Skocz do zawartości

Turbosprężarka z VNT - czyszczenie


gajoss

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Temat pewnie stary jak świat, ale szukam złotego środka.

Otóż jest sobie turbosprężarka z VNT popularnie nazywana "ze zmienną geometrią" z silnika diesla (CR ale nie wiem czy ma to jakiekolwiek znaczenie). Podciśnieniowy układ sterowania był nieszczelny co skutkowało złym sterowaniem (gruszka nie miała dobrego podciśnienia). W skutek tego cały mechanizm zmiennej geometrii zarósł sadzą i się zacinał.

Czym to skutecznie wyczyścić? Bo słyszałem o różnych sposobach tzn. czyszczenie szczotką drucianą, piaskowanie, darcie papierem ściernym, czyszczenie chemią. Co daje najlepsze tzn. długoterminowe efekty?

Ja zastosowałem czyszczenie chemią, gdyż uznałem, że każdy rodzaj mechanicznej obróbki spowoduje potem większa chropowatość powierzchni i dzięki temu "syf" znowu będzie przywierał, nawet jeszcze szybciej.

Dlaczego pytam o to, a no dlatego że zrobiłem jakieś 3kkm od czyszczenia i znowu mechanizm zaczyna szwankować. cały układ podciśnieniowy sprawdziłem i jest ok. Wymieniłem nawet zaworek od sterowania, ale nie ma żadnej poprawy. Ruszając "sztangą" na turbo czuć w pewnym momencie lekkie zacięcie, co wskazuje na ponowny problem z mechanizmem.

Czy może szukać przyczyny gdzie indziej? Dodam tylko, że w silniku wraz z czyszczeniem został zaślepiony EGR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszelkim czyszczeniem mechanicznym niszczysz gładź czyszczonej płaszczyzny. Skutkiem jest większa skłonność do osadzania się sadzy i nagaru i ponowne blokowanie mechanizmu. Ja u siebie wyczyściłem wlewając do paliwa Xenum In&Out Cleaner. Poczytaj o tym środku, ja też niedawno pisałem na AK - moim zdaniem jak najbardziej warto, bo pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszelkim czyszczeniem mechanicznym niszczysz gładź czyszczonej płaszczyzny. Skutkiem jest większa

> skłonność do osadzania się sadzy i nagaru i ponowne blokowanie mechanizmu.

Też jestem tego zdania, dlatego po rozebraniu na czynniki pierwsze, wszystko czyściłem chemią, ktora rozpuściła te nagary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Popieram, nie wyobrażam sobie jak przepalona chemia ma wyczyścić twardy nagar ze spalin. Rozbieraj

> turbo, drobny papier ścierny i jazda na błysk:

Węetrzności mojej turbosprężarki wyglądały po czyszczeniu środkami chemicznymi dokładnie tak jak na filmiku przez Ciebie zamieszczonym. Jednak efekt był dość krótkotrwały. I się zastanawiam czy coś źle zrobiłem, czy złą technikę zastosowałem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak też i zrobiłem, ale 3-4kkm i znowu zaczynają się problemy. Czyściłem chemicznie rozebraną na

> czynniki pierwsze. Doczyściłem do błysku połysku.

To może nie jest to wina samej turbiny.

Czy poza tym z autem wszystko ok., styl jazdy właściwy hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To może nie jest to wina samej turbiny.

> Czy poza tym z autem wszystko ok., styl jazdy właściwy

PSJ nie uprawiam, auto 2 razy w tygodniu robi "trase" 50km, po miescie za wiele nie jezdzi. Po czyszczeniu VNT jeździlo extra, teraz też z reszta jeździ. Jedyne co mi przychodzi do głowy to lejący wtrysk, ale żadnych objawów lejącego wtrysku nie zauważyłem. Bo tam sobie myślę, że może przy lejącym wtrysku spaliny mają wiecej sadzy, która zawala geometrię?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Napisz co to za auto/silnik, może ktoś wtedy będzie lepiej zorientowany w konkretnym typie

1.9 16V JTD MultiJet 140KM w Alfie 147. Gdzie na VAGowym forum wyczytałem, że przypchany katalizator może być przyczyną takich problemów. Spotkałeś się kiedyś z taką teorią? Co o niej myślisz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> 1.9 16V JTD MultiJet 140KM w Alfie 147. Gdzie na VAGowym forum wyczytałem, że przypchany

> katalizator może być przyczyną takich problemów. Spotkałeś się kiedyś z taką teorią? Co o niej

> myślisz?

Ale wtedy to chyba pełnej mocy by nie było hmm.gif

W mjtd to chyba jest możliwość podglądu parametrów wtrysków w FES/MES-wtedy jedno podejrzenie można by ewentualnie odrzucić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale wtedy to chyba pełnej mocy by nie było

> W mjtd to chyba jest możliwość podglądu parametrów wtrysków w FES/MES-wtedy jedno podejrzenie można

> by ewentualnie odrzucić.

Na hamowni nie byłem, ale dupohamownia nie wykazała jakichś niepokojących objawów.

MESem podglądałem korekty wtryskiwaczy, mieszczą się w granicach +-0.4, a teraz po wymianie podkładek pod wtryskiwaczami chyba korekty są jeszcze mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na hamowni nie byłem, ale dupohamownia nie wykazała jakichś niepokojących objawów.

> MESem podglądałem korekty wtryskiwaczy, mieszczą się w granicach +-0.4, a teraz po wymianie

> podkładek pod wtryskiwaczami chyba korekty są jeszcze mniejsze.

A turbosprężarka jest oryginalna, właściwie trzyma ciśnienie (oczywiście przy jeszcze sprawnej geometrii)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A turbosprężarka jest oryginalna, właściwie trzyma ciśnienie (oczywiście przy jeszcze sprawnej

> geometrii)?

Turbosprężarka oryginalna, ciśnienie nabijała tak jak trzeba. Raczej nikt przy niej nic nie grzebał przede mną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak też i zrobiłem, ale 3-4kkm i znowu zaczynają się problemy. Czyściłem chemicznie rozebraną na

> czynniki pierwsze. Doczyściłem do błysku połysku.

Widocznie gdzieś popełniłeś bład. Czyszcze tak VNT i jakoś reklamacji niemam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Wszelkim czyszczeniem mechanicznym niszczysz gładź czyszczonej płaszczyzny. Skutkiem jest większa

> skłonność do osadzania się sadzy i nagaru i ponowne blokowanie mechanizmu. Ja u siebie

> wyczyściłem wlewając do paliwa Xenum In&Out Cleaner. Poczytaj o tym środku, ja też

> niedawno pisałem na AK - moim zdaniem jak najbardziej warto, bo pomaga.

Co to za cudowny środek? W necie coś o czyszczeniu DPFa pisze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Widocznie gdzieś popełniłeś bład. Czyszcze tak VNT i jakoś reklamacji niemam

Widzisz, tak samo wyczyściłem turbo w Golfie z silnikiem TDI i jeździ mniej więcej tyle samo czasu co moja Alfa i wszystko gra.

Dlatego teraz próbuję ten błąd znaleźć w swoim postępowaniu lub ewentualnie co z autem może być nie tak.

Najwyżej turbosprężarka pójdzie na stół jeszcze raz. smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak poznać czy zacina się VNT?

Logowanie MES/FES zadanego i otrzymanego ciśnienia doładowania pokaże rozbieżności pomiędzy dwoma wartościami. Niedoładowanie lub przeładowanie może sygnalizować zacinające się VNT, w skrajnych przypadkach silnik przechodzi w tryb awaryjny podczas mocnego przyśpieszania/przekroczenia jakichś obrotów silnika i zapala lampkę check engine.

Po zdjęciu ramienia gruszki podciśnieniowej z dźwigni sterowania geometrią, dźwignia ta podczas ruszania palcami zacina się i nie chodzi płynnie w zakresie swojego ruchu. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Logowanie MES/FES zadanego i otrzymanego ciśnienia doładowania pokaże rozbieżności pomiędzy dwoma

> wartościami. Niedoładowanie lub przeładowanie może sygnalizować zacinające się VNT, w

> skrajnych przypadkach silnik przechodzi w tryb awaryjny podczas mocnego

> przyśpieszania/przekroczenia jakichś obrotów silnika i zapala lampkę check engine.

> Po zdjęciu ramienia gruszki podciśnieniowej z dźwigni sterowania geometrią, dźwignia ta podczas

> ruszania palcami zacina się i nie chodzi płynnie w zakresie swojego ruchu.

Dzięki ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Widzisz, tak samo wyczyściłem turbo w Golfie z silnikiem TDI i jeździ mniej więcej tyle samo czasu

> co moja Alfa i wszystko gra.

> Dlatego teraz próbuję ten błąd znaleźć w swoim postępowaniu lub ewentualnie co z autem może być nie

> tak.

> Najwyżej turbosprężarka pójdzie na stół jeszcze raz.

w takim razie obejrzyj dobrze kierownice czy nie są po wypalane ewentualnie powyszczerbiane ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na hamowni nie byłem, ale dupohamownia nie wykazała jakichś niepokojących objawów.

> MESem podglądałem korekty wtryskiwaczy, mieszczą się w granicach +-0.4, a teraz po wymianie

> podkładek pod wtryskiwaczami chyba korekty są jeszcze mniejsze.

Korekty ładne. Powinny sumować się około zera - wtedy wynik idealny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w takim razie obejrzyj dobrze kierownice czy nie są po wypalane ewentualnie powyszczerbiane

Kierownice są idealne, jedynie płaszczyzna muszli gorącej która jest prawie na dotyk z kierownicami i przechodzi zaokrąglona w wylot turbosprężarki, ma w kilku miejscach wżery delikatne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli zaślepiłeś EGR większość nowoczesnych systemów powinna wywalać Ci błąd.

> Najlepiej wyjmij turbo i znajdź zakład który Ci to wyczyści.

> Pół środkiem jest czyszczenie chemiczne, mechaniczne odpada a priori.

EGR jest zaślepiony i wyłączony programowo. wink.gif Pytanie czym czyści taki zakład? Bo widziałem już zakład "specjalizujący się" czyszczeniem turbosprężarek z turbodiesli i oni piaskowali cały mechanizm, co wg mnie jest nieporozumieniem.

Żeby było jasne, bo może niejasno się wyraziłem. Turbosprężarka została rozebrana do ostatniej śrubki, cały mechanizm VNT też, wszystko moczyło się chyba ze 2 dni w benzynie ekstrakcyjnej, a potem szorowałem wszystkie zakamarki szczoteczką do zębów i preparatem do czyszczenia EGR'a, kolektorów dolotowych, mycia silnika itp. na tip-top. Naprawdę zostało to dokładnie wyczyszczone, nie spodziewałem się, że uda się uzyskać tak dobry efekt.

Przed czyszczeniem:

288333411-10341685_680399698697155_7791559364612342136_n.jpg

Po czyszczeniu:

288333411-10505598_680635208673604_7921631731864576864_n.jpg

post-37790-14352529674461_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> rozumiem że kierownice odkręcałeś od obudowy i wyglądają tak jak na obrazku od góry

Dokładnie tak, tylko nie mam zdjęcia akurat mojej turbosprężarki z odkręconymi wnętrznościami.

Tutaj foto innej sprężarki którą czyściłem i właśnie u mnie na tej powierzchni błyszczącej było kilka wżerów na obrzeżach.

288333489-1690009_794682170602240_8107177351962842607_n.jpg

post-37790-14352529675288_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> EGR jest zaślepiony i wyłączony programowo. Pytanie czym czyści taki zakład? Bo widziałem już

> zakład "specjalizujący się" czyszczeniem turbosprężarek z turbodiesli i oni piaskowali cały

> mechanizm, co wg mnie jest nieporozumieniem.

> Żeby było jasne, bo może niejasno się wyraziłem. Turbosprężarka została rozebrana do ostatniej

> śrubki, cały mechanizm VNT też, wszystko moczyło się chyba ze 2 dni w benzynie ekstrakcyjnej,

> a potem szorowałem wszystkie zakamarki szczoteczką do zębów i preparatem do czyszczenia EGR'a,

> kolektorów dolotowych, mycia silnika itp. na tip-top. Naprawdę zostało to dokładnie

> wyczyszczone, nie spodziewałem się, że uda się uzyskać tak dobry efekt.

> Przed czyszczeniem:

> Po czyszczeniu:

Klienci mocno chwalą myjki ultradzwiękowe.

Ja bym raczej zainteresował się skąd ten nagar w tak krótkim czasie.

Dodatkowo zastanawiam się jak softem wyłączyć egr...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Klienci mocno chwalą myjki ultradzwiękowe.

Dzięki za rade. Jeśli ponownie będę czyścił, to sprubuję to zrobić za pomocą myjki ultradźwiękowej.

> Ja bym raczej zainteresował się skąd ten nagar w tak krótkim czasie.

To też nie daje mi spać i szukam tropu, trudno coś zdiagnozować, bo wszystko wydaje się być w porządku. spineyes.gif

> Dodatkowo zastanawiam się jak softem wyłączyć egr...

Z tego co rozmawiałem z ludźmi, którzy się tym zajmują, wynikało, że zmienia sie sygnał sterowania (wypełnienie lub histerezę) EGRem w taki sposób, że zawór w ogóle się nie otwiera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dzięki za rade. Jeśli ponownie będę czyścił, to sprubuję to zrobić za pomocą myjki ultradźwiękowej.

Tylko grunt to dobra chemia .

> To też nie daje mi spać i szukam tropu, trudno coś zdiagnozować, bo wszystko wydaje się być w

> porządku.

Nagar to wynik złego spalania i jazdy miejskiej na wiecznie zimnym silniku. Sprawdz dolot, czy wartość ciśnienia wymagana jest jak podawana, lewe powietrze, ew. wartość przepływki.

Z diesla pisałeś że korekty ok, jakie masz ciśnienie na szynie na wolnych obrotach i jałowym biegu? Sprawdzałeś wtryski ?

> Z tego co rozmawiałem z ludźmi, którzy się tym zajmują, wynikało, że zmienia sie sygnał sterowania

> (wypełnienie lub histerezę) EGRem w taki sposób, że zawór w ogóle się nie otwiera.

Nie słyszałem o czymś takim. Zastanawiam się jak oszukują sygnał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przeprogramować ECU

To oczywiste (poza zastosowaniem emulatora) ale trzeba wiedzieć czym zgrać/wgrać z powrotem i co edytować w samej zawartości pamięci. Robi się to zwykle na kilka sposobów w zależności od rodzaju zastosowanego rozwiązania pracy zaworu EGR (histereza, byte-switch itd). Do tego aby odłączyć elektrycznie zawór trzeba usunąć z tablicy kodów DTC te, które odpowiadają obwodowi samego zaworu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tylko grunt to dobra chemia .

> Nagar to wynik złego spalania i jazdy miejskiej na wiecznie zimnym silniku. Sprawdz dolot, czy

> wartość ciśnienia wymagana jest jak podawana, lewe powietrze, ew. wartość przepływki.

Pompa CR trzyma zadane cisnienie na szynie raila w calym zakresie obrotow i obciazen silnika. Wartosci przeplywki sa poprawne. Wtryski sprawdzalem tylko korektami na wolnych obrotach w MES.

> Z diesla pisałeś że korekty ok, jakie masz ciśnienie na szynie na wolnych obrotach i jałowym biegu?

> Sprawdzałeś wtryski ?

> Nie słyszałem o czymś takim. Zastanawiam się jak oszukują sygnał.

Tak jak kolega wyzej napisal, jest przeprogramowany wsad sterownika. Taki chiptuning wywalajacy "ekologie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To oczywiste (poza zastosowaniem emulatora) ale trzeba wiedzieć czym zgrać/wgrać z powrotem i co

> edytować w samej zawartości pamięci. Robi się to zwykle na kilka sposobów w zależności od

> rodzaju zastosowanego rozwiązania pracy zaworu EGR (histereza, byte-switch itd). Do tego aby

> odłączyć elektrycznie zawór trzeba usunąć z tablicy kodów DTC te, które odpowiadają obwodowi

> samego zaworu.

Skontaktowałem się ze specjalistą od CR, okazuje się że można łatwo oszukać sygnał z EGR. Podobno odpowiedni zestaw oporników ( musimy znać sygnał wzorcowy np. z ESI ) załatwia sprawę.

Programowanie sterownika to już o wiele bardziej skomplikowana sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pompa CR trzyma zadane cisnienie na szynie raila w calym zakresie obrotow i obciazen silnika.

> Wartosci przeplywki sa poprawne. Wtryski sprawdzalem tylko korektami na wolnych obrotach w

> MES.

Może wykonaj jeszcze testy przelewowe wtryskiwacza, mało roboty a wyniki mogą coś powiedzieć.

> Tak jak kolega wyzej napisal, jest przeprogramowany wsad sterownika. Taki chiptuning wywalajacy

> "ekologie".

Naprawdę ciężko jest przeprogramować sterownik, może raczej to co podpowiedział mi kolega - tzn. oszukanie sygnału przez zwykłe oporniki. niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skontaktowałem się ze specjalistą od CR, okazuje się że można łatwo oszukać sygnał z EGR. Podobno

> odpowiedni zestaw oporników ( musimy znać sygnał wzorcowy np. z ESI ) załatwia sprawę.

To nie jest takie proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pompa CR trzyma zadane cisnienie na szynie raila w calym zakresie obrotow i obciazen silnika.

> Wartosci przeplywki sa poprawne. Wtryski sprawdzalem tylko korektami na wolnych obrotach w

> MES.

> Tak jak kolega wyzej napisal, jest przeprogramowany wsad sterownika. Taki chiptuning wywalajacy

> "ekologie".

Apropo,

nie miałeś któregoś z tych błędów : P0237, P0238, P2562, P2563 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właśnie się domyślam, nie mogę znaleźć na szybko sygnałów generowanych przez EGR ( w ESI ), jak

> znajdę wzorce będę wiedział coś więcej

Większość obecnie stosowanych zaworów EGR ma wewnątrz umieszczony potencjometr, zwracający do sterownika sygnał o jego położeniu. W tym momencie zastosowanie rezystora nie wystarcza, bo jak będzie się zmieniał sygnał? Można zbudować emulator, który przy zadanym sygnale sterującym zaworem będzie "odpowiadał" sterownikowi odpowiednie położenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Większość obecnie stosowanych zaworów EGR ma wewnątrz umieszczony potencjometr, zwracający do

> sterownika sygnał o jego położeniu. W tym momencie zastosowanie rezystora nie wystarcza, bo

> jak będzie się zmieniał sygnał? Można zbudować emulator, który przy zadanym sygnale sterującym

> zaworem będzie "odpowiadał" sterownikowi odpowiednie położenie.

ale po co tak komplikować jak kilkoma kliknięciami można to zrobić w ECU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Apropo,

> nie miałeś któregoś z tych błędów : P0237, P0238, P2562, P2563 ?

Przeprogramowanie wsadu sterownika to chwila moment. Wgranie nowego programu to kilkanascie minut. Zmian w programie dokonal zaufany czlowiek i bankowo jest to zrobione w pelni profesjonalnie.

Po przeprogramowaniu nie bylo zadnych bledow.

Co do testu przelewowego, robilem go przed wymiana podkladek wtryskiwaczy i na 4 wtrysku troche wiecej paliwa szlo w przelew. Pierwsze 3 wtryski praktycznie identyczna ilosc puszczaly w przelew. Bede musial wykonac teraz pomiar po wymianie tych podkladek, bo byc moze cos sie zmienilo, gdyz podkladka na 4 wtryskiwaczu puszczala ii byl zalakowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Większość obecnie stosowanych zaworów EGR ma wewnątrz umieszczony potencjometr, zwracający do

> sterownika sygnał o jego położeniu. W tym momencie zastosowanie rezystora nie wystarcza, bo

> jak będzie się zmieniał sygnał? Można zbudować emulator, który przy zadanym sygnale sterującym

> zaworem będzie "odpowiadał" sterownikowi odpowiednie położenie.

Właśnie coś takiego wpadło mi do głowy, dlatego jak będę miał wolny czas poszukam sobie wartości sygnałów z EGR aby zmontować coś, co w zależności od wymaganego obciążenia - odpowiadało tak jak sterownik chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.