Skocz do zawartości

Prosty układ elektryczny/elektroniczny, jak zrobić?


Cinek

Rekomendowane odpowiedzi

Jest sobie siłownik zamka centralnego (luzem, nie siedzi w aucie).

Po załączeniu obwodu siłownik ma raz pojechać w jedną stronę i od razu w drugą.

Wszystko ma się dziać automatycznie po jednorazowym załączeniu obwodu.

Da się to zrobić na mikrowłącznikach? Siłownik jest zasilany napięciem stałym 12V więc wystarczy zamienić zasilanie by poszedł w drugą stronę ale jakoś nie mam weny i nie wiem jak to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest sobie siłownik zamka centralnego (luzem, nie siedzi w aucie).

> Po załączeniu obwodu siłownik ma raz pojechać w jedną stronę i od razu w drugą.

> Wszystko ma się dziać automatycznie po jednorazowym załączeniu obwodu.

> Da się to zrobić na mikrowłącznikach? Siłownik jest zasilany napięciem stałym 12V więc wystarczy

> zamienić zasilanie by poszedł w drugą stronę ale jakoś nie mam weny i nie wiem jak to zrobić.

proste:

żeby wracał z powrotem dajesz jakąś spreżynkę i już biglaugh.gif (na tyle słabą żeby siłownik dałradę ją naciągnąć w jedną stronę i na tyle mocną żęby jak odpusci ona dała radę go pociągnąć w drugą stronę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> proste:

> żeby wracał z powrotem dajesz jakąś spreżynkę i już (na tyle słabą żeby siłownik dałradę ją

> naciągnąć w jedną stronę i na tyle mocną żęby jak odpusci ona dała radę go pociągnąć w drugą

> stronę)

On już będzie naciągał spręzyny. Tak sobie myślę czy są mikrostyczniki czy jak się to zwie które podobnie jak przekaźnik, w momencie wciśnięcia rozłączają jeden obwód a załączają drugi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po załączeniu obwodu siłownik ma raz pojechać w jedną stronę i od razu w drugą.

Siłownik "master", przełączny przekaźnik RM82P i monostabilny przycisk grinser006.gif. Pół metra kabelka i 10 minut zabawy z lutownicą. Schematu niestety z głowy nie narysuję, a praktycznie nie mam teraz tego gdzie zmontować. Ale nie powiem - trochę mnie zmotywowałeś... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Siłownik "master", przełączny przekaźnik RM82P i monostabilny przycisk . Pół metra kabelka i 10

> minut zabawy z lutownicą. Schematu niestety z głowy nie narysuję, a praktycznie nie mam teraz

> tego gdzie zmontować. Ale nie powiem - trochę mnie zmotywowałeś...

Gdybyś jednak rozrysował ten schemat będę niezmiernie wdzięczny. smile.gif

Przycisk chyba nie monostabilny, chodzi o krótkotrwałe podanie impulsu który załączy całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdybyś jednak rozrysował ten schemat będę niezmiernie wdzięczny.

> Przycisk chyba nie monostabilny, chodzi o krótkotrwałe podanie impulsu który załączy całość.

Takie coś mi na szybko do łba wpadło, ale nie wiem, czy to zadziała. Głównie chodzi mi o mikrowyłącznik zintegrowany w siłowniku MASTER. Jego zadaniem w tym układzie jest rozłączenie masy gdy siłownik osiągnie swoje skrajne, wysunięte położenie - wtedy rozłączy się przekaźnik, zmieni się polaryzacja zasilania na silniku i bolec siłownika wróci do swojego spoczynkowego położenia. Tyle teorii - na żywo pasuje sprawdzić, czy to zadziała.

287743068-Schemat.jpg

post-10486-14352524277494_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jest sobie siłownik zamka centralnego (luzem, nie siedzi w aucie).

> Po załączeniu obwodu siłownik ma raz pojechać w jedną stronę i od razu w drugą.

> Wszystko ma się dziać automatycznie po jednorazowym załączeniu obwodu.

> Da się to zrobić na mikrowłącznikach? Siłownik jest zasilany napięciem stałym 12V więc wystarczy

> zamienić zasilanie by poszedł w drugą stronę ale jakoś nie mam weny i nie wiem jak to zrobić.

Cześć

Najprościej to zastosować sterownik do centralnego zamka.

Zwieranie styków sterujących przełącza stan mastera.

Tak mam zrobione Matizie. Jednym przyciskiem chwilowym otwieram i zamykam wszystkie zamki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jednym przyciskiem chwilowym otwieram i zamykam wszystkie zamki.

Jemu chyba nie o to chodzi! Ale jest to jakiś trop - kiedyś przy wymianie nagrzewnicy źle poskładali mi elektrykę i centralny przy próbie zamknięcia samochodu zamykał i od razu otwierał centralny. Podobnie dzieje się w większości samochodów, jak próbujemy zamknąć centralny przy otwartych drzwiach? grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Zadziała, ale trzeba trzymać przycisk aż siłownik dojdzie

Niekoniecznie. To zależy od tego, jak działa mikrowyłącznik w siłowniku. Jeśli ma przerwę pomiędzy stanami skrajnymi, to będzie przerywał pomimo trzymania przycisku.

> i w odpowiednim momencie go puścić, bo

> trzymany stale spowoduje, że układ będzie "pompował" .

Tutaj się zgodzę. Ale miało być prosto zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jemu chyba nie o to chodzi!

Masz rację, dopiero teraz doczytałem blush.gif

Ale jest to jakiś trop - kiedyś przy wymianie nagrzewnicy źle

> poskładali mi elektrykę i centralny przy próbie zamknięcia samochodu zamykał i od razu

> otwierał centralny. Podobnie dzieje się w większości samochodów, jak próbujemy zamknąć

> centralny przy otwartych drzwiach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się to zrobić elektroniczno mechanicznie bez żadnych układów programowanych.

Będzie potrzebny przełącznik typu: "Isostat" bez sprężynki powrotnej i bez zapadki.

Wciskasz Isostat, który załącza silnik. Siłownik dojeżdża do końca, klika mikrostyk, który przełącza przekaźnik, przez który zasilany jest silnik siłownika (dwie sekcje). Odwraca bieguny. Trzecia sekcja włącza samopodtrzymanie przekaźnika. Silnik pracuje w druga stronę i na końcu z powrotem przełącza Isostat na pozycje wyjściową. Rozłącza zasilanie silnika. Wyłącza się samopodtrzymanie, poprowadzone przez jedną z sekcji Isostatu.

Da się.

Może byż też inny dwusekcyjny przełącznik zamiast Isostatu ale z nim da się zrobić estetycznie, bo jest dwustronny przycisk. Jedną stronę można ukryć w obudowie.

Prościej dałoby się przekaźnikiem bistabilnym ale nie wiem czy są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko silniczek w siłowniku jest zasilany cały czas. Czy to nie przeszkadza?

> W oryginalnym sterowniku siłownik jest sterowany impulsowo.

Przeszkadza. Jak będę miał chwilę to może coś wymyślę. Albo zamiast mikrowłącznika mikroprzełącznik załączający dwa obwody? hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.