Jump to content
Sign in to follow this  
tomiwroc6

Tajemnice ECU

Recommended Posts

Podepne sie tutaj, chyba najlepsze miejsce. Szukam w necie od 2 dni i juz troche wiem, ale dalej nie wszystko. Chodzi o samodzielne remapowanie ecu.

1. Czy euroscan (i jego oprogramowanie) sie do tego nadaje? Zadam pytanie inaczej: nie oczekuje interfejsu z pieknymi wykresami map, itp. Mozliwosc czytania i pisania po eepromie powinna wystarczyc, pod warunkiem, ze ktos mi jeszcze powie, jaka jest mapa pamieci ecu i jak te mapy sa zakodowane (patrz tez punkt 3.)

2. Jezeli nie euroscan to czego sie do tego uzywa?

3. Szukam tez dokumentacji interfejsu komunikacyjnego. Znalazlem opis interfejsu tylko diagnostycznego, nie ma tam polecen to zczytywania eepromu czy map.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Masz człowieku fantazje :0 a przez 2 dni to raczej nic nie znalazłeś.

Fantazje owszem mam, nie przecze, ale tak trzeba jak sie jest programista (miedzy innymi, problem tylko, ze z hardwarem u mnie slabo). I faktycznie przez dwa dni nic nie znalazelm, szukam, googluje i slabo mi to idzie. Ewidentnie zle szukam, a z drugiej strony patrzac po odpowiedziach ktore dostalem nie jest to wiedza powszechna 893goodvibes.gif

> 1 - Euroscan służy do diagnozy, czyli możemy sobie popatrzeć czy

> wszystkie czujniki prawidłowo działają i możemy wykasować błędy

> jeżeli takowe są

Tyle to juz wiem.

> 2 - Mapa pamięci jest opisana w dokumentacji Motoroli

O, i tu juz gdzies zachodzimy.

> 3 - Jak wyobrażasz sobie zapis do Eproma i to jeszcze poprzez

> interfejs taki jak Euroscan

Wyobrazam sobie to tak, ze interfejs diagnostyczny ecu udostepnia funkcje odczytu i zapisu komorek pamiec. Moze mnie fantazja ponosi, ale na pewno technicznie jest to mozliwe (no dobra sa pewne przeszkody, bo eepromy trzeba pisac calymi blokami po iles tam bajtow, a interfejs diagnostyczny jest w tej kwesti bardzo ograniczony, tak czy owak fantazja robi swoje zeby.GIF).

> 4 - Zajrzyj do sterownika, popatrz co tam jest i dojdź do

> odpowiednich wniosków, tak będzie szybciej

Fizycznie do ecu domniemam. O, i tu dochodzimy dalej, rzeczy sie rozjasniaja.

> 5 - Google nie działa czy co ?

Dziala, dziala, az mi sie zlacze przegrzewa, patrz punkt pierwszy.

Dobra, pojade dalej bezczelnie, ma kto jakie gotowe linki, czy odsylacie mnie znowu do googla? smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Jeszcze dopowiem koledze Woj76 , wydaje mi się że ze stworzonego

> tematu wynika jasno że dane znajdują się w Eepromie, więc

> jakiekolwiek zmiany poprzez procesor są niemożliwe,

Moment moment, dlaczego niemozliwe. W kartach chipowych tez stosuje sie eeprom i tam proc po nim pisze ze hej, do tego w blokach o dowolnej dlugosci jezeli mowimy o poziomie programisty (bo co robi system operacyjny karty to juz jest zupelnie inna bajka). No chyba, ze w ecu jest pamiec Eprom a nie EEprom, to przepraszam bardzo. Ale tak jak powiedzialem, hardware to nie moja specjalnosc wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszyscy piszecie szybciej niz ja jestem w stanie czytac. Rozjasnia mi sie juz troche. Z pamiecia eprom dupa zimna. Procedura remapwania w takim razie wygladala by tak - wyjmujemy kostke eprom, zczytujemy ja, kupujemy kostke eeprom o tej samej wielkosci, zapisujemy na niej zmodyfikowany program/mapy, ladujemy z powrotem i jazda. Czy nie da sie wlozyc eepromu zamiast epromu i trzeba programowac eprom (raz a dobrze)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki za te informacje, wszystko robi sie jasne jak slonce. Pomysl zeby modyfikowac (e)eprom przez interfejs diagnostyczny juz mi odszedl, jak mowilem, nie wiem dostatecznie duzo o hardwarze (juz teraz nieco wiecej). Ostatnia prosba/pytanie: nie podrzucilby by mi ktorys z was zgranego testowego obrazu epromu od 1.1 spi do zabawy? Jak duzy on wogle jest w kompie 16F?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podziekowal. Disassembler co prawda cos mi krzyczy o tablicach wektorow, ale mam nadzieje, ze dojde do tego jakos (ale hinty nadal mile widziane wink.gif)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Tomi6, za tutoriale masz wirtualny 20.GIF, aczkolwiek slinka.gif, najbardziej by sie przydaly adresy konkretnych map w oryginalnym epromie, powoli do tego dochodze, ale jest to bolesne. Sama lista map by sie przydala - ile ich jest (wszystkich, lacznie z tymi do skalowania wartosci z czujnikow) i jakiej sa wielkosci...

2. Pytanie z kategorii mechanicznych zeby.GIF Jak sie otwiera pudelko z kompem? Podwaza sie ten dekielek co jest na spodzie? Bo nie chce nic popsuc, a srubexow nie widzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> a czemu chcesz wszystko na tacy podane? nie łaska samemu trochę

> pokombinować?

> znajdź chociasz jedną SAM i ją określ a nie jw.

Ej no bez agresji wink.gif Kombinuje, znalazlem juz trzy mapy 12x16, wartosci x i y to domniemam obciazenie z MAP-a i predkosc obrotowa, nie do konca jeszcze wiem co jest wartoscia z w kazdej z nich, wydaje sie byc ze co najmniej jedna to wartosci wtryskow (rysunek ktory z niej zrobilem na to by wskazywal). Znalazlem rowniez mapy 16x1 i 12x1 do szukania indeksow z MAP-a i obrotow. I pare innych zlokalizowalem, ktore jeszcze nie wiem co robia. Wiem rowniez w ktorych komorkach pamieci RAM jest przechowywany indeks MAP i predkosci obrotowej po wyliczeniu z wyzej wymienonych dwoch malych map zeby potem odczytac wartosci z duzych map. Malo jak na dwa czy trzy dni? Zeby nie byc goloslownym:

bytes $f697 192 map1 ; fuel/ignition?

bytes $f4c0 192 map2 ; fuel/ignition?

bytes $f175 192 map3 ; fuel/ignition?

bytes $f0a3 16 engine_speed_scale ; index stored at 010A

bytes $f11b 12 map_sensor_scale ; index stored at 0222

W zalaczniku wykres jednej z tych trzech map.

To co, dostane jakiegos bonusa?

post-66042-14352489851561_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Jak na taki czas samodzielnej pracy to bardzo ładnie . W takim

> razie może bym prosił o konsultacje w tej sprawie.

> Cały czas czekam na wszelkie opinie .

Jak dojde to nie omieszkam powiedziec...

> > bytes $f11b tutaj raczej klapa, znajduje sie tutaj mapa

> przeskalowania ale od wczesniejszego adresu i dla innej

> wartości.

No to ciekawe, bo maly palec u reki bym se dal obciac. Ale ma wymiar 12 co nie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> No to ciekawe, bo maly palec u reki bym se dal obciac. Ale ma wymiar

> 12 co nie?

Nie odpowiadaj, wlasnie przeczytalem ze zrozumieniem twoj komentarz... (Don't drink and code zeby.GIF)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra bede sie klocil:

B059 ldX #$F11B

B05C ldaA L00F5

B05E ldaB #$0C

...

stD L0222

Wartosci tez sie zgadzaja, od $23 do $FF, Przed jest $FF, po jest $39. Moze pracujemy na dwoch roznych obrazach eprom. Ja uzywam tego z paru postow wstecz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Uciekł w moim wcześniejszym poście załącznik z wsadem.

> SC 1.1 SPI 1ED6

Super dzieki, bede poki co pracowal na tym swoim bo juz wykminilem to i owo, a ewidentnie sa rozne. Czy dobrze kombinuje, ze sa dwie rozne skale do indeksowania predkosci obrotowej? Jeden indeks po wyliczeniu jest przechowywany pod 010A, drugi 010C...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ja walcze z tym celem remapu mojego CCS-a, takze wole wiedziec co w moim piszczy. Pozniej i tak bede to jeszcze raz przerabial jak zczytam eprom wlasciwy z samochodu. Celem jest dojscie ile jest map, scali, i od czego sa. Powiem, ze juz jestem dosc blisko celu. Poki co widze, ze sa podstawowe wymiary: 16, 16, 12, 8. Jedno 16 to predkosc silnika (dwa rozne indeksy), 12 to wartosci MAP, drugie 16 jeszcze nie wiem (stawiam poki co na lambde), i 8 (tutaj bym stawial na temperature). Te dwie ostatnie to na razie palcem na wodzie pisane. Drugim zadaniem bedzie zezwolenie na inne wartosci min max MAP sensora, zeby np. przy turbo komp nie wywalal bledow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> 64 KB

> Fiat 500 1.1

> eprom

> Fiat Punto 1.2 MPI IAW 8F.5T

> eprom

> Fiat Palio 1.2 MPI IAW 18F.B4

> eprom

> Fiat Punto 1.2 16V IAW 18FD.5Z

> eprom

> Suma podana w nazwie pliku oprucz 1.1 bo tam jest 7669

Troche zglupialem, plik od f500 jest na pewno od motoroli hc11 (dhc11 go lyka), Ta reszta tez powinna byc, co nie? Bo ich uklad nie pasuje. Czy one sa jakos zakodowane, czy do innego proca / ecu, czy co?

EDIT: no ecu jako takie jest na pewno inne 270751858-jezyk.gif, a procek / kontroler?

EDIT2: czy mapa pamieci jest po prostu poprzestawiana (tak to wyglada po pobieznym przejrzeniu...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, uznajmy chwilowo, ze pytania nie bylo, wszystko wyglada na to, ze mapa jest troche powywracana oslabiony.gif i z tego tez powodu dhc11 se slabo z tymi plikami radzi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Nie bardzo rozumiem co znaczy mapa pamieci ?

> Jezeli rozklad danych i kodu, to w kazdym ECU jest troche inne (

> najwieksze roznice miedzy 1.1 .1.2 75 1.2 16V, a w ramach

> jednej "rodziny" jest podobnie.

No tak, kod jest w innych miejscach i gdzie indziej sie zaczyna. I fakt, ze te 1.2 wszystkie sa podobne.

> ECU 1.2 mogo powodowac na poczatku konsternacje , poniewaz tam jest

> podpiety dodatkowy SRAM, z ktorego glownie sie korzysta,

> wewnetrzny jest prawie nieruszony oprocz miejsca na bajty

> bitowe.

A jak jest adresowany ten SRAM, tak samo jak reszta, czy jest jakis dodatkowy burdel z tym zwiazany.

> 16V to juz wogole masakara, najgorszy do rozszyfrowywania bo

> wiekszosc funkcji jest wywolywana przez wskazniki, wiec trzeba

> recznie szukac wszystkich wektorow.

To juz napotkalem we wsadzie od CCS-a, nie jest tak zle, pod warunkiem, ze wskazniki nie tworza dlugich ciagow (sam pisalem kiedys w C programy co mialy deklarace int ***v; zeby.GIF, ale nie pamietam juz po co).

> To chyba tyle tak ogolnie .

Dzieki za pomoc, tak jak mowilem wczesniej, wakacje sie skonczyly i czas na grzebanie w tym tez. Ale obiecuje sobie, ze sie za to wezme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> No widac tutaj braki czasu bo wszystko jest w dataheet-cie ,

Znaczy, chcesz przez to powiedziec (bo dalej mi sie nie chce zagladac w datasheet (dla pocieszenia - mam wydrukowany)), ze jest tak samo jak ze standardowym RAM-em, tylko jest pod innym adresem i stad moze byc zaklopotanie

> plus drobna korekta procedury komunikacyjnej i juz mamy zmiany map

> poprzez zlacze diagnostyczne .

"drobna" zeby.GIF Dobre waytogo.gif To cholerstwo musi byc pisane / czytane po jednym bajcie (tak w kazdym razie dziala orgyginalna procedura diagnostyczna), takze protokol troche masakryczny musial by byc. Nie wspominajac, ze warto by calosc zrobic odporna na przerwe w komunikacji, znaczy sie przy zmianie mapy trzeba by najpierw pozbierac dane z sesji z urzadzeniem diag. do buforka, a potem skontrolowac kompletnosc danych i calosc "szybciutko" przepisac we wlasciwe miejsce. Bo nie podejrzewam, zeby ten uklad mial jakis wbudowany mechanizm transakcji,

> W 16V pratycznie wszystkie funkcje sa wywolywane poprzez wskazniki,

za 16V i tak sie poki co nie bede zabieral.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Tak dokładnie, widać to po operacjach na komórkach.

No to tyle wiedzialem, moje pytanie o burdel polegalo na tym, ze mialem obawy, ze sie tam pisze przez porty czy cus.

> I tu pojawia się

> problem - drobna wskazówka z mojej strony - analizowanie wydruku

> z dhc11, to wyzwanie samo w sobie . Polecam zaopatrzyć się w

> porządny deasembler taki jak ja mam np. czyli IDA , generuje on

> schematy blokowe i ma wiele ułatwień, chociażby śledzenie miejsc

> gdzie jest przeprowadzana operacja na danej komórce.

Ja jestem oldschoolowiec i do tego linuxowy zeby.GIF Serio, probowalem tego IDA, troche za duzo opcji jak na moj gust. Ale dales mi zachecajaca podpowiedz, sledzenie komorek to jest to co faktycznie potrzebuje. A ze ostatnio zmontowalem se tez VirtualBoxa, to moze sie przesiade na IDA.

> Procedura to może za dużo powiedziane, ja zastosowałem schemat

> przesyłania 4 znaków - typ operacji,adrH,adrL,znak po czwartym

> znaku motka zwraca badz probuje zapisac pod wskazany adres

> przesłany znak, ot i cała komunikacja .

No, super, ale to ci dalej nie rozwiazuje problemu przerwanej komunikacji i mapy zapisanej do polowy. Mozesz oczywiscie sledzic to po drugiej stronie, ale porzadnie napisany program ecu powinien o to sam dbac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Moim zdaniem to w zupelnosci rozwiazuje problem wadliwej komunikacji.

Chodzilo mi raczej o to, ze jezeli zapisaujesz dane do mapy zalozmy 16 bajtowej, to moze sie zdarzyc, ze zapiszesz tylko 8. I co wtedy robisz? Masz dwa (trzy) wyjscia. (1) Polegasz na programie zewnetrznym, ktory sie pokuma, kiedy komunikacja zostala zerwana i kontynuje od momentu gdzie skonczyl, (2) program w ecu sledzi czy zapisal cala mape, w tym celu trzeba by pewnie wyslac najpierw naglowek, ktory mowi ile masz zamiar zapisac danych calosciowo, To troche komplikuje twoja procedure. (3) Zlewasz to zeby.GIF (a) zaczynasz caly zapis od poczatku (i takie rozumiem zalozenie poczyniles) (b) nic nie robisz, odpalasz sprzeta i czekasz na ciekawe efekty zeby.GIF Nie wiem, moze podchodze do tematu z zaduza zaciekloscia, twoje podejscie powinno zasadniczo wystarczyc, tymbardziej, ze nie bedziesz przeciez uaktualnial tych map w czasie jak samochod jest w ruchu. Tak czy owak, jezeli wprowadzisz to w zycie (rozumiem, ze juz probowales), to bedzie maly wypas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz wszystko jest jasne i klarowne (to ze mapa ma byc w ramie przeniesiona z epromu to zrozumialem i to juz dawno, ale update na zywao na chodzacym silnku nie przyszedl mi jakos do glowy) i powiem szczerze, ze taka mozliwosc dostrajania w ruchu bylaby w pytke. Oczywiscie, jak juz tak dostroisz silnik to potem trzeba ta mape zrobic permanentna, bo jak wylaczysz zaplon to wszysko pojdzie wiadomo gdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> To tyle tak na szybko, jeżeli są jakieś błędy to oczywiście oczekuje na sprostowanie, bo chciałem

> to zrobić szybko w odpowiedzi na zaczęty wątek i mogły się wkraść jakieś nieścisłości

Dodam na szybko, że w wersji 5 Tunera można sobie skalę zdefiniować osobno i podlinkować do tabeli głównej (czyli w przykładzie tomi-ego Do New Table 3 wystarczy podlinkować New Table 1 i 2). Dzięki temu definicja jest bardziej modularna i oszczędzamy sobie roboty, jeżeli skala jest wspólna dla paru tabel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Napiszcie proszę, czy tego programu można używać do odczytu błędów ECU i do skasowania

> autoadaptacji w bravie 1.6?

A jakie ECU toto ma? Prawdopodobnie nie, ale jeżeli się da, to da się też programem tzoka, który jest znacznie bardziej przyjazny w użyciu:

>> KLIK <<

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Tam jest IAW 1AF

No to niestety. Czymś na pewno się da, ale ja nie wiem czym frown.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Mam pytanie, a w zasadzie prośbę. Otóż jak można zmodyfikować wsad do komputera CCS 1.1 aby wolne

> obroty były "normalne" i "normalnie" auto odpalało w przypadku gdy komputer ten steruje

> silnikiem 1.1 z górą od Punto 1.2 75 KM MPI. W moim przypadku na komputerze z 1.1 z wgranym

> wsadem pod wałek 866 i z odcinką ok 8500 obr/min lub z załączonym do tego posta wsadem, silnik

> trudno odpala zarówno zimny jak i ciepły i aby były wolne obroty to podkręcam przepustnicę.

> Gdy podłączę komputer z 1.2 z oryginalnym wsadem tego problemu nie ma (przepustnicę "odkręcam"

> do pozycji idle). Nie mogę porównać obu wsadów, bo niestety brakuje pliku z definicjami z 1.2

> Mój zestaw to:

> głowica od Punto 1.2 75 KM MPI

> Mój komputer to IAW 16F E0 z CC 0.9. Mam też drugi IAW 16F ER z 1.1, ale problem z odpalaniem i

> wolnymi obrotami jest ten sam.

> Pozdrawiam

> Dołączam wsad jaki mam obecnie wgrany do komputera. Auto się lepiej na nim zbiera niż na wsadzie

> pod wałek 866.

Trochę nie zrozumiałem co z którym wsadem. W każdym razie, ten w załączniku ma faktycznie podciągnięty zapłon w stosunku do serii 1.1 SPI o 0.5 - 2 stopni. Nic poza tym. (Na marginesie, widzę w tym wsadzie pewne śmieci w miejscach, w których ich nie powinno być, podejrzewam, że był źle zczytany i ogólnie bym się obawiał go używać). Problem, który masz jest z paliwem, stawiam, że jest przelany. Zobacz sobie tam wyżej jest wsad do CCS-a 1.1 i definicja map do niego. Jak masz możliwość wypalania kości i chcesz się pobawić, to nic nie stoi na przeszkodzie. Jak zmienić zapłon to już masz na początku napisane, i trzeba zmienić paliwo bazowe. Jeżeli się boisz (co rozumiem) lub nie wiesz co, to obejrzyj to wszystko najpierw, napisz tu co w.g. Ciebie byś zmienił, a my (ja pewnie) powiemy Ci, czy jesteś na dobrej drodze.

Na marginesie, bo jak napisałem nie rozumiem co z tymi wsadami, czemu nie odpalisz tego na kompie od 1.2 MPI, będziesz miał i wałek i paliwo odpowiednio ustawione?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Ponadto po wsadzeniu eproma z wsadami,

> które mam, do komputera 1.2 silnik w ogóle nie odpala. Czyli wnioskuję, że inne jest

> "ułożenie" wsadu w oryginalnej kości "dużego" komputera od 1.2.

Ciesz się, że nic nie uszkodziłeś tą metodą, łącznie z silnikiem. Kompy SPI i MPI są sprzętowo inne i nie należy takich rzeczy nawet próbować wink.gif

> "Zabawę" z wsadami i programem tuner RT dopiero rozpoczynam i wszystkiego jeszcze nie ogarniam i

> nie wiem czy ogarnę (jestem prawnikiem). Ale popróbuję, choć wolałbym ten czas przeznaczyć na

> przygotowanie auta do rajdu pod względem mechanicznym itp. Nie rozkminiam mapowania, by np

> czerpać z tego jakieś korzyści - po prostu nie mam dostępu do stroiciela.

Postudiuj to trochę, strojenie N/A to nie jest aż taką czarna magia jak podejrzewasz, jak już się obeznasz to dam Ci podpowiedź jak łatwo sobie z tym poradzić. Ale dobrze jest na początek wiedzieć, które mapy zapłonu robią co i czego się spodziewać po ich modyfikowaniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Jakiś czas temu zaczałem bawić się programem TunerPro, ( dzięki poprzednim postom) i trenuje na

> wsadzie do CC 1,1. Mam problem z limiterem RPM , o ile zmiana parametru np. na wartość 4000

> rpm to ładnie działa i odcina to podwyższenie powyżej seryjnej odcinki np. 7200 nic nie

> zmienia i nadal odcina przy 6800. Co go trzymie ? jest jeszcze jakiś parametr który go

> ogranicza ?

Opowiedz coś o silniku. Huba miał kiedyś taki problem w programie 1.2MPI i mocno dłubniiętym silniku z dziwnym osprzętem. Koniec końców nie doszliśmy o co chodziło. Tutaj zawsze może być, że się nie postarałem i jest gdzieś druga odcinka, ale to musiałbym sprawdzić...

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Silnik przeznaczony do rajdów wg. homologacji. grupa A , nie ma w nim żadnych cudów, wałek 866,

> powiększona przepustnica, zmieniony dolot oraz wydech, zwiększone ciśnienie paliwa, reszta

> silnika seria

Sonda lambda podłączona i działa?

Pytam, bo z ciekawości spojrzałem w program. Nie widzę tam żadnej innej odcinki (co nie znaczy, że jej tam nie ma), ale za to widać, że program robi hokus-pokus z wartością tej odcinki w momencie kiedy są jakieś wewnętrzne błędy. Tzn. niekoniecznie muszą się objawiać marchewą na pulpicie. Podłączałeś diagnozę i zczytywwałeś błędy może?

EDIT: I jeszcze jedna rzecz, teraz zauważyłem, że masz też inną przepustnicę. Podłącz diagnozę i zobacz jakie jest maksymalne wychylenie przepustnicy w stopniach przy wyłączonym silnku. W programie 1.2 np. jest odcięcie zapłonu powyżej jakieś wartości progowej (94 stopnie czy coś takiego, ale na prawdę nie pamiętam).

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Przegazowałem go do końca i pojawił mi się błąd F3 pamięć ROM ( co to jest ???), z tym że

W kategorii Verification Switches masz coś co się nazywa EPROM Error, to musisz mieć odhaczone jak tylko coś grzebiesz we wsadzie. Niektóre z programów IAW mają na tym punkcie jobla i dużo rzeczy Ci wyłączą, albo wręcz nie dadzą silnika odpalić.

EDIT: Jak nie chcesz, żeby wywalało błąd pochłaniacza to odhacz też Charcoal Canister Valve Error, wtedy możesz wypiąć zawór.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Czy znacie kogoś, kto zajmuje się remapem sterowników 4AF?

Z tego co wiem, to jedne z tych sterowników od MPI są "nietykalne", tylko nie wiem, które, skoro nie mogłeś nic znaleźć (domniemam, że szukałeś) to duża szansa, że to ten no.gif W każdym razie, jeżeli ktoś potrafi, to spróbuj zapytać Hubę (huba301).

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Witam, Takie mam pytanko, juz wiem ze binarki moga sie roznic od siebie i trzeba stosowac inny plik

> z definicja, ale czy np moge kosci przerzucac z kompa do kompa gdzie wiem ze roznice sa w

> polozeniu map? Chodzi o kompa 16F

Na wstępie małe przepraszam, że nie odpowiedziałem na priva, nie miałem czasu, i dopiero teraz mi przypomniałeś ok.gif

Z tego co ja się dowiedziałem, kompy z tej samej rodziny tolerują zamienianie całych wsadów. Więc wydaje mi się, że możesz spokojnie ładować ten program od CCS-a do kompa SPI Punto 55. Szukanie map w trochę innym wsadzie to jest ból, do tego musisz koniecznie znaleźć gdzie jest wyłącznik EPROM checka, nawet jak znajdziesz główne mapy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> a że się zapytam czemu? poważnie pytam nigdy tego nie robiłem i problemów nie było (uprzedzę....

> nie chodziły w trybie awaryjnym)

Dobre pytanie zadałeś, rzecz w tym, że niektóre chyba walą marchewą po oczach wtedy, i w szczególności jak się testuje nowe mapy i ustawienia, to chcesz wiedzieć na pewno, że jak jest marchewa, to znaczy, że coś poważnego jest a nie pierdoła. Z funkcjalnego punktu widzenia chyba nic to wnosi (choć obiło mi się o uszy, że są kompy, które nie odpalą silnika, ale nie wiem które i sam nie widziałem).

A jesteś pewien (teraz ja serio ok.gif), że nie wyłączałeś? Bo widziałem modzone wsady, gdzie cały block flag od checków jest wyzerowany dla świętego spokoju (też nie dobrze, bo wtedy komp wogóle nie notuje ani zapisuje błędów - coś jest zesrane, a w kompie czysto). Może robiłeś mody na już modzonych wsadach confused.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Panowie, jaka jest zależność miedzy ustawieniem wartości Fuel Scalar a wpisywaniem wartości w Main

> Fuel i jak to sie ma do czasu wtrysku ?

Z grubsza jest to tak (pomijając korekty WOT, akceleracyjne, rozgrzewkowe, napięciowe, itd). Piszę z głowy:

FB1® - fuel base 1 w funkcji obrotów, bardzo małe wartość (można z grubsza pominąć, nawet chyba tego w mapach nie uwzględniłem)

FB2® - podobnie

FS - fuel scaler

MAP - warość ciśnienia w dolocie

FM - korekta fuel main

Paliwo = (FB1 + MAP)*((FB2 + FS) / 256) * (1 + FM/128)

Potem jest jeszcze korekta lambda. Jeżeli chwilowo założysz FM=0, to całe paliwo podlega ładnie skalowaniu jak zmieniasz FS (FB2 jest rzędu 20 razy mniejsze od FS).

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Huba ogarnia, woj76 tez umie ogarniac

W teorii, bo taki jeden to testował na niesprawnym osprzęcie tongue.giftongue.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Czy w binarce wystepuje mapa pracy silnika krokowego, bo jedynie z tym na ta chwile mam problem,

> ogarnalem kompa 16f na kolektorze, wtryskach, glowicy od 1.2 ale wolne obroty mam 760 a w

> kompie nawet jak ustawie wartosc wzgledem temperatury to nic sie nie zmienia. Moze ktos mi

> pomoze, w tej chwili linke podciagnalem zeby nie miec tak niskich obrotow.

Niemożliwość utrzymania wolnych może być spowodowana mnóstwem rzeczy. Jest owszem mapa, choć w 16F to nie do końca wiem gdzie, ale ma o tyle małe znaczenie, że krokowiec pracuje w pętli zamkniętej, więc nawet jeżeli ta mapa jest skopana, to powininen po (być może dłuższej) chwili dojść do siebie.

Zacznij od tego, że sprawdź w diagnozie cztery rzeczy: (1) jakie jest mniej więcej ciśnienie w kolektorze, żeby wiedzieć, w którym miejscu modzić mapę paliwa, (2) zobacz co ECU usiłuje zrobić z otwarciem krokowca. Stawiam, że usiłuje go otworzyć jak szalony, (3) w jakim zakresie oscyluje wyprzedzenie zapłonu, (4) czy ECU widzi fakt, że przepustnica jest w położeniu minimalnym.

W ciemno stawiam na (4) albo (1). Wolne obroty są bardzo czułe na paliwo to raz, dwa jak ECU nie wie, że jest zamknięta przepustnica, to nie będzie próbował ustawić wolnych obrotów, wyjdą takie, na jakie pozwalają aktualne warunki pracy silnika.

O sprawdzeniu błędów to już nie piszę, bo to oczywista rzecz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Cisnienie oscyluje od 400 do 460 kpa, afr pokazuje ubogo, zaplon skacze od 10 do 18 stopni,

> komputer widzi przepustnice zamknieta, a wartosc krokowca wynosi 64 i nie zmienia sie.

> Oscylacja zaplonu spowodowana jest tym ze dla 600 obr zaplon wynosi 16 a dla 850 juz 10,

> Podlanie w tym miejscu nic nie daje nadal faluje a krokowiec nadal jest na 64.. dopiero ustawienie

> zaplonu na wartosc 24-26 stopni w obrotach 600-1000 daje efekt ze silnik przestaje falowac..

> Bledow brak.

> Moze cos jeszcze zrobic?

Ten zapłon to zmieniasz w mapie idle, co nie? Bo jeżeli nie, tylko w głównej, to ECU nie jest w trybie wolnych obrotów. Jeżeli zmieniasz mapę idla i to pomaga, to jest w idlu i wtedy trzeba się dowiedzieć dlaczego nie rusza się krokowy. Nie ma prawa stać, a to że nie ma błędu to jeszcze dużo nie znaczy. Zacząłbym od sprawdzenia połączeń, zweryfikowania, że odpowiednie piny z ECU idą odpowiednich końcówek krokowego (ktoś kiedyś pisał, że w osprzęcie 16V jest to inaczej podłączone niż w 16F, Glaca chyba miał z tym jakieś kłopoty, więc warto sprawdzić). Schematy i miernik w rękę i jazda. Dalej to podmienić krokowca, ale koniecznie na ricamibi.

A paliwo musisz ustawić na cacy swoją drogą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Oczywiscie ze mapa idle, krokowy jak i podlaczenia sa ok, a sprawa dotyczy 8v celuje w lambde 1 na

> rozgrzanym. Mam odlaczona sonde waskopasmowa w binarce sonda wylaczona. Walcze dalej i

> zobaczymy napewno z tym zaplonem musze zejsc nizej..

> > A paliwo musisz ustawić na cacy swoją drogą.

A może masz coś po prostu mechanicznie zważone i dlatego zapłon Ci się przesunął confused.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> No ale chyba nie potrzebmie skupiamy sie na tym ze cos w osprzecie jest zle skoro na kompie od 1.2

> wszystko hula, sadze ze problem jest w mapie od krpkowca.. odpalaliscie

> ww ogole 16f na osprzecie z 1.2 ?

Próbowałem kiedyś odpalić na odwrót, 1.1 SPI na kompie 18F. Nie bawiłem się tym długo i miałem podobne problemy do Twoich, ale była to wszystko w większej części wina paliwa.

EDIT: Najprostsze doświadczenie w sumie to jest odłączyć krokowy w czasie tego, jak masz te niskie wolne obroty i zobaczyć czy cokolwiek to zmieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> ale wszystko co miałem poszło razem z

> dyskiem w laptopie...

Trudno mi uwierzyć w takie amatorstwo z Twojej strony yikes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Odlaczylem krokowy i bez zmian, moze jakas podpowiedz gdzie jest krokowy w binarce?

Jakbym wiedział to bym powiedział, jak napisałem wcześniej, krokowego nie specjalnie badałem.

Ale wiedzenie gdzie są mapy od niego w tym momencie Ci nic nie da, bo co z tego, że ruszysz mapy jak ECU i tak dalej nie będzie krokowcem ruszał. Ja bym stawiał, widziałem takie coś przy swoich próbach, że coś innego jest za bardzo skopane (np. paliwo) i ECU nie chce wejść w tryb wolnych obrotów, mimo, że widzi zamkniętą przepustnicę. To jest taki trochę problem jajka i kury - ECU wchodzi w tryb wolnych jak jest zamknięta przepustnica i obroty są w pewnej wąskiej granicy obrotów docelowych. Jak nie potrafi ich utrzymać, to z tego trybu wychodzi, potem znowu wpada, itd. Pisałeś, że celujesz w lambdę=1, olej to na razie, odłącz sondę (jak już zrobiłeś), podlej go dobrze, tak do co najmniej 14-13.5 AFR i zobacz co będzie. Celowanie od początku w 14.7, tym bardziej bez sondy, jest ryzykowne, bo z mojego doświadczenia wynika, że od 14.9 w górę to już silnik ledwo daje radę na wolnych i ECU wymięka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kto tutaj jest na tyle obyty, żeby mi zdradzić drobne szczegóły sterowania EBC w trybie zamkniętym? W szczególności gnębi mnie pytanie takie:

Czy tryb zamknięty działa na bazie trybu otwartego (tabel duty cycle zaworu) i tylko aktualizuje koretktę DC na podstawie aktualnego błędu (tzn. książkowo dokładnie tak jak przy korekcie lambda w paliwie), czy tryb zamknięty działa niezależnie i wylicza całość duty cycle na podstawie aktualnego błędu (i poprzedniej wartości DC, ale to jest oczywiste) i ignoruje jakiekolwiek wpisy z tabel statycznych duty cycle?

Gnębi mnie to pytanie, bo widzę, że sterowanie przy pomocy kontrolera PID zaworu WG, który nie zawsze "odpowiada" na korektę (bo ma ustawione jakieś swoje ciśnienie poniżej którego nie zejdzie) nie jest takie oczywiste. Taki brak odpowiedzi szybko zaskutkuje zbiciem korekty do minimum i potem potrzebą, żeby gwałtownie przyrosła.

Szukałem już open-sourcowych implemntacji kontroli EBC, w szczególności z MS, ale nic mądrego nie znalazłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> czy taki willem ezo da rade podłączyć tak by można było zmieniać parametry na re-mapowanym chipie

> bez konieczności jego wyjmowania z kompa

Się mi wydaje, że nie, to jest tylko do wypalania i zczytywania kości. Potrzebowałbyś albo strusia:

http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html

albo możesz się targnąć na zrobienie własnego na bazie Arduino/ATmegi.

Jak by co, to struś ma jedną wadę konstrukcyjną, bateria do podtrzymywania zawartości emulowanego EPROMu jest na stałe wmontowana w układ, żeby ją wymienić jest potrzebna lutownica i nowy moduł do baterii. A bateria prędzej czy później się wyczerpie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Witam

> A taka mała podpowiedz, skąd wezmę definicje do programu tunerpro, pod program do 1.2 16v ??

Niestety znikąd, trzeba sobie samemu zrobić ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Czesc

> moj problem ECU polega na tym ze sposrod 4rech sterownikow 18.FD do 1,2 16v po operacji usuwania

> immo 3 z nich nie działaja z poziomu diagnozy, uzywam programu IES_2, probujac sie polaczyc po

> kilku sekundach wyswietla "brak połączenia ze sterownikiem"

> wywnioskowałem że ma na to wpływ proces usuwania immo tylko nie znam sie na tym, ktos podpowie czy

> ew. dobrze wnioskuje i dlaczego tak sie dzieje??

> pozdrawiam

A kto sciągał immo? Bo kolega Artur tutaj, nie pamiętam nicka, miał ostatnio problem z 18F, w której jakiś "spec" ściągnął tak immo, że spalił przy tym wyjścia od krokowca.

Pamiętaj też o tym, że (a) diagnoza zainicjalizuje się tylko po bootowaniu ECU z wyłączonego przekaźnika (tzn. jak po nieudanym połączeniu wyłączysz stacyjkę i szybko ją włączysz to ECU nie będzie próbował nawiązać połączenia, dopiero po odskoczeniu przekaźnika głównego się to uda), (b) diagnoza się nie zainicjalizuje jak od razu odpalasz silnik przy włączeniu zapłonu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> immo sciągane w znanej firmie chipujacej na południu Polski, z tym że fakt jest taki że te

> sterowniki to już poprzednia epoka ale mimo wszystko powinni wiedziec co i jak powiedziałem

> mu że tak sie dzieje to nie umiał znaleść odpowiedzi czy to może byc wina procesu sciagania

> immo czy nie...

> odnosnie sposobu łączenia to bede probował ponownie bo faktycznie mogłem cos pomieszac ale nigdy

> nie przywiazywalem do tego uwagi przy sterowniku ktory działał i zawsze sie łączył...

Bo jak działa i się łączy, to potem szybko wszystko się resetuje (przekaźnik) i działa znowu. Jak raz się nie połączy to wpada w błędne koło trzymania przekaźnika po parę minut za każdym razem.

> a jesli cos zostało uszkodzone to ew. da sie sprecyzować co, zakładajac ze stalo sie to podczas

> usuwania immo?? bo jak zapytam czy da sie to naprawić to raczej bedzie to glupie pytanie skoro

> nie wiadomo co jest zepsute...

Immo zazwyczaj siciągają podlutowując się do nóżek procesora, co się mogło zepsuć to końcówki proca. Naprawić można wymieniając proca, ale to jest lekka rzeźba (tzn. kosztuje prawdopodobnie więcej robocizna lutującego niż kolejny komp).

> akurat teraz potrzebuje zobaczyc kilka parametrow

> pozdr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.