Skocz do zawartości

Opel 1.7CDTI na co zwracac uwage przy tym silniku


VIOLATOR74

Rekomendowane odpowiedzi

> Jakie ma mocne i słabe strony,ja akurat mam merive z tym silnikiem

No to opowiedz nam swoje spostrzeżenia, skoro masz taki silnik.

A z tego co ja wiem, masz potencjalnie sporo rzeczy, które mogą pociągnąć po kieszeni a mianowicie:

1. Nienaprawialne wtryskiwacze Denso.

2. Dwumas.

3. Skrzynia biegów M32.

4. Wadliwy zawór SCV.

5. Filtr DPF - nie wiem czy masz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to opowiedz nam swoje spostrzeżenia, skoro masz taki silnik.

> A z tego co ja wiem, masz potencjalnie sporo rzeczy, które mogą pociągnąć po kieszeni a mianowicie:

> 1. Nienaprawialne wtryskiwacze Denso.

> 2. Dwumas.

> 3. Skrzynia biegów M32.

> 4. Wadliwy zawór SCV.

> 5. Filtr DPF - nie wiem czy masz.

Dopiero kupiłem to auto wiec pytam grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> zalezy jaki masz przebieg,ja w tej chwili 70 tys i poza wymiana oleju nawet maski nie

> otwieram.Czytalem ze ponad 200tys leca wtryski i to boli.Sam silnik jest ok gorzej z tym DPFem

> to jest przeklenstwo przy tym motorku

DPF idzie obejsc,biora podobno tysiac zlotych,Ja mam niecałe 170tys wiec mysle ze moze z wtryskami bede mial jeszcze spokoj smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No to opowiedz nam swoje spostrzeżenia, skoro masz taki silnik.

> A z tego co ja wiem, masz potencjalnie sporo rzeczy, które mogą pociągnąć po kieszeni a mianowicie:

> 1. Nienaprawialne wtryskiwacze Denso.

> 2. Dwumas.

> 3. Skrzynia biegów M32.

> 4. Wadliwy zawór SCV.

> 5. Filtr DPF - nie wiem czy masz.

kolego jeszcze nie wspomniałeś o wypalającej sie uszczelce pod głowicą między 3-4 cyl zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> DPF idzie obejsc,biora podobno tysiac zlotych,Ja mam niecałe 170tys wiec mysle ze moze z wtryskami

> bede mial jeszcze spokoj

Tez sie dowiadywalem z tym dpf,robia juz ale mam obiekcje czy bedzie wszystko dobrze i jak pojade do nimiec czy mi nie dadza jakiegos masakrycz ego mandatu.u mnie dpf wypala sie co 200-300km to jakies chore...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tez się dowiadywałem z tym dpf, robią już ale mam obiekcje czy będzie wszystko dobrze i jak pojadę

> do Niemiec czy mi nie dadzą jakiegoś masakrycznego mandatu.

A co Niemcy mają do Twojego DPFa? Auto masz zarejestrowane w PL (no chyba, że masz zarejestrowane w DE to usunięcie filtra cząstek traktowane jest jak kryminał) ale póki polscy diagności na SKP się tego nie czepiają to będziesz miał spokój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie słyszałem większych bzdur na temat tego silnika. Większość problemów opisanych pojawiają się dopiero po przebiegach rzędu 400kkm.

- Skrzynia M32, jak się wymienia olej to nic z nią się nie dzieje.

- DPF, jak to DPF nie tylko dotyczy tego silnika.

- Zawór SCV, wtryski, uszczelka pod głowicą jak pisałem wyżej, po ok 400kkm mogą być problemy.

- dwumas, nie tylko w tym silniku, nawet w benzynach jest ten sam problem. Wszystko tu zależy od techniki jazdy. Jak umie się jeździć dopiero po ok. 300kkm moga ale nie muszą pojawić się problemy.

Nikt nie napisał o zaworze EGR, a to jest problem. Ale jak ktoś umie sam może sobie poradzić.

Ogólnie jeden z najlepszych silników diesla na rynku.

To by było na tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie słyszałem większych bzdur na temat tego silnika. Większość problemów opisanych pojawiają się

> dopiero po przebiegach rzędu 400kkm.

> - Skrzynia M32, jak się wymienia olej to nic z nią się nie dzieje.

> - DPF, jak to DPF nie tylko dotyczy tego silnika.

> - Zawór SCV, wtryski, uszczelka pod głowicą jak pisałem wyżej, po ok 400kkm mogą być problemy.

> - dwumas, nie tylko w tym silniku, nawet w benzynach jest ten sam problem. Wszystko tu zależy od

> techniki jazdy. Jak umie się jeździć dopiero po ok. 300kkm moga ale nie muszą pojawić się

> problemy.

> Nikt nie napisał o zaworze EGR, a to jest problem. Ale jak ktoś umie sam może sobie poradzić.

> Ogólnie jeden z najlepszych silników diesla na rynku.

> To by było na tyle.

Bo większość ludzi powtarza zasłyszane bzdury... również mam m32 i teraz wymieniony olej... chodzi jak ta lala... jak się dba tak się ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie słyszałem większych bzdur na temat tego silnika. Większość problemów opisanych pojawiają się

> dopiero po przebiegach rzędu 400kkm.

Bardzo ciekawe jest to co mówisz, szkoda że praktyka pokazuje coś innego.

> - Skrzynia M32, jak się wymienia olej to nic z nią się nie dzieje.

A nowe auta wyjeżdżające z salonu i wracające z uszkodzoną skrzynią po przebiegu 50 tys km to wina oleju?

> - DPF, jak to DPF nie tylko dotyczy tego silnika.

Tego tyczy się bardzo, bo ma mały filtr i często się wypala.

> - Zawór SCV, wtryski, uszczelka pod głowicą jak pisałem wyżej, po ok 400kkm mogą być problemy.

Zawór SCV często nie wytrzymuje do 150 tys km a co dopiero przy 400 tys. Wtryski mogą paść zawsze, i problemem jest to, że ciężko z nimi zrobić cokolwiek poza wymianą, która kształtuje się na poziomie 1kzł/sztuka.

> - dwumas, nie tylko w tym silniku, nawet w benzynach jest ten sam problem. Wszystko tu zależy od

> techniki jazdy. Jak umie się jeździć dopiero po ok. 300kkm moga ale nie muszą pojawić się

> problemy.

Zgoda, rozmawiamy o autach używanych, a miłośnicy jazdy o kropelce wiemy jak jeżdżą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, to zróbmy takie porównanie. Ile jest na rynku tych silników i jak procentowo się psują??

Siedzę w naprawach laptopów. Ktoś by powiedział, że HP DV6000 to najgorszy szajs, ale jak były w sprzedaży to miały w naszym kraju niemal 60% rynku. Jak sprawdzimy ile się zepsuło, a ile się sprzedało, okaże się, że to jeden z najmniej awaryjnych laptopów.

Tak samo jest z tym silnikiem, 2/3 diesli opla to właśnie ten silnik, więc w serwisie tez ich sporo, ale jak popatrzymy na całokształt to jeden z najmniej awaryjnych silników.

W moim najbliższym otoczeniu jest 7 Opli z czego 5 ma ten silnik i nikt nie narzeka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Odnośnie wymiany oleju w M32 też na różnych forach są różne opinie. Np. takie, że zaczyna się sypać

> po wymianie oleju...

A ja mam m32 brat tez ma... auta po chipie 180km i skrzynia po wymianie oleju... i nie chce się zepsuć i nic z niej nie słychać... przebiegi ponad 200000km... ehhhh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jak sie wersja 125KM ma do tych 101KM ktorych tak wiele na rynku? Ma z nia wiele wspolnego?

> Wtryski takze nie naprawialne?

Inny system wtryskowy, inny EGR, inne turbo i parę innych elementów z racji powyższych. Wtryski naprawianie, 90% przypadków bezpieczna skrzynia F23.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak jest. W moim nie było. Nie wiem czy to od rocznika zależy czy od modelu silnika ale mój Z17DTH

> na pewno był bez DPF.

Z17DTH jak pisałem sporo się różni od Z17DTR, a u kolegi z VINu wychodzi, że auto wyjechało z fabryki z filtrem. Czy jest obecny dziś pod podłogą - nie wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A co wlać do M32?

ja bym wlał dedykowany 1940182 GM, inni eksperymentują z nowszym, opisanym przez GM dla modeli 2012 w górę 1940004.

Do siebie wlałem 1940182 dwukrotnie (tylko 0,2L więcej za drugim razem niż podaje fabryka) i jest OK.

Myślę, że jak zalejesz jakimkolwiek z w/w to specjalnie nic to nie zmieni, jak ma paść to padnie i nie ze względu na olej. A jak nie - to ... nie smile.gif

Taka uwaga: w Astrzach H/Zośkach nie ma części zamiennych do skrzyni typu łożyska itp. W Astrze J - są. Są nawet zestawy naprawcze. Z lektury w necie można znaleźć informacje, że przy remoncie skrzyni należy stosować łożyska inne niż wyjęte. Innej firmy.

Może być sytuacja, że w nowych M32 są nowe łożyska i dlatego jest nowy olej, który niekoniecznie poprawi/wydłuży pracę/żywotność skrzyni z bebechami sprzed zmiany.

To tylko gdybanie, ale Opel wiele razy opisywał nowe produkty jako zastępujące poprzedniki na zasadzie: "stare jest do wyczerpania zapasów, potem jest nowe", natomiast w tym przypadku nawet na etykiecie nowego oleju napisano: NIE DLA MODELI SPRZED 2012.

To rzadkie zjawisko, może jest coś na rzeczy a może tylko marketing. Nie zaobserwowałem znacznego spadku zasobów "starego" oleju na stanach GM, a ten co przyjeżdża - jest ciągle "świeży".

Zastosowanie innego oleju niż zalecany - w przypadku awarii - zawsze skutkuje stwierdzeniem: "trzeba było trzymać się zaleceń...".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie słyszałem większych bzdur na temat tego silnika. Większość problemów opisanych pojawiają się

> dopiero po przebiegach rzędu 400kkm.

> - Skrzynia M32, jak się wymienia olej to nic z nią się nie dzieje.

Jasne... powiedz to koledze z kącika Bravo, któremu skrzynia M32 padła po 30-kilku tysiącach. Ogólnie to zdecydowana większość ludzi na kąciku Bravo już wymieniało łożyska w skrzyni, a mieli po kilkadziesiąt tys km lub koło 100 i auta od nowości.

> - DPF, jak to DPF nie tylko dotyczy tego silnika.

Ale w niektórych silnikach jest bardziej upierdliwy niż w innych...

> - Zawór SCV, wtryski, uszczelka pod głowicą jak pisałem wyżej, po ok 400kkm mogą być problemy.

> - dwumas, nie tylko w tym silniku, nawet w benzynach jest ten sam problem. Wszystko tu zależy od

> techniki jazdy. Jak umie się jeździć dopiero po ok. 300kkm moga ale nie muszą pojawić się

> problemy.

> Nikt nie napisał o zaworze EGR, a to jest problem. Ale jak ktoś umie sam może sobie poradzić.

> Ogólnie jeden z najlepszych silników diesla na rynku.

> To by było na tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ok, to zróbmy takie porównanie. Ile jest na rynku tych silników i jak procentowo się psują??

> Siedzę w naprawach laptopów. Ktoś by powiedział, że HP DV6000 to najgorszy szajs, ale jak były w

> sprzedaży to miały w naszym kraju niemal 60% rynku. Jak sprawdzimy ile się zepsuło, a ile się

> sprzedało, okaże się, że to jeden z najmniej awaryjnych laptopów.

Dodaj tylko, że niezawodne były wersje na Intelu i ze zintegrowaną grafiką (mam takiego od chyba 8miu lat i wciąż działa - trafiłem po prostu tą najlepszą wersję, ot szczęście). Wersje na AMD padały jak muchy.

> Tak samo jest z tym silnikiem, 2/3 diesli opla to właśnie ten silnik, więc w serwisie tez ich

> sporo, ale jak popatrzymy na całokształt to jeden z najmniej awaryjnych silników.

Jeśli chodzi o zwykłe Isuzu DTH 100KM to się zgadzam, to przyzwoity silnik - a sparowany za skrzynią pięciobiegową jest dość bezpiecznym rozwiązaniem. Mocniejsze wersje DTJ i DTR są już bardziej ryzykowne.

> W moim najbliższym otoczeniu jest 7 Opli z czego 5 ma ten silnik i nikt nie narzeka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jesteśmy w wątku o Oplach, pytanie było o Opla

Tak informacyjnie piszę ok.gif

> No to jak już:

> F40

> M32 nie widzę

Na 100% te skrzynie były montowane we Fiatach Bravo do 2009-2010, mieliśmy dyskusję na ten temat na MK. No i niestety M32 padają jak muchy w Bravo. Poza tym M32 było jeszcze w Alfach montowane - o ile pamiętam 159 1.9MJet 120 i 150. Aha, Fiat zaleca do nich olej Tutella ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak informacyjnie piszę

> Na 100% te skrzynie były montowane we Fiatach Bravo do 2009-2010, mieliśmy dyskusję na ten temat na

> MK.

to jest jasne ok.gif , klamoty we Fiacie zawsze były opisane a w Oplu echo, "skrzynka na wymianę".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak jest. W moim nie było. Nie wiem czy to od rocznika zależy czy od modelu silnika ale mój Z17DTH

> na pewno był bez DPF.

A skrzynie miales 5 czy 6 biegowa?ktory rocznik auta

U mnie jednak chyba dpf jest przynajmniej tak vin go pokazuje ale u mnie silnik mocniejszy Z17DTR 125 KM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Inny system wtryskowy, inny EGR, inne turbo i parę innych elementów z racji powyższych. Wtryski

> naprawianie, 90% przypadków bezpieczna skrzynia F23.

Ja mam silnik 125 KM a skrzynia m32 smile.gif

VIN: W0L0XCE7574289138 Kod modelu: 0ZC75 Kod opakowania: JP61 Adnotacje REG: GG ZY 307 Data produkcji: 04042007

Typ silnika: Z17DTR

Nr seryjny silnika: 01616338

Kod GM*Drive: XXWE

W0L:General Motors

0:Pojazd Nie Specjalny

X:Corsa

C:Meriva

E75:Monocab (E75)

7:2007

4:Zaragoza

289138:SERIAL NUMBER

18I = WYKOŃCZENIE WNĘTRZA - CIEMNY WĘGIEL DRZEWNY

18X = KOLOR WYKOŃCZENIA SIEDZENIA - CIEMNY WĘGIEL DRZEWNY

18Y = WYKŁADZINA WYKOŃCZENIA DRZWI,W RÓŻNYCH KOLORACH

2HU = FARBA ZEWNĘTRZNA,PATRZ TABELA FARB W PRZEDMOWIE DO KATALOGU MODELU

A32 = SZYBY STEROWANE ELEKTRYCZNIE,PRZÓD

AG4 = SIEDZENIE PRZEDNIE,LEWE,REGULATOR WYSOKOŚCI,RĘCZNY

AJ7 = DLA KIEROWCY,PASAŻERA I BOCZNEJ PODUSZKI POWIETRZNEJ

AQ6 = SIEDZENIE PRZEDNIE,OPARCIE REGULOWANE

AU0 = ZAMEK DRZWI,ZE ZDALNYM STEROWANIEM

AWF = Z KIESZENIĄ DO PRZECHOWYWANIA

B40 = POKRYCIE PRZEDZIAŁU ŁADUNKOWEGO, SZTYWNE

B86 = KOLOR LISTWY BOKU NADWOZIA

BF8 = SCHOWEK, PRZEDNIE SIEDZENIE, PRAWE

BNG = WEWNĘTRZNA LISTWA DRZWI, WĘGIEL DRZEWNY LABIRYNT

BNN = SCHOWEK, CARGO AREA

BRG = IDENTYFIKACYJNY PUNKT ZWROTNY 2007 1/2 M.Y

BYF = LISTWA WEWN. TABLICY ROZDZIELCZEJ, LABIRYNT WĘGIEL DRZEWNY

C60 = KLIMATYZACJA

C76 = OŚWIETL. WNĘTRZA, PŁAT TYLNY BOCZNY, OSTRZEGAWCZE I PODWÓJNE DO CZYTANIA

C95 = ŚWIATŁO,SUFITOWE,ZESP.,Z PODWÓJNĄ LAMPKĄ DO CZYTANIA

C97

CT3 = DLA NIEMIEC

D11 = POPIELNICZKI,PRZEDNIA I TYLNA

D18 = ZESTAW WSKAŹNIKÓW,CZARNY,PIERŚCIENIE CHROMOWANE

D75 = KLAMKA,ZESP.,ZEWNĘTRZNA

D91

DA7 = PODŁOKIETNIK PRZEDNIEGO SIEDZENIA,LEWEGO

DDI = LUSTERKO,ZESP.

DGA = LUSTERKO,ZESP.

DT4 = POPIELNICZKA I ZAPALNICZKA (PAKIET DLA PALĄCYCH)

DU2 = SCHOWEK TYLNEGO SIEDZENIA,PODRĘCZNY

ECA = KLUCZYK

FX3 = PROGRAM STATECZNOŚCI ELEKTRONICZNEJ

FXB = PRZEŁOŻENIE PRZEKŁADNI GŁÓWNEJ 3.65

G62 = MOCOWANIE NA 5 ŚRUB

GDI = TKANINA WYKOŃCZENIOWA,PONCZ/ELBA

JBG = DŹWIGNIA HAMULCA POSTOJOWEGO,CHROM O WYSOKIM POŁYSKU

JL9 = ABS

K13 = UŻYWANY Z FILTREM CZĄSTEK STAŁYCH UKŁADU WYDECHOWEGO

K34 = STEROWANIE TEMPOMATU

K60 = ALTERNATOR,100A

KA1 = DLA OGRZEWANYCH SIEDZEŃ PRZEDNICH

KC8 = GNIAZDO,WYJŚCIE MOCY DODATKOWEJ

KIS = NASADKA,GAŁKA DŹWIGNI ZM. BIEGÓW,Z PIERŚCIENIEM CHROMOWANYM

LHD = KIEROWNICA PO LEWEJ

LUB = SILNIK WYSOKOPRĘŻNY Z17DT[LUB]/A17DT[LUB]

MM3 = UŻYWANY(-A,-E) Z RĘCZNĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW

MZ4 = M32 (WR) RĘCZNA SKRZYNIA BIEGÓW

N33 = DLA ODCHYLANEJ KOLUMNY KIEROWNICY

N45 = KOŁO KIEROWNICY,TRZY SZPRYCHY

NC0 = WYPOSAŻENIE,UNIA EUROPEJSKA

NT4 = EMISJA SPALIN,EEC 05

OFZ

OHA = LOKALNY GM W EUROPE OHA

PG1 = KOŁO,JEZDNE,STALOWE,6JX15

QLF = OPONY,185/60 R 15-88H

QQ5 = DLA KOŁA ZAPASOWEGO O PEŁNYCH WYMIARACH

T74

T96 = PRZEDNIE ŚWIATŁO PRZECIWMGIELNE

T9M = WYKOŃCZENIE ELBA

TEC

TM7 = AKUMULATOR,60AH

TRP = RAMA RADIA

U3A

U55

U68 = KOMPUTER INFORMACYJNY

UAG = INFORMACJE GRAFICZNE - MONOCHROMATYCZNY

UCH = RADIO AM/FM STEREO,SZUKANIE,CD,ETR,WYCISZANIE,MP3

UD3 = WSKAŹNIK CZUJNIKA PARKOWANIA Z TYŁU,VAR 2

UJ3

UW6 = GŁOŚNIK,6

VG9 = WOSK ZABEZPIECZAJĄCY

VHC = HAK CARGO,OPARCIE TYLNEGO SIEDZENIA

VK8 = UCHWYT,OKULARY

W1Y = DLA PRZYPADKU STEROWANIA RADIA NA KIEROWNICY

W2N = LITERNICTWO,BOCZNE,USUNĄĆ

W3F = POKRYCIE,PŁASKIE,KOŁO,WARIANT 7

W4Y

WBE = WYPOSAŻENIE JEDNOSTKI ODBIORNIKA,RADIO

XA3 = OPEL

XG3 = DLA NIEMIEC

XL8 = DLA CZĘSTOTLIWOŚCI 433 MHZ

XM5 = WYPOSAŻENIE,POZIOM 1

Z0F = DLA NIEMIEC

Z1F = PRĘDKOŚCIOMIERZ KM/H

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ja bym wlał dedykowany 1940182 GM, inni eksperymentują z nowszym, opisanym przez GM dla modeli 2012

> w górę 1940004.

> Do siebie wlałem 1940182 dwukrotnie (tylko 0,2L więcej za drugim razem niż podaje fabryka) i jest

> OK.

> Myślę, że jak zalejesz jakimkolwiek z w/w to specjalnie nic to nie zmieni, jak ma paść to padnie i

> nie ze względu na olej. A jak nie - to ... nie

> Taka uwaga: w Astrzach H/Zośkach nie ma części zamiennych do skrzyni typu łożyska itp. W Astrze J -

> są. Są nawet zestawy naprawcze. Z lektury w necie można znaleźć informacje, że przy remoncie

> skrzyni należy stosować łożyska inne niż wyjęte. Innej firmy.

> Może być sytuacja, że w nowych M32 są nowe łożyska i dlatego jest nowy olej, który niekoniecznie

> poprawi/wydłuży pracę/żywotność skrzyni z bebechami sprzed zmiany.

> To tylko gdybanie, ale Opel wiele razy opisywał nowe produkty jako zastępujące poprzedniki na

> zasadzie: "stare jest do wyczerpania zapasów, potem jest nowe", natomiast w tym przypadku

> nawet na etykiecie nowego oleju napisano: NIE DLA MODELI SPRZED 2012.

> To rzadkie zjawisko, może jest coś na rzeczy a może tylko marketing. Nie zaobserwowałem znacznego

> spadku zasobów "starego" oleju na stanach GM, a ten co przyjeżdża - jest ciągle "świeży".

> Zastosowanie innego oleju niż zalecany - w przypadku awarii - zawsze skutkuje stwierdzeniem:

> "trzeba było trzymać się zaleceń...".

No więc właśnie bądź tu mądry...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wlałbym dedykowany.

> JA, u siebie, gdybym miał M32

Ale tam zdaje się po drodze była zmiana tego oleju. Może trzeba by zacząć zapisywać roczniki tych skrzyń które wytrzymały dłużej bo może to od wtedy co Opel zaczął fabrycznie lać lepszy olej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale tam zdaje się po drodze była zmiana tego oleju. Może trzeba by zacząć zapisywać roczniki tych

> skrzyń które wytrzymały dłużej bo może to od wtedy co Opel zaczął fabrycznie lać lepszy olej?

lepszy czy "dostosowany do nowej sytuacji"?

To jest pytanie.

Robi ma skrzynkę gdzie stosowano (zalecają!) oliwę starszą. Cięgle w ofercie, nie zastąpioną.

To jak z olejami silnikowymi: zalecają w klasie X i nie zawsze oznacza, że w wyższej klasie Y będzie lepiej.

Marketing?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.