Skocz do zawartości

Z cyklu DIY: "wskaźnik" wypalania DPF do Fiata Croma


Rekomendowane odpowiedzi

Z tego co mi wiadomo, podczas procesu wypalania DPF-a ECU sam włącza ogrzewanie szyb i lusterek, aby zwiększyć obciążenie silnika (nie sygnalizowane jest to diodą przy wyłączniku)

W tym momencie nasunął mi się pomysł aby ten fakt wykorzystać i poinformować kierowcę o tym procesie.

W najprostszym wariancie to 1 rezystor i dioda LED schowana pod szkłem lewego lusterka i podpięta do styków maty podgrzewającej. Ewentualnie przy okazji potraktować to jako "tjuning" optyczny :-) i podświetlić kilkoma LED-ami obydwa szkła lusterek wewnątrz obudowy.

Zalety:

- po taniości i nie trzeba rozbierać połowy samochodu.

- nie musimy podpinać kompa, żeby sprawdzić czy i kiedy się wypalało

- możemy dać autku szansę na wypalenie DPF-a poprzez kontynuowanie jazdy.

Wady:

- przy ręcznym włączeniu podgrzewania szyb i lusterek świeci się dioda (diody) LED pod lusterkiem i tym samym wskaźnik "oszukuje". Ale z tym chyba można się pogodzić, bo proces wypalania zachodzi w momencie, gdy silnik już jest rozgrzany, a jak silnik jest rozgrzany to przeważnie szyby i lusterka w tym czasie mamy już rozmrożone i odparowane więc ręczne ogrzewanie jest wyłączone.

- musimy to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> bardzo fajny pomysł. Z samej ciekawości chciałbym być świadomy procesu wypalania DPF. Jeśli

> wykonasz taką modyfikacje to dokumentuj zdjęciami. Jestem ciekawy czy to będzie działać?

Ostatnio w miescie poczulem dziwne wibracje, jakby na poduszkach luzy i mysle, co znowu, ja szybke pstryk a psyk nie bylo...wypalal sie

jadac jest inny dzwiek silnika, taki zmeczony, stojac, ma wieksze wibracje.

Po 10-13 minutach wypalil sie w miescie do 16% zapchania.

Podczas wlaczylem klime zeby go w miescie dociazyc.

oleju nie zauwazylem wiecej, zreszta wymiana przede mna po swietach jakos:)

Ale dziwi mnie i nie dziwi, ze fiat w monencie wlaczania zaplonu nie pokazuje na wyswietlaczu info o % zapchania.

No ale ssrwisy musza z czegos zyc:)) logiczne, to jest biznes a nie ekologia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z tego co mi wiadomo, podczas procesu wypalania DPF-a ECU sam włącza ogrzewanie szyb i lusterek,

> aby zwiększyć obciążenie silnika (nie sygnalizowane jest to diodą przy wyłączniku)

> W tym momencie nasunął mi się pomysł aby ten fakt wykorzystać i poinformować kierowcę o tym

> procesie.

> W najprostszym wariancie to 1 rezystor i dioda LED schowana pod szkłem lewego lusterka i podpięta

> do styków maty podgrzewającej. Ewentualnie przy okazji potraktować to jako "tjuning" optyczny

> :-) i podświetlić kilkoma LED-ami obydwa szkła lusterek wewnątrz obudowy.

> Zalety:

> - po taniości i nie trzeba rozbierać połowy samochodu.

> - nie musimy podpinać kompa, żeby sprawdzić czy i kiedy się wypalało

> - możemy dać autku szansę na wypalenie DPF-a poprzez kontynuowanie jazdy.

> Wady:

> - przy ręcznym włączeniu podgrzewania szyb i lusterek świeci się dioda (diody) LED pod lusterkiem

> i tym samym wskaźnik "oszukuje". Ale z tym chyba można się pogodzić, bo proces wypalania

> zachodzi w momencie, gdy silnik już jest rozgrzany, a jak silnik jest rozgrzany to przeważnie

> szyby i lusterka w tym czasie mamy już rozmrożone i odparowane więc ręczne ogrzewanie jest

> wyłączone.

> - musimy to zrobić.

Dokładnie. Prosimy o zdjęcia i najlepiej cały tutorial, to jeszcze na naszą stronę przerzucę. Sam chcę takie cuś u siebie . Z racji tego, że jeżdżę dużo po mieście, chciałbym wiedzieć kiedy wypala się DPF.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dokładnie. Prosimy o zdjęcia i najlepiej cały tutorial, to jeszcze na naszą stronę przerzucę. Sam

> chcę takie cuś u siebie . Z racji tego, że jeżdżę dużo po mieście, chciałbym wiedzieć kiedy

> wypala się DPF.

Nie wiem czy to nie okaże się błędem bo tak naprawdę nie wiemy czy zawsze podczas wypalania DPF-u silnik się dociąża i BC włącza ogrzewanie i klimę czy tylko jak jest niedociążony

Może lepiej Panowie odczytywać dane z przetwornika ciśnienia PDF umieszczonego w komorze silnika a zapełnieniu/zapchaniu DPF-u?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A da się jakoś zrobić, żeby tą informację wyciągnąć "na zewnątrz"? Np w postaci jakiegoś LEDa?

Wszystko można... można podłączyć soft i na bieżąco obserwować zapychanie sie DPF-a można zbudować układ który będzie przechwytywał dane z sterownika - nie wiem czy to leci po CAN-e czy analogowo - o stopniu zapchania DPF-u czyli różnicy ciśnień przed i za DPF-em i wyświetlać na zegarze.... Trzeba dorwać się do schematu tego przetwornika i zobaczyć co on może...

Niewątpliwie dioda przy lusterku jest dużo tańszym i prostszym rozwiązaniem ... ale raczej według mojej opinii wystarczy w panelu sterowania na drzwiach kierowcy umieścić dodatkowa diodę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystko można... można podłączyć soft i na bieżąco obserwować zapychanie sie DPF-a

No ale nie każdy jeździ non stop z podłączonym laptopem.

Z tą diodą to niegłupi pomysł (chociaż najlepiej byłoby aby widzieć stan zapchania DPFu w %.

Ciekawe czy to jest trudne do zrobienia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszystko można... można podłączyć soft i na bieżąco obserwować zapychanie sie DPF-a można zbudować

> układ który będzie przechwytywał dane z sterownika - nie wiem czy to leci po CAN-e czy

> analogowo - o stopniu zapchania DPF-u czyli różnicy ciśnień przed i za DPF-em i wyświetlać na

> zegarze.... Trzeba dorwać się do schematu tego przetwornika i zobaczyć co on może...

> Niewątpliwie dioda przy lusterku jest dużo tańszym i prostszym rozwiązaniem ... ale raczej według

> mojej opinii wystarczy w panelu sterowania na drzwiach kierowcy umieścić dodatkowa diodę...

A nie prosciej przyjac, ze zapycha sie ok 10% na 100km, wypalanie zazwyczaj konczy sie na ok 15% wiec do nastepnego wypalenia mamy do najechania jakies 700-900km

mi w miescie odpala sie przy bodaj 105% dopiero, w trasie od 80% juz aktywuje

Mozna sie TEGO nauczyc, bez kombinowania.

Owszem, milo byloby nie musiec kombinowac gdyby wyswietlalo poziom zapchania no ale nie ma to co zrobic.

Mi wypalal ostatnio przy ok 880km nalotu czyli 88% +15 -17% startowe jakos

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie prosciej przyjac, ze zapycha sie ok 10% na 100km, wypalanie zazwyczaj konczy sie na ok 15%

> wiec do nastepnego wypalenia mamy do najechania jakies 700-900km

> mi w miescie odpala sie przy bodaj 105% dopiero, w trasie od 80% juz aktywuje

> Mozna sie TEGO nauczyc, bez kombinowania.

> Owszem, milo byloby nie musiec kombinowac gdyby wyswietlalo poziom zapchania no ale nie ma to co

> zrobic.

> Mi wypalal ostatnio przy ok 880km nalotu czyli 88% +15 -17% startowe jakos

Ja od prawie roku jeżdżę 95% małe miasteczko trasy 2x dziennie po 5km. Proces wypalania trwa trochę, a podobno nie jest wskazane żeby go przerywać.

Po wskaźniku chwilowego zużycia przy takiej jeździe trudno zaobserwować większe spalanie, które wskazywałoby na wypalanie.

A co się stanie jak podczas jazdy już kilku(nasto)krotnie rozpoczął proces wypalania, a ja brutalnie go przerwałem poprzez wyłączenie silnika.

Gdybym miał więcej "tras" poza terenem zabudowanym lub tak jak rok temu do pracy 40km w jedną stronę, to nie byłoby problemu z wypaleniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pewnie kiedy system włącza dodatkowe odbiorniki aby zwiększyć obciążenie, to w większości przypadków będzie to jazda ze stosunkową niską prędkością, więc zapewne będzie to miasto lub 50km/h na trasie. I w tym momencie ten "sygnał" wypalania będzie użyteczny. A to, że nam się może nie zaświecić jadąc 140km/h A1, to trzeba będzie się do tego przyzwyczaić.

Kolego, czy możesz potwierdzić informację, że nie zawsze podczas wypalania DPF-a włączane są "podgrzewacze"?

Ewentualnie jakie warunki ZAWSZE muszą być spełnione przed rozpoczęciem procesu wypalania, i co się dzieje "innego" w trakcie?

"Innego" - czyli:

- zwiększone chwilowe zużycie paliwa - o ile?

- automatyczne włączenie ogrzewania szyb i lusterek - czy zawsze?

- nienaturalne odgłosy - skąd dochodzą - z okolic DPF-a, silnika, wydechu ...?

- drgania silnika - podobno, na postoju? w trakcie jazdy? gdzie/jak odczuwalne?

- chmura z wydechu - jakiego koloru? puszczanie bąków itp... ?

Które z tych elementów można zmierzyć multimetrem, bez udziału FES-a?

Właśnie wpadł mi do głowy nowy pomysł.

Nie potrzeba do tego komputera i softu a obróbka sygnału będzie prosta.

Wystarczy pobrać informację z cewek wtryskiwaczy, które podczas wypalania pracują z dwukrotnie większą częstotliwością (dla niewtajemniczonych: dodatkowa dawka paliwa podawana jest w suwie wydechu) oraz prędkości obrotowej silnika (może z czujnika położenia wału).

Jeżeli prędkość_obrotowa_silnika / częstotliwość_na_cewce = 2 to jest praca normalna.

Jeżeli prędkość_obrotowa_silnika / częstotliwość_na_cewce < 2 to mamy cykl wypalania.

Napisałem "<2" bo nie wiem czy paliwo podczas wypalania jest podawane dodatkowo w KAŻDYM suwie wydechu, czy co któryś obrót. Jeżeli dokładnie co obrót, to częstotliwości te będą jednakowe, czyli można przyjąć że podczas wypalania

prędkość_obrotowa_silnika = częstotliwość_na_cewce

W każdym razie, interesuje nas tylko wynik różny od 2, bo w tym momencie lane jest dodatkowe paliwo do silnika i to trzeba user-owi zasygnalizować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie znam odpowiedzi na te pytania ... Ja nawet nie mam DPF-a w swojej Cromie więc trudno mi to sprawdzić... w FES-e wszystkie opcje dotyczące DPF-a są nieaktywne...

Ja myślę że dołożenie tej diody to faktycznie najprostsza i najtańsza inwestycja... zlosnik.gif i może faktycznie w lusterku lub w tym narożnym trójkąciku z głośniczkiem bo tam często patrzymy zlosnik.gif więc nie przegapicie zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kolego, czy możesz potwierdzić informację, że nie zawsze podczas wypalania DPF-a włączane są

> "podgrzewacze"?

Na kilkanaście zaobserwowanych wypalań _zawsze_ miałem włączone podgrzewanie tylnej szyby, czy to zima czy lato. Właśnie po tym, oprócz zwiększonego zużycia ON, upewniam się czy trwa wypalanie DPF'a. Włączenie i wyłączenie w tym momencie przycisku podgrzewania nie skutkuje pstrykaniem przekaźnika.

Ale uwaga: żeby zapalił się dodatkowy LED w lusterku musi być instalacja podgrzewania lusterek - u mnie chyba nie ma. W każdym razie lusterka nie odmarzają.

> Ewentualnie jakie warunki ZAWSZE muszą być spełnione przed rozpoczęciem procesu wypalania, i co się

> dzieje "innego" w trakcie?

- obliczony poziom zatkania min. 80%

- silnik musi być uruchomiony przez jakiś czas - 10min?

- silnik musi osiągnąć temperaturę roboczą (tu ważny sprawny termostat)

- średnia prędkość musi być większa niż chyba 80km/h?

Tak jest przy jazdach w trasie.

Co ciekawe gdy nie ma takich warunków i zatkanie dalej rośnie sterownik "odpuszcza" i mimo to może włączyć wypalanie.

> "Innego" - czyli:

u mnie cięższa praca silnika, słabsze przyspieszenie

średnie spalanie przy jeździe ze stałą prędkością rzędu 8-12l

> Które z tych elementów można zmierzyć multimetrem, bez udziału FES-a?

Można jeszcze mierzyć temperaturę DPF - rozgrzewa się od ok. 250oC (praca normalna) do ponad 600oC - tylko potrzebny odpowiedni zakres wink.gif lub odpowiedni termostat.

> Wystarczy pobrać informację z cewek wtryskiwaczy, które podczas wypalania pracują z dwukrotnie

> większą częstotliwością (dla niewtajemniczonych: dodatkowa dawka paliwa podawana jest w suwie wydechu)

Nie będzie to takie proste. W naszych silnikach wtryskiwacz podaje kilka dawek na cykl pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chłopak na FFP do PII zakładał wyswietlacz z funkcjami temp plynu, spalania chwilowego, sredniego (brak opcji w kompie) i jakos to tak podrutował ze mu działa. Moze jakis wprawny elektronik podpial by się pod body, modul dpf? i Wyciagnal te info na jakis prymitywny lcd zeby pokazywal na biezaco poziom zatkania i informowal o procesie wypalania? Sie nie znam ale takie cos mi do glowy przyszlo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.