Jump to content
Sign in to follow this  
Tommi

KOLEKTOR SSĄCY zrób se sam

Recommended Posts

w związku z tym że istnieje opinia że tylko specialiści z NASA wiedzą jak budować kolektory to postanowiłem zrobić manuala dla potomności żeby tajemnica przestała być tajemnicą hehe.gifhehe.gifhehe.gif dodam że recepta jest powrzechnie znana i stosowana a jej działanie poparte jest wynikami z flow bench-a czyli takiej maszynki co mierzy rozkład ciśnień i przepływów powietrza wink.gif działa i w n/a i w turbo.

więc tak....

Co nam potrzeba... .

potrzeba nam przepustnicy i potrzeba nam troche aluminium, dobrze jest zaopatrzyć się w gumowe łączniki albo specialną przekładkę między głowice a kolektor ssący tak żeby kolektor był zimny a nie gorący tak jak głowica.

jak ma wyglądać kolektor ssący:

puszka powinna miec w w naszym wypadku około 1-1.5 litra pojemności- ale jej pojemność zalezy od charakterystyki silnika

Zwężac się powinna tak 100%-75%-50%-25%. Tak mniej więcej powinnien przebiegać rozkład puszki.

Ważne, czego specialiści z NASA nie wiedzą wink.gif zeby puszka się mocno rozszerzała po wejściu przepustnicy i wystwawała sporo za ostatni runner.

bey ma to zrobione tak jak być powinno

Długość i grubość runnerów to też zależy od charakterystyki. generalnie im grubsze tym większa moc maksymalna ale tym słabszy dół i response na otwarcie przepustnicy.

z testów wynika że jedyna średnica słuszna to średnica kanałów w głowicy czyli ok 35mm po jednej stronie a po drugiej max 45mm ale tak jak pisze zalezy od charakterystyki jaką się chce uzyskać.

jak połaczyć puszkę z kolektorem...

do puszki nalezy dospawać krućce o interesującej nas średnicy do kolektora drugi kawałek i w zalezności od sposobu albo zespawać na sztywno albo połączyc łącznikami gumowymi w celu obnizenia temperatury.

no i cała tajemna wiedza ujrzała śwatło dzienne zlosnik.gif

dlaczego to pisze... bo wiele osób mnie o to pyta a że nie zamierzam robić 1P tylko 4P to macie wolną ręke na xero wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

kolektor zrobiony w ten sposob dziala bardzo dobrze.

Mimo ze pare osob ktore go ogladaly twierdzilo ze nie maprawa dzialac i pewnie wybuchnie zaraz , nic takiego nie mialo miejsca.

Autem ja zrobilem ~15.000 ( jazda mi jska i wsciekanie sie )

Z tego co mi wiadomo nowy wlascicel czikena dalej jezdzi na tym zestawie bezawaryjnie.

Wiec w 100% moge polecic i potwierdzic to co Tommi opisal.

Z doswiadczenia w budowie podpowiem ze lepiej laczyc flansze kolektora z puszka przy pomocy gumowych lacznikow. Zaoszczedza to klopotow przy spawaniu 2 roznych stopow alu oraz odizoluje puszke kolektora od glowicy ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

masz fotosy swojego kolektora z budowy/ eksploatacji zlosnik.gif ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

> masz fotosy swojego kolektora z budowy/ eksploatacji ???

z budowy gdzies jakies mam....z eksploatacji nie bo nie fotografowalem silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

> z budowy gdzies jakies mam....

a mógłbyś zapodać na forum?

> z eksploatacji nie bo nie fotografowalem silnika

zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> masz fotosy swojego kolektora z budowy/ eksploatacji ???

ja mam ok.gif jak będe w domu to zapodam ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> e tam i tak lepciejszy efekt jest na 4P

ale roboty więcej wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> ja mam jak będe w domu to zapodam

Super..

następny bardzo ciekawy i użyteczny wątek powstaje waytogo.gif

jeszcze gdyby powstała porządna fotorelacja z kompleksowego dłubania głowicy 8/16V biglaugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Super..

> następny bardzo ciekawy i użyteczny wątek powstaje

> jeszcze gdyby powstała porządna fotorelacja z kompleksowego dłubania

> głowicy 8/16V

mam fotki dobrze zdłubanej głowicy więc jak nadejdzie odpowiednia chwila to siem zrobi manuala wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> mam fotki dobrze zdłubanej głowicy więc jak nadejdzie odpowiednia

> chwila to siem zrobi manuala

pozostało czekać z niecierpliwością.... ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> prawie że to samo

chyba 4p wyjdzie drożej jak to hmm.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> prawie że to samo

sam to spawałem i wiem że więcej zabawy jest przy 4P zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> chyba 4p wyjdzie drożej jak to

jak tanio kupisz 4P to wychodzi drozej o jakieś 200-300pln

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pod turbo lepiej 1,5 do 2 objetosci silnika grinser006.gif tak wyczytalm i tak kumple zorbil o dobrze lata

Share this post


Link to post
Share on other sites

to jeszcze napisz jaka/od czego przepustnice dodac do tego i o ile wzrosnie spalanie w porownaniu z seryjnym kolektorem i przepustnica 42mm zlosnik.gif

pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> to jeszcze napisz jaka/od czego przepustnice dodac do tego i o ile

> wzrosnie spalanie w porownaniu z seryjnym kolektorem i

> przepustnica 42mm

> pozdr.

przepustnica 1 dowolna o srednicy 60 mm max albo 4p średnica 39 mm max na kanał w N/a dawcy cebra 900 rr /yzf / bmw dual / r6

Share this post


Link to post
Share on other sites

> to jeszcze napisz jaka/od czego przepustnice dodac do tego i o ile

> wzrosnie spalanie w porownaniu z seryjnym kolektorem i

> przepustnica 42mm

> pozdr.

w czikenie spalanie wzroslo o jakies 0,5L przy normalnej miejskiej jezdzie. Przy wsciekaniu bylo znacznie gorzej zlosnik.gifdevil.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

a jest ktoś w stanie oszacować jakei przyrosty mocy i momentu mogą orientacyjnie pojawić się przy dobrze zrobionej przepustnicy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> w czikenie spalanie wzroslo o jakies 0,5L przy normalnej miejskiej

> jezdzie. Przy wsciekaniu bylo znacznie gorzej

o mamo frown.gif juz teraz duzo mi chla zlosnik.gif

pozdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> o mamo juz teraz duzo mi chla

> pozdr.

Ty bys chciał , zeby mial wiecej mocy i mniej palił jednoczesnie 270751858-jezyk.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Ty bys chciał , zeby mial wiecej mocy i mniej palił jednoczesnie

a moze powiesz ze ty bys tak nie chcial foch.gif

pozdr. zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> a moze powiesz ze ty bys tak nie chcial

> pozdr.

ja tez tak chce grinser006.gif najlepiej zagazowanego diesla ok.gif

ale niektórzy mądrze robią silniki że nie palą wiele więcej niż seria, a jadą o wiele lepiej zlosnik.gifwaytogo.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> ja tez tak chce najlepiej zagazowanego diesla

> ale niektórzy mądrze robią silniki że nie palą wiele więcej niż

> seria, a jadą o wiele lepiej

tak to tylko diesle po chipie

Share this post


Link to post
Share on other sites

> ja tez tak chce najlepiej zagazowanego diesla

> ale niektórzy mądrze robią silniki że nie palą wiele więcej niż

> seria, a jadą o wiele lepiej

1.4 16 duzo nie pali a juz jedzie jako tako nie najgorzej zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

kilka fotek z budowy kolektora u Pio.

32004364324.jpg

32004364311.jpg

32004364494.jpg

32004364566.jpg

32004364418.jpg

32004364420.jpg

32004364463.jpg

32004364447.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

> kilka fotek z budowy kolektora u Pio.

poco, ta przekladka z alu pomiedzy glowice a kolektor ssacy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> poco, ta przekladka z alu pomiedzy glowice a kolektor ssacy?

to nie jest przekladka tylko dolna czesc kolektora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> to nie jest przekladka tylko dolna czesc kolektora.

tam byla przekladka miedzy glowice a kolektor ok.gif

glowica spi a kolektor mpi ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Ty bys chciał , zeby mial wiecej mocy i mniej palił jednoczesnie

u mnie po montazy big p tak bylo ok.gif

mniej trzebabylo cisnac aby szybciej jechal ok.gifzlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> tam byla przekladka miedzy glowice a kolektor

> glowica spi a kolektor mpi

aaa faktycznie zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

szczerze ? w 16v ladniej wyglada taki kolektor 270751858-jezyk.gif niby 16v ma mniej miejsca ale jakos u pio jest max malo

Share this post


Link to post
Share on other sites

> szczerze ? w 16v ladniej wyglada taki kolektor niby 16v ma mniej

> miejsca ale jakos u pio jest max malo

to byl prototyp ktory nigdy niedoczekal sie poprawki bo sprzedalem auto zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> szczerze ? w 16v ladniej wyglada taki kolektor niby 16v ma mniej

> miejsca ale jakos u pio jest max malo

u Pio miała być wersja V2 wywinięta do góry na gumowych kolankach ale sprzedał auto zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> u Pio miała być wersja V2 wywinięta do góry na gumowych kolankach ale

> sprzedał auto

o a propo mojego , po dlugich trasach nie nagrzewa mi siem

Share this post


Link to post
Share on other sites

> o a propo mojego , po dlugich trasach nie nagrzewa mi siem

po trasie zawsze i moj byl chlodny

ale 5 minut w korku latem i sie go dotknac nie dawalo sick.gif ale i na to znalazlem sposob zlosnik.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> po trasie zawsze i moj byl chlodny

> ale 5 minut w korku latem i sie go dotknac nie dawalo ale i na to

> znalazlem sposob

wlot w masce? 270751858-jezyk.gif a tak w ogole sprzedales go z tym czy z seria ? bo mysle czy ktos mojego by chcial takiego kupic hehe.gif

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

> wlot w masce? a tak w ogole sprzedales go z tym czy z seria ? bo

> mysle czy ktos mojego by chcial takiego kupic

wlot to jedno... ale zima byla seryjna maska

poprostu caly kolektor zostal bardzo dobrze zaizolowany ok.gif

sprzedalem tak jak stal czyli z klatka kublami ... poszedl do kjsów ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> po trasie zawsze i moj byl chlodny

> ale 5 minut w korku latem i sie go dotknac nie dawalo ale i na to

> znalazlem sposob

jaki cfaniaczek.gif???

Share this post


Link to post
Share on other sites

> wlot to jedno... ale zima byla seryjna maska

> poprostu caly kolektor zostal bardzo dobrze zaizolowany

> sprzedalem tak jak stal czyli z klatka kublami ... poszedl do kjsów

pewnie jak cos to moj tez by poszedl na kjs ehh

Share this post


Link to post
Share on other sites

> jaki ???

oklejone mata termoizolacyjna . jak dasz kilka warst wo naprawde super dziala...

Share this post


Link to post
Share on other sites

> oklejone mata termoizolacyjna . jak dasz kilka warst wo naprawde

> super dziala...

ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

a co z samymi kanałami, jakiej długości powinny być i średnicy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> a co z samymi kanałami, jakiej długości powinny być i średnicy?

siadaj...pala... nie przeczytales ksiazki tylko znowu jakies opracowania grinser006.gif

przeciez jest napisane w poscie:

Quote:

Długość i grubość runnerów to też zależy od charakterystyki. generalnie im grubsze tym większa moc maksymalna ale tym słabszy dół i response na otwarcie przepustnicy.

z testów wynika że jedyna średnica słuszna to średnica kanałów w głowicy czyli ok 35mm po jednej stronie a po drugiej max 45mm ale tak jak pisze zalezy od charakterystyki jaką się chce uzyskać.


Share this post


Link to post
Share on other sites

bo tak sie zastanaiwam np. jest silnik 1.6CVH o mocy 80 KM, na monowtrysku, ten sam silnik wychodzi w wersji EFi na pełnym wtrysku z kolektorem ssącym ala baran i tu moc wzrasta do 108KM i chyba 160Nm. MOżew ja b by zastaosowac runa dłuższe + większa pezepustnica dało by to lepszy efekt, tak sobie tylko teoryzuje, przepustnice gdzies jeszcze mam od tego silnka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.