Jump to content

Programowane wycieraczki


shapyr
 Share

Recommended Posts

Odkąd mam Matiza brakowało mi regulacji prędkości wycieraczek. Kilka dni temu przypomniałem sobie o patencie który zastosowałem w mojej Asterce kilka lat temu, więc kupiłem przekaźnik od VW, AUDI typ 357 955 531 (nr 99), dzisiaj go zamontowałem i działa yay.gif Mam regulację prędkości wycieraczek zlosnik.gif

PS. Znalazłem, że podobny temat był z 6 lat temu, ale dotyczył innego przekaźnika.

Link to comment
Share on other sites

> Ten patent działa w pełni zamiennie, bez żadnych przeróbek instalacji?

Wygląda, że podobnie jak w Oplu rozwiązanie jest plug and play.

> Mógłbyś napisać, jak steruje się pracą przerywaną?

Przełączam w pracę przerywaną i od razu wyłączam. Po czasie jaki uznam za konieczny włączam ponownie w pracę przerywaną i działają z zadanym odstępem czasowym.

> W sumie, to jeśli tego typu przekaźniki bywały montowane do matizów, to może nawet taki posiadam i

> o tym nie wiem.

Ten z pewnością nie był.

Link to comment
Share on other sites

> Ten patent działa w pełni zamiennie, bez żadnych przeróbek instalacji?

Patent z polskim przekaźnikiem (może ktoś rzuci symbol, bo zapomniałem wink.gif ) wyciągasz stary i wkładasz nowy - programowany.

> Mógłbyś napisać, jak steruje się pracą przerywaną?

W polskim krótkim sygnałem spryskiwacza - włączasz tryb pracy przerywanej, wycieraczki wykonują pierwszy cykl, odstęp czasowy ustalasz krótkim impulsem spryskiwacza. Reset do ustawień fabrycznych jest realizowany poprzez impuls spryskiwacza w czasie pracy wycieraczek.

> W sumie, to jeśli tego typu przekaźniki bywały montowane do matizów, to może nawet taki posiadam i o tym nie wiem.

Fabrycznie chyba nie były, chociaż kto wie wink.gif Jeżeli były to zapewne wariant, o którym piszę (zbieżny z tym z Poloneza np.).

Link to comment
Share on other sites

> Patent z polskim przekaźnikiem (może ktoś rzuci symbol, bo

> zapomniałem ) wyciągasz stary i wkładasz nowy - programowany...

Producent: APE

Oznaczenie: APE 23

Link do sklepu APE: TUTAJ

Link do instrukcji obsługi: TUTAJ

Zdjęcie towaru:

287320758-APE-23.jpg

Od siebie dodam, że użytkuję ten wynalazek od paru lat i nie wyobrażam sobie już obsługi wycieraczek bez niego ok.gif

post-76957-14352522355035_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dzięki 20.GIF Coś takiego chyba to jest. Z Vadero osobiście byliśmy w fabryce (coś strasznego... dziewczyny pracowały na zewnątrz - w podwórzu, bo w hali był taki upał, że się nie dało wytrzymać), biurokracja - czysta komuna (m.in. chcieli ode mnie oryginału dokumentów firmowych, żeby wystawić fakturę...).

W sumie po jakimś czasie odpadły mi 2 nóżki, ale lutownica w łapę i dało się przekaźnik naprawić. Jest to bardzo fajna funkcja - szkoda jeszcze, że ta przerywana praca nie jest zależna od prędkości (w Santku tak mam - jest kilka prędkości przełączanych pierścieniem i w trybie przerywanym w zależności od prędkości wycieraczki mogą w przypadkach skrajnych albo całkiem się zatrzymać - po zatrzymaniu samochodu, albo pracować z maksymalną prędkością - przy szybkiej jeździe w najszybszym trybie przerywanym).

Link to comment
Share on other sites

> Patent z polskim przekaźnikiem (może ktoś rzuci symbol, bo zapomniałem ) wyciągasz stary i

> wkładasz nowy - programowany.

Na korzyść przekaźnika z VW przemawia jednak cena.

> Fabrycznie chyba nie były, chociaż kto wie Jeżeli były to zapewne wariant, o którym piszę (zbieżny

> z tym z Poloneza np.).

Poczytałem, tu i ówdzie i wychodzi na to, że przekaźnik który wyjąłem z Mietka też ma regulację prędkości (96312300), ale potrzebna jest do tego celu manetka z Lanosa i trochę kabelków. Wymiana przekaźnika prostsza jednak.

Wyjęty przekaźnik planuję wykorzystać do zrobienia pracy przerywanej tylnej wycieraczki, bo drażni mnie jak trzeba ją co jakiś czas włączać i wyłączać.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

> Wyjęty przekaźnik planuję wykorzystać do zrobienia pracy przerywanej tylnej wycieraczki, bo drażni

> mnie jak trzeba ją co jakiś czas włączać i wyłączać.

Jako, że nie mogę edytować posta powyżej, to odpowiem sam sobie smile.gif

Przekaźnik, o którym mowa powyżej nie nadaje się do mojego pomysłu, ale za to zastosuję przekaźnik VW, Skoda nr 72. Sterowanie tym przekaźnikiem odbywa się przy pomocy impulsu od spryskiwacza, krótki impuls = praca przerywana wycieraczki co 7-8 sekund, drugi krótki = wyłączenie wycieraczki, długi = spryskiwacz + praca ciągła, a po puszczeniu wycieraczka wykonuje jeszcze trzy ruchy. Może to trochę inne niż normalne sterowanie, ale za to zyskuję pracę przerywaną.

Z analizy schematów oraz prób pod napięciem wynika, że aby to osiągnąć trzeba (opis dla podłączenia przy wtyczce przełącznika wycieraczek):

- przeciąć biały kabelek idący do silnika wycieraczki,

- przekaźnik podłączamy: styk 15 do + po stacyjce (grubszy przewód żółto-czerwony na pinie 3 (bo są dwa) lub brązowy), styk 31 do masy, styk 53 łączymy z białym idącym do wycieraczki, z przewodem zielono-czarnym z pinu 2 (zasilanie pompkę spryskiwacza tylnej szyby) łączymy styk L przekaźnika.

- biały kabelek idący do wtyczki zaizolować.

Poniżej rozpiska wtyczki.

287372518-indeks.jpg

287381705-schemat_2136.jpg

post-31534-14352522571718_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

> Złożyłem, działa W powyższym opisie wkradł się jednak błąd. Z przewodem zielono-czarnym łączymy styk L przekaźnika.

Wyedytowałem Twój wcześniejszy post - dodałem erratę. Zerknij, czy dobrze zrobiłem, bo post chciałbym dorzucić do Vademecum ok.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.