Skocz do zawartości

Ścąganie auta w koleinach i na pochyleniach poprzecznych ?


szpenio

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Kolegów,

Pacjent to opel astra h kombi. Założone opony letnie kierunkowe 205/55/16. (continental)

Auto na równej drodze jedzie bez zarzutu, to znaczy czy przy ostrym hamowaniu czy tez ruszaniu jedzie jak po sznurku.

W koleinach auto ma tendencje nawet przy spokojnej jeżdzie do uciekania kierownicą w lewo bądź w prawo - trzeba ciutkę mocniej przytrzymac kierownicę i jest dosć męczące wbrew pozorom na dłuższej trasie. Byłoby to do zniesienia gdyby nie fakt, że przy pochyleniu poprzecznym nawierzchni przy jeżdzie na wprost też występuje taki temat.

Generalnie częściej kierownica ucieka w lewo niż w prawo.

Przełożyłem specjalnie opony z tyłu na przód, brak oznak nierównomiernego ścierania, uszkodzenia opon itp. dalej to samo...

Czy TTTM czy też gdzieś jest pies pogrzebany?

Kiedyś słyszałem teorię ze to wina zbyt szerokich opon ale to chyba mocna naciągane?

Pchać sie w zbiezność albo nawet w geometrię, skoro auto nie miało dzwona?

Od czego zacząć?

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kiedyś słyszałem teorię ze to wina zbyt szerokich opon ale to chyba mocna naciągane?

Mam wozidło porównywalne stilo na oponach 205 R16.

I w koleinach jest bardzo źle.

Zauważam poprawę prowadzenia jak zmieniam na węższe zimówki.

> Od czego zacząć?

> Paweł

Testowo zmiana opon. zlosnik.gifzlosnik.gifzlosnik.gif

Niestety, na 99 % to wina nawierzchni.

Trzeba czekać na lepsze drogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy TTTM czy też gdzieś jest pies pogrzebany?

> Kiedyś słyszałem teorię ze to wina zbyt szerokich opon ale to chyba mocna naciągane?

IMO nie naciagane, ja mam 215 i jest znosnie jeszcze ale czasem jezdze Insignia ktora ma 245 i jest tragedia tongue.gif

Duzo oczywiscie zalezy od samej drogi i kolein.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podepnę się pod wątek.

Kilka dni temu ustawiałem geometrię w samochodzie (powód to lekko ścięte wewnętrzne krawędzie bieżnika opon przednich, wulkanizator zasugerował "rozbieżność"). Ustawiane na nowoczesnym sprzęcie - komputer, lasery, jakieś płyty odbijające etc. Dla mnie kosmos wink.gif

Według wskazań wszystko idealnie.

Samochód ma nowe felgi (czytaj: proste) i nowe opony 235/45R17.

Jeśli jezdnia ma pochylenie w prawo auto lekko zjeżdża w kierunku pochylenia. Na ekspresówce jest zamknięta jedna jezdnia i ruch prowadzony jest drugą jedną. Miałem sprawdzić pochylenie w drugą stronę. Jeśli się jedzie lewą jezdnią, czyli nachylenie jedni jest w lewą stronę, auto lekko zjeżdża w lewą.

Jeśli jezdnia wydaje się płaska, auto jedzie prosto.

Pochylenie jezdni oceniane "na oko" oczywiście wink.gif Kolein brak lub są niewyczuwalne.

Na kierownicy nie czuć oporu.

Takie zachowanie jest normalne, czy reklamować usługę?

Wcześniej nie sprawdzałem jak się auto zachowuje w takich sytuacjach, tzn.nie puszczałem kierownicy podczas jazdy wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co to jest KPK?

Kąt pochylenia koła - ale to nie jest to - mam ustawianą całą geometrię - kąty, zbieżność przodu i tyłu i wszystko idealnie w zielonych polach, łączniki staba nowe, wszystkie tuleje, sworznie, gumki itp. nowe (wymieniane parami L+P) lub bez żadnego luzu, felgi idealne, opony nowe i auto lubi w koleinach "wspinać" się na zbocze koleiny. Pomaga jazda precyzyjnie pośrodku kolein - wtedy auto idzie równo jak po sznurku smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem. Nie znam tego "geometrycznego slangu" wink.gif

Według danych wydrukowanych na stanowisku po ustawieniu geometrii wszystko jest ok (właściwie w normie, bo każda pozycja ma prawidłowy zakres, a nie konkretną wartość), w każdej płaszczyźnie.

Nie chodzi o koleiny. Auto zjeżdża po jezdni bez kolein, w minimalnym stopniu, ale w kierunku nachylenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Kiedyś słyszałem teorię ze to wina zbyt szerokich opon ale to chyba mocna naciągane?

Teoria jest dobra ale dla Astry H z oponami 205/55/16 chyba niekoniecznie sluszna (w sumie samochod taki lekki nie jest).

Mam Astry H w HB i nie uwazam zeby na 205/55/16 bylo tak zle na koleinach jak piszesz.

Owszem, troche bardziej "wozi" niz na 195/65/15, ale bez przesady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Idealnie Kolega to ujął - dodam więcej, że jak się puści wówczas kierownicę to w wiekszości

> przypadków bedzie jachac po tym "zboczu" ale niekiedy i przeszkoczy dalej, na sąsiedni pas...

Eksperymentowałem z ciśnieniem w kołach, bo warunki do tego typu testów mam idealne (stacja z dobrym kompresorem + idealny odcinek testowy - wszystko w odległości kilometra od domu) i pomaga nabicie koła "na kamień" - czyli efekt "wspinaczki" powoduje po prostu haczenie boku opony o krawędź koleiny i towarzyszące temu zjawisku odkształcenie opony. Z drugiej strony takie mocne napompowanie koła powoduje odkształcenie opony i zmniejszenie powierzchni styku z asfaltem - więc jakby zwężenie opony...

I jest jak piszesz - czasem auto pojedzie stabilnie - mimo nieprzyjemnego efetku wyrywania kierownicy z rąk, czasem przeskoczy szczyt koleiny. Tutaj - paradoksalnie - im gorzej (tj. im głębsza koleina), tym lepiej wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam to samo. Geometria, zbieżność - perfekt. Opony - 2-letnie zimowe Continental TS830 i 2-letnie letnie GoodYear EfficientGrip, wszystko w rozmiarze 195/65/R15. Standardowo do tego samochodu powinny być 195/60/R15 - czyli mam lekko wyższe opony.

Na zimowych Continentalach zjawisko nie występuje - jedzie pięknie. I nie pominę tu faktu, że jest ciszej i bardziej komfortowo niż na letnich GoodYear... Jak założyłem letnie to dziewczyna do mnie dzwoniła, że coś jest zepsute panic.gif

Taką mam właśnie teorię, że Goodyeary się bardziej odkształcają na boki. A w ogóle ich wykonanie jest tragiczne. Jakbym wcześniej wiedział że toto w Dębicy robią to bym tego nigdy nie kupił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie tak jest - lekko zjeżdża. Żeby opuścić pas ruchu trzeba przejechać mniej więcej 100-200m, może więcej.

Dzwoniłem do firmy, która robotę wykonała. Powiedzieli mi, że tak ma być.

Firma ma dobre opinie, a sprzęt i podejście do sprawy także sprawiało pozytywne wrażenie.

W sumie logiczne - pojazd jedzie po pochyłości, to zjeżdża w kierunku nachylenia.

ps.

Letnie opony Goodyear, które mam były wyprodukowane w Niemczech.

Gorzej z zimowymi Conti - te są z Rumunii wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 lat później...

Ha! Szukałem w internecie i co znalazłem, ten wątek!!

Z perspektywy czasu spytam więc piszących tu - poprawiło się coś?

Co mogę dodać - obecnie VW 235/40/19. Ciśnienie wg nalepki - 1 osoba, jakiś bagaż, po 2,9.

I jest jak u autora wątku - parkingi wypoziomowane wylewkami, droga prosta "grawitacyjnie - IDEAŁ.

Kiera prosto, jak po sznurku. Teraz wyjedźmy na drogi publiczne. Drogi lokalne - jest źle. Są tak wyprofilowane,

że (tak jak w starym jak i nowym!!) ciągnie nieco w lewo, więc kierownica idzie w prawo, o "na oko" 2-3 mm.

Przy czym, jak puszczę to nadal auto jedzie "w drodze". Wkurza mnie tylko to przechylenie budy.

To tak ma być? Może ja się od lat wkurzam jedynie na fizykę? ;==)

 

Odnośnie remontów, lewa jezdnia potęguje efekt. W ogóle w Szwajcarii drogi są mega krzywe.

Jeśli widzisz zakręt, spodziewaj się poprawnego profilu drogi jakoś tak w jego połowie.

Ja nie wiem jak oni to robią. Ale jest tak - zakręt w prawo - powinien być pochylonwy w prawo.

Nie, jest w lewo - to powoduje kontrę kierownicy w prawo. W połowie zakrętu widzę że budą obraca,

Kierownica się prostuje i auto jedzie jak trzeba.. Tunele, wszelkiego typu proste drogi - jest OK.

I to niezależnie czy Stilo, czy VW. Czy wynajem!! Może ja za bardzo zwracam na to uwagę i chcę by

zawsze kierownica na prostej drodze zgadzała się z zegarami?

 

Wątek jak najbardziej merytoryczny....

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 4/27/2021 at 2:16 AM, twinsen said:

W ogóle w Szwajcarii drogi są mega krzywe.

Jeśli widzisz zakręt, spodziewaj się poprawnego profilu drogi jakoś tak w jego połowie.

Ja nie wiem jak oni to robią. Ale jest tak - zakręt w prawo - powinien być pochylonwy w prawo.

Nie, jest w lewo - to powoduje kontrę kierownicy w prawo. W połowie zakrętu widzę że budą obraca,

Kierownica się prostuje i auto jedzie jak trzeba..

 

Aaa, czyli to Szwajcarzy budowali łącznicę S2->S8 ;] 

 

On 4/27/2021 at 8:16 AM, wujek said:

Mnie nic nie sciaga no chyba, ze lane assist wlacze wtedy sam jedzie.

 

Ta, jak pijany :phi: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Asystent pasa działa dobrze przy dużych prędkościach, wspomagany Travel Assistentem ;] W tym drugim przypadku, auto jedzie samo środkiem pasa, tylko trzeba trzymać rękę na kierownicy. W przypadku zaś korka, można się uśmiać ;] Podjeżdżamy, a LA+TA trzymają auto za poprzednikiem, aż do całkowitego wyhamowania. Tyle, że jak się jedzie 5 km/h to auto jedzie zykzakiem ;] Śmieszne to jest. Kierownicę obraca raz w prawo raz w lewo. Powyżej pewnej prędkości, jeszcze nie sprawdziłem jakiej, działa to już lepiej ;] 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Asystent pasa działa dobrze przy dużych prędkościach, wspomagany Travel Assistentem default_zlosnik.gif W tym drugim przypadku, auto jedzie samo środkiem pasa, tylko trzeba trzymać rękę na kierownicy. W przypadku zaś korka, można się uśmiać default_zlosnik.gif Podjeżdżamy, a LA+TA trzymają auto za poprzednikiem, aż do całkowitego wyhamowania. Tyle, że jak się jedzie 5 km/h to auto jedzie zykzakiem default_zlosnik.gif Śmieszne to jest. Kierownicę obraca raz w prawo raz w lewo. Powyżej pewnej prędkości, jeszcze nie sprawdziłem jakiej, działa to już lepiej default_zlosnik.gif 
Trafic assist nie travel
W korku możesz nie trzymać kierownicy, sam będzie kierował do jakiejś tam V
I chyba czułość Line assist można gdzieś tam w menu kliknąć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, hefi napisał:

Trafic assist nie travel emoji16.png
W korku możesz nie trzymać kierownicy, sam będzie kierował do jakiejś tam V
I chyba czułość Line assist można gdzieś tam w menu kliknąć

 

U mnie jedyne co możesz kliknąć, to czy ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ma być szybko czy wolno - kierownica drży jak w samolocie wolant. To mi akurat działa zawsze jak jest włączone LA. Sam też skoryguje. Dlatego jak są remonty i pasów jest w cholerę, on się gubi i muszę z nim walczyć, dlatego normalnie jeżdżę bez LA ;] 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, prawoimotoryzacja napisał:

Jak dla mnie wina samochodu, w tym układu kierowniczego. Takie zachowanie występowało bardzo mocno w focusie 3 generacji

 

Ale mówimy teraz o potrzebie korekty kierownicy jak podłoże jest pochylone w prawo lub w lewo? Niezależnie czy to jezdnia czy trawiasta górka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, twinsen napisał:

 

Ale mówimy teraz o potrzebie korekty kierownicy jak podłoże jest pochylone w prawo lub w lewo? Niezależnie czy to jezdnia czy trawiasta górka.

Pisałem w kontakcie kolei. Bardzo mocno raegowal na koleiny Focus ST- Line, to samo było w Stilo i Bravo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.04.2021 o 02:16, twinsen napisał:

W ogóle w Szwajcarii drogi są mega krzywe.

Jeśli widzisz zakręt, spodziewaj się poprawnego profilu drogi jakoś tak w jego połowie.

Ja nie wiem jak oni to robią.

Jak się jeździ przepisowo to przy kązdej prędkości dozwolonej te zakręty nie są problematyczne ;) A u nas wspominiana już S2->S8 ma ograniczenie do 50 w kluczowym momencie i nie kojarzę żeby ktokolwiek jechał tam wolniej niż 70. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, lucash napisał:

Jak się jeździ przepisowo to przy kązdej prędkości dozwolonej te zakręty nie są problematyczne ;) A u nas wspominiana już S2->S8 ma ograniczenie do 50 w kluczowym momencie i nie kojarzę żeby ktokolwiek jechał tam wolniej niż 70. 

 

Ale nikt tu nie mówi o wypadaniu z drogi, nic takiego. Nawet jakbyś 30 jechał, to na źle zbudowanym zakręcie, będziesz musiał kierownicą kontrować zły spadek drogi. A tu w Szwajcarii cała droga np. z Zurychu do Berna jest miejscami remontowana i tam gdzie jest wyremontowane, problemu nie ma. A tam gdzie nie jest tknięte od lat, bywa że zakręt nie jest podniesiony na zewnątrz łuku, tylko jest albo płasko, albo odnoszę wrażenie że wręcz odwrotnie jest pochylenie ;] 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, prawoimotoryzacja said:

Pisałem w kontakcie kolei. Bardzo mocno raegowal na koleiny Focus ST- Line, to samo było w Stilo i Bravo. 

Jest to kwestia dobrania rozmiaru felg i opon, jak dobierzesz rozmiar, tak każda fura ciągnie. Jeździłem kilkoma Vectrami C, żadna nie ciągnęła na koleinach, ale akurat ta co kupiłem miała 225/45/17 i ciągnęła. Taki urok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.