mikomir Napisano 18 Lipca 2012 Udostępnij Napisano 18 Lipca 2012 Witam, Kontynuuję swój watek odnośnie awarii licznika: http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=285558983&page=0&fpart=all&vc=1 Ostatnio po odłączeniu i podłączeniu akumulatora "nie wstał licznik", czyli wspomniany w cytowanym wątku kondensator to nie jest to. Po kilkunastu dniach "walki" znalazłem przyczynę - awaria w układzie przetwornicy napięcia TLE 4275. Otóż scalak ten posiada pin nr 2 który powoduje reset - blokowanie głównego mikrokontrolera licznika. Zasadę działania - usterkę wyjaśnia wycinek pdf-a (uwaga tu wycinek wersji 3,3 V, w naszych Stilonach siedzi wersja 5 V): Generalnie do zadziałania (odblokowania) licznika jest potrzebne narastające zbocze wystawiane z opóźnieniem po podłączeniu zasilania. Zwierając nóżkę 2 do masy uzyskujemy blokadę licznika czyli "martwy licznik", uszkodzony układ przetwornicy powoduje właśnie "pływanie" napięcia na wspomnianej nóżce co mylnie odczytujemy jako zimny lut, coś nie łączy itd. Opis który podałem jest raczej dla elektroników, którzy po tej lekturze na rożne sposoby bez problemu naprawią licznik. Osobiście odłączyłem pin 2 TLE4275 i w to miejsce wyprowadziłem kabelki do ręcznego "pobudzenia licznika" oczywiście pozbawiając układ ochrony. Cały pdf 4275 - http://www.infineon.com/dgdl/TLE4275v33_...11c41ddba1979dc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DARKOOO Napisano 18 Lipca 2012 Udostępnij Napisano 18 Lipca 2012 > Witam, > Kontynuuję swój watek odnośnie awarii licznika: > http://autokacik.pl/showflat.php?Cat=0&Number=285558983&page=0&fpart=all&vc=1 > Ostatnio po odłączeniu i podłączeniu akumulatora "nie wstał licznik", czyli wspomniany w cytowanym > wątku kondensator to nie jest to. > Po kilkunastu dniach "walki" znalazłem przyczynę - awaria w układzie przetwornicy napięcia TLE > 4275. Otóż scalak ten posiada pin nr 2 który powoduje reset - blokowanie głównego > mikrokontrolera licznika. Zasadę działania - usterkę wyjaśnia wycinek pdf-a (uwaga tu wycinek > wersji 3,3 V, w naszych Stilonach siedzi wersja 5 V): > Generalnie do zadziałania (odblokowania) licznika jest potrzebne narastające zbocze wystawiane z > opóźnieniem po podłączeniu zasilania. Zwierając nóżkę 2 do masy uzyskujemy blokadę licznika > czyli "martwy licznik", uszkodzony układ przetwornicy powoduje właśnie "pływanie" napięcia na > wspomnianej nóżce co mylnie odczytujemy jako zimny lut, coś nie łączy itd. > Opis który podałem jest raczej dla elektroników, którzy po tej lekturze na rożne sposoby bez > problemu naprawią licznik. Osobiście odłączyłem pin 2 TLE4275 i w to miejsce wyprowadziłem > kabelki do ręcznego "pobudzenia licznika" oczywiście pozbawiając układ ochrony. > Cały pdf 4275 - http://www.infineon.com/dgdl/TLE4275v33_...11c41ddba1979dc Dramat ... ale ciemny jestem ... zrozumiałem tylko, że naprawiłeś - gratulacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 18 Lipca 2012 Autor Udostępnij Napisano 18 Lipca 2012 > Dramat ... ale ciemny jestem ... zrozumiałem tylko, że naprawiłeś - gratulacje Wygląda to dramatycznie, ale elektronik sobie poradzi. Zawziąłem się na naprawę, gdy zobaczyłem ogłoszenie w którym pewna firma naprawia tę usterkę w u klienta "na podwórku" - czyli nie jest to nic poważnego typu całkowity "pad" głównego mikroprocesora (mikrokontrolera) Motoroli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jqr Napisano 18 Lipca 2012 Udostępnij Napisano 18 Lipca 2012 > Zawziąłem się na naprawę i bardzo dobrze jeśli dobrze rozumiem, opóźnienie narastającego zbocza zasilania zależy od pojemności na pinie Vd. Mam już licznik na stole (ja się przyzwyczaiłem, ale żonę denerwuje dyskoteka) i będę się bawił, o wnioskach poinformuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 19 Lipca 2012 Autor Udostępnij Napisano 19 Lipca 2012 > i bardzo dobrze > jeśli dobrze rozumiem, opóźnienie narastającego zbocza zasilania zależy od pojemności na pinie Vd. ...< Opóźnienie kiedy ono wystąpi (to zbocze). Osobiście zrobiłem tak: pin 2 wylutowany, w to miejsce kabelek, drugi kabelek przylutowany do pinu nr 5 (+5V). Teraz gdy podłączę licznik do auta to zwieram ze sobą na stałe oba kabelki i licznik "wstaje". Mam spokój do momentu gdy nie odłączę akumulatora (należy ponownie roz/zew kabelki). Oczywiście są to półśrodki, należałoby wymienić ten układ wraz z kondensatorem. Napisz jak Ci poszło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
notebuk1 Napisano 30 Lipca 2012 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2012 > Oczywiście są to półśrodki, należałoby wymienić ten układ wraz z kondensatorem. Układ jako darmowa próbka zamówisz tu: http://www.ti.com/product/tle4275-q1 W kilka dni powinien do Ciebie dotrzeć z USA bezpłatnie. Przynajmniej jak ostatnio od nich zamawiałem to chyba zeszło mniej niż tydzień Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 30 Lipca 2012 Autor Udostępnij Napisano 30 Lipca 2012 > Układ jako darmowa próbka zamówisz tu: ... < Cenna informacja dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jqr Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 > Osobiście zrobiłem tak: pin 2 wylutowany, w to miejsce kabelek, drugi kabelek przylutowany do pinu nr 5 (+5V). Podparłem tak samo i działa...ło. Teraz mam reset licznika w momencie kiedy centralny zamek otwiera i zamyka samochód czyli przy wsiadaniu do auta zeruje się zegar, jak zadziała speedlock zamka jest reset, jak otworzę drzwi od wewnątrz przy pracującym silniku też reset. Myślę ... i będę szukał, jak jest zasilany zamek i jak dzie sterowanie Może logika zamka obciąża te 5V po przetwornicy. Z ti.com nie chcieli mi przysłać sampla i zastanawiam się, czy nie wstawić w miejsce przetwornicy stabilizatora na 5V, bo może ta przetwornica dalej bruździ w układzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 11 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 11 Września 2012 > Podparłem tak samo i działa...ło. ... < U mnie to rozwiązanie działa bardzo dobrze. Wyprowadziłem z licznika dwa cienkie kabelki zakończone kostką elektryczną, mogę rozewrzeć i zewrzeć bez demontażu licznika. Po każdej ingerencji w zasilanie (np. rozłączenie akumulatora) trzeba na nowo podać "zbocze narastające". Proponuję zrobić tak, rozłącz kabelki (połączenie resetujące), wyłącz zasilanie licznika, następnie załącz zasilanie i zewrzyj kabelki - musi wrócić poprawna praca, sprawdzałem to kilkanaście razy zanim podałem opis na forum. Połączenie na stałe wewnątrz licznika nie przynosi efektów - sprawdziłem to dokładnie. Pamiętaj, że licznik "do życia" przywraca zbocze narastające a nie wysoki stan 5 V. Pozdrawiam. Edit: Kolejność jest taka: najpierw zasilanie licznika, później zbocze narastające - nie jednocześnie (jak w przypadku połączenia resetującego na stałe w liczniku). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
najduch Napisano 11 Września 2012 Udostępnij Napisano 11 Września 2012 > Połączenie na stałe wewnątrz licznika nie przynosi efektów - sprawdziłem to dokładnie. Pamiętaj, że > licznik "do życia" przywraca zbocze narastające a nie wysoki stan 5 V. Narastające OK, ale nie wygenerujesz tego podaniem 5V na mikroprocesor tylko masę. pin2 TL4275 zwiera ścieżkę (wejście resetu uC) do masy i tak samo trzeba zrobić to drutami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 11 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 11 Września 2012 > Narastające OK, ale nie wygenerujesz tego podaniem 5V na mikroprocesor tylko masę. pin2 TL4275 > zwiera ścieżkę (wejście resetu uC) do masy i tak samo trzeba zrobić to drutami. Wygeneruję za każdym razem, sprawdzałem to kilkunastokrotnie - zawsze licznik "wstaje". Oczywiście w pierwszej kolejności sprawdzałem zwieranie do masy na początku i okazało się, że nie jest to konieczne. Teoretycznie powinno być tak jak opisujesz (obrazują to załączone w pierwszym poście diagramy) ale moja praktyka pokazała, że nie jest to konieczne. "Bawiłeś" się praktycznie licznikiem ? Twoja praktyka mówi co innego ? Podziel się doświadczeniem. Ta usterka dotyka wielu z nas. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fasol_1 Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 Witam odgrzeję trochę temat licznika.. Jakiś czas temu skasował mi się zegarek i przejechany dystans trip. Przedwczoraj licznik także stracił te informacje a podczas jazdy sporadycznie się na chwile wyłączył i ponownie wstał. Postanowiłem sprawdzić płytkę, poprawiłem kilka punktów lutowniczych dla pewności stwierdziłem że lekko podmucham opalarką na płytkę (bo może coś pomoże) w każdym razie po zmontowaniu i zamontowaniu w aucie okazało się że, jest jeszcze gorzej. Licznik zaczął szaleć wyłączał się, włączał, zawieszał jakby ktoś bawił się zasilaniem. Podłączyłem w domu do zasilania i zacząłem szukać. Wymieniłem kondensator - i nic przelutowałem wszystkie elementy - i nic odłączyłem pin 2 w stabilizatorze napięcia - i nic Wyginałem płytkę przeginałem ale nic nie skutkowało cały czas nie działa (gdzie już więcej był wyłączony niż włączony). Ostatecznie przypadkiem dotykałem palcami elementów i punktów lutowniczych (wiem że tego robić nie powinienem ale..) Po dotknięciu miejsc lutowania kwarcu umieszczonego przy procesorze motoroli nagle wszystko wróciło do życia jakby wszystko sie zresetowało, licznik podpięty na 15 min w samochodzie i od godziny na zasilaczu i spokój świeci jak należy. Jest w stanie ktoś to wyjaśnić co się stało i dlaczego ? bo elektronik ze mnie kiepski a jak coś naprawiam to metodą prób i błędów i zazwyczaj tylko szukam. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jqr Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 U mnie pomogło przelutowanie płytki złącz za body computerem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 6 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Witam odgrzeję trochę temat licznika.. < Ręcznie (za pomocą paluchów) doprowadziłeś do "wstania" mikroprocesora - skóra na palcach ma określoną rezystancję, bez problemu zmienisz w ten sposób stan logiczny w układzie CMOS . Wcześniej blokował go pin 2 stabilizatora. Nie wiem co tam jeszcze ciekawego nabroiłeś na płytce - miejsce lutownicze po pinie nr 2 nie może "wisieć" w powietrzu. Musi być na nim stan 0 lub 1 z tym, że zbocze narastające z 0 na 1 odblokowuje mikroprocesor. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fasol_1 Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 Wiem ze to bylo malo profesjonalne ale u mnie zadzialalo jak narazie noc przetrwal bez resetu. Jak juz dotykalem paluchami to pin 2 byl przylutowany. Jeszcze zanim powstal nadzieja na uruchomienie mnie opuszczala z kazda chwila. A jest mi w stanie ktos powiedziec skad licznik czerpie przejechany dystans ? bo po podlaczeniu licznika i przeanalizowaniu przejechanych kilometrow (bo jakis czas jezdzilem bez licznika) okazalo sie ze, dystans byl powiekszony o to co przejechalem bez licznika. A i jeszcze jedno, dotkniecie palcem tego kwarcu zresetowalo licznik chyba tylko dwa razy, ponowne dotykanie nie wprowadzilo juz nic poprostu swiecil dalej jak nalezy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mikomir Napisano 7 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 Odłącz licznik całkowicie od zasilania ( odłącz akumulator ) i sprawdź czy licznik będzie dalej działał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fasol_1 Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Odłącz licznik całkowicie od zasilania ( odłącz akumulator ) i sprawdź czy licznik będzie dalej > działał. Kilka razy chodzilem od samochodu do domu z licznikiem, wiec raz podlaczony w aucie raz w domu na zasilaczu. ale sproboje odlaczyc aku na minimum godzinke i zobacze czy bedzie ok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fasol_1 Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Kilka razy chodzilem od samochodu do domu z licznikiem, wiec raz podlaczony w aucie raz w domu na > zasilaczu. ale sproboje odlaczyc aku na minimum godzinke i zobacze czy bedzie ok Na chwilę obecną licznik działa bez zarzutu po odłączeniu aku licznik wstał bezproblemowo kwestia na jak długo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
HARDTECHNO Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 mozliwe ze pada chip motorola<bolaczka licznika visteon;/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fasol_1 Napisano 10 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2013 Puki co po zabiegu liczniki działają normalnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekWolf Napisano 14 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2013 Przepraszam za lamerskie pytanie, ale jak uruchomić wyjęty z samochodu licznik na stole aby sprawdzić czy działa ? Pin 1 i 2 doprowadzają napięcie 12V do zegarów, 7 to masa, rozumiem że podpinam 12V do 1 lub 2 i minus do pinu numer 7 ? Jakiego efektu oczekuje ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fasol_1 Napisano 16 Kwietnia 2013 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2013 > Przepraszam za lamerskie pytanie, ale jak uruchomić wyjęty z samochodu licznik na stole aby > sprawdzić czy działa ? Pin 1 i 2 doprowadzają napięcie 12V do zegarów, 7 to masa, rozumiem że > podpinam 12V do 1 lub 2 i minus do pinu numer 7 ? Jakiego efektu oczekuje ? Efekt jest taki że ci się licznik uruchomi jak w samochodzie tylko że wywali Ci błąd lose conection bodajże A napięcie podajesz na 1 oraz 2 plusa, a na 7 mase. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mietek63 Napisano 24 Sierpnia 2022 Udostępnij Napisano 24 Sierpnia 2022 Dpoadło mnie to nieszczęście co was ,i w moim pżypadku winowajcą okazał się kwarc . wymiana tegorz wróciła życie zegarom,i dobre samopoczucie mojej osobie. Kwarc miał jakąś przerwe wewnątż siebie , co skutkowało tym że pracował jak chciał, jak nie chciał to zegayy były martwe 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.