Skocz do zawartości

Klimatyzacja - działa, nie działa, śmierdzi, co i jak


lelek

Rekomendowane odpowiedzi

2 godziny temu, AstraC napisał:

Suchy układ może być, jest czujnik ciśnienia i nie wystartuje klima bez czynnika.

Dokładnie tak jak nie ma czynnika układ nie wystartuje i nie załączy kompresora. No chyba że czynnik jest a uwalony jest czujnik ciśnienia tak jak to było w Astrze mojego Piotrka. Sam czujnik można wymienić bez wypuszczania czynnika, pod czujnikiem jest zawór. Należy zwrócić uwagę aby nie odkręcić go razem z czujnikiem:phi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, michalpiotr napisał:

Nie wiem jak w innych programach diagnostycznych, ale w Opel Scannerze można sprawdzić jakie ciśnienie panuje w układzie klimatyzacji. Od razu widać czy jest czynnik czy nie ma.

Można też nacisnąć zawór do napelniania, Jak będzie cisza to nie ma co szukać, jak syknie to trzeba sprawdzić ciśnienie.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile może kosztować samo sprawdzenie, czy w instalacji jest czynnik i w odpowiedniej ilości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Czołem!

Mam Astrę J z 1.4 140KM z 2011 r.

Od pół roku rzęzi u mnie sprzęgiełko klimatyzacji.

Wymieniał ktoś może kompresor klimy lub samo sprzęgiełko?

Wiedzę, że w sklepach internetowych można dostać samo sprzęgło.

 

Czy do wymiany całego kompresora trzeba wyciągnąć czynnik z układu? A czy do wymiany samego sprzęgła też trzeba zdemontować cały kompresor?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Mam kolejne pytania w kwestii mojej Astry G. Ostatnio auto odwiedziło serwis w celu ustalenia przyczyny nie załączania klimy. Niestety informacje mam z drugiej ręki więc nie mogłem dopytać osobiście. Sprawdzono szczelność układu. O dziwo podobno instalacja jest szczelna. Serwis miał dostęp do auta przez ok 3h. Stwierdzono że koszt naprawy może wynosić nawet ok 1700 zł (!)... WTF. Jeśli podejrzenia są do sprężarki to chyba nawet nowa z ASO tyle nie kosztuje. Czy przy pełnym i szczelnym układzie da się jeszcze jakoś sprecyzować temat? Może chodzi o jakiś czujnik, zawór itp. Da się coś z kompa wyczytać? Ile może kosztować usługa wymiany sprężarki? Bo używanego złomu jest pełno (choć wiadomo- loteria). 

Wreszcie jakie sprężarki pasują do 1.4 16v chyba X14XE? 

Edytowane przez Jaceq_P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załóżmy wersję, że układ jest szczelny, ale mimo to, sprężarka nie startuje.

Najpierw sprzęgło sprężarki:

Odłączasz wtyczkę od sprzęgła i podłączasz do niego 12V (przez bezpiecznik 10-20A). Jeśli sprzęgło klika, tzn że jest dobre i idziemy do czujnika.

Jest on wkręcony w zasobnik (w okolicach alternatora). Wbijamy się miernikiem od tyłu, we wtyczkę czujnika, w przewód środkowy. Powinno być tam ok. 0,8-1V (zależnie od temp.).

Można też sprawdzić ciśnienie na kompie. Powinno być ok 5-10 barów. Jeśli jest, to ostatnim elementem jest wyłącznik termiczny parownika.

Jego pomiar zależy od tego, czy masz klimę Behr, czy Delphi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się jeszcze czy np. zdrowym pomysłem byłoby załączenie na stałe elektromagnesu (jeśli klika) i odpalenie silnika... Teoretycznie czemu by nie...

Z drugiej strony może 'leży' sam sterownik klimy ale jeśli tak to pewnie da się to też z kompa odczytać? Nie mam żadnego interfejsu do opla ale chyba trzeba będzie coś kupić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tak nie robił.

Sprężarka ze stałym wydatkiem musi się co jakiś czas wyłączać, bo inaczej napompuje 40 barów i odstrzeli zawór bezpieczeństwa.

Na krótko, żeby sprawdzić, czy powietrze zaczyna się ochładzać, to owszem można. Ale nie dłużej niż to konieczne.

Sterownik klimatyzacji pewnie jest ok. On tylko przekazuje informację sterownikowi silnika, że wcisnąłeś przycisk klimy. Ecu  przygotowuje silnik do zwiększonego obciążenia i przekazuje pałeczkę dalej, do modułu chłodzenia. Dopiero ten włącza sprężarkę i wentylator :bzik:. Moduł jest strategicznie zainstalowany przed przednim, lewym nadkolem, gdzie z pewnością nie jest narażony na żadne czynniki atmosferyczne ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Orochimaru napisał:

Ja bym tak nie robił.

Sprężarka ze stałym wydatkiem musi się co jakiś czas wyłączać, bo inaczej napompuje 40 barów i odstrzeli zawór bezpieczeństwa.

Na krótko, żeby sprawdzić, czy powietrze zaczyna się ochładzać, to owszem można. Ale nie dłużej niż to konieczne.

Oczywiście nie chciałem na sztywno zaspawać pinów z aku samochodu tylko podczas pracy wpiąć się do kostki z innego aku 12v (mam np. mocniejsze 12V 9Ah kwasowo-ołowiowe z ups'a lub dodatkowy samochodowy ok 40Ah jako oświetlenie garażowe. Zasadniczo to już raczej nieaktualne...

Nie wiem czemu moja odpowiedź napisana ze smartfona zniknęła z forum 😕 ale do rzeczy:

Udało mi się osobiście porozmawiać z mechanikiem diagnozującym klimę w astrze. Okazuje się, że stwierdzono, że układ jest szczelny (sprawdzono chyba..azotem?) - choć był/jest całkowicie pusty. Po oględzinach sprężarki okazało się, że ze sprężarki usunięto sprzęgło czy coś w tym stylu. Podejrzewa się, że poprzedniemu właścicielowi może się sprężarka zblokowała/zatarła (?) więc jakiś magik zdekompletował urządzenie i założył z powrotem.

W każdym razie nieuniknione jest upolowanie sprawnej sprężarki. Cieszy spora dostępność na rynku wtórnym i ceny już od ok. 100PLN, choć kto wie jaki odsetek sprężarek w sieci nadaje się do użytku...

Dziś miałem krótki dostęp do auta, więc sprawdziłem oznaczenia sprężarki - 09165714 NX 5714 (logo producenta było niewidoczne ale po wyglądzie naklejki i kodzie wygląda na DELPHI). 

Po wpisaniu kodu części w sieci wyskoczyło trochę ofert z m.in. z Opla Merivy 1,4 ale to pewnie to samo...

Zauważyłem też, że przy załączaniu włącznika klimy obroty silnika minimalnie wzrastają, więc prawdopodobnie sterownik klimy z ECU jakoś się 'dogadują'. Dziś jest dość ciepło, więc po jakimś czasie na postoju i biegu jałowym ruszył wiatrak chłodnicy a w zasadzie OBA tj. ten od klimy też (nie wiem czy tak ma być, ale przynajmniej wiem, że działa).

 

PS. Mechanik stwierdził, że w przypadku używanej sprężarki zawsze wymieniają w niej olej, a przy okazji sprawdzają stan/zawartość starego oleju co w 'jakimś' stopniu pomaga w ocenie stanu sprężarki (więc chyba zdrowe podejście).

 

PS2. Wiem, że moduł chłodzenia jest w dziwnym miejscu... Szkoda, że o tym zapomniałem bo niedawno wymieniałem i lakierowałem błotnik i zderzak (w tym częściowo demontowałem nadkola) mogłem tam zajrzeć, ale oczywiście umknęło w ferworze napraw blacharsko-lakierniczych :P

Edytowane przez Jaceq_P
dodatkowe informacje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez rozbierania właściwie tylko to można (i należy) zrobić.

W takim wypadku bezpieczniej będzie kupić używkę, najlepiej świeżo wyjętą z dawcy. Olej jest higroskopijny i jeśli taka sprężarka leży z otwartymi otworami, to po pewnym czasie zaczyna rdzewieć w środku. Gdybyś chciał kupić nową, to tu już obowiązkowe płukanie układu i wymiana skraplacza, bo nie wiadomo, czy stara zdychając nie wrzuciła opiłków metalu do obiegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, właśnie dostałem używaną sprężarkę. Mam ją na stole i chcę sprawdzić sprzęgło/elektromagnes...
Do sprężarki wchodzą tylko 2 przewody (brązowy i niebiesko czarny). Miernik po podłączeniu obu przewodów pokazuje obwód zamknięty. Na chwilę spróbowałem podłączyć żelowy aku 12V i po podpięciu kable się grzeją i iskrzenie na stykach aku (po zamianie +/- to samo). Nie mam auta pod ręką więc nie wiem jak wychodzi sterowanie tymi przewodami z auta tj. czy faktycznie jest tam "+" i masa czy np. masa idzie z przykręconej obudowy sprężarki do bloku...

EDIT:

Byłem u mechanika ze sprężarką, mimo że olej jest ładny to (niestety) jest zwarcie na cewce. Po podłączeniu zasilania w serwisie objaw ten sam co u mnie tj. zwarcie przy podłączeniu zasilania (iskrzenie/grzanie na klemach). Choć o dziwo podobno pomiar rezystancji cewki w normie... :/

Edytowane przez Jaceq_P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,
Próbuję od prawie 2 lat rozwiązać problem związany pośrednio lub bezpośrednio z funkcjonowaniem klimatyzacji (klimatronik). Włączenie sprężarki generuje wibracje (jeżdżę na włączonej klimatyzacji przez cały rok), wyczuwalne delikatnie na kierownicy, mocniej na dźwigni zmiany biegów, a także pod maską - drży silnik, drgania przenoszą się na chłodnice, pas przedni. Wymienione objawy występują tylko na biegu jałowym, podczas jazdy są niewyczuwalne (drgania są skorelowane z temperaturą otoczenia - im wyższa, tym są większe - ma to zapewne związek z obciążeniem sprężarki, alternatora?). Po wyłączeniu sprężarki na panelu klimatyzacji drgania praktycznie nie występują.

Kolejna rzecz to hałas spod maski, pojawiający się i narastający wraz ze zwiększeniem obrotów silnika, również powiązany z działaniem sprężarki - włączona klimatyzacja - coś hałasuje (rodzaj wycia) - wyłączona - inny samochód, cichy. Hałas ten pojawia się przy wysokich temperaturach powietrza, powyżej 24, 25 stopni - im jest ona wyższa, tym dobiegające dźwięki są bardziej słyszalne/dokuczliwe.

Klimatyzacja co roku jest serwisowana, ostatnio w zeszłym tygodniu, więc raczej hałas nie jest związany z niedoborem czynnika/oleju w układzie - działa normalnie (chłodzi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem już po naprawie klimy. Wymiana sprężarki, wymiana cewki, pomiar szczelności, wymiana oleju w sprężarce, czynnik (weszlo 700 gram) w sumie ok. 400 zł plus używana sprężarka poniżej 100 zł. Na razie śmiga (odpukać)... Jeszcze tylko 'granat' wurtha na odgrzybianie (27zł).

 

Ps. JarekF: a sprawdzał ktoś stan samej sprężarki, opory łożyska itp? Skoro klima regularnie 'serwisowana' to czy ktoś w ogóle odsłuchiwał pacjenta? Może po prostu sprężarka wyje (jak wiele zużytych elementów obrotowych jak wiatraki, rolki, alternatory etc., etc..). Warto sprawdzić łożysko w sprężarce (wymienialne), ułożenie koła względem innych kół osprzętu/napinacza, sprawdzić smarowanie...

Edytowane przez Jaceq_P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zostawiłem dzisiaj auto u mechanika od klimy - do wymiany skraplacz (lekka nieszczelność). Przy okazji opowiedziałem o problemie z wibracjami i hałasem, ma to sprawdzić. Nie wiem jaka jest średnia żywotność sprężarki. U mnie była wymieniana w ASO Opel w czerwcu 2014 r. (wraz z chłodnicą klimatyzacji) - czyżby tak szybko coś się w niej posypało? (niby pierwsza też wytrzymała tylko 5 lat). Hałas spod maski można by wytłumaczyć uszkodzonym łożyskiem, rolką (chociaż dlaczego to wycie jest słyszalne tylko podczas wysokiej temperatury otoczenia, czy tylko większe obciążenie silnika, alternatora wywołuje taki efekt?), ale te wibracje?

 

Przy okazji mam do Panów pytanie - czy przy pracującej klimatyzacji na biegu jałowym chwilowe spalanie w wysokości 1,4-1,5 l/h nie jest za wysokie? po jej wyłączeniu wynosi 0,8-0,9 l/h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprężarka wymaga od silnika kilku KM mocy. Niskie obroty i duże obciążenie = drgania. Jedne silniki radzą sobie z tym lepiej, a inne gorzej.

1,5L/h nie jest niczym złym, zwłaszcza podczas takich upałów.

Pasek napędowy był zmieniany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, pasek oraz rolka napinacza.

Zastanawiam się, czy za te drgania, hałas nie odpowiada któreś z kół pasowych, np. koło pasowe wału (nie wiem czy Astrze z tym silnikiem jest koło z tłumikiem drgań), albo koło pasowe alternatora ( u mnie koło to jest sztywne - wiem, że zalecana jest wymiana na koło wolne).

Sprężarka klimatyzacji była osłuchiwana (łożysko) i jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Dzień dobry,

Panowie co można zamontować w miejsce czujnika oblodzenia (termostatu parownika) w oryginale jest RANCO K14 P0143. Klimatyzacja układ BEHR.

W jakim zakresie pracuje tern mechaniczny termostat parownika klimatyzacji?

Ciężko znaleźć na Allegro używany czujnik oblodzenia RANCO K14 P0143.

W tym momencie mam odpięte wtyczki i spięte dwa przewody na krótko, bo nie załączała się sprężarka.

Jakie jest realne ryzyko, przy założeniu, że w zimie nikt nie będzie korzystał z klimatyzacji?

Czy można go zastąpić, którymś z poniższych, np. K14-P0121-000?

image.png.dcdd9ae2c297e6826257eebae19cf80d.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy później...

Astra G 1.7DTI. Dwa razy napełniany układ ....i po tyg pusto. Maszyna pokazuje, że jest szczelnie. Czyli jak dobrze rozumiem ucieka przez zaworki. Widzę że występują oddzielnie ale nie mogę znaleźć nr części tych zaworków. W chłodnicy i na przewodzie od strony kabiny. Ktoś ma dostęp i mógłby pomóc z numerkami tych zaworów? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, Ksionc said:

Astra G 1.7DTI. Dwa razy napełniany układ ....i po tyg pusto. Maszyna pokazuje, że jest szczelnie. Czyli jak dobrze rozumiem ucieka przez zaworki. Widzę że występują oddzielnie ale nie mogę znaleźć nr części tych zaworków. W chłodnicy i na przewodzie od strony kabiny. Ktoś ma dostęp i mógłby pomóc z numerkami tych zaworów? 

A jak robiony test? Nabite azotem? Bo w Oplu najczęściej leci chłodnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, AstraC napisał:

A jak robiony test? Nabite azotem? Bo w Oplu najczęściej leci chłodnica.

 

Chłodnica jest ok. Maszyna podpięta na 10 godz i zero ubytku. Po nabiciu układu max tydzień i pusto. Dwa warsztaty i to samo, w drugim powiedziałem że ucieka, ale też uznali że szczelny układ. Skoro nie ucieka z podłączoną maszyna to muszą być zaworki :hmm:

Edytowane przez Ksionc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minutes ago, Ksionc said:

 

Chłodnica jest ok. Maszyna podpięta na 10 godz i zero ubytku. Po nabiciu układu max tydzień i pusto. Dwa warsztaty i to samo, w drugim powiedziałem że ucieka, ale też uznali że szczelny układ. Skoro nie ucieka z podłączoną maszyna to muszą być zaworki :hmm:

 

Czy aby na 100% układ jest pusty? Mi kiedyś nawalił czujnik ciśnienia klimatyzacji. Objawy były jakby układ był rzeczywiście pusty. Po podpięciu kompa odczyt ciśnienia też sugerował że układ jest pusty. Sprawdź czy to aby Tobie nie nawalił czujnik ciśnienia klimatyzacji. Koszt nowego to ok 40-50 zł i wymiana nie wymaga spuszczania czynnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, Ksionc said:

 

Prawie pusty ;) Zaczyna szumieć, a po około 1.5tyg nie uruchamia się. 

Mnie jeszcze przychodzi do głowy czujnik ciśnienia, mnie osobiście uciekało samym czujnikiem a nie jego uszczelnieniem. Ja bym nabił z barwnikiem i poszukał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.