Skocz do zawartości

Światła cofania w przyczepie


Michalcc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jak ogólnie wiadomo, większość przyczep kempingowych posiada światła cofania...

Do tego każda przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 750kg., zarejestrowana po raz pierwszy po 2009r. ma obowiązek takie światłą posiadać... Oczywiście sprawne...

Reasumując: Wiele przyczep takie oświetlenie powsiada, a wiele ma wręcz ustawowy obowiązek je posiadać.

I tu pytanie - jakim cudem to ma działać i czy ktoś choć przez chwilę pomyślał, tworząc taką ustawę, skoro standardowe gniazdo 7-dmio pinowe nie ma wyjścia na światła cofania!!!!!!!!!!!!!!!!!

A więc:

1 - w tysiącach przyczep kempingowych to światło jest odłączone!!!! Wszyscy Ci właściciele są zobowiązani do załatwiania badań technicznych drogą powiedzmy "okrężną".

2 - mało tego!!! W kolejnych tysiącach przyczep o DMC pow. 750kg, sprzedawanych jako nowych po 2009r. i homologowanych w naszym kraju to światło również nie działa, bo nie ma skąd dostać zasilania!!! Ci właściciele, również mają problem z badaniami technicznymi...

O co tu chodzi???? Kto daje badania techniczne tym pojazdom to nie ważne, bo odbywa się to prawdopodobnie w sposób rozmaity... Ale kto wydaje nowe homologacje pojazdom nie spełniającym warunki ruchu drogowego? I na końcu, kto wprowadza ustawę posiadania oświetlenia, które nie ma zasilania z gniazda elektrycznego?

Zna ktoś odpowiedź na powyższe?

Dzisiaj dzwoniłem do zakładu produkującego przyczepy i do dwóch zakładów montujących haki... Producent przyczep twierdzi, żeby się tą ustawą nie przejmować... Że jego przyczepy światło cofania mają, ale nie działa i nie słyszał żeby komuś dowód za to zabrali screwy.gif, a zakłady montujące haki mogą podpiąć światło cofania, chociażby przez pin masowy (mase wtedy pobiera z haka), ale przyczepy bez świateł cofania zapiąć już nie można... screwy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Likwidowac masy nie polecam, na tomiast proponuje wykorzystac jedna z dwoch pozycji. W przypadku liwkidacji masy swiatla w przyczepie moga migac w zaleznosci od kontaktu sprzegu z hakiem.

Nonsensownosc przepisow przemilczam. Podobny problem mam z maluchem podczas holowania na sztywnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe 7-pinowe złącze ma potencjał na pełne xero świateł.

Dawniej było tak, że pozycyjne przyczepy "wisiały" na jednym pinie. Więc mając 6 kolejnych dajemy masę, kierunkowskazy, mgłę, stop i jeden zostaje na "szperacz tylny".

Zmiana techniczna (aktualnie stosowana) polegała jednak na rozdziale pozycyjnych (lewy/prawy) i miejsca na cofania już nie ma. niewiem.gif

Wymyślono jednak już gniazdo 13-pinowe.

LS.01008-2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co ciekawe 7-pinowe złącze ma potencjał na pełne xero świateł.

> Dawniej było tak, że pozycyjne przyczepy "wisiały" na jednym pinie. Więc mając 6 kolejnych dajemy

> masę, kierunkowskazy, mgłę, stop i jeden zostaje na "szperacz tylny".

> Zmiana techniczna (aktualnie stosowana) polegała jednak na rozdziale pozycyjnych (lewy/prawy) i

> miejsca na cofania już nie ma.

> Wymyślono jednak już gniazdo 13-pinowe.

No właśnie też się zawsze zastanawiałem, dlaczego akurat obwód świateł pozycyjnych jest rozdzielony na lewe i prawe. Co ciekawe w niektórych samochodach jest przednie prawe + tylne prawe oraz przednie lewe + tylne lewe a w innych jest na skos...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zna ktoś odpowiedź na powyższe?

odpowiedzią jest gniazdo 13pin hmm.gif

gniazdo_przyczepy_13pin_1545.jpg

i wszytsko gra

kempingi mają takie z zupełnie innych powodów - zasilanie wnętrza, które przy 7pin było robione na pinie od przeciwmgielnych

starsze przyczepy maja czasem dwie wtyczki 7pin, męską i żeńską

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie też się zawsze zastanawiałem, dlaczego akurat obwód świateł pozycyjnych jest rozdzielony

> na lewe i prawe. Co ciekawe w niektórych samochodach jest przednie prawe + tylne prawe oraz

> przednie lewe + tylne lewe a w innych jest na skos...

Zeby lewe i prawe nie były zasilane z jednego bezpiecznika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No właśnie też się zawsze zastanawiałem, dlaczego akurat obwód świateł pozycyjnych jest rozdzielony

> na lewe i prawe. Co ciekawe w niektórych samochodach jest przednie prawe + tylne prawe oraz

> przednie lewe + tylne lewe a w innych jest na skos...

powodów pewnie jest kilka, choćby to że jak odepnie się jeden kabelek to przyczepa robi się niewidoczna hmm.gif

tak masz obwód zdublowany

inna sprawa że na 1pinie wisiało by przy większych przyczepach kilkanaście żarówek hmm.gif

u mnie w krótkim kempingu jest 4 z tyłu, plus 4obrysówki

ale są przyczepy gdzie mają jeszcze boczne obrysówki - 3szt na stronę

z mieszaniem pinów w gniazdku nie polecam, bo teoretycznie diagnosta może sprawdzić i będzie choinka

to samo będzie jak przyjdzie jechać z inną przyczepką niż własna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wystarczyło wraz z wprowadzeniem światła cofania wprowadzić zmianę dotyczącą gniazda elektrycznego i wprowadzić obowiązek montażu gniazda takiego jakie montowane jest na zachodzie.

Na początku kierowcy ja zwykle by marudzili, ze trzeba kupować, przerabiać itp. Ale po jakimś czasie wszystkie przyczepy miałyby nowe wtyczki, a samochody nowe gniazda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A wystarczyło wraz z wprowadzeniem światła cofania wprowadzić zmianę dotyczącą gniazda

> elektrycznego i wprowadzić obowiązek montażu gniazda takiego jakie montowane jest na

> zachodzie.

> Na początku kierowcy ja zwykle by marudzili, ze trzeba kupować, przerabiać itp. Ale po jakimś

> czasie wszystkie przyczepy miałyby nowe wtyczki, a samochody nowe gniazda.

spotkałem sie już ze "skargą" że nie chcieli dać pozytywnego badania haka bez świateł cofania ?

więc może jest tak jak piszesz, a może to wymysł diagnosty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej odpowiedzi jest wiele.... A raczej pomysłów....

ALE ŻADEN Z NICH NIE ZAŁATWIA SPRAWY! A co więcej nie jest uregulowany prawnie!!!!!

1. Przeróbki gniazda 7-dmio pinowego = złamaniem przepisów i brakiem dopuszczenie przez diagnoste!

2. Przeróbki gniazda 7-dmio pinowego = jeden pojazd do jednej przyczepy i ta jedna przyczepa do tego jedynego pojazdu... Pożyczając przyczepe inne, lub samochód inny spowodujemy zwarcia, itd.... bo przerobione wedle naszych pomysłów już nie będą!

3. Montowanie gniazd innych niż 7-dmio pinowe... hmmm... zadzwoniłem dzisiaj do skody i do fiata... byłem zainteresowany zakupem nowego auta z hakiem... Producent nie przewiduje montaż innego gniazda niż 7-dmio pinowe! Wydajemy kupę kasy na auto i jeszcze więcej na tzw oryginalny hak i nie mamy prawa holować przyczep ze światłem cofania!

PARANOJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wprowadzili ustawę o obowiązku posiadania, ale nikt nie przemyślał, jak Ci biedni kierowcy mają to zrobić????

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 3. Montowanie gniazd innych niż 7-dmio pinowe... hmmm... zadzwoniłem dzisiaj do skody i do fiata...

> byłem zainteresowany zakupem nowego auta z hakiem... Producent nie przewiduje montaż innego

> gniazda niż 7-dmio pinowe! Wydajemy kupę kasy na auto i jeszcze więcej na tzw oryginalny hak i

> nie mamy prawa holować przyczep ze światłem cofania!

> PARANOJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

> Wprowadzili ustawę o obowiązku posiadania, ale nikt nie przemyślał, jak Ci biedni kierowcy mają to

> zrobić????

hmm dziwne icon_rolleyes.gif

Quote:

Skoda Fabia II Hatchback Rok konstrukcji samochodu 05/10-

Zestaw: HAK + INSTALACJA 13 PIN poza RS

Numer Katalogow 317250900113

System ZESTAW F20

Nr. ECE 3270

Czas instalacji ca. 40 Minutes

Podcięcie Podcięcie niewidoczne

Waga 16.5 kg

Wartość D 7.2 KN

Dop.nacisk 86 kg

Uciąg 1200 kg

Instrukcje montażu:

Pasujące instrukcje montażu: Download (PDF)

Instalacje elektryczne:

Nr. Zam.: electrical kit 13 pins in the kit:

317420300113 Instrukcja montazu (PDF)

Installation time: ca. 90 Minutes

Wiazka elektryczna: 13-pin

Wiazka: Specific - wiazka z podlacz. oryginalnym

kontrola kierunkowskazów: modul CAN

kodowanie wymagane: nalezy wykonac kodowanie po montazu

odlaczanie czujników cofania: odlaczanie czujników cofania

kabel stalego zasilania: kabel stalego zasilania - opcjonalnie

przewód ladowania: przewód ladowania - opcjonalnie

podlaczenie elektryczne: podlaczenie elektryczne z przodu


dla skody z profilu grinser006.gif

http://www.westfalia-automotive.de/index.php?id=6&L=4

instrukcja montażu

http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/e_anlagen/317/e317420391101-003.pdf

więc nie rozumiem w czym jest problem niewiem.gif

dodam że u mnie cała instalacja jest w nadkolu, a montaż to wypięcie kostek, wpięcie wiązki (do wyboru 7 czy 13pin) i gotowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 3. Montowanie gniazd innych niż 7-dmio pinowe... hmmm... zadzwoniłem dzisiaj do skody i do fiata...

> byłem zainteresowany zakupem nowego auta z hakiem... Producent nie przewiduje montaż innego

> gniazda niż 7-dmio pinowe! Wydajemy kupę kasy na auto i jeszcze więcej na tzw oryginalny hak i

> nie mamy prawa holować przyczep ze światłem cofania!

> PARANOJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A cóż Ty opowiadasz - to, że w Polsce gniazdo inne niż 7 pin jest mało popularne, to nie znaczy, że tak jest na całym świecie.

Haki hol. zamawiane na produkcję (fabryczne) są 13-pinowe i koniec - "kup se pan przelotke".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A cóż Ty opowiadasz - to, że w Polsce gniazdo inne niż 7 pin jest mało popularne, to nie znaczy, że

> tak jest na całym świecie.

Cały czas rozmawiamy o Polsce...

> Haki hol. zamawiane na produkcję (fabryczne) są 13-pinowe i koniec - "kup se pan przelotke".

Trzecie ASO twierdzi co innego... Podejrzewam, że nie są to fabryczne haki, a jakieś polskie, montowane w ASO przed sprzedażą samochodu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zeby lewe i prawe nie były zasilane z jednego bezpiecznika

Aleś wymyślił...

Może sprecyzuję: Nie chodzi mi o przyczepę, tylko o sam samochód. Dlaczego w samochodach są 2 obwody świateł pozycyjnych zasilane of course przez 2 bezpieczniki. Ja rozumiem, że są oddzielne obwody dla mijania L i P i drogowego L i P. Ale juz przeciwmgielne przednie, tylne i stop mają 1 obwód...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Widocznie chcieli doposażać sami w salonie....

> Ps.: Dzwoniłem do Opla (Auto Pol Serwis) i oni również nie przewidują gniazd 13-pinowych...

zadzwoń do jakiegoś porządnego ASO, np FORD'a grinser006.gif

Quote:

Hak holowniczy montowany na stałe

z elektrycznym złączem 13-pinowym i stałym zasilaniem (zawiera system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach HSA i system stabilizacji toru jazdy przyczepy) zł 2 100


http://www.ford.pl/Samochody_osobowe/NowyFordFocus/Opcje_i_akcesoria

jest to normalna opcja wyposażenia i jak widzisz std jest wiązka 13pin a nie 7pin

tu jeszcze fragment katalogu mazdy

http://phwt.mazda.pl/pl/pl/M6F3/7/AccessoryDetails/a9d908b6-8b4f-454f-a9df-bdc18962fa48?groupId=187

może po prostu nie widzą o co Ci chodzi grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może sprecyzuję: Nie chodzi mi o przyczepę, tylko o sam samochód. Dlaczego w samochodach są 2

> obwody świateł pozycyjnych zasilane of course przez 2 bezpieczniki.

Bo samochody mają też coś takiego, co nazywa się światłami postojowymi.

I te światła postojowe są realizowane za pomocą świateł pozycyjnych w taki sposób, że świeci się tylko jedna strona pojazdu. Logiczne jest więc, mając dwa obwody, wyposażać je w oddzielne bezpieczniki.

Ponadto w przypadku braku STOPu, ktoś Ci co najwyżej wjedzie, jak nie zachowa bezpiecznej odległości.

A w przypadku braku wszystkich pozycyjnych na nieoświetlonej drodze z powodu awarii bezpiecznika ktoś inny może ci zrobić przelotowy garaż grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo samochody (przynajmniej niektóre) mają też coś takiego, co nazywa się światłami postojowymi.

> I te światła postojowe są realizowane za pomocą świateł pozycyjnych w taki sposób, że świeci się

> tylko jedna strona pojazdu. Logiczne jest więc, mając dwa obwody, wyposażać je w oddzielne

> bezpieczniki.

tylko np. u mnie sa osobne bezpieczniki na lewą i prawą stronę, ale osobno prawych ani lewych nie mogę włączyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tylko np. u mnie sa osobne bezpieczniki na lewą i prawą stronę, ale osobno prawych ani lewych nie

> mogę włączyć...

Te światła są opcjonalne. A próbowałeś machać wajchą od kierunkowskazów? wink.gif

Ważniejszym kryterium jest obecność dwóch obwodów ze względów nadmiarowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Te światła są opcjonalne. A próbowałeś machać wajchą od kierunkowskazów?

> Ważniejszym kryterium jest obecność dwóch obwodów ze względów nadmiarowych.

próbowałem. W moim aucie nawet w opcji tego nie było...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tylko np. u mnie sa osobne bezpieczniki na lewą i prawą stronę, ale osobno prawych ani lewych nie

> mogę włączyć...

ale producent przyczepy nie wie jakim autem będzie ciągnięta, chyba w niemieckich autach stosuje się postojówki na strony ?

i teraz kupuje przyczepkę właściciel VW, zapina zapala na postoju pozycyjne lewe a tam ciemność grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cały czas rozmawiamy o Polsce...

> Trzecie ASO twierdzi co innego... Podejrzewam, że nie są to fabryczne haki, a jakieś polskie,

> montowane w ASO przed sprzedażą samochodu..

Mało tego. Niektóre samochody mają dodatkowe kontrolki informujące np.: o działaniu kierunkowskazów w przyczepie.

Z tego co wiem i co zauważyłem to prawie lub chyba wszystkie ASO w Polsce nie podłączają instalacji elektrycznej haka tak jak to powinno być.

Mogę się oczywiście mylić ale jak na razie to nie spotkałem się z samochodem z polskiego salonu by miał prawidłowo podłączone gniazdo elektryczne haka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cały czas rozmawiamy o Polsce...

> Trzecie ASO twierdzi co innego... Podejrzewam, że nie są to fabryczne haki, a jakieś polskie,

> montowane w ASO przed sprzedażą samochodu..

Ja mówię o haku FABRYCZNYM.

Fabrycznym rozumianym jako taki, z jakim pojazd opuszcza FABRYKĘ, a nie z palety firmowych akcesoriów, doklejony u dilera.

W przypadku doklejanych zawsze pytano mnie, czy chcę wtyczkę 7 czy 13 pin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mało tego. Niektóre samochody mają dodatkowe kontrolki informujące np.: o działaniu kierunkowskazów

> w przyczepie.

> Z tego co wiem i co zauważyłem to prawie lub chyba wszystkie ASO w Polsce nie podłączają instalacji

> elektrycznej haka tak jak to powinno być.

> Mogę się oczywiście mylić ale jak na razie to nie spotkałem się z samochodem z polskiego salonu by

> miał prawidłowo podłączone gniazdo elektryczne haka.

Wszystko zależy.

Jeżeli auto jest na CAN, to montaż haka zwykle oznacza konieczność montażu modułu oświetlenia HH i jego zaprogramowanie.

Wówczas wszelkie kontrolki itp powinny działać.

Jeżeli mówimy o aucie bez CAN, wówczas PRAWIDŁOWO podłączony hak wymaga także wymiany przerywacza kierunkowskazów na obsługujący p-pę (dodatkowy pin, zasilany w momencie gdy załączona jest p-pa i działają na niej prawidłowo kierunkowskazy)

A to jest KOSZT, maj fręd, KOSZT.

Więc często klienci rezygnują, a warsztaty nawet nie proponują, bo "panie, po co mie przerywacz za czysta?".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mało tego. Niektóre samochody mają dodatkowe kontrolki informujące np.: o działaniu kierunkowskazów

> w przyczepie.

z tego co kiedyś sie doszukałem to jest to nawet wymagane przepisami

niekoniecznie musi być druga kontrolka, ale musi być sygnalizacja działania kierunkowskazów przyczepy, np dzwiękowa

w dwóch poprzednich autach miałem dodatkowe kontrolki, z tym że ASO Opla dało ciała i kontrolka nie działała

> Z tego co wiem i co zauważyłem to prawie lub chyba wszystkie ASO w Polsce nie podłączają instalacji

> elektrycznej haka tak jak to powinno być.

> Mogę się oczywiście mylić ale jak na razie to nie spotkałem się z samochodem z polskiego salonu by

> miał prawidłowo podłączone gniazdo elektryczne haka.

ano, wyżej o tym pisałem wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bo samochody mają też coś takiego, co nazywa się światłami postojowymi.

> I te światła postojowe są realizowane za pomocą świateł pozycyjnych w taki sposób, że świeci się

> tylko jedna strona pojazdu. Logiczne jest więc, mając dwa obwody, wyposażać je w oddzielne

> bezpieczniki.

> Ponadto w przypadku braku STOPu, ktoś Ci co najwyżej wjedzie, jak nie zachowa bezpiecznej

> odległości.

> A w przypadku braku wszystkich pozycyjnych na nieoświetlonej drodze z powodu awarii bezpiecznika

> ktoś inny może ci zrobić przelotowy garaż

Żaden z moich dotychczasowych samochodów nie miał postojowych, czyli zapalanej jednej strony. A ponadto są samochody gdzie jest na skos: FL+RR i FR+RL. Także nie jest to wytłumaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystko zależy.

> Jeżeli auto jest na CAN, to montaż haka zwykle oznacza konieczność montażu modułu oświetlenia HH i

> jego zaprogramowanie.

> Wówczas wszelkie kontrolki itp powinny działać.

> Jeżeli mówimy o aucie bez CAN, wówczas PRAWIDŁOWO podłączony hak wymaga także wymiany przerywacza

> kierunkowskazów na obsługujący p-pę (dodatkowy pin, zasilany w momencie gdy załączona jest

> p-pa i działają na niej prawidłowo kierunkowskazy)

> A to jest KOSZT, maj fręd, KOSZT.

> Więc często klienci rezygnują, a warsztaty nawet nie proponują, bo "panie, po co mie przerywacz za

> czysta?".

Do mojej zacnej Skodziny przerywacz kosztował 80zł. I jak znam życie jest taki sam jak we wszystkich samochodach VAG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Żaden z moich dotychczasowych samochodów nie miał postojowych, czyli zapalanej jednej strony. A

> ponadto są samochody gdzie jest na skos: FL+RR i FR+RL. Także nie jest to wytłumaczenie.

To teraz odnieś się do drugiej części mojej wypowiedzi wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> U mnie taki ficzer był w: Wartburgu, Polonezie, chyba w Lanosie (choć tu nic nie dam sobie uciąć ),

> Focusie i teraz jest w Mondeo.

> Nie było w Tico

o czym Ty piszesz ? o postojowych na strony ?

lanos raczej nie miał, poldek też nie, a focus ? który hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> o czym Ty piszesz ? o postojowych na strony ?

Ta.

> poldek też nie

Faktycznie, przeglądam instrukcję od Caro i tam nie ma, co oznacza, że wcześniejsze pewnie też nie miały.

> a focus ? który

Focus II, model 2005 albo 2006 r. Taki po lifcie wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli u mnie też są, muszę sprawdzić

> jakoś nie doczytałem w instrukcji, byle nie było jak z tymi w poldku

EDIT: no dobra, idę do jamki biglaugh.gif

W Focusie jest taki śmieszny przełącznik, co to się go przekręca w lewo i popycha. I wówczas świecą się wszystkie, ale bez tablicy i kokpitu mlot.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.