Skocz do zawartości

TURBO zrób Se sam


Tommi

Rekomendowane odpowiedzi

> Panowie macie ktos schemat podlaczenia mapa, ktory kabelek jest ktory

> No i ma ktos charakterystyke zebym mogl sobie w det'cie zmienic

Jeżeli to ten sam map co mam ja to zerknij tutaj lub sama charakterystyka poniżej:

286893426-charkterystykaCLT.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mogłby ktos wrzucic tego loga na klienta i pomóc mi troszke?

To jest log z jazdy podlaczylem AFR pod map switch2 i w analog in pokazuje mi troche dziwnie ,prawie zawsze jest 10 czasem wskoczy na 14,7 wiecej nie wchodzi ani mniej jak 10 nie schodzi dziwne...

to jest Fuel implant ale odlaczylem wtryskiwacze i podlaczylem pod seryjne ecu

Mapa wbudowanego tez niemoge skalibrowac nieznam jakie wartosci wpisac ,na wskaźniku doladowanie bylo maxymalnie 0.4bar a w decie widzialo chyba 90Kpa pomozecie to skalibrowac? I co z tym afr?

http://chomikuj.pl/hatsan1989/sej+jazda,2965905465.dlg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko Panowie. Czy istnieje jakis tani zamiennik map sensora z fiata coupe turbo ?? Bo mam program pod taki napisany. Niby kupilem juz taki jak ma byc czyli klik ale mam ciagle wrazenie ze jest to map z wersji n/a

Czytalem o takim: klik ale czy bedzie on dobrze dzialal ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam pytanko Panowie. Czy istnieje jakis tani zamiennik map sensora z fiata coupe turbo ?? Bo mam

> program pod taki napisany. Niby kupilem juz taki jak ma byc czyli klik ale mam ciagle

> wrazenie ze jest to map z wersji n/a

> Czytalem o takim: klik ale czy bedzie on dobrze dzialal ??

Jak uturbialem dziada to sam taki kupilem, ten z tych tanich i tez nie dzialal sick.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak uturbialem dziada to sam taki kupilem, ten z tych tanich i tez nie dzialal

znalazles oryginal ?? uzywka czy nowka ?? Bo u mnie na podlaczonym mapie na wolnych obrotach niby mi pokazuje ok 600kpa, silnik chodzi nierowno i wkreca sie tylko na 3,5tys. Po odlaczeniu mapa silnik chodzi idealnie rowno ale gasnie po dodaniu gazu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> znalazles oryginal ?? uzywka czy nowka ?? Bo u mnie na podlaczonym mapie na wolnych obrotach niby

> mi pokazuje ok 600kpa, silnik chodzi nierowno i wkreca sie tylko na 3,5tys. Po odlaczeniu mapa

> silnik chodzi idealnie rowno ale gasnie po dodaniu gazu

Mialem tak samo, jechal do 3,5 tys a jak wchodzil w nadcisnienie to walil chmura dymu z paliwa i koniec zlosnik.gif

Zalozylem mapa z 1,8t

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wlasnie skonczylem czytac cały temat...i wiecie co? myslalem ze sie czegos dowiem wiecej... połowa to wogole rozmowy o dupie marynie i po kilka razy te same tematy wałkowane.O strojeniu to prawie nic tu niema same kwestie mechaniczne ,najwiecej o turbosprezarkach i UPG.Jesli bym mial jeszcze raz czytac to do 15 strony max. pozniej juz malo jest i sie powtarza.

A teraz moje pytanie bo w innych wątkach nikt nieodpowiada(wiem,że są wakacje)

W Det3 w trybie FI z wbudowanym MAP 250Kpa jak skonfigurować skale Mapa żeby pokazywało prawidlowo podcisnienie jak i cisnienie?

Jadźwin pisał,że w range trzeba dac 250kPa a offset najlepiej ustawic tak zeby pokazywalo aktualne cisnienie atmosferyczne..

Nieda sie tak ustawic... Poniewaz skala jest tylko i wylacznie w kPa to 1000hPa=100kPa a offset konczy sie na -30 co daje wynik po przekreceniu 90kPa...

Druga rzecz to ustawienie wtryskiwaczy ,w 1.2 MPI wtrysk nastepuje podobno 2razy na cykl w cliencie da sie minimalnie ustawić wtrysk co 180stopni czyli będzie 4 razy na cykl...chyba ze ustawie bank fire zamiast batch...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wlasnie skonczylem czytac cały temat...i wiecie co? myslalem ze sie czegos dowiem wiecej... połowa

> to wogole rozmowy o dupie marynie i po kilka razy te same tematy wałkowane.O strojeniu to

> prawie nic tu niema same kwestie mechaniczne ,najwiecej o turbosprezarkach i UPG.Jesli bym

> mial jeszcze raz czytac to do 15 strony max. pozniej juz malo jest i sie powtarza.

> A teraz moje pytanie bo w innych wątkach nikt nieodpowiada(wiem,że są wakacje)

Owszem są, ale że jest za gorąco, żeby dupę ruszyć, to moje 5 groszy.

Ogólnie to ci współczuję, bo jasne jest dla mnie, że chcesz wszystko zrobić porządnie i zrozumieć, a dostajesz odpowiedzi "zrób tak bo u mnie tak zadziałało i nie zadawaj pytań". Niestety, jak chcesz coś mieć zrobione dobrze to musisz zrobić to sam, wiem coś o tym. Osób, które ci na prawdę pomogą jest tutaj mało, a do tego nie mają czasu.

> W Det3 w trybie FI z wbudowanym MAP 250Kpa jak skonfigurować skale Mapa żeby pokazywało prawidlowo

> podcisnienie jak i cisnienie?

> Jadźwin pisał,że w range trzeba dac 250kPa a offset najlepiej ustawic tak zeby pokazywalo aktualne

> cisnienie atmosferyczne..

> Nieda sie tak ustawic... Poniewaz skala jest tylko i wylacznie w kPa to 1000hPa=100kPa a offset

> konczy sie na -30 co daje wynik po przekreceniu 90kPa...

O detcie prawie nic nie wiem, ale ogólnie to z konfiguracją MAPa w DET i w EMU Jadźwin poszedł ostro na skróty. Wydaje mi się, że nie wziął pod uwagę, że są czujniki pracujące w innym zakresie niż 0.25-4.75V. Tak czy owak ja bym ustawił range na zakres roboczy MAPa czyli 250-20 kPa dla czujnika z FC i wtedy dobrał offset, żeby atmosferyczne się zgadzało. Ale to zgadywanie, bo oczywiście jak wewnętrznie jest liczone to to tylko wie Jadźwin chyba.

> Druga rzecz to ustawienie wtryskiwaczy ,w 1.2 MPI wtrysk nastepuje podobno 2razy na cykl

Tyle mogę potwierdzić ok.gif

w cliencie

> da sie minimalnie ustawić wtrysk co 180stopni czyli będzie 4 razy na cykl...chyba ze ustawie

> bank fire zamiast batch...

Nie jestem pewien, czy musisz się upierać, żeby było jak w sterowaniu ori. Komp SPI leje 4 razy na cykl i jest dobrze. A MPI fullgroup to nic innego jak SPI z trochę lepszym rozprowadzaniem paliwa na cylindry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz racje i dzieki ze odp. napisalem juz do jadzwina ale to wszystko tyle trwa ze zaczne stroic moze za miesiac jak juz wszystko jest pod reką i poskładane..A metodą prób i błędów troszke sie dowiedziałem ale juz kilka razy swiece wykrecałem bo zalewało...

z tym wtryskiwaniem paliwa to na zdrowy rozum spi moze sobie wtryskiwac 4 razy poniewaz jest daleko od poszczególnych cylindrów z czego całość jest w miare równo zassana na wszystkie cylindry, tutaj sika odrazu na zawór wiec jesli ustawie zeby sikalo dwa razy na obrót wału to dwa cylindry będa miec podwojną dawke paliwa co obrót dwa inne cylindry cos takiego chyba dobrze mysle?bo ja w glowie na szybkiego tak to widze

A z mapem to ja mam wewnetrznego wbudowanego w deta 250kpa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modyfikacja ustawień powinna być przeprowadzona tylko i wyłącznie

przez osoby rozumiejące zasady działania urządzenia oraz zasady

działania współczesnych układów wtryskowych i zapłonowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Modyfikacja ustawień powinna być przeprowadzona tylko i wyłącznie

> przez osoby rozumiejące zasady działania urządzenia oraz zasady

> działania współczesnych układów wtryskowych i zapłonowych.

Bardzo dobrze ze Pan Szary urodził sie odrazu wszystko wiedział,zresztą po co niby instrukcje pisali?skoro zrobili urządzenie które mogą korzystac tylko osoby rozumiejące i mający pojęcie o tym to po co pisali wcale nie krótką instrukcje...zresztą zacznijmy od nazwy tego wątku i po co został stworzony,jeśli kolego szary znudziło ci sie pomaganie lub wogóle nie pomagasz tylko jestes na forum bo jestes ,to znaczy ze niewiesz do czego to forum służy,zasada jest prosta "ty mi pomoze i ja podziele sie doswiadczeniami" kazda sprawa jest indywidualna ,tez napotkałem pare rzeczy w moim projekcie których niema opisanych w tym wątku i tez mogę sie nimi podzielić,ale skoro ty zamykasz bramy przed ludzmi to poprostu sie nie wypowiadaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że sporo pomagam, ale to niech inni się wypowiedzą. Jest jednak różnica między pomocą a zrobieniem czegos za Ciebie, jak oczekujesz gotowego rozwiazania, a nawet nie przeczytałeś ze zrozumieniem instrukcji - gdzie jest odpowiedź na Twoje pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bardzo dobrze ze Pan Szary urodził sie odrazu wszystko wiedział,zresztą po co niby instrukcje

> pisali?skoro zrobili urządzenie które mogą korzystac tylko osoby rozumiejące i mający pojęcie

> o tym to po co pisali wcale nie krótką instrukcje...zresztą zacznijmy od nazwy tego wątku i po

> co został stworzony,jeśli kolego szary znudziło ci sie pomaganie lub wogóle nie pomagasz tylko

> jestes na forum bo jestes ,to znaczy ze niewiesz do czego to forum służy,zasada jest prosta

> "ty mi pomoze i ja podziele sie doswiadczeniami" kazda sprawa jest indywidualna ,tez

> napotkałem pare rzeczy w moim projekcie których niema opisanych w tym wątku i tez mogę sie

> nimi podzielić,ale skoro ty zamykasz bramy przed ludzmi to poprostu sie nie wypowiadaj

Myślę, że powinieneś siedzieć ciuchutko i przyjmować nauki.

Prawda jest jednak po stronie szarego. Ty masz nać podstawy (a nawet ciut więcej) budowy i działania silników a potem tutaj szukać rozwiązań jak je modyfikować a nie jak to dziecko neostrady - od razu chciałbyś wiedzieć coś co jest powiedzmy "wiedzą zaawansowaną" bez zaznajomienia się z podstawami.

BTW - bez urazy - taka jest prawda po prostu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Myślę, że powinieneś siedzieć ciuchutko i przyjmować nauki.

> Prawda jest jednak po stronie szarego. Ty masz nać podstawy (a nawet ciut więcej) budowy i

> działania silników a potem tutaj szukać rozwiązań jak je modyfikować a nie jak to dziecko

> neostrady - od razu chciałbyś wiedzieć coś co jest powiedzmy "wiedzą zaawansowaną" bez

> zaznajomienia się z podstawami.

> BTW - bez urazy - taka jest prawda po prostu.

Bez przesady, chłopak widać się uczy i wkłada w to dużo energii. Sam swojego czasu przeczytałem instrukcję od EMU od deski do deski i nadal nie jestem pewien czy bym się podjął montażu. Po prostu idealne te instrukcje nie są i pisanie adnotacji, że trzeba wiedzieć co się robi to jest poniekąd lenistwo piszącego i/lub programisty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Myślę, że sporo pomagam, ale to niech inni się wypowiedzą. Jest jednak różnica między pomocą a

> zrobieniem czegos za Ciebie, jak oczekujesz gotowego rozwiazania, a nawet nie przeczytałeś ze

> zrozumieniem instrukcji - gdzie jest odpowiedź na Twoje pytania.

Ok niechce sie kłucić juz bo niemam czego,jestem krótko na forum ale długo juz czytam zamiast niepotrzebnie sie wypowiadac,pytam to czego nie mogę doczytac w instrukcjach lub na stronach wyszukiwarkach www. i cofnąc sie wstecz tego wątku to odpowiadałeś na pytania jakichs gosci co nawet nie przeczytali jedna strone wstecz bo pytanie takie same zadawali co bylo na stronie wstecz ale ty ochoczo wtedy im odpowiadales teraz widac juz sie niechce,rozumiem nie kaze nikomu odpowiadac,ale fajnie by było gdyby ktos pomógł.

Niechce gotowca poprostu siedze z tą skalą MAPa i niedaje rady, na zwyklym cliencie niema z tym problemu w FI nieda sie ustawic na atmosferyczne 100kPa po przekreceniu,fajnie by bylo uslyszec tylko podpowiedz czego jeszcze nie zrobilem w tym kierunku a dojde do tego...wogóle to o jakiego gotowca wam sie rozchodzi?he przeczytalem dopiero swoj post i nie zauwazylem w mojej wypowiedzi takiego zdania...

A co do kolegi glaca z kąd mozecie wiedziec i oceniać kogos czy zna zasady działania silnika skoro nic na ten temat sie nie wypowiadał? Patrzycie po dacie rejestracji konta,od kiedy jestem na forum... a tymczasem mechanika nie jest mi obca,popatrzcie polowa z uturbiających nie miala stycznosci ze swinką, nawet przeszkoleni w tym kierunku napotykaja problemy i są pytania...Zreszą ty chyba tez nigdy przez swinke nie sterowales silnikiem i podejrzewam ze miał bys wiecej pytań niz ja, wiec moze nie zgrywac wielkiego hiroł bo jesli chodzi o dzieci neostrady to oni odrazu wiedza ze waskopasmową sondą to mozna sobie na stroić...

Przepraszam ze tak wyszło ale niemoge sie nie bronić najlepiej jakby skasowac te kilka postów przekomarzania,tu chociaz jeden troche rozumie (Woj76)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wlasnie skonczylem czytac cały temat...i wiecie co? myslalem ze sie czegos dowiem wiecej... połowa

> to wogole rozmowy o dupie marynie i po kilka razy te same tematy wałkowane.O strojeniu to

> prawie nic tu niema same kwestie mechaniczne ,najwiecej o turbosprezarkach i UPG.Jesli bym

> mial jeszcze raz czytac to do 15 strony max. pozniej juz malo jest i sie powtarza.

Masz racje, nikt nic konkretnego nie wie i nikt nic nie umie, turbawki same się budują i sieją popłoch 270635636-JUMP2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie poturbowani sprawa jest, a mianowicie jaką przekładke odprężającą zastosowac do seryjnej nie zbieranej głowicy, 1mm, 1,5 mm czy 2 mm ? setup jest następujący: dół 1,1 spi + góra 1.2 75km, docelowo 1 bar z TD04L

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Panowie poturbowani sprawa jest, a mianowicie jaką przekładke odprężającą zastosowac do seryjnej

> nie zbieranej głowicy, 1mm, 1,5 mm czy 2 mm ? setup jest następujący: dół 1,1 spi + góra 1.2

> 75km, docelowo 1 bar z TD04L

Złożyłbym to bez żadnej przekladki ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zwykła seryjna uszczelka od 1.2 75 wystarczy. Dół wytrzyma bez problemu takie doładowanie.

No i właśnie to jest to o czym dopiero była mowa kolega Rychter nie przeczytał tego wątku wogole poniewaz było o tym pisane co najmniej 4 razy w całym tym temacie a wy będziecie jak te papugi odpowiadac kilkanascie razy to samo powiekszajac przez to ilosc postów i stron która i tak nie jest mała.

A co do mojego problemu z MAPem został rozwiazany i przyczyna nie lezała po mojej stronie zamówiłem deta z 250Kpa MAPem a przysłali 400Kpa po wpisywaniu odpowiedniej skali range i offset dla 250Kpa wychodzily dziwne i nieprawidlowe wartosci cisnienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siedzę sobie i dumam, na forum troche pokopałem, ale nie wiele znalazłem, odnośnie oznaczeń turbosprężarek.

Mianowicie, na przykładzie popularnego Garretta, mamy zazwyczaj GTXXXX V / S / H / L i pewnie jeszcze parę innych o ktorych nie pamietam.

Ze zmienną geometrią raczej nie buduje się centoturbawek, bo sterowanie, bo egt itd... zaleca się użycie turbo bez zmiennej geo.

Co do V, to łatwo się domyślić, że oznacza: VNT (Variable Nozzel Turbine) lub VTG (Variable Turbine Geometry), co jasno oznacza właśnie zmienną geometrię.

Jednak nie potrafię nic znaleźć odnośnie pozostałych oznaczeń...

Co znaczy S, co L, co H itd...?

Pytanie kolejne, a może i podstawowe, jakie się nadają do CCT/SCT?? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

> Wystrugałem taki kolektor pod K03, jak myślicie spełni swoje zadanie?

> Jeszcze tylko przymiarka na aucie i oddam jakiemuś magikowi do spawania.

Pokaż foto z góry, z dołu.

(EDIT: o, już się pokazało)

BTW - tego nie powinno się spawać na raty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wystrugałem taki kolektor pod K03, jak myślicie spełni swoje zadanie?

> Jeszcze tylko przymiarka na aucie i oddam jakiemuś magikowi do spawania.

fajny tylko zeby flansza sie nie odkształciła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na czas spawania skręce z kolektorem żeliwnym, poza tym flansze są 12mm więc nie powinno bardzo

> wygiąć, najwyżej się splanuje bo jest z czego.

powiem ci ze u mnie delikatnie sie wygieła flansza ale w trakcie urzytkowania przejechałem około 1000 km i zrobił sie przelot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na czas spawania skręce z kolektorem żeliwnym, poza tym flansze są 12mm więc nie powinno bardzo

> wygiąć, najwyżej się splanuje bo jest z czego.

Na 100% się odkształci troszkę przy spawaniu wink.gif

Na Twoim miejscu bym go rozebrał jeszcze by

: miejsca spawania wyczyścić do białego metalu

: wykonać fazy pod spaw

Znacznie to poprawi jakość spawu wink.gif

Poszukaj ogarniętego spawacza z tigiem który się do tego przyłoży wink.gif bo wykonałeś kawał dobrej roboty z pasowaniem tych rurek i kolanek zlosnik.gif Szkoda żeby to ktoś spaprał wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na 100% się odkształci troszkę przy spawaniu

> Na Twoim miejscu bym go rozebrał jeszcze by

> : miejsca spawania wyczyścić do białego metalu

> : wykonać fazy pod spaw

> Znacznie to poprawi jakość spawu

> Poszukaj ogarniętego spawacza z tigiem który się do tego przyłoży bo wykonałeś kawał dobrej

> roboty z pasowaniem tych rurek i kolanek Szkoda żeby to ktoś spaprał

A ja powiem tak - nie robiłem faz, miałem dużo większe szpary, polepiłem migiem i takie katusze wytrzymywało że hej grinser006.gif

Oczywiście nie mam nic przeciwko profi robocie ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wystrugałem taki kolektor pod K03, jak myślicie spełni swoje zadanie?

> Jeszcze tylko przymiarka na aucie i oddam jakiemuś magikowi do spawania.

Z tego co czytałem kiedyś na temat wydechu to odcinki rur z każdego cylindra do miejsca połączenia powinny być równej długości. wydaje mi sie że 2 i 3 są krótsze niż 1 i 4. dodatkowo suma pola okręgów na wejściu 1 ,2 ,3, 4 powinna być taka jak pole okręgu gdzie 1, 2, 3 ,4 łączą się do 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tego co czytałem kiedyś na temat wydechu to odcinki rur z każdego cylindra do miejsca połączenia

> powinny być równej długości. wydaje mi sie że 2 i 3 są krótsze niż 1 i 4. dodatkowo suma pola

> okręgów na wejściu 1 ,2 ,3, 4 powinna być taka jak pole okręgu gdzie 1, 2, 3 ,4 łączą się do

> 1.

Teoria jest piekna, ale nie zawsze jest na nia miejsce wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A ja powiem tak - nie robiłem faz, miałem dużo większe szpary, polepiłem migiem i takie katusze

> wytrzymywało że hej

> Oczywiście nie mam nic przeciwko profi robocie

Przecież jak spawasz magiem to do 4mm ścianki robisz przerwę zamiast fazy zlosnik.gif

Wytrzymać wytrzyma ale jak podnieść maskę na zlocie zlosnik.gif

Zresztą ja mam zboczenie zawodowe na punkcie spawów grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tego co czytałem kiedyś na temat wydechu to odcinki rur z każdego cylindra do miejsca połączenia

> powinny być równej długości. wydaje mi sie że 2 i 3 są krótsze niż 1 i 4. dodatkowo suma pola

> okręgów na wejściu 1 ,2 ,3, 4 powinna być taka jak pole okręgu gdzie 1, 2, 3 ,4 łączą się do

> 1.

tak mówi teoria... a turbina na zejściu ma "kanał" o średnicy 1/2 wyjścia z głowicy.... i co teraz? ;

teraz wkracza praktyka grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak mówi teoria... a turbina na zejściu ma "kanał" o średnicy 1/2 wyjścia z głowicy.... i co teraz?

> ;

> teraz wkracza praktyka

Zgadzam się w zupełności że praktyka pokazuje często zupełnie inną drogę, a jeśli chodzi o klejenie autorskiego turbo to trzeba być bardzo elastycznym, jednak mimo wszystko teorie warto znać , a co się z nią robi to już zależy od własnego projektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgadzam się w zupełności że praktyka pokazuje często zupełnie inną drogę, a jeśli chodzi o klejenie

> autorskiego turbo to trzeba być bardzo elastycznym, jednak mimo wszystko teorie warto znać , a

> co się z nią robi to już zależy od własnego projektu.

nooooo masz ty chłopie racje zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.