Jump to content

nie włącza się wentylator chłodnicy


Recommended Posts

witam,

jak w temacie, dziś po jeździe w korkach okazało się, że wentylator nie włącza się. Temperaturka skoczyła znacznie ale jakoś sobie w korku poradziłem.

Macie jakieś doświadczenia w tym temacie, co może być za przyczyna?

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

czujnik temperatury nie zadziałał i nie włączył wentylatora.

Ale nie bój żaby ja swój wentylator słyszałem 2 razy w życiu zeby.GIF.Jeżeli wskazówka temperatury przesuneła sie bliżej czerwonego pola i sie nie właczył to radze wymienić ten czujnik.

Link to post
Share on other sites

> czujnik temperatury nie zadziałał i nie włączył wentylatora.

> Ale nie bój żaby ja swój wentylator słyszałem 2 razy w życiu .Jeżeli

> wskazówka temperatury przesuneła sie bliżej czerwonego pola i

> sie nie właczył to radze wymienić ten czujnik.

włączał się, bo chwile go mam i słyszałem to to palacz.gif

wskazówka przekracza połowę skali i nic, czujnik powiadasz? hm...drogie?

Link to post
Share on other sites

nie wiem czy drogie czy nie bo nigdy nie kupowałem. Powiedz mi czy ubywa Ci płyn chłodniczy?? jeśli nie to pewno czujnik temperatury. profilaktycznie jeszcze poszperałbym w instalacji elektrycznej przeczyścił styki i sprawdził wszystkie bezpieczniki.

Link to post
Share on other sites

> a gdy wentylator włącza sie zbyt częśto? Bo ja swój słysze prawie

> codziennie..

> Przepraszam że się wcinam w temat.

Ja słyszałem może raz w życiu icon_eek.gif Generalnie podejrzewał bym nie otwierający się całkiem lub zbyt późno termostat, albo brudną chłodnicę, tudzież ogólnie przytkany układ lub nadpobudliwy czujnik hmm.gif Nic innego mi nie przychodzi do głowy - matiz ogólnie produkuje mało ciepła...

Link to post
Share on other sites

znaczy że albo czujka ale w drugąstrone - daje zawyżone informacje do ECU i on każe włączyć wentylator albo dawno nie wymieniałeś płynu chłodzącego i stracił on swoje właściwości i poprostu płyn ci sie przegrzewa zeby.GIF

Link to post
Share on other sites

> nie wiem czy drogie czy nie bo nigdy nie kupowałem. Powiedz mi czy

> ubywa Ci płyn chłodniczy?? jeśli nie to pewno czujnik

> temperatury. profilaktycznie jeszcze poszperałbym w instalacji

> elektrycznej przeczyścił styki i sprawdził wszystkie

> bezpieczniki.

płynu jest OK,

Link to post
Share on other sites

> matiz ogólnie produkuje mało ciepła...

I chyba ma znacznie przewymiarowaną chłodnicę. Biorąc pod uwagę wielkość chłodnic bezpośrednich "sąsiadów" pojemnościowych - tzn. CC "agenta 007" i CC/SC 899/903 ccm nasze toczydełka mają chłodnice wręcz ogromne.

Do tego dochodzi niesamowicie cichy na pierwszym biegu wentylator i w rezultacie tego wielu użytkowników Matiza nigdy lub prawie nigdy nie słyszało jego pracy.

Ja przyznaję się - słyszałem wentylator 2 lub 3 razy odkąd mam Matiza. Temperatura nigdy nie przekroczyła magicznego "za pięć dwunasta" waytogo.gif

Link to post
Share on other sites

> Matiza. Temperatura nigdy nie przekroczyła magicznego "za pięć

> dwunasta"

a u mnie w lato to norma jak przekracza (tzn. norma przy staniu w korkach)... układ chłodzenia sprawdzany i jest wszystko sprawne...

na moim przykładzie - generalnie zauważyłem tak, że żeby pierwszy raz się wentylator załączył, wskazówka musi powędrować dość znacznie powyżej połowy skali... Następne włączenia wentylatora są już troszkę szybciej... No ale to u mnie... Podłączany do kompa był - wentylator włącza się w dobrym momencie...

Link to post
Share on other sites

> chłodnica jest odmulona, układ raczej ok a co najlepsze zalany jest

> koncentratem w 90% G12 także wogóle nie powinien sie nagrzewać

> zbyt szybko.

może się nie znam...ale co masz na myśli pisząc koncentrat 90% G12

Link to post
Share on other sites
  • 6 years later...

Nie wiem czy to norma bo wentylator w innych autach załączał się po przekroczeniu środka skali.

W moim matizku mimo 3/4 skali wentylator stoi.

Wymieniłem czujnik i dalej to samo :(

Po odpięciu czujnika wiatrak chodzi non stop ( na odpalonym silniku )

Wolałbym żeby jednak się sam włączał żeby się nie rozczarować gdzieś na drodze.

Jakieś pomysły?

Link to post
Share on other sites

chłodnica jest odmulona, układ raczej ok a co najlepsze zalany jest koncentratem w 90% G12 także wogóle nie powinien sie nagrzewać zbyt szybko.

 

koncentra ogólnie do VW/AUDI nazywa sie G12, i jest do -70st, wlane jest ok 90% jego i 10% wody, jako że mi ubywa płynu za sprawą węży od LPG wygodniej mi jest raz na miesiąc dolać setkę wody do tego smile.gif

 

G12 ma bardzo złe właściwości przewodzenia temperatury dopóki sie z wodą nie wymiesza.

 

edit: ale wykopałem starocia ;]

Edited by Vadero
Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy to norma bo wentylator w innych autach załączał się po przekroczeniu środka skali.

W moim matizku mimo 3/4 skali wentylator stoi.

Wymieniłem czujnik i dalej to samo :(

Po odpięciu czujnika wiatrak chodzi non stop ( na odpalonym silniku )

Wolałbym żeby jednak się sam włączał żeby się nie rozczarować gdzieś na drodze.

Jakieś pomysły?

 

sprawdź wiązki

Link to post
Share on other sites

Sprawdziłem jedynie na dotyk bujając kablami ( delikatnie) 

Nie wiem gdzie szukać awarii oczywiście poza wtyczką czujnika.

Po odłączeniu czujnika wentylator od razu się włącza ale zapala się check (norma przy odłączonym jakimkolwiek czujniku) więc wiązka chyba OK

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Sprawdziłem jedynie na dotyk bujając kablami ( delikatnie) 

Nie wiem gdzie szukać awarii oczywiście poza wtyczką czujnika.

Po odłączeniu czujnika wentylator od razu się włącza ale zapala się check (norma przy odłączonym jakimkolwiek czujniku) więc wiązka chyba OK

 

W Matizie raz tylko zobaczyłem wskazówkę temperatury przesuwającą się za połówkę skali - było to w momencie, gdy awarii uległ termostat i auto zostało na małym obiegu płynu. Sprawdź w pierwszej kolejności termostat, potem czujnik temperatury (elektrycznie jest podłączony, ale może pokazywać bzdury).

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Powiem inaczej z doświadczenia mego

Wiedźma ( dla nie kumatych moja żona ) Tico pomykała

A ze silnik mało co sie różni ( tam jest gaźnik ) to prawie co matiz

Moja szanowna Wiedźma przejechała 120 km na rozwalonej ( czytaj przegniłej cieknącej zardzewiałej  pustej chłodnicy )

Jak  przyjechała na Banderoze silnik wył jak oszalały po wyjęci kluczyka ze stacyjki pracował jeszcze 10 min

Po 2 godzinach zalałem chłodnice ( w zasadzie lałem wodę do chłodnicy )  i silnik normalnie pracował normalnie odpalił

po wymianie chłodnicy i kabli nw ( bo sie stopiły znaczy sie zwulkanizowały ze świecami ) auto przez kolejne 5 lat pomykało bezproblemowo

Ja cały czas twierdze ze te samochody są nie do zajechania

Link to post
Share on other sites

A ja się zastanawiałem jak daleko mogę dojechać na cieknącej chłodnicy :hehe:

 

Żona miała przypadek, że pies wpadł na drogę na przeciwnym pasie, samochód który jechał go potrącił

a on wprost wpadł na zderzak Miecia. Efekt - strzeliła chłodnica i polał się z niej płyn. Do wieczora wszystko

ściekło więc wziąłem go na hol i zaciągnąłem do garażu. Teraz pewnie wymiana chłodnicy co jeszcze nie jest

samo tak wielkim problemem, jak to jak odkręcę niektóre 17 letnie śruby

Link to post
Share on other sites

A ja się zastanawiałem jak daleko mogę dojechać na cieknącej chłodnicy :hehe:

 

Żona miała przypadek, że pies wpadł na drogę na przeciwnym pasie, samochód który jechał go potrącił

a on wprost wpadł na zderzak Miecia. Efekt - strzeliła chłodnica i polał się z niej płyn. Do wieczora wszystko

ściekło więc wziąłem go na hol i zaciągnąłem do garażu. Teraz pewnie wymiana chłodnicy co jeszcze nie jest

samo tak wielkim problemem, jak to jak odkręcę niektóre 17 letnie śruby

 

W matizie i 5 letnie potrafiły dać w kość ;]

Powodzenia przy wymianie ;] Wiesz, że w cenie chłodnicy możesz kupić matiza z dobrą chłodnicą? ;]

Link to post
Share on other sites

Powodzenia przy wymianie ;] Wiesz, że w cenie chłodnicy możesz kupić matiza z dobrą chłodnicą? ;]

 

Dzięki Mam nadzieję że jakoś się uda, mam już przygotowaną dużą puszkę WD-40 ;]

Używana chłodnica ze szrotu, wyglądająca całkiem nieźle kosztuje jakieś 20-30 zł.

Za chłodnicę do BMW zapłaciłbym pewnie kilka matizów :hehe:

Link to post
Share on other sites

Za nową trzeba było sie rozejrzeć- 

Raczej ze śrubami nie będzie problemu - gorzej z gumami i plastikami

A to jeszcze i i zderzak wymieniasz  i tu mogą być problemy

Jak pomocna dłon potrzebna EX matiziaka ( choć nadal mam go na stanie) to gadaj  co 2 głowy i cztery ręce ....

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

@@Przemaz i @@Vadero - Dzięki za chęci pomocy ale dałem radę sam.

 

Używana chłodnica to był jednak zły pomysł. Przejrzałem wszystkie które mieli na szrocie

i żadna nie wyglądała na tyle dobrze by ją kupić, co więcej - większość wyglądała gorzej

niż moja stara (chłodnica) ;] oczywiście pomijając ten fragment w którym była dziura.

 

To tak obrazując wyglądała stara chłodnica

0388941b756b8e2amed.jpg

Złamany szczebelek w środku zderzaka tak się odgiął i wbił wywołując taki efekt.

 

Samo wyciągnięcie chłodnicy było praktycznie bezproblemowe - dwie śruby, odczepienie wężyków

i kabelka do wentylatora i wychodzi. Płyn spłynął już wcześniej więc nie musiałem nic spuszczać.

 

Nowa chłodnica - zamiennik miała niestety inne mocowania wentylatora więc potrzebna była

pewna modyfikacja ale jakoś się trzyma. Zderzak to już inna bajka ale zdjąłem poprostowałem

i pokleiłem co się dało i założyłem z powrotem.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.