MariuszM Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 Trochę sobie czytam o ESP - cóż pierwsze auto z tym "strażnikiem". Ale dopiero teraz - pierwszy raz - natknąłem się na inormację, iż ESP dociskając klocki do tarczy - osusza tarcze hamulcowe. Tutaj fragment z linku: Kiedy jedziemy w deszczu i włączamy wycieraczki, ESP dba o nasz układ hamulcowy, (...)delikatnie dopycha klocki do tarcz hamulcowych, osuszając je Trochę mnie to zaskoczyło. Czy istotnie ESP tak czyni? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
amazaque Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 > Trochę mnie to zaskoczyło. Czy istotnie ESP tak czyni? Skoro piszą, to widocznie tak czyni. Może to być podyktowane koniecznością utrzymania suchości tarcz do prawidłowego działania układu, co wydaje się być logiczne chociaż ogólnie bez sensu. Przypomniało mi się, że stare Polonezy miały to chyba wbudowane fabrycznie , przynajmniej moje i inne mi znane . Permanentnie osuszały tarcze stale dociskając do nich klocki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BoRuCh Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 > Trochę sobie czytam o ESP - cóż pierwsze auto z tym "strażnikiem". > Ale dopiero teraz - pierwszy raz - natknąłem się na inormację, iż > ESP dociskając klocki do tarczy - osusza tarcze hamulcowe. > Tutaj fragment z linku: > Kiedy jedziemy w deszczu i włączamy wycieraczki, ESP dba o nasz układ > hamulcowy, (...)delikatnie dopycha klocki do tarcz hamulcowych, > osuszając je > Trochę mnie to zaskoczyło. Czy istotnie ESP tak czyni? dlatego w autach z ESP klocki są często do wymiany już po 30kkm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Set Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 > Tutaj fragment z linku: > Kiedy jedziemy w deszczu i włączamy wycieraczki, ESP dba o nasz układ > hamulcowy, (...)delikatnie dopycha klocki do tarcz hamulcowych, > osuszając je > Trochę mnie to zaskoczyło. Czy istotnie ESP tak czyni? nie pamiętam czy ESP czy ABS, ale w nowych systemach hamulcowych jest to zintegrowane z czujnikiem deszczu jeszcze bardziej będziesz zaskoczony komunikatem po 20tyś km, ze klocki są do wymiany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chris_66 Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 > dlatego w autach z ESP klocki są często do wymiany już po 30kkm na szczęście nie ja płacę do tego ESP jest mądzrzejsze od kierowcy przez co na mokrej drodze parę razy próbowało wyprowadzić mnie do lasu mam dosyć tego elektronicznego gówna Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
leszcz Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 oczywiscie ze jest cos takiego, ale niejest to funkcja ktora ma miejsce w kazdym aucie ktore ma ESP z tego co kojarze to chyba mercedes pierwszy to wprowadzil i stosowal w swoich autach zreszta, jak auto by takie cos mialo to producenci napewno by sie tym chwalili skoro chwala sie ze auto ma podgrzewanie tylnej szyby, lustwrka zewnetrzne itp. to nieopusiliby okazji zeby dopisac jeszcze jedna opcje do listy wyposazenia pozdr. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dyrman Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się zużywają? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tjet Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 NIE , W Bravo mam nalatane 30 tys. km przy wymianie na zimówki stwierdziłem że klocki są jeszcze mniej więcej w połowie. Więc wydaje mi się że 50 tys.na jednym komplecie da rade. W A-klasie też nie zauważyłem żeby klocki szybko się kończyły. No ale nią żona śmiga więc raczej auto jeździ delikatnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
chris_66 Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? owszem ale nie jestem pewien czy to zasługa ESP Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
scott Napisano 9 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? nie, jezeli umie sie jezdzic z ESP, a nie walczy i mowi ze to gowno Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > sensu. Przypomniało mi się, że stare Polonezy miały to chyba > wbudowane fabrycznie , przynajmniej moje i inne mi znane . > Permanentnie osuszały tarcze stale dociskając do nich klocki. Aż tarcze były fioletowe Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 tak jak z każdym systemem, z ESP też trzeba umieć jeździć. Trzeba znać jego wady i zalety żeby się nie zdziwić kiedy zadziała nam wtedy kiedy tego nie chcemy. To fakt że dla wprawnego kierowcy system częściej przeszkadza niż pomaga ale takich kierowców jest coraz mniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tdm Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > nie pamiętam czy ESP czy ABS, ale w nowych systemach hamulcowych jest > to zintegrowane z czujnikiem deszczu > jeszcze bardziej będziesz zaskoczony komunikatem po 20tyś km, ze > klocki są do wymiany po spryskaniu szyby ESP tez dociska klocki? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Keryp_ Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > po spryskaniu szyby ESP tez dociska klocki? Trzeba uważać przy wyprzedzaniu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 Nie, 40kkm i ze 2/3 klocków jeszcze jest. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Set Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > po spryskaniu szyby ESP tez dociska klocki? dopytam się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Keryp_ Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > po spryskaniu szyby ESP tez dociska klocki? cytat z linki: Quote: Kiedy jedziemy w deszczu i włączamy wycieraczki, ESP dba o nasz układ hamulcowy, aby był gotowy do natychmiastowego działania. System delikatnie dopycha klocki do tarcz hamulcowych, osuszając je. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sibui Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? Te same auta, ten sam model, kolorem praktycznie się różnią. Wszystkie z ESP. W jednych klocki co 20 komplet, w innych do 50 dojeżdżają przody, tyły jeszcze lepiej. 100% user-dependent. Edit: Prostą korelację częstotliwości wymian klocków z częstotliwością wymian opon też zauważyłem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sibui Napisano 10 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2008 > Trochę mnie to zaskoczyło. Czy istotnie ESP tak czyni? Nie każdy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
natek Napisano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 11 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? nie, mi ostatnio wytrzymały ok 50 kkm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luki Napisano 11 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 11 Grudnia 2008 > oczywiscie ze jest cos takiego, ale niejest to funkcja ktora ma > miejsce w kazdym aucie ktore ma ESP z tego co kojarze to chyba > mercedes pierwszy to wprowadzil i stosowal w swoich autach > zreszta, jak auto by takie cos mialo to producenci napewno by > sie tym chwalili skoro chwala sie ze auto ma podgrzewanie > tylnej szyby, lustwrka zewnetrzne itp. to nieopusiliby okazji > zeby dopisac jeszcze jedna opcje do listy wyposazenia Zgadza się. Mercedes opracował i po raz pierwszy zastosował system SBC będący sporym rozwinięciem ESP, który realizował tę funkcję jako pierwszy. Po wielu problemach z tym systemem Mercedes wycofuje się z jego stosowania (w modelu W211 już nie ma), natomiast część funkcji trafiła do tradycyjnego ESP. Z całą pewnością także w autach innych producentów stosujących system ESP takie udogodnienia zaczną się stopniowo pojawiać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dyrman Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 Wow, jaki odzew Czyli wniosek nasuwa się taki, że nawet jeśli ESP trochę przyspiesza zużycie klocków, to i tak czynnikiem decydującym o ich trwałości jest styl jazdy kierowcy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 Podejrzewam, że największy wpływ ma właśnie styl jazdy kierowcy. Co prawda ojcu w Astrze klocki starczyły na 60kkm, a w Thalii ma 3 komplet przy 43kkm. Więc w pewnym sensie zależy od samochodu też... a dokładnie jak działają zaciski... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dyrman Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 No ta, pewnie też od konkretnego modelu i producenta klocków, a także od tego czy auto jeździ głownie w trasie, czy w mieście. Apropos całej tej dyskusji, zajrzałem do mojego skrupulatnie prowadzonego zeszyciku serwisowego i okazało się że moje klocki mają juz nastukane 55 kkm i nie wykazują objawów "kończenia się". To chyba niezły wynik jak na zamienniki, zważywszy że fabryczne klocki w Astrach G wytrzymywały ludziom ok. 60-80 kkm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 To zależy od wielu czynników i w zasadzie jest nieporównywalne między przypadkami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Herbatnik Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 > na szczęście nie ja płacę > do tego ESP jest mądzrzejsze od kierowcy przez co na mokrej drodze > parę razy próbowało wyprowadzić mnie do lasu > mam dosyć tego elektronicznego gówna moze zepsute jest jezdzilem autkami z ESP i nigdy, przenigdy nie chcialo zrobic czegos glupiego A zima to nawet pare razy skubane chcialem przechytrzyc i ciezko bylo... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sibui Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 > Z całą > pewnością także w autach innych producentów stosujących system > ESP takie udogodnienia zaczną się stopniowo pojawiać. W pewnym sensie tego typu rozwiązanie występuje w funkcjach pre-crash - jeżeli sprzęt rozpoznaje zbliżanie się sytuacji kolizyjnej, to (wg katalogów) "przygotowuje układ hamulcowy do gwałtownego hamowania" - może być to też jednym z objawów, takie "dotknięcie" klockami do tarcz, aby zminimalizować czas reakcji układu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
komor Napisano 12 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? przy 45 serwis zaproponował wymianę, myślę że jeszcze 10 kkm jeździłoby autko bez żadnego ale, trochę mięska jeszcze miały. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? Toledo II z ESP mam go od nowosci fabryczne klocki i tarcze z przodu wytrzymaly (trzeba bylo razem wymieniac bo tarcze byly na granicy dopuszczalnej grubosci) 120kkm !!!!!!!!!!!!! - powaznie nie moglem w to uwierzyc do tego stopnia ze po 80kkm pojecham na stacje kontoli aby sprawdzili sile hamowania - wszystko wzorowo. tylne klocki po 70kkm wymagaly wymiany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? O wiele wazniejszy jest tu styl jazdy oraz to z jakiej mieszanki sa fabryczne klocki, niz to czy jest ESP czy nie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > na szczęście nie ja płacę Chcesz powiedziec, ze 30kkm dla klockow to malo??? Moim zdaniem to bardzo duzo...nigdy w zadnym aucie przednie nie wytrzymaly mi wiecej niz 20kkm. > mam dosyć tego elektronicznego gówna A tu sie zgodze. Dobre jest jak chce sie po prostu jechac dlatego musi byc 100% wylacznik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
komor Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > Toledo II z ESP mam go od nowosci To znaczy że Seat stosuje metal zamiast materiały ściernego Tward klocki jak cholera musiałby być że piłowany całą tarcze przy okazji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > To znaczy że Seat stosuje metal zamiast materiały ściernego > Tward klocki jak cholera musiałby być że piłowany całą tarcze przy > okazji dokaldnie ale nie narzekalem na jakosc chamowania. teraz jest zestaw klocek + tarcza ATE i tez jest ale klocek wyraznie mocniej pyli na felge Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hektor Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > Toledo II z ESP mam go od nowosci > fabryczne klocki i tarcze z przodu wytrzymaly (trzeba bylo razem > wymieniac bo tarcze byly na granicy dopuszczalnej grubosci) > 120kkm !!!!!!!!!!!!! - powaznie nie moglem w to uwierzyc do tego > stopnia ze po 80kkm pojecham na stacje kontoli aby sprawdzili > sile hamowania - wszystko wzorowo. > tylne klocki po 70kkm wymagaly wymiany ale to jeszcze zalezy jak hamujesz... albo delikatnie sie poslugujesz hamulcem albo heblujesz po calosci Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Luki Napisano 13 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2008 > Toledo II z ESP mam go od nowosci > fabryczne klocki i tarcze z przodu wytrzymaly (trzeba bylo razem > wymieniac bo tarcze byly na granicy dopuszczalnej grubosci) > 120kkm !!!!!!!!!!!!! - powaznie nie moglem w to uwierzyc do tego > stopnia ze po 80kkm pojecham na stacje kontoli aby sprawdzili > sile hamowania - wszystko wzorowo. > tylne klocki po 70kkm wymagaly wymiany Dla grupy VW klocki hamulcowe produkuje m.in. firma Pagid. Klocki tej firmy są bardzo twarde - gorzej hamują, tarcze się szybciej zużywają za to trwałość mają niesamowitą. Ja wolę jednak coś bardziej miękkiego. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lesiu_Zett Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 > Pytanie do osób mających ESP - faktycznie klocki tak szybko się > zużywają? ESP niekoniecznie. Większy wpływ tutaj na zuzywanie się klocków ma ASR. W mocniejszych autach lub zimą kazde większe wciśnięcie gazu objawia się radosnym mruganiem kontrolki asr a to znaczy, ze system dohamowuje sobie koło ktore własnie straciło przyczepność. To niszczy klocki, Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 > ESP niekoniecznie. Większy wpływ tutaj na zuzywanie się klocków ma > ASR. W mocniejszych autach lub zimą kazde większe wciśnięcie > gazu objawia się radosnym mruganiem kontrolki asr a to znaczy, > ze system dohamowuje sobie koło ktore własnie straciło > przyczepność. To niszczy klocki, ASR nie hamuje, tylko zmniejsza obroty. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sibui Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 > ASR nie hamuje, tylko zmniejsza obroty. Dokładniej, to ODEJMUJE GAZU. Absolutnie nie oznacza to zmniejszania obrotów - auto dalej przyspiesza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 > Dokładniej, to ODEJMUJE GAZU. > Absolutnie nie oznacza to zmniejszania obrotów - auto dalej > przyspiesza. W wiekszosci przypadkow to raczej owo odjecie jest takie, ze auto przez ta chwile ani nie zwalnia, ani nie przyspiesza... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rozi Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 > ASR nie hamuje, tylko zmniejsza obroty. zależy, bo teraz w Skodzie rzeczywiście ingeruje w silnik natomiast prosty system w Punto harczał mi hamulcami Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 30kkm to mało, mi robią w granicach 60kkm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kravitz Napisano 15 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2008 > ASR nie hamuje, tylko zmniejsza obroty. Tak jak napisal Rozi. Zależy od auta. W Punto 2 hamuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lesiu_Zett Napisano 16 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > Tak jak napisal Rozi. Zależy od auta. > W Punto 2 hamuje. dokładnie, u mnie w Stilo wg instrukcji jezeli jednoz kół traci przyczepność to jest dohamowywane, a jezeli dwa koła stracą przyczepność to przepustnica się przymyka/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MariuszM Napisano 16 Grudnia 2008 Autor Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > dokładnie, u mnie w Stilo wg instrukcji jezeli jednoz kół traci > przyczepność to jest dohamowywane, a jezeli dwa koła stracą > przyczepność to przepustnica się przymyka/ Ale czy hamowanie nie występuje jako funkcja ESP? Wydaje mi się, że gdy nie ma ESP - to nie ma też dohamowywania = dohamowywanie realizuje ESP, nie ASR. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 16 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > 30kkm to mało, mi robią w granicach 60kkm. Albo lagodnie jezdzisz, albo te klocki ze strasznie twardej mieszanki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiekwaw Napisano 16 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > Ale czy hamowanie nie występuje jako funkcja ESP? > Wydaje mi się, że gdy nie ma ESP - to nie ma też dohamowywania = > dohamowywanie realizuje ESP, nie ASR. zalezy od auta, u mnie w O1 nie było ESP a był ASR z EDS i to EDS dohamowywał jedno z kół, a ASR standardowo ograniczał moc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiekwaw Napisano 16 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > W wiekszosci przypadkow to raczej owo odjecie jest takie, ze auto > przez ta chwile ani nie zwalnia, ani nie przyspiesza... ciekawe wrażenie jak stoimy na środku skrzyżowania z gazem w podłodze Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
komor Napisano 16 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > ciekawe wrażenie jak stoimy na środku skrzyżowania z gazem w podłodze No właśnie sam nie wiem jak robi w w avensisie T25 po FL, coś rzęzi, napewno ogranicza moc na koła, ale czy hamuje ... Przyspiesza szybko jak się da buta w podłogę przy włączonym ASR Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiekwaw Napisano 16 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2008 > No właśnie sam nie wiem jak robi w w avensisie T25 po FL, coś rzęzi, > napewno ogranicza moc na koła, ale czy hamuje ... > Przyspiesza szybko jak się da buta w podłogę przy włączonym ASR w Octavii na serii tez w miarę się ogarniał głównie na suchym czyli jak nie był potrzebny ale powiedzmy, że póki miała seryjną moc to z grubsza się sprawdzał później jak się chciało szybciej pojechać to lepiej było go zawczasu wyłaczyć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 17 Grudnia 2008 Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2008 Ale tak jak i ESP, tak i ASR korzystają z tego samego... czujników i pompy ABS'u. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.