Skocz do zawartości

Ile paliwa spala przegubowy autobus miejski


widaw

Rekomendowane odpowiedzi

Taki np: solaris?

Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... czerwona.gif

Nie za dużo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

> Nie za dużo?

Ojciec jeździ co prawda Mercedesami i tak:

krótki ok. 25-30

długi ok. 35-50

spalanie głównie zależy od ilości pasażerów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

> Nie za dużo?

A ile pasażerów zabiera ly dawniej, a teraz ?

Klima to też pewnie kilka litrów.

Ale temat ciekawy rzuciłeś ok.gifzlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

> Nie za dużo?

Niektórzy piszą, że Ikarusy były bardziej oszczędne niż te nowoczesne. Gorzej było tylko ze składem spalin.

http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?f=16&p=69198

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

tyle ile potrzebuje

spalanie zależy od typu silnika, skrzyni biegów, wyposażenia ...

dla "nowoczesnych" autobusów przegubowych /18m/ zwykle to od 50 litrów w górę ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Klima

max 10% wiecej

> automat,

byly Ikaruy z Automatem ZF

> wspomagania,

bylo

> mnóstwo elektroniki,

1kW max

> normy Euro, DPF

to ma obniżac a nie zawyżac spalanie...

> , pneumatyczne zawieszenie,

było

> kamery, łączność radiowa, ekrany

max 1KW

> - to wszystko kosztuję. Energia na to wszystko bierze się z

> paliwa, cudów nie ma.

to jest wlasnie ekologia lansowana przez Unie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> max 10% wiecej

No nie wiem hmm.gif Pamietaj, że klimatyzacja w autobusach musi być bardzo wydajna i bardzo "na wyrost", bo jeden człowiek to ok. 0.3 kW mocy grzewczej, żeby schłodzić przeszklony autobus z kompletem pasażerów potrzebny jest naprawdę mocny układ.

> byly Ikaruy z Automatem ZF

Ale to była egzotyka. Ja nigdy na żywo nie widziałem.

> bylo

Ale nie na zasadzie "obnizamy cały autobus, żeby ktos z wózkiem mógł wjechać". A to się robi często i kosztuje to sporo.

> 1kW max

Nie wiem, może faktycznie 1kW max, a może i duzo więcej. Nie znam się.

> to ma obniżac a nie zawyżac spalanie...

A jednak podwyższa. Przy wypalaniu DPF (zwłaszcza "suchym") zużycie rośnie i to gwałtownie, nie wiem jakie są filtry w autobusach, ale wiem jedno - nie ma nic za darmo wink.gif Energia musi zostać zużyta. Co do norm Euro - owszem, mają w teorii obniżać spalanie... ale to w teorii. W praktyce "średnie spalanie" w testach laboratoryjnych jest niskie, ale podczas zwykłej jazdy zwłaszcza w mieście już niekoniecznie.

> to jest wlasnie ekologia lansowana przez Unie....

Otóz to no.gif Powoli w UE wyraz "ekologia" staje sie wulgaryzmem. Ja w każdym razie łapie się za kieszeń (i za pistolet), gdy słyszę "ekologia" angryfire.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

> Nie za dużo?

wystarczy porównać natężenie ruchu kiedyś a dziś ( na warszawa, wrocław, poznań itd )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No nie wiem Pamietaj, że klimatyzacja w autobusach musi być bardzo wydajna i bardzo "na wyrost",

> bo jeden człowiek to ok. 0.3 kW mocy grzewczej, żeby schłodzić przeszklony autobus z kompletem

> pasażerów potrzebny jest naprawdę mocny układ.

> Ale to była egzotyka. Ja nigdy na żywo nie widziałem.

To zapraszam do Warszawy - pewnie dalej sporo jest.

> Ale nie na zasadzie "obnizamy cały autobus, żeby ktos z wózkiem mógł wjechać". A to się robi często

> i kosztuje to sporo.

> Nie wiem, może faktycznie 1kW max, a może i duzo więcej. Nie znam się.

> A jednak podwyższa. Przy wypalaniu DPF (zwłaszcza "suchym") zużycie rośnie i to gwałtownie, nie

> wiem jakie są filtry w autobusach, ale wiem jedno - nie ma nic za darmo Energia musi zostać

> zużyta. Co do norm Euro - owszem, mają w teorii obniżać spalanie... ale to w teorii. W

> praktyce "średnie spalanie" w testach laboratoryjnych jest niskie, ale podczas zwykłej jazdy

> zwłaszcza w mieście już niekoniecznie.

> Otóz to Powoli w UE wyraz "ekologia" staje sie wulgaryzmem. Ja w każdym razie łapie się za

> kieszeń (i za pistolet), gdy słyszę "ekologia"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

> Nie za dużo?

Moja średnia liczona wspólnie dla U12, U15, U18 i starszych Volvo za miesiąc czerwiec to 2,19km/litr, czyli 45,66l/100km...

Za lipiec podam ci, ile wyszło bez Volvo...

Z jeden strony to nie mało. Ale z drugiej w takim U18 masz często grubo ponad 100 osób, więc policz sobie teraz spalanie liczone na jedną osobę średnio... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

50-60 jak już pisali, Hybryda powinna około 25-30 % mniej, ale de facto są to wartości rzędu 5-10 % frown.gif

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy

a takich to nie widziałem jeszcze oprócz hal targowych zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 50-60 jak już pisali, Hybryda powinna około 25-30 % mniej, ale de facto są to wartości rzędu 5-10 %

no właśnie hybryda czy jak to mówio hybrid

to ustrojstwo pali więcej o 20% niż "normalne" U18

testowaliśmy na różnych liniach i TYLKO na długich przebiegach międzyprzystankowych mieści się w normie dla U18

nigdy jeszcze ale to NIGDY nie zeszła poniżej normy dla U18

w wawie to nieekonomiczny autobus i dla pokazu na 175 i 180

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no właśnie hybryda czy jak to mówio hybrid

> to ustrojstwo pali więcej o 20% niż "normalne" U18

> testowaliśmy na różnych liniach i TYLKO na długich przebiegach międzyprzystankowych mieści się w

> normie dla U18

> nigdy jeszcze ale to NIGDY nie zeszła poniżej normy dla U18

> w wawie to nieekonomiczny autobus i dla pokazu na 175 i 180

Z ciekawości - wiesz może czy jest tam mechaniczne połączenie diesla z kołami czy tylko prądnica a koła napędza silnik elektryczny jak w lokomotywie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km.

> A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

> Nie za dużo?

Po pierwsze autobusy wtedy były lżejsze, gdyż miały prostą ramę, nadwozie i szczątkowe wyposażenie.

Po drugie kiedyś były mniejsze korki i przegubowe ogórki w latach 50-tych paliły jeszcze mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no właśnie hybryda czy jak to mówio hybrid

> to ustrojstwo pali więcej o 20% niż "normalne" U18

> testowaliśmy na różnych liniach i TYLKO na długich przebiegach międzyprzystankowych mieści się w

> normie dla U18

> nigdy jeszcze ale to NIGDY nie zeszła poniżej normy dla U18

> w wawie to nieekonomiczny autobus i dla pokazu na 175 i 180

No właśnie dlatego ja tam za hybrydami wszelakimi nie przepadam, a za allisonem to już w ogóle. Ciężko to dopasować do jakiejkolwiek aglomeracji, w zasadzie sprawdza się tylko i wyłącznie na jednej trasie pod którą napisany jest program i dobrane przełożenia mostów.

Wujek, a próbowałeś jazdy H12 równoległej z Eatonem? totalne przeciwieństwo allisona i frajda z jazdy.

A jeździłeś może tym eBYDem co na testach był?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym proponował wstawienie instalacji lpg.

wystarczy jedna hana, tomassetto alaska i porzadny sterownik i jeszcze lepszy montaz.

jeden kierowca tira (zarazem własciciel małej firmy transportowej) mowił ze miesiecznie robi 1 tirem od 16-do 30 tys km. za instalaje zapłacił koło 9 tyś. zwrociło mu się po ok 3 miesiacach jazdy.

O ile dobrze pamietam to na kazde 100km oszczedzał 10 litrów ropy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z ciekawości - wiesz może czy jest tam mechaniczne połączenie diesla z kołami czy tylko prądnica a

> koła napędza silnik elektryczny jak w lokomotywie?

nie zagłębiałem się w szczegóły ale poszukaj informacji o:

ALLISON Electric Drives Ep 40/50 System

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wujek, a próbowałeś jazdy H12 równoległej z Eatonem? totalne przeciwieństwo allisona i frajda z jazdy.

frajda z jazdy to jest jak się z U18 do U12 przesiądziesz drive.gif szczególnie do tych z silnikiem DAFa

> A jeździłeś może tym eBYDem co na testach był?

wyjechał na linię i się zepsuł oslabiony.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie zagłębiałem się w szczegóły ale poszukaj informacji o:

> ALLISON Electric Drives Ep 40/50 System

Wszystkie Solarisy to klasyczne przeniesienie napędu. Silniki elektryczne wspomagają jedynie ruszanie no i działają jako generatory przy "wypuszczeniu".

Stuprocentową hybrydą jest np. szwajcarski Hess.

Cztery elektryczne silniki napędzają bezpośrednio 2 i 3 oś a silnik diesla napędza jedynie generator o mocy 195 kW. Energię elektryczną gromadzi 8 kondensatorów o łącznej pojemności 65F/125V.

Początkowo jazda jest nietypowa, silnik diesla włącza i wyłącza się kiedy chce.

Potwierdzam spostrzeżenia Sienka, nasze dwa hybrydowe solarisy "III generacji" (DIWAhybrid Voith) zużywaja 15-20 % paliwa więcej.

287079537-P7172852dortm.jpg

post-2094-14352521187987_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Krakowie nie widziałem Ikarusa od wielu, wielu lat.

Ale nie pisz, że to egzotyka. W Warszawie podejrzewam, że automatów było pod 1000 sztuk? Sienek ile tego mogło być? Bo chyba od '95 przychodziły z automatami? A nawet z tego co pamiętam były fabryczne 4 sztuki jeszcze ze starymi drzwiami składanymi na pół automaty?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale to jak driftujesz, a jak jeździsz normalnie?

> Pytanie merytoryczne: czy u was w firmie ktoś naprawdę liczy, czy ten cały

> biznes się opłaca, właśnie względem paliwa zużywanego, czy np. ratusz dopłaca

> do interesu?

Komunikacja miejska nigdy się nie opłaca...

Wpływy z biletów pokrywają około 50% kosztów. Resztę dopłaca gmina...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale nie pisz, że to egzotyka. W Warszawie podejrzewam, że automatów było pod 1000 sztuk? Sienek ile

> tego mogło być? Bo chyba od '95 przychodziły z automatami? A nawet z tego co pamiętam były

> fabryczne 4 sztuki jeszcze ze starymi drzwiami składanymi na pół automaty?

po za tymi z "harmonijką" z 10 sztuk ich było to od 1991 roku przychodziły po 4-5 sztuk na każdy zakład czyli około 30 Ikarusów 280 "automatów"

różne źródła będą różnie podawały, ja piszę z pamięci

ponad 1000 to automatów nigdy nie było

stan to około 1100 autobusów z czego 70% to automaty

najgorszy roczniki to 1994

takie puzzle przyszło na wagonach spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki np: solaris?

> ... Obiło mi się o

> uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60...

W obecnej firmie Mercedesy Citaro O 530G 40-55 litrów na 100km w zależności od linii i "obłożenia". W tych samych warunkach Solaris U18 średnio 4 do 5 litrów więcej.

Dawniej w MZA mój "osobisty" Solaris U18 od 50 do 75 na 100km a i tak zawsze miałem duże oszczędności.

Najwięcej "wciągała" jazda na 175, 189, 138, 193.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.