Skocz do zawartości

[G] P0130 - błąd sondy lambda


benypb

Rekomendowane odpowiedzi

witam

Od jakiegoś czasu, od czasu do czasu zapala mi się błąd silnika - po odczytaniu Opelscanerem - błąd P0130.

Problem występuje od czau do czasu:

- podczas postoju na jałowym

- podczas ostrego ruszenia i wysokich obrotach silnika

- problem występuje zarówno na Pb jak i LPG

W trasie podczas normalnej jazdy nie ma tego problemu.

Pomaga zgaszenie auta i odpalenie ponowne, po chwili kontrolka gaśnie.

Oczytany błąd

01_blad.jpg

Gdy kontrolka silnika się pali to wykres sondy lambda wygląda tak jak na poniższym scrinie, lambda nie działa, oscylacja jest wysoka, czyli tryb awaryjny ?!

02_blad.jpg

Na poniższym scrinie a)praca na PB b)przełączenie na LPG (sonda nie działa) c) manipulowanie przepustnicą

03_blad.jpg

A bywa i tak że po jakimś czasie sonda zaczyna działać

04_blad.jpg

Dzisiaj wieczorkiem jak już auto ostygło poszedłem i nakręciłem małe video, co najdziwniejsze nie udało mi się wywołać błędu, sonda zarówno na Pb jak i na LPG działa prawidłowo.

Z tego co wyczytałem na necie to problem może dotyczyć

1) uszkodzonej sondy lambda

2) nieszczelności w układzie dolotowym, przepustnicy, EGR, uszkodzony kolektor, czyli lewe powietrze (no ale silnik zimny więc błąd powinien wystąpić od razu, ciepły silnik więc elementy nagrzewają się i rozszerzają przez co ewentualne szczeliny powinny się uszczelnić) - dobrze myślę?

3) padnięty Komputer - no ale błąd we wszystkich przypadkach o jakich czytałem świecił się cały czas

4) padający przepływomierz (zakres na jałowym od 8-9,2 kg/h) więc ok

5) rozregulowana instalacja LPG

Poradźcie od czego zacząć? bo wymiana wszystkiego mnie nie interesuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Stawiam na LPG. Pojeździj przez pewien czas tylko na NoPB i sprawdź czy wtedy problem wystąpi.

Byłem dzisiaj u kolegi mechanika i on właśnie sprawdzał auto na PB tylko, zaczął gazować nim ostro i błąd się pojawił.

Podjadę do gazownika jeszcze aby ewentualnie podregulował LPG, może to instalacja coś bruździ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> witam

Miałem identyczny problem confused.gif

prawie dwa lata jazdy po różnych warsztatach i d.......pa angryfire.gif

i wystarczyło jedno popołudnie niedzielne piweczko, to FORUM

następnie kilka minut pod opelkiem ( kanał) 20.GIF

usterka------ WYPIĘTY PRZEWÓD MAP SENSORA Z KOLEKTORA SSĄCEGO--------

powodował dostawanie się obcego powietrza do silnika i stąd błąd sony lambda brawo.gif

To w przypadku mojego auta u Ciebie może być cosik innego, ale wygląda rzeczywiście na nieszczelność dolotu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli sonda jest sprawna, to wygląda na coś odwrotnego wink.gif.

Nagminnie bogata mieszanka.

benypb, a zrób jeszcze - o ile Ci się będzie chciało - taki filmik z wykresami:

wskazania sondy

przepływomierza

TPS-a

obroty.

I tak: 30s obrotów jałowych na Pb, ze 20s - 3000obr/min na Pb, znowu trochę na jałowych, przełącz na LPG i taka sama sekwencja na gazie. Silnik oczywiście nagrzany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli sonda jest sprawna, to wygląda na coś odwrotnego .

> Nagminnie bogata mieszanka.

myślisz o przepływomierzu?

> benypb, a zrób jeszcze - o ile Ci się będzie chciało - taki filmik z wykresami:

> wskazania sondy

> przepływomierza

> TPS-a

> obroty.

> I tak: 30s obrotów jałowych na Pb, ze 20s - 3000obr/min na Pb, znowu trochę na jałowych, przełącz

> na LPG i taka sama sekwencja na gazie. Silnik oczywiście nagrzany.

jutro na pewno zrobię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Byłem dzisiaj u kolegi mechanika i on właśnie sprawdzał auto na PB tylko, zaczął gazować nim ostro

> i błąd się pojawił.

> Podjadę do gazownika jeszcze aby ewentualnie podregulował LPG, może to instalacja coś bruździ.

Mapa wtrysku może być przestawiona. Trzeba ja zresetować lub troche pojeździć na NoPB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> taki filmik z wykresami:

> wskazania sondy

> przepływomierza

> TPS-a

> obroty.

> I tak: 30s obrotów jałowych na Pb, ze 20s - 3000obr/min na Pb, znowu trochę na jałowych, przełącz

> na LPG i taka sama sekwencja na gazie. Silnik oczywiście nagrzany.

zrobione, podczas testów żadnych błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sonda jest sprawna. Reszta gratów też wygląda ok. W tych wykresach nie ma się do czego przyczepić.

Na twoim miejscu, po wywaleniu błędu sprawdziłbym miernikiem, czy sonda faktycznie wskazuje bogatą mieszankę. Jeśli tak, pozostaje szukać nadmiaru paliwa (nieszczelny wtryskiwacz gazowy, zaworek evap, zacięty regulator paliwa). Jeśli nie... komp hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sobotę jak byłem u kumpla mechanika to gazował auto na Pb i wywaliło błąd, wtedy podpiął się urządzeniem na diodach do pomiaru sondy i wtedy cały czas była bogata mieszanka.

Dzięki za zainteresowanie, w weekend wymieniam filtry i olej więc przyjrzę się przepustnicy, przewodom, egr itp, jutro jadę do gazownika na regulację instalacji, może on swoim interfejsem sprawdzi czy z instalacją, wtryskiwaczami wszystko jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem dzisiaj u gazownika, poprzestawiał mi czasy wtrysków i błąd już po przełączeniu się na LPG zapala natychmiast (wcześniej sporadycznie), wróciłem do niego i znów podpięcie pod kompa, a tam sonda cały czas w stanie mieszanki bogatej.

Dostałem zalecenia jazdy na samej benzynie i odwiedzenie pana około 17.

A tu moja jazda po mieście z laptopem podpiętym do Astry.

Możliwe jest że mapa benzyny też się rozjechała na maxa? Bo raz jest dobrze, a zaraz źle.

Czy ta sonda pracuje prawidłowo?, bo z tego co zauważyłem to podczas jałowych ma bogato.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy ta sonda pracuje prawidłowo?, bo z tego co zauważyłem to podczas jałowych ma bogato.

Owszem jest. A nie powinno.

Czy wg Ciebie silnik schodzi z obrotów należycie szybko?

284855870-wykres.gif

Fakt braku zubożenia mieszanki podczas schodzenia silnika z obrotów (zielona strzałka) wskazuje na to, że skądś cieknie paliwo.

Natomiast reakcja na otwarcie przepustnicy (fioletowa strzałka), czyli chwilowe zubożenie - i szybsze oscylacje przy wyższych obrotach - świadczą o tym, że sonda jest sprawna.

Zobacz jeszcze przy okazji zjazdu z jakiejś dłuższej górki, czy podczas hamowania silnikiem sonda wskazuje ubogo.

Oblukaj też świece po, powiedzmy, minucie, czy dwóch pracy na jałowych obrotach gorącego silnika (świeczki odkręć oczywiście po ostygnięciu).

post-53490-14352512210608_thumb.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Owszem jest. A nie powinno.

> Czy wg Ciebie silnik schodzi z obrotów należycie szybko?

tak silnik schodzi z obrotów prawidłowo.

Po wizycie u gazownika

- gazownik twierdzi ze ta sonda pracuje odwrotnie czyli przy 5V ma uboga mieszankę, niby tak jest bo jak zmniejszał czy zwiększał na gazie ilość gazu to sonda reagowała wykresem

- po grzebaniu gazownika auto cały czas ma wykres lambdy u góry, na lpg jest mułowaty, twierdził że teraz nie może ustawić tych samych parametrów co były wcześniej bo nie przejdzie kalibracji, hm...

- inny fakt to że po odpięciu przepływomierza sonda pracuje prawidłowo zarówno na Pb jak i na LPG, dziwna sprawa jest jednak taka że po odpięciu przepływomierza na wykresie dalej pokazują się różne wartości przepływającego powietrza

- jakie powinny być prawidłowe parametry przepływomierza na pinach i jak najlepiej sprawdzić, na podłączonym czy wypiętym przepływce

znalazłem coś takiego

Pomiary powinny być następujące:

Pin 1 -masa oporność względem masy 0 lub bliska 0.

Pin 3 - zasilanie. napięcie wzgl. masy równe napięciu akumulatora.

Pin 4 - pomiar temperatury powietrza. Napięcie wzgl. masy 4,5 do 5,2 V.

Pin 3 - przepływomierz włączony zapłon 0,3 V wzgl. masy

bieg jałowy 0,6 - 0,7 V i taką wartość mam na biegu jałowym

2000 obr 1,1 V

3000 obr 1,8 V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - gazownik twierdzi ze ta sonda pracuje odwrotnie czyli przy 5V ma uboga mieszankę

To jest sonda tytanowa. Nie może tak pokazywać. Przy ubogiej mieszance Ti2O ma duży opór, więc napięcie wyjściowe z sondy jest niskie.

> dziwna sprawa jest jednak taka że po odpięciu przepływomierza na wykresie dalej pokazują się

> różne wartości przepływającego powietrza

No pewnie, przecież komp jakoś musi ustalić dawkę paliwa. To są dane zastępcze z mapy.

Przepływomierz faktycznie pokazuje dolną granicę normy. Pewnie pomoże umycie przepustnicy. Ale przy deptaniu wskazania rosną, więc ja bym się tym nie katował.

Możesz zmierzyć przepływkę miernikiem, ale nic Ci to nie da. Program pokazuje zarówno wskazania masowe jak i napięciowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli bez podmiany na inny przepływomierz nie będę wiedział?

Pomiary przepływki dokonałem w Omach

piny w przepływce to wg nr <4> <3> <2> <1>

1-2 -> 2,18 k Ohm

1-3 ->18,68 k Ohm

1-4 ->

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> dzisiaj sobie chciałem zrestetować ECU za pomocą OP-coma ale niestety woła o hasło którego nie

> znam? Jak to obejść?

najlepiej odłączyć akumulator na 20-30 minut i gotowe, ja tak u siebie robiłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dostałem oryginał używaną przepływkę, niestety objawy są identyczne, jak przepływomierz podłączony to sonda oscyluje na bogatej mieszance, jak odpięty to sonda pracuje prawidłowo.

Oprócz tego:

1) wymieniłem świece, odpaliłem auto, zgasiłem i sprawdziłem świece, wszystko ok, tzn żadna nieokopcona.

2) wymieniłem filtr powietrza, fazy lotnej gazu i parownika;

3) zakręciłem butlę z gazem LPG - bez zmian wiec nieszczelności nie ma

4) sprawdziłem cewkę omomierzem - 2,3 do 2,6 ohma na każdej

Podczas pracy z podłączoną przepływką zarówno na LPG czy Pb autem lekko trzęsie tak jakby chodził na 3 gary.

Co jeszcze sprawdzić bo pomysłów brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umyj przepustnicę i sprawdź ciśnienie paliwa na listwie.

Jeśli masz szczelny wydech, to jedź na OSKP i porównaj wskazania sondy z analizatorem spalin.

Odłącz pochłaniacz oparów paliwa i zatkaj otworek przy zaworku.

Skoro silnik pracuje nierówno z powodu złej mieszanki, to musi to być widać na świecach.

Wszystkie czynności przeprowadź na benzynie przy zakręconej butli LPG. Niech pracuje poprawnie na głównym paliwie. Reszta potem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się także nad zresetowaniem komputera asterki aby mapy benzyny zostały zresetowane, zastanawiam się jak to zrobić?

Wyczytałem aby odłączyć klemy od aku i połączyć je na 10 minut, dobrze wyczytałem?

Na jednym z portali właściciel astry II miał identyczne problemy i to niby mapy benzyny i LPG się rozjechały na maxa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Adaptacje możesz skasować OS-em.

> F6 -> Additional Functions. Tam masz kasowanie BLM-ów.

ok, a adaptację po kasowaniu jak najlepiej wykonać, pozostawić odpalone auto do zagrzania i włączenia wentylatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> cewkę podmieniałeś? U mnie na zapasowej jak się okazało uwalonej cewce lekko szarpało silnikiem i

> podczas wchodzenia na obroty czuć było szarpnięcia.

tylko że u mnie oporności na cewce na każdym garnku to 2,3-2,5 ohma, a po za tym odpięcie przepływki usuwa problem z szarpaniem silnikiem.

Jutro jadę na kanał do teścia, wymienię olej z filtrami, oblukam silnik i połączenia wszystkie, wyczyszczę przepustnicę i skasuję mape benzyny i zrobię adaptację.

Coraz bardziej jestem przekonany że to wina LPG ponieważ dużo ludzi ma podobne problemy w autach marki opel z tymi silnikami zasilanymi LPG, problem polega na tym, że rozjeżdżają się mapy PB i LPG i komp głupieje.

W dodatku zanim pojechałem do gazownika to problem pojawiał się naprawdę sporadycznie, jak zaczął grzebać to się rozjechało wszystko na maxa.

Jutro walczę sam a w poniedziałek podjadę do gazownika i niech mi mapy LPG ustawia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i skasuję mape benzyny i zrobię adaptację.

przez odpięcie aku czy softem?

Bardzo ciekawi mnie ta tematyka ale za bardzo nie ma do tego dokumentacji. Dochodzę do wniosku, że bez solidnych podstaw teoretycznych usuwanie usterek przypomina szukanie igły w stogu siana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> i skasuję mape benzyny i zrobię adaptację.

> przez odpięcie aku czy softem?

softem Opel Scanerem

> Bardzo ciekawi mnie ta tematyka ale za bardzo nie ma do tego dokumentacji. Dochodzę do wniosku, że

> bez solidnych podstaw teoretycznych usuwanie usterek przypomina szukanie igły w stogu siana.

ale po to jest to forum, do odważnych świat należy, a dla pozostałych serwis ASO ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jak skasować op-comem?

Programming -> Reset ECU. Z tym, że to nie jest reset tylko BLM-ów, ale całego kompa. Trzeba potem m.in. zaprogramować immobilizer.

Tutaj masz więcej info.

> Czy odpięcie zasilania też daje taki sam rezultat?

Nie.

benypb, nic nie musisz adaptować. Bloki zapełniają się same podczas normalnej jazdy z różnymi prędkościami i obciążeniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Adaptacje możesz skasować OS-em.

> F6 -> Additional Functions. Tam masz kasowanie BLM-ów.

A więc tak, opcji Additional Functions w mojej wersji OS 1.1.69 nie ma, więc zdjąłem klemy i połączyłem je przewodem na 30 minut, nic to nie dało, rozmawiałem z facetem który Oplami się zajmuje i mówił mi że tylko można zresetować te ustawienia poprzez połączenie do techa.

Zrobiłem jeszcze tak odpiąłem klemy od aku i zostawiłem auto na noc - myślisz że to pomoże i będę mógł wtedy pojeździć aby komp nauczył się ponownie jeździć na Pb?

Dzisiaj sprawdziłem

- umyta przepustnica i wymieniłem przy okazji olej i filtry.

- auto w trasie z podpiętym przepływomierzem - sonda oscyluje pod obciążeniem prawidłowo, na jałowych błąd p0130

- wszystko wykonywałem na odłączonym LPG poprzez bezpiecznik

- ciśnienie paliwa na listwie 3,8 bara więc ok, sprawdzone nanometrem

pb_pomiar.jpg

- sonda podpięta pod urządzenie pomiarowe - oscylacja jest niby prawidłowa pod obciążeniem i bez przepływomierza

- na PB jaki i LPG silnikiem trzęsie (gazownik wydłużył czasy wtrysku gazu - czy komp Pb przejął te parametry ? bo od tego czasu błąd jest nagminny) więc dywaguję że może czasy są zbyt długie i dlatego trzęsie autem?!

- na pomiar spalin pojadę w poniedziałek.

Coraz bardziej utrwalam się że to wina LPG, naczytałem się różnych podobnych tematów na forach astry, vectry itp, podobne problemy i dużo piszą o winie rozsynchronizowanych map LPG i PB.

Sorki, że tak męczę ale pytam bo w tym temacie jestem niedouczony, a widzę że Ty masz o tym pojecie dość duże.

kilka pytań jak można:

1) która wersja OS ma Additional Functions ?

2) co jeszcze sprawdzić? (zaworek evap po prostu odłączyć zaraz przy filtrze powietrza i go zatkać?)

dzięki serdeczne za zainteresowanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zrobiłem jeszcze tak odpiąłem klemy od aku i zostawiłem auto na noc - myślisz że to pomoże

Nie pomoże.

> - na PB jaki i LPG silnikiem trzęsie (gazownik wydłużył czasy wtrysku gazu - czy komp Pb przejął te

> parametry ?

Nie przejął, ale mógł się głupot nauczyć. Dlatego jak są jakieś problemy to najpierw robi się tak, żeby silnik pracował dobrze na paliwie podstawowym.

> 1) która wersja OS ma Additional Functions ?

O ile mi wiadomo, to nie zależy od wersji OS-a, tylko od silnika. Jeśli nie ma, to nie ma.

> zaworek evap po prostu odłączyć zaraz przy filtrze powietrza i go

> zatkać?

Tak. Zatkać wężyk idący do kolektora, żeby nie ssało lewego powietrza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie przejął, ale mógł się głupot nauczyć. Dlatego jak są jakieś problemy to najpierw robi się tak,

> żeby silnik pracował dobrze na paliwie podstawowym.

czyli mapy benzyny do skasowania, później 100km na Pb i powinno być ok?

czy może pośmigać ze 150 km na benzynie i może złapie prawidłowe wskazania?

> O ile mi wiadomo, to nie zależy od wersji OS-a, tylko od silnika. Jeśli nie ma, to nie ma.

czyli pozostaje serwis z Techem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzisiaj dostałem oryginał używaną przepływkę, niestety objawy są identyczne, jak przepływomierz

> podłączony to sonda oscyluje na bogatej mieszance, jak odpięty to sonda pracuje prawidłowo.

Miałem identycznie. Tydzień jazdy z uszkodzoną przepływką, podpięcie sprawnej i sonda była na bogato.

Dopiero po ok 600 km się unormowało i jest ok.

>Podczas pracy z podłączoną przepływką zarówno na LPG czy Pb autem lekko trzęsie tak jakby chodził na 3 gary.

Wężyki podciśnienia przejrzeć.

Do tego sprawdź podciśnienie z reduktora. Może membrana uszkodzona i przepuszcza gaz.

Ja bym proponował jazdę na samym Pb przez jakiś czas. Wyeliminujesz w ten sposób Lpg. Wróci wszystko do normy to zajmiesz się wtedy instalką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Miałem identycznie. Tydzień jazdy z uszkodzoną przepływką, podpięcie sprawnej i sonda była na

> bogato.

> Dopiero po ok 600 km się unormowało i jest ok.

o kurcze dopiero po 600 km, więc chyba pozostaje mi najlepsze i najtańsze rozwiązanie - ASO

> Wężyki podciśnienia przejrzeć.

> Do tego sprawdź podciśnienie z reduktora. Może membrana uszkodzona i przepuszcza gaz.

> Ja bym proponował jazdę na samym Pb przez jakiś czas. Wyeliminujesz w ten sposób Lpg. Wróci

> wszystko do normy to zajmiesz się wtedy instalką.

sprawdzałem na zakręconej butli LPG więc nie ma mowy o przepuszczaniu gazu, na instalacji zrobiłem niecałe 30kkm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli skasujesz adaptacje to będzie pracował od razu dobrze.

> Jazda na benzynie da podobne rezultaty. O ile sonda jest sprawna. A to potwierdzi wizyta na stacji

> z analizatorem spalin.

A więc tak byłem dzisiaj na stacji diagnostycznej i wyniki przedstawiają się tak:

Pomiar Z przepływomierzem - 800 obr/min

CO2 % obj 12.16

HC ppm obj 16

O2 % obj 4.73

CO % obj 0.002

COcor % obj 0.00

LAMBDA 1.266

NO ppm obj 46

Pomiar Z przepływomierzem - około 3000 obr/min

CO2 % obj 14.42

HC ppm obj 0

O2 % obj 1.42

CO % obj 0.000

COcor % obj 0.00

LAMBDA 1.068

NO ppm obj 167

Pomiar BEZ przepływomierza - 800 obr/min

CO2 % obj 15.38

HC ppm obj 57

O2 % obj 0.00

CO % obj 0.032

COcor % obj 0.03

LAMBDA 0.995

NO ppm obj 0

Pomiar BEZ przepływomierza - 3000 obr/min

CO2 % obj 11.80

HC ppm obj 23

O2 % obj 5.06

CO % obj 0.000

COcor % obj 0.00

LAMBDA 1.293

NO ppm obj 41

1. mieszanka bogata, a na wykresie OS leci w dół - bez przepływomierza.

01lambda.jpg

02lambda.jpg

2. mieszanka uboga, a na wykresie OS leci do góry - z przepływomierzem.

03lambda.jpg

04lambda.jpg

Przepływomierz jest sprawny bo jak pisałem wcześniej był podmieniany.

Dzisiaj jeszcze sprawdziłem:

- sonda - przy 90 st C oporność jej wynosi 9 ohm, wraz ze spadkiem temperatury oporność spada (wg. wytycznych powinna mieć 4,5-5,5 ohm, no ale to chyba na zimnym silniku, nie wiem sprawdzę jeszcze na zimnym)

- zaworek evap odpiłem go i zatkałem palcem, wyczuwalne jest ssanie, podczas dodawania gazu dziwnie "pstryka", oporność na nim jest prawidłowa 25 ohm

Byłem też dzisiaj u gazownika, jutro mam mi zmanipulować instalację i przymusić sonde do pracy, wyjaśniał mi że będzie robił coś w stylu 3 garki na LPG 1 na PB i tak po kolei, jutro dam znać co z tego wyszło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1. mieszanka bogata, a na wykresie OS leci w dół - bez przepływomierza.

> 2. mieszanka uboga, a na wykresie OS leci do góry - z przepływomierzem.

Co oznacza, że OS podaje napięcia sondy względem zasilania, a nie masy. Innymi słowy masz mieszankę notorycznie ubogą frown.gif. W dodatku podaje opis błędu jako zbyt wysokie napięcie. I faktycznie, jeśli patrzeć od strony zasilania, rzeczywiście jest wysokie. Tylko trochę to odwrotnie niż powinno być.

Oblukałem jeszcze raz filmik z jazdy i - jeśli patrzeć w drugą stronę - faktycznie jest zubożenie mieszanki przy hamowaniu silnikiem i wzbogacanie przy ostrym przyspieszaniu.

Czyli należy szukać nieszczelności w dolocie.

Żeby mieć całkowitą pewność sprawdź jak OS pokazuje napięcie podczas deptania ostro do dechy na biegu z niskich obrotów; dla bezpieczeństwa, na benzynie. Powinno napięcie spaść, co będzie oznaczać bogatą mieszankę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc tak protestowałem reakcję sondy lambda na pedał gazu z przepływomierzem i bez. Z tego co zauważyłem najlepiej reaguję na spadek napięcia "wzbogacenie mieszanki" kiedy lekko wciskam gaz do max 2,5 tys obrotów, kiedy kręcę silnik do 6-7 tys to reakcja jest bardzo znikoma, to chyba nie dobrze?!

1. Astra G X18XE1 - test sondy - wysokie obroty z przepływomierzem

2. Astra G X18XE1 - test sondy - wysokie obroty bez przepływomierza

Zmierzyłem także sondę na zimnym silniku jej oporność wynosi 5,6 ohma, wg katalogu powinna mieć 4,5-5,5 ohma, zastanawiam się czy nie jest walnięta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I wszystko wiadomo, chociaż test był na luzie, a pętla z sondą otwarta.

Wynik z analizatora potwierdza nadmiar powietrza.

Poszukaj nieszczelności, bo taki stan rzeczy jest groźny dla silnika. Wszystko od przepływomierza do głowicy: gumowa rura, wężyki, uszczelki, opaski, sam kolektor, czy nie jest pęknięty, podciśnienie do serwo i reszty osprzętu. Jeśli nie będzie widocznych oznak, pędzelek z benzyną i jedziesz po wszystkich połączeniach. Rurki, których nie widzisz końca odłącz na próbę i zaślep króciec.

Jeśli znajdziesz coś podejrzanego, postaraj się sprawdzić to przy zamkniętej pętli z sondą - jeśli sterownik ją otworzy, wyłącz na chwilę silnik.

Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może być jeszcze tak, że wtryski paliwa mają zbyt duży odstęp czasowy pomiędzy wtryskami i wtedy ten nadmiar powietrza występuje?

Gazownik wydłużył czasy wtrysków LPG i od tego momentu problem się maksymalnie nasilił.

Oczywiście wszystko posprawdzam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie jest to technicznie możliwe .

> Najpierw benzyna, potem LPG

Byłem u mechanika, pooglądał, posłuchał stetoskopem cały silnik, posprawdzał przewody, kolektor ssący i wydechowy, twierdzi że to nie wina lewego powietrza.

Twierdzi także, że gdyby łapał lewe powietrze to miałby wyższe obroty.

Wlazłem pod auto i także posprawdzałem przewody, wydech, kolektor ssący, żadnych pęknięć i sparciałych popękanych węży.

Jedyny wąż uszkodzony - nadpęknięty to znalazłem od klimy - ten na lewym nadkolu, ale póki co klima działa.

Dobra jadę do gazownika zobaczymy co on poradzi na to, twierdził mi wczoraj, że miał ostatnio identyczny problem z zafira i ma niby jakąś radę na to, zobaczymy.

Jak się nie uda to biorę pędzel i paliwo i sam posprawdzam szczelność, później na kasowanie BLM benzyny.

A tu jak wracałem od mechanika to nakręciłem jeszcze małe video wink.gif

Jeszcze małe pytanko: jaką oporność sonda powinna mieć na zimnym silniku a jaką na rozgrzanym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Twierdzi także, że gdyby łapał lewe powietrze to miałby wyższe obroty.

Gdybyś zamiast przepływomierza miał map, to za pewne tak by było.

> jaką oporność sonda powinna mieć na zimnym silniku a jaką na rozgrzanym?

Opór możesz sprawdzić tylko na grzałce. Ok 5 ohmów na zimnym i będzie się zwiększał razem z temp.

Opór ustroju pomiarowego zależy od zawartości tlenu w spalinach.

Z tego co widać na filmikach wynika, że sonda pracuje przy wyższych obrotach, tylko na jałowych wskazuje ubogo. Można by to zrzucić na karb uszkodzonej grzałki sondy, ale wtedy powinien wywalić błąd. Grzałkę można też podłączyć na krótko do akumulatora i sprawdzić, czy sonda robi się ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Opór możesz sprawdzić tylko na grzałce. Ok 5 ohmów na zimnym i będzie się zwiększał razem z temp.

> Opór ustroju pomiarowego zależy od zawartości tlenu w spalinach.

na zimnym jest 5,6 Ohma a przy 90 stopniach C około 9 Ohma

> Z tego co widać na filmikach wynika, że sonda pracuje przy wyższych obrotach, tylko na jałowych

> wskazuje ubogo. Można by to zrzucić na karb uszkodzonej grzałki sondy, ale wtedy powinien

> wywalić błąd. Grzałkę można też podłączyć na krótko do akumulatora i sprawdzić, czy sonda robi

> się ciepła.

Następna pozycja do sprawdzenia jeżeli zabiegi gazownika dzisiaj zawiodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A więc po wizycie u gazownika

- naczekałem się godzinę i w trakcie tego pomęczyłem trochę astrę za pomocą OS ustawiałem obroty od 1400 i po 500 w dół aż do zejścia do 800 obrotów na minutę, sonda pracuje na 800 obr/min dość długo po czym "zawiesza" się na mieszance ubogiej, wystarczy zgasić silnik i 1400 obr i lekko w dół i sonda znów pracuje przez jakiś czas.

wnioski?

- gazownik twierdzi że może mam sterownik ECU uszkodzony, nie wiem co o tym sądzić, nie mam już pomysłów

- sonda labda uszkodzona? raczej chyba nie, chociaż

- za mało km wyjeździłem że komp jeszcze nie złapał prawidłowych parametrów?

- dalej szukać tego lewego powietrza?

co o tym sądzisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> - gazownik twierdzi że może mam sterownik ECU uszkodzony

Nie można tego wykluczyć. Mnie też to przeszło przez myśl, ale to ostateczność. Gazownik ma dostęp do emulatorów lambdy. Wystarczy takowy podłączyć i sygnał, który widzi ECU powinien być wzorowy niezależnie od warunków. Jak zacznie wskazywać ubogo, to rzeczywiście może być problem w sterowniku.

> - sonda labda uszkodzona? raczej chyba nie

Też tak sądzę.

> - dalej szukać tego lewego powietrza?

Ja bym szukał. Zwłaszcza, że analizator potwierdza wskazania sondy, a ciśnienie paliwa jest dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.