Skocz do zawartości

Ciągnik siodłowy pytanie


Lysy1980

Rekomendowane odpowiedzi

> W jakim celu niektóre ciągniki mają dodatkową oś ?

> Dzięki temu może brać cięższy ładunek czy jak ?

> są też takie które mają tą dodatkową oś z 4erema kołami jak i z dwoma

Tak - ze względu na obciążenie. Oś pojedyńcza to dodatkowe 8 ton a bliźniacza 10. Są pewnie jeszcze jakieś przepisy wewnętrzne innych krajów bo na przykład w UK i w Holandii są trzyosiowe ciągniki o wiele bardziej popularne niż u nas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A coś więcej ? Są z pojedynczymi kołami i z podwójnymi

Jak pobierasz kontener nie masz wplywu na to jak zaladowca zaladowal ladunek. Ladownosc takiego pojazdu to okolo 24 tony, ale nie mozesz wrzucic towaru byle jak. Musi byc rozlozony tak, aby naciski na osie byly prawidlowe (8 ton na os pojedyncza i 10 ton na blizniacza) Ta dodatkowa oska jest po to aby mozna bylo zabrac zle zaladowany kontener takie "ubezpieczenie" mozesz wtedy miec wiecej towaru na przodzie i nie przekroczysz naciskow osiowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> co to jest retarder ?

to taki alternatywny sposób na hamowanie ciężkiego pojazdu, żeby ulżyć hamulcom, które w pewnych warunkach mogę szybciutko się przegrzać. Jeśli słyszałeś (a zapewne tak) o wypadku autokaru z pielgrzymami pod Grenoble kilka lat temu, to właśnie tam zabrakło tego czegoś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to taki alternatywny sposób na hamowanie ciężkiego pojazdu,

raczej zasadniczy , hamowanie hamulcem nożnym powinno wspomagać hamowanie retardera

żeby ulżyć hamulcom, które w pewnych

> warunkach mogę szybciutko się przegrzać.

dlatego retardery , telmy i inne zwalniacze są po to aby nimi hamować a wspomagać się hamulcem nożnym.

Jeśli słyszałeś (a zapewne tak) o wypadku autokaru z

> pielgrzymami pod Grenoble kilka lat temu, to właśnie tam zabrakło tego czegoś.

Bo brakuje świadomości wśród kierowców ,że zwalniacze są do wytracania prędkości zawsze a nie tylko do zjazdów z góry

Nie każdy kierowca wie ( lub nie chce ) jak prawidłowo korzystać ze zwalniaczy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ja u siebie mam tylko silnikowy ale korzystam jak tylko się da. Niestety przy załadowanym autku nie

> daje rady

silnikowy słaby jest , to fakt . należy zredukować 1 cały bieg aby hamowało skutecznie. czym jeżdzisz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Iveco

to nie wiem.

w reno jak włączysz zwalniacz to zapalają się niebieski diody w zakresie obrotów od 1500 do 2000. w tym zakresie obrotów zwalniacz działa najskuteczniej. wiąże się to z redukcją biegu , co w przypadku automatycznej skrzyni następuje samoczynnie , w manualu trzeba niestety zrobić ręcznie. nie każdemu szoferowi się chce albo nie wie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to nie wiem.

> w reno jak włączysz zwalniacz to zapalają się niebieski diody w zakresie obrotów od 1500 do 2000.

> w tym zakresie obrotów zwalniacz działa najskuteczniej. wiąże się to z redukcją biegu , co w

> przypadku automatycznej skrzyni następuje samoczynnie , w manualu trzeba niestety zrobić

> ręcznie. nie każdemu szoferowi się chce albo nie wie

Mi w Premium EEV redukuje przy prawie 80 z 12 na 11 bieg i własnie w tym zakresie pracuje. Czasem jak już zwolnię trochę to uda się ręcznie zrzucić do 10 i wtedy w miarę ładnie trzyma prędkość. A teraz jadę testową Gamą T i jak pociągnąłem za rączkę, jak się motor wydarł i rozkręcił do 2500 to oszalałem. Użyłem tylko sterowania hamulcem, nie ruszałem manetki biegów. Bardzo często używa 10 biegu. Ciekawe czy my to na zdrowie wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mi w Premium EEV redukuje przy prawie 80 z 12 na 11 bieg i własnie w tym zakresie pracuje. Czasem

> jak już zwolnię trochę to uda się ręcznie zrzucić do 10 i wtedy w miarę ładnie trzyma

> prędkość. A teraz jadę testową Gamą T i jak pociągnąłem za rączkę, jak się motor wydarł i

> rozkręcił do 2500 to oszalałem. Użyłem tylko sterowania hamulcem, nie ruszałem manetki biegów.

> Bardzo często używa 10 biegu. Ciekawe czy my to na zdrowie wyjdzie.

z tego co pamietam to Scania lubiła sobie zredukować pod 2.2 tys obr zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> raczej zasadniczy , hamowanie hamulcem nożnym powinno wspomagać hamowanie retardera

> żeby ulżyć hamulcom, które w pewnych

> dlatego retardery , telmy i inne zwalniacze są po to aby nimi hamować a wspomagać się hamulcem

> nożnym.

> Jeśli słyszałeś (a zapewne tak) o wypadku autokaru z

> Bo brakuje świadomości wśród kierowców ,że zwalniacze są do wytracania prędkości zawsze a nie tylko

> do zjazdów z góry

> Nie każdy kierowca wie ( lub nie chce ) jak prawidłowo korzystać ze zwalniaczy .

Być może tak jest. Ja np hamulca roboczego używałem tylko gdy musiałem a normalnie zawsze używałem zwalniacza ale to przez moją ciekawość i chęć usprawnienia pracy. A co do świadomości, mnie nikt nigdy nie uczył jak należy, czy to w trakcie szkoleń, czy później siadając "na dzień dobry" na zestaw 44t w terenie częściowo dość stromym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mi w Premium EEV redukuje przy prawie 80 z 12 na 11 bieg i własnie w tym zakresie pracuje. Czasem

> jak już zwolnię trochę to uda się ręcznie zrzucić do 10 i wtedy w miarę ładnie trzyma

> prędkość. A teraz jadę testową Gamą T i jak pociągnąłem za rączkę, jak się motor wydarł i

> rozkręcił do 2500 to oszalałem. Użyłem tylko sterowania hamulcem, nie ruszałem manetki biegów.

> Bardzo często używa 10 biegu. Ciekawe czy my to na zdrowie wyjdzie.

Jakie ta nowa renówka wewnątrz robi wrażenie? U nas mało tego jeszcze, ale w Austrii na drodze parę z naprzeciwka mijałem to szczerze wyglądało jak zabaweczka taka smirk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jakie ta nowa renówka wewnątrz robi wrażenie? U nas mało tego jeszcze, ale w Austrii na drodze parę

> z naprzeciwka mijałem to szczerze wyglądało jak zabaweczka taka

ten brązowy kolor, którym promowali te nowe renówki, moim zdaniem robi im straszną krzywdę wizualnie sick.gif w innych kolorach już wygląda całkiem spoko, szczególnie jak się zbliża w lusterku wstecznym wink.gif

sam jestem ciekaw wnętrza, bo ktoś pisał, że to Volvo w innym opakowaniu. jeździłem nowym FH i moim zdaniem poprzeczkę ustawili wysoko. Zarówno pod względem design'u jak i jakości materiałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Materiały takie sobie. W środku mnóstwo schowków i mini półeczek ale zupełnie nieprzydatnych. Nad głową mam schowek w który mogę wsunąć palce ręki. Nie wiem co miałbym tam wsadzić. Przy prawym kolanie na dole schowek w który chciałem włożyć notatnik - wszedł do 2/3 głębokości... nad nim dwa schowki wyglądające jakby na telefon. Ale ani stary ericson ani galaxy mini 2 nijak w nie nie pasują. Pudełka zapałek by tam weszły. Dalej na prawo następne schowko szuflady. Górna na dwa kubki w rozmiarze mini. Może uda się złapać dół małej coli z MCD. Niżej szuflada na dwa bigmc. Nie mam pomysłu na wykorzystanie takich rzeczy... Nawet chwalony schowek od strony pasażera (ten klimatyzowany) został podzielony na dwa zupełnie nieprzydatne mini schowki. W ten z dziurką od klimatyzacji da się włożyć co najwyżej puszkę Tigera.

Zegary - pomiędzy minimalnymi zegarami od powietrza, obrotomierza i temperatury jest wkomponowany wielki wyświetlacz. Który swoją droga jest zupełnie do d... Sprzęt który go obsługuje jest za wolny. Pod kierownicą jest rolka do jego obsługi, jak w starych telefonach sony. Przewijasz i nic się nie dzieje. Zanim na wyświetlaczu coś się stanie to przestaniesz przewijajć i znajdujesz się w losowym miejscu. Jak nie reinstalowany windows po trzech latach użytkowania. Po prawej stronie od kierownicy jest następny wielki wyświetlacz, który do niczego nie służy. Można przez niego wezwać pomoc i sprawdzić status zgłoszenia. I pokazuje dzienniki podróży. Dwa aż... Ale można było to śmiało wkomponować w podstawowy wyświetlacz a tutaj dać jakikolwiek podgląd na radio. A to z kolei jest zupełnie nie intuicyjne. A jeżdżę z podobnym modelem od ponad pół roku! Nigdzie nie wyświetlają się informacje z radia. Trzeba ich szukac w menu. Albo patrzymy na przebieg i spalanie albo na stację czy utwór z płyty. Jak chciałem ustawić balans i fader to zanim po naciśnięciu przycisku pojawiło mi się manu ustawień to zanim nacisnąłem cokolowiek to już zniknęło. I audio brzmi fatalnie. Dźwięk jest o wiele gorszy niż w starym premium. Głośniki mid-kickbass są umieszczone w plastikowych boczkach drzwi i mają bardzo denerwującą częstotliwośc rezonansową. Niewiele jest utworów, które jej nie wywołują. Nawet rozmowa przez telefon przez bluetooth powoduje, że boczki drżą i dudnią. Do tego cykacze umieszczone w słupkach które po prostu beznadziejnie gwiżdżą. Całość przyprawia o bół głowy.

No i najważniejsze - spalanie. Pan który wydawał mi auto włączył tryb optiroll. I powiedział, że trzeba tego używać i nic nie ruszać w trakcie jazdy. Fajnie, że producenci biorą przykład ze Scanii i udoskonalają swoje produkty ale może ktoś byłby łaskaw się tym przejechać przed wypuszczeniem na rynek?

Zjeżdżam z delikatnej górki i skrzynia wyrzuca na luz. Bo niby dalej zajadę bez napędu więc o te parę metrów zarobię paliwa. Ale! Silnik nie jest napędzany więc na każde 100km bierze od 2,2 do 2,5 litra. Pewnie zaleznie od pracy kompresora albo klimy. Zjeżdżam z górki i mam zaraz pod górkę. Tempomat ustawiony na 82 bo inaczej "driver coaching" krzyczy, że jadę za szybko! Więc zjeżdżam z górki na rozpędzie, silnik sobie pracuje, zaczyna się wypłaszczać. 87,86,85,84 - liczę, że silnik zacznie powoli pracować (jak to robi MAN albo Scania) 83, 82 - nadal nic! 81 - wrzuca bieg 80 - wyrównuje obroty 79 - nie wiem co się dzieje ale nadal nie jadę 78 zaczyna dawać gazu i rozpędzać turbo, 78, 77 - turbo pompuje i jadę, 76, 75 - zmiana biegu bo na 12 nie starczyło obrotów, 74, 73 - turbo napompowane jadę na biegu 11.

Mam do wybory trzy opcje oszczędzania paliwa - najlepsza - zakres tempomatu (przy wybranej prędkości 82) od 78 do 90, środkowego nie pamiętam i najgorszy - od 82 do 85. I problem w tym, że tylko ten najgorszy nie pozwala na jazdę wolniej niż zadana. A dlaczego to takie słabe? Bo po pokonaniu górki jeżeli mam ustawione na 82 i najwyższy tryb oszczędzania paliwa auto jedzie dużo poniżej 82. Założmy 79 i szuka miejsca, żeby dodać tej prędkości. A najczęściej jest tak, że dodaje w najgorszym miejscu.

Efekt? Od Poznania do Hofu (a9) zużycie na poziomie 34 litrów gdzie swoją premiumką EEV również 460 w automacie miałem 28. W Hofie wyłączyłem optiroll i zmieniłem osczędnośc paliwa z 1 na 3 stopień. Efekt? Procent jazdy na bezwładności z optiroll - 8% - samodzielnie 18%. Spalanie z Optiroll 34, bez Optiroll 28. Uważam, że Renówka strzeliła sobie w kolano i będę szefa odwodził od tego pomysłu. Tym bardziej, że dwa tygodnie temu testowałem MANa euro 6 i przywiozłem 24,8. Wrócili do silników 12,5 litra i jedzie się tym bajecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> raczej zasadniczy , hamowanie hamulcem nożnym powinno wspomagać hamowanie retardera

> żeby ulżyć hamulcom, które w pewnych

> dlatego retardery , telmy i inne zwalniacze są po to aby nimi hamować a wspomagać się hamulcem

> nożnym.

Z tymi zwalniaczami tez trzeba uwazac szczegolnie po deszczu (nie wiem co teraz instrukcje pisza na ten temat) bo retarder zasadniczo dziala na os napedowa. Znalem kilku swiezakow ktorzy własnie na retarderze sie "przejechali" wiec trzeba uzywac rozwaznie szczegolnie w ciagniku siodłowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ten brązowy kolor, którym promowali te nowe renówki, moim zdaniem robi im straszną krzywdę

> wizualnie w innych kolorach już wygląda całkiem spoko, szczególnie jak się zbliża w lusterku

> wstecznym

> sam jestem ciekaw wnętrza, bo ktoś pisał, że to Volvo w innym opakowaniu. jeździłem nowym FH i moim

> zdaniem poprzeczkę ustawili wysoko. Zarówno pod względem design'u jak i jakości materiałów.

ale ostatnio miałem okazję oglądać tą Renówkę na żywo i muszę powiedzieć fajne wrażenie robiła smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalem kilku swiezakow ktorzy

> własnie na retarderze sie "przejechali" wiec trzeba uzywac rozwaznie szczegolnie w ciagniku

> siodłowym.

bo to prawda jest. Niestety , jak w każdej pracy tu też trzeba pomyśleć... Tego nie uczą n a kursach nauki jazdy , tego nie ma na kursach doszkalających , tego uczą tzw instruktorzy Master Driverzy w serwisach . Przynajmniej u mnie tak jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale ostatnio miałem okazję oglądać tą Renówkę na żywo i muszę powiedzieć fajne wrażenie robiła

ja nie zdążyłem się załąpać bo wyjechały z salonu, ale po tym co ketchup napisał podłamałem się...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja hamowania silnikiem nauczyłem się dopiero w Kanadzie, gdzie prawie zawsze miałem 40T+ a hamulce bębnowe, naczepy bez ABS, a o EBS nikt nie słyszał...

Skrzynia bez synchronizacji nauczyłą mnie pilnowania biegów i zmiany biegów przy zwalnianiu i hamowaniu silnikiem. Hamowanie silnikami mają tam opanowane do perfekcji, często widziałem, jak kierowcy wyhamowują z prędkości ponad 110km/h i do samego skrzyżowania nie zapala im się stop. Hałąs przy tym jest taki (chyba te pionowe wydechy wzmacniają ten dzwięk), ze w miastach jest zakaz hamowania silnikiem.

Teraz nawet w 7,5T hamuję silnikiem i jak mam manual pilnuję biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja nie zdążyłem się załąpać bo wyjechały z salonu, ale po tym co ketchup napisał podłamałem się...

Skończyłem trasę z wynikiem 29.9. Wracając do domu skasowałem dziennik podróży na Oldenzaalu, żeby sprawdzić jak to wyjdzie bez krążenia po załadunkach itd. Miałem po drodze tylko Bad Oeynhausen i ze trzy górki na Westfallice. Wyszło 27,5 do Poznania. Tragedia. A na szczycie najdłuższej górki miałem 45 km/h gdzie moje Premium dotyka 65...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skończyłem trasę z wynikiem 29.9. Wracając do domu skasowałem dziennik podróży na Oldenzaalu, żeby

> sprawdzić jak to wyjdzie bez krążenia po załadunkach itd. Miałem po drodze tylko Bad

> Oeynhausen i ze trzy górki na Westfallice. Wyszło 27,5 do Poznania. Tragedia. A na szczycie

> najdłuższej górki miałem 45 km/h gdzie moje Premium dotyka 65...

no to *uj bombki strzelił.

skąd oni w tych folderach biorą spalanie 25l/100km z ładunkiem 24t?

co z tą górką? czemu taka drastyczna różnica? słabszy silnik niż w premiumce czy wina skrzyni?

jak się pytałem jaki ciągnik szukać padło hasło reno... teraz sam już nie wiem za czym się rozglądać. mam na szczęście jeszcze trochę czasu smirk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> no to *uj bombki strzelił.

> skąd oni w tych folderach biorą spalanie 25l/100km z ładunkiem 24t?

> co z tą górką? czemu taka drastyczna różnica? słabszy silnik niż w premiumce czy wina skrzyni?

> jak się pytałem jaki ciągnik szukać padło hasło reno... teraz sam już nie wiem za czym się

> rozglądać. mam na szczęście jeszcze trochę czasu

25/100 jest możliwe. Man tyle zrobił.

Nie da się na tempomacie podjechać pod górkę. Trzeba by jeździć nożnie a nie chciałem auta testować w ten sposób. Nie walczyłem o mega niskie spalanie bo chciałem pojechać tak, jak auto będą użytkować inni. Tempomat powoduje to, że startujesz u podnóża góry z prędkością około 80 zamiast 90. I niestety ten maleńki silniczek nie jest w stanie nic zdziałać przy tej prędkości obrotowej i podjeżdżanie pod górkę zaczyna od przerwy w napędzie i redukcji. Ja nie mam nic przeciwko jeździe 82 tak jak Renault zaleca ale powinni do tego dostosować przełożenia bo przy 82 silnik ma poniżej 1100obr i próżno tam szukać siły... MAN sobie pięknie przy tych obrotach radził, schodził nawet poniżej 1000 zanim zredukował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 25/100 jest możliwe. Man tyle zrobił.

> Nie da się na tempomacie podjechać pod górkę. Trzeba by jeździć nożnie a nie chciałem auta testować

> w ten sposób. Nie walczyłem o mega niskie spalanie bo chciałem pojechać tak, jak auto będą

> użytkować inni. Tempomat powoduje to, że startujesz u podnóża góry z prędkością około 80

> zamiast 90. I niestety ten maleńki silniczek nie jest w stanie nic zdziałać przy tej prędkości

> obrotowej i podjeżdżanie pod górkę zaczyna od przerwy w napędzie i redukcji. Ja nie mam nic

> przeciwko jeździe 82 tak jak Renault zaleca ale powinni do tego dostosować przełożenia bo przy

> 82 silnik ma poniżej 1100obr i próżno tam szukać siły... MAN sobie pięknie przy tych obrotach

> radził, schodził nawet poniżej 1000 zanim zredukował.

a jaką wersję dostałeś do testów że piszesz o małym silniczku? tempomat na 82 ustawiony? cały czas jechałeś na tempomacie? bez pod górkę było by szybciej?

na stronie renault jest konfigurator i interaktywny obrotomierz z prędkociomierzem.

przy 80km/h obroty na 12 biegu 1138obr a moment maks. jest w zakresie od 1020-1400obr dla silnika 13l 480KM

źródło

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a jaką wersję dostałeś do testów że piszesz o małym silniczku? tempomat na 82 ustawiony? cały czas

> jechałeś na tempomacie? bez pod górkę było by szybciej?

Silnik jest taki jak w Premium 460 - niecałe chyba 11 litrów. To ten o którym mówi się, że jest z Volvo ale w Volvo są 13 litrówki.

Starałem się za namowami faceta z serwisu korzystać z optirolla i z najszerszego zakresu tempomatu (przy ustawieniu 82 zakres był od 78 do 90). Ale jechałem zazwyczaj 85. Może bez tempomatu byłoby szybciej jakby się rozpędzić przed górką. Tempomat w Scanii rozpędza auto przed górką nawet o 3km/h w oparciu o GPS.

Dodatkowo tempomat przeszkadzał mi przy odpuszczaniu pod górkę. Musiałbym to robić nożnie bo kiedy odpuszczałem na tempomacie, po to, żeby auto nie próbowało się pod górę rozpędzać to on ujmował jeszcze.

Moim zdaniem tydzień na takie auto (takie w sensie tak nieintuicyjne) to zdecydowanie za mało. Nawet nie nauczyłem się obsługi radia. Które i tak gra fatalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.