Skocz do zawartości

zastanawiasz sie nad budowa domu?


Olleo

Rekomendowane odpowiedzi

czesto sa pytania, na co zwrocic uwage, a ja znalazlem kilka porad, ktore mozna w tym kaciku podwiesic:

Quote:

poradnik 04 czerwiec 2013

Jak nie wydać za dużo pieniędzy…

1. Obrys domu powinien być zwarty i kompaktowy, np. kwadrat lub prostokąt.

2. Każdy występ, uskok podraża koszty wybudowania i koszty późniejszego ogrzewania domu.

3. Dom trzeba tak zaprojektować, żeby jak najwięcej było w nim powierzchni mieszkalnej, użytkowej, a jak najmniej komunikacji i korytarzy.

4. W wypadku projektowania małego domu 90-130 metrów kwadratowych kierujemy się zasadą, że na dole mieszkamy, na górze śpimy.

5. Na dole maksymalnie otwieramy przestrzeń, rezygnujemy z pokoju gościnnego lub pokoju do pracy i spiżarni, garażu, ale nie zapominamy o konieczności zaprojektowania wc i pomieszczenia technicznego. Mały dom to mniejsze koszty fundamentów lub piwnicy. Potrzebna jest relatywnie mała działka. Koszty użytkowania też powinny być oczywiście mniejsze.

6. Żeby tak na prawdę zaoszczędzić trzeba zrezygnować z takich dodatków jak: wykusze, lukarny, ogrody zimowe.

7. Zamiast ogrodu zimowego projektujemy większe okna, zamiast lukarny okna połaciowe.

8. Możliwy jest niezbyt drogi balkon, większy okap (szczególnie nad wejściem).

9. Lepiej zainwestować w lepszy i bardziej wydajny piec gazowy, wentylację z odzyskiem ciepła, kolektory cieplne lub pompę cieplną.

10. Dom korzystny cenowo nie oznacza, że jest jakościowo lub konstrukcyjnie gorszy od domów droższych.

11. Piękny, ponadczasowy, dwuspadowy dach kosztuje dużo mniej niż dach skomplikowany, z wieloma różnymi połaciami.

12. Ściana kolankowa o wysokości 1,2 m - 1,5 m zwiększa użytkową i mieszkalną powierzchnię poddasza o 30-40 %.

13. Warto budować dom odpowiadający rzeczywistym potrzebom, ale oczywiście nie znaczy to, że za mały. W 90 % przypadków wystarczy dom 130 - 160 m2. Każdy dodatkowy m2 domu to koszt 2,5-3 tyś zł więcej, tzn. projektując dom o 20 m2 większy niż jest to konieczne, wyrzucamy w błoto 50-60 tyś zł, a dom większy o 50 m2 niż nasze obiektywne potrzeby to wydatek ok. 120 tyś zł więcej.

14. Garażu nie opłaca się budować w obrysie budynku, ponieważ każdy dodatkowy m2 kosztuje 2-2,5 tyś zł. Decydując się na garaż poza obrysem budynku oszczędzamy 20-30 tyś zł.

15. Kupując dom w systemie „Polski Dom 2000” oszczędzamy już od pierwszego sezonu grzewczego rocznie między 2 - 5 tyś. zł, czyli w ciągu 10 lat nawet 20-50 tyś zł, bez uwzględnienia spodziewanych podwyżek cen energii.

16. Działka nie musi mieć 1000-1300 m2 - w krajach zdecydowanie bogatszych od Polski kupuje się działki o wielkości przeciętnie 600-800 m2.

17. W czasie budowania domu największą sztuką jest wiedza o tym, gdzie i na czym nie wolno oszczędzać pieniędzy, a gdzie wydanie zbyt dużej ilości pieniędzy jest wyrzuceniem ich w błoto.

18.Dom energooszczędny to jak dodatkowa emerytura na starość, kiedy nie będziemy już zarabiać dużych pieniędzy, oszczędności dadzą nam dodatkowe pieniądze.

OCENA FUNKCJONALNOŚCI DOMU JEDNORODZINNEGO

Są to przykładowe pytania na jakie powinniśmy sobie odpowiedzieć przy wyborze projektu naszego domu.

STREFA WEJŚCIOWA DO DOMU

1. Mówi się, że strefa wejściowa powinna być wizytówką każdego domu. Tu powstaje pierwsze wrażenie gościa, strefa wejściowa organizuje dalszą komunikację.

2. Jeśli jest to możliwe to z przedsionka powinno się przejść do następnych pomieszczeń. Przedsionek stanowi centralne miejsce, z którego dotrze się do każdego następnego pomieszczenia domu.

3. Czy wejście do domu jest zadaszone, czy goście muszą czekać w deszczu zanim zostaną wpuszczeni?

4. Czy dom ma wiatrołap?, w naszych szerokościach geograficznych wiatrołap jest raczej niezbędny, pomaga on oszczędzać energię cieplną. Trzeba jednak przyznać, że coraz więcej domów jest projektowanych bez wiatrołapu ale za to z odpowiednio ukształtowaną i odpowiedniej wielkości strefę wejściową, przedsionkiem.

5. Czy przy wejściu jest garderoba? (czy jest wystarczająco wentylowana? Często wiszą tam mokre płaszcze! ! !)

6. Gdzie jest miejsce dla mokrego parasola?

7. Czy można w strefie wejściowej postawić duże bagaże i nie potknąć się o nie?

8. Czy można przychodzących gości powitać w strefie wejściowej bez tłoku? Jego wielkość minimalna powinna wynosić 6-8 m2.

WC DLA GOŚCI

9. Czy pomyślano o wc dla gości i czy można do niego dotrzeć bez przeszkadzania wszystkim domownikom, powinno mieć ono naturalne doświetlenie i wentylację.

10. WC powinno być zlokalizowane przy wejściu głównym do domu bezpośrednio z wiatrołapu tak, żeby zapewniona była dyskrecja.

SCHODY

11.Gdzie są umiejscowione schody w stosunku do strefy wejściowej? (czy można łatwo i bezpiecznie po nich chodzić?)

12. Czy umiejscowienie schodów pozwoli na późniejszy ewentualny podział domu na dwa niezależnie używane piętra?

13.Schody nie powinny zajmować za dużo powierzchni, należy wybrać odpowiedni i optymalny kształt.

14.Czy można dostać się na piętro bez przejścia przez strefę mieszkalną na dole?

KUCHNIA

15. Jak umiejscowiona jest kuchnia w stosunku do strefy wejściowej? (gdy przyjdziemy do domu z dużymi zakupami, czy musimy przechodzić przez główny pokój mieszkalny?)

16. Jak długa jest droga między kuchnią a piwnicą (jeśli ją planujemy?)

17. Kuchnia jest miejscem pracy ale zarazem też powinna być miejscem pobytu domowników! ! !

18. Jak położona jest kuchnia w stosunku do jadalni?

19. Czy w kuchni jest wystarczająca ilość miejsca na zapasy żywności i napojów?

20. Czy warto mieć spiżarnie obok kuchni?

21. Czy lepiej mieć kuchnię tylko do przygotowania posiłków, czy ewentualnie kuchnia ma także służyć do spożywania małych posiłków?

22. Czy w kuchni ma być duży stół dla całej rodziny – jak w starych czasach – gdzie jak kiedyś dzieci odrabiały lekcję pod kontrolą mamy, lub gdzie tata może wypić swoje piwo, podczas gdy żona pracuje w kuchni?

23. Czy można z kuchni zobaczyć, kto puka lub dzwoni do drzwi?

24. Czy dotychczasowe meble kuchenne można zabrać do nowego domu?

25. Jakie jest połączenie między kuchnią a pokojem mieszkalnym?

26.Kuchnia powinna być dobrze doświetlona i wentylowana (ewentualnie także wentylacja mechaniczna)

27. Pytanie zasadnicze: Kuchnia otwarta, czy kuchnia zamknięta?

POKÓJ DZIENNY

28.Jak należy umeblować pokój mieszkalny w przyszłości? (czy sofa ma być ułożona w kształcie litery L w rogu, czy sofa ma stać w miejscu centralnym w pokoju)

29. Które meble już posiadane muszą koniecznie zmieścić się w pokoju mieszkalnym i jak je ułożyć?

30. Czy jest potrzebne miejsce na fortepian?

31. Gdzie umiejscowić TV czy można go oglądać bez skręcania sobie szyi?

32. Jak pokój dzienny jest dobrze doświetlony, nasłoneczniony?

33. Gdzie i jak umiejscowiony jest taras?

34. Czy jest i jaki jest kontakt wzrokowy między pokojem dziennym a ogrodem?

35. Czy ogród zimowy należy do preferencji właściciela, lub czy jest przewidziane miejsce dla niego w przyszłości?

36. Czy taras jest zadaszony i jest wystarczająco duży, żeby się schować pod nim w razie deszczu lub wiatru, ewentualnie można tam suszyć rzeczy?

37. Taras powinien służyć do odpoczynku, czytania, leniuchowania, jedzenia i picia.

38. Taras może służyć jako miejsce zabawy dziecka pod kontrolą mamy.

39. Czy jest i gdzie jest położony pokój do pracy, gdzie spokojnie można pracować? (czy tutaj „stare” meble pasują do nowego pokoju do pracy)

40. Nie zapomnieć o kominku!!! Czy kominek poprzez rozprowadzenie ciepłego powietrza kanałami do innych pomieszczeń ma pełnić funkcję dodatkowego ogrzewania?

41. Czy „stare” meble się nadają do użycia w nowym domu i jak mają one stać?

42. Jaki jest kontakt wzrokowy na zewnątrz?

JADALNIA

43. Wspólne jedzenie sprawia, że to miejsce staje się centrum życia rodzinnego.

44. Powinna mieć łatwy i krótki dostęp do kuchni, możliwy kontakt wzrokowy z kuchnią.

45. Jeśli jest możliwe powinno być miejsce zabawy dla małego dziecka pod kontrolą mamy, która akurat gotuje.

46. Powinno być ewentualnie miejsce na prace domowe, np. szycie, prasowanie itp.

47. Ewentualnie przewidzieć miejsce na późniejsze powiększenie tej powierzchni poprzez dobudowanie wykuszu.

SYPIALNIA

48. Gdzie położone są sypialnie?

49. Czy można do sypialni dojść łatwo bez przeszkadzania domownikom, powinna być umieszczona w miejscu oddalonym od hałasu.

50. Czy zmieści się w sypialni łóżeczko dla małego dziecka?

51. Jak sypialnie są oświetlone lub naświetlone?

52. Jaki jest kontakt wzrokowy na zewnątrz?

53. Czy są balkony i są wystarczająco duże?

54. Czy zmieści się toaletka w sypialni rodziców?

55. Czy jest wystarczająca liczba szaf w sypialniach i ich wielkość?

56. Jak jest położona łazienka w stosunku do sypialni?

POKOJE DLA DZIECI

57. Czy pokoje dla dzieci to pokoje tylko do snu czy też do zabawy i pobytu, do odrabiania lekcji?

58.Jak są pokoje dzieci naświetlone i nasłonecznione (np. okna dachowe)?

59.Pokoje nie powinny mieć mniej niż 10 m2.

60.Czy dzieci mają osobną łazienkę?

61. Każde dziecko powinno mieć własną szafę i biurko.

ŁAZIENKA

62. Czy jest w łazience prysznic?

63. Czy wc jest w łazience czy oddzielnie?

64. Czy jest wanna i czy są dwie umywalki?

65. Nie zapomnieć o doświetlenie łazienki (okna dachowe).

66. Nie zapomnieć o wystarczającej ilość szafek i półek na kosmetyki.

67. Podgrzewana podłoga jest najlepszym rozwiązaniem.

68. Wystarczająca ilość grzejników np. na wilgotne ręczniki.

POKÓJ DLA GOŚCI

69. Warto zaprojektować (jeśli jest miejsce) pokój o neutralnym charakterze.

70. Można go użyć jako: dodatkowy pokój dla dzieci, pokój dla dziadków, pokój dla gości, pokój do pracy (biuro), pomieszczenie gospodarcze, hobby, pokój muzyczny,

PIWNICA – lub pomieszczenie gospodarcze

71. Istnieje odwieczny spór czy warto mieć piwnice, czy wystarczy tzw. pomieszczenie gospodarcze. Z jednej strony piwnica to dodatkowy koszt, ale z drugiej strony tak czy owak trzeba znaleźć w domu miejsce na: środki czystości, napoje, urządzenia do pielęgnacji ogrodu, zapasy żywnościowe, pralkę, suszarnię.

72. Powinno się przewidzieć miejsca na przyłącza wody, prądu, gazu i kanalizacji.

73. Na pewno możemy oszczędzić pieniądze i nie budować piwnicy pod całym domem, tylko pod częścią.

74. Często piwnica służy także do celów rozrywkowych, bar, studio, kino domowe.

75. Mówi się, że wydając dodatkowo 10% pieniędzy na piwnicę, otrzymuje się w zamian 30% dodatkowej powierzchni? Piwnica to często problem bardziej ideologiczny.

GARAŻ CZY WIATA

76. Tutaj także istnieje odwieczny spór. Niewątpliwie jest bardzo trudno umieścić garaż w budynku, nie psując jego wyglądu, proporcji czy symetrii.

77. Przy pochyłej działce można wykorzystać ten fakt i zrobić garaż pod budynkiem.

78. Jeśli chodzi o garaż w budynku nie wolno zapomnieć, że m2 budynku kosztuje ok. 3 tyś zł a powierzchnia pojedynczego garażu to około 20 m2. Czy warto więc wydawać na garaż około 60 tyś zł, czy nie wystarczy dobrze umiejscowiony garaż zewnętrzny (np. za 10 tyś. zł.) albo tzw. wiata (car port)? W tym wypadku należy pamiętać, że wiata nie powinna być daleko od wejścia do domu.

UWAGI DOTYCZĄCE WYBORU DZIAŁKI BUDOWLANEJ

79. Czy działka jest płaska czy ma spadek?

80. Czy spadek jest ostry czy słaby i w którą stronę nachylony?

81. Kierunki świata? (każde pomieszczenie powinno być zaprojektowane zgodnie z zasadami i kierunkami świata)

82. Po której stronie jest ulica i dojazd do działki?

83. Jak wygląda zabudowa działek sąsiednich, jeśli chodzi o domy już zbudowane i domy budowane w przyszłości a także o hałas, cień, widoki, jakość powietrza?

84. Które przepisy prawne związane z prawem budowlanym są ważne i które należy uwzględnić

PRZY OCENIE FUNKCJONALNOŚCI DOMU NALEŻY MYŚLEĆ DALEKO DO PRZODU

85. Co stanie się, kiedy dzieci opuszczą dom rodzinny? A co stanie się, jeśli jedno z nich zostanie samo lub z nową rodziną w domu rodzinnym? Jeśli tak to jesteśmy skonfrontowani z następującymi problemami:

86. Czy dom może być tak podzielony, że rodzice i dziecko (także z własna już rodziną) wystarczająco osobno mogą żyć?

87. Czy usytuowanie schodów dopuszcza taki podział?

88. Czy można dla dziecka zbudować oddzielną kuchnię na piętrze, krótko mówiąc, czy małym kosztem można całe piętro przerobić w luksusowe studio lub mieszkanie dla dziecka i jego nowej rodziny?

89. Czy prace instalacyjne związane z tymi dwoma pomieszczeniami są możliwe bez wielkich problemów?

90. Czy wyżej wymienione obszary można wystarczająco łatwo podzielić?

91. Czy strop jest dostatecznie wygłuszony?

92. Czy brany jest pod uwagę stan zdrowia i wiek rodziców przy wchodzeniu po schodach. Podobne problemy występują, gdy wszystkie dzieci opuszczą dom rodzinny

93. Czy dom nie jest za duży dla rodziców?

94. Czy można część domu wydzierżawić, żeby podreperować emeryturę?

95. Czy będzie wystarczająco dużo miejsca dla wizyt dzieci i wnuków?


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czesto sa pytania, na co zwrocic uwage, a ja znalazlem kilka porad, ktore mozna w tym kaciku

> podwiesic:

> Quote:

> poradnik 04 czerwiec 2013

>

> Jak nie wydać za dużo pieniędzy…

> 1. Obrys domu powinien być zwarty i kompaktowy, np. kwadrat lub prostokąt.

> 2. Każdy występ, uskok podraża koszty wybudowania i koszty późniejszego ogrzewania domu.

> 6. Żeby tak na prawdę zaoszczędzić trzeba zrezygnować z takich dodatków jak: wykusze, lukarny, ogrody zimowe.

dom_z_czasow_prl_u_620x0_rozmiar-niestandardowy.jpg

Dom idealny biglaugh.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Garaż w bryle budynku wychodzi mi jak nic taniej, bo potrzeba 3, a nie 4 ścian... Chyba, że oni

> porównują cenę wolnostojącego blaszaka do murowanego, to sorry...

Zależy jak zbudujesz. Brama wjazdowa i sam garaż to spory mostek cieplny, żebyś nie wiem jak uszczelniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Garaż w bryle budynku wychodzi mi jak nic taniej, bo potrzeba 3, a nie 4 ścian... Chyba, że oni

> porównują cenę wolnostojącego blaszaka do murowanego, to sorry...

Przypuszczam, ze chodzi o to, ze sciany z tego wszystkiego sa najtansze (tak jak SSO w ogole), a biora pod uwage dach, zagospodarowanie poddasza, ocieplenie scian itd. itp.

Garaz wolnostojacy nie musi byc zrobiony w tej samej technologii, a tym bardziej standardzie, jak budynek mieszkalny (elewacja, ocieplenie, tynki, dachowka ceramiczna itd.). Niemniej jednak nie bede przeciez bronil wszystkich tych zasad za wszelka cene - mozna zrobic taniej garaz wewnetrzny, a przy tym nizszy jest podatek od nieruchomosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dom idealny

Kostke tez mozna fajnie zrobic:

864717.jpg

ale dach plaski chyba nie jest najlepszy pod katem uszczelnienia i ocieplenia? Pewnie chodzilo im o cos takiego:

Nowoczesny-ww_big.jpg

Jak najmniej udziwnien - prosta bryla, dach dwuspadowy, bez balkonow, wykuszy, lukarn itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 15. Kupując dom w systemie "Polski Dom" oszczędzamy już od pierwszego

> sezonu grzewczego rocznie między 2 - 5 tyś. zł, czyli w ciągu 10 lat nawet 20-50 tyś zł, bez

> uwzględnienia spodziewanych podwyżek cen energii.

Quote:

Domy ekologiczne Poznań - budowa domów jednorodzinnych Poznań Proinvest jest dystrybutorem firmy Polski Dom 2000, jedynego w Polsce producenta domów posiadającego certyfikat "Passivhouse Institut Dr Wolfgang Feist" z Darmstadt.


hehe.gifhehe.gifhehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Quote:

> Domy ekologiczne Poznań - budowa domów jednorodzinnych Poznań Proinvest jest dystrybutorem firmy

> Polski Dom 2000, jedynego w Polsce producenta domów posiadającego certyfikat "Passivhouse

> Institut Dr Wolfgang Feist" z Darmstadt.

Kij z nimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niby poradnik "jak nie wydać dużo" a punkty w stylu:

Quote:

8. Czy można przychodzących gości powitać w strefie wejściowej bez tłoku? Jego wielkość minimalna powinna wynosić 6-8 m2.


Raczej by sugerowały poradnik "Jak zabłysnąć przed znajomymi/sąsiadami" hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> niby poradnik "jak nie wydać dużo" a punkty w stylu:

> Quote:

> 8. Czy można przychodzących gości powitać w strefie wejściowej bez tłoku? Jego wielkość minimalna

> powinna wynosić 6-8 m2.

> Raczej by sugerowały poradnik "Jak zabłysnąć przed znajomymi/sąsiadami"

Akurat jestem na biezaco z tym tematem (patrz watek o lapaniu wiatru) - chodzi o hol/wiatrolap. Jesli masz miec wiatrolap rzedu 2-3m2, to i tak goscie przejsc beda musieli przezen dalej do holu. U mnie na ten przyklad caly korytarz, to powierzchnia 10,5m2. Jesli wydziele wiatrolap, to maks, co moge uzyskac, to jakies 4m2, z czego troche ponad m2 odejdzie na szafe. Dwie osoby od biedy sie zmieszcza i nawet beda w stanie zalozyc kurtki, ale wiecej juz jest problem. Pozostaje niby troche ponad 6m2 przedpokoju, ale to 6m2 ciagu komunikacyjnego - bez przestrzeni na ubieranie sie itp. To juz lepiej nie robic wiatrolapu w ogole, tylko jeden wiekszy hol.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Spoko, ale Ty mówisz o wygodzie użytkowania, a to nie zawsze idzie w parze z "jak budować tanio"

Bynajmniej. O cenie bylo w pierwszej sekcji, a punkt przez ciebie zacytowany jest w drugiej:

Quote:

OCENA FUNKCJONALNOŚCI DOMU JEDNORODZINNEGO

Są to przykładowe pytania na jakie powinniśmy sobie odpowiedzieć przy wyborze projektu naszego domu.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bynajmniej. O cenie bylo w pierwszej sekcji, a punkt przez ciebie zacytowany jest w drugiej:

> Quote:

> OCENA FUNKCJONALNOŚCI DOMU JEDNORODZINNEGO

> Są to przykładowe pytania na jakie powinniśmy sobie odpowiedzieć przy wyborze projektu naszego

> domu.

OK, myślałem że cały artykuł ma dotyczyć "Jak nie wydać za dużo pieniędzy" ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi sie za to podoba ten punkt:

Quote:

Czy w kuchni ma być duży stół dla całej rodziny (jak w starych czasach) gdzie jak kiedyś dzieci odrabiały lekcję pod kontrolą mamy, lub gdzie tata może wypić swoje piwo, podczas gdy żona pracuje w kuchni?


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak nie wydać za dużo pieniędzy…

W skrócie - to jest instrukcja budowy socjalistycznego klocka-koperty. Dodam, że one miały tak nieistniejącą izolację termiczną i "dziurawe" okna, że ogrzewanie takiego domu kosztowało kilka razy więcej, niż nowoczesnego współczesnego.

> 1. Obrys domu powinien być zwarty i kompaktowy, np. kwadrat lub prostokąt.

Jak wyżej.

> 2. Każdy występ, uskok podraża koszty wybudowania i koszty późniejszego ogrzewania domu.

Owszem, ale może to robić nieznacznie, a tworzyć znacznie ciekawszą bryłę.

> 3. Dom trzeba tak zaprojektować, żeby jak najwięcej było w nim powierzchni mieszkalnej, użytkowej,

> a jak najmniej komunikacji i korytarzy.

Bzdura. Nie jak najmniej, a nie przesadnie dużo. Różnica jest taka, że przy "jak najmniej" może się okazać, że nie ma jak do domu wnieść szafy czy łóżka, a nieboszczyka trzeba z niego będzie wynosić w pozycji pionowej.

> 4. W wypadku projektowania małego domu 90-130 metrów kwadratowych kierujemy się zasadą, że na dole

> mieszkamy, na górze śpimy.

Fantastycznie, tylko że kłóci się to z punktem 18 o emeryturze. Starszym ludziom będzie się doskonale ganiało po schodach.

> 5. Na dole maksymalnie otwieramy przestrzeń, rezygnujemy z pokoju gościnnego

Bzdura. Pomijam, że niekoniecznie chcę kłaść gości we własnej sypialni, to pokój na dole się przydaje, kiedy człowiek na przykład skręci czy złamie nogę i wejście na schody zajmuje mu kilkanaście minut i cholernie boli.

Po drugie, nie zawsze chcemy każdego nas odwiedzającego wprowadzać "na salony" żeby sobie je oglądał i do tego dodatkowy pokój na dole jest doskonały.

> lub pokoju do pracy i

Tak, w czasach gdy coraz więcej ludzi telepracuje lub ma firmy w domu. zlosnik.gif

> spiżarni,

Najgłupsze co może być. Pierwsza przeróbka, którą zrobiłem w swoim projekcie autorstwa jakiegoś mieszkańca bloku, to właśnie zrobienie spiżarni między kuchnią a pokojem gościnnym.

> garażu,

To po co się z bloku wyprowadzać? zlosnik.gif

> ale nie zapominamy o konieczności zaprojektowania wc i pomieszczenia

> technicznego.

WC oczywiście, a mając pokój gościnny nawet warto z prysznicem.

Co do pomieszczeń technicznych - coraz częściej kotłownia już nie jest wymagana, bo piece CO się wiesza w kuchni na ścianie, za to potrzebny jest spory warsztat. Ktoś mieszkający w domu, mający dwie lewe ręce, musi być bardzo bogaty, bo inaczej zbankrutuje na "fachowcach". Albo szybko się nauczy sam robić.

> Mały dom to mniejsze koszty fundamentów lub piwnicy.

Kolejny mit. Usunięcie ziemi spomiędzy ścian fundamentowych i zrobienie nad nimi stropu kosztowało mnie w przybliżeniu tyle samo ile by kosztowało ich zasypanie z zagęszczeniem, warstwa ocieplająca, ułożenie instalacji w kanałach i wylewka. Czyli piwnice w stanie surowych bloczków miałem praktycznie "za darmo". A oczywiście, jeżeli ktoś chce w piwnicach zrobić sobie salony Carringtonów, to one podrażają koszty domu znacznie. Mnie wytynkowanie i wykończenie ich na przyzwoity standard zamknęło się w koszcie 10 kzł za 90 metrów.

> Potrzebna jest relatywnie

> mała działka. Koszty użytkowania też powinny być oczywiście mniejsze.

A mieszkanie w bloku jeszcze tańsze zlosnik.gif

> 6. Żeby tak na prawdę zaoszczędzić trzeba zrezygnować z takich dodatków jak: wykusze, lukarny,

> ogrody zimowe.

> 7. Zamiast ogrodu zimowego projektujemy większe okna, zamiast lukarny okna połaciowe.

Obydwa punkty to bzdura sobie przecząca. Dodatkowe/większe okna w domu to większe koszty ogrzewania. Okno połaciowe ma znacznie większe straty cieplne niż okno w lukarnie. Co do rezygnacji z ogrodu zimowego - to właśnie sobie buduję, bo to cała przyjemność móc w taką pogodę jak dziś usiąść na tarasie.

> 8. Możliwy jest niezbyt drogi balkon, większy okap (szczególnie nad wejściem).

Czyli PRL. zlosnik.gif

> 9. Lepiej zainwestować w lepszy i bardziej wydajny piec gazowy, wentylację z odzyskiem ciepła,

> kolektory cieplne lub pompę cieplną.

To jest w miarę ewidentne w pierwszej części zdania a nieewidentne w drugiej.

> 10. Dom korzystny cenowo nie oznacza, że jest jakościowo lub konstrukcyjnie gorszy od domów

> droższych.

A tu się w pełni zgodzę, bo "nowymi technologiami" można ludzi naciągnąć na duże pieniądze.

> 11. Piękny, ponadczasowy, dwuspadowy dach kosztuje dużo mniej niż dach skomplikowany, z wieloma

> różnymi połaciami.

To prawda i jest tańszy w konserwacji i utrzymaniu szczelności.

> 12. Ściana kolankowa o wysokości 1,2 m - 1,5 m zwiększa użytkową i mieszkalną powierzchnię poddasza

> o 30-40 %.

Prawda.

> 13. Warto budować dom odpowiadający rzeczywistym potrzebom, ale oczywiście nie znaczy to, że za

> mały. W 90 % przypadków wystarczy dom 130 - 160 m2. Każdy dodatkowy m2 domu to koszt 2,5-3 tyś

> zł więcej, tzn. projektując dom o 20 m2 większy niż jest to konieczne, wyrzucamy w błoto 50-60

> tyś zł, a dom większy o 50 m2 niż nasze obiektywne potrzeby to wydatek ok. 120 tyś zł więcej.

No to już zależy, jak liczyć, bo potrzeby z wiekiem się zmieniają.

> 14. Garażu nie opłaca się budować w obrysie budynku, ponieważ każdy dodatkowy m2 kosztuje 2-2,5 tyś

> zł. Decydując się na garaż poza obrysem budynku oszczędzamy 20-30 tyś zł.

Chyba że blaszak, jak ktoś tu pisał. Garaż dobudowany do domu po 5 latach kosztował mnie z metra znacznie więcej, niż oryginalny w bryle.

> 15. Kupując dom w systemie „Polski Dom 2000” oszczędzamy już od pierwszego

> sezonu grzewczego rocznie między 2 - 5 tyś. zł, czyli w ciągu 10 lat nawet 20-50 tyś zł, bez

> uwzględnienia spodziewanych podwyżek cen energii.

Czekaj, to wychodzi, że bym nic za ogrzewanie nie płacił, bo tyle co oni "oszczędzają" to ja płacę rocznie za dom kilkusetmetrowy zlosnik.gif

> 16. Działka nie musi mieć 1000-1300 m2 - w krajach zdecydowanie bogatszych od Polski kupuje się

> działki o wielkości przeciętnie 600-800 m2.

Bo ziemia tam jest kolosalnie droższa niż w Polsce względem zarobków. I potem bąka na działce nie można puścić, bo sąsiedzi odpowiadają "na zdrowie".

> 17. W czasie budowania domu największą sztuką jest wiedza o tym, gdzie i na czym nie wolno

> oszczędzać pieniędzy, a gdzie wydanie zbyt dużej ilości pieniędzy jest wyrzuceniem ich w

> błoto.

A z tym się zdecydowanie zgodzę.

> 18.Dom energooszczędny to jak dodatkowa emerytura na starość, kiedy nie będziemy już zarabiać

> dużych pieniędzy, oszczędności dadzą nam dodatkowe pieniądze.

Tylko że dom, w którym na emeryturze trzeba będzie łazić do sypialnie na piętro, raczej nie jest dostosowany do potrzeb emerytów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Akurat jestem na biezaco z tym tematem (patrz watek o lapaniu wiatru) - chodzi o hol/wiatrolap.

> Jesli masz miec wiatrolap rzedu 2-3m2, to i tak goscie przejsc beda musieli przezen dalej do

> holu. U mnie na ten przyklad caly korytarz, to powierzchnia 10,5m2. Jesli wydziele wiatrolap,

> to maks, co moge uzyskac, to jakies 4m2, z czego troche ponad m2 odejdzie na szafe. Dwie osoby

> od biedy sie zmieszcza i nawet beda w stanie zalozyc kurtki, ale wiecej juz jest problem.

> Pozostaje niby troche ponad 6m2 przedpokoju, ale to 6m2 ciagu komunikacyjnego - bez

> przestrzeni na ubieranie sie itp. To juz lepiej nie robic wiatrolapu w ogole, tylko jeden

> wiekszy hol.

a tak często przyjmujesz gości ? i to zimą

mam taki mały wiatrołap, typowy wiatrołap czyli nie ma tam nic, poza koszem na parasole grinser006.gif

zresztą nic by się wiecej nie zmieściło, bo ma ok 1.5m na szerokość i ze 2m długości hmm.gif

goście rozbierają się dalej w przedpokoju

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najgłupsze co może być. Pierwsza przeróbka, którą zrobiłem w swoim projekcie autorstwa jakiegoś

> mieszkańca bloku, to właśnie zrobienie spiżarni między kuchnią a pokojem gościnnym.

Jakiej wielkości masz tę spiżarnię? Ja właśnie zastanawiam się nad rezygnacją ze spiżarni (w projekcie 1,1x1,6m), a zamiast tego zabudować ścianę szafkami na pełną wysokość. Mam wrażenie że spiżarnia, żeby miała sens musi zapewnić przejście środkiem i dwa regały po bokach, czyli jakieś prawie 2m szerokości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakiej wielkości masz tę spiżarnię? Ja właśnie zastanawiam się nad rezygnacją ze spiżarni (w

> projekcie 1,1x1,6m),

Ponieważ musiałem "ukraść" przestrzeń z kuchni i pokoju gościnnego za nią, zrobiłem szerokość 122cm a długość 330 cm. Drzwi są na jednym końcu ściany 330 cm. Dokładnie naprzeciwko nich stoi lodówka, bo do niej się często sięga i nie wymaga to wchodzenia do spiżarni sensu stricte - otwierasz drzwi, krok do przodu i jakby lodówka była w kuchni. Za to zimą mniej prądu żre, bo w spiżarni jest chłodniej niż w kuchni. Na drugim końcu "wagonu" mam okno i pod nim dwie szafki z szufladami i blatem.

> a zamiast tego zabudować ścianę szafkami na pełną wysokość. Mam wrażenie

> że spiżarnia, żeby miała sens musi zapewnić przejście środkiem i dwa regały po bokach, czyli

> jakieś prawie 2m szerokości.

Jak widzisz, wystarczy 120 cm. Na ścianie od kuchni mam regał o głębokości 20 cm (półki na szynach) od wysokości metra do sufitu, pod nimi jest miejsce na wyższe przedmioty. Na przeciwnej długiej ścianie mam od pół metra nad ziemią do mniej więcej półtora takie same półki na szynach, a nad nimi stare perelowskie szafki wiszące głębokości 34 cm z drzwiami. I jak najbardziej wystarcza miejsca żeby przejść, obrócić się i dwa regały po bokach. Szersze przejście by było i tak niewykorzystane, dwa metry to zdecydowanie za dużo, to nie garderoba, gdzie się chcesz móc ubrać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kostke tez mozna fajnie zrobic:

> ale dach plaski chyba nie jest najlepszy pod katem uszczelnienia i ocieplenia? Pewnie chodzilo im o

> cos takiego:

> Jak najmniej udziwnien - prosta bryla, dach dwuspadowy, bez balkonow, wykuszy, lukarn itp.

Prosta bryła i dach dwuspadowy + podniesiona ściana kolankowa - to podstawy taniego domu.

Do tego niewyszukane materiały - więc suporeks opierdzielony styropianem i na dach blachodachówka.

Z fanaberii warto zrobić deskowanie dachu. Ale już deskowania elewacji nie polecę zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To jest w miarę ewidentne w pierwszej części zdania a nieewidentne w drugiej.

Zgodzę się z Tobą.

Kolektory słoneczne nawet z dopłatą wg moich pobieżnych wyliczeń zwracają się po 12-14 latach. Z pompą ciepła jest jeszcze gorzej - zwrot inwestycji 30-40 lat.

Mówię w kontekście ogrzewania gazowego. Przy kotle na paliwo stałe zwrot będzie jeszcze późniejszy. Czyli de facto ani solary ani pompa ciepłą nigdy się nie zamortyzują. Oczywiście mówimy o aktualnych cenach - ale (szczególnie w przypadku gazu) nie zanosi się w najbliższym czasie na drastyczne podwyżki - a wręcz przeciwnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zgodzę się z Tobą.

> Kolektory słoneczne nawet z dopłatą wg moich pobieżnych wyliczeń zwracają się po 12-14 latach. Z

> pompą ciepła jest jeszcze gorzej - zwrot inwestycji 30-40 lat.

> Mówię w kontekście ogrzewania gazowego. Przy kotle na paliwo stałe zwrot będzie jeszcze późniejszy.

> Czyli de facto ani solary ani pompa ciepłą nigdy się nie zamortyzują. Oczywiście mówimy o

> aktualnych cenach - ale (szczególnie w przypadku gazu) nie zanosi się w najbliższym czasie na

> drastyczne podwyżki - a wręcz przeciwnie.

Gdyby stosunek trwałości tych urządzeń do ich ceny był kilkukrotnie lepszy, to można by je traktować jako dobrą inwestycję na przyszłość.

Gdyby były znacznie tańsze, to w pewnych wypadkach mogłyby być zastępstwem inwestowania w sieci mediów. U siebie musiałem budując dom pociągnąć po kilkaset metrów linii gazowej i elektrycznej. Ale relacje cenowe były wtedy takie, że i tak alternatywna energia nie wchodziła ekonomicznie w grę.

Na przykład w takich Indiach instalacja kolektorów słonecznych do grzania wody to na prowincji koszt kilkudziesięciu dolarów - czyli w zasięgu mieszkańców, nie mających innej możliwości uzyskania ciepłej wody za dostępne dla nich pieniądze.

W Europie cały sektor energetyki odnawialnej ma ręce i nogi tylko przy silnym dotowaniu go przez rządy, a więc pieniędzmi podatników. Niezależnie, czy dotuje się go po stronie producentów, czy po stronie kupców, tudzież po stronie energetyk odbierających prąd wytwarzany w przydomowych mikro elektrowniach. Nota bene ze względu na kryzys gospodarczy w większości Europy ograniczono mocno te dotacje.

Jeszcze był bat w postaci "certyfikatów" na energię, ale też nie wypalił tak, jak go przewidywano.

Mało się zresztą mówi, że w wielu krajach dotowanie energetyki odnawialnej było sposobem na zmniejszenie bezrobocia, przez wytworzenie nowego sektora dającego pracę.

Pozostają jeszcze hobbyści, którzy chcą mieć nowe zabawki na posesji, ale jak większość hobby, twardego uzasadnienia ekonomicznego to nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pozostają jeszcze hobbyści, którzy chcą mieć nowe zabawki na posesji, ale jak większość hobby,

> twardego uzasadnienia ekonomicznego to nie ma.

zastanawiam się nad czyms takim, tylko "na lato", zimą spuszczam wodę bo i tak CWU idzie z kotła węglowego

http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-200l-solar-kolektory-sloneczne-i3283480921.html

hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zastanawiam się nad czyms takim, tylko "na lato", zimą spuszczam wodę bo i tak CWU idzie z kotła

> węglowego

> http://allegro.pl/kolektor-sloneczny-200l-solar-kolektory-sloneczne-i3283480921.html

Przyjmując tak z 80 zł miesięcznie na letnie grzanie wody, policz w ile lat Ci się to zwróci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przyjmując tak z 80 zł miesięcznie na letnie grzanie wody, policz w ile lat Ci się to zwróci?

80zł to prąd/gaz ?

mnie się nie zwróci chyba nigdy, bo palę latem odpadkami z budowy, ogródka coś tak minimalnie węgla piec pociągnie grinser006.gif

właśnie wyciąłem 2 thuje i palenia na 2miesiące cool.gif

dlatego cały czas myśle grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 80zł to prąd/gaz ?

Takie oszacowanie widziałem gdzieś dla gazu.

> mnie się nie zwróci chyba nigdy, bo palę latem odpadkami z budowy, ogródka coś tak minimalnie węgla

> piec pociągnie

> właśnie wyciąłem 2 thuje i palenia na 2miesiące

> dlatego cały czas myśle

To ja bym kombinował z dużą izolowaną pianką beczką i pomalowanym na czarno starym grzejnikiem panelowym zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> o 30-40 %.

> I w większości przypadków doskonale zaburza i psuje bryłę budynku.

Zgadza się. W moim akurat była w oryginale 1,2m i tak zostawiłem. W zupełności się sprawdza.

Natomiast widziałem realizacje tego projektu z podniesioną ścianką jeszcze o 0,2-0,3m i cały wysiłek architekta psu w ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.