Skocz do zawartości

TURBO zrób Se sam


Tommi

Rekomendowane odpowiedzi

> 4x na obrót? - tu chyba przesadziłeś

> Ok - jak tak dobrze idzie z tym zapłonem, to może ktoś ma mapę do t-jeta?

Do t-jeta też chciałbym bardzo zobaczyć z ciekawości czystej, ale rzecz raczej mało przydatna, bo (a) inny silnik zupełnie konstrukcyjnie, (b) zapłon jest prawdopodobnie sterowany bardzo dynamicznie na podstawie czujnika stukowego. Tak samo mało przydatne są cztery mapy, które zaraz tu wrzucę, od Punto GT turbo, Lancii Prograle 8V i 16V, i Fiata Coupe 16VT. Wszystkie wsady i definicje zciągnięte ze strony tunerpro.net.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do t-jeta też chciałbym bardzo zobaczyć z ciekawości czystej, ale rzecz raczej mało przydatna, bo

> (a) inny silnik zupełnie konstrukcyjnie, (b) zapłon jest prawdopodobnie sterowany bardzo

> dynamicznie na podstawie czujnika stukowego. Tak samo mało przydatne są cztery mapy, które

> zaraz tu wrzucę, od Punto GT turbo, Lancii Prograle 8V i 16V, i Fiata Coupe 16VT. Wszystkie

> wsady i definicje zciągnięte ze strony tunerpro.net.

Sporo tego.

Ja mam z cromy 2.0t 8v i właśnie przystosowuję to do wariatora... zobaczymy co z tego wyjdzie ale czemu t-jet tak odmienny konstrukcyjnie od 1.2 8v?

tu croma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sporo tego.

> Ja mam z cromy 2.0t 8v i właśnie przystosowuję to do wariatora... zobaczymy co z tego wyjdzie ale

> czemu t-jet tak odmienny konstrukcyjnie od 1.2 8v?

Dla mnie wszystkie silniki, które zostały zaprojektowane jako T są odmienne konstrukcyjnie od tych wydumek, które my lepimy zeby.GIF I nie kombinuj, że jest inaczej wink.gif Ogólny kształt mapy na pewno zostaje mniej więcej ten sam, ale to jest chyba prawda uniwersalna dla każdego silnika T.

> tu croma

Gdzie żeś takie cudo wykopał?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dla mnie wszystkie silniki, które zostały zaprojektowane jako T są odmienne konstrukcyjnie od tych

> wydumek, które my lepimy I nie kombinuj, że jest inaczej Ogólny kształt mapy na pewno

> zostaje mniej więcej ten sam, ale to jest chyba prawda uniwersalna dla każdego silnika T.

> Gdzie żeś takie cudo wykopał?

Mapę podrzucił mi Pawel_78 - on ma taką cromę 150 konną.

Co do różnic konstrukcyjnych... pomyślmy.

Inny CR (to mamy opanowane), inny wałek - to można zmienić, reszta to wystrojenie - nad tym właśnie pracujemy w tym wątku... to o jakie zupełnie inne konstrukcje Ci chodzi? hmm.gifgrinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mapę podrzucił mi Pawel_78 - on ma taką cromę 150 konną.

> Co do różnic konstrukcyjnych... pomyślmy.

> Inny CR (to mamy opanowane), inny wałek - to można zmienić, reszta to wystrojenie - nad tym właśnie

> pracujemy w tym wątku... to o jakie zupełnie inne konstrukcje Ci chodzi?

Właśnie dokładnie o to mi się rozchodzi, te wszystkie na pozór małe różnice mają wpływ na zapłon, nad którym pracujemy. Pomijam już drobny fakt, że na zapłon ma wpływ sama pojemność i długość/kwadratowość cylindrów. Dlatego mi się wydaje, że jedyne co zostaje nam z tych innych map to ich ogólny kształt...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do t-jeta też chciałbym bardzo zobaczyć z ciekawości czystej, ale rzecz raczej mało przydatna, bo

> (a) inny silnik zupełnie konstrukcyjnie, (b) zapłon jest prawdopodobnie sterowany bardzo

> dynamicznie na podstawie czujnika stukowego. Tak samo mało przydatne są cztery mapy, które

> zaraz tu wrzucę, od Punto GT turbo, Lancii Prograle 8V i 16V, i Fiata Coupe 16VT. Wszystkie

> wsady i definicje zciągnięte ze strony tunerpro.net.

do tijeta raczej nikt nie ma bo to są nowe sterowniki, a jak już ktoś ma to bedzie robił wielkie tajemnice z tego że on jest guru wiem ale nie powiem i na pewno Ci takiej mapy nie pokaże. :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> do tijeta raczej nikt nie ma bo to są nowe sterowniki, a jak już ktoś ma to bedzie robił wielkie

> tajemnice z tego że on jest guru wiem ale nie powiem i na pewno Ci takiej mapy nie pokaże. :/

Zdajesz sobie sprawę, że mi np. nie jest potrzebne dużo, żeby ją wyesktraktować zeby.GIF Wsad tylko jakiś albo co tam jest było by potrzebne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zdajesz sobie sprawę, że mi np. nie jest potrzebne dużo, żeby ją wyesktraktować Wsad tylko jakiś

> albo co tam jest było by potrzebne...

tam nie ma wsadów tylko jest pamięc flash zlosnik.gif jakbym miał sprzęt, winolsa z odpowiednimi dodatkami to też bym sie pobawił w remap mojego samochodu, no ale trudno narazie nie mam kasy na eksperymenty z interfejsami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to weź Sę i Sę sprawdź mondralo

> full 4x, semi 2x, seq 1x na obrót wału

> > Ok - jak tak dobrze idzie z tym zapłonem, to może ktoś ma mapę do t-jeta?

Właśnie problem w tym, że szukam tego od jakiegoś czasu i nigdzie nie mogę znaleźć spineyes.gif a bardzo mnie to ciekawi...

Wiem tylko, że przy 7 krpm obrót wału trwa 8,6ms to w/g twojej teorii w full-groupie pojedynczy wtrysk trwałby maxymalnie mniej niż 2,2ms przy tych obrotach... no to powodzenia spineyes.gifcfaniaczek.gifhmm.gif

Może tobie chodziło o jeden cykl a nie obrót? ale to i tak jest jakoś dziwnie krótko... hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właśnie dokładnie o to mi się rozchodzi, te wszystkie na pozór małe różnice mają wpływ na zapłon,

> nad którym pracujemy. Pomijam już drobny fakt, że na zapłon ma wpływ sama pojemność i

> długość/kwadratowość cylindrów. Dlatego mi się wydaje, że jedyne co zostaje nam z tych innych

> map to ich ogólny kształt...

Ogólnie jest tak, że zapłon się opóźnia gdy wchodzi nadciśnienie... ja do tej pory wyprzedzałem. Nie stukało i mam wrażenie, że lepiej jechała ale może mylne bo jednocześnie też mieszam czasami wtrysków....

Jak tylko znajdę chwilkę to wklepię tą mapę z cromy i zobaczę co się będzie działo hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ogólnie jest tak, że zapłon się opóźnia gdy wchodzi nadciśnienie... ja do tej pory wyprzedzałem.

> Nie stukało i mam wrażenie, że lepiej jechała ale może mylne bo jednocześnie też mieszam

> czasami wtrysków....

> Jak tylko znajdę chwilkę to wklepię tą mapę z cromy i zobaczę co się będzie działo

Odprężony silnik -> cały zapłon wyprzedzasz, dokładnie ile to pisał Marcin gdzieś tam na górze, potem w nadciśnienieu cofasz go coraz bardziej względem ciśnienia atmosferycznego. Zresztą pisaliśmy już o tym. Jak zaczniesz wklepywać takie mapy to i owszem coś tam zdziałasz, ale będziesz miał po prostu raz więcej raz mniej względem tego co byś zrobił na pałę jak wyżej i tego co tak na prawdę powinieneś mieć i bez hamowni tak na prawdę nie będziesz wiedział gdzie ma być więcej gdzie ma być mniej. Ja też chciałem matematyczno-metodycznie do tego podejść, po wizycie na hamowni okazało się, że jest to nauka czysto eksperymentalna ok.gif Jak chcesz próbować kolejne kompletne zapłony od różnych fur to gratuluję ilości wolnego czasu wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Odprężony silnik -> cały zapłon wyprzedzasz, dokładnie ile to pisał Marcin gdzieś tam na górze,

> potem w nadciśnienieu cofasz go coraz bardziej względem ciśnienia atmosferycznego. Zresztą

> pisaliśmy już o tym. Jak zaczniesz wklepywać takie mapy to i owszem coś tam zdziałasz, ale

> będziesz miał po prostu raz więcej raz mniej względem tego co byś zrobił na pałę jak wyżej i

> tego co tak na prawdę powinieneś mieć i bez hamowni tak na prawdę nie będziesz wiedział gdzie

> ma być więcej gdzie ma być mniej. Ja też chciałem matematyczno-metodycznie do tego podejść, po

> wizycie na hamowni okazało się, że jest to nauka czysto eksperymentalna Jak chcesz próbować

> kolejne kompletne zapłony od różnych fur to gratuluję ilości wolnego czasu

Nie, chcę tylko wrzucić cromę i porównać to z moim "na pałę".

Co do hamowni to po NR będę miał jeden pomiar ale nie stać mnie na strojenie na hamowni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właśnie problem w tym, że szukam tego od jakiegoś czasu i nigdzie nie mogę znaleźć a bardzo mnie

> to ciekawi...

> Wiem tylko, że przy 7 krpm obrót wału trwa 8,6ms to w/g twojej teorii w full-groupie pojedynczy

> wtrysk trwałby maxymalnie mniej niż 2,2ms przy tych obrotach... no to powodzenia

> Może tobie chodziło o jeden cykl a nie obrót? ale to i tak jest jakoś dziwnie krótko...

czekaj chyba rzeczywiście się jebłem jednak to powinno być 4x na jeden cykl bo to przecież czterosuw. Ano jest to krótko, dlatego do semi i full są wymagane szybkie wtryski a w sekwencji nawet 3 łomowe walteki dają radę, a sprawdzić to można chyba poprzez wpięcie diody. Zresztą zobacz jakie czasy wtrysków pokazuje diego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czekaj chyba rzeczywiście się jebłem jednak to powinno być 4x na jeden cykl bo to przecież

> czterosuw. Ano jest to krótko, dlatego do semi i full są wymagane szybkie wtryski a w

> sekwencji nawet 3 łomowe walteki dają radę, a sprawdzić to można chyba poprzez wpięcie diody.

> Zresztą zobacz jakie czasy wtrysków pokazuje diego

Ano właśnie... i tu jest problemik bo ogólnie to czasy benzynowe trzymają się poniżej 9ms i to by było raz na obrót.... ale jak jest ubogo na górze to potrafi mi dowalić 18ms! i tego ja już nie kumam...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ano właśnie... i tu jest problemik bo ogólnie to czasy benzynowe trzymają się poniżej 9ms i to by

> było raz na obrót.... ale jak jest ubogo na górze to potrafi mi dowalić 18ms! i tego ja już

> nie kumam...

to nie wiem może on sumuje i pokazuje jako łączny czas na jeden cykl z tych 4 eventów? hmm.gif bo ja mam pełną sekwencje i mam tak samo jak Ty prawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to nie wiem może on sumuje i pokazuje jako łączny czas na jeden cykl z tych 4 eventów? bo ja mam

> pełną sekwencje i mam tak samo jak Ty prawie

Hmmm.... ja mam na to sposób i w wolnej chwili to sprawdzę.

Po prostu nagram dźwięk wolnych obrotów a że moje horizony klepią niemiłosiernie to potem bardzo łatwo w edytorze audio zobaczę jakie są odstępy w czasie a obroty będę znał. Dla 1000 obr/min jeden obrót to 60ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Hmmm.... ja mam na to sposób i w wolnej chwili to sprawdzę.

> Po prostu nagram dźwięk wolnych obrotów a że moje horizony klepią niemiłosiernie to potem bardzo

> łatwo w edytorze audio zobaczę jakie są odstępy w czasie a obroty będę znał. Dla 1000 obr/min

> jeden obrót to 60ms

no to idź nagraj i porównamy zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no to idź nagraj i porównamy

Nie mogę nagrać, może jutro mi się uda... ale przeanalizowałem Twoje nagranie.

Twoje nie cykają tak jak moje ale słychać.

Wyraźnie widać "cyknięcia" i oddalone są od siebie o 36ms... to by dawało ok. 850 rpm przy założeniu, że jest 2 "cyknięcia" na obrót... czyli wychodzi 4x na cykl i przy 7krpm daje 4.3ms na wtrysk... a to jest mało... bardzo mało i nie pojmuję jak to się dzieje że ja mam wtedy 8ms i jedzie spineyes.gif

Drugi plik to coś co zauważyłem... jest tendencja że co czwarte "cyknięcie" jest głośniejsze hmm.gif

Nie wiem jak to wytłumaczyć icon_rolleyes.gifniewiem.gifhmm.gif

36mst.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

150ms.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no to idź nagraj i porównamy

Oj oj, mi się przypomina anegdota o studencie Politechniki Gdańskiej, który czas dostępu do dysku stoperem mierzył, autentyk zeby.GIF

Nie wiem czy uda wam się coś sensownego pomierzyć. Ja się co prawda też w tych kwestiach dopiero kształcę, ale zuważyłem i wykminiłem takie rzeczy, niektóre może niesłusznie:

1. Silnik 1.1 SPI ma mniej wydajny wtrysk niż seryjne 4 razem wzięte z 1.2 MPI. Ja mam w 1.2 MPI cztery bardziej wydajne wtryski niż miała seria (prawie dwa razy), a mimo to czas wtrysku na wolnych obrotach mam cały czas większy niż miałem w 1.1 SPI (wystrojone jest wszystko na cacy). Z jakiegoś powodu różnice w wydajności wtrysków zacierają się przy małych czasach. Jak chodzi o konkretne liczby, w 1.1 SPI przy 850 RPM miałem czasy 0.8ms, przy 1000 RPM w 1.2 MPI mam 1.1-1.2ms na olbrzymich wtryskach w porównaniu do SPI. Nawet biorąc pod uwagę większe wolne obroty i pojemność silnika powinienem mieć w 1.2 MPI na tych wtryskach czasy rzędu 0.6ms z matematycznego punktu widzenia. A tak nie jest.

2. Zawsze mi się wydawało, że im bardziej sekwencyjny układ, tym większa wydajność wtrysków potrzebna, bo mniej wtrysków leje na jeden cykl jednego cylindra. Nie wiem ile mają np. wtryski 1.2 16V, ale chyba sporo większą niż 1.2 8V MPI.

3. W programie 1.2 MPI jest ewidente ograniczenie obcinające czas wtrysku do jednego obrotu wału. Jak jest w pół- czy pełnej sekwencji nie wiem, ale patrz punkt 2. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wyraźnie widać "cyknięcia" i oddalone są od siebie o 36ms... to by dawało ok. 850 rpm przy

> założeniu, że jest 2 "cyknięcia" na obrót... czyli wychodzi 4x na cykl i przy 7krpm daje 4.3ms

> na wtrysk... a to jest mało... bardzo mało i nie pojmuję jak to się dzieje że ja mam wtedy 8ms

> i jedzie

No szacun wink.gif Co do czasów przy 7k rpm, tak jak pisałem, wydaje mi się, że sekwencja musi mieć znacznie wydajniejsze wtryski. I póki nie masz turbo to wystyknie. Jak masz turbo, to właśnie dlatego musisz załadować większe sikawki, bo dawka musi się zmieścić w cyklu cylindra/silnka, odpowiednie skreślić. Tak jak pisałeś w 1.2 MPI przy pełnym bucie (prawie atmosferyczne w dolocie) czasy dochodzą do 9ms. Czyli do ponad 6000 RPM wtryski dadzą radę. Jeżeli MPI ma dwa razy większe, to 4.5ms daje radę.

Ale fakt, też mnie trochę od tego głowa boli icon_rolleyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oj oj, mi się przypomina anegdota o studencie Politechniki Gdańskiej, który czas dostępu do dysku

> stoperem mierzył, autentyk

> Nie wiem czy uda wam się coś sensownego pomierzyć. Ja się co prawda też w tych kwestiach dopiero

> kształcę, ale zuważyłem i wykminiłem takie rzeczy, niektóre może niesłusznie:

> 1. Silnik 1.1 SPI ma mniej wydajny wtrysk niż seryjne 4 razem wzięte z 1.2 MPI. Ja mam w 1.2 MPI

> cztery bardziej wydajne wtryski niż miała seria (prawie dwa razy), a mimo to czas wtrysku na

> wolnych obrotach mam cały czas większy niż miałem w 1.1 SPI (wystrojone jest wszystko na

> cacy). Z jakiegoś powodu różnice w wydajności wtrysków zacierają się przy małych czasach. Jak

> chodzi o konkretne liczby, w 1.1 SPI przy 850 RPM miałem czasy 0.8ms, przy 1000 RPM w 1.2 MPI

> mam 1.1-1.2ms na olbrzymich wtryskach w porównaniu do SPI. Nawet biorąc pod uwagę większe

> wolne obroty i pojemność silnika powinienem mieć w 1.2 MPI na tych wtryskach czasy rzędu 0.6ms

> z matematycznego punktu widzenia. A tak nie jest.

> 2. Zawsze mi się wydawało, że im bardziej sekwencyjny układ, tym większa wydajność wtrysków

> potrzebna, bo mniej wtrysków leje na jeden cykl jednego cylindra. Nie wiem ile mają np.

> wtryski 1.2 16V, ale chyba sporo większą niż 1.2 8V MPI.

Piękne uwagi ale... nie na temat 270751858-jezyk.gif270751858-jezyk.gif

Ty mówisz o wydajności wtrysków na podstawie obserwacji czasów otwarcia przy wolnych obrotach a ja mówię o czasie od wtrysku do wtrysku czyli o teoretycznym MAXYMALNYM czasie otwarcia, którego nie można przekroczyć bo wtryski się zapętlą...

Jesteśmy na dwóch końcach kija. (wiem wiem, jedno ma wpływ na drugie ale Ty go nie wykazałeś grinser006.gif)

> 3. W programie 1.2 MPI jest ewidente ograniczenie obcinające czas wtrysku do jednego obrotu wału.

> Jak jest w pół- czy pełnej sekwencji nie wiem, ale patrz punkt 2.

No to wytłumacz mi dlaczego powyżej 6krpm fabryczny ecu walił mi czasy do 18ms skoro "teoretycznie" tam jest tylko 5ms czasu między wtryskami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No szacun Co do czasów przy 7k rpm, tak jak pisałem, wydaje mi się, że sekwencja musi mieć

> znacznie wydajniejsze wtryski. I póki nie masz turbo to wystyknie. Jak masz turbo, to właśnie

> dlatego musisz załadować większe sikawki, bo dawka musi się zmieścić w cyklu cylindra/silnka,

> odpowiednie skreślić. Tak jak pisałeś w 1.2 MPI przy pełnym bucie (prawie atmosferyczne w

> dolocie) czasy dochodzą do 9ms. Czyli do ponad 6000 RPM wtryski dadzą radę. Jeżeli MPI ma dwa

> razy większe, to 4.5ms daje radę.

> Ale fakt, też mnie trochę od tego głowa boli

Ale ja mam gaz i tu wielkość wtrysków nie ma znaczenia. Jest ciśnienie gazu i otwory w dyszach...

Problem jest w zapętlaniu - trzeba się wyrobić w tym czasie... no właśnie - i tu dochodzimy do sedna - w jakim czasie? hehe.gifhehe.gifhehe.gif

Nigdzie nie znalazłem jednoznacznego dowodu na to, że w full-group jest 2 wtryski na obrót, choć teraz już nie mogę tak powiedzieć po analizie tego filmiku cfaniaczek.gif ale wstrzymam się do nagrania swojego - mi głośniej cykają wtryski.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie mogę nagrać, może jutro mi się uda... ale przeanalizowałem Twoje nagranie.

> Twoje nie cykają tak jak moje ale słychać.

> Wyraźnie widać "cyknięcia" i oddalone są od siebie o 36ms... to by dawało ok. 850 rpm przy

> założeniu, że jest 2 "cyknięcia" na obrót... czyli wychodzi 4x na cykl i przy 7krpm daje 4.3ms

> na wtrysk... a to jest mało... bardzo mało i nie pojmuję jak to się dzieje że ja mam wtedy 8ms

> i jedzie

e nie ja mam jeden sik na cykl zlosnik.gif

> Drugi plik to coś co zauważyłem... jest tendencja że co czwarte "cyknięcie" jest głośniejsze

> Nie wiem jak to wytłumaczyć

A to wtryski były rozkalibrowane wtedy jeszcze, więc może dlatego zlosnik.gif skok tłoczka na jednym był większy o ok 0,23mm ok.gif

> Uploaded with ImageShack.us

> Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> e nie ja mam jeden sik na cykl

Czekaj, to jest pełna sekwencja? No jak tak to jest 4 siki na cykl tylko rozłożone w czasie no i to właśnie widać - 4x36ms daje 144ms a to jest 833obr/min... takie miałeś obroty na jałowym? (błąd mojego pomiaru może być rzędu 4ms na cyklu więc do 850...)

> A to wtryski były rozkalibrowane wtedy jeszcze, więc może dlatego skok tłoczka na jednym był

> większy o ok 0,23mm

> > Uploaded with ImageShack.us

No i to by tłumaczyło ten głośniejszy cyk co 4-ty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oj oj, mi się przypomina anegdota o studencie Politechniki Gdańskiej, który czas dostępu do dysku

> stoperem mierzył, autentyk

> Nie wiem czy uda wam się coś sensownego pomierzyć. Ja się co prawda też w tych kwestiach dopiero

> kształcę, ale zuważyłem i wykminiłem takie rzeczy, niektóre może niesłusznie:

> 1. Silnik 1.1 SPI ma mniej wydajny wtrysk niż seryjne 4 razem wzięte z 1.2 MPI. Ja mam w 1.2 MPI

> cztery bardziej wydajne wtryski niż miała seria (prawie dwa razy), a mimo to czas wtrysku na

sikacz 1.1spi ok 1x500ccm, 1.1mpi 4x114ccm, 1.2 8v ok 4x140ccm, szesnastka 4x200ccm, pgt 4x240ccm

> wolnych obrotach mam cały czas większy niż miałem w 1.1 SPI (wystrojone jest wszystko na

> cacy). Z jakiegoś powodu różnice w wydajności wtrysków zacierają się przy małych czasach.

nie mam 100% pewności ale mi sie obiło że to zależy od tego że regulator zmniejsza cisnienie paliwa, i sie podłącza jakis wężeyk podciśnieniowy do kolektora, nawet gdzieś niedawno jakąs fotke widziałem

Jak

> chodzi o konkretne liczby, w 1.1 SPI przy 850 RPM miałem czasy 0.8ms, przy 1000 RPM w 1.2 MPI

> mam 1.1-1.2ms na olbrzymich wtryskach w porównaniu do SPI. Nawet biorąc pod uwagę większe

> wolne obroty i pojemność silnika powinienem mieć w 1.2 MPI na tych wtryskach czasy rzędu 0.6ms

> z matematycznego punktu widzenia. A tak nie jest.

> 2. Zawsze mi się wydawało, że im bardziej sekwencyjny układ, tym większa wydajność wtrysków

> potrzebna, bo mniej wtrysków leje na jeden cykl jednego cylindra. Nie wiem ile mają np.

> wtryski 1.2 16V, ale chyba sporo większą niż 1.2 8V MPI.

> 3. W programie 1.2 MPI jest ewidente ograniczenie obcinające czas wtrysku do jednego obrotu wału.

> Jak jest w pół- czy pełnej sekwencji nie wiem, ale patrz punkt 2.

tak żeś mi namieszał we łbie że już sam teraz zgłupiałem zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czekaj, to jest pełna sekwencja?

oczywiście, przecież cały czas o tym prawię zlosnik.gif

No jak tak to jest 4 siki na cykl tylko rozłożone w czasie no i to

> właśnie widać - 4x36ms daje 144ms a to jest 833obr/min... takie miałeś obroty na jałowym?

mniej więcej szeryfie zlosnik.gif

> (błąd mojego pomiaru może być rzędu 4ms na cyklu więc do 850...)

> No i to by tłumaczyło ten głośniejszy cyk co 4-ty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> oczywiście, przecież cały czas o tym prawię

> No jak tak to jest 4 siki na cykl tylko rozłożone w czasie no i to

> mniej więcej szeryfie

> > No i to by tłumaczyło ten głośniejszy cyk co 4-ty...

Zmierzę u siebie i się okaże co ten full-group tak na prawdę cyka.

Mi się wydaje, że on cyka raz na 2 obroty (czyli raz na cykl) tylko różnica jest taka, że walą wszystkie wtryski na raz, gdyż nie ma czujnika fazy na wałku i komp nie może "rozbić" wtrysków na każdy cylinder z osobna ale to moja wyssana z palca teoria i pewnie sam ją obalę jak to cykanie na własne oczy zobaczę rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Piękne uwagi ale... nie na temat

Jakby wszystko w tym wątku było na temat, to nie byłby tak długi tongue.gif

> Ty mówisz o wydajności wtrysków na podstawie obserwacji czasów otwarcia przy wolnych obrotach a ja

To była totalnie luźna uwaga względem mierzenia czegokolwiek i wyciągania wniosków na wolnych obrotach wink.gif

> mówię o czasie od wtrysku do wtrysku czyli o teoretycznym MAXYMALNYM czasie otwarcia, którego

> nie można przekroczyć bo wtryski się zapętlą...

No OK, to pomyślmy. W full grupie wtryski się otwierają, no właśnie raz na obrót wału czy raz na pełen cykl? hmm.gif Czy wręcz dwa razy na obrót, tak, żeby każdy cylinder co najmniej raz dostał wtrysk "bezpośredni"... Na serio już zgłupiałem. Jeżeli dwa razy na obrót wału, to nie można ich otworzyć na dłużej niż 5ms przy 6000 rpm. Nie da rady. Jeżeli raz na obrót, to wtedy można mieć do 10ms przy 6000 i to wystyka. Ale nie da rady mieć czasu 18ms, o którym piszesz. Jeżeli raz na pełen cykl / dwa obroty, to można mieć czasy rzędu 18ms, ale wtedy cylindry będą dostawać bardzo nierówne dawki paliwa mi się wydaje.

> Jesteśmy na dwóch końcach kija. (wiem wiem, jedno ma wpływ na drugie ale Ty go nie wykazałeś )

> No to wytłumacz mi dlaczego powyżej 6krpm fabryczny ecu walił mi czasy do 18ms skoro "teoretycznie"

> tam jest tylko 5ms czasu między wtryskami?

Nie rozumiem stwierdzenia czas 5ms między wtryskami...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zmierzę u siebie i się okaże co ten full-group tak na prawdę cyka.

> Mi się wydaje, że on cyka raz na 2 obroty (czyli raz na cykl) tylko różnica jest taka, że walą

> wszystkie wtryski na raz, gdyż nie ma czujnika fazy na wałku i komp nie może "rozbić" wtrysków

> na każdy cylinder z osobna ale to moja wyssana z palca teoria i pewnie sam ją obalę jak to

> cykanie na własne oczy zobaczę

Mi też sie tak wydawało z poczatku, ale wtedy dlaczego byłyby wymagane szybkie wtryski skoro częstotliwość wtrysku byłaby taka sam jak w sekwencji? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakby wszystko w tym wątku było na temat, to nie byłby tak długi

> To była totalnie luźna uwaga względem mierzenia czegokolwiek i wyciągania wniosków na wolnych

> obrotach

> No OK, to pomyślmy. W full grupie wtryski się otwierają, no właśnie raz na obrót wału czy raz na

> pełen cykl? Czy wręcz dwa razy na obrót, tak, żeby każdy cylinder co najmniej raz dostał

> wtrysk "bezpośredni"... Na serio już zgłupiałem. Jeżeli dwa razy na obrót wału, to nie można

> ich otworzyć na dłużej niż 5ms przy 6000 rpm. Nie da rady. Jeżeli raz na obrót, to wtedy można

> mieć do 10ms przy 6000 i to wystyka. Ale nie da rady mieć czasu 18ms, o którym piszesz. Jeżeli

> raz na pełen cykl / dwa obroty, to można mieć czasy rzędu 18ms, ale wtedy cylindry będą

> dostawać bardzo nierówne dawki paliwa mi się wydaje.

> Nie rozumiem stwierdzenia czas 5ms między wtryskami...?

Ja Ci powiem tak, niiech Glaca nagra ten filmik i ja już od razu będę wiedział czy to wali raz na cykl czy 4 razy. Jeśli raz to częstotliwośc trykotania będzie 4xmniejsza niż u mnie, a jeśli ja mam racje to będzie trykać tak samo jak u mnie ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakby wszystko w tym wątku było na temat, to nie byłby tak długi

> To była totalnie luźna uwaga względem mierzenia czegokolwiek i wyciągania wniosków na wolnych

> obrotach

> No OK, to pomyślmy. W full grupie wtryski się otwierają, no właśnie raz na obrót wału czy raz na

> pełen cykl? Czy wręcz dwa razy na obrót, tak, żeby każdy cylinder co najmniej raz dostał

> wtrysk "bezpośredni"... Na serio już zgłupiałem. Jeżeli dwa razy na obrót wału, to nie można

> ich otworzyć na dłużej niż 5ms przy 6000 rpm. Nie da rady. Jeżeli raz na obrót, to wtedy można

> mieć do 10ms przy 6000 i to wystyka. Ale nie da rady mieć czasu 18ms, o którym piszesz. Jeżeli

> raz na pełen cykl / dwa obroty, to można mieć czasy rzędu 18ms, ale wtedy cylindry będą

> dostawać bardzo nierówne dawki paliwa mi się wydaje.

O, i teraz zaczynasz gadać po ludzku grinser006.gif Właśnie to chcę wiedzieć... jak to na prawdę jest.

> Nie rozumiem stwierdzenia czas 5ms między wtryskami...?

Wiesz - napisałeś to powyżej waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mi też sie tak wydawało z poczatku, ale wtedy dlaczego byłyby wymagane szybkie wtryski skoro

> częstotliwość wtrysku byłaby taka sam jak w sekwencji?

Heh, no właśnie... jedne fakty mówią to, inne tamto... niebawem się wyjaśni raz na zawsze 270751858-jezyk.gifgrinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mi też sie tak wydawało z poczatku, ale wtedy dlaczego byłyby wymagane szybkie wtryski skoro

> częstotliwość wtrysku byłaby taka sam jak w sekwencji?

nie wiem dokładnie jak jest to w 1.1 czy tez w 1.2 mpi "nowym", ale przykładowo stare 1.2 16v działa w półsekwencji... Do czasu. Tak słyszałem, że po przekroczeniu pewnych obrotów leję wszystkie wtyski? smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ aktualnie omawiany temat zrobił sie dla mnie ciekawy, dorzuce jeszcze od siebie pare przemyslen zeby jeszcze sprawe zagmatwac.

Wydaje mi sie ze w testowym idealnym "swiecie" skoro silnik pracuje na zasadzie ze kolejno tloki wchodza w faze zasysania mieszanki wlasnie w momencie kiedy tlok przekracza GMP i otwiera sie zawor dolotowy wtedy powinien zostac otwarty wtryskiwacz. Tlok konczy swoj suw i wtryskiwacz przestaje dzialac. Czyli maksymalny czas w jakim moze zostac dostarczona mieszanka to czas 1/2 obrotow silnika. Potem sytuacja powtarza sie na kolenych cylindrach. Tak jest w przypadku pelnej sekwencji.

Aczkolwiek trzeba wziac pod uwage ze zanim tlok zacznie zasysac mieszanke wczesniej znajduje sie w fazie "wydalania" spalin grinser006.gifczyli zawor dolotwy jest zamkniety i wtedy mozemy juz na "zapas" wtryskiwac paliwo.

I teraz przechodzac do sedna sprawy jezeli rozwazymy system full-group czyli 4 wtryski zalezne od siebie to w momencie kiedy potrzebny jest czas wtrysku dluzszy od czasu suwu tloka powstaje sytuacja kiedy non-stop leje sie benzyna w kazdy cylinder icon_eek.gif, bez wzgledu na aktulna prace tloka. Moze to brzmi troche hmm dziwnie ale jakby sie zastanowic to przeciez nie dzieje sie nic zlego bo to zadaniem walka rozrzadu jest tak ustawiac zawory aby nie dopuscic mieszanki do cylindra w zlym momencie ( chociazby kompresji tejze grinser006.gif ).

Tak w przypadku kiedy brakuje benzyny w mieszance jest to sytuacji normalna i zapewne sekwencja tez potrafi pracowac w takim trybie, jednak przy normalnej pracy nie potrzeba tyle benzyny i wtedy w full-group powoduje nadmierne zuzycie paliwa poniewaz niepotrzebnie jest wtrysk na pozostale cylindry.

Co ciekawe, chociaz to mozna ustawic w programie, niektore ECU "dziwnie" steruja wtryskami. W przypadku full-group jest tak ze wyliczany jest czas wtrysku, ktory nastepnie jest mnozony x 2 i wtryski pracuja dluzej ale co drugi suw tloka. Troche to dziwne bo wychodzi ze zamiast kazdy cylinder dostawac wtrysk "bezposredni" ( czyli przy otwartym zaworze ), dostaja tak tylko cylindry z jednej pary. Jako fana symetrii grinser006.gif, bardzo mnie to zniesmaczylo icon_rolleyes.gif.

I na koniec jeszcze jedna dygresja, widoczna glownie przy maly obrotach wezmy 1200rpm czyli suw tloka co 25ms przy potrzebnym czasie wtrysku okolo 1ms. Teraz pytanie kiedy otworzyc ten wtrysk grinser006.gif, mamy duzo czasu wiec duzo mozliwosci. To jest sytuacja odwrotna do zaplonu tam sie patrzy na jego moment ( kat wyprzedzenia ) a nie na dlugosc iskry. Przy wtrysku patrzy sie na dlugosc ale nie na jego kat wyprzedzenia, ktory jednak przy niskich predkosciach tez ma znaczenie grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekałem aż dasz się sprowokować i podzielisz się swoim zasobem wiedzy wink.gifok.gif Nie będę tu pisał swojej interpretacji tego co napisałeś, bo zamieszam jeszcze bardziej, mi się w każdym razie wszystko zgadza, w szczególności z tym x2.

Co do symetrii pracy tłoków. No to jest faktycznie tak jak dywagowałem wyżej i cylindry dostają "nierówną" dawkę paliwa, równą tylko parami. Moje pytanie jest, skoro nie ma czujnika położenia wałka rozrządu w 1.2MPI to ta para cylindrów, która dostaje paliwo "bezpośrednio" będzie przy każdym odpaleniu silnika losowa i potem zostaje na cały czas pracy silnika po odpaleniu, dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie wiem dokładnie jak jest to w 1.1 czy tez w 1.2 mpi "nowym", ale przykładowo stare 1.2 16v

> działa w półsekwencji... Do czasu. Tak słyszałem, że po przekroczeniu pewnych obrotów leję

> wszystkie wtyski?

No ma to sens, powiem więcej, myślę od rana, jaki to może mieć związek z tyrkoleniem hmm.gifhmm.gifhmm.gifhmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czekałem aż dasz się sprowokować i podzielisz się swoim zasobem wiedzy Nie będę tu pisał swojej

> interpretacji tego co napisałeś, bo zamieszam jeszcze bardziej, mi się w każdym razie wszystko

> zgadza, w szczególności z tym x2.

> Co do symetrii pracy tłoków. No to jest faktycznie tak jak dywagowałem wyżej i cylindry dostają

> "nierówną" dawkę paliwa, równą tylko parami. Moje pytanie jest, skoro nie ma czujnika

> położenia wałka rozrządu w 1.2MPI to ta para cylindrów, która dostaje paliwo "bezpośrednio"

> będzie przy każdym odpaleniu silnika losowa i potem zostaje na cały czas pracy silnika po

> odpaleniu, dobrze myślę?

Nie bardzo, bo to dziala tak jak cewki, ECU jest w stanie ustalic ktora cewke odpalic tak samo jest z para wtryskow, zawsze dzialaja w cyklu z jedna konkretna cewka. Polozenie walka jest potrzebne dopiero przy pelnej sekwencji zeby ustalic ktory tlok z pary jest w gorze. Natomiast ktora para jest w gorze widac po polozeniu kolka rozrzadu ( przerwa w zebach punktem odniesnienia ) waytogo.gif

Tak bardziej sie zastanawiajac to jest to problematyczne w momencie kiedy wyliczona potrzebna dawka juz jest dluzsza od czasu suwu. Wtedy przemnozenie przez 2 zuplenie nic nie daje, wtryski powinny dzialac synchronicznie zeby zwiekszyc dawke niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie wiem dokładnie jak jest to w 1.1 czy tez w 1.2 mpi "nowym", ale przykładowo stare 1.2 16v

> działa w półsekwencji... Do czasu. Tak słyszałem, że po przekroczeniu pewnych obrotów leję

> wszystkie wtyski?

w sekwencji wtryski w całym zakresie działają sekwencyjnie, przynajmniej u mnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ponieważ aktualnie omawiany temat zrobił sie dla mnie ciekawy, dorzuce jeszcze od siebie pare

> przemyslen zeby jeszcze sprawe zagmatwac.

> Wydaje mi sie ze w testowym idealnym "swiecie" skoro silnik pracuje na zasadzie ze kolejno tloki

> wchodza w faze zasysania mieszanki wlasnie w momencie kiedy tlok przekracza GMP i otwiera sie

> zawor dolotowy wtedy powinien zostac otwarty wtryskiwacz. Tlok konczy swoj suw i wtryskiwacz

> przestaje dzialac. Czyli maksymalny czas w jakim moze zostac dostarczona mieszanka to czas 1/2

> obrotow silnika. Potem sytuacja powtarza sie na kolenych cylindrach. Tak jest w przypadku

> pelnej sekwencji.

> Aczkolwiek trzeba wziac pod uwage ze zanim tlok zacznie zasysac mieszanke wczesniej znajduje sie w

> fazie "wydalania" spalin czyli zawor dolotwy jest zamkniety i wtedy mozemy juz na "zapas"

> wtryskiwac paliwo.

> I teraz przechodzac do sedna sprawy jezeli rozwazymy system full-group czyli 4 wtryski zalezne od

> siebie to w momencie kiedy potrzebny jest czas wtrysku dluzszy od czasu suwu tloka powstaje

> sytuacja kiedy non-stop leje sie benzyna w kazdy cylinder , bez wzgledu na aktulna prace

> tloka. Moze to brzmi troche hmm dziwnie ale jakby sie zastanowic to przeciez nie dzieje sie

> nic zlego bo to zadaniem walka rozrzadu jest tak ustawiac zawory aby nie dopuscic mieszanki do

> cylindra w zlym momencie ( chociazby kompresji tejze ).

> Tak w przypadku kiedy brakuje benzyny w mieszance jest to sytuacji normalna i zapewne sekwencja tez

> potrafi pracowac w takim trybie, jednak przy normalnej pracy nie potrzeba tyle benzyny i wtedy

> w full-group powoduje nadmierne zuzycie paliwa poniewaz niepotrzebnie jest wtrysk na pozostale

> cylindry.

> Co ciekawe, chociaz to mozna ustawic w programie, niektore ECU "dziwnie" steruja wtryskami. W

> przypadku full-group jest tak ze wyliczany jest czas wtrysku, ktory nastepnie jest mnozony x 2

> i wtryski pracuja dluzej ale co drugi suw tloka. Troche to dziwne bo wychodzi ze zamiast

> kazdy cylinder dostawac wtrysk "bezposredni" ( czyli przy otwartym zaworze ), dostaja tak

> tylko cylindry z jednej pary. Jako fana symetrii , bardzo mnie to zniesmaczylo .

jeżeli częstotliwość wtrysku byłaby taka sama w full grupie jak i w sekewncji czyli 1 sik na cykl to tylko jeden jedyny cylinder w silniku czterocylindrowym mógłby dostawać dawkę w odpowiednim momencie czyli podczas otwarcia zaworu dolotowego, i w moim mniemaniu dlatego dawka dzielona jest na cztery siki, tak aby wszystkie cylindry miały identyczne "szanse" w każdym cyklu zlosnik.gif

> I na koniec jeszcze jedna dygresja, widoczna glownie przy maly obrotach wezmy 1200rpm czyli suw

> tloka co 25ms przy potrzebnym czasie wtrysku okolo 1ms. Teraz pytanie kiedy otworzyc ten

> wtrysk , mamy duzo czasu wiec duzo mozliwosci. To jest sytuacja odwrotna do zaplonu tam sie

> patrzy na jego moment ( kat wyprzedzenia ) a nie na dlugosc iskry. Przy wtrysku patrzy sie na

> dlugosc ale nie na jego kat wyprzedzenia, ktory jednak przy niskich predkosciach tez ma

> znaczenie

nie wiem jak w full grupie ale w sekwencjach kąt wtrysku jest regulowany programowo zlosnik.gif Czyli analogicznie jak w zapłonie im wieksza prędkośc obrotowa silnika tym większy powinien być kąt wtrysku. Dlaczego? ano dlatego że tak jak napisałeś wyżej, można nalać na zapas podczas otwartego zaworu wydechowego, ale już nie po suwie ssania bo wtedy dawka bedzie za mała niezależnie od czasu wtrysku. Chociaż z drugiej strony jakby na to popatrzeć to np przy 5krpm pulsacji praktycznie nie ma, dla oka ludzkiego przepływy miesznki będą płynne hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie bardzo, bo to dziala tak jak cewki, ECU jest w stanie ustalic ktora cewke odpalic tak samo jest

> z para wtryskow, zawsze dzialaja w cyklu z jedna konkretna cewka. Polozenie walka jest

> potrzebne dopiero przy pelnej sekwencji zeby ustalic ktory tlok z pary jest w gorze. Natomiast

> ktora para jest w gorze widac po polozeniu kolka rozrzadu ( przerwa w zebach punktem

> odniesnienia )

Muszę jeszcze to przeanalizować. Ale jeżeli jest to zawsze ta sama para to pewnie jest tak, że brak symetryczności, o którym piszesz, jest uzasadniony też brakiem symetryczności kolektora dolotowego. Może jest tak, że leje "bezpośrednio" na tłoki, które normalnie dostawały by mniej paliwa z powodu układu dolotou, domniemam, że zewnętrzne.

Ja zawsze uważałem, że full-group MPI to nic innego jak udoskonalone SPI, nic więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja zawsze uważałem, że full-group MPI to nic innego jak udoskonalone SPI, nic więcej.

poniekąd jest w tym ziarno prawdy, bo w spi też wtrysk musi lać "gęsto" żeby nie było przerw w dawkowaniu paliwa na poszczególne cylindry czyli też około 4 sików na cykl. Mi sie dawniej wydawało, jak jeszcze w tym nie siedziałem, że wtrysk w spi leje cały czas a wydajność jest regulowana ciśniniem paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> poniekąd jest w tym ziarno prawdy, bo w spi też wtrysk musi lać "gęsto" żeby nie było przerw w

> dawkowaniu paliwa na poszczególne cylindry czyli też około 4 sików na cykl. Mi sie dawniej

> wydawało, jak jeszcze w tym nie siedziałem, że wtrysk w spi leje cały czas a wydajność jest

> regulowana ciśniniem paliwa.

No chłopaki zaraz będziemy mierzyć ciśnienie paliwa tym... grinser006.gifgrinser006.gif

cisnieniomierz.jpg

Zapominacie o jednej ważnej sprawie... to paliwo które jak się tu wydaje "nie zdąży" być zassane do cylindra - ono nie znika... nie zostaje zdematerializowane - ono po prostu przechodzi do następnego cyklu...

Dawka jest taka sama na każdym cylindrze bo o niej decyduje czas otwarcia wtryskiwacza, który w FG jest taki sam dla każdego wtryskiwacza - koniec i kropka...

W LPG jest to jeszcze "lepsze" bo tam gaz w postaci rozprężonej sobie leci mniej lub bardziej pulsacyjnie, w dodatku w pewnej odległości od kolektora (wężyki) i to kiedy jest otwarty wtrysk - nie ma najmniejszego znaczenia.

W benzynie zresztą też - to nie jest przecież WTRYSK BEZPOŚREDNI. Nie wiem nad czym się tak rozczulacie cfaniaczek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż... od tej pory już nie ma domysłów tylko są fakty!

Oznajmiam, że - w full-group wtrysk (wszytkich 4-ch wtryskiwaczy jednocześnie) następuje 1x na 1 obrót wału korbowego!!!!!!!!!!!!!!! a nie tak jak wszyscy myśleli 2x...

Dowody - nagranie audio (video było ale w ciemnym garażu po zmroku było po prostu... czarno rotfl.gif)

Tu klik pyk

I to nagranie zwizualizowane i zmierzony odstęp między cyknięciami - 67ms

60000/67=895 (60000 milisekund bo tyle jest w minucie, podzielone przez 67ms daje nam 895 razy na minutę i to właśnie jest prędkość obrotowa biegu jałowego u mnie....)

wolne.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.