Jump to content
Sign in to follow this  
miszaa

[Nubira II] Wymiana przednich tarcz hamulcowych

Recommended Posts

witam kolegów,

Czy jakieś specjalne narzędzia muszę posiadać do wymiany przednich tarcz?

Czy da radę to zrobić na podwórku?

Czy ktoś może opisać krótko jak to się robi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> witam kolegów,

> Czy jakieś specjalne narzędzia muszę posiadać do wymiany przednich tarcz?

> Czy da radę to zrobić na podwórku?

> Czy ktoś może opisać krótko jak to się robi?

Da rade na lewarku (oczywiscie auto nalezy podeprzec) i oczywiscie jak odkrecisz wszystkie sruby ale nie powinno byc problemu.

Robisz tak:

Odkrecasz dolna srube zacisku (ta przy gumowej harmonijce) i podnosisz zacisk do gory (gornej sruby nie ruszasz).

Wyciagasz tylny klocek ten od tloka (drugiego nie) zamykasz spowrotem zacisk.

Lyzka malym przecinakiem badz duzym srubokretem cofasz tlok do konca.

Odkrecasz gorna srube przy harmonijce, sciagasz zacis i podwieszasz na sznurku/ drucie do sprezyny.

Odkrecasz srubokretem krzyzakowym mala srubke z przodu tarczy.

Z tylu tarczy/zwrotnicy, odkrecasz dwie sruby trzymajace jazmo zacisku (taka ramka w ktorej osadzone byly klocki)

Sciagasz tarcze.

Czyscisz piaste. Zakladasz tarcze (TARCZE KONIECZNIE TRZEBA ODTLUSCIC NOWA, moze byc denaturat i reczniki papierowe) jazmo (najezy sprawdzic czy sforznie te pod harmonijkami przesowaja sie plynnie w jazmie i czy sa nasmarowane smarem) nowe klocki zacisk.

Przed ruszeniem w droge, po montarzu sprawdz, czy nie jest zaduzo plynu w zbiorniczku hamulcowym po cofnieciu klockow, oraz NACISNIJ NA POSTOJU KILKA RAZY PEDAL HAMULCA BO PRZY KILKU PIERWSZYCH NACISNIECIACH NIE BEDZIE HAMULCOW ZANIM NIE DOPOMPUJESZ KLOCKOW DO TARCZ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki kolego Sebek1111 za manuala smile.gif

Faktycznie nie wygląda skoplikowanie...

Mam jeszcze pytanka:

1) czy ta śrubka na przodzie tarczy da się łatwo odkręcić po 16 latach nieruszania? (tarcze wymieniam fabryczne po 150 kkm przebiegu)

Czy też muszę zastosować jakąś udarową metodę?? hehe.gif

2) czy tarcza łatwo schodzi? Czy należy jej pomóc młotkiem?

3) czy klocki hamulcowe dzielą się na montowane od wewnątrz i na zewnątrz tarczy? Jak je rozpoznać?

4) czy klocki też odtłuszczać?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Dzięki kolego Sebek1111 za manuala

> Faktycznie nie wygląda skoplikowanie...

> Mam jeszcze pytanka:

> 1) czy ta śrubka na przodzie tarczy da się łatwo odkręcić po 16 latach nieruszania? (tarcze

> wymieniam fabryczne po 150 kkm przebiegu)

> Czy też muszę zastosować jakąś udarową metodę??

Zalezy. Czasem puszcza czasem nie. Najpierw przywal z srubokret mlotniem. Najlepsze sa udarowe srubokrety w ktore jak udezysz mloktiem to odkrecaja od razu.

Jak nie pusci to mozna przecinakiem ja odkrecic, zacinasz ja z boku i potem walisz w kierunku odkrecania, ostatecznie mozna rozwiercic leb i potem juz jej nie zakladac, nie jest niezbedna.

> 2) czy tarcza łatwo schodzi? Czy należy jej pomóc młotkiem?

Zalezy jak przyrdzewiala, czasem sama spada czasem trzeba tluc troche. Na ogol schodzi reka.

> 3) czy klocki hamulcowe dzielą się na montowane od wewnątrz i na zewnątrz tarczy? Jak je rozpoznać?

Klocki na ogol sa identyczne wszystkie 4, czasem posiadaja jakies durne blaszki informujace o granicznym zuzyciu ale to rzadko (wtedy po jednym klocku z blaszka na kazde kolo od strony tloka), . Na klocek od strony tloka powiniennes przelozyc ze starych klockow taka blaszke blyszczaca antypiskowa, jesli ja posiadasz, jesli nie posiadasz to bez niej tez mozna zakladac, nic sie nie stanie. Niektore posiadaja blaszki antypiskowe w komplecie, pelna dowolnosc zlosnik.gif

> 4) czy klocki też odtłuszczać?

Absolutnie nie, zakladasz prosto z pudelka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serdeczne dzięki za pomoc piwo.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Serdeczne dzięki za pomoc

Ja od siebie dodam, że jak stare tarcze zdejmiesz, to dokładnie oczyść piastę w miejscu styku z tarczą. Nie ma prawa być tam żadna rdza itp. Czysta lśniąca powierzchnia, taka jak na tarczy. I broń Ci dawać jakieś smary czy inne szuwaksy na piastę. Zakładasz odtłuszczoną tarczę bezpośrednio na odpicowaną piastę.

Inaczej zdarza się że tarcza nie dokładnie styka z piastą i potem bicie po kierze. I mało tego mogą nie uwzględnić reklamacji tarczy jak się okaże że krzywe a Ty czymś tam posmarowałeś piastę.

20.GIF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobione smile.gif

Dla potomnych:

- potrzebne są 2 klucze: 19 i 14 + szczotka druciana + młotek smile.gif.

- klucz 14: odkręcenie zacisku

- klucz 19 + młotek: odkręcenie jarzma.

Jeszcze pytanko: zacisk przesuwa się po prowadnikach - czy należy je sparować jakimś smarem?

Jakim?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Jeszcze pytanko: zacisk przesuwa się po prowadnikach - czy należy je sparować jakimś smarem?

> Jakim?

Kiedy jeszcze miałem Nubirę, zapodałem specjalny wysokotemperaturowy smar przeznaczony do zacisków hamulcowych, K2 o ile dobrze pamiętam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Jeszcze pytanko: zacisk przesuwa się po prowadnikach - czy należy je sparować jakimś smarem?

> Jakim?

Chodzi Ci o sworznie pod gumowymi harmonijkami?

Powinny byc obficie nasmarowane. W zupelnosci wystarcza tam smar lozyskowy, typu ŁT43 lub LT4S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Kiedy jeszcze miałem Nubirę, zapodałem specjalny wysokotemperaturowy smar przeznaczony do zacisków

> hamulcowych, K2 o ile dobrze pamiętam.

Czy smar z dodatkiem miedzi będzie dobrym pomysłem?

(czy miedź nie wejdzie w reakcję z materiałem zacisku/prowadnicy?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Chodzi Ci o sworznie pod gumowymi harmonijkami?

> Powinny byc obficie nasmarowane. W zupelnosci wystarcza tam smar lozyskowy, typu ŁT43 lub LT4S.

Tak - o nie chodzi.

Czy zwykły smar nie wytopi się szybko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Tak - o nie chodzi.

> Czy zwykły smar nie wytopi się szybko?

Do prowadnic zacisków są specjalne smary i nie kosztują kroci. Mała tubka wystarczy na obskoczenie kilku samochodów przez kilka lat. Towocik wg mnie jest gęstszy a smar do prowadnic tworzy bardzo cienką, gładką powłokę- to tak na szybko jak pamiętam jak się nanosił ŁT43 a jak smar do prowadnic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Tak - o nie chodzi.

> Czy zwykły smar nie wytopi się szybko?

Nie wytopi sie wogule.

Jak bedziesz mial cale niepodarte gumowe harmonijki i szczelne, to starczy na lata. Przetestowane w praktyce. Logicznie myslac, gdyby smar mial sie topic to i guma raczej by nie wytrzymala w tym miejscu smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Czy smar z dodatkiem miedzi będzie dobrym pomysłem?

> (czy miedź nie wejdzie w reakcję z materiałem zacisku/prowadnicy?)

Ten, który wykorzystałem, był miedziowy. Przez kilka miesięcy nic się nie działo. Później - nie wiem, bo Nubira poszła do żyda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Tak - o nie chodzi.

> Czy zwykły smar nie wytopi się szybko?

A to nie zrozumieliśmy się. Myślałem o smarowaniu innej części zacisku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

> Jeszcze pytanko: zacisk przesuwa się po prowadnikach - czy należy je sparować jakimś smarem?

> Jakim?

Najlepiej pastą do toczków/prowadnic ATE, ale zwróć uwagę że wcale nie ma tam być obficie jak ktoś napisał że bo się da za dużo towaru to prowadnice będą się zasysać i nie będą pracowały jak należy.

Trzeba dobrze wyczyścić w środku ze starego towaru i po nasmarowaniu sprawdzić jak pracują jeżeli przy wciskaniu nie będziesz mógł ich wepchnąć to znaczy że jest źle.

Jeżeli uda się wepchnąć ale przy wyciąganiu gumki będą się "zasysać" to też jest źle.

Metodą prób i błędów musisz zrobić tak żeby to pracowało jak należy czyli ma się dać wcisnąć do końca a przy wyciąganiu gumki nie mogą się "zasysać" na prowadnicy ok.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.