> mozna zastosowac srube rzymska na wodziku z WG do klapki, ale przez to ciagle powietrze bedzie

> przelatywac przez T i pozniej bedzie wstawala. Czy nalezy wtedy zastosowac WG z turbiny, ktora

> oryginalnie ma takie doladowanie czy jak ??

Ja to zrobiłem inaczej (za radą Zibiego_UT)

Nawierciłem kilka otworków na patyku od WG, wsadziłem sprężynę i zawleczkę. Tym sposobem zmieniam charakterystykę WG - działa idealnie.

Kilka postów wyżej masz moje foto na którym to widać.

Na minimum tego co nawierciłem było 0.3 a bez sprężyny 0.5 tak więc regulacja była aż nadto precyzyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja to zrobiłem inaczej (za radą Zibiego_UT)

> Nawierciłem kilka otworków na patyku od WG, wsadziłem sprężynę i zawleczkę. Tym sposobem zmieniam

> charakterystykę WG - działa idealnie.

> Kilka postów wyżej masz moje foto na którym to widać.

> Na minimum tego co nawierciłem było 0.3 a bez sprężyny 0.5 tak więc regulacja była aż nadto

> precyzyjna.

poka z bliska bo zaciekawiłeś mnie tym ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nom k03 miały WG otweirający się na 0.4, czytałem też że grucha WG w jakimś volvie albo saabie

> (nie pamiętam dokładnie) 2.0 T otwiera się już od 0.2 bar. albo można też zastosować

> elektroniczny regulator i wysterować go ecumasterm. i To jest wg mnie najlepsze rozwiązanie.

no wlasnie tez mysle, aby to potem stroic ecumasterem. Kupowales ecumastera 2 z map sensorem czy ecumastera 3 ?? Bo nie wiem czy wersja 3 ma tez map sensor ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> poka z bliska bo zaciekawiłeś mnie tym

Pyknę foto to wrzucę, na razie zrobiłem filmik jak wstaje turbina.

Myślę, że jak na tak skrytykowany kolektor to całkiem przyzwoicie, ale oczywiście to tylko moje subiektywne odczucie grinser006.gif

Aha, i proszę się nie nabijać z manometru za 12.50 bo to jest czysto tymczasowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no wlasnie tez mysle, aby to potem stroic ecumasterem. Kupowales ecumastera 2 z map sensorem czy

> ecumastera 3 ?? Bo nie wiem czy wersja 3 ma tez map sensor ?

trójki chyba też już mają. ja mam ecu 2 bo jak kupowałem to jeszcze nie było tamtych w sprzedaży

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> trójki chyba też już mają. ja mam ecu 2 bo jak kupowałem to jeszcze nie było tamtych w sprzedaży

a jak ze strojeniem ? ogarnales wszystko sam czy poczatkowe wystrojenie przekazales komus ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pyknę foto to wrzucę, na razie zrobiłem filmik jak wstaje turbina.

> Myślę, że jak na tak skrytykowany kolektor to całkiem przyzwoicie, ale oczywiście to tylko moje

> subiektywne odczucie

> Aha, i proszę się nie nabijać z manometru za 12.50 bo to jest czysto tymczasowe...

zrób filmik na piątce albo na czwórce i pociągnij go od 1500rpm ok.gif bo to troche za szybko zlosnik.gif a linka możesz dać na priv zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no wlasnie tez mysle, aby to potem stroic ecumasterem. Kupowales ecumastera 2 z map sensorem czy

> ecumastera 3 ?? Bo nie wiem czy wersja 3 ma tez map sensor ?

Ecumaster 3 tez jest z mapsensorem, wlasnie taki lezy u mnie na stole i czeka smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ciekawe rozwiązanie ale dalej nie bardzo wiem na jakiej zasadzie to działa... czy tak jak śruba

> rzymska? bo ja bym chciał zmniejszyć sztywność membrany i dać MBC/EBC tak żeby klapka była

> szczelnie zamknięta w podciśnieniu

W WG jest sprężyna - ja dałem drugą, która działa przeciwnie do tamtej.

Efekt jest taki jakbym zmiękczył tamtą w środku, czyli mówiąc krótko - efekt jest idealny grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zrób filmik na piątce albo na czwórce i pociągnij go od 1500rpm bo to troche za szybko a linka

> możesz dać na priv

Na 4 albo 5 nie wyrabia mi parownik przy takim depnięciu do podłogi...

Poza tym dopiero teraz na filmiku zauważyłem że przy 5krpm spada ciśnienie do 0.4.

Na innym filmiku, gdzie pokręciłem do 7 widać, że przy 6 znowu rośnie niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na 4 albo 5 nie wyrabia mi parownik przy takim depnięciu do podłogi...

> Poza tym dopiero teraz na filmiku zauważyłem że przy 5krpm spada ciśnienie do 0.4.

> Na innym filmiku, gdzie pokręciłem do 7 widać, że przy 6 znowu rośnie

kolega z tego forum w uturbionej skodzie felicji też miał podobny problem, że mu ciśnienie spadało ale potem udało mu się to ogarnąć, nie pamiętam dokładnie co to było, wydaje mi się że cos z kompensacją... ale moge Ci dać namiar to sam go spytasz.

na tym filmiku silnik za szybko wchodzi na obroty i nie można dokładnie rozeznać kiedy wstaje smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kolega z tego forum w uturbionej skodzie felicji też miał podobny problem, że mu ciśnienie spadało

> ale potem udało mu się to ogarnąć, nie pamiętam dokładnie co to było, wydaje mi się że cos z

> kompensacją... ale moge Ci dać namiar to sam go spytasz.

> na tym filmiku silnik za szybko wchodzi na obroty i nie można dokładnie rozeznać kiedy wstaje

No na 2-ce wstaje od razu praktycznie a na wysokich biegach nigdy nie butuje się przy tak małych obrotach więc taki test jest niewiem.gif czysto teoretyczny ale zrobię jeśli okiełznam ten gaz.

Co do kompensacji to już mam najlepiej jak się da. Gruby waż, w miarę krótki i wpięty w dolot tam gdzie ciśnienie jest największe czyli od razu za sprężarką.

Raczej to po prostu za mała wydajność parownika przy pełnym butowaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.