Skocz do zawartości

Rodacy do pracy - czyli nowe autobusowe eldorado


szafir

Rekomendowane odpowiedzi

W tym tygodniu niemiecki parlament przyklepał likwidację obowiązującego jeszcze od czasów Adolfa zakazu autobusowej komunikacji międzymiastowej. Szczegóły i niuanse są nieistotne.

Od 1 stycznia 2013 mogą już kursować regularne "pekaesy", np. relacji Monachium - Dortmund zlosnik.gif. Innymi słowy - uwolniono rynek. Popyt bedzie duży, bo bilety mogą być dużo tańsze od kolejowych.

No i zaczęła się dyskusja: kto bedzie prowadził te autobusy?

Już w tej chwili w komunikacji miejskiej są okrutne braki kierowców, to co dopiero będzie jak rynek będzie potrzebował ich jeszcze więcej?

Również mali i duzi przewoźnicy z całej EU mają otwartą drogę.

Tak więc przyszli i obecni emigranci z kat. D w ręku - do dzieła!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W tym tygodniu niemiecki parlament przyklepał likwidację obowiązującego jeszcze od czasów Adolfa

> zakazu autobusowej komunikacji międzymiastowej. Szczegóły i niuanse są nieistotne.

> Od 1 stycznia 2013 mogą już kursować regularne "pekaesy", np. relacji Monachium - Dortmund .

> Innymi słowy - uwolniono rynek. Popyt bedzie duży, bo bilety mogą być dużo tańsze od

> kolejowych.

> No i zaczęła się dyskusja: kto bedzie prowadził te autobusy?

> Już w tej chwili w komunikacji miejskiej są okrutne braki kierowców, to co dopiero będzie jak rynek

> będzie potrzebował ich jeszcze więcej?

> Również mali i duzi przewoźnicy z całej EU mają otwartą drogę.

> Tak więc przyszli i obecni emigranci z kat. D w ręku - do dzieła!

To znaczy ze jak dotad w Niemczech wogole nie bylo komunikacji autobusowej mieddzy miastami?

Jak podrozowali ludzie ktorzy nie miali samochodu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I np. Berlin - Hamburg jeździły kilkanaście razy na dzień...

Akurat właśnie miasto Berlin było wyjęte z tych uregulowań.

Celem tego zakazu było umożliwienie rozwoju koleji (co udało się absolutnie doskonale).

"Pekaesy" mogły jeździć tylko tam gdzie nie dociera kolej i od stacji kolejowych do sasiadujacych miejscowości. Granicą było 50km.

Ochronę zniesiono pod naciskiem UE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

I wszystko zgodnie z przewidywaniami.

W chwili obecnej, kierowca autobusu to jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów, "pekaesy" wyrastaja jak grzyby po deszczu, nawet ADAC razem z poczta założyły własną firmę i zbudowały sieć dalekobieżną.

Wszystkie firmy przewozowe (również te w komunikacji miejskiej) wyglądaja kierowców jak kania dżdżu.

Generalnie oprócz wymogów bezwarunkowych, w porządnych firmach wymagana jest bezwzględnie bardzo dobra znajomość języka niemieckiego. Warunki płacowe różne.

W najcieńszych firmach prywatnych (autobusy szkolne, turystyka okazjonalna) to 10 euro za godzinę w górę + rózne tipsy. W firmach miejskich, np. w NRW, obowiazują porozumienia płacowe i na chwilę obecną płaca minimalna na początek to około 13 euro za godzinę + pełno różnych dodatków + socjal. Niektóre miasta płacą na początku od razu parę grup taryfowych wyżej. Na dodatek część godzin nieobciążona podatkiem. Trwają obecnie rozmowy o taryfach płacowych na 2014.

Często ułatwienia ze strony miasta.

Dla kandydatów "zza światów" bardzo dobrze widziane są referencje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wielkie halo

> w wawie też mają 13 ... zł na godzinę

Masz trochę szczegółów:

W miejskich firmach dochodzą do tego: trzynastka w listopadzie (ca 85% wynagrodzenia) i czternaska w czerwcu ("urlopowe", ca 60%), w styczniu dodatek dyspozycyjny, ok 450 euro.

Wszystkie dodatki za różne dni, godziny itp. liczone są od 14 euro za godzinę jako podstawy. Praca w soboty po godz. 14, w niedzielę, w święta i pomiędzy godzinami 21 a 6 są nieopodatkowane => tzw. służba publiczna, na dodatek masz status urzędnika miejskiego.

Zapłata ekstra dniówek za wszystkie szkolenia, moduły itp.

Kantyna czynna od 4 rano, obiad za 3 euro.

35 dni urlopu (choć w ubiegłym roku doliczyłem się 39 dni).

Nadgodziny płatne ekstra dodatkowo lub godziny do odbioru (zawsze przynajmniej 10 punktów procentowych więcej).

Np. optymalne trzy dodatkowe szychty i może być 5 do 8 dni wolnego.

Żadnych premii zależnych od "widzimisię" przełożonych.

Ci z najwiekszym stażem, co to jeszcze tramwaje pamietają, mają ponad 23 za godzinę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Masz trochę szczegółów:

> W miejskich firmach dochodzą do tego: trzynastka w listopadzie (ca 85% wynagrodzenia) i czternaska

> w czerwcu ("urlopowe", ca 60%), w styczniu dodatek dyspozycyjny, ok 450 euro.

> Wszystkie dodatki za różne dni, godziny itp. liczone są od 14 euro za godzinę jako podstawy. Praca

> w soboty po godz. 14, w niedzielę, w święta i pomiędzy godzinami 21 a 6 są nieopodatkowane

> =Zapłata ekstra dniówek za wszystkie szkolenia, moduły itp.

> Kantyna czynna od 4 rano, obiad za 3 euro.

> 35 dni urlopu (choć w ubiegłym roku doliczyłem się 39 dni).

> Nadgodziny płatne ekstra dodatkowo lub godziny do odbioru (zawsze przynajmniej 10 punktów

> procentowych więcej).

> Np. optymalne trzy dodatkowe szychty i może być 5 do 8 dni wolnego.

> Żadnych premii zależnych od "widzimisię" przełożonych.

> Ci z najwiekszym stażem, co to jeszcze tramwaje pamietają, mają ponad 23 za godzinę.

dwa słowa za taką pracę:

- cywilizowane zarobki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...ja posiadając uprawnienia nie znam języka, a poza tym juz chyba za

> stary jestem na emigracje

Na zmiany w życiu, nawet takie fundamentalne, nigdy nie jest za późno. Praca leży i czeka też w branży transportu dóbr, zarówno bliskiego jak i dalekiego. Język jest tu, powiedziałbym, drugorzędnie postrzegany. Nie dalej jak parę tygodni temu objechałem z jednym potrzebującym człowiekiem z PL dosłownie parę firm bliskiego transportu zestawami i mimo znajomości niemieckiego w stopniu " jaja gut gut" (no może jeszcze parę słów więcej), w każdej byli gotowi go natychmiast zatrudnić i to na całkiem dobrych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Coś więcej o tych warunkach ?

Firma średnia, pond 120 ciągników, kupują tylko nowe Mercedesy, do miliona km i do Afryki, centrala + 2 oddziały. Przewóz praktycznie wyłącznie towarów bardzo cięzkich (półprodukty stalowe do dalszego przetwórstwa) i czasami ponadgabarytowych. Czyli może być tak że będzie to jeden stalowy puc, najczęściej blacha ze stalowni.

"Młody" pracownik w przewozach bliskich

dostaje na początku 2100 (dziś chyba 2150) brutto stałego wynagrodzenia. Do tego 12 euro diety dziennie (nieopodatkowana).

Soboty, niedziele i swięta wolne. Nocleg poza domem jak się przytrafi, to może raz na kwartał.

W pierwszym roku premia świateczna 100 lub 150 euro, co roku więcej, do 700 w 5 roku.

125 euro miesięcznie premi "dyspozycyjnej", tzn. pełna premia jeśli pracownik nie był w miesiącu na chorobowym. Każdy dzień "L4" to 25 euro mniej z premi.

W sobotę można przyjść dobrowolnie, wtedy do kieszeni 10 za godzinę "na czysto".

Przepisy czasu kierowania przestrzegane. Robią jeden, dwa czasem trzy lokalne kursy dziennie. Jak skończy, to fajrant.

Przeciętnie 7-9 początek załadunków, 17 -20 fajrant.

Kolega który pracuje 6 lat ma 2450 (teraz dostał coś znowu) brutto, po pierwszym roku "własny" nowy ciągnik na stałe.

W przewozach dalekich jest około 300 - 400 euro więcej stałego i dieta 25 euro netto za każdy dzień poz domem.

Ponieważ nie jest to służba publiczna, nie ma dni i godzin nieopodatkowanych tak jak u mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na zmiany w życiu, nawet takie fundamentalne, nigdy nie jest za późno. Praca leży i czeka też w

> branży transportu dóbr, zarówno bliskiego jak i dalekiego. Język jest tu, powiedziałbym,

> drugorzędnie postrzegany. Nie dalej jak parę tygodni temu objechałem z jednym potrzebującym

> człowiekiem z PL dosłownie parę firm bliskiego transportu zestawami i mimo znajomości

> niemieckiego w stopniu " jaja gut gut" (no może jeszcze parę słów więcej), w każdej byli

> gotowi go natychmiast zatrudnić i to na całkiem dobrych warunkach.

czy też jest taki problem z transportem do 3,5 tony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czy też jest taki problem z transportem do 3,5 tony?

Też brakuje ludzi. Np. na wielu samochodach firm kurierskich (i nie tylko), obok logo pojawiły się napisane wołami informacje w stylu "poszukujemy koleżanek i kolegów do współpracy / pracy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Firma średnia, pond 120 ciągników, kupują tylko nowe Mercedesy, do miliona km i do Afryki, centrala

> + 2 oddziały. Przewóz praktycznie wyłącznie towarów bardzo cięzkich (półprodukty stalowe do

> dalszego przetwórstwa) i czasami ponadgabarytowych. Czyli może być tak że będzie to jeden

> stalowy puc, najczęściej blacha ze stalowni.

> "Młody" pracownik w przewozach bliskich

> dostaje na początku 2100 (dziś chyba 2150) brutto stałego wynagrodzenia. Do tego 12 euro diety

> dziennie (nieopodatkowana).

> Soboty, niedziele i swięta wolne. Nocleg poza domem jak się przytrafi, to może raz na kwartał.

> W pierwszym roku premia świateczna 100 lub 150 euro, co roku więcej, do 700 w 5 roku.

> 125 euro miesięcznie premi "dyspozycyjnej", tzn. pełna premia jeśli pracownik nie był w miesiącu na

> chorobowym. Każdy dzień "L4" to 25 euro mniej z premi.

> W sobotę można przyjść dobrowolnie, wtedy do kieszeni 10 za godzinę "na czysto".

> Przepisy czasu kierowania przestrzegane. Robią jeden, dwa czasem trzy lokalne kursy dziennie. Jak

> skończy, to fajrant.

> Przeciętnie 7-9 początek załadunków, 17 -20 fajrant.

> Kolega który pracuje 6 lat ma 2450 (teraz dostał coś znowu) brutto, po pierwszym roku "własny" nowy

> ciągnik na stałe.

> W przewozach dalekich jest około 300 - 400 euro więcej stałego i dieta 25 euro netto za każdy dzień

> poz domem.

> Ponieważ nie jest to służba publiczna, nie ma dni i godzin nieopodatkowanych tak jak u mnie.

A możesz napisać jakie są podatki - ile zostaje na rękę po odtrąceniu wszystkich danin?

Jakie są realne koszty utrzymania: mieszkanie z mediami, jakieś rozrywki, knajpy, kino?

Ceny paliwa i papu to są mi znane.

Jak wygląda sytuacja w transporcie nisko tonażowym? Tak powiedzmy do 7 ton DMC (samochód do 3,5 DMC +przyczepa)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ... ile zostaje na rękę po odtrąceniu wszystkich danin?

System podatkowy jest zupełnie inny jak w PL. Nie można okreslić wynagrodzenia netto w prosty, jednoznaczny sposób, gdyż na wielkość daniny składa się dużo czynników jak: klasa podatkowa (jest ich 7), ilość dzieci, land itd..

Wyliczenie dla podanego przykładu pierwszego roku pracy "młodego" kierowcy, 30 lat, żonatego, 1 dziecko, żona zarabiająca mniej lub niepracująca, styczeń 2014, land NRW, wszystkie składki (ubezpieczenie socjalne i zdrowotne obejmuje całą rodzinę, np. gdy żona nie pracuje) na poziomie ustawowym: niecałe 1800 netto + 264 netto diety + 184 netto na dziecko.

> Jakie są realne koszty utrzymania: mieszkanie z mediami, jakieś rozrywki, knajpy, kino?

Kiedyś już to opisywałem ale dla przypomnienia:

Dortmund: fajne mieszkanie dla jednej osoby (35 - 50 m2) to 250 -350 euro + prąd. Dla rodziny z dzieckiem (3 pokoje, ok. 80 m2)to ca. 500 - 650 euro + prąd. Dom mozna znaleźć za 800 euro.

Hamburg czy Monachium bedą 2 razy droższe.

Dużo odliczeń podatkowych w rozliczeniu rocznym, np. dojazd autem do pracy, remont, nauka języka itd.

Rozrywki: kręgielnia od 8 euro za godzinę, tor profi od 14,-.

Hala do gały z knajpą, nawierzchnia super (mecze ligowe) + sauna itd. od 34 za godzinę.

Knajpy siedzące, popularne są szwedzkie stoły, moja ulubiona z bardzo dobrym jedzeniem to 7,99 za głowę za jedzenie bez ograniczeń (przy wejściu do godz. 17) + picie ekstra.

Normalne knajpy to ok. 10 -25 za głowę, za obiad nie do przejedzenia z piwo.gif.

Kino w sobotę dla dorosłego ca. 15,- (zależy od filmu).

Baseny miejskie (są cztery) dorosły 3,50 za czas nieograniczony, dziecko 2,30.

Są znizki za ilość + różne inne.

> Jak wygląda sytuacja w transporcie nisko tonażowym? Tak powiedzmy do 7 ton DMC (samochód do 3,5 DMC

> +przyczepa)

TEż są, tyle że jest sporo tzw. "Kleinjob" lub inaczej "450 eurojob".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
Dnia 9.11.2012 o 21:50, szafir napisał:

Tak więc przyszli i obecni emigranci z kat. D w ręku - do dzieła!

Jak wygląda to dzisiaj?

Zgodnie z moimi przewidywaniami rynek komunikacji autobusowej dalekobieżnej  w D rozwija się i konsoliduje w tempie ekspresowym. Głównym graczem stał się FlixBus z Monachium który połączył się z innym dużym graczem, Mein Fernbus i wchłonął wielu mniejszych, jak ADAC-Bus czy Postbus (wszystkie powstały po deregulacji rynku komunikacji dalekobieżnej w 2012).

Aktualnie też cywilizują się tam formy zatrudnienia, nie ma wolnej amerykanki. Brak na dzień dzisiejszy około 20 tys. kierowców autobusów.

 

U mnie w firmie też braki. Zatrudnimy natychmiast, z dnia na dzień 50 kierowców (oczywiście najpierw cykl szkoleń). Warunek sine qua non, to biegła znajomość języka niemieckiego. Bazowa stawka podstawowa dla początkującego (wynagrodzenia taryfowe) na dzień dzisiejszy to około 15 euro za godzinę, od lutego nowe taryfy i podwyżki. Inne warunki jak w jednym ze starych postów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy później...
Dnia 22.12.2017 o 14:23, szafir napisał:

Jak wygląda to dzisiaj?

Zgodnie z moimi przewidywaniami rynek komunikacji autobusowej dalekobieżnej  w D rozwija się i konsoliduje w tempie ekspresowym. Głównym graczem stał się FlixBus z Monachium który połączył się z innym dużym graczem, Mein Fernbus i wchłonął wielu mniejszych, jak ADAC-Bus czy Postbus (wszystkie powstały po deregulacji rynku komunikacji dalekobieżnej w 2012).

Aktualnie też cywilizują się tam formy zatrudnienia, nie ma wolnej amerykanki. Brak na dzień dzisiejszy około 20 tys. kierowców autobusów.

 

U mnie w firmie też braki. Zatrudnimy natychmiast, z dnia na dzień 50 kierowców (oczywiście najpierw cykl szkoleń). Warunek sine qua non, to biegła znajomość języka niemieckiego. Bazowa stawka podstawowa dla początkującego (wynagrodzenia taryfowe) na dzień dzisiejszy to około 15 euro za godzinę, od lutego nowe taryfy i podwyżki. Inne warunki jak w jednym ze starych postów.

 

Warszawa - 4.700 zl brutto

http://www.mza.waw.pl/spolka-mza/informacje-o-spolce/praca-w-mza/362-kierowca-autobusu#

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...
Dnia 4.07.2018 o 13:36, Pyrekcb napisał:

Wchodzę ponad 2 miesiące później a ogłoszenie nadal wisi 8] Może się coś wreszcie zmienia na korzyść kierowców i łatwiej będzie znaleźć pracę za uczciwe pieniądze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.