Skocz do zawartości

Luz półosi napędowych


Nubirski

Rekomendowane odpowiedzi

Czy półosie napędowe powinny mieć luz wzdłużny? Gdy uchwycę jedną, czy drugą i poruszam od przegubu do przegubu oś ma luz. Mechanik mówi, że tak ma być, ale mi to zdaje się, że tłucze mi podczas jazdy w podwoziu i przenosi drgania na kierownicę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy półosie napędowe powinny mieć luz wzdłużny? Gdy uchwycę jedną,

> czy drugą i poruszam od przegubu do przegubu oś ma luz. Mechanik

> mówi, że tak ma być, ale mi to zdaje się, że tłucze mi podczas

> jazdy w podwoziu i przenosi drgania na kierownicę...

Luz wzdłużny ma być. Jakby go skasować to półosie by się pogięły, albo zawieszenie musiałoby być sztywne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak by się pogięły, skoro są jeszcze wahacze... sztywne?

Zrób kolego eksperyment. Dwa ołówki w dłoń. Jeden oprzyj o palec a drugi miedzy palce. Teraz drugą dłonią złap tak by nie mogły się poruszać względem siebie i poruszaj dłońmi góra dół. Będziesz miał obraz zachowania układu wahacz półoś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A to jak się dokręci nakrętkę półosi, to będzie się w piaście półoś

> ruszała??

W piaście raczej nie powinna, tyle co na przegubie, aczkolwiek gdy one są sprawne to luzów nie mają. Luz półosi będziesz miał od strony przegubu w skrzyni, tam masz inny całkiem przegub.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W piaście raczej nie powinna, tyle co na przegubie, aczkolwiek gdy

> one są sprawne to luzów nie mają. Luz półosi będziesz miał od

> strony przegubu w skrzyni, tam masz inny całkiem przegub.

luz nie wystepuje na polaczeniu przegub-piasta czy przegub-skrzynia tylko na przegubue / wewnatrz przegubu. Wynika to z jego budowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgadza się ale czy nie ma tam jakiejś sprężynki, która utrzymuje

> półośkę żeby wzdłużnie nie waliła?

Ale przecież na na wieloklinie nie ma (nie powinno być) żadnego luzu.

Od nakrętki przez piastę, tarcze hamulcowe, przegub do końca półośki wszystko jest sztywne bez luzów. Luz masz w wewnętrznym przegubie. Nie wiem jak w innych autach ale np w tico przed wypadnięciem niby główki z tej kopułki trzyma jedynie osłona gumowa, nie ma żadnych sprężynek. Jest ona na tyle sztywna że nie powinno Ci się nic trzaskać.

Możesz zobaczyć, czy czasem nie masz luzu poprzecznego na wewn przegubie. Gdyby zaś tu były luzy słyszałbyś i czuł taki lekki kop podczas ruszania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgadza się ale czy nie ma tam jakiejś sprężynki, która utrzymuje

> półośkę żeby wzdłużnie nie waliła?

u mnie jest tak: przegub do piasty na sztywno dokręcony, zaś półoś do przegubu wchodzi na wieloklinie i jest ustalana pierścieniem osadczym Segera. tyle tylko że w lewym przegubie z rowka oraz z pierścienia nic nie zostało i wtedy faktycznie półoś miała luz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> u mnie jest tak: przegub do piasty na sztywno dokręcony, zaś półoś do

> przegubu wchodzi na wieloklinie i jest ustalana pierścieniem

> osadczym Segera. tyle tylko że w lewym przegubie z rowka oraz z

> pierścienia nic nie zostało i wtedy faktycznie półoś miała luz.

Czyli ten pierścień jest odpowiedzialny za luz , czy jego brak ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jego brak powoduje powstanie luzu. na obrazku pierścień to nr 3.

Czyli ten luz to jednak wada, a nie że tak ma być, jak sugerują niektórzy tutaj... Jakim cudem tego pierścienia może być brak, skoro całość jest w gumowej nieuszkodzonej osłonie??? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli ten luz to jednak wada, a nie że tak ma być, jak sugerują

> niektórzy tutaj...

piszę o rozwiązaniu, z którym mam do czynienia. czy w innych konstrukcjach nie powinno być luzu... hmm.giftego nie wiem. jeśli możesz to zobacz na rysunku swojego wozu, jak to jest poukładane.

>Jakim cudem tego pierścienia może być brak,

> skoro całość jest w gumowej nieuszkodzonej osłonie???

powiem tyle, że ten przegub dawał wyraźne oznaki zużycia. poprzedni właściciel wymieniając osłonę gumową od strony skrzyni odkręcił i zakręcił nakrętkę piasty przecinakiem... boje_sie.gif tak, dał tą samą zmasakrowaną nakrętkę screwy.gif a ja przegub po wymianie otworzyłem i części pierścienia jak i oderwanych fragmentów wewnętrznej bieżni przegubu (samego rowka na pierścień) nie odnalazłem - smar przebrałem palcami i nic. guma była cała. zostały zmielone? hmm.gif i do dzisiaj się zastanawiam, co tam się stało i jakich sił musiał ktoś użyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdyby zaś tu były luzy słyszałbyś i czuł taki lekki

> kop podczas ruszania.

No więc u mnie luz jest, bo sprawdzałem na podnośniku. Chwyciłem za drążek półosi i poruszałem od przegubu do przegubu i drążek się rusza, luz na ok. 1 cm. Ponieważ zregenerowałem maglownicę, mam nowe wahacze, wałek pośredni, wymienione tuleje stabilizatora i łączniki, a mimo to najdrobniejsza nierówność na drodze skutkuje drganiami kierownicy i jej uskokami podsuwa mi to myśl, że ów luz powoduje ruchy boczne kół na półosiach w granicach tego luzu, co oddziaływuje na końcówki drążków kierowniczych, które są sztywno, a te na kierownicę, która drży i uskakuje w rytm pojawiających się nierówności i podskakiwania kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a mimo to najdrobniejsza nierówność na drodze skutkuje

> drganiami kierownicy i jej uskokami podsuwa mi to myśl, że ów

> luz powoduje ruchy boczne kół na półosiach

Tylko, że półosie nie są elementem zawieszenia, więc nie mają wpływu na "boczne" ruchy kół. Jakieś drgania mogą przekazywać uszkodzone przeguby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko, że półosie nie są elementem zawieszenia, więc nie mają wpływu

> na "boczne" ruchy kół. Jakieś drgania mogą przekazywać

> uszkodzone przeguby.

Mimo, iż "dełu" wyżej Lanosa to szrot, nie sądzę by po wymianie wahaczy dalsze drgania były spowodowane uszkodzonymi fabrycznie przegubami. Chociaż, maglownicę niby nową i fabryczną zamontowano mi uszkodzoną... Do tego stopnia, że mimo regeneracji kierownica bywa, że nie ma powrotu, haczy się i auto kręci się w kółko. Chyba niedługo pozbędę się tego syfa... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko, że półosie nie są elementem zawieszenia, więc nie mają wpływu

> na "boczne" ruchy kół. Jakieś drgania mogą przekazywać

> uszkodzone przeguby.

Odgrzewam temat. Dla zainteresowanych zapinam niniejszy artykuł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.