Skocz do zawartości

T-Jet - zgłębiłem temat, swap raczej nierealny


Zuraw

Rekomendowane odpowiedzi

Wczoraj i dzisiaj porozmawialem sobie naprawde neizle obrytym elektronikiem fiata w robocie odnosnie t-jetow i mozliwosci okrojenia urzadzen jakie sa wymagane do przeszczepu i sprawa wyglada mocno nieciekawie z duzymi szansami na niepowodzenie. Ale po kolei.

W silnikach T-Jet zastosowano kilka modulow elektronicznych wspolpracujacych ze soba analogowo oraz cyfrowo. Najwazaniejsze z nich to sterownik silnika oraz body komputer. Komunikacja miedzy nimi odbywa sie dwukierunkowo przewodem dwuzylowym typu can, gdzie jeden przewod polaczony jest na poziomie wysokim H, drugi na poziomie niskim L, a sygnaly na magistrali sa typu roznicowego, to znaczy wartosc wyznaczona dla bitu jest roznica miedzy poziomami napiecia can-h i can-l.

Zadaniem body compa jest pobudzenie sieci, zas w przypadku awarii body kompa pobudzenie sieci nastepuje przez zestaw wskaznikow. Do tego dochodzi jeszcze wspolpraca z innymi jednostkami elektronicznymi, ktore lacza sie w wezly nalezace do dwoch stref:

- sieci C-Can do kontroli dynamicznej samochodu (o duzej predkosci): bus Can-H i Can-L

- sieci B-Can do sterowania funkcjami nadwozia (o malej predkosci): bus Can-A i Can-B

a obie sieci komunikacji can polaczone sa za pomoca bramki (gatewaya) do przesylania informacji wspolnych, ktora znajduje sie w body kompie.

I teraz tak. WAZNE! Poprzez siec C-Can body komp komunikuje sie SZEREGOWO z:

- centralka przekladni kierowniczej

- czujnikiem odchylenia (dla prostoty krotko: ESP czyli trakcji) jesli w taka wyposazony jest samochod

- centralka ABS/ESP

- sterownikiem silnika

- ROWNOLEGLE ew. centralka automatycznej skrzyni biegow

i dalej, poprzez steronik silnika sygnal podawany jest na wtryskiwacze

zas poprzez siec B-Can z:

- zestawem wskaznikow

- centralka Airbag

- centralka ukladu klimatyzacji

- centralka zespolu radia/nawigatora

- centralka bluetooth

- centralka czujnikow parkowania

- centralka sterowania siedzeniami

I teraz sedno sprawy dotyczace kontroli dynamicznej, czyli C-Can i body kompa. Mianowicie body komp w kazdym samochodzie ZAWSZE wyszukuje i komunikuje sie z:

- przekladnia kierownicza, zeby zweryfikowac kat skretu kol przednich celem wyliczenia roznicy obrotow pomiedzy poszczegolnymi kolami,

- centralka ABS, celem wyliczenia sredniej predkosci kol w polaczeniu z czujnikiem z przekladni keirowniczej - z tego wylicza predkosc samochodu (nie ma czujnika w skrzyni biegow)

do tego OPCJONALNIE z czujnikiem ESP oraz centralka automatycznej skrzyni biegow. Na schematach polaczenie to zaznaczone jest jako opcja i po protu omija czujnik ESP i czujnik skrzyni w pojazdach, ktore ich nie maja. Idac tym tropem pomyslalem sobie, ze moze "opcjonalnie" da sie ominac czujnik z przekladni kierowniczej i czujnik ABS podajac sygnal z body kompa bezposrednio poprzez sterownik silnika na wtryskiwacze. Okazuje sie, ze takie rozwiazanie nie jest mozliwe, poniewaz jesli body komp nie wykryje centralki z ktoregos z tych urzadzen przechodzi w tryb awaryjny, co objawia sie zalozeniem kaganca na sterownik silnika i brakiem mozliwosci jazdy powyzej zadanej predkosci (niestety nie pamietam jakiej, ale cos kolacze mi po glowie 80km/h).

Jesli wiec w jednych samochodach jest ESP a w innych nie, to skad body komp wie czy ma szukac jego centralki czy nie? Czy z tego wynika, ze mozna go programowac pod kontrketny samochod? Niestety nie. W przypadku koniecznosci wymiany body kompa zamawia sie juz zaprogramowany, dostosowany do wyposazenia danego samochodu, czyli czy ma ESP, automatyczna skrzynie i inne opcjonalne elementy.

Mowiac wprost - body komp musi wspolpracowac z przekladnia kierownicza i ABSem, a co za tym idzie, jesli ktos chce przeszczepiac t-jeta do innego samochodu musi go wyposazyc minimum w przekladnie kierownicza oraz system ABS, najlepiej z tego samego dawcy oraz zegary, o czym ponizej.

Tyle jesli chodzi o komunikacj wysokiej predksoci c-can.

W komunikacji niskiej predkosci b-can wystepuja wskazniki zegarow, ktorych rowniez nie da sie zamienic pomiedzy modelami, czy dac nawet z innego egzemplarza tego samego modelu, poniewaz sterownik silnika poprzez siec can laczy sie z body kompem i poprzez niego wysyla informacje o:

- temperaturze plynu chlodzacego silnik, ktora wysylana jest do zestawu wskaznikow, ktory steruje odpowiednim wskaznikiem i kontrolkami,

- obrotach silnikach, ktore sa wysylane do obrotomierza,

- minimalnym cisnieniu oleju

i z zegarow poprzez siec can i body compa otrzymuje sygnal predkosciomierza generowany przez centralke ABS.

Po tym wszystkim projekt wlozenia T-Jeta do malucha odpadl na 100% ze wzgledu na brak mozliwosci zastosowania ABS oraz zaadoptowania przekladni keirowniczej z dawcy. Jesli jednak ktos czuje sie na silach wlozyc to wszystko do cc/sc, sluze dodatkowymi informacjami i - w miare mozliwosci - schematami.

No i trzeba pamietac, ze wszystko musi pochodzic z tego samego dawcy - sterownik silnika, body komp, wiazki i zegary. Bo o takich drobiazgach jak wiazki czy pedal gazu i czujnik pedalu sprzegla nawet nie wspominam.

Ktos wciaz ma ochote na zabwe w szczepienie T-Jeta? cfaniaczek.gif

EDIT:

Mozna byloby podwiesic dla potomnych i ewentualnego rozwoju tematu i przelamywania kolejnych problemow. Moze komus sie w koncu uda wszystko ogarnac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku hybrydy z 1.4 16v jest dokladnie tak samo i z tymi samymi urzadzeniami laczy sie Body , a jak sam widzisz lincolna sej smiga wiec nie jest to tak jak piszesz ze jest niewykonalne owszem poziom trudnosci podpiecia takiego silnika w cento a np 1.2 8v to tak jakby porownac poziom nauki dziecka w szkole podstawowej a osoby chodzacej na studia.

Prawda jest taka ze silniki sa coraz bardziej skaplikowane i ze swapami bedzie coraz trudniej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W przypadku hybrydy z 1.4 16v jest dokladnie tak samo i z tymi samymi

> urzadzeniami laczy sie Body , a jak sam widzisz lincolna sej

> smiga wiec nie jest to tak jak piszesz ze jest niewykonalne

> owszem poziom trudnosci podpiecia takiego silnika w cento a np

> 1.2 8v to tak jakby porownac poziom nauki dziecka w szkole

> podstawowej a osoby chodzacej na studia.

> Prawda jest taka ze silniki sa coraz bardziej skaplikowane i ze

> swapami bedzie coraz trudniej

Tyle, ze hybryda 1.4 16v to "tylko" zmienne fazy rozrzadu sterowane w sposob mozna powiedziec wrecz prywmitywny w porownaniu do sterowania w t-jecie, o czym nie pisalem juz, bo to sprawa mniej wazna.

Dlatego sklaniam sie bardziej do zakupu 1.4 16v, nawet z GP wlasnie ze zmeinnymi fazami i uturbienia go. W opcji nizszej - zakup silnika bez zmiennych faz rozrzadu, np z pandy 100HP.

Przy okazji - ktos pamieta jakamoc ma 1.4 16v ze zmiennymi fazami rozrzadu z GP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> od strony elektroniki da sie to zrobić są elektronicy co zgra ci

> każdy moduł bądz wyczysci z tym nie ma problemu kwesta zostaj

> dużych kosztów i wsadzenia mechanicznego do małego samochodu

> tyle gratów

Z Body kompem nie jest tak hop-siup podobno, bo urzadzenia powiazane sa ze soba. Co innego z immo, ktory siedzi rowniez w body - tutaj cos mozna byloby porzezbic, bo immo jest urzadzeniem samodzielnym, neizaleznym od innych, wiec mozna byloby go wywalic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tyle, ze hybryda 1.4 16v to "tylko" zmienne fazy rozrzadu sterowane w

> sposob mozna powiedziec wrecz prywmitywny w porownaniu do

> sterowania w t-jecie, o czym nie pisalem juz, bo to sprawa mniej

> wazna.

> Dlatego sklaniam sie bardziej do zakupu 1.4 16v, nawet z GP wlasnie

> ze zmeinnymi fazami i uturbienia go. W opcji nizszej - zakup

> silnika bez zmiennych faz rozrzadu, np z pandy 100HP.

> Przy okazji - ktos pamieta jakamoc ma 1.4 16v ze zmiennymi fazami

> rozrzadu z GP?

chyba troche nie bardzo taki silnik by sie nadawał do turbo, ma inne słabsze bebechy w środku hmm.gif

i raczej nie wytrzyma tyle co wytrzymałby typowy słupek t-jetowski, że o stopniu sprężania już nawet nie wspominam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> chyba troche nie bardzo taki silnik by sie nadawał do turbo, ma inne

> słabsze bebechy w środku

> i raczej nie wytrzyma tyle co wytrzymałby typowy słupek t-jetowski,

> że o stopniu sprężania już nawet nie wspominam

Da rade bez problemu. Wiem, ze bez zmiennych faz juz lata jakies turbo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>widze ze nie wiesz o czym piszesz po pierwsze ten silnik nie ma zmiennych faz rozrzadu jedynie z grande punto star jet , druga sprawa dokladnie tak jak w t jecie wszystko idzie po canie i tak samo do body computera sa wszystkie elementy w aucie podpiete , przepustnica jest elektroniczna akurat tak sie sklada ze znam ten projekt od podszewki i juz rok temu nad tymi schematami siedzialem , takze zanim rozpoczniesz projekt zorientuj sie dobrze w temacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Da rade bez problemu. Wiem, ze bez zmiennych faz juz lata jakies

> turbo.

próbować można ok.gif jeździć też może będzie czemu nie. ale tak czy inaczej ja bym się skłaniał ku słupkowi z t-jeta, moim zdaniem jest wytrzymalszy i więcej można by wyciągnąć, wkońcu ten silnik był stworzony pod turbo właśnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Lubie takie konkrety Jesli zglebiles tak dokladnie temat to moze

> powiesz co charakteryzuje silnik o oznaczeniu 199A6000 oraz za

> co odpowiada element zamocowany na glowicy:

to jest czujnik fazy (tylko nie pamiętam jakiej) podejrzewam że fazy rozrządu, u mnie w 1.1 też coś podobnego jest ale nie doczytałem wksiążce za co on odpowiada.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to jest czujnik fazy (tylko nie pamiętam jakiej) podejrzewam że fazy

> rozrządu, u mnie w 1.1 też coś podobnego jest ale nie doczytałem

> wksiążce za co on odpowiada.

To jest silownik sterowny elektronicznie wykonujacy prace mechaniczna w postaci zmian cisnienia oleju pomiedzy komorami olejowymi pomiedzy kolem walka a walkiem. Inaczej mowiac odpowiada za zmiane faz rozrzadu. Opis mozna uproscic do ksztalu pzegubu polosi malucha, w ktorym silownik ten pompuje olej do wszystkich komor przed lopatkami walka, albo do komor za lopakammi walka zmieniajac kat walka w stosunku do kola. Mocne uproszczenie, ale chyba wyrazne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To jest silownik sterowny elektronicznie wykonujacy prace mechaniczna

> w postaci zmian cisnienia oleju pomiedzy komorami olejowymi

> pomiedzy kolem walka a walkiem. Inaczej mowiac odpowiada za

> zmiane faz rozrzadu. Opis mozna uproscic do ksztalu zabieraka

> polosi malucha, w ktorym silownik ten pompuje olej do wszystkich

> komor przed lopatkami walka, albo do komor za lopakammi walka

> zmieniajac kat walka w stosunku do kola. Mocne uproszczenie, ale

> chyba wyrazne.

a ta puszka przed kompem steruje zmianą długości dolotu ? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akurat tak sie sklada ze pokazujes silnik ktory ma nazwe STAR JET i jest tylko i wylacznie montowany w grande punto i on ma zmienne fazy i zmienna pojemnosc kolektora ssacego inne 1.4 16v nie posiadaja tych ukladow czyli motory z fiata idei punto 2 FL stilo bravo panda 500

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> akurat tak sie sklada ze pokazujes silnik ktory ma nazwe STAR JET i

> jest tylko i wylacznie montowany w grande punto i on ma zmienne

> fazy i zmienna pojemnosc kolektora ssacego inne 1.4 16v nie

> posiadaja tych ukladow czyli motory z fiata idei punto 2 FL

> stilo bravo panda 500

To, ze ten silnik wystepuje tylko w GP to akurat wiem. To ze akurat tylko ten silnik (199A6000) ma zmienne fazy rozrzady tez wiem. To, ze w innych modelach fiata, ktore wymieniles wystepuje silnik 169A3000 tez wiem. I to ze ten silnik nie ma zmiennych faz rowniez wiem. Ale nie wiem dlaczego tak wazne dla ciebie jest, ze to silnik star jet i dlaczego tak upierasz sie przy jego nazwie, jesli mowa jest o 1.4 16v a ten silnik do tej grupy nalezy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To, ze ten silnik wystepuje tylko w GP to akurat wiem. To ze akurat

> tylko ten silnik (199A6000) ma zmienne fazy rozrzady tez wiem.

> To, ze w innych modelach fiata, ktore wymieniles wystepuje

> silnik 169A3000 tez wiem. I to ze ten silnik nie ma zmiennych

> faz rowniez wiem. Ale nie wiem dlaczego tak wazne dla ciebie

> jest, ze to silnik star jet i dlaczego tak upierasz sie przy

> jego nazwie, jesli mowa jest o 1.4 16v a ten silnik do tej grupy

> nalezy?

Bo tak sie sklada ze ten silnik sie tak nazywa tak samo czemu nie piszesz 1.4 16v Turbo tylko piszesz caly czas T jet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo tak sie sklada ze ten silnik sie tak nazywa tak samo czemu nie

> piszesz 1.4 16v Turbo tylko piszesz caly czas T jet.

Bo 1.4 16v Turbo to T-Jet, a 1.4 16v nie? A jego opcja to 1.4 16v ze zmiennymi fazami rozrzadu? Nic do ciebie nie mam, tylko po prostu nie rozumiem jakie znaczenie ma rozdzielenie tych silnikow na 1,4 16v i Star Jet, jesli oba to grupa 1.4 16v bez T w przeciwienstwie do 1.4 16v T, czyli T-Jetow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo 1.4 16v Turbo to T-Jet, a 1.4 16v nie? A jego opcja to 1.4 16v ze

> zmiennymi fazami rozrzadu? Nic do ciebie nie mam, tylko po

> prostu nie rozumiem jakie znaczenie ma rozdzielenie tych

> silnikow na 1,4 16v i Star Jet, jesli oba to grupa 1.4 16v bez T

> w przeciwienstwie do 1.4 16v T, czyli T-Jetow.

Tez nic do ciebie nie mam ale chodzi o to ze w w tyjko jednej wersji owy silnik wystepowal ze zmiennymi fazami a w innych przypadkach byl on bez i stad ta nazwa wprowadzona przez fiata. A jezeli chodzi o elektronike w jednym i drugim przypadku jest ona praktycznie taka sama

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z Body kompem nie jest tak hop-siup podobno, bo urzadzenia powiazane

> sa ze soba. Co innego z immo, ktory siedzi rowniez w body -

> tutaj cos mozna byloby porzezbic, bo immo jest urzadzeniem

> samodzielnym, neizaleznym od innych, wiec mozna byloby go

> wywalic.

a co za problem powiążać graty ze sobą dla specjalisty screwy.gifgoście mercedesy robią na codzień bez problemu, a ty mówisz że fiatowi nie dadzą rady rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w uproszczeniu ten zaworek zamyka i otwiera dopływ oleju do kołka

> rozrządu, a kółko pod wpływem oleju przestawia się o kilka

> stopni.

Zaworek jest dwukierunkowy - zarowno pompuje olej do komory np za lopatka i wypompowywuje go sprzed lopatki. Dlatego sa 3 kanaly olejowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wszystkiego mozna zrobic manuala - zrobi go nei potrafi jedynie osoba, ktora zlea robote, a nei robi to sama, co jest oczywiste. Kazda inna, ktora wlozyla rece w budowe i wykonala prace samodzielnie wie co ma i jest w stanie w najdrobniejszych szczegolach o tym rozmawiac. A ze wszystko treba podlaczyc i poustawiac to normalne - w koncu nie wszystko bedzie sei adaptowac - chocby przekladnie kierownicza czy abs, a z nimi wlasnie cos w body kompie trzeba zrobic i zapewne to zajecie dla jakiegos zakrconego elektronika. Tak jak i strojenie pozniej - ktos to musi zrobic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Do wszystkiego mozna zrobic manuala - zrobi go nei potrafi jedynie

> osoba, ktora zlea robote, a nei robi to sama, co jest oczywiste.

> Kazda inna, ktora wlozyla rece w budowe i wykonala prace

> samodzielnie wie co ma i jest w stanie w najdrobniejszych

> szczegolach o tym rozmawiac. A ze wszystko treba podlaczyc i

> poustawiac to normalne - w koncu nie wszystko bedzie sei

> adaptowac - chocby przekladnie kierownicza czy abs, a z nimi

> wlasnie cos w body kompie trzeba zrobic i zapewne to zajecie dla

> jakiegos zakrconego elektronika. Tak jak i strojenie pozniej -

> ktos to musi zrobic.

No tak najlepiej przyjść na gotowe i korzystać z czyjejś wiedzy która kosztowała dużo czasu i jeszcze więcej pieniędzy........

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No tak najlepiej przyjść na gotowe i korzystać z czyjejś wiedzy która

> kosztowała dużo czasu i jeszcze więcej pieniędzy........

Widzisz - trzeba miec jeszcze troche twardego charakteru w sobie. Ja jak zbudowalem malucha z silniiem 1.1 to zrobilem pelny opis co i jak i wrzucilem z kilkudziesiecioma pogladowymi zdjeciami na storne. Jak udalo mi sie zaadoptowac skrzynie z 700 do malucha i rozgryzc kierunki jej obrotow, rowniez wrzucilem do siebie na strone, zeby wszyscy mogli skorzystac z mojej wiedzy. Bylo to 7 lat temu i na stronie mozesz znalezc te informacje nawet dzisiaj. Dlatego mowienie o przyjsciu na gotowe jest troche na wyrost. Po to jest forum, zeby wymieniac sie informacjami i problemami jakie sie napotyka. Satysfakcja wtedy jest wieksza niz ci sie wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.