tomiwroc6 Napisano 16 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2007 Aby poznać działanie procesora 68HC11, w naszych ECU proponuje chociaż przez chwile zastanowić się, jak by samemu próbować rozwiązać sterowanie pracą silnika. Ogólnie problem sprowadza się do śledzenia położenia tłoków, oraz w odpowiednich momentach należy wtrysnąć do cylindrów dawkę paliwa, lub wywołać zapłon mieszanki już tam się znajdującej. Teoria wydaje się mało skomplikowane, ale jak by przejść do praktyki... Do określenia położenia tłoków przyjęło się stosowanie czujników tzw. GMP ( położenia wału ). Do wału silnika przykręcone jest koło posiadające zęby co 6 stopni, z przerwą na 2 zęby. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest określenie położenia cylindrów z dokładnością do 6 stopni. Dużo to czy mało ? Na początek musi wystarczyć. Zakładając że znamy położenie przerwy w zębach względem pozycji tłoków, moglibyśmy już w dość prymitywny sposób pokusić się o próbę ożywienia silnika. Jak zapewne wiadomo nasze silniki są cztero-suwowe, co to oznacza dla nas w praktyce - wyznaczone zadanie ( zapłon , lub wtrysk ) będziemy realizować co drugi skok tłoka, naprzemiennie dla pary cylindrów. tj. Jeżeli 1-3 tłok idzie w górę, a w cylindrze znajduje się już mieszanka, przed GMP ( szczytowym położeniem tłoka ), należy wykonać zapłon. Teraz przy zejściu w dół tłok wykonuje pracę, a następnie przy podejściu w górę wypychane są z tłoka spaliny. Przy następnym suwie ( w dół ) do cylindra będzie zasysana mieszanka, więc chwilę wcześniej należy wtrysnąć ja do kolektora dolotowego. Tak to wygląda : (z) - zapłon , (w) - wtrysk Kierunek tłoka--: góra.......dół...................góra......................dół Akcja 1-3--------: (z)..........(w) +praca......(w).........................zasysanie Akcja 2-4--------: praca....(w)...................(w)+zasysanie.....(z) Jak widać ze schematu działanie będzie podejmowane dla jednych cylindrów przy ruchu tłoka w górę, a dla drugiej pary w dół. Teraz posiadając odpowiednie urządzenie można je zaprogramować w taki sposób by przy określonym kącie przed GMP wykonywało zapłon na odpowiednich cylindrach, i wtryskiwało paliwo. Jeden minus to dokładność zapłonu co do kąta wyprzedzenia - co 6 stopni to zdecydowanie niezadowalająca wartość. Jak by to usprawnić. Chwila zastanowienia i... przecież dzięki czujnikowi GMP możemy określić prędkość obrotową silnika i za pomocą prostych wyliczeń dla ząbka z odpowiednim wyprzedzeniem wyliczyć czas kiedy należy wykonać zapłon. Tak, można to zdanie przeczytać dowolną ilość razy i za każdym wiedzieć mniej.... przyjrzyjmy się więc temu dokładniej : Załóżmy czas obrotu silnika na 10ms, co daje: 1000ms(1 sec) / 10ms = 100 (obrotów na sekundę) * 60sec = 6000 obr/min. Zapłon przewidujemy na 45 stopni przed GMP. Dla uproszczenia załóżmy że czekamy na ząbek 90 stopni przed GMP. Jeżeli znamy teraz dokładny czas przejścia tego ząbka, i "prędkość" silnika, możemy wyliczyć czas kiedy będzie 45 stopni do GMP. X - kąt który nas interesuje T - czas wystąpienia ząbka na 90 stopni przed GMP V - czas jednego obrotu wału ( ms ) czas_zapłon = T + (90 - X) * (V/360) dla naszego przypadku do T należy dodać (90-45)*(100/360) = 45 * 0,278 = 12,51ms. Sprawdźmy : przebyty dystans to 45 stopni czyli 1/8 obrotu = 12,51 * 8 = 100,8ms czyli czas pełnego 1 obrotu. Co do czasu wtrysku to można założyć stałe położenie rozpoczęcia, a jego czas nie wymaga już żadnych specjalnych obliczeń. Ok, w dość dużym skrócie ( przepraszam specjalistów za ogromne uproszczenia ), ustaliliśmy jak można by sterować silnikiem. Teraz spróbujmy określić minimalne zdolności jakie musi posiadać urządzenie które będzie spełniało to zadanie. 1. Musimy umieć zliczać impulsy, 2. Sterować włączaniem / wyłączaniem prądu 3. Możliwością zliczania czasu z dużą dokładnością. To są minimalne wymagania, które jak się w kolejnych odcinkach zresztą przekonamy, 68HC11 posiada, jak i sporo innych równie przydatnych. Przejdźmy zatem do poznawania naszej "zabawki". Tak jak każde urządzenie zarówno mechanicznie lub elektroniczne, 68HC11 może wykonywać różne czynności, w przypadku procesora jednak są to głównie obliczenia matematyczne. Jednak każda czynność musi być określona przez programiste. Ciąg instrukcji czynności do wykonania nazywa sie kodem maszynowym, jest to ciąg liczb dla człowiek raczej nie zrozumiałych, więc wymyślono zamiennik który przedstawia po kolei każda z czynności, jednak za pomocą w miarę zrozumiałych słów ( instrukcji ), wraz z parametrami. ( Za chwile przykład który myślę sporo wyjaśni ). Aby wykonywać jakiekolwiek operacje matematyczne, musimy mieć miejsce na przechowywanie liczb. Dla procesora są to rejestry - 68HC11, posiada rejestry : 8bitowe nazwane A i B ( w których możemy przechowywać wartości 0..255 ). A i B tworzą razem rejestr D, co daje zamiast dwóch liczb 8bit, jedna 16bit (0...65535). 16bitowe X,Y. plus oczywiście pamięć wewnętrzną ( 1024 bajty ), na przechowywanie wyników obliczeń. Teraz poznamy podstawowe możliwości procesora, jak załadowanie konkretnej wartości do rejestrów ( rozkazy w języku assembler ) : dla A ldaa _wartość_, ldab, ldx, ldy dla kolejnych. Wczytywać również można wartości z komórek pamięci ( jak i zapisywać ). Zapis : staa, stab,std, stx ,sty. Podstawowe działania jak dodawanie addd _komórka ,adx,ady , dodanie do rejestru wartości z ramu. Przykład : ldaa 10 ldab 40 staa $0 stab $1 ldd 10 addd $0 std $2 czyli "po polsku", wczytujemy do A wartość 10, do B 40. Zapisujemy wartości do ramu pod adres 0=10 , 1=40. Następnie do D czyli (A:B) wczytujemy 10, i dodajemy tą wartość do komórki 0. ( ponieważ rejestr D jest 16bit to dodawanie też, czyli brana jest liczba 16bit z komórek 0 i 1 ) czyli praktycznie 10*256+40 + 10 = 2610. Taka wartość zostaje zapisana do komórek 2 i 3. Na koniec mamy : A:10 B:50 [$0] = 10 [$1] = 40 [$2] = 10 [$3] = 50 Podane działania wynikają z matematyki dziesiętnej i szesnastkowej. Dokładniejsze objaśnienia znajdą się być może w kolejnych odcinkach. To chyba tyle odnośnie wstępu do tematu. Wiem że wszystko zostało omówione, bardzo ogólnie, ale myślę że w kolejnych odcinkach, na konkretnych przykładach, wszystko zostanie dokładniej i po kolei przedstawione. Podsumowując, do sterowania silnikiem wcale nie jest potrzebne bardzo zaawansowane urządzenie, procesor 68HC11, w zupełności wystarczy, dodatkowo wykonuje masę innych zadań pomocniczych. W zakresie używalności możemy na niego spojrzeć jak na urządzenie które potrafi wykonywać zlecone za pomocą kodów czynności. Większość prezentowanego kodu będzie się skupiała na operacjach matematycznych ( na liczbach 16,10,2 bitowych, jak i zależności między nimi). Więc jakieś krótkie powtórki dla osób które chcą się podszkolić są raczej nieodzowne. Tutaj dla chętnych pełna specyfikacja procesora. Na stronie 33 pełny wykaz instrukcji procesora. Parę użytecznych uwag na temat kodu znajdującego się w naszych ECU i jego przetwarzaniu już wkrótce. Za wszystkie błędy merytoryczne przepraszam, i każdy wykazany natychmiast będę poprawiał. Linki : Część I Część II Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leszcz Napisano 16 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2007 spoko tylko link powinien sie chyba nazywac czesc pierwsza pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maniek11 Napisano 16 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2007 ja mam takie dwa pytania, troce laickie ale prosze nie besztac i sie nie smiac bo sie nie znam 1. czy nie powinno być czasem tłok 1-4 i 2-3, bo chyba tak sa ułożone tłoki w naszych silnikach z tego co widziałem? 2. zawsze zastanawiało mnie jedno. koło z ząbkami znajduje się na wale, tak? a w silniku 4 suwowym na jeden cykl pracy w danym cylindrze przypadają dwa obroty wału czyli nasze kolko z ząbkami obraca się za ten czas o 720 stopni. Zalozmy, ze zaplon nastepuje przy przejsciu ząbka X przed czujnikiem, o ile silnik pracuje to zapłon jest realizowany naprzemniennie w cylindrach, raz w cylindrach 1-4, raz w 2-3. Ale gdy odpalamy silnik, to skad komputer wie w których cylindrach ma nastąpić zapłon najpierw, przy przejsciu przez nasz ząbek X, czy w 1-4 czy 2-3, bo przeciez czujnik na wale daje mu informacje w jakim polozeniu jest wał, a nie jaki cykl pracy powinien nastapic dla danego cylindra. Prosciej mowiac, skad komputer wie ze np. tłok pierwszy idać w góre wykonuje aktualnie suw spręzania, a nie suw wypychania spalin z cylindra. Gdyby kolko i czujnik byly na wałku rozrządu to to by było dla mnie zrozumiałe, a tak nie moge pojać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bemol Napisano 17 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2007 proponuje wszystko umieszac w jednym watku , zeby łatwiej było odnalesc info i zeby nie przegapic jakiegos odcinka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sajmon Napisano 17 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2007 > ja mam takie dwa pytania, troce laickie ale prosze nie besztac i sie > nie smiac bo sie nie znam > 1. czy nie powinno być czasem tłok 1-4 i 2-3, bo chyba tak sa > ułożone tłoki w naszych silnikach z tego co widziałem? > 2. zawsze zastanawiało mnie jedno. koło z ząbkami znajduje się na > wale, tak? a w silniku 4 suwowym na jeden cykl pracy w danym > cylindrze przypadają dwa obroty wału czyli nasze kolko z ząbkami > obraca się za ten czas o 720 stopni. Zalozmy, ze zaplon > nastepuje przy przejsciu ząbka X przed czujnikiem, o ile silnik > pracuje to zapłon jest realizowany naprzemniennie w cylindrach, > raz w cylindrach 1-4, raz w 2-3. Ale gdy odpalamy silnik, to > skad komputer wie w których cylindrach ma nastąpić zapłon > najpierw, przy przejsciu przez nasz ząbek X, czy w 1-4 czy 2-3, > bo przeciez czujnik na wale daje mu informacje w jakim polozeniu > jest wał, a nie jaki cykl pracy powinien nastapic dla danego > cylindra. Prosciej mowiac, skad komputer wie ze np. tłok > pierwszy idać w góre wykonuje aktualnie suw spręzania, a nie suw > wypychania spalin z cylindra. Gdyby kolko i czujnik byly na > wałku rozrządu to to by było dla mnie zrozumiałe, a tak nie moge > pojać. wg mnie to aparat zaplonowy -jak gasisz silnik to jego palec zostaje w polozeniu danego tloka i pozniej przy odpalaniu wszystko pracuje synchronicznie i tak w kółko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 17 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2007 Przydało by się zapoznać z naszym uC 68HC11F1VFN4 bardziej wizualnie tak maleństwo wygląda po wyciągnięciu z płytki Co do obracania się wału to nie wał obraca się o 720 stopnie tylko wałek w głowicy kręci się o 2 razy wolniej niż wał korbowy i z tego wynika że zawsze przerwa na kółku fonicznym wypadnie w tym samym miejscu położenia tłoka. I nie po to ustawia się rozrząd na znaki żeby wałek w głowicy był odpowiednio ustawiony. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 17 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2007 > 1. czy nie powinno być czasem tłok 1-4 i 2-3, bo chyba tak sa > ułożone tłoki w naszych silnikach z tego co widziałem? Akurat od strony mechanicznej moja wiedza jest <=0 , jak ktoś potwierdzi to oczywiście poprawie. > 2. To jest bardzo ciekawy problem, z którego sam dopiero niedawno zdałem sobie sprawę, i niestety sam nie mogę znaleźć odpowiedzi na to pytanie, bo wszystko zgadza sie z wypowiedzią kolegi. Czujnik na wałku rozrządu by załatwił sprawę, jednak nie ma czegoś takiego. Jak dla mnie jedynym rozwiązaniem jest mechaniczne zatrzymywanie silnika zawsze w tym samym położeniu ( fazie ). Ale czy tak jest to nawet sam czekam na wypowiedź któregoś ze specjalistów na forum . > ja mam takie dwa pytania, troce laickie ale prosze nie besztac i sie > nie smiac bo sie nie znam Jak widać pytanie wcale nie banalne, widać że kolega rozważył dokładnie problem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maniek11 Napisano 17 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2007 > Przydało by się zapoznać z naszym uC 68HC11F1VFN4 bardziej wizualnie > tak maleństwo wygląda po wyciągnięciu z płytki podobny do procesora z Amigi 1200, tam tez byla Motorola, tylko MC68EC020, pewnie to podobne typy procesora > Co do obracania się wału to nie wał obraca się o 720 stopnie tylko > wałek w głowicy kręci się o 2 razy wolniej niż wał korbowy i z > tego wynika że zawsze przerwa na kółku fonicznym wypadnie w tym > samym miejscu położenia tłoka. I nie po to ustawia się rozrząd > na znaki żeby wałek w głowicy był odpowiednio ustawiony. nie no bede sie upieral przy tych 720 stopniach: tłok jest w gornym polozeniu, suw ssania i idzie w dol, wal obraca sie o 180 stopni, sprezanie, tlok w gore, kolejne 180 stopni, zaplon, tłok w dol i 180 stopni znow, wydech, tlok w gore i kolejne 180, czyli 4 razy po 180 daje 720, co oznacza dwa obroty. Wałek rozrządu obraca sie dwa razy wolniej, to prawdam czyli za ten cały cykl zrobil by jeden obrot 360 i gdyby tam sie znajdował czujnik z kolkiem to ok. Ale kolko i czujnik znajdują sie na wale korbowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebaok Napisano 18 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2007 > podobny do procesora z Amigi 1200, tam tez byla Motorola, tylko > MC68EC020, pewnie to podobne typy procesora > nie no bede sie upieral przy tych 720 stopniach: tłok jest w gornym > polozeniu, suw ssania i idzie w dol, wal obraca sie o 180 > stopni, sprezanie, tlok w gore, kolejne 180 stopni, zaplon, tłok > w dol i 180 stopni znow, wydech, tlok w gore i kolejne 180, > czyli 4 razy po 180 daje 720, co oznacza dwa obroty. Wałek > rozrządu obraca sie dwa razy wolniej, to prawdam czyli za ten > cały cykl zrobil by jeden obrot 360 i gdyby tam sie znajdował > czujnik z kolkiem to ok. Ale kolko i czujnik znajdują sie na > wale korbowym. Mozna wykorzystac czujnik i dekielek w naszej glowicy 8v i zaimportowac tam rozwiązanie podobne jak w fiacie Grande punto z silnikiem 1,4 8v gdzie komp czyta sobie w danym momencie połozenie kątowe wałka U nas co prawda nie ma zmiennych faz rozrządu tak jak posiada takowy motor ale rozwiązanie techniczno-elektroniczne moze byc pomocne Podobnie lecz prosciej wykonane sa silniki 1.1 i 1,2 MPI 8v ...posiadamy dodatkowy czujnik i ciut inne kółko rozrządu PS mozna iść wariantem b jest prostrzy to gdzie wsadzimuy czujnik i jakie kółko zaprojektujemy to juz nasze widzimisie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bzyczek00 Napisano 19 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2007 > 2. zawsze zastanawiało mnie jedno. koło z ząbkami znajduje się na > wale, tak? a w silniku 4 suwowym na jeden cykl pracy w danym > cylindrze przypadają dwa obroty wału czyli nasze kolko z ząbkami > obraca się za ten czas o 720 stopni. Zalozmy, ze zaplon > nastepuje przy przejsciu ząbka X przed czujnikiem, o ile silnik > pracuje to zapłon jest realizowany naprzemniennie w cylindrach, > raz w cylindrach 1-4, raz w 2-3. Ale gdy odpalamy silnik, to > skad komputer wie w których cylindrach ma nastąpić zapłon > najpierw, przy przejsciu przez nasz ząbek X, czy w 1-4 czy 2-3, > bo przeciez czujnik na wale daje mu informacje w jakim polozeniu > jest wał, a nie jaki cykl pracy powinien nastapic dla danego > cylindra. Prosciej mowiac, skad komputer wie ze np. tłok > pierwszy idać w góre wykonuje aktualnie suw spręzania, a nie suw > wypychania spalin z cylindra. Gdyby kolko i czujnik byly na > wałku rozrządu to to by było dla mnie zrozumiałe, a tak nie moge > pojać. A czy nie jest przypadkiem tak, ze gdy tloki 1-4, 2-3 sa w gorze to w obydwoch nastepuje zaplon bez wzgledu na to czy w cylindrze jest mieszanka czy spaliny?? Przeciez spaliny sie nie zapala, ewentualnie dopala w razie W i bedzie git. Zreszta nie wyobrazam sobie jak zaplon np. w cylindrach 1-4 moze wystapic tylko w jednym z nich skoro sa one "podlaczone" do jednej cewki, ktora daje wysokie napiecie na dwie swiece. Chyba ze sie myle to poprawcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 19 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2007 > A czy nie jest przypadkiem tak, ze gdy tloki 1-4, 2-3 sa w gorze to w > obydwoch nastepuje zaplon bez wzgledu na to czy w cylindrze jest > mieszanka czy spaliny?? Przeciez spaliny sie nie zapala, > ewentualnie dopala w razie W i bedzie git. Zreszta nie wyobrazam > sobie jak zaplon np. w cylindrach 1-4 moze wystapic tylko w > jednym z nich skoro sa one "podlaczone" do jednej cewki, ktora > daje wysokie napiecie na dwie swiece. Chyba ze sie myle to > poprawcie. Jest tak jak piszesz że tłoki 1-4 i 2-3 mają razem iskrę ale chodzi o to jak ECU wie że ma zrealizować zapłon gdy tłok 1-4 jest przed GMP i spręża mieszankę a nie wydmuchuje spaliny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 Podepne sie tutaj, chyba najlepsze miejsce. Szukam w necie od 2 dni i juz troche wiem, ale dalej nie wszystko. Chodzi o samodzielne remapowanie ecu. 1. Czy euroscan (i jego oprogramowanie) sie do tego nadaje? Zadam pytanie inaczej: nie oczekuje interfejsu z pieknymi wykresami map, itp. Mozliwosc czytania i pisania po eepromie powinna wystarczyc, pod warunkiem, ze ktos mi jeszcze powie, jaka jest mapa pamieci ecu i jak te mapy sa zakodowane (patrz tez punkt 3.) 2. Jezeli nie euroscan to czego sie do tego uzywa? 3. Szukam tez dokumentacji interfejsu komunikacyjnego. Znalazlem opis interfejsu tylko diagnostycznego, nie ma tam polecen to zczytywania eepromu czy map. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
osgood Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Jest tak jak piszesz że tłoki 1-4 i 2-3 mają razem iskrę ale chodzi > o to jak ECU wie że ma zrealizować zapłon gdy tłok 1-4 jest > przed GMP i spręża mieszankę a nie wydmuchuje spaliny no wlasnie w silnikach z czujnikiem tylko na kole fonicznym wału korbowego ECU podaje sygnał do obu tłoków do tego co spręża i do tego co wydmuchuje spaliny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maniek11 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > no wlasnie w silnikach z czujnikiem tylko na kole fonicznym wału > korbowego ECU podaje sygnał do obu tłoków do tego co spręża i do > tego co wydmuchuje spaliny. to po co osobne cewki do 1-4 2-3? no raczej nie bardzo tak jak, bo załozmy ze w cylindrach 1-4 mamy sprezanie, a w 2-3 wydech, to ok, iskra idzie we wszystkich i nic sie nie dzieje, ale gdy w cylindrach 2-3 mamy potem sprezanie to w 1-4 jest zasysanie mieszanki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Podepne sie tutaj, chyba najlepsze miejsce. Szukam w necie od 2 dni i > juz troche wiem, ale dalej nie wszystko. Chodzi o samodzielne > remapowanie ecu. > 1. Czy euroscan (i jego oprogramowanie) sie do tego nadaje? Zadam > pytanie inaczej: nie oczekuje interfejsu z pieknymi wykresami > map, itp. Mozliwosc czytania i pisania po eepromie powinna > wystarczyc, pod warunkiem, ze ktos mi jeszcze powie, jaka jest > mapa pamieci ecu i jak te mapy sa zakodowane (patrz tez punkt > 3.) > 2. Jezeli nie euroscan to czego sie do tego uzywa? > 3. Szukam tez dokumentacji interfejsu komunikacyjnego. Znalazlem opis > interfejsu tylko diagnostycznego, nie ma tam polecen to > zczytywania eepromu czy map. Masz człowieku fantazje :0 a przez 2 dni to raczej nic nie znalazłeś. 1 - Euroscan służy do diagnozy, czyli możemy sobie popatrzeć czy wszystkie czujniki prawidłowo działają i możemy wykasować błędy jeżeli takowe są 2 - Mapa pamięci jest opisana w dokumentacji Motoroli 3 - Jak wyobrażasz sobie zapis do Eproma i to jeszcze poprzez interfejs taki jak Euroscan 4 - Zajrzyj do sterownika, popatrz co tam jest i dojdź do odpowiednich wniosków, tak będzie szybciej 5 - Google nie działa czy co ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 25 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > to po co osobne cewki do 1-4 2-3? > no raczej nie bardzo tak jak, bo załozmy ze w cylindrach 1-4 mamy > sprezanie, a w 2-3 wydech, to ok, iskra idzie we wszystkich i > nic sie nie dzieje, ale gdy w cylindrach 2-3 mamy potem > sprezanie to w 1-4 jest zasysanie mieszanki. Przy założeniu że iskra jest podawana zarówno przy sprężaniu jak i wydechu to sprawa jest wyjaśniona . Dwie cewki potrzebne są ponieważ zapłon występuje tylko na jednej cewce,tej przy GMP pary tłoków, a wtedy druga para tłoków jest w DMP, i na nich zapłonu nie może być. Po zamianie pozycji par tłoków miejscami następuje zapłon na drugiej cewce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Przy założeniu że iskra jest podawana zarówno przy sprężaniu jak i > wydechu to sprawa jest wyjaśniona . Jest tak na 100 %, zapłon jest 2 x na cykl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 25 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > 3 - Jak wyobrażasz sobie zapis do Eproma i to jeszcze poprzez > interfejs taki jak Euroscan Skoro już pojawił się taki temat, to dam się trochę pociągnąć za język , ale konkrety pojawią się niestety nie za szybko, bo póki co to projekt nie jest jeszcze nawet w fazie testów. W skrócie, ponieważ mapy znajdują się w ROM-ie ( zewnętrzny eeprom ), to sprawa wydaje się beznadziejna, jednak to nie jest ostatnie słowo, program sterujący zostawia trochę wolnej pamięci RAM, więc teoretycznie , można tam przenieść jedną mapę. Teraz kwestia druga ( o tym możliwe że już niedługo ), trzeba by zastąpić wbudowany program obsługi komunikacji, na taki który odbiera dane i zapisuje je w RAM-ie, (nie) przypadkowo w miejscu gdzie przenieśliśmy którąś z map. Zaletą jest odpadnięcie jakiejkolwiek zabawy z emulatorami. Przeszkodą mała ilość wolnej pamięci, aczkolwiek 1.2 posiadają z tego co mi wiadomo pamięć sram zewnętrzną, więc tam może być łatwiej. Jednak szczegółów nie znam. Jeszcze dopowiem koledze Woj76 , wydaje mi się że ze stworzonego tematu wynika jasno że dane znajdują się w Eepromie, więc jakiekolwiek zmiany poprzez procesor są niemożliwe, jedynym rozwiązaniem mogą być zewnętrzne emulatory takich pamięci. Co do protokołu to być może napiszę co nieco niedługo, co przy sporym wkładzie własnym pozwoli rozpracować ten problem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > W skrócie, ponieważ mapy znajdują się w ROM-ie ( zewnętrzny eeprom ), > to sprawa wydaje się beznadziejna, jednak to nie jest ostatnie > słowo, program sterujący zostawia trochę wolnej pamięci RAM, > więc teoretycznie , można tam przenieść jedną mapę. > Teraz kwestia druga ( o tym możliwe że już niedługo ), trzeba by > zastąpić wbudowany program obsługi komunikacji, na taki który > odbiera dane i zapisuje je w RAM-ie, (nie) przypadkowo w > miejscu gdzie przenieśliśmy którąś z map. > Zaletą jest odpadnięcie jakiejkolwiek zabawy z emulatorami. > Przeszkodą mała ilość wolnej pamięci, aczkolwiek 1.2 posiadają z > tego co mi wiadomo pamięć sram zewnętrzną, więc tam może być > łatwiej. Jednak szczegółów nie znam. Ja nie widzę w 1.2 żadnego sramka > Jeszcze dopowiem koledze Woj76 , wydaje mi się że ze stworzonego > tematu wynika jasno że dane znajdują się w Eepromie, więc > jakiekolwiek zmiany poprzez procesor są niemożliwe, jedynym > rozwiązaniem mogą być zewnętrzne emulatory takich pamięci. > Co do protokołu to być może napiszę co nieco niedługo, co przy sporym > wkładzie własnym pozwoli rozpracować ten problem. A może przydało by się przybliżyć budowę sterownika Eprom wygląda tak I można go odczytać na przykład Willemem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 25 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Ja nie widzę w 1.2 żadnego sramka ECU na przedstawionym zdjęciu wygląda jak 1.1, moja informacja dotyczy ECU od 1.2 75km który posiadam i tam jest na 100% taki układ co widać w kodzie i na płytce również znajduje się dodatkowa kość ( dość duża w porównaniu z innymi elementami, z wyjątkiem procesora oczywiście ). Co do sramu to może przesadziłem, bo po nazwie układu nie mogłem znaleźć żadnego datasheet-u do niego, jednakże po sposobie jego wykorzystania w kodzie, wygląda że spełnia on funkcje zewnętrznej równoległej pamięci. A ze specyfikacji 68HC11 wynika że potrafi on obsługiwać jedynie układy z najprostszym sposobem zapisu. Nie wiedziałem że do 1.2 mogą być różne ECU. > A może przydało by się przybliżyć budowę sterownika Niestety od strony hardware-u nie posiadam żadnych informacji i raczej sam nie jestem w stanie rozpracować połączeń na płytce. Chociaż bardzo by to było przydatne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > ECU na przedstawionym zdjęciu wygląda jak 1.1, moja informacja > dotyczy ECU od 1.2 75km który posiadam i tam jest na 100% taki > układ co widać w kodzie i na płytce również znajduje się > dodatkowa kość ( dość duża w porównaniu z innymi elementami, z > wyjątkiem procesora oczywiście ). Co do sramu to może > przesadziłem, bo po nazwie układu nie mogłem znaleźć żadnego > datasheet-u do niego, jednakże po sposobie jego wykorzystania w > kodzie, wygląda że spełnia on funkcje zewnętrznej równoległej > pamięci. A ze specyfikacji 68HC11 wynika że potrafi on > obsługiwać jedynie układy z najprostszym sposobem zapisu. > Nie wiedziałem że do 1.2 mogą być różne ECU. > Niestety od strony hardware-u nie posiadam żadnych informacji i > raczej sam nie jestem w stanie rozpracować połączeń na płytce. > Chociaż bardzo by to było przydatne. Ten na tamtej fotce to 1.1 Co do 1.2 to sa 2 wersje iaw 8f.** i iaw 18f. Mam fotkę 1.2 16v bo tylko to mi wpadło na szybko pod rękę Mówisz o tym układzie pomiędzy motką a epromem że to jest sram ? Odczytałem z niego GSCT38318FC05 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karan Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 Mam pytanie odnośnie Epromów...w naszych sterownikach... Ten co pokazałeś to jest EPROM (konsowanie promieniami UV), a ja natomiast mam w swoim 1.2 EEPROM ( bez okienka w obudowie) i też o identycznym nr M27C512 Jakie fabryka stosowała kości ? Obydwa rodzaje? czym się różnią? Chyba eeprom lepszy...bo można go np wyczyścić za pomocą tego programatora co podałeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Masz człowieku fantazje :0 a przez 2 dni to raczej nic nie znalazłeś. Fantazje owszem mam, nie przecze, ale tak trzeba jak sie jest programista (miedzy innymi, problem tylko, ze z hardwarem u mnie slabo). I faktycznie przez dwa dni nic nie znalazelm, szukam, googluje i slabo mi to idzie. Ewidentnie zle szukam, a z drugiej strony patrzac po odpowiedziach ktore dostalem nie jest to wiedza powszechna > 1 - Euroscan służy do diagnozy, czyli możemy sobie popatrzeć czy > wszystkie czujniki prawidłowo działają i możemy wykasować błędy > jeżeli takowe są Tyle to juz wiem. > 2 - Mapa pamięci jest opisana w dokumentacji Motoroli O, i tu juz gdzies zachodzimy. > 3 - Jak wyobrażasz sobie zapis do Eproma i to jeszcze poprzez > interfejs taki jak Euroscan Wyobrazam sobie to tak, ze interfejs diagnostyczny ecu udostepnia funkcje odczytu i zapisu komorek pamiec. Moze mnie fantazja ponosi, ale na pewno technicznie jest to mozliwe (no dobra sa pewne przeszkody, bo eepromy trzeba pisac calymi blokami po iles tam bajtow, a interfejs diagnostyczny jest w tej kwesti bardzo ograniczony, tak czy owak fantazja robi swoje ). > 4 - Zajrzyj do sterownika, popatrz co tam jest i dojdź do > odpowiednich wniosków, tak będzie szybciej Fizycznie do ecu domniemam. O, i tu dochodzimy dalej, rzeczy sie rozjasniaja. > 5 - Google nie działa czy co ? Dziala, dziala, az mi sie zlacze przegrzewa, patrz punkt pierwszy. Dobra, pojade dalej bezczelnie, ma kto jakie gotowe linki, czy odsylacie mnie znowu do googla? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Mam pytanie odnośnie Epromów...w naszych sterownikach... > Ten co pokazałeś to jest EPROM (konsowanie promieniami UV), a ja > natomiast mam w swoim 1.2 EEPROM ( bez okienka w obudowie) i też > o identycznym nr M27C512 > Jakie fabryka stosowała kości ? Obydwa rodzaje? czym się różnią? > Chyba eeprom lepszy...bo można go np wyczyścić za pomocą tego > programatora co podałeś 27C512 jest w wersji z okienkiem i można go kasować promieniami UV i w wersji bez okienka i on nie jest kasowalny (można nagrać tylko 1 raz) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karan Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > 27C512 jest w wersji z okienkiem i można go kasować promieniami UV i > w wersji bez okienka i on nie jest kasowalny (można nagrać tylko > 1 raz) ok rozumiem czyli jak jest raz zapisany to dupa... nie można tego już zmienić... Dzięki za wyklarowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Jeszcze dopowiem koledze Woj76 , wydaje mi się że ze stworzonego > tematu wynika jasno że dane znajdują się w Eepromie, więc > jakiekolwiek zmiany poprzez procesor są niemożliwe, Moment moment, dlaczego niemozliwe. W kartach chipowych tez stosuje sie eeprom i tam proc po nim pisze ze hej, do tego w blokach o dowolnej dlugosci jezeli mowimy o poziomie programisty (bo co robi system operacyjny karty to juz jest zupelnie inna bajka). No chyba, ze w ecu jest pamiec Eprom a nie EEprom, to przepraszam bardzo. Ale tak jak powiedzialem, hardware to nie moja specjalnosc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Moment moment, dlaczego niemozliwe. W kartach chipowych tez stosuje > sie eeprom i tam proc po nim pisze ze hej, do tego w blokach o > dowolnej dlugosci jezeli mowimy o poziomie programisty (bo co > robi system operacyjny karty to juz jest zupelnie inna bajka). > No chyba, ze w ecu jest pamiec Eprom a nie EEprom, to > przepraszam bardzo. Ale tak jak powiedzialem, hardware to nie > moja specjalnosc To ja specjalnie fotki robiłem żeby można było sobie zobaczyć jaki jest eprom Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 Wszyscy piszecie szybciej niz ja jestem w stanie czytac. Rozjasnia mi sie juz troche. Z pamiecia eprom dupa zimna. Procedura remapwania w takim razie wygladala by tak - wyjmujemy kostke eprom, zczytujemy ja, kupujemy kostke eeprom o tej samej wielkosci, zapisujemy na niej zmodyfikowany program/mapy, ladujemy z powrotem i jazda. Czy nie da sie wlozyc eepromu zamiast epromu i trzeba programowac eprom (raz a dobrze)? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 25 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 25 Grudnia 2007 > Wszyscy piszecie szybciej niz ja jestem w stanie czytac. Rozjasnia mi > sie juz troche. Z pamiecia eprom dupa zimna. Procedura > remapwania w takim razie wygladala by tak - wyjmujemy kostke > eprom, zczytujemy ja, kupujemy kostke eeprom o tej samej > wielkosci, zapisujemy na niej zmodyfikowany program/mapy, > ladujemy z powrotem i jazda. Czy nie da sie wlozyc eepromu > zamiast epromu i trzeba programowac eprom (raz a dobrze)? To znajdź mi eeprom który możesz bez większego wysilania wsadzić w miejsce tego eproma Jest jedna firma WINDBOND i produkuje lub produkowała W27E512 który to może być kasowany elektrycznie a nie UV co ułatwia remapowanie bo nie trzeba mieć kilku kostek i kasowarki UV Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 26 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 > No chyba, ze w ecu jest pamiec Eprom a nie EEprom, to > przepraszam bardzo. Ale tak jak powiedzialem, hardware to nie > moja specjalnosc Tak jak zostało już napisane, 68HC11 w naszych ECU może współpracować z kośćmi które posiadają sposób obsługi identyczny z typową kością C512, sposób odczytu, wyprowadzenie pinów... Jaką kość zastosujemy, może byc eprom, Eeprom, pamięci Flash, nawet o większej pojemności, byle układ nóżek się pokrywał, lub można zrobić specjalną podstawkę. Problem z zapisem pozostaje jednak cały czas taki sam - jednak trzeba by było poczytać specyfikacje 68HC11, link był podany - i tam widać że wbudowany sterownik obsługi pamięci nie jest przystosowany do zapisu stronami, i zmiany napięć ( co jest potrzebne w przypadku eepromów ). Do linii adresowej są podpięte wszystkie urządzenia zewnętrzne, a w zależności do jakiej komórki się odwołujemy, procesor ustawia 1 na konkretnym pinie co można wykorzystać do aktywowania odpowiedniego układu, oraz jest osobny pin który oznacza czy wykonujemy akcje zapisu lub odczytu wybranej komórki. W 68HC11, przewidziane są 3 dodatkowe pamięci + pamięć o specjalnym przeznaczaniu na program, w tym przypadku nasz eeprom. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 26 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 Dzieki za te informacje, wszystko robi sie jasne jak slonce. Pomysl zeby modyfikowac (e)eprom przez interfejs diagnostyczny juz mi odszedl, jak mowilem, nie wiem dostatecznie duzo o hardwarze (juz teraz nieco wiecej). Ostatnia prosba/pytanie: nie podrzucilby by mi ktorys z was zgranego testowego obrazu epromu od 1.1 spi do zabawy? Jak duzy on wogle jest w kompie 16F? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 26 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 > Dzieki za te informacje, wszystko robi sie jasne jak slonce. Pomysl > zeby modyfikowac (e)eprom przez interfejs diagnostyczny juz mi > odszedl, jak mowilem, nie wiem dostatecznie duzo o hardwarze > (juz teraz nieco wiecej). Ostatnia prosba/pytanie: nie > podrzucilby by mi ktorys z was zgranego testowego obrazu epromu > od 1.1 spi do zabawy? Jak duzy on wogle jest w kompie 16F? 64 KB Fiat 500 1.1 eprom Fiat Punto 1.2 MPI IAW 8F.5T eprom Fiat Palio 1.2 MPI IAW 18F.B4 eprom Fiat Punto 1.2 16V IAW 18FD.5Z eprom Suma podana w nazwie pliku oprucz 1.1 bo tam jest 7669 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 26 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 IAW 18FD.5Z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 26 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 > IAW 8F.5T Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
huba301 Napisano 26 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 > > IAW 18F.B4 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 26 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 26 Grudnia 2007 Podziekowal. Disassembler co prawda cos mi krzyczy o tablicach wektorow, ale mam nadzieje, ze dojde do tego jakos (ale hinty nadal mile widziane ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 1. Tomi6, za tutoriale masz wirtualny , aczkolwiek , najbardziej by sie przydaly adresy konkretnych map w oryginalnym epromie, powoli do tego dochodze, ale jest to bolesne. Sama lista map by sie przydala - ile ich jest (wszystkich, lacznie z tymi do skalowania wartosci z czujnikow) i jakiej sa wielkosci... 2. Pytanie z kategorii mechanicznych Jak sie otwiera pudelko z kompem? Podwaza sie ten dekielek co jest na spodzie? Bo nie chce nic popsuc, a srubexow nie widzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
taquito Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > 2. Pytanie z kategorii mechanicznych Jak sie otwiera pudelko z > kompem? Podwaza sie ten dekielek co jest na spodzie? Bo nie chce > nic popsuc, a srubexow nie widzie. dolna pokrywke trzeba odkleic ( nozyk i heya ) , ona jest na silikonie lub czyms silikonopodobnym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tommi Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > 1. Tomi6, za tutoriale masz wirtualny , aczkolwiek , najbardziej by > sie przydaly adresy konkretnych map w oryginalnym epromie, > powoli do tego dochodze, ale jest to bolesne. Sama lista map by > sie przydala - ile ich jest (wszystkich, lacznie z tymi do > skalowania wartosci z czujnikow) i jakiej sa wielkosci... a czemu chcesz wszystko na tacy podane? nie łaska samemu trochę pokombinować? znajdź chociasz jedną SAM i ją określ a nie jw. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > a czemu chcesz wszystko na tacy podane? nie łaska samemu trochę > pokombinować? > znajdź chociasz jedną SAM i ją określ a nie jw. Ej no bez agresji Kombinuje, znalazlem juz trzy mapy 12x16, wartosci x i y to domniemam obciazenie z MAP-a i predkosc obrotowa, nie do konca jeszcze wiem co jest wartoscia z w kazdej z nich, wydaje sie byc ze co najmniej jedna to wartosci wtryskow (rysunek ktory z niej zrobilem na to by wskazywal). Znalazlem rowniez mapy 16x1 i 12x1 do szukania indeksow z MAP-a i obrotow. I pare innych zlokalizowalem, ktore jeszcze nie wiem co robia. Wiem rowniez w ktorych komorkach pamieci RAM jest przechowywany indeks MAP i predkosci obrotowej po wyliczeniu z wyzej wymienonych dwoch malych map zeby potem odczytac wartosci z duzych map. Malo jak na dwa czy trzy dni? Zeby nie byc goloslownym: bytes $f697 192 map1 ; fuel/ignition? bytes $f4c0 192 map2 ; fuel/ignition? bytes $f175 192 map3 ; fuel/ignition? bytes $f0a3 16 engine_speed_scale ; index stored at 010A bytes $f11b 12 map_sensor_scale ; index stored at 0222 W zalaczniku wykres jednej z tych trzech map. To co, dostane jakiegos bonusa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 28 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 Jak na taki czas samodzielnej pracy to bardzo ładnie . W takim razie może bym prosił o konsultacje w tej sprawie. Cały czas czekam na wszelkie opinie . > To co, dostane jakiegos bonusa? > bytes $f0a3 16 engine_speed_scale ; index stored at 010A > bytes $f11b tutaj raczej klapa, znajduje sie tutaj mapa przeskalowania ale od wczesniejszego adresu i dla innej wartości. Ta mapa pojawi się już niedługo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > Jak na taki czas samodzielnej pracy to bardzo ładnie . W takim > razie może bym prosił o konsultacje w tej sprawie. > Cały czas czekam na wszelkie opinie . Jak dojde to nie omieszkam powiedziec... > > bytes $f11b tutaj raczej klapa, znajduje sie tutaj mapa > przeskalowania ale od wczesniejszego adresu i dla innej > wartości. No to ciekawe, bo maly palec u reki bym se dal obciac. Ale ma wymiar 12 co nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > No to ciekawe, bo maly palec u reki bym se dal obciac. Ale ma wymiar > 12 co nie? Nie odpowiadaj, wlasnie przeczytalem ze zrozumieniem twoj komentarz... (Don't drink and code ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 No dobra bede sie klocil: B059 ldX #$F11B B05C ldaA L00F5 B05E ldaB #$0C ... stD L0222 Wartosci tez sie zgadzaja, od $23 do $FF, Przed jest $FF, po jest $39. Moze pracujemy na dwoch roznych obrazach eprom. Ja uzywam tego z paru postow wstecz... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 28 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > Moze pracujemy na dwoch roznych obrazach eprom. Ja uzywam > tego z paru postow wstecz... Uciekł w moim wcześniejszym poście załącznik z wsadem. SC 1.1 SPI 1ED6 280124872-e11-1ed6.txt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > Uciekł w moim wcześniejszym poście załącznik z wsadem. > SC 1.1 SPI 1ED6 Super dzieki, bede poki co pracowal na tym swoim bo juz wykminilem to i owo, a ewidentnie sa rozne. Czy dobrze kombinuje, ze sa dwie rozne skale do indeksowania predkosci obrotowej? Jeden indeks po wyliczeniu jest przechowywany pod 010A, drugi 010C... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomiwroc6 Napisano 28 Grudnia 2007 Autor Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 > i owo, a ewidentnie sa rozne. Czy dobrze kombinuje, ze sa dwie > rozne skale do indeksowania predkosci obrotowej? Właśnie dlatego proponowałem przesiadke na mój wsad, bo z innym nie będę wstanie pomóc. Pozwoliłem sobie kontynuować ten temat w tym miejscu bo chyba jest odpowiedniejsze . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woj76 Napisano 28 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2007 No ja walcze z tym celem remapu mojego CCS-a, takze wole wiedziec co w moim piszczy. Pozniej i tak bede to jeszcze raz przerabial jak zczytam eprom wlasciwy z samochodu. Celem jest dojscie ile jest map, scali, i od czego sa. Powiem, ze juz jestem dosc blisko celu. Poki co widze, ze sa podstawowe wymiary: 16, 16, 12, 8. Jedno 16 to predkosc silnika (dwa rozne indeksy), 12 to wartosci MAP, drugie 16 jeszcze nie wiem (stawiam poki co na lambde), i 8 (tutaj bym stawial na temperature). Te dwie ostatnie to na razie palcem na wodzie pisane. Drugim zadaniem bedzie zezwolenie na inne wartosci min max MAP sensora, zeby np. przy turbo komp nie wywalal bledow. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tzok Napisano 29 Grudnia 2007 Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2007 Mam jedno krótkie pytanie - MC68HC11 ma wbudowaną pamięć EEPROM, czy w tych sterownikach jest ona używana? Jeśli tak, co w niej jest, bo widzę tu tylko wsady do EPROMa 27C512? Nie prawda że EPROMów bez okienka nie da się kasować - można je kasować promieniami X. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sebaok Napisano 2 Stycznia 2008 Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2008 > Mam jedno krótkie pytanie - MC68HC11 ma wbudowaną pamięć EEPROM, czy > w tych sterownikach jest ona używana? Jeśli tak, co w niej jest, > bo widzę tu tylko wsady do EPROMa 27C512? > Nie prawda że EPROMów bez okienka nie da się kasować - można je > kasować promieniami X. hę a skąd wziąść maly generator promieni X? to raczej nie realne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.