Skocz do zawartości

Rozpórka przód - pytanie do praktyków.


romano11

Rekomendowane odpowiedzi

Witka.

Jak w temacie: pytanie do wszystkich tych, którzy mają/mieli/widzieli z bliska/macali/mierzyli/zrobili/kupili rozpórkę przedniego zawiasu:

- rura okrągła czy może być profil kwadratowy?

- jakie fi: 3/4" ? 1" ? a jak kwadrat, to 20x20 czy 25x25? grubszy ? niewiem.gif

- czy dobrze myślę, że rozpórka pracuje głównie na ściskanie?

Idzie wiosna, czas na działanie... smile.gif

Pozdrawiam - romano11

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja miałem z 1/2 cala, wystarczała, sam spawałem, razem ze śrubą rzymską; silnik fire

jak widziałem to były raczej z 1 calowych rurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witka.

> Jak w temacie: pytanie do wszystkich tych, którzy mają/mieli/widzieli z

> bliska/macali/mierzyli/zrobili/kupili rozpórkę przedniego zawiasu:

> - rura okrągła czy może być profil kwadratowy?

> - jakie fi: 3/4" ? 1" ? a jak kwadrat, to 20x20 czy 25x25? grubszy ?

> - czy dobrze myślę, że rozpórka pracuje głównie na ściskanie?

> Idzie wiosna, czas na działanie...

> Pozdrawiam - romano11

Zrobiłem już kilkanaście rozpórek, zarówno do Uniaków jak i do innych aut. Zawsze były z rury 3/4". Do Uno wg mnie w zupełności wystarczy, do jakiegoś większego auta tzn. o większej odległości pomiędzy kielichami można pokusić się o zastosowanie rury 1".

Profil jak najbardziej również może być. 20x20mm to chyba minimum.

Rada ode mnie, ja bym proponował zastosować śrubę rzymską i trochę rozeprzeć ją kielichy.

20.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witka.

> Jak w temacie: pytanie do wszystkich tych, którzy mają/mieli/widzieli z

> bliska/macali/mierzyli/zrobili/kupili rozpórkę przedniego zawiasu:

> - rura okrągła czy może być profil kwadratowy?

> - jakie fi: 3/4" ? 1" ? a jak kwadrat, to 20x20 czy 25x25? grubszy ?

> - czy dobrze myślę, że rozpórka pracuje głównie na ściskanie?

> Idzie wiosna, czas na działanie...

> Pozdrawiam - romano11

Ja zrobiłem kilka szt. ale znawcą nie jestem. Brzydko, wg niektórych moich imienników to się miało rozlecieć po 10km itp... ale ja wyznaję taką zasadę - po co robić coś gorzej jak można lepiej?

Calowa rura i po pierwsze nie masz żadnych wątpliwości co do sztywności, po drugie to jakoś wygląda pod maską a nie taki patyczek pół cala, jakby ktoś Ci instalacje gazu ziemnego zamontował zlosnik2.gif

ważne, żeby było sztywne, czyli jeśli się da to rura prosta. Co do śruby to nie jest konieczna, tylko że łatwiej się montuje bo jednak te kielichy pracują.

Jeśli się wyprze to wtedy naprężenie wstępne jest od razu i teoretycznie powinno być to sztywniejsze... ale chyba nie jest to aż tak znaczące, żeby brać pod uwagę.

Śrubę najlepiej wytoczyć pod nakrętki np. z przednich piast dużego fiaciora (lewy i prawy gwint) bo te śruby które się widuje to słaby punkt rozpórek - są cienkie... rozpórka nie może się uginać bo wtedy traci swój sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witka.

> Jak w temacie: pytanie do wszystkich tych, którzy mają/mieli/widzieli z

> bliska/macali/mierzyli/zrobili/kupili rozpórkę przedniego zawiasu:

> - rura okrągła czy może być profil kwadratowy?

> - jakie fi: 3/4" ? 1" ? a jak kwadrat, to 20x20 czy 25x25? grubszy ?

> - czy dobrze myślę, że rozpórka pracuje głównie na ściskanie?

> Idzie wiosna, czas na działanie...

> Pozdrawiam - romano11

Ja mam od ładnych kilku lat rozpórkę z profilu kwadratowego, nie pamiętam teraz jakiego, ale na pewno większy niż 20x20. Po zespawaniu i przed założeniem została pomalowana proszkowo. Kilka fotek na stronie "o mnie" (w stopce)

Czy warto? Wydaje mi się że tak, przód trochę sztywniejszy jest, teraz jak już coś trzeszczy to plastiki a nie naciągające się nadwozie wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi i podpowiedzi, odpowiem w jednym poście:

- fenix8: 1/2" to troszkę rachityczna rurka... taka jakaś cienka hmm.gif

- gajoss: rurka 3/4" to już brzmi lepiej; profil 20x20 będę kupował do innych celów i to był by zakup niejako "przy okazji"; śruba rzymska jest w planach waytogo.gif

- Tschoob: poczytałem troszkę i wychodzi na to, że są dwie szkoły: zakładać "w powietrzu" lub "na lądzie" biglaugh.gifhahaha.gif co wybrać?

- maras_uno: 3/4" bez szwu - brzmi sensownie, lecz profil kwadratowy bardziej mi podchodzi do spawania; z kolei rura okrągła lepiej wygląda pod maską... niewiem.gifbeksa.gif

- Glaca: co do sztywności - sztywność jest najważniejsza, mniejsza o rozmiary oink.gifbiglaugh.gif ale wracając do tematu - "naświetliłeś" mi śrubę z drugiej strony: ja myślałem, żeby śruby L i R wspawać do rurek i na środku dać gwintowaną tulejkę L/R i kontry... tym czasem wystarczy wspawać nakrętki ro rury i całość spiąć gwintowaną szpilką wraz z kontrami waytogo.gif muszę to jeszcze przemyśleć...

- Majkiel: po lekturze fotek widzę, że dopasowałeś bolid do rozpórki... hmm.gif ja chcę dopasować rozpórkę do auta; do cewki zapłonowej mam przymocowany trójnik z przewodami hamulcowymi (pompka z wersji T 001.gif) i nie chcę już tego ruszać, jedynie zbiornik płynu spryskiwacza musi ustąpić miejsca rurce biglaugh.gif ale to jakoś przeboleję.

co do rozmiarów i materiału: znalazłem taką stronę z rozpórką SPARCO : cena powala, ale jest wzmianka odnośnie materiału (stal Fe 37 - cokolwiek to znaczy) i średnicy: 28mm. no to już jakoś wygląda i stanowi pewien punkt odniesienia. waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie musi byc na srubie ale wazne zeby zakladac ja jak przod auta bedzie podniesiony...wtedy jest

> wystarczajaco dobrze

Zrobiłem rozpórkę bez śruby, za wzór posłużyło moje auto, które było podniesione podczas robienia. Do innego podniesionego Uniaka już nie podeszła (i nie był to egzemplarz zmęczony życiem, z resztą mój też raczej nie jest). Jeżeli robi się to do swojego auta, to ok bez śruby można spróbować. Chociaż ja i tak bym wolał mieć możliwość "rozparcia".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym serdecznie przeprosić osoby które wprowadziłem w błąd. Ale tyle tych rozpórek już było, że wszystko mi się totalnie pomieszało.

Wszystkie rozpórki, które wyszły spod moich rąk dla kolegów z AK wykonane są z rury 1", czyli np. rozpórka MaRo jest właśnie z rury 1". Tak samo rozpórka Marasa też jest z 1".

Za zamotanie przepraszam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chciałbym serdecznie przeprosić osoby które wprowadziłem w błąd.

> Wszystkie rozpórki, które wyszły spod moich rąk dla kolegów z AK wykonane są z rury 1", czyli np.

> rozpórka MaRo jest właśnie z rury 1". Tak samo rozpórka Marasa też jest z 1".

> Za zamotanie przepraszam.

nic nie szkodzi biglaugh.gif

w robocie przechwyciłem rurkę 27mm, czyli jakieś 1 i 1/16" cfaniaczek.gif w poniedziałek pierwsze spawy, choć będzie to praca wieloetapowa waytogo.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nic nie szkodzi

> w robocie przechwyciłem rurkę 27mm, czyli jakieś 1 i 1/16" w poniedziałek pierwsze spawy, choć

> będzie to praca wieloetapowa

Dobry wybór. wink.gif Ja teraz właśnie zrobiłem sobie z 1 i 1/4" i wygląda baaardzo solidnie. grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w robocie przechwyciłem rurkę 27mm, czyli jakieś 1 i 1/16" w poniedziałek pierwsze spawy,

drugie popołudnie z elektrodami ER 1.046 i blaszką #3 i mamy efekt, jak na fotkach:

285831276-DSC09881.JPG

285831276-DSC09882.JPG

285831276-DSC09883.JPG

teraz muszę wywiercić 3. otwór w dospawanej blasze i będzie można wstępnie przymierzyć się do auta biglaugh.gif

okazało się, że rura przeznaczona na rozpórkę ma na tyle grubą ściankę, że mam ochotę naciąć gwint bezpośrednio w niej; do tego gwintowana szpilka i dwie kontry food.gifslinka.gif kolor finalny - jedynie słuszny czerwony wyścigowy biglaugh.gif

post-109606-1435251584954_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> drugie popołudnie z elektrodami ER 1.046 i blaszką #3 i mamy efekt, jak na fotkach:

> teraz muszę wywiercić 3. otwór w dospawanej blasze i będzie można wstępnie przymierzyć się do auta

> okazało się, że rura przeznaczona na rozpórkę ma na tyle grubą ściankę, że mam ochotę naciąć gwint

> bezpośrednio w niej; do tego gwintowana szpilka i dwie kontry kolor finalny - jedynie

> słuszny czerwony wyścigowy

Nie żebym się czepiał grinser006.gif, ale blacha 3 mm to trochę wg mnie przycienka opcja. Ja zawsze daję minimum 5mm na elementy przy kielichach. Zależy jeszcze jak to będzie finalnie rozwiązane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie żebym się czepiał , ale blacha 3 mm to trochę wg mnie przycienka opcja. Ja zawsze daję minimum

> 5mm na elementy przy kielichach. Zależy jeszcze jak to będzie finalnie rozwiązane.

Przy takim obspawaniu dookoła i jak da rurę tak długo jak się zmieści to będzie git.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przy takim obspawaniu dookoła i jak da rurę tak długo jak się zmieści to będzie git.

Zależy jak poprowadzi rurę i to wszystko rozplanuje, oby tylko ta blacha nie pracowała zbyt mocno i się nie wygięła od obciążenia.

Jeśli rura pójdzie pod blachę i będzie sięgać tej oryginalnej czapeczki na kielich to będzie OK. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zależy jak poprowadzi rurę i to wszystko rozplanuje, oby tylko ta blacha nie pracowała zbyt mocno i

> się nie wygięła od obciążenia.

> Jeśli rura pójdzie pod blachę i będzie sięgać tej oryginalnej czapeczki na kielich to będzie OK.

no więc rura ma być nacięta i w to nacięcie - jak kolega Glaca słusznie zauważył - wsadzę oink.gif tyle blachy, ile się da. czyli blacha w osi rury, aby obciążenia się ładnie przenosiły i rura zbytnio nie pracowała na zginanie... hmm.gif

rury pod blachę dać nie chciałem i po to właśnie są wspawane kawałki profilu 20x20, aby rura była wyżej, bo na lewym nadkolu jest "czarna skrzynka" z przekaźnikami; jej mocowanie nie było przewidziane do modyfikacji, bo wisi na wspólnej blasze z cewką WN, a pod tą ostatnią jest przykręcony wspornik trójnika przewodów hamulcowych... spineyes.gif no i stanęło na "rura w górę" oink.gifbiglaugh.gifwaytogo.gif będzie dobrze 30.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy później...

Witam szanowne grono i poddaję ocenie spawy amatora i sprayowanie na kolor RAL 3020.

W przyczółkach zrobiłem otwory fi 19,5 aby można było przykręcić normalnie, bez ekwilibrystyki, 3. nakrętkę. Rura podcięta pod kątem, przyspawana, oczyszczona gruntownie tarczą listkową "80", następnie szczotką, pomalowana z zewnątrz 2x sprayem, wewnątrz "przelana" szybkoschnącym gruntem.

Pomalowana jest prawa część rozpórki; do lewej muszę jeszcze przymocować trzema spawami punktowymi blaszkę do powieszenia zbiornika płynu spryskiwacza: wtedy powstanie jeden z nielicznych bolidów z dwoma zbiornikami płynu spryskiwacza, sumarycznie czterema pompkami sprysków i trzema spryskiwaczami mgłowymi przedniej szyby 001.gifyay.gif

Możecie wpisywać cokolwiek - ponoć krytyka jest twórcza 30.GIF

286227955-DSC07982.JPG

286227955-DSC07985.JPG

286227955-DSC07978.JPG

286227955-DSC07981.JPG

post-109606-14352517334962_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.