Jump to content
Sign in to follow this  
tomiwroc6

Tajemnice ECU

Recommended Posts

Przydało by się zapoznać z naszym uC 68HC11F1VFN4 bardziej wizualnie

68hc11f1aa.jpg

tak maleństwo wygląda po wyciągnięciu z płytki

Co do obracania się wału to nie wał obraca się o 720 stopnie tylko wałek w głowicy kręci się o 2 razy wolniej niż wał korbowy i z tego wynika że zawsze przerwa na kółku fonicznym wypadnie w tym samym miejscu położenia tłoka. I nie po to ustawia się rozrząd na znaki żeby wałek w głowicy był odpowiednio ustawiony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> A czy nie jest przypadkiem tak, ze gdy tloki 1-4, 2-3 sa w gorze to w

> obydwoch nastepuje zaplon bez wzgledu na to czy w cylindrze jest

> mieszanka czy spaliny?? Przeciez spaliny sie nie zapala,

> ewentualnie dopala w razie W i bedzie git. Zreszta nie wyobrazam

> sobie jak zaplon np. w cylindrach 1-4 moze wystapic tylko w

> jednym z nich skoro sa one "podlaczone" do jednej cewki, ktora

> daje wysokie napiecie na dwie swiece. Chyba ze sie myle to

> poprawcie.

Jest tak jak piszesz że tłoki 1-4 i 2-3 mają razem iskrę ale chodzi o to jak ECU wie że ma zrealizować zapłon gdy tłok 1-4 jest przed GMP i spręża mieszankę a nie wydmuchuje spaliny

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Podepne sie tutaj, chyba najlepsze miejsce. Szukam w necie od 2 dni i

> juz troche wiem, ale dalej nie wszystko. Chodzi o samodzielne

> remapowanie ecu.

> 1. Czy euroscan (i jego oprogramowanie) sie do tego nadaje? Zadam

> pytanie inaczej: nie oczekuje interfejsu z pieknymi wykresami

> map, itp. Mozliwosc czytania i pisania po eepromie powinna

> wystarczyc, pod warunkiem, ze ktos mi jeszcze powie, jaka jest

> mapa pamieci ecu i jak te mapy sa zakodowane (patrz tez punkt

> 3.)

> 2. Jezeli nie euroscan to czego sie do tego uzywa?

> 3. Szukam tez dokumentacji interfejsu komunikacyjnego. Znalazlem opis

> interfejsu tylko diagnostycznego, nie ma tam polecen to

> zczytywania eepromu czy map.

Masz człowieku fantazje :0 a przez 2 dni to raczej nic nie znalazłeś.

1 - Euroscan służy do diagnozy, czyli możemy sobie popatrzeć czy wszystkie czujniki prawidłowo działają i możemy wykasować błędy jeżeli takowe są

2 - Mapa pamięci jest opisana w dokumentacji Motoroli

3 - Jak wyobrażasz sobie zapis do Eproma i to jeszcze poprzez interfejs taki jak Euroscan

4 - Zajrzyj do sterownika, popatrz co tam jest i dojdź do odpowiednich wniosków, tak będzie szybciej

5 - Google nie działa czy co ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Przy założeniu że iskra jest podawana zarówno przy sprężaniu jak i

> wydechu to sprawa jest wyjaśniona .

Jest tak na 100 %, zapłon jest 2 x na cykl

Share this post


Link to post
Share on other sites

> W skrócie, ponieważ mapy znajdują się w ROM-ie ( zewnętrzny eeprom ),

> to sprawa wydaje się beznadziejna, jednak to nie jest ostatnie

> słowo, program sterujący zostawia trochę wolnej pamięci RAM,

> więc teoretycznie , można tam przenieść jedną mapę.

> Teraz kwestia druga ( o tym możliwe że już niedługo ), trzeba by

> zastąpić wbudowany program obsługi komunikacji, na taki który

> odbiera dane i zapisuje je w RAM-ie, (nie) przypadkowo w

> miejscu gdzie przenieśliśmy którąś z map.

> Zaletą jest odpadnięcie jakiejkolwiek zabawy z emulatorami.

> Przeszkodą mała ilość wolnej pamięci, aczkolwiek 1.2 posiadają z

> tego co mi wiadomo pamięć sram zewnętrzną, więc tam może być

> łatwiej. Jednak szczegółów nie znam.

Ja nie widzę w 1.2 żadnego sramka smile.gif

> Jeszcze dopowiem koledze Woj76 , wydaje mi się że ze stworzonego

> tematu wynika jasno że dane znajdują się w Eepromie, więc

> jakiekolwiek zmiany poprzez procesor są niemożliwe, jedynym

> rozwiązaniem mogą być zewnętrzne emulatory takich pamięci.

> Co do protokołu to być może napiszę co nieco niedługo, co przy sporym

> wkładzie własnym pozwoli rozpracować ten problem.

A może przydało by się przybliżyć budowę sterownika

ecu1100.jpg

Eprom wygląda tak

27c512.jpg

I można go odczytać na przykład Willemem

willem7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

> ECU na przedstawionym zdjęciu wygląda jak 1.1, moja informacja

> dotyczy ECU od 1.2 75km który posiadam i tam jest na 100% taki

> układ co widać w kodzie i na płytce również znajduje się

> dodatkowa kość ( dość duża w porównaniu z innymi elementami, z

> wyjątkiem procesora oczywiście ). Co do sramu to może

> przesadziłem, bo po nazwie układu nie mogłem znaleźć żadnego

> datasheet-u do niego, jednakże po sposobie jego wykorzystania w

> kodzie, wygląda że spełnia on funkcje zewnętrznej równoległej

> pamięci. A ze specyfikacji 68HC11 wynika że potrafi on

> obsługiwać jedynie układy z najprostszym sposobem zapisu.

> Nie wiedziałem że do 1.2 mogą być różne ECU.

> Niestety od strony hardware-u nie posiadam żadnych informacji i

> raczej sam nie jestem w stanie rozpracować połączeń na płytce.

> Chociaż bardzo by to było przydatne.

Ten na tamtej fotce to 1.1

Co do 1.2 to sa 2 wersje iaw 8f.** i iaw 18f.

Mam fotkę 1.2 16v bo tylko to mi wpadło na szybko pod rękę

1216v.jpg

Mówisz o tym układzie pomiędzy motką a epromem że to jest sram ?

Odczytałem z niego GSCT38318FC05

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Mam pytanie odnośnie Epromów...w naszych sterownikach...

> Ten co pokazałeś to jest EPROM (konsowanie promieniami UV), a ja

> natomiast mam w swoim 1.2 EEPROM ( bez okienka w obudowie) i też

> o identycznym nr M27C512

> Jakie fabryka stosowała kości ? Obydwa rodzaje? czym się różnią?

> Chyba eeprom lepszy...bo można go np wyczyścić za pomocą tego

> programatora co podałeś

27C512 jest w wersji z okienkiem i można go kasować promieniami UV i w wersji bez okienka i on nie jest kasowalny (można nagrać tylko 1 raz)

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Moment moment, dlaczego niemozliwe. W kartach chipowych tez stosuje

> sie eeprom i tam proc po nim pisze ze hej, do tego w blokach o

> dowolnej dlugosci jezeli mowimy o poziomie programisty (bo co

> robi system operacyjny karty to juz jest zupelnie inna bajka).

> No chyba, ze w ecu jest pamiec Eprom a nie EEprom, to

> przepraszam bardzo. Ale tak jak powiedzialem, hardware to nie

> moja specjalnosc

To ja specjalnie fotki robiłem żeby można było sobie zobaczyć jaki jest eprom

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Wszyscy piszecie szybciej niz ja jestem w stanie czytac. Rozjasnia mi

> sie juz troche. Z pamiecia eprom dupa zimna. Procedura

> remapwania w takim razie wygladala by tak - wyjmujemy kostke

> eprom, zczytujemy ja, kupujemy kostke eeprom o tej samej

> wielkosci, zapisujemy na niej zmodyfikowany program/mapy,

> ladujemy z powrotem i jazda. Czy nie da sie wlozyc eepromu

> zamiast epromu i trzeba programowac eprom (raz a dobrze)?

To znajdź mi eeprom który możesz bez większego wysilania wsadzić w miejsce tego eproma

Jest jedna firma WINDBOND i produkuje lub produkowała W27E512 który to może być kasowany elektrycznie a nie UV co ułatwia remapowanie bo nie trzeba mieć kilku kostek i kasowarki UV

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Dzieki za te informacje, wszystko robi sie jasne jak slonce. Pomysl

> zeby modyfikowac (e)eprom przez interfejs diagnostyczny juz mi

> odszedl, jak mowilem, nie wiem dostatecznie duzo o hardwarze

> (juz teraz nieco wiecej). Ostatnia prosba/pytanie: nie

> podrzucilby by mi ktorys z was zgranego testowego obrazu epromu

> od 1.1 spi do zabawy? Jak duzy on wogle jest w kompie 16F?

64 KB

Fiat 500 1.1

eprom

Fiat Punto 1.2 MPI IAW 8F.5T

eprom

Fiat Palio 1.2 MPI IAW 18F.B4

eprom

Fiat Punto 1.2 16V IAW 18FD.5Z

eprom

Suma podana w nazwie pliku oprucz 1.1 bo tam jest 7669

Share this post


Link to post
Share on other sites

> A czy wiesz może czy dostęp do pamięci 95160 w tym sterowniku można uzyskać z poziomu "diagnozy"

> czy trzeba ją czytać normalnie programatorem?

Z poziomu diagnozy to raczej nie ale Galletto czyta bez problemu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.