Skocz do zawartości

FAQ Kącikowe, czyli co każdy przeczytać powinien ...


duke

Rekomendowane odpowiedzi

SZANOWNI NOWI KĄCIKOWICZE

 

  1. Jak w każdym nowym towarzystwie do dobrego tonu należy przywitanie się z userią http://forum.autokacik.pl/index.php?/topic/69866-tutaj-nowi-witaj%C4%85-starych-a-starzy-m%C3%B3wi%C4%85-cze%C5%9B%C4%87-nowym/, chodzi o zwykłe kilka słów o sobie i wypełnienie (choćby w zasadniczych kwestiach /miasto+auto/) profilu -> niezalogowani nie mają do tych informacji dostępu.
     
  2. Miejsce to rządzi się pewnymi prawami, w chwili wolnej dobrze byłoby zerknąć na http://forum.autokacik.pl/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules
     
  3. Z zachowaniem postanowień ,,Regulaminu korzystania z serwisu AutoKącik.PL" gwarantujesz że nie będziesz umieszczać na kącikach ,,Stilo" i "Stilo Squad Polska" żadnych wiadomości o treści:
    • obraźliwej,
    • wulgarnej,
    • pornograficznej,
    • stanowiącej reklamę,
    • naruszającej prawa autorskie,
    • naruszającej kodeks drogowy,
    • głoszącej poparcie dla przemocy i dyskryminacji,
    • propagującej alkohol, środki odurzające, substancje psychotropowe lub środki zastępcze w rozumieniu przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii,
    • innej, naruszającej obowiązujące regulacje prawne. busted.gif
  4. Poza regulaminem obowiązuje NETYKIETA sprowadzająca się do tego że:
    • zachowujemy się kulturalnie i nie przeklinamy,
    • teksty pisane DUŻYMI LITERAMI traktowane są jako krzyk (a kto lubi jak mu wrzeszczą do ucha?),
    • używamy emotikon'ów dla precyzyjniejszego przekazania intencji,
    • staramy sie pisać gramatycznie i ortograficznie,
    • generalnie stosujemy się do informacji zawartych w tym tekście => kliku kliku
  5. Cenimy wolność słowa, jednak Moderator ma obowiązek interwencji w sytuacji naruszenia reguł opisanych w pkt. 2 ÷ 4.
    Formalnie wywrotowcom zwrócona zostanie uwaga, potem pojawi się żółty kartonik, potem to już tylko bilet na wyspy bananowe !
    Zbanowany użytkownik nie ma dostępu do całego forum AK na pewien okres czasu, zależny od niestosowności zachowania.
     
  6. Starajmy się aby tytuł wątku był adekwatny do treści post'a, zwłaszcza na kąciku technicznym !!! Można nawet w nawiasie podać tzw. słowo klucz, tyczące się wątku np. /przepływka/!

    Bardzo ułatwi to korzystanie z szukajki !!!
     
  7. Co jakiś czas serwer jest czyszczony ze starych wątków, co oznacza, że archiwum nie sięga do początku czasu. To, czego bezduszna procedura nie skasowała, dostępne jest poprzez funkcję SZUKAJ (u góry ekranu). Od wstępnego przeszukania zasobów kącika poleca się rozpoczynanie poszukiwania interesujących informacji.
     
  8. Pamiętaj, że nie jesteśmy w sieci sami. Oznacza to, że nie do końca możemy sie czuć tu bezpiecznie. frown.gif Zanim opowiemy całemu światu gdzie stoi nasz samochód, jakie ma zabezpieczenia oraz jakie mamy fajne w nim fanty zastanówmy się nad tym kilka razy czay aby na pewno warto się aż tak bardzo tym chwalić.
     
  9. Wystarczy raz zadać pytanie; kilka wątków dotyczących tego samego budzi jedynie konsternację. Jeszcze raz polecamy korzystanie z archiwum.
     
  10. Gdy zdecydujemy się, żeby odpowiedzieć na czyjąś wiadomość - tnijmy cytaty na maxa 3-4 linijki - łatwiej to czytać i mniej zajmuje miejsca na serwerze.

    Będzie to przestrzegane z całą stanowczością na kąciku technicznym !!!
     
  11. Jeżeli nasze zapytanie ma charakter prywatny, po kliknięciu na nazwę użytkownika możemy zadać mu pytanie prywatne.
     
  12. Jeżeli opisaliście problem i po jakimś czasie (z mniejszą lub większą pomocą kącika) udało się go rozwiązać - podzielcie się rozwiązaniem. To, że po 5 minutach nikt jeszcze nie odpisał, wcale nie oznacza, że was olewamy - po prostu może nas chwilowo tutaj nie być bądź możemy szukać informacji które mogą wam pomóc.
     
  13. Do post'ów można doklejać zdjęcia, nie mogą one jednak łamać przyjętych ogólnych zasad ujętych w ogólnodostępnym regulaminie naszego forum.

    Aby zdjęcie wyświetliło się w naszym poście należy:

    • na dole strony, pod okienkiem do wpisania odpowiedzi klikamy "więcej opcji"
    • następnie przekierowywuje nas do nowego okna
    • z lewej strony pod oknem odpowiedzi klikamy opcje "przeglądaj"
    • wskazujemy dokładne miejsce załącznika i klikamy otwórz
    • następnie pod opcją "przeglądaj" klikamy opcję "załącz ten plik"
    • kilka sekund (czas uzależniony od rozmiaru pliku, łącza itd.) i widzimy powyżej załączony plik
    • następnie klikamy "dodaj do wpisu"
    • i w ten, a o to łatwy sposób mamy to co chcemy udostępnić już w poście
  14. W sieci dostępny jest katalog części fiata pod nazwą EPER (niestety póki co nie posiadam aktywnego linku do tegoż katalogu)

     
  15. Wszelkie oferty kupna/sprzedaży powinny znajdować się w http://forum.autokacik.pl/index.php?/topic/326992-stilogie%C5%82da-przeczytaj-zanim-napiszesz-og%C5%82oszenie/ Prosimy o zapoznanie się z tamtejszym regulaminem
     
  16. Wraz z ilością napisanych post'ów (i cykaniem licznika) wasz tytuł będzie się zmieniał. Nie bójcie się, nie będziecie do końca "nowym/nową".
     
  17. Opracowane przez kącikowiczów materiały przechowujemy na http://stilo.net.pl/ lub http://www.stilo.net.pl/ zaś ogólne informacje o naszej społeczności na stronie forum stilo stilo.autokacik.pl.
    Problemy natury technicznej spowodowały "unieruchomienie" stilo.autokacik.pl co skutkowało aktywacją strony http://www.fiatstilo.com.pl która to pozostają na dzień edycji post'a oficjalnymą stroną klubu.
     
  18. Witamy i zapraszamy do udziału w naszej społeczności. My na prawdę nie gryziemy.
     
  19. Spamerow (pardon ... osoby łaknące kącikowej aktywności społecznej) zapraszamy do http://forum.autokacik.pl/index.php?/forum/44-ssp-stilo-squad-polska/ tutaj można (bezlicznikowo) szaleć do woli, choć przyznajemy, że w ramach rozsądku, gdyż nawet tam moderatorzy potrafią zajrzeć.
     
  20. Włączenie dostępu do wszystkich kącików i funkcji forum dla użytkownika następuje po upływie trzech miesięcy aktywnego uczestniczenia w forum (w wyjątkowych przypadkach może to nastąpić wcześniej). Wówczas należy się zgłosić do moderatora kącika "macierzystego" na którym najczęściej się udzielamy (np. kącik regionalny lub marka samochodu). Moderator taki wniosek przedstawi do rozpatrzenia, po jego zaakceptowaniu użytkownik uzyskuje pełny dostęp.


    Starszyzna Kącikowa

 

post-9014-14352463188232_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Zanim zadasz pytanie poczytaj !!!!

Czyli skróty w języku motoryzacyjnym!

Nowoczesne systemy - wyjaśnienia skrótów

ABS, TCS, ASR, ESP , AWD, DOHC i inne

tarcza z systemem ABS2OHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)

4ETS - system kontroli napędu na cztery koła

4-MOTION - stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła

4WD - napęd na cztery koła

4WS - system daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu

16V, 24V - liczba zaworów w silniku

AAR - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)

ABC - aktywna regulacja zawieszenia

ABS - system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu

ACC - radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami

ACS - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka

ADB - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego

ADS - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy

AFV - pojazd zasilany paliwem alternatywnym

AGR - system recyrkulacji spalin w silniku

AHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne

AIRBAG - poduszka powietrzna

AMVAR - System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni

APS - system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS.

ARTS - system zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji.

ASC - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy

ASF - przestrzenna rama firmy Audi

ASG - system automatycznego wyłączania i restartu silnika w momencie zatrzymania pojazdu

ASMS - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy

ASR - system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy

AWD - napęd na wszystkie koła

BAS - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%

BTC - układ kontroli drogi hamowania

CBC - system stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach

CC - (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy

iCCS - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu

CDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)

CDTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Climatic - klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków

Common-rail - bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla

CRS - akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa

CRDi - diesel w Kia

CR-V - komfortowy pojazd uniwersalny

CTDi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi

CVT - bezstopniowa skrzynia przekładniowa

CVTC - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu

DAC - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach

DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody

DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego

DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania

dCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)

DI-D - silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa

DIS - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy

DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem

DSA - (Dynamic Stability Assistance) układ poprawiający stabilność pojazdu

DSA - (Dual Stage Airbag) dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża

DSC - układ kontroli stabilności pojazdu

DSC III - system dynamicznej kontroli stateczności i stabilizacji jazdy (zawiera ASC+T - automatyczny układ stabilności i trakcji)

DSTC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu

DTC - układ dynamicznej kontroli trakcji

DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa

DOHC - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy

EBD - elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania

EBV - elektroniczny system "dociskający" za nas pedał hamulca w razie potrzeby polepszając skuteczność hamowania

ECC - system automatycznej klimatyzacji

EDL - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego

EHB - hamulec elektrohydrauliczny

EMB - hamulec elektromechaniczny

EOBD - (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych

EPS - elektryczny system wspomagania kierownicy

ESC - elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynia biegów

ESP - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy

ETC - elektroniczny układ kontroli napędu

FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi

FCD - radiowy system informacyjny dla kierowców

FPS - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa

FSI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa

GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Mitsubishi)

GPS - system nawigacji satelitarnej

HDC - system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień

HDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)

Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę

HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)

IC - boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny

ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy

ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych

IDE - bezpośredni wtrysk paliwa

IMMOBILIZER - urządzenie elektroniczne blokujące zapłon

INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego

ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do zainstalowania fotelika dziecięcego

JTD - turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa

JTS - bezpośredni wtrysk paliwa

KATALIZATOR - system ograniczający emisję szkodliwych substancji w spalinach

LPG - gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych

MCC - mały samochód kompaktowy przeznaczony do ruchu miejskiego

MPI - wielopunktowy wtrysk paliwa

MPV - minivan

NIVOMAT - system dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu

OHV - typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)

OBD - system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin

OHC - układ rozrządu z wałkiem w głowicy

OHV - układ rozrządu z wałkiem w kadłubie

PAX SYSTEM - nowatorska technologia, łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu

PCU - system kontroli mocy silnika

PDC - czujnik dystansu parkowania pojazdu

PTS - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości)

QUATTRO - napęd na 4 koła

QOHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS - system informacji radiowej

RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach

REF - automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS

ROPS - system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu

RTI - system informacji drogowej

SAHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne

SCi - bezpośredni wtrysk paliwa

SDI - diesel wolnossący

SEA - system ułatwiający wsiadanie do samochodu

SELESPEED - sekwencyjna skrzynia biegów

SERVOTRONIC - elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

SIDGUARD - system bocznych poduszek powietrznych

SIPS - system zabezpieczania w uderzeniach bocznych

SPI - jednopunktowy wtrysk paliwa

SRS - system bezpieczeństwa pasażerów

STC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu

STR - dzięki wykorzystaniu możliwości przepustnicy sterowanej elektronicznie układ pozwala na uzyskanie dla identycznych nacisków na pedał przyspieszenia - dwóch różnych reakcji silnika, zależnych od wybranego programu sterowania przepustnicą

SUV - sportowy pojazd terenowy

SUW - terenowy samochód kombi

SWT - system pomiaru ciśnienia w oponie

SVC - silnik o zmiennym stopniu sprężania

TCS - system kontroli trakcji

TDCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford)

TDI - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)

TiD - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)

TEMPOMAT - system utrzymujący stałą prędkość pojazdu

TMC - kanał informacji drogowych

TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu

TRACS - (Tyre Pressure Monitoring System) system monitorujący ciśnienie w oponach

TRACS - (Traction Control System) system kontroli napędu

TUNING - modernizacja nadwozia zmieniająca wygląd pojazdu i podnosząca efektywność jednostki napędowej

TWIN SPARK - system podwójnego zapłonu

V6, V8 - silnik w układzie V cylindry ustawione pod kątem najczęściej 60° do siebie. Liczba określa liczbę cylindrów

VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)

VCU - sprzęgło wiskozowe

VDC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)

VSA - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)

VSC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)

VNTOR - turbina o zmiennej geometrii i redukcji szkodliwych spalin

VTEC - system kontroli zmiennych faz rozrządu (Honda)

VTG - turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin

VVC - system kontroli zmiennych faz rozrządu

VVTi - inteligentny układ zmiennych faz rozrządu (Toyota)

WHIPS - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku

ZeV - pojazd, nieemitujący toksycznych substancji

2OHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym - dwa wałki rozrządu (po jednym w każdej głowicy)

4ETS - system kontroli napędu na cztery koła

4-MOTION - stosowany przez firmę Volkswagen napęd na cztery koła

4WD - napęd na cztery koła

4WS - system daje możliwość sterowania wszystkimi kołami pojazdu

16V, 24V - liczba zaworów w silniku

AAR - system automatycznego przewietrzania wnętrza (BMW)

ABC - aktywna regulacja zawieszenia

ABS - system zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu

ACC - radarowy system utrzymujący stałą prędkość jazdy oraz dystans między pojazdami

ACS - system ostrzegający przed pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka

ADB - automatyczna blokada mechanizmu różnicowego

ADS - system dostosowujący sztywność amortyzatorów do warunków jazdy

AFV - pojazd zasilany paliwem alternatywnym

AGR - system recyrkulacji spalin w silniku

AHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniących tym samym kręgi szyjne

AIRBAG - poduszka powietrzna

AMVAR - System wykorzystywany w zawieszeniu samochodu. System ten zmienia charakterystykę amortyzacji nierówności nawierzchni

APS - system nawigacyjny Mercedes-Benz oparty o standard GPS.

ARTS - system zbiera informacje przy pomocy czujników o położeniu pasażerów i sam decyduje, które poduszki powietrzne i w jakim stopniu mają być napełnione w czasie kolizji.

ASC - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy

ASF - przestrzenna rama firmy Audi

ASG - system automatycznego wyłączania i restartu silnika w momencie zatrzymania pojazdu

ASMS - system automatycznej kontroli kierunku ruchu; pomaga w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy

ASR - system zapobiegający poślizgowi kół przy ruszaniu/przyspieszaniu. W momencie zerwania przyczepności czujnik przesyła informację do komputera, który zmniejsza otwarcie przepustnicy

AWD - napęd na wszystkie koła

BAS - elektroniczny system sterujący siłą hamowania. W przypadku gwałtownego hamowania, w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie, a tym samym hamulce są bardziej skuteczne. W przypadku gwałtownego hamowania system ten zwiększa efektywność hamowania do 25%

BTC - układ kontroli drogi hamowania

CBC - system stabilizacji pojazdu w czasie hamowania w zakrętach

CC - (Cruise Control) system stabilizacji prędkości jazdy

iCCS - system utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego pojazdu

CDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa i akumulatorowym systemem wtryskowym (common rail)

CDTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Climatic - klimatyzacja półautomatyczna z funkcją chłodzenia schowków

Common-rail - bezpośredni wtrysk paliwa w silnikach Diesla

CRS - akumulatorowy system bezpośredniego wtrysku paliwa

CRDi - diesel w Kia

CR-V - komfortowy pojazd uniwersalny

CTDi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Honda), w Accordzie pojawił się i-CTDi

CVT - bezstopniowa skrzynia przekładniowa

CVTC - system bezstopniowej zmiany faz rozrządu

DAC - wspomaganie jazdy na stromych zjazdach

DAS - system identyfikujący pasy ruchu, znaki drogowe i przeszkody

DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego

DBC - układ dynamicznej kontroli hamowania

dCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Nissan, Renault)

DI-D - silnik o zapłonie samoczynnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa

DIS - system informujący kierowcę m.in. o warunkach jazdy

DISTRONIC - radarowy system utrzymujący stałą odległość między poprzedzającym pojazdem

DSA - (Dynamic Stability Assistance) układ poprawiający stabilność pojazdu

DSA - (Dual Stage Airbag) dwustopniowe poduszki powietrzne, napełniające się w 70%-ach w przypadku słabszego uderzenia - w 100%-ach, gdy siła uderzenia jest duża

DSC - układ kontroli stabilności pojazdu

DSC III - system dynamicznej kontroli stateczności i stabilizacji jazdy (zawiera ASC+T - automatyczny układ stabilności i trakcji)

DSTC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu

DTC - układ dynamicznej kontroli trakcji

DTI - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa

DOHC - typ układu rozrządu; dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy

EBD - elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania

EBV - elektroniczny system "dociskający" za nas pedał hamulca w razie potrzeby polepszając skuteczność hamowania

ECC - system automatycznej klimatyzacji

EDL - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego

EHB - hamulec elektrohydrauliczny

EMB - hamulec elektromechaniczny

EOBD - (European On- Board Diagnostic) układ ten stanowi centrum gromadzenia wszelkich funkcji diagnostycznych

EPS - elektryczny system wspomagania kierownicy

ESC - elektroniczny system sterujący automatyczną skrzynia biegów

ESP - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy

ETC - elektroniczny układ kontroli napędu

FAP - filtr cząstek stałych stosowany w układzie wydechowym silnika HDi

FCD - radiowy system informacyjny dla kierowców

FPS - układ ochrony przeciwpożarowej, odcinający dopływ paliwa

FSI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa

GDI - silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Mitsubishi)

GPS - system nawigacji satelitarnej

HDC - system ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień

HDI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa w systemie akumulatorowym (common rail)

Hill-Holder - system zapobiegający cofaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę

HPi - silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim, pracujący na ubogą mieszankę warstwową (skrót zastrzeżony dla marki Citroen i Peugeot)

IC - boczna poduszka powietrzna w formie kurtyny

ICC - inteligentny system stabilizacji prędkości jazdy

ICS - zespolony system kontroli układów samochodowych

IDE - bezpośredni wtrysk paliwa

IMMOBILIZER - urządzenie elektroniczne blokujące zapłon

INTERCOOLER - chłodnica powietrza doładowującego

ISOFIX - system uniwersalnych zaczepów przeznaczonych do zainstalowania fotelika dziecięcego

JTD - turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa

JTS - bezpośredni wtrysk paliwa

KATALIZATOR - system ograniczający emisję szkodliwych substancji w spalinach

LPG - gaz stosowany jako paliwo do silników samochodowych

MCC - mały samochód kompaktowy przeznaczony do ruchu miejskiego

MPI - wielopunktowy wtrysk paliwa

MPV - minivan

NIVOMAT - system dostosowuje sztywność zawieszenia do obciążenia pojazdu

OHV - typ rozrządu z układem popychaczy (wałek rozrządu w bloku silnika)

OBD - system diagnozujący działanie układów wpływających na emisję spalin

OHC - układ rozrządu z wałkiem w głowicy

OHV - układ rozrządu z wałkiem w kadłubie

PAX SYSTEM - nowatorska technologia, łącząca oponę z obręczą, umożliwiająca bezpieczną jazdę w przypadku utraty ciśnienia w ogumieniu

PCU - system kontroli mocy silnika

PDC - czujnik dystansu parkowania pojazdu

PTS - system ułatwiający parkowanie (wyposażony w czujniki odległości)

QUATTRO - napęd na 4 koła

QOHC - typ układu rozrządu w silniku widlastym; dwa wałki rozrządu umieszczone są w każdej głowicy RDS - system informacji radiowej

RDW - system informujący o zmianie ciśnienia w oponach

REF - automatyczny rozdział siły hamowania między poszczególnymi kołami. Współpracuje z systemem ABS

ROPS - system zabezpieczający pasażerów w przypadku dachowania samochodu

RTI - system informacji drogowej

SAHR - system aktywnych zagłówków przytrzymujących głowę przy uderzeniu samochodu od tyłu, chroniąc tym samym kręgi szyjne

SCi - bezpośredni wtrysk paliwa

SDI - diesel wolnossący

SEA - system ułatwiający wsiadanie do samochodu

SELESPEED - sekwencyjna skrzynia biegów

SERVOTRONIC - elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego

SIDGUARD - system bocznych poduszek powietrznych

SIPS - system zabezpieczania w uderzeniach bocznych

SPI - jednopunktowy wtrysk paliwa

SRS - system bezpieczeństwa pasażerów

STC - system kontroli przeniesienia napędu oraz stabilności pojazdu

STR - dzięki wykorzystaniu możliwości przepustnicy sterowanej elektronicznie układ pozwala na uzyskanie dla identycznych nacisków na pedał przyspieszenia - dwóch różnych reakcji silnika, zależnych od wybranego programu sterowania przepustnicą

SUV - sportowy pojazd terenowy

SUW - terenowy samochód kombi

SWT - system pomiaru ciśnienia w oponie

SVC - silnik o zmiennym stopniu sprężania

TCS - system kontroli trakcji

TDCi - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Ford)

TDI - wysokoprężny, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Grupa VW)

TiD - diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Saab)

TEMPOMAT - system utrzymujący stałą prędkość pojazdu

TMC - kanał informacji drogowych

TPMS - układ monitorujący ciśnienie powietrza w ogumieniu

TRACS - (Tyre Pressure Monitoring System) system monitorujący ciśnienie w oponach

TRACS - (Traction Control System) system kontroli napędu

TUNING - modernizacja nadwozia zmieniająca wygląd pojazdu i podnosząca efektywność jednostki napędowej

TWIN SPARK - system podwójnego zapłonu

V6, V8 - silnik w układzie V cylindry ustawione pod kątem najczęściej 60° do siebie. Liczba określa liczbę cylindrów

VarioCam - system regulacji faz otwarcia zaworów ssących (Porsche)

VCU - sprzęgło wiskozowe

VDC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Alfa Romeo, Subaru)

VSA - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Honda)

VSC - system elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy (Toyota, Lexus)

VNTOR - turbina o zmiennej geometrii i redukcji szkodliwych spalin

VTEC - system kontroli zmiennych faz rozrządu (Honda)

VTG - turbosprężarka ze zmienną geometrią turbin

VVC - system kontroli zmiennych faz rozrządu

VVTi - inteligentny układ zmiennych faz rozrządu (Toyota)

WHIPS - system zabezpieczający kręgosłup przed urazami podczas wypadku

ZeV - pojazd, nieemitujący toksycznych substancji

źródło: www.autocentrum.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

Szanowni Kącikowicze IThankYou.gif

Zgodnie z zaleceniami Szanownego Moda Gordona dorzucam do tego wątka moje trzy grosze.

W odniesieniu do wielu zapytań, jakie felgi pasują do stilacza, poniżej zamieszczam link do stronki z kalkulatorem felg, ET i wszystkiego co jest w temacie do wyjaśnienia.

Do wypłenienia na tejże stronie są dwie tabelki. W lewej tabelce wpisujemy ORGINALNE rozmiary felgi do danego typu pojazdu (a więc u nas stilo) wraz ze standardowym ET i standardowym rozmiarem opony skromny.gif

W prawej zaś tabelce wpisujemy rozmiar felgi wraz z oponą, które nas interesują old.gif

Kalkulator wyświetli poniżej tychże tabelek informacje (po angielsku - i tu jak ktoś nie zna, to może prosić o pomoc) odnośnie zmian w nadkolu i osadzeniu felgi - czy jest do zaakceptowania, czy mogą być problemy z tarciem o nadkola etc etc. IThankYou.gif

A otoż link do kalkulatora felg:

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Mam nadzieję, że będzie nam służył jak najdłużej waytogo.gif

Dziękuję i spocznij grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy później...

idea.gifAkumulator - zbiór pytań i odpowiedzi.

zebrał: Viper

Przedstawiam zbiór najczęściej pojawiających się pytań dot. obsługi i działania akumulatora samochodowego. Poniższe informacje zaczerpnąłem ze strony jednej z Krakowskich firm zajmującej się sprzedażą akumulatorów samochodowych.

Jak dbać o akumulator by służył najdłużej?

* Należy prawidłowo, mocno i pewnie umocować akumulator do nadwozia

* Nie rozładowywać akumulatora do końca (jeśli silnik nie chce zapalić to nie kręcić rozrusznikiem, lecz poszukać przyczyny)

* Jeśli jeździ się rzadziej, niż raz w tygodniu, to doładowywać prostownikiem (lub przynieść do naszego zakładu)

* Upewnić się, czy elektrolit zakrywa płyty, jeśli nie to dolać wody destylowanej (robimy to w naszym zakładzie)

* Upewnić się aerometrem, czy elektrolit ma właściwą gęstość (jeśli nie to rozrzedzić lub zagęścić - wykonujemy to u nas)

* Co pół roku sprawdzić napięcie ładowania akumulatora - nie może być inne niż od 13,8 (przy włączonych światłach mijania) do 14,4V

* Klemy przykręcać mocno i starannie, bolce akumulatora oczyścić i nasmarować wazeliną techniczną

* Dbać o czystość akumulatora - brudny, mokry lub, co najgorsze, zachlapany z wierzchu elektrolitem może się szybko sam rozładować (elektrolit przewodzi prąd, który może płynąć po obudowie pomiędzy bolcami)

Jak zbudowany jest i jak działa akumulator?

Akumulator 12-voltowe ma sześć oddzielnych ogniw, każde po 2 volty, połączonych ze sobą. Ogniwo jest zbudowane z na przemian ułożonych, odizolowanych specjalnymi izolatorami płyt ujemnych i dodatnich. Płyty zanurzone są w elektrolicie kwasu siarkowego. Reakcje chemiczne pomiędzy płytami i elektrolitem powoduje przyjmowanie lub oddawanie na zewnątrz ładunków elektrycznych. Przy oddawaniu prądu elektrolit staje się coraz rzadszy, gdyż kwas siarkowy umownie „wsiąka” w płyty. Przy ładowaniu akumulatora następuje „wyrzucanie” kwasu do elektrolitu.

Czego nie robić z akumulatorem?

* Nie wolno zbliżać się z ogniem (może wybuchnąć wydzielający się z akumulatora wodór)

* Nie wolno przewracać i rozbijać (elektrolit jest żrący)

* Nie wolno łączyć biegunów kawałkiem metalu (wykrzywiają się płyty i przerywają izolację)

* Nie należy pozostawiać bez eksploatacji na okres pow. 2 miesięcy bez doładowania (zasiarczy się)

* Nie wolno nie przymocowywać do nadwozia (dodatkowe wstrząsy powodują obsypywanie się płyt)

* Nie wolno przeładowywać, ładować za dużym prądem lub napięciem

* Nie wolno eksploatować ze zbyt dużym poborem prądu przez rozrusznik (pobór prądu sprawdzamy w naszym zakładzie)

* Nie wolno zakładać klemy na akumulator wbijając jej (uderzając od góry) - należy rozkręcić śrubę, „oko” rozgiąć śrubokrętem, delikatnie założyć na bolec (oczyszczony i posmarowany wazeliną techniczną) i skręcić śrubę

Po czym poznać ze akumulator jest rozładowany/naładowany?

Rozładowany akumulator ma napięcie bez obciążenia poniżej 12,5V, gęstość elektrolitu poniżej 1,27 G/cm3

Co oznacza termin akumulator bezobsługowy?

Akumulator bezobsługowy nie wymaga dolewania wody destylowanej. Żaden akumulator, który nie jest hermetyczny nie jest 100% bezobsługowy. Większość akumulatorów nazwanych reklamowo „bezobsługowymi” posiada otwory odpowietrzające oraz otwory umożliwiające dolanie wody najczęściej pod klapkami lub naklejkami.

Przykładem faktycznie bezobsługowych akumulatorów są spotykane na rynku polskim akumulatory spiralne produkowane przez firmę “Optima”. Każda cela jest zwinięta w spiralę tzn. tak, jak gdyby wziąć normalną celę i ją zrolować „w naleśnik”. Przy czym pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi znajduje się żel lub inny materiał, w którym jest uwięziony kwas siarkowy - takim materiałem może być np. tkanina z włókna szklanego. Zwinięcie celi w spiralę pozwoliło na znaczne obniżenie oporu wewnętrznego akumulatora co skutkuje wyższymi prądami rozruchu. Natomiast wprowadzenie włókna pozwala na obniżenie parowania wody z elektrolitu, czyli uzyskania akumulatora de facto bezobsługowego. To z kolei pozwala na całkowicie hermetyczne zamknięcie akumulatora. Nie ma korków i nie da się dolać wody. Te akumulatory nie lubią jednak całkowitego rozładowania jak i przeładowania. To dobre akumulatory ale do dobrych samochodów (ze sprawną instalacją elektryczną). Ponadto jest drogi, choć rekompensują to wartości prądów rozruchu. Zwinięcie cel w spiralę podniosło znacznie odporność na wibracje i wstrząsy. Akumulator może być montowany w każdej pozycji nawet „do góry nogami”.

Co zrobić gdy w jednej celi akumulatora jest mało elektrolitu?

Dolać wody destylowanej, naładować, sprawdzić gęstość, jeśli jest za rzadki - zagęścić.

Co się stanie jeśli będzie za mało elektrolitu?

Ta część płyt, która jest odsłonięta, pokrywa się siarczanem, czasem nieodwracalnie. Takie akumulatory można próbować regenerować.

Czy akumulator można przeładować?

Przeładowanie akumulatora kończy się rozsypaniem płyt akumulatorowych, co jest uszkodzeniem nieodwracalnym.

Czy akumulator może zostać rozładowany do zera?

Zdecydowanie nie powinien. Po rozładowaniu poniżej 8 V może już nie dać się naładować, trzeba go odsiarczać. Akumulator całkowicie rozładowany i pozostawiony na dłuższy czas może już nie nadawać się do regeneracji.

Jakie środki ostrożności należy zachować przy postępowaniu z akumulatorem?

* Nie zbliżać się z ogniem (może wybuchnąć mieszanina wodoru z tlenem, wodór uwalnia się w czasie ładowania akumulatora)

* Nie wylewać elektrolitu - jest żrący

* Przy profesjonalnej obsłudze akumulatorów należy używać rękawic kwasoodpornych i okularów ochronnych

Czy akumulatora można używać w domu?

Akumulatorów nie hermetycznych nie można używać w pomieszczeniach, których nie da się przewietrzyć. Jeśli można przewietrzyć, to współczesne akumulatory są bezpieczne w użyciu w każdym pomieszczeniu.

Akumulator wydaje się sprawny i naładowany (gęstość elektrolitu prawidłowa) a rozrusznik nie kreci. Gdzie szukać przyczyn?

Jeśli gęstość elektrolitu jest prawidłowa (akumulator naładowany) a nie kręci rozrusznikiem, mogą być następujące przyczyny:

- przerwa wewnętrzna akumulatora

- brak połączenia na klemach (zaoksydowanie)

- odkręcone połączenie przy rozruszniku lub na masie

- uszkodzony rozrusznik

- uszkodzona stacyjka

Czym można oczyścić naloty na bolcach akumulatora?

Papierem ściernym. Należy bardzo uważać przy używaniu okrągłych, uniwersalnych „oczyszczaczek” do bolców - kilkakrotne nieostrożne użycie może spowodować znaczące zredukowanie średnicy bolca i problemy ze skutecznym przykręceniem klemy!

Czym jest taka śliska żółta maź, która pojawiła się na jednej z klem?

Jest to elektrolit, który się wydostał z akumulatora i osadził się w postaci ciała stałego, może to być siarka, która ze względu, że jest izolatorem może powodować utrudnienia w prawidłowej pracy akumulatora

Co się stanie jeśli akumulator będzie zwarty na dłuższy czas?

Wykrzywią się płyty i popękają izolacje - akumulator ulegnie nieodwracalnemu zniszczeniu

Jak uruchamiać silnik (nie zapalający łatwo) by nie zniszczyć/uszkodzić/skrócić żywotności akumulatora?

Robić przerwy w czasie startowania.

Jak ładować akumulator poprawnie?

Prądem nie większym niż 1/10 pojemności (np.: 45Ah - 4,5 A) nie dłużej niż 10 godzin. Jeśli posiada się areometr po uzyskaniu gęstości 1,28 G/cm3 należy zaprzestać ładowania.

Jakie poprawne napięcie powinien mieć akumulator?

Powyżej 12,5V

Jakim napięciem ładować akumulator?

Prostownik musi być 12 voltowy do akumulatorów 12 voltowych. Jeśli jest taki, to nie dbać o napięcie lecz tylko o amperaż. Natomiast w samochodzie ważne jest tylko napięcie - od 13,8 do 14,4 V, amperaż w tym przypadku jest nieistotny.

Jaka różnica jest przy ładowaniu prądem małym a dużym?

Mały prąd nie zniszczy akumulatora. Ładowanie z prostownika prądem większym niż dopuszczalny skutkuje rozsypywaniem się płyt, podobnie jak za wysokie napięcie ładowania (pow. 14,4V) w samochodzie.

Czy akumulator może eksplodować? Jak temu zapobiec?

W akumulatorze ciągle znajduje się wybuchowy wodór. Nie należy dopuszczać do zaiskrzenia na bolcach, nie podchodzić z ogniem.

Akumulator został uderzony w boczną ściankę i pojawiło się pękniecie elektrolit chyba nie wycieka co z tym zrobić?

Dopóki elektrolit nie wycieka nie przejmować się. :-)

Akumulator został uderzony w boczną ściankę, pojawiło się pękniecie i elektrolit wycieka - jak można to naprawić? Czy można to jakoś załatać/zakleić, jakim klejem?

Nie ma kleju, którym można by skleić akumulator. Akumulator można tylko zgrzewać.

Czy akumulator może się sam rozładować nieużywany i odłączony od instalacji?

Tak, trzeba go doładować po 1,5 miesiąca

Jak przechowywać nieużywany akumulator?

Doładować co 1,5 miesiąca, a najlepiej podarować komuś, kto potrzebuje. ;-)

Jak podłączać/odłączać akumulator?

Uważać, żeby kluczem nie dotknąć do masy, bo zaiskrzy. Uniknie się tego , jeśli przy odłączaniu odkręcimy najpierw klemę ujemną, a przy podłączaniu założymy najpierw dodatnią. W ostatnich czasach pojawiają się głosy ze strony elektroników samochodowych, że należy odłączać najpierw plus, bo ma tego wymagać elektronika.

Co powinienem zrobić jeśli obleję się elektrolitem z akumulatora?

Natychmiast spłukać wodą, polane ubranie zdjąć, dokładnie wypłukać w wodzie, wyprać ręcznie (zakwaszone ubranie zniszczy elementy pralki !).

Zgubiłem jeden koreczek od akumulatora czy mogę tak jeździć czy muszę cos zrobić? Co zrobić?

Nie można jeździć bez korka - elektrolit zniszczy okoliczne blachy nadwozia. Trzeba otwór zatkać jakimkolwiek korkiem plastikowym. Jeśli w sąsiednich korkach są dziurki, to należy również zrobić dziurkę.

Zgubiłem akumulator, ale mam koreczek, co mogę z nim zrobić?

Podarować korek temu, co zgubił. :-)))

Czy można ładować podłączony akumulator bezpośrednio w samochodzie bez wyciągania go i odczepiania samochodowych klem?

Można pod warunkiem odłączenia jednej klemy. Jeśli w samochodzie jest komputer, którego odłączenie wymagałoby wezwania serwisu do jego zakodowania, nie powinno się tego robić samemu. W instrukcji obsługi auta powinien być opis ponownego zaprogramowania komputera w przypadku, gdy parametry tego kasują się po odłączeniu akumulatora. Należy pamiętać, że przy odłączaniu akumulatora centralny zamek zamyka drzwi, dlatego nie należy zostawiać kluczyków w stacyjce.

Tak naprawdę akumulatorowi jest obojętne, czy jest ładowany w samochodzie, czy też poza nim, a także obojętne jest mu, czy klemy są zdjęte, czy też nie.

Ewentualne ograniczenia wynikają z innych okoliczności. Jeżeli akumulator jest typu całkowicie bezobsługowego, np. Bosch silver i używa się do ładowania specjalnej automatycznej ładowarki (np.: prostownika elektronicznego firmy Bosch kosztującego kilkaset złotych), to wyjmowanie akumulatora i odłączanie klem właściwie nie ma sensu. Przy akumulatorach bardziej klasycznych (choć też bezobsługowych) i ładowarce zwykle używanej, sprawa wygląda nieco inaczej. Klasyczne prostowniki podają na akumulator podwyższone napięcie, które może się okazać szkodliwe dla bardzo czułych na zakłócenia elementów elektronicznych samochodu jak poduszki powietrzne, urządzenia sterujące pracą silnika, alternator, telefon samochodowy, odtwarzacz płyt kompaktowych i inne urządzenia, które muszą być szczególnie chronione przed przepięciami występującymi podczas ładowania akumulatora i z tego powodu należy odpiąć jedną klemę. Do ładowania z powodów bezpieczeństwa należy odkręcić korki lub zdjąć pokrywki ogniw, a wtedy w czasie ładowania w okolicy akumulatora rozpylany jest aerozol kwasu siarkowego, który niszczy lakier i powoduje korozję blach nadwozia. Z tego powodu lepiej jest usunąć akumulator i ładować go poza samochodem.

Czym się kierować przy wyborze akumulatora do diesela - jego pojemnością czy prądem rozruchu?

Jak w pozostałych przypadkach - pojemnością. Niezależnie od technologii produkcji akumulatora jeśli jego pojemność odpowiada zalecanej do naszego samochodu prąd rozruchu będzie wystarczający. Nawet, jeśli na obudowie widnieją niewielkie wartości nie ma powodu do obaw

Jak prawidłowo „pożyczać prąd” z innego auta?

Podłączyć jeden biegun z akumulatora z takim samym biegunem drugiego akumulatora, potem tę samą czynność wykonać z drugim (i ew. kolejnymi) biegunem a następnie zastartować. Odłączać w podobny sposób - najpierw zdjąć jeden przewód, potem drugi. Silnik przy akumulatorze, z którego bierzemy prąd powinien być wyłączony.

Przy pożyczaniu prądu zaleca sie aby w drugim aucie silnik był wyłączony, a na stronach poradnika “Centry” zalecają aby silnik pracował z obrotami ok. 3 tys. Jak jest lepiej?

Sposób uruchamiania silnika za pomocą pożyczki z samochodu, w którym silnik nie pracuje, jest najbardziej zbliżony do klasycznego przypadku odpalania. Specjaliści z “Centry” kierowali się prawdopodobnie tym, że w aucie pracującym na wyższych obrotach alternator może dodatkowo dać kilkadziesiąt amperów prądu rozruchowego wspomagając akumulator a napięcie wykorzystane do rozruchu będzie wyższe. Zapalające auto także słabiej rozładuje akumulator. Jednakże takie rozwiązanie mogłoby być uzasadnione jedynie, jeżeli auto, które potrzebuje pożyczki prądu, ma poważne problemy z rozruchem (nie wynikające wyłącznie ze słabego akumulatora), jest wyjątkowo duży mróz lub zachodzą znaczne dysproporcje pomiędzy zapotrzebowaniem na prąd (Diesel) a dostępnym akumulatorem (Maluch). Jednakże uruchamianie takie może nieść także pewne zagrożenia. Ponieważ jesteśmy świadomi niektórych z nich, nie możemy doradzać tak ryzykownych rozwiązań. Wystarczy sobie wyobrazić na przykład przypadek, że klema w samochodzie z którego pożyczamy prąd nie jest prawidłowo przykręcona do akumulatora i na skutek przyłączania dodatkowego kabla traci połączenie z bolcem. Wtedy podczas próby startu nasz rozrusznik pociągnie prąd bezpośrednio z instalacji auta użyczającego.

Czy mogę kupić akumulator w hipermarkecie?

Nikt tego Wam oczywiście nie zabrania. Wystarczy tylko mieć świadomość pewnych faktów.

Jakość akumulatorów znanych i uznanych marek sprzedawanych w supermarketach na ogół nie powinna odbiegać od jakości tych sprzedawanych w sklepach z akumulatorami mimo, że doświadczenie pokazuje, że różnie z tym bywa. Co do producentów mniej znanych to trudno się wypowiadać. Generalnie pomijając kilka poniższych szczegółów zakup w sklepie wielkopowierzchniowym nie różni się w zasadzie od zakupu w dowolnym innym sklepie nie prowadzącym serwisu (czy to przy okazji sprzedaży opon, bagażników lub innego asortymentu, czy to przy coraz popularniejszej sprzedaży wysyłkowej). Akumulatory sprzedawane są z półki w stanie takim, jak dostarcza je dostawca sklepu. W hipermarkecie mogą jeszcze występować przypadki takie jak: długi okres leżenia akumulatora w magazynie bądź na półce (co miesiąc, półtora nieużywany akumulator należy doładować) lub niestaranny rozładunek (nawet jeśli akumulatory przyjeżdżają na europaletach, to różnie może być z ich transportem na półki) więc gdy zobaczymy, że akumulator jest obity lub zachlapany z wierzchu elektrolitem, to takie partie należy omijać szerokim łukiem.

Moim zdaniem, akumulator kupować tylko w sklepach z akumulatorami.

Czy można stosować akumulator o znacznie większej pojemności niż zaleca producent, jeśli wymiarami się zmieści?

Można bez zastrzeżeń, jeśli z akumulatorem nie miewamy żadnych problemów i jeśli mamy sprawny układ ładowania (sprawny alternator i napięcie ładowania pomiędzy 13,8 a 14,4) tylko trzeba zastanowić się - po co? Producent obliczył, jakie pojemności będą potrzebne do konkretnego modelu i choć prawdopodobnie, z oszczędności wyposażył auto w najmniejszy (choć wystarczający) akumulator, to ze względów ekonomicznych sensowne będzie zastosowanie akumulatora o jeden stopień większy niż fabryczny (np. zamiast 45 Ah - 50 Ah).

Podobnie jest z katalogami - podają na ogół najmniejsze, dopuszczalne pojemności, ale wystarczy wybrać akumulator o pojemności trochę większej, aby efekt był optymalny.

Jeżeli z akumulatorem nie mamy problemów, to zastosowanie dużo większego akumulatora nie pociągnie żadnych negatywnych skutków (oprócz jego wyższej ceny w momencie zakupu i większej masy przez cały okres użytkowania). Wręcz przeciwnie - większy akumulator na srogim mrozie zapewni większy zapas pojemności i ułatwi rozruch. Jeśli natomiast z akumulatorem miewamy kłopoty, to znaczy, że mamy ujemny bilans energetyczny w samochodzie (zakładając oczywiście, że mamy sprawną instalację elektryczną i sam akumulator) i większa pojemność akumulatora problemu nie rozwiąże. Bilans elektrycznego w aucie, zależy od wielu czynników: czy jeździmy na światłach, czy auto jest użytkowane na krótkich odcinkach czy w trasie (jak często następuje rozruch silnika), od temperatur (czy auto jest garażowane lub czy są duże mrozy), czy w aucie są dodatkowe urządzenia popierające znaczne ilości energii (system audio, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szybami, lusterkami, szyberdachem, fotelami, ogrzewanie lusterek, foteli itd.). W przypadku, gdy prądu brakuje nie uciekniemy od doładowywania akumulatora zewnętrzną ładowarką. Większy akumulator teoretycznie może wydłużyć okresy pomiędzy kolejnymi ładowaniami, ale istnieje ryzyko, że będzie on ciągle niedoładowany (mniejszy oczywiście w takim przypadku również będzie niedoładowany). Taki stan grozi zasiarczeniem akumulatora - straci on część pojemności.

Jeśli ktoś musi mieć większy akumulator właśnie ze względu na np.: prądożerny zestaw audio to musi zadbać o systematyczne doładowywanie akumulatora, aby ten miał szansę służyć jak najdłużej.

Czy ocieplać akumulator?

Na pewno ocieplenie akumulatora nie zaszkodzi, a bardzo pomoże przy akumulatorach umieszczonych poza komorą silnika.

Musze naładować akumulator, ale trzeba by mu dolać trochę wody destylowanej 5-10%. Czy mogę zacząć ładowanie i dopiero w trakcie ładowania dolać wodę czy musze najpierw dolać i dopiero ładować?

Jeśli płyty są odsłonięte, należy wlać wody destylowanej przed ładowaniem i poczekać ok. 20 min., aż płyty nasiąkną. Jeżeli płyty są przykryte elektrolitem, obojętne jest, kiedy dolejemy. Pamiętajmy, że akumulator jest wybuchowy i każde poruszenie przewodami może spowodować zaiskrzenie i wybuch akumulatora. Nie należy, więc zbytnio manipulować przy nim w czasie procesu ładowania.

zebrał do kupy: Viper Uno Klub Polska

źródełko !!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy później...

Krótka historia kącika stilo /ssp/ by zwolak .


26 Maj 2015
Gordon_Shumway
postanowił
przejść na zasłużoną emryturę po kilku latach sprawowaniu funcji moderatora25 maj 2015 nastąpiła zbiorowa abdykacja, mianowicie koledzy
Wojtas_BB
oraz
TomTom
postanowili oddać szmatki po wcześniejszym sprzedaniu swych padak. Ich miejsce zajęli dotychczasowi moderatorzy czyli
Morgan oraz Wafer
Quote:

Historia kącika SSP wygląda następująco:


Kącik stilo założyli
Freeco z Eisleyem
w sierpniu 2002. Przez czas swojego władania przy wydatnej pomocy
KrzP'a
zdołali wyprodukować ramki i lepy klubowe. Wyznaczyli kierunki rozwoju kącików stilo. Byli moderatorami do początku 2004 roku.


Wtedy na ich miejsce wskoczyli
pawcio, JaMi oraz dUKE
. W tym czasie nawiązano współpracę z kilkoma warsztatami rozsianymi po całej Polsce. Był to jednak okres gdy wiele się działo i chyba była jakaś zawierucha
uzbroj_zlo.gif
i koniec końców na miejsce pawcia pojawił się
Mad_Mac
.


W połowie lutego 2006 roku
JaMi
z powodów osobistych ustąpił miejsca
zwolakowi
. Przystąpiono do gruntownego czyszczenia bazy danych.


Gdy
Mad_Mac
wyemigrował do Anglii rozpisano wybory i w walce o szmatę zwyciężył
Rado_d
. Był 9 sierpnia 2006 roku.


Na początku grudnia 2007, a dokładniej 11, miejsce
zwolaka
zajął
Mar_Co
.

W marcu 2008 z powodów osobistych zrezygnował
dUKE

W maju 2008
Rado_d
sprzedał swoja padakę i abdykował z pełnienia funkcji mohera !

Jego miejsce zajął 11.05.2008
SetNefer
,który w burzliwych okolicznościach zostal odsunięty od wladzy 28.11.2008

Następcą
SetNefera
został 29.11.2008
Gordon_Shumway

16.12.2009 do tego zacnego grona dołączył
jacek

16.05.2010
jacek
sprzedał padake i złożył szmatke moda

21.06.2010
Mar_Co
zrezygnował z moderowania obu kącików stilo ,ze względów osobistych !

23.06.2010 miejsce
Mar_Co
zajął
Wojtas_BB

Dnia 16 lipca Roku Pańskiego 2010 w poczet grona moderatorskiego przyjęty został
TomTom
.

W chwili obecnej na naszych obu kącikach moderują Morgan oraz Wafer ..............AVE !!!!

Historia kącika pamięta moderatorów srogich (Freeco, dUKE, zwolak, Mar_Co) oraz łagodnych (Eisley, JaMi, pawcio, Mad_Mac, Rado_d, 'jacek'). Wszyscy Oni wspierani przez wielu kącikowiczów starali się zrobić coś dla AK, a szczególnie dla społeczności stilo. Poświęcali swój wolny czas na porządkowanie postów , wymyślanie zabaw i atrakcji  oraz stawianie zblazowanych użytkowników do pionu.  Na ich cześć powstawały wiersze, sypały się gromy, ale wiernie ramię w ramię stawiali czoła nowym wyzwaniom. Cześć ich chwale.

15.11.2010: pierwszy raz w historii SSP nastąpiła konieczność zorganizowania ściepy narodowej na utrzymanie nowego serwera i adresów domen kącików Stilo.
I Ściepa narodowa zakończyła sie sukcesem, została uzbierana wymagana kwota, a nawet więcej, za co wszystkim darczyńcom dziękujemy.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

Lista zebrana w jeden wątek.


Alternator - Magneti Marelli
Amortyzatory przód - Cofap, Boge
Centralka wtrysku - Magneti Marelli
Cewki WN - Sagem
Chłodnica - Magneti Marelli
Dwumas - Valeo
Elektryczny silnik wspomagania - Trw
Filtr Paliwa (ver 1.9 Jtd) - Ufi
Filtr przeciwpyłkowy - Magneti Marelli, Corteco
Filtry oleju - Clean, Ufi
Klocki hamulcowe (do 1.9jtd) ­- Trw, Remsa, Bosch
Koła pasowe z tłumikiem drgań w Jtd - Dayco
Koło pasowe - Valeo
Mechanizm wycieraczek - Magneti Marelli
Napinacze pasków pomocniczych i rolki - Dayco
Pasek rozrządu - Dayco, Gates
Paski pomocnicze - Dayco, Gates, Bosch
Pióro + guma wycieraczki przedniej - Swf
Pompy wody - głównie Skf
Przekładnia kierownicza - Trw
Przepływomierz powietrza - Bosh
Przepustnica - Magneti Marelli
Reflektory przednie wersja 5D - Automotive Lightning
Rolki rozrządu - Dayco, Skf, Ina
Silniczek regulacji świateł - Automotive Lightning (Made In Germany)
Silniczek wycieraczki tylnej MW - Valeo
Sprężarka klimatyzacji - Magneti Marelli, Valeo
Sprzęgło - Valeo, AP
Szyby - Pilkington, Saint Gobain
Termostat - Behr
Wahacz - Trw
Wentylator chłodnicy - Denso
Wtryski ­- Bosh
Zamek szyby tylnej MW - Valeo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 3 miesiące później...

To jest Stilo w pierwszej wersji:

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...38fed840a7ff371

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...456c22532cb8481

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...8582daab5b6408f

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...bafdccfb52abe08

Liftingi były dwa.

Pierwszy na początku 2004 roku. Najbardziej zmieniło się wtedy 5D, bo dostało ono nowe tylne światła z przeciwmgielnymi w jednolitym czerwonym kolorze. Przeciewmgielne zniknęły z okolic tylnej tablicy, a listwy boczne i na zderzakach lakierowano odtąd na kolor nadwozia. W 3D nowy był li tylko okrągły znaczek na tylnej klapie, a MW pod koniec 2004 tylne słupki zaczęli lakierować w kolorze nadwozia(wcześniej były czarne). Najwięcej zmian lifting poczynił we wnętrzu, bo w 5D i MW pojawiła się dwukolorowa deska i jasna tapicerka. W 3D tapicerkę też zmieniono, ale jasne wnętrze było tylko w opcji.

Co do zmian mechanicznych, to Stilo wystartowało z silnikami benzynowymi 1,2 80KM, 1,6 103KM, 1,8 133KM oraz 2,4 170KM. Po pierwszym liftingu zniknął silnik 1,2, który ustąpił miejsce 1,4 95KM. Początkowo zakładano dwa diesle 1,9 8V o mocach 80 i 115KM. Po liftingu doszedł 100 konny JTD oraz 140 konny Multijet 16V.

Oto i fotki po pierwszym liftingu:

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...3e402b5af6b033f

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...ac3c50ffcfe16ac

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...d10fad90cc64713

Drugi lifting był w 2006 roku i wizualnie ograniczał się do srebrnego grilla i dodaniu małego okrągłego znaczka na tylną klapę MW. W środku wróciło jednolita ciemna deska, z tym, że dodano białe zegary z nowym wyświetlaczem kompa oraz srebrne kratku nawiewów. Pojawiły się też nowe wzory tapicerki oraz przeniesiono sterowanie lusterkami w okolice dzwigni zmiany biegów.

Silnikowo zmieniło się nieco więcej, bo w benzyniakach pojawił się nowy silnik 1,6 105KM od GM, a wszystkie JTD ustąpiły Multijetom w wersjach 8V o mocy 120KM i 16V 150KM.

No i na koniec fotki najnowszego Stilo:

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...2efd26dc7dbef1f

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...ab74a05655b4889

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...e4bab5d813a5471

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...b385bf20d47d060

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...80fcb8e5097932d

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...599ecb9ba1cfb3d

http://www.fiatpress.com/actionphp/thumb...9ffe1505aa22e17

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące później...

Dodatek by PEPAS z 02.03.2011

Znalezione w sieci, może komuś się przyda

1 ABS system faulty - błąd systemu ABS, idzie w parze z Braking Fault

2 Active bonnet deployed - Odpalona aktywna maska (system ochrony potrąconych przechodniów, występuje np w Citroenie C6)

3 Active bonnet faulty - Awaria aktywnej maski

4 Airbag(s) faulty - awarie airbagów

5 Airbag(s) or pretensioner seat belt(s) faulty - błąd Air-bagu lub napinacza pasów bezpieczeństwa

6 Airbag(s) or seat belt(s) faulty - błąd Air-bagu lub pasów bezpieczeństwa

7 Ambient brightness sensor faulty - awaria automatycznych świateł

8 Anti-wander lane-crossing warning device faulty - Uszkodzenie urządzenia ostrzegającego o przekroczeniu pasa ruchu

9 Antypollution system fault - ogólny błąd pracy w którymś z systemów związanych z jakością spalin

10 Auto gearbox temperature too high - za wysoka temperatura automatycznej skrzyni biegów

11 Auto headlights setting faulty - błąd ustawienia automatycznych świateł

12 Auto. door locking deactivated - wyłączone automatyczne zamykanie drzwi

13 Automatic frequency lock - automatyczna regulacja częstotliwości (dotyczy radia)

14 Automatic frequency lock (RDS)deactivated - automatyczna regulacja częstotliwości (RDS) wyłączona

15 Automatic gearbox faulty - uszkodzenie automatycznej skrzyni biegów

16 Automatic gearbox temperature too high - za wysoka temp oleju w skrzyni automatycznej

17 Automatic handbrake activated - uruchomiony automatyczny hamulec ręczny

18 Automatic handbrake deactivated - Automatyczny hamulec ręczny nieaktywny

19 Automatic headlights - automatyczne światła (główne)

20 Automatic headlights activ. - automatyczne światła (główne) właczone

21 Automatic headlights deact. - automatyczne światła (główne) wyłączone

22 Automatic headlights deactivated - automatyczne światła (główne) nieaktywne

23 Automatic headlights setting faulty - awaria auto-świateł

24 Automatic windscreen wiper activated - automatyczne wycieraczki aktywne

25 Automatic windscreen wiper deactivated - automatyczne wycieraczki nieaktywne

26 Automatic wiping active - czujnik deszczu aktywowany ( dot. automatycznych wycieraczek)

27 Battery charge faulty - awaria alternatora

28 Battery low - niskie napięcie akumulatora

29 Bonnet open - otwarta maska

30 Boot mechanism not locked ! - mechanizm bagażnika niezabezpieczony (czyli zamknięty)

31 Boot open - otwarty bagażnik

32 Brake light bulb(s) faulty. - uszkodzenie żarówki(ek) świateł stopu

33 Brake pads worn - zużyte okładziny klocków hamulcowych

34 Braking system faulty - awaria systemu hamowania, często połączona z awarią ABS, wtedy jest po tym "ABS system fault"

35 Brightness sensor faulty. - uszkodzenie czujnika zmierzchu

36 Bulb(s) blown - przepalona(e) żarówka(i)

37 Call forwarding deactivated - przekazywanie rozmów nieaktywne ( dotyczy podłączonego telefonu)

38 Cannot read CDs - nie można odczytać płyty CD

39 CD changer empty - pusta zmieniarka płyt CD

40 CD changer not available - niedostępna zmieniarka płyt ( może być zablokowana ?)

41 CD changer temperature too high - za wysoka temperatura zmieniarki CD

42 Check tyre pressure and reinitialize - sprawdzić cisnienie opon i powtórnie zainicjować (zaprogramować ?)

43 Check tyre pressure. - Sprawdź ciśnienie w oponach

44 Child safety activated - System bezpieczeństwa dzieci aktywowany

45 Child safety deactivated - System bezpieczeństwa dzieci wyłączony

46 Coolant level low - niski poziom płynu chłodzącego

47 Cruise control activation impossible: enter speed - aktywacja tempomatu niemożliwa: wprowadz wartość

48 Cruise control faulty - awaria tempomatu

49 Cruise control not possible: speed low - tempomat - ustawienie prędkości niemożliwe; zbyt niska prędkość

50 Current speed too high - bieżąca prędkość zbyt wysoka (dla aut z tempomatem)

51 Depollution system fault - ogólny błąd zwiazany z poprawą jakości spalin (patrz także Antipollution system fault)

52 Diagnosis complete - (Auto)diagnostyka kompletna (zakończona)

53 Diagnosis in progress... - (Auto)diagnostyka w toku...

54 Diagnosis OK - (Auto)diagnostyka w porządku

55 Diagnosis underway... - trwa diagnostyka...

56 Diesel particle filter additive level low - niski poziom dodatku (płynu) do filtra cząstek stałych (FAP)

57 Dipped beam bulb(s) faulty - uszkodzona(e) żarówka(i) świateł mijania

58 Direction indicator(s) faulty - uszkodzony(e) kierunkowskaz(y)

59 Directional headlight(s) faulty - uszkodzenie świateł kierunkowych

60 Discharge lamp(s) defective. - uszkodzenie lamp wyładowawczych (tzw. ksenonów)

61 Door(s) open - drzwi otwarte

62 Doors locked - drzwi zablokowane

63 Driver's seatbelt not fastened - nie zapięty pas kierowcy

64 Driving school pedals indication - wskazanie pedałów samochodu do nauki jazdy ??

65 Economy mode active - tryb zabezpieczenia akumulatora przed rozładowaniem

66 Engine antipollution system faulty. - awaria katalizatora lub FAP ?

67 Engine level coolant too high - zbyt wysoki poziom cieczy chłodzącej

68 Engine management system faulty. - awaria komputera silnika

69 Engine oil level low - niski poziom oleju w silniku

70 Engine oil pressure low - niskie ciśnienie oleju w silniku

71 Engine oil temp too high - Za wysoka temperatura oleju w silniku

72 Engine overheating - przegrzanie silnika

73 ESP system deactivated - wyłączony system ESP

74 ESP/ASR system faulty - awaria systemu ESP/ASR

75 F. seat belt(s) not fastened! - niezapięte przednie pasy bezpieczeństwa

76 FAP additive level low - niski poziom dodatku (płynu) FAP

77 Fault :load-shedding in progress - błąd: trwa zrzucanie obciążenia (prawdopodobnie dotyczy odcięcia zasilania do niekrytycznych systemów) ???

78 Faulty suspension max speed 90 km/h (50 mph). - uszkodzenie zawieszenia - max prędkość 90 km/h

79 Fog lamp bulb(s)faulty - przepalona żarówka przeciwmgielna

80 Foglight bulb(s) faulty - przepalona żarówka przeciwmgielna

81 Folding roof mechanism faulty - uszkodzenie mechanizmu składania dachu

82 Front left hand door open - otwarte przednie lewe drzwi

83 Front parking asst. system faulty. - uszkodzenie przedniego systemu wspomagania parkowania

84 Front passenger seatbelt fastened - pas przedniego pasażera zapięty

85 Front passenger seatbelt not fastened - niezapięty pas przedniego pasażera

86 Front passenger seatbelt unfastened - niezapięty pas przedniego pasażera

87 Front right hand door open - otwarte przednie prawe drzwi

88 Front seatbelts not fastened - niezapięte przednie pasy

89 Fuel circuit deactivated - obieg(?) paliwa nieaktywny

90 Fuel filler flap not locked - niezamknięta pokrywa wlewu paliwa

91 Fuel level low - niski poziom paliwa

92 Fuel tank not locked - nie zamknięty zbiornik (korek wlewu) paliwa

93 Fuel used change in progress - trwa przełączanie na alternatywne paliwo (LPG/benzyna?)

94 Gearbox faulty - awaria skrzyni biegów

95 Handbrake cable fault auto handbrake activated - uszkodzona linka ręcznego aktywny automatyczny hamulec

96 Handbrake faulty - awaria hamulca ręcznego

97 Handbrake off - hamulec ręczny "zwolniony"

98 Handbrake on - hamulec ręczny "zaciągnięty"

99 Hands free starting system faulty - uszkodzenie systemu zdalnego uruchamiania pojazdu

100 High speed, check tyre pressures - wysoka prędkość, sprawdź ciśnienie w oponach

101 Hydraulic suspension pressure faulty - niewłaściwe ciśnienie zawieszenia (hydro)pneumatycznego

102 Ice alert - ryzyko gołoledzi, oblodzenia

103 Ignition key left in - informacja że nie wyjęliśmy kluczyka

104 Immobilizer faulty - błąd immobiliser-a

105 L. hand brake light bulb fault. - uszkodzenie lewej żarówki świateł stopu

106 Lane monitoring deactivated. - wyłączone śledzenie pasa ruchu

107 Lane monitoring inactive. - nieaktywne śledzenie pasa ruchu

108 Lane monitoring system deactivated - wyłączony system śledzenia pasa ruchu

109 Lane-crossing warning system faulty. - błąd systemu ostrzegania o przekroczeniu pasa ruchu

110 Left hand brake light bulb faulty. - uszkodzenie lewej żarówki świateł stopu

111 Left hand reversing light bulb faulty. - uszkodzenie lewej żarówki świateł cofania

112 Left rear sliding door faulty - awaria przesuwanych drzwi (to na pewno nie dotyczy)

113 LPG fuel refused - odrzucone żądanie przełączenia na LPG (dotyczy inst.gazowych)

114 LPG in use - LPG w użyciu (dotyczy inst.gazowych)

115 LPG system faulty - awaria (błąd) układu LPG (dotyczy inst.gazowych)

116 Main beam bulb(s) faulty - uszkodzenie żarowek świateł drogowych

117 Min level LPG - niski poziom LPG (dotyczy inst.gazowych)

118 Mobile deflector faulty - uszkodzenie ruchomego spoilera / wlotu powietrza ?

119 More than one door open. - otwarte więcej niż jedne drzwi

120 No bulb blown. - brak przepalonych żarówek

121 No CD changer magazine - brak magazynku CD w zmieniarce

122 No cruise control: speed low. - brak tempomatu: niska prędkość

123 No door open. - brak otwartych drzwi

124 No warning present. - brak ostrzeżeń

125 None of rear passenger seatbelts fastened. - Żadne z tylnych pasów nie są zapięte

126 Oil level low - niski poziom oleju

127 Oil pressure low - zbyt niskie ciśnienie oleju

128 Operation impossible : cassette not locked. - operacja niemożliwa: kaseta nie zatrzaśnięta

129 Operation impossible : screen open. - operacja niemożliwa: otwarte okno / żaluzja ?

130 Operation impossible: lock roof - czynność niemożliwa - zablokowany dach

131 Operation of roof impossible: boot open - praca dachu niemożliwa - otwarty bagażnik ( dot.modeli typu cabriolet)

132 Operation of roof impossible: screen not in place - praca dachu niemożliwa, (okno?) nie jest na właściwym miejscu ( dot.modeli typu cabriolet)

133 Operation of roof impossible: speed too high - praca dachu niemożliwa - zbyt duża prędkość ( dot.modeli typu cabriolet)

134 Overtaking assistance faulty. - uszkodzenie wspomagania wyprzedzania

135 Overtaking assistance system faulty - uszkodzenie systemu wspomagania wyprzedzania

136 Parking assistance system faulty - awaria systemu parkingowego (zbliżeniowego)

137 Parking asst. system deactivated. - system parkingowy wyłączony

138 Parking lamps activated - aktywne oświetlenie parkingowe

139 Parking lights activated. - włączone światła parkingowe

140 Passenger airbag switched off. - wyłączona poduszka pasażera

141 Passenger's airbag deactivated - wyłączona poduszka (Air-bag) pasażera

142 Power steering faulty - awaria układu wspomagania kierownicy

143 Press footbrake and set gear lever to 'N' - wcisnąć hamulec (zasadniczy) i ustawić bieg na pozycję N (neutral)

144 Prolonged starting in progress. - trwa przedłużona procedura uruchamiania

145 Puncture(s) in tyres detected - wykryto przebicie opony

146 Put auto box in 'P' position. - ustaw bieg skrzyni automatycznej w położeniu 'P'

147 Put automatic gearbox in 'P' position - ustaw (automatyczną) skrzynię biegów w pozycji P

148 R. hand brake light bulb fault. - uszkodzenie prawej żarówki świateł stopu

149 Rain sensor faulty - awaria czujnika deszczu

150 RDS activated - RDS aktywny (Radio Data System)

151 Rear cent. passenger seatbelt unfastened - nie zapięte pasy "tylnego środkowego" pasażera

152 Rear cent. pass. seatbelt fastened. - zapięty pas tynego środkowego pasażera

153 Rear left hand door open. - otwarte tylne lewe drzwi

154 Rear LH & CENT pass. seatbelts fastened. - zapięte tylne pasy pasażera: lewy i środkowy

155 Rear LH & RH pass. seatbelt is fastened. - zapiete tylne pasy pasażera: lewy i prawy

156 Rear LH passenger seatbelt fastened. - zapięty pas tylnego lewego pasażera

157 Rear LH passenger seatbelt unfastened - nie zapięte pasy "tylnego lewego" pasażera

158 Rear LH passenger seatbelt unfastened. - niezapięte pasy tylnego lewego pasażera

159 Rear LH sliding door faulty. - uszkodzenie tylnych lewych drzwi przesuwnych

160 Rear parking asst. system faulty. - uszkodzenie tylnego systemu wspomagania parkowania

161 Rear passenger seatbelts fastened. - zapięte pasy tylnych pasażerów

162 Rear RH & CENT pass. seatbelts fastened. - zapięte pasy tylnych pasażerów: prawy i srodkowy

163 Rear RH pass seatbelt unfast. - niezapięty pas tylnego prawego pasażera

164 Rear RH pass. seatbelt fastened. - zapięty pas tylnego prawego pasażera

165 Rear RH passenger seatbelt unfastened - nie zapięte pasy "tylnego prawego" pasażera

166 Rear RH passenger seatbelts fastened. - zapięte pasy tylnego pasażera

167 Rear right hand door open. - otwarte tylne prawe drzwi

168 Rear screen open. - otwarte tylne okno ?

169 Rear seatbelts fastened. - zapięte tylne pasy

170 Rear. LH pass. seatbelt fastened. - zapięty tylny lewy pas pasażera

171 Regional stations preference(REG) mode activated - włączony tryb preferencji stacji lokalnych (REG)

172 Regional stations preference(REG) mode deactivated - wyłączony tryb preferencji stacji lokalnych (REG)

173 Reminder: Lane monitoring inactive - Przypomnienie: nieaktywny system śledzenia pasa ruchu

174 Remote control battery flat - padnięta bateria w pilocie

175 Remote control battery low - słaba bateria w pilocie

176 Remote control not detected - pilot nie został wykryty

177 Remote control of battery is spent - bateria w pilocie zużyta

178 Reversing light bulb(s) faulty - uszkodzenie żarówki(ek) cofania

179 Right hand brake light bulb faulty - przepalona żarówka prawego "STOP"-u

180 Right hand reversing light bulb faulty - uszkodzenie prawej żarówki cofania

181 Right rear sliding door faulty - Awaria (odsuwanych) tylnych prawych drzwi (P806)

182 Risk of black ice - ryzyko gołoledzi, oblodzenia

183 Risk of FAP clogging - ryzyko zatkania się filtra FAP

184 Risk of ice. - ryzyko wystąpienia gołoledzi

185 Risk of particle filter clogging - ryzyko zatkania się filtra cząstek stałych

186 Roof frame fault - awaria ramy dachu

187 Roof mechanism faulty. - uszkodzenie mechanizmu dachu

188 Roof mechanism not locked - mechanizm dachu niezabezpieczony

189 Roof open. - dach otwarty

190 Roof operation - mechanizm dachu w użyciu

191 Roof operation complete - zamknięcie / otwarcie dachu ukończone

192 Roof operation impossible: boot net not in position. - niemożliwe otwarcie / zamknięcie dachu : siatka w bagażniku w złym połozeniu

193 Roof operation impossible: boot open. - niemożliwe otwarcie / zamknięcie dachu : otwarty bagażnik

194 Roof operation impossible: cassette not locked - praca dachu niemożliwa - niezablokowana kaseta(?)

195 Roof operation impossible: external temperature low - praca dachu niemożliwa - niska temperatura zewnętrzna

196 Roof operation impossible: Lock roof. - praca dachu niemożliwa - zatrzaśnij dach ?

197 Roof operation impossible: roof locked - praca dachu niemożliwa - dach zablokowany

198 Roof operation impossible: screen open - praca dachu niemożliwa - otwarty szyberdach ?

199 Roof operation impossible: speed too high. - praca dachu niemożliwa: za wysoka prędkość

200 Roof operation incomplete - nie ukończone zamykanie/otwieranie dachu

201 Screen washer fluid level low - niski poziom płynu do spryskiwaczy

202 Seat belt(s) fastened. - pasy bezpieczeństwa zapięte

203 Seatbelt(s) not fastened - nie zapięte pasy kierowcy

204 Self locking doors activated - automatyczne blokowanie drzwi aktywne

205 Self locking doors deactivated - automatyczne blokowanie drzwi nieaktywne

206 Shock sensor faulty - awaria czujnika wstrząsu

207 Side airbag faulty - awaria bocznych Air-bagów

208 Sidelight bulb(s) fault - przepalona żarówka postojowa

209 Sidelights left on - zostawione światła włączone

210 SIM Card missing or poorly inserted - brak lub niewłaściwie włożona karta SIM

211 Space measuring system faulty - błąd pomiaru systemu zbliżeniowego

212 Sport suspension mode activated - tryb zawieszenia sportowego aktywny

213 Start impossible: unlock steering - uruchomienie niemożliwe: odblokuj kierownicę

214 Starting phase has failed (consult handbook) - Faza uruchomienia zakończona niepowodzeniem (skonsultuj się z instrukcją)

215 Starting phase has failed. - Faza uruchomienia zakończona niepowodzeniem

216 STOP - START faulty. - awaria systemu Stop & Start (system automatycznie wyłączający silnik w korkach, występuje np.. w Citroenie C2)

217 Stop & Start activated - system Stop & Start włączony

218 Stop & Start available. - dostępny system Stop & Start

219 Stop & Start deactivated - system Stop & Start wyłączony

220 Stop & Start deferred - uruchomienie systemu Stop & Start odłożone na później

221 Stop lamp test: brake gently - test świateł stopu: zahamuj delikatnie

222 STOP; START system faulty - awaria systemu Stop & Start

223 Suspension faulty - awaria układu zawieszenia

224 Suspension faulty max v speed :90 km/h - awaria zawieszenia; max prędkość 90km/h

225 Suspension pressure faulty - błąd (niewłaściwe) ciśnienia zawieszenia

226 Top up engine coolant level - kontrolka minimalnego poziomu płynu chłodzącego, dolej płynu

227 Traffic message(TA) mode activated - informacja o korkach aktywowana

228 Traffic message(TA) mode deactivated - informacja o korkach nieaktywna

229 Tyre pressure normal. - ciśnienie w oponach w normie

230 Tyre pressure not monitored. - wyłączone śledzenie ciśnienia w oponach

231 Tyre pressure to low - za małe ciśnienie w oponach, dla samochodów z czujnikami ciśnienia

232 Tyre pressure(s)not monitored - ciśnienie opon nie jest monitorowane

233 Tyre puncture(s) detected - wykryto przebicie opony

234 Unblock disel filter - zapchany filtr FAP

235 Use Stop & Start - użyj systemu Stop & Start

236 Stop & Start available - Stop & Start dostępny

237 Water in diesel filter. - woda w filtrze oleju napędowego

238 Water presence in the diesel filter - stwierdzona obecność wody w filtrze oleju

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Logowanie dynamiczne silnika (M)JTD za pomocą VAG KKL/ELM 327 i Fiat Ecu Scan by Hipo

Instrukcja w oparciu o polską wersję językowa FES 2.6

Ze względów bezpieczeństwa należy zadbać o pomoc drugiej osoby, albo do prowadzenia samochodu albo do obsługi komputera.

- uruchamiamy FES'a i jeśli wcześniej tego nie zrobilismy to wciskamy klawisz F9 w celu skonfigurowania języka aplikacji i interfejsu jaki używamy

- natępnie z listy modeli wybieramy nasz, wybieramy odpowiedni silnik, wybieramy łączenie się ze sterownikiem silnika i wciskamy (F10 ) Połącz, oczywiście silnik mamy odpalony

- przechodzimy do zakładki parametry ( F4 ), wybieramy parametry które wpływają na pracę silnika i jego moc a także za 99% problemów ogólnie czyli :

1) obroty silnika (engine speed)

2) docelowe cisnienie doładowania (desiret boost presure mbar)

3) zmierzone ciśnienie doladowania (boost presure mbar)

4) docelowa masa powietrza ( desiret intake air quantity mg/i)

5) zmierzona masa powietrza ( intake air quantity mg/i)

6) otwarcie zaworu overboost ( boost control % )

7) otwarcie zaworu EGR ( egr duty cycle %)

8) ciśnienie paliwa CR ( fuel pressure bar )

9) 10) itd... korkcje dawki na poszczególnych cylindrach od 1 do 4 ( inj. correction cyl. 1, 2 itd mm^3/i) ( dostępne tylko przy silnikach multijet)

Uwaga !!!

Im wiecej parametrów na raz wybierzemy w FES tym mniejszą rozdzielczość ( ilość próbek w jednostce czasu) otrzymamy. Zatem aby rozsadnie zrobić log należy wybierać góra 4-5 parametrów na raz. W praktyce oznacza to że np logujemy boost i przepływ a na korekcje wtrysków, prace ogr czy overboost musimy wykonywac kolejne przejazdy tym samym odcinkiem testowym aby uzyskać rzeczywiste dane.

Jak już wybierzemy parametry które nas interesują to przechodzimy do zakładki Wykres (F5). Wyjeżdzamy na długą, prostą i pustą drogę na której możemy bezpiecznie osiągnąć wysoką prędkość, logowanie przeprowadzamy jadąc na 4biegu od 1,5 do 4,5tyś obr/min. Ważne że jak już zaczniemy logowanie to gaz trzymamy do spodu bez żadnych przerw, inaczej nasz log będzie nic nie warty.

Jak już jesteśmy gotowi to nasz kierowca albo my rozpędzamy auto, wrzucamy 4bieg przy 1,5k obr/min gaz idzie w podłoge a operator komputera wciska Start (F10). Gdy osiągniemy zadane obroty w okolicach 4,5 tyś ( może być i 4k bo warunki mało gdzie pozwalają na takie przejazdy) to wciskamy Stop (F10) a kierowca hamuje.

Teraz żeby wyeksportować dane do pliku CSV ( pełna wersja FEs niestety) gdzie będą one przejrzyste, pod wykresem mamy rozwijalne okienko PLIK w którym jest rozwijalna lista z plikami, przy pierwszym logu domyslnie jest to <file1> przy drugim <file2> itd. Wybieramy plik który przechowuje nasze dane, po wyborze wykres pokazuje nasze dane i aktywny robi się przycisk E czyli eksport. Klikamy w niego i zapiasujemy nasz plik pod jakąś nazwą przykładowo log 4bieg, potwierdzamy, zamykamy FESa i juz możemy wrzucić plik na forum w celu postawienia diagnozy, wyszydzenia itp itd hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.