Skocz do zawartości

prędkość a obroty silnika


technix

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Kolegów palacz.gif

Jako, że wczoraj pierwszy raz jechałem Asterką kolegi 3-drzwiówką X16SZ to teraz jestem zawiedziony w związku z posiadaną przeze mnie asterką kombi C16SE.

I nie chodzi tu o Vmax czy przyspieszenie ale o prędkość obrotową silnika. U mnie przy 3000 obr/min mam V=105 km/h a u niego jest 120km/h. Dalej jak jadę sobie ekonomicznie na trasie, tzn. 90km/h to mam równiutko 2500 obr/min a u niego było 2100 obr/min.

Jako, że skrzynia u mnie pracuje BAAAARDZO ciężko i od prawie roku myślę o jej wymianie to powiedzcie mi jaką kupić do C16SE aby przy danej V było mniej obrotów? Bo u mnie to czyć wyraźnie że brakuje 6. biegu to jak będzie "większe" przełożenie to silnik napewno sobie poradzi cool.gif

P.S. zapomniałem dodać, że zarówno moje jak i kolegi oponki to 175/65R14 na felgach stalowych wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Masz krótką skrzynię (CR). Kup długą (WR) i będą niższe obroty.

a gdzie są oznaczenia skrzyni? Ile taka może kosztować?

jak sprawdzić czy jest dobra kiedy nie jest zamontowana (jakieś luzy czy coś) czy istnieją tylko te 2 rodzaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a gdzie są oznaczenia skrzyni?

U góry przy pokrywie wybieraka, albo pod pokrywą 5-tego biegu (po lewej stronie). Możesz też policzyć obroty wałków, potem przełożenia i sprawdzić w tabelce.

> Ile taka może kosztować?

od ok. 100zł w górę. Zależy gdzie kupisz.

> jak sprawdzić czy jest dobra kiedy nie jest zamontowana (jakieś luzy czy coś)

Możesz odkręcić korek rewizyjny i odessać strzykawką trochę oleju. To może dawać jakieś pojęcie o tym co jest w środku. Ręczne kręcenie wałkiem raczej nic nie da. Parę kółek widać po demontażu wybieraka i dolnej pokrywy dyfra.

> czy istnieją tylko te 2 rodzaje?

Jeśli chodzi o F13 to tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witam Kolegów

> Jako, że wczoraj pierwszy raz jechałem Asterką kolegi 3-drzwiówką X16SZ to teraz jestem zawiedziony

> w związku z posiadaną przeze mnie asterką kombi C16SE.

> I nie chodzi tu o Vmax czy przyspieszenie ale o prędkość obrotową silnika. U mnie przy 3000 obr/min

> mam V=105 km/h a u niego jest 120km/h. Dalej jak jadę sobie ekonomicznie na trasie, tzn.

> 90km/h to mam równiutko 2500 obr/min a u niego było 2100 obr/min.

> Jako, że skrzynia u mnie pracuje BAAAARDZO ciężko i od prawie roku myślę o jej wymianie to

> powiedzcie mi jaką kupić do C16SE aby przy danej V było mniej obrotów? Bo u mnie to czyć

> wyraźnie że brakuje 6. biegu to jak będzie "większe" przełożenie to silnik napewno sobie

> poradzi

> P.S. zapomniałem dodać, że zarówno moje jak i kolegi oponki to 175/65R14 na felgach stalowych

Ja mam taki silnik i nawet te same oponki.

Niedanwo mialem wymianę skrzyni też na F13 tyle, ze nie znalem opcji CR WR, ale sadząc po moich osiągach na ostatniej trasie być może mam teraz WR, choć wczesjniej na trasie tez nie bylo zle. Spalanie na LPG wyszlo mi ...uwaga ... 6.63L/100 przy jeździe srednio 100km/h i 2/3 trasy to autostrada więc zadowolenie spore. yay.gif , tyle ze to na trasie, miasto już nie jest tak łaskawe w osiągach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja mam taki silnik i nawet te same oponki.

Czyli jaki? 75 czy 100 KM?

> Niedanwo mialem wymianę skrzyni też na F13 tyle, ze nie znalem opcji CR WR, ale sadząc po moich

> osiągach na ostatniej trasie być może mam teraz WR, choć wczesjniej na trasie tez nie bylo

> zle. Spalanie na LPG wyszlo mi ...uwaga ... 6.63L/100 przy jeździe srednio 100km/h i 2/3

> trasy to autostrada więc zadowolenie spore. , tyle ze to na >trasie,

A ile masz obr/min przy 100km/h?

>miasto już nie jest tak łaskawe w osiągach.

ale chodzi Ci o przyspieszenie czy o spalanie - i dokładniej proszę palacz.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli chodzi o F13 to tak.

A jaką inną mogę jeszcze założyć? F15 F17? Bo cena na szrocie pewnie ta sama a zawsze skrzynia mocniejsza.

Generalnie to zależy mi na jak najmniejszym spalaniu czyli mniejsze przyspieszenie a większa Vmax na poszczególnych biegach. Nawet nie masz pojęcia jak czuć, że przy tym silniku brakuje 6. biegu - z palcem w d by pociągnął kolejne przełożenie (naprawdę ładny ma ciąg od samego dołu) rotfl.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jaką inną mogę jeszcze założyć? F15 F17?

Możesz, ale najdłuższa skrzynia jaka wejdzie do tego silnika to F13WR. Dla pewności po zdjęciu bocznej pokrywy policz zęby na kołach 5-biegu. Jeśli będzie to 41/29 zębów to masz najdłuższą piątkę jaka jest w tych skrzyniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Możesz, ale najdłuższa skrzynia jaka wejdzie do tego silnika to F13WR. Dla pewności po zdjęciu

> bocznej pokrywy policz zęby na kołach 5-biegu. Jeśli będzie to 41/29 zębów to masz najdłuższą

> piątkę jaka jest w tych skrzyniach.

A nie ma jakiegoś łatwiejszego sposobu na sprawdzenie tego confused.gif

Myślałem, że jak podam tu na forum prędkość, obroty i rozmiar kół to starzy fachowcy będą wiedzieć crazy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To Ci powiedziałem, że masz CR. Opis służył sprawdzeniu kupowanej skrzyni.

W załączniku arkusz, który zrobił kiedyś kol. Azja. Możesz sobie w nim sprawdzić jakie są prędkości względem obrotów przy różnych skrzyniach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

Witam,

odświeżam tamat.

Czy ktoś potrafi mi wytłumaczyć co to jest przełożenie główne skrzyni biegów? Dlaej idąc tym tropem czym różnią się te skrzynie:

1. F13WR 3,74

2. F13WR 3,94

3. F13WR 4,18

nie bardzo to wszystko rozumiem confused.gif

Cały czas myślę o wymianie skrzyni wmim C16SE i wpisują na allegro F13 znajduje mi skrzynię od Vectry A 1.6, Corsy B 1.2 a tu: http://www.astra.auto.pl/skrzynie-biegow-opel-astra-g jeszcze dochodzi astra g z silnikami 1.2-1.6.

Jako, że jeszcze mój C16SE to podobno Big Block to może jeszcze jakaś inna podejdzie?

Chcę skrzynię możliwie najdłuższą na każdym biegu a w szczególności na 5.biegu. Podobno jeszcze jakieś skrzynie z lanosa pasują, prawda to?

Albo powiedzcie mi czym fizycznie różnią się skrzynie np. f13 od f15/17 - bo te są podobno na większy moment obrotowy - ale właśnie dzięki czemu wytrzymują większy moment. Dodam jeszcze, że sprzęgło mam i tak do wymiany. Słyszałem jeszcze, że jak np. założyłbym koło zamachowe albo docisk (nie pamiętam dokładnie ) od 1.7 diesla to wtedy tam jest więcej jakiś otworów czy coś i że wtedy można inne skrzynie dobierać.

Ale zamieszałem zolta.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przełożenie główne to przełożenie mechanizmu różnicowego.

Tym się właśnie różnią ww. skrzynie.

Różnice między F13 i F15/17 to wymiary bebechów. Wałki trochę grubsze, kółka trochę większe.

C16SE to small block. To samo co reszta 1.6.

Skrzynie od Lanosa mogą pasować bo to bardzo podobna konstrukcja.

Co nie zmienia faktu, że skrzynia F13WR ma najdłuższą 5-tkę ze wszystkich montowanych w Astrach F, a nawet G.

Jest co prawda jeszcze F35WR (w Astrach G), ale to skrzynia do big blocka. Ma większy tzw. bell housig, czyli osłonę sprzęgła - kołnierz do połączenia z kadłubem silnika. Bez adaptera nie będzie pasować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przełożenie główne to przełożenie mechanizmu różnicowego.

> Tym się właśnie różnią ww. skrzynie.

> Różnice między F13 i F15/17 to wymiary bebechów. Wałki trochę grubsze, kółka trochę większe.

> C16SE to small block. To samo co reszta 1.6.

no nie wiem, gdzieś czytałem że np. ja mam półosie i przeguby "wieksze" niż zwykły 1.6 (takie same jak są w 2.0)

> Skrzynie od Lanosa mogą pasować bo to bardzo podobna konstrukcja.

ale pewny nie jesteś?

> Co nie zmienia faktu, że skrzynia F13WR ma najdłuższą 5-tkę ze wszystkich montowanych w Astrach F,

Tylko, że na allegro są skrzynie F13 oznaczane przez sprzedających tak:

1.F13W374 - czy to oznacza skrzynię F13 WR z PG=3,74?

2. F13W418 - analogicznie?

3. F13C394 - czyli CR?

Szkodza, że opel nie stosował żadnych jednolitych oznaczeń na tych skrzynkach - bo boję się, że kupię CR-a.

A powiedz mi jeszcze czy jeśli ja mam CR i załużmy że ktoś (poprzedni właściciel) mocno wykorzystywał moc silnika, to co oprócz "starego" oleju może być powodem BAAAARDZO ciężkiej pracy skrzynki? Zimą przy -20 to dwujkę musiałem wrzucać obiema rękoma!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no nie wiem, gdzieś czytałem że np. ja mam półosie i przeguby "wieksze" niż zwykły 1.6

Może i masz, ale na pewno z fabryki tak nie wyjechała.

> ale pewny nie jesteś?

Niektórzy wkładają je do Opli i odwrotnie.

> 1.F13W374 - czy to oznacza skrzynię F13 WR z PG=3,74?

Zgadza się.

> co oprócz "starego" oleju może być powodem BAAAARDZO ciężkiej

> pracy skrzynki?

Niewłaściwy olej. Jeśli będzie zbyt lepki na zimno to taki będzie efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo skąd sprzedający na allegro wiedzą, że akurat sprzedają F13 WR a nie CR i z PG 3.74 a nie np.

> 3.94 skoro na skrzyni nie ma tych informacji?

na skrzyni SĄ takie informacje :-D

279304107-F16_ozn.jpg

foto z czeluści archiwalnych, autor: _Zero_

ciekawe, czy On tu jeszcze zagląda...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy później...

Odświeżam kotleta 270751858-jezyk.gif

Otóż dzięki Waszemu wsparciu wkońcu udało mi się trafić na skrzynię WR i od blisko roku już ze mną jeździ.

Ale zawsze jest jakieś ale i tym razem niestety inaczej nie będzie, otóż fakt, że teraz mam niższe obroty na 4 i 5 biegu - tylko na tych biegach są niższe obroty, ale chyba się trochę przejechałem z tym moim pomysłem frown.gif

A mianowicie - owszem jest ciszej, milej i taniej (oszczędniej) na trasie, ALE w mieście to porażka sciana.gif

oto suche dane:

spalanie miasto skrzynia CR to 8,9 do 9,2 litrów gazu

spalanie miasto skrzynia WR to 10,7 do 11 litrwów gazu

Spalanie trasa skrzynia CR to 8,5 do 10 przy prędkościach rzędu 80-120, czyli normalana jazda za wszystkimi + spokojne wyprzedzanie TIR-ów na 5. biegu

Spalanie trasa skrzynia CR, ALE jazda b. dynamiczna V od 120 do 180, wyprzedzanie non stop wszystkiego co jest po drodze na 3 i 4 biegu - spalanie 13,5l gazu

Spalanie trasa skrzynia WR normalna jazda 80-120, wyprzedzanie sporadyczne na 5 czasem 4 biegu - 7,5l gazu

Spalanie trasa jazda dynamiczna to 12-12,5 l gazu, ALE ta jazda dynamiczna jest jednak sporo wolniejsza od jazdy dynamicznej na skrzyni CR.

Zakładając tę skrzynię wiedziałem, że obniżę spalanie w trasie, ale myślałem też, że w mieście pozostanie na podobnym poziomie bowiem, raczej dość rzadko używałem 5. biegu w mieście na skrzyni CR. Jednak spalanie to wzrosło, znacznie wzrosło frown.gif

Jako, że rocznie pokonuję dystans około 30 - 35 tys. km, a jakieś może 5 tys km. z tego to trasa ( wyjazdy wakacyjne, do rodziny na jakieś święta itp.) to tak naprawdę każdy zaoszczędzony litr gazu ma znaczenie przy takim przebiegu - a tu zamiast oszczędzać to teraz dokładam.

Więc reasumując myślę nad powróceniem do starej skrzyni, tylko, że wiąże się to z dość dużymi nakładami finansowymi, bowiem przy tamtej skrzyni fabrycznie było koło zamachowe garnkowe, co wiąże się z tym, że docisk również jest inny, a ten docisk, który miałem to wg wskazań licznika i logo LUK GM na sobie przejechało już ~280 tys. km i jest maksymalnie zużyte, tarcza to samo, a łożysko (wówczas przy wymianie skrzyni) samo rozpadło się na 2 części.

Wówczas jak zakładałem tą skrzynię WR to za 100zł kupiłem:

skrzynię

koło zamachowe płaskie

docisk

tarczę.

I teraz jest kilka możliwych wariantów, a nie wiem który wybrać:

1. zakup ori docisku, nowej tarczy i łożyska przy montażu koła garnkowego, plus remont skrzyni tj. uszczelki, zimmeringi to koszt ok. 800zł (po rabatach, 5 stów sam docisk)

2. montaż TYLKO skrzyni do obecnego zamachu i docisku - koszt tylko remontu skrzyni

3. rozbebeszenie obu skrzyń i przełożenie bebechów skrzyni CR do obudowy skrzyni WR - wówczas koszt to remont skrzyni (czyli uszczelki, ale już bez zimmeringów).

Po wybraniu opcji nr 3 będę miał stary docisk, starą tarczę i roczne łożysko (kupione rok temu bo na złomie już nie znalazłem), ale z możliwością łatwej ewentualnej wymiany tych elementów bo mając obudowę skrzyni WR mam klapkę rewizyjną.

Teraz dodatkowo pojawia się pytanie, po co jest (co daje) garnkowe koło zamachowe bo waży prawie 2 razy tyle co płaskie?

Czy auto ze skrzynią CR i płaskim zamachem pojedzie szybciej niż z garnkiem? Czy i w jaki sposób powinno zmienić się przyspieszenie?

Temat niezwykle trudny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba także mam tą krótką skrzynie f13CR w astrze 1.6 wink.gif. Tyle że G. Także myślałem aby przy ewentualnej wymianie sprzęgła zmienić skrzynie na dłuższą. Ale potwierdziłeś w tym temacie moje obawy co do utraty dynamiki przy słabym silniku i długiej skrzyni crazy.gif. Zostanę więc pewnie przy krótkiej skrzyni bo jednak silnik przynajmniej ma jako taką elastyczność, jazda ponad 120km/h po naszych drogach lekko starszawym autem nie jest ani przyjemna, ani bezpieczna 270751858-jezyk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gładszą pracę na niskich obrotach.

co znaczy gładszą? Że niby równiejsze obroty i mniej trzęsie czy coś innego?

> Będzie szybciej przyspieszać, ale zmiana będzie minimalna.

No a jaki wpływ ma ta większa/mniejsza masa zamachu na prędkość maksymalną? CZy czasem nie jest tak, że ten ciężki zamach jak już się "rozbuja" to może bardziej pomaga przy końcu skali obrotomierza? Bo kiedyś na tej krótkiej skrzyni na liczniku miałem 195km/h - czy przy lekkim zamachu też powienien dobić do tego wskazania czy może raczej je przekroczy?

Dalej, a jaki wpływ te masy mogą mieć na moment obrotowy? Bo mam wrażenie, że wcześniej nawet na 5. biegu (czyli mniej więcej odpowiednik teraz 4. biegu) bardziej ciągnął czy też np. pod górkę dużej utrzymywał prędkość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> równiejsze obroty i mniej trzęsie?

Tak.

> No a jaki wpływ ma ta większa/mniejsza masa zamachu na prędkość maksymalną?

Pomijalnie mały. Różnica jest tylko przy przyspieszaniu. Jak już się rozbuja to idzie praktycznie tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pomijalnie mały. Różnica jest tylko przy przyspieszaniu. Jak już się rozbuja to idzie praktycznie

> tak samo.

No to biorąc pod uwagę fakt, że obecne sprzęgło (choć zdemontowane na złomie) jest w bardzo dobrym stanie i markowe (sachs) to najrozsądniej jest założyć tylko tę krótką skrzynię bez nowego sprzęgła zaoszczędzając ok 500zł (koszt nowego sprzęgła).

A co z tym momentem obrotowym?

Będzie mniejszy czy większy na płaskim kole?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...

> Witam.

> Żeby nie zakładać nowego tematu piszę tutaj.

> Posiadam astre F silnik x16xel skrzynia biegów f15c355.

> Czy jest możliwość założenia dłuższej skrzyni (jeżeli tak to jakiej) bez żadnych przeróbek typu

> sprzegło półosie?

Nie zakładaj - ja żałuję frown.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.