Skocz do zawartości

Jak podłączyć światła dzienne w nowszym samochodzie?


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

Mam Fiata Idea.

Chcę go wyposażyć w proste żarówkowe światła dzienne.

6713_zdj_02_hr.png

Mają być takie jak na zdjęciu i nie inne.

Nie wiem jaki rodzaj instalacji elektrycznej jest w tym Fiacie ale z tego co mi się wydaje to chyba CAN. Ale nie jestem pewny.

Jak najprościej wykonać instalację elektryczną do zasilania tych lamp tak żeby nie było żadnych problemów czy błędów w instalacji elektrycznej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak najprościej wykonać instalację elektryczną do zasilania tych lamp tak żeby nie było żadnych

> problemów czy błędów w instalacji elektrycznej?

Zwykły przekaźnik samochodowy zwierny z cewką wpiętą między plus po zapłonie i plus żarówek świateł mijania lub postojowych (jak wolisz grinser006.gif). Masa lamp dziennych na masę, styki przekaźnika między plus akumulatora i plus świateł dziennych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zwykły przekaźnik samochodowy zwierny z cewką wpiętą między plus po zapłonie i plus żarówek świateł

> mijania lub postojowych (jak wolisz ). Masa lamp dziennych na masę, styki przekaźnika między

> plus akumulatora i plus świateł dziennych.

Cewkę przekaźnika podpiąć pod dwa plusy? hmm.gif

Bardziej mi chodzi właśnie o podpięcie tej cewki przekaźnika. Tak żeby zwierała styki po włączeniu zapłonu, a rozwierała po jego wyłączeniu lub po włączeniu świateł pozycyjnych.

No i skąd najwygodniej i najlepiej wziąć w tym Fiacie + po stacyjce?

Resztę ogarnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Cewkę przekaźnika podpiąć pod dwa plusy?

Na plusie świateł postojowych albo mijania jest masa jak się nie świecą, więc cewka przekaźnika włączy wtedy światła dzienne.

> Bardziej mi chodzi właśnie o podpięcie tej cewki przekaźnika. Tak żeby zwierała styki po włączeniu

> zapłonu, a rozwierała po jego wyłączeniu lub po włączeniu świateł pozycyjnych.

No i tak właśnie będzie.

> No i skąd najwygodniej i najlepiej wziąć w tym Fiacie + po stacyjce?

Ze skrzynki bezpieczników pod maską, znajdź jakiś bezpiecznik po stacyjce i wsuń razem z jego nóżką odizolowany kabel. Nie tnij i nie wpinaj się w oryginalną instalację.

> Resztę ogarnę.

zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zwykły przekaźnik samochodowy zwierny z cewką wpiętą między plus po zapłonie i plus żarówek świateł

> mijania. Masa lamp dziennych na masę, styki przekaźnika między plus akumulatora i plus świateł

> dziennych.

Czyba raczej na plus świateł postojowych wink.gif

Polecam manual

z tych że na schemacie jest mały bład - zamiast "80" powinno być "87a" a zamiast "87a" - "80"

Po właczeniu zapłonu lampy DRL zapalaja sie automatycznie, natomiast włączenie świateł pozycyjnych czy mijania powoduje, e przekaxnik rozłacza obwód DRL i gasną - zgodnie z przepisami

287074186-DRL-podlaczenie.jpg

post-147237-1435252115627_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak kto woli . Rozsądek i ergonomia mówią o postojowych, przepisy o mijania?

Ale włączenie światęł mijania/drogowych (z wyjątkiem błyskania ostrzegawczego długimi) jest mozliwe tylko po właczeniu światęł postojowych.

Zaś zgodnie z aktualnymi przepisami gdy świeca sie DRL to nie moga się swiecic postojowe (najwyżej tylne w autach rejestrowanych do 2009 r)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czyli nie powinno być większego problemu.

> Chyba za dużo kombinuję, rozmyślam i przez to komplikuje mi się ten układ.

Tylko jeszcze jest kwestia, czy Twój samochód nie posiada czasem fabrycznych DRL. Czy jak włacznik świateł jest wyłaczony (OFF) a silnik pracuje to świeca sie jakieś światła zewnętrzne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko jeszcze jest kwestia, czy Twój samochód nie posiada czasem fabrycznych DRL. Czy jak włacznik

> świateł jest wyłaczony (OFF) a silnik pracuje to świeca sie jakieś światła zewnętrzne?

Z tego co się dowiadywałem to istnieje chyba tylko możliwość przestawienia komputera na to by wszystkie światła (pozycyjne i mijania) uruchamiały się automatycznie.

Nie wiem czy jest gdzieś jakaś wtyczka służąca do podłączenia osobnych świateł dziennych, tak jak jest to np.: w Fiacie 500.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najprościej kupić zestaw z automatem, albo dodatkowo kupić jakiś moduł/automat do DRL, bo wtedy minimalnie ingerujesz w instalację - podpięcie się w + od pozycyjnych dla sygnału wył. DRL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> najprościej kupić zestaw z automatem, albo dodatkowo kupić jakiś moduł/automat do DRL, bo wtedy

> minimalnie ingerujesz w instalację

Najmniej ingerującym w instalację jest sposób z przekaźnikiem podany na samym początku. Wszystkie "automaty" ingerują co najmniej tak samo, plus akumulatora, plus po zapłonie, masę i sterowanie ze świateł i tak zawsze trzeba podłączyć. To są trzy przewody, których punktów jest pod maską całe stado i można się do nich wpiąć bez cięcia fabrycznych przewodów. Prościej się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najmniej ingerującym w instalację jest sposób z przekaźnikiem podany na samym początku. Wszystkie

> "automaty" ingerują co najmniej tak samo, plus akumulatora, plus po zapłonie, masę i

> sterowanie ze świateł i tak zawsze trzeba podłączyć. To są trzy przewody, których punktów jest

> pod maską całe stado i można się do nich wpiąć bez cięcia fabrycznych przewodów. Prościej się

> nie da.

nie rozumiesz idei automatu DRL jak widzę...

automat ma 3 kable podłączeniowe +;masa; sygnał pozycyjnych. Dwa pierwsze idą z aku trzeci z dowolnego pkt instalacji.

Nie ma + po stacyjce bo automat włącza DRL po skoku napięcia >13v

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie rozumiesz idei automatu DRL jak widzę...

> automat ma 3 kable podłączeniowe +;masa; sygnał pozycyjnych. Dwa pierwsze idą z aku trzeci z

> dowolnego pkt instalacji.

> Nie ma + po stacyjce bo automat włącza DRL po skoku napięcia >13v

A jak wygląda taki automat? Może on współpracować z lampami żarówkowymi?

Jakbyś mógł to narysuj jakiś prosty schemat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jak wygląda taki automat?

Też takie pudełko z kilkoma kablami przeważnie dołączane do zestawu z DRL na ledach. Reaguje na wzrost napięcia w instalacji po uruchomienia silnika i załącza dzienne. Ja jakoś nie mam zaufania do takich rozwiązań i wolę zwykły przekaźnik, a dzienne kontroluje na klapach bagażnika samochodów jadących przede mną grinser006.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Też takie pudełko z kilkoma kablami przeważnie dołączane do zestawu z DRL na ledach. Reaguje na

> wzrost napięcia w instalacji po uruchomienia silnika i załącza dzienne. Ja jakoś nie mam

> zaufania do takich rozwiązań i wolę zwykły przekaźnik, a dzienne kontroluje na klapach

> bagażnika samochodów jadących przede mną .

Również wolę przekaźnik ale chętnie dowiem się czy może jest jakiś inny sposób.

Dlatego chciałbym się dowiedzieć skąd wziąć prąd do zasilania świateł dziennych tak żeby włączały się i gasły wraz z włączeniem zapłonu lub uruchomieniem silnika.

A taki schemat?

wiatadzienneforum.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jak wygląda taki automat? Może on współpracować z lampami żarówkowymi?

np tak http://allegro.pl/automatyczny-wlacznik-swiatel-do-jazdy-dziennej-i3427604714.html

musisz patrzeć na maksymalne obciążenie konkretnych modeli, nie liczy się źródło światła tylko obciążenie właśnie.

21W żarówka to ca 1,5A

> Jakbyś mógł to narysuj jakiś prosty schemat.

to się różni tylko dodatkową diodą (chyba) zenera w ciągu zasilania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Również wolę przekaźnik ale chętnie dowiem się czy może jest jakiś inny sposób.

> Dlatego chciałbym się dowiedzieć skąd wziąć prąd do zasilania świateł dziennych tak żeby włączały

> się i gasły wraz z włączeniem zapłonu

W moim fiacie światła dzienne wykonałem na żarówkowych lampach wesemu dedykowanych dla fiata pandy z wykorzystaniem jednego przekaźnika, który posiada wyjścia 87 oraz 87A. Zasilanie lamp dziennych wziąłem z kabla zasilającego zapalniczkę i dodatkowe gniazdo 15A które jest oryginalnie zamontowane na desce rozdzielczej mojego auta. W gnieżdzie tym napięcie pojawia się po przekręceniu stacyjki w pozycję MAR i zanika po przekręceniu w pozycję 0.

Do zacisku 30 przekaźnika doprowadziłem zasilanie z gniazda 15 A. Do zacisku 87 podłączyłem + żarówek lamp. Do zacisku 85 podłączyłem + zasilania jednej z lamp mijania, do zacisku 86 masę. Układ działa tak, że po przekręceniu stacyjki w poz MAR zapalają się lampy do świateł dziennych, po włączeniu świateł postojowych dzienne nadal się świecą, po włączeniu świateł mijania dzienne gasną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A taki schemat?

Tu są dwa przekaźniki, na początku masz wersję z jednym i tej się trzymaj. Ogarniesz to! grinser006.gif Kup lampy, przekaźnik samochodowy, kilka metrów przewodu "pół kwadrat" i do dzieła zlosnik.gif. Jak chcesz to wszystko zrobić "profi", to jeszcze skitraj konektory do zaciskania, koszulkę termokurczliwą i jakieś nawet proste kleszcze do zaprasowywania z "dupką" grinser006.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dlatego chciałbym się dowiedzieć skąd wziąć prąd do zasilania świateł dziennych tak żeby włączały

> się i gasły wraz z włączeniem zapłonu lub uruchomieniem silnika.

Musisz z pomocą multimetru wyszukać, na którym bezpieczniku pojawi się napięcie po włączeniu zapłonu. Ja np. wykorzystałem bezpiecznik ogrzewania szyby, które działa tylko po zapłonie. Wpinasz się za bezpiecznikiem, patrząc od strony zasilania. Jeśli nie masz ochoty na szukanie bezpiecznika świateł pozycyjnych, to możesz się wpiąć bezpośrednio przy lampie.

Mój autorski schemat wygląda następująco:

287075070-Kopia%282%29LEDDZIENNE.JPG

post-109606-14352521163947_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tu są dwa przekaźniki, na początku masz wersję z jednym i tej się trzymaj.

Tylko cały czas mam pewne obawy jak to przyjmie instalacja CAN w tym moim Fiacie.

Wersja z jednym przekaźnikiem sprawia, że zasilanie lamp musi pochodzić z jakiegoś źródła, które zasila już co innego po przekręceniu zapłonu.

W przypadku zasilania żarówek to będzie dodatkowe 42W dla jakiegoś obwodu. Nie wiem jaki będzie to miało wpływ w przypadku właśnie instalacji CAN.

Wersja z dwoma przekaźnikami ma tę zaletę, że zasilanie lamp mogę wziąć bezpośrednio z klemy akumulatora. Natomiast zasilanie niewielkiej cewki przekaźnika z samochodowej instalacji może już być bardziej bezpieczne.

Tak sobie cały czas to wyobrażam.

Co do samego wykonania to przewody mam, konektory mam, praskę do konektorów też. Wszystko jest. Wykonania się nie boję, mam obawy tylko w przypadku tego, że jak coś zacznę grzebać w instalacji samochodu elektrycznej to może potem coś nie działać tak jak powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko cały czas mam pewne obawy jak to przyjmie instalacja CAN w tym moim Fiacie.

Jak podłączysz według wskazówek, to przyjmie, bo nawet nie będzie "wiedziała", że pojawił się jakiś dodatkowy obwód.

> Wersja z jednym przekaźnikiem sprawia, że zasilanie lamp musi pochodzić z jakiegoś źródła, które

> zasila już co innego po przekręceniu zapłonu.

> W przypadku zasilania żarówek to będzie dodatkowe 42W dla jakiegoś obwodu. Nie wiem jaki będzie to

> miało wpływ w przypadku właśnie instalacji CAN.

Jak weźmiesz plus z akumulatora albo zaraz po stacyjce, to jesteś przed jakąkolwiek elektroniką, zwłaszcza zwizaną z CAN.

> Wersja z dwoma przekaźnikami ma tę zaletę, że zasilanie lamp mogę wziąć bezpośrednio z klemy

> akumulatora.

Z jednym przekaźnikiem też możesz wziąć prosto z akumulatora. Prąd poleci - akumulator - przekaźnik - lampy. Nigdzie więcej. Cewkę przekaźnika na plus PZ i plus świateł mijania/postojowe.

> Natomiast zasilanie niewielkiej cewki przekaźnika z samochodowej instalacji może

> już być bardziej bezpieczne.

I tak będzie. Cewka pobiera maksymalnie 100mA, jest to niezauważalne nawet dla obwodów świateł postojowych z czujnikami przepalenia żarówek.

> Wykonania się nie boję, mam obawy tylko w przypadku tego, że jak coś zacznę grzebać w

> instalacji samochodu elektrycznej to może potem coś nie działać tak jak powinno.

Nie grzeb w instalacji! Podłącz tak jak napisałem. Jedyny punkt gdzie wpinasz się w instalację samochodu, to cewka przekaźnika między plus po stacyjce i plus świateł mijania/postojowych. Jeździsz w dzień na wyłączonych światłach mijania z dziennymi jak bez świateł, jak się ściemni włączasz mijania i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z jednym przekaźnikiem też możesz wziąć prosto z akumulatora. Prąd poleci - akumulator - przekaźnik

> - lampy. Nigdzie więcej. Cewkę przekaźnika na plus PZ i plus świateł mijania/postojowe.

PZ to Po Zapłonie? Jak tak to dziwi mnie właśnie to podłączenie dwóch plusów do cewki.

Jak to działa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> PZ to Po Zapłonie? Jak tak to dziwi mnie właśnie to podłączenie dwóch plusów do cewki.

> Jak to działa?

Działa tak, że mając wyłączone światła na ich plusie jest masa przez włókna żarówek. Jak wepniesz cewkę przekaźnika miedzy tą "masę" i plus po stacyjce (PZ), to ten złapie i poda plus z akumulatora na lampy dzienne. Jak włączysz światła, to na "masie" pojawi się plus, cewka przekaźnika znajdzie się między dwoma plusami (PZ i świateł) i odłączy lampy dzienne. Prościej się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mój autorski schemat wygląda następująco:

Tutaj jest trochę lipa, bo w przypadku autora lampy dzienne (42W) będą zasilane przez stacyjkę. Pewnie jest to bez znaczenia, ale po co ciągnąć dodatkowe 4A przez i tak wątłe fiatowskie kostki i złącza w instalacji facepalm%5B1%5D.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Działa tak, że mając wyłączone światła na ich plusie jest masa przez włókna żarówek. Jak wepniesz

> cewkę przekaźnika miedzy tą "masę" i plus po stacyjce (PZ), to ten złapie i poda plus z

> akumulatora na lampy dzienne. Jak włączysz światła, to na "masie" pojawi się plus, cewka

> przekaźnika znajdzie się między dwoma plusami (PZ i świateł) i odłączy lampy dzienne. Prościej

> się nie da.

To teraz już wszystko jasne.

Pod maską mam jedną centralkę elektryczną, pod pokrywą są tam nawet zaczepy do przymocowania dodatkowej podstawy przekaźnika.

Zastanawiam się tylko skąd wziąć + po stacyjce.

Najwygodniej byłoby z tej centralki tylko tam jest wszystko zabudowane. Od samej stacyjki też kłopot, bo trzeba się do niej dostać i przeciągnąć kabel do komory silnika, a to dopiero jest utrudnione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zastanawiam się tylko skąd wziąć + po stacyjce.

W centralce pod maską, albo w jakiejś skrzynce z przekaźnikami masz na pewno wolne miejsca na bezpieczniki i przekaźniki opcjonalnego wyposażenia. Miernikiem albo kawałkiem kabla z żarówką znajdź tam plus po stacyjce (najlepiej odłączany na czas kręcenia rozrusznikiem). W najgorszym wypadku wyciągnij jakiś bezpiecznik albo przekaźnik, wepnij się gołym przewodem w dziurę grinser006.gif i przytrzaśnij przekaźnikiem - jest to wbrew pozorom bardzo pewne i trwałe połączenie nie ingerujące w instalację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko cały czas mam pewne obawy jak to przyjmie instalacja CAN w tym moim Fiacie.

Jak zrobisz dobrze, to przyjmie godnie wink.gif

A jak umiesz lutować, czy nawet dobrze "zarabiać" konnektory to do dzieła wink.gif

Ja na Twoim miejscu zacząłbym od forów fiatowskich i dowiedział się, gdzie (najprawdopodobniej który bezpiecznik w puszce pod maską lub który przekaźnik) daje +12V po uruchomieniu silnika. Skoro Idea ma CAN i "opcję Szwdzką" czyli jasność po uruchomieniu silnika, to taki przekaźnik oraz bezpieczik z całą pewnością istnieje.

W swoim francuskim aucie wiem dokładnie który to bezpiecznik - wiedza z forum cytrynki oczywiście.

Źródło "po kluczyku" też dobre, ale "po silniku" wiadomo - bajer wink.gif

Stąd już prosta droga do podłączenia przekaźnika wg schematów pokazywanych powyżej.

Gotowce odradzam, co najwyżej będą tak samo dobre jak instalacja własnej roboty z przekaźnikiem.

Tutaj będziesz miał pewność jaki kupiłeś przekaźnik, jakiego przekroju kable itp.

Schemat podany prze Mantoona to jet to o co chodzi ok.gif

Jest bezpiecznik - osobiście dałbym 10A jeżeli te światła to 2x21W, 5A to prawie na styk.

Jeżeli już totalnie boisz się o instalację, to przed wpięciem w 86 też możesz dać bezpiecznik (tutaj wystarczy malutki nawet mniej niż 1A, zabezpieczy przed zwarciem na cewce przekaźnika (lub zwarciem podczas montażu) i... spaleniem bezpiecznika właściwego postowym) Ale to na wyrost

Swoją drogą całym sercem i umysłem popieram pomysł, ze idziesz w żarniki a nie LED-y claps.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> automat ma 3 kable podłączeniowe +;masa; sygnał pozycyjnych. Dwa pierwsze idą z aku trzeci z

> dowolnego pkt instalacji.

> Nie ma + po stacyjce bo automat włącza DRL po skoku napięcia >13v

W takim razie "żre prąd" na postoju. Może nie dużo, ale zawsze dodatkowy kradziej czuwający.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak zrobisz dobrze, to przyjmie godnie

> A jak umiesz lutować, czy nawet dobrze "zarabiać" konnektory to do dzieła

Z wykonaniem nie mam kłopotów. Nie jedno już robiłem. Jednak pierwszy raz mam do czynienia z CAN dlatego chcę solidnie popytać zanim coś zacznę grzebać.

> Ja na Twoim miejscu zacząłbym od forów fiatowskich i dowiedział się, gdzie (najprawdopodobniej

> który bezpiecznik w puszce pod maską lub który przekaźnik) daje +12V po uruchomieniu silnika.

Już zadałem pytania. Teraz czekam na odzew.

Poza tym samochód zawiozę do ASO żeby mi porobili parę rzeczy. Może tam uda mi się podpytać jakiegoś fachowca, który doradzi mi co nieco.

> Skoro Idea ma CAN i "opcję Szwdzką" czyli jasność po uruchomieniu silnika, to taki przekaźnik

> oraz bezpieczik z całą pewnością istnieje.

Gdy szukałem Fiata Idea to trochę się ich naoglądałem. W większości ustawienie świateł było takie, że włączały się od razu po włączeniu zapłonu bez względu na to jak położony był włącznik świateł.

W samochodzie, który posiadam światła trzeba włączać samemu.

> W swoim francuskim aucie wiem dokładnie który to bezpiecznik - wiedza z forum cytrynki oczywiście.

> Źródło "po kluczyku" też dobre, ale "po silniku" wiadomo - bajer

Obojętnie jak byle było to bezpieczne i nie powodowało jakiś kłopotów z elektryką.

> Stąd już prosta droga do podłączenia przekaźnika wg schematów pokazywanych powyżej.

> Gotowce odradzam, co najwyżej będą tak samo dobre jak instalacja własnej roboty z przekaźnikiem.

> Tutaj będziesz miał pewność jaki kupiłeś przekaźnik, jakiego przekroju kable itp.

> Schemat podany prze Mantoona to jet to o co chodzi

> Jest bezpiecznik - osobiście dałbym 10A jeżeli te światła to 2x21W, 5A to prawie na styk.

> Jeżeli już totalnie boisz się o instalację, to przed wpięciem w 86 też możesz dać bezpiecznik

> (tutaj wystarczy malutki nawet mniej niż 1A, zabezpieczy przed zwarciem na cewce przekaźnika

> (lub zwarciem podczas montażu) i... spaleniem bezpiecznika właściwego postowym) Ale to na

> wyrost

Z wykonaniem, jak wspomniałem, nie będzie problemu. Ma być zrobionep orządnie, bo samochodem będzie jeździć głównie moja Żona z dzieckiem, dlatego ma być wszystko na TipTop.

> Swoją drogą całym sercem i umysłem popieram pomysł, ze idziesz w żarniki a nie LED-y

Nie podobają mi się LED.

Tradycyjna żarówka to tradycyjna żarówka.

Reflektory w samochodzie mają przezroczyste klosze, a same lampy wewnątrz są okrągłe.

Firma WESEM ma lampy, które wręcz idealnie będą się nadawały na dzienne do Idea. Są okrągłe i mają przezroczysty i co jeszcze ważniejsze, szklany klosz.

287075594-Wesem.jpg

Najwięcej pracy to będę miał jednak z umieszczeniem tych lamp w dolnych zewnętrznych kratkach.

Będę musiał kupić drugą parę kratek i rzeźbić tak by ładnie wkomponować te lampy żeby były prostopadle i pionowo w stosunku do przodu samochodu.

post-54103-14352521165631_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W najgorszym

> wypadku wyciągnij jakiś bezpiecznik albo przekaźnik, wepnij się gołym przewodem w dziurę i

> przytrzaśnij przekaźnikiem - jest to wbrew pozorom bardzo pewne i trwałe połączenie nie

> ingerujące w instalację.

Facet chce mieć 110% pewności, bo żona i dziecko, a Ty polecasz mu taki sposób podłączenia? Takie coś to jest może i OK w sytuacji awaryjnej, ale w ciągłej eksploatacji - jak dla mnie - zalatuje nieizolowanym drutem na kilometr... grinser006.gifhehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tutaj jest trochę lipa, bo w przypadku autora lampy dzienne (42W) będą zasilane przez stacyjkę.

> Pewnie jest to bez znaczenia, ale po co ciągnąć dodatkowe 4A przez i tak wątłe fiatowskie

> kostki i złącza w instalacji .

Niby masz rację, ale jest jedno ale: te 4A będą puszczane przez stacyjkę ZAMIAST 12A przy włączonych światłach mijania i peryferiach (można przyjąć średnio 150W). Więc styki i tak będą miały lżej waytogo.gif30.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skoro Idea ma CAN i "opcję Szwdzką" czyli jasność po uruchomieniu silnika, to taki przekaźnik

> oraz bezpieczik z całą pewnością istnieje.

Fiat potrafi dawać różne wiązki w zależności od wyposażenia i fakt że w modelu jest jakaś opcja nie oznacza że w danym egzemplarzu istnieje do niej instalacja. Nawet jeśli istnieje miejsce na bezpiecznik i przekaźnik (skrzynki są raczej jednakowe) to te miejsca mogą być zwyczajnie do niczego nie podłączone. Można wprawdzie bawić się w detektywa z miernikiem i schematem z eLearna, ale światła są tak prostym urządzeniem że IMO szkoda zabawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To teraz już wszystko jasne.

> Pod maską mam jedną centralkę elektryczną, pod pokrywą są tam nawet zaczepy do przymocowania

> dodatkowej podstawy przekaźnika.

> Zastanawiam się tylko skąd wziąć + po stacyjce.

> Najwygodniej byłoby z tej centralki tylko tam jest wszystko zabudowane. Od samej stacyjki też

> kłopot, bo trzeba się do niej dostać i przeciągnąć kabel do komory silnika, a to dopiero jest

> utrudnione.

Na forach spotyka się porady aby podpiąć się do obwodu pompy paliwowej. Ja podłaczyłem się do obwodu tzw. przekaźnika głownego (MAIN RELAY) w skrzynce bezpiecznikowej pod maska (samochody koreańskie mają 2 skrzynki - jedna pod maska, druga w kabinie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na forach spotyka się porady aby podpiąć się do obwodu pompy paliwowej. Ja podłaczyłem się do

> obwodu tzw. przekaźnika głownego (MAIN RELAY) w skrzynce bezpiecznikowej pod maska (samochody

> koreańskie mają 2 skrzynki - jedna pod maska, druga w kabinie)

Idea też ma dwie skrzynki. Nie wiem tylko jak się dostać do tej skrzynki tak by się podpiąć pod jakieś przewody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A masz jakąś książkę/instrukcję serwisową ( Fiat Idea Repair Manual)?

Mam tylko instrukcję obsługi, którą właśnie sobie drukuję. Jest tam tylko napisane jak zdjąć pokrywę by dostać się do bezpieczników.

A ja bym chciał dostać się do wnętrza tej skrzynki pod bezpieczniki.

Poza tą instrukcją nie mam nic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam tylko instrukcję obsługi, którą właśnie sobie drukuję. Jest tam tylko napisane jak zdjąć

> pokrywę by dostać się do bezpieczników.

> A ja bym chciał dostać się do wnętrza tej skrzynki pod bezpieczniki.

> Poza tą instrukcją nie mam nic.

poszukaj eLearna do Fiata Idei

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Idea też ma dwie skrzynki. Nie wiem tylko jak się dostać do tej skrzynki tak by się podpiąć pod

> jakieś przewody.

No zazwyczaj to się całą skrzyneczkę wyjmuje, wypina złącza itp.

Tam odwinąć wiązkę z peszla/owijki, wydłubac konkretny przewód, odizolowaci dolutować swój.

Miejsca może być mało ale cóż zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest tam tylko napisane jak zdjąć

> pokrywę by dostać się do bezpieczników.

> A ja bym chciał dostać się do wnętrza tej skrzynki pod bezpieczniki.

Resztę pewnie zobaczysz, kiedy zdejmiesz dekel: będą jakieś zatrzaski, łapki, śrubka - cokolwiek broniące dostępu pod bezpieczniki grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> poszukaj eLearna do Fiata Idei

Ja juz znalazłem. Wprawdzie wygląda na to że po rusku, ale do swojej Kia też mam m.in. książkę w tym języku ze zdjęciami i rysunkami, wiec nie ma żadnego problemu. Info dla autora wątku na priv.

No i na ebayu mozna kupic za kilka USD zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie chcę, nie lubię, nie podobają mi się światła ledowe.

Tylko, ze maja wiecej zalet niz wad.

To sie nie ma podobac, tylko dobrze swiecic.

Philipsy czterodiodowe sa dyskretne, widoczne z bardzo daleka, pobieraja cztery razy mniej pradu niz wesemy I odpada Ci problem z podlaczeniem (bez przekaznika).

BTW-gratuluje zakupu, fajne autko. Pomysl o interfejscie ELM327 I jakims sofcie do tego, przyda sie I zwroci po dwoch wyswietlonych bledach.

Widze w MES, ze Idea ma sporo funkcji do ustawiania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko, ze maja wiecej zalet niz wad.

> To sie nie ma podobac, tylko dobrze swiecic.

> Philipsy czterodiodowe sa dyskretne, widoczne z bardzo daleka, pobieraja cztery razy mniej pradu

> niz wesemy I odpada Ci problem z podlaczeniem (bez przekaznika).

Czasem widuje lampy 3-diodowe, prawdopodobnie są to Fristom FT-030. Tez świeca ładnie ok.gif

I żarówkowe tez produkuja smile.gif

Ale jak kolega chce żarówkowe uszanujmy jego wybór smile.gif.

> BTW-gratuluje zakupu, fajne autko. Pomysl o interfejscie ELM327 I jakims sofcie do tego, przyda sie

> I zwroci po dwoch wyswietlonych bledach.

> Widze w MES, ze Idea ma sporo funkcji do ustawiania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co tam w temacie? smile.gif

Z ciekawości ściągnałem instrukcje obsługi Fiata Idea i jest tam m.in. opis skrzynki bezpiecznikowej w przedziale silnika

287080188-Idea-bezpieczniki1.jpg

287080188-Idea%3Dbezpieczniki2.jpg

IMO mógłbys sie podłączyc do bezpiecznika pompy paliwa F21 (lub ogrzewania filtra paliwa Diesla F20 - nie wiem jaki masz silnik). Światła żarówkowe pobierają ok. 3A, więc raczej trzeba byłoby sie podłączyć przed wskazanymi bezpiecznikami (woltomierzem sprawdzasz czy w danym punkcie jest napiecie po wyjeciu bezpiecznika przy włączonym zapłonie). Ewentualnie zrobic połączenie z dwoma przekaźnikami dla bezpieczeństwa.

Albo z jednym: zaciski cewki 85 i 86 podłaczyć odpowiednio do bezpiecznika pompy i obwodu świateł pozycyjnych, 30 do plusa akumulatora przez bezpiecznik na przewodzie, 87 do plusa świateł dziennych. Po właczeniu zapłonu cewka jest zasilana plusem z obwodu pompy (podgrzewacza), zaś minus dostaje przez żarówkę postojową i przekaźnik zwiera styki 30 i 87 właczając DRL. Po właczeniu świateł postojowych (mijania) na minusie cewki pojawia sie ten sam potencjał 14 V co na plusie i przekaźnik puszcza, odłaczając DRL

PS ciekawy jest opis bezpieczników F11, 17 i 22

post-147237-14352521189022_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już zdążyłem pogrzebać troszkę w tej skrzynce. Znaczy, tylko zdjąłem pokrywę i zobaczyłem co tam jest.

jedno co mnie uciszyło to zaczepy, do których mogę wygodnie przyczepić dodatkową podstawę przekaźnika i dodatkowego bezpiecznika.

Dostałem też opis skąd wziąć zasilanie po stacyjce. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Wóz jeszcze w serwisie. Jutro prawdopodobnie będzie do odbioru.

Będę musiał chyba jeszcze rzeźbić kratki w zderzaku żeby zamontować lampy tak by ładnie wyglądało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam Fiata Idea.

> Chcę go wyposażyć w proste żarówkowe światła dzienne.

> Mają być takie jak na zdjęciu i nie inne.

> Nie wiem jaki rodzaj instalacji elektrycznej jest w tym Fiacie ale z tego co mi się wydaje to chyba

> CAN. Ale nie jestem pewny.

> Jak najprościej wykonać instalację elektryczną do zasilania tych lamp tak żeby nie było żadnych

> problemów czy błędów w instalacji elektrycznej?

nie rozumiem tego pomysłu.

Po co?

żal dwóch żarówek raz w roku?

Czy może pali 0,2l/100km?

Takim druciarstwem możesz spowodować zwarcie i pożar, że nie wspomnę już o takich magikach co jeżdzą na dziennych dokładanych, ale takich, że są po prostu niewidoczni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.