Skocz do zawartości

Tesla Model 3 - jak Apple - lud czeka przed sklepem 48h.... - juz oficialnie


OZI

Rekomendowane odpowiedzi

5ZCiej3.jpg

Smialem sie z luda czkajacego 48h na HP ;] - jak Apple. Pan z krzeselkiem (bez namiotu :panic:) juz byl  :skromny: 

 

A wiec, kolejki u mnie na wsi przed salonami wygaldaly tak ...

 

OK 2am w nocy ...

 

ClxQPU2.jpg

 

I juz przed sprzedaza,

 

nNe1sa4.jpg

 

 

whUHus1.jpg

 

Okolo 200 osob na salon (podobno - mnie tam nie bylo - tak pismaki policzyly :hehe: )

 

 

Zaczniejmy od demografii :hmm:

 

A wiec cena to US $35k - przewidywana .... (bez zniezk stanowych za elektryka)... Ditto u mnie, Tesla ma to do siebie, ze sprzedaje auta w tej samej cenie (nie wiem czy w EU :hmm: ) ale jest to po prostu czysta konwersja US$ do AU$ - minus/plus roznica w podatkach...

 

 

Dostawa ma sie zaczac od 2017 roku - "East Cost" - czyli zaczynamy - California, a @ dostanie ostatni ;) . Wersja RHD - ma byc wyklepana koniec 2017poczatek 2018 -  3 miesaice na statku - ergo pierwsze auta na ktore zostawil tlum deposit  1/2 polowa 2018...

 

 

Auto nazywane jest "BMW 3 fighter" - :bokser: :bokser: lub "C- Class fighter" :pifpaf: :pifpaf: 

 

Pismaki zauwazyly ze na tych - przyjmijy 200 osob u mnie na wsi przed salonem najwiecej bylo Merc, BMW i ... Range Rover :hmm: - a wiec wyglada ze demografia sie zgaza, nizsza klasa srednia, klasa srednia, ciut wyzsza klasa srednia - za duzy Range Rover ;]

 

Czy bylo warto?

 

Auto na ladowaniu ma przejechac 215mil :skromny:

 

 

https://youtu.be/K1nUapJ-GW0

 

 

Wygladowo IMVHO jak mala Panamera ???? :hmm: - sam nie wiem, czy to ladne czy nie ...

 

Sa pix ktre mi sie naprawde podobaja ... :oki:

 

T6pn5FJ.jpg

 

PM5cCVz.jpg

 

57CAK23.jpg

 

BijJihf.jpg

 

tGYPn8i.jpg

 

xUHIf9e.jpg

 

kT5zW2M.jpg

 

FbODE4b.jpg

 

 

A sa i takie ktore imvho oddaja brzydote tego Model 3 :( :( :(:chipsy:

 

u9dIilG.jpg

 

I kto @#$%^&*() daje takie niewyrazne pix jako oficialny press realease ;l ???

 

eutP2t8.jpg

 

orV5wSG.jpg

 

U siebie na ulicy "mam" dwa Model S  - gadalem z sasaidem i posmial sie z luda ktory stoi ze mna ... po czym poszedl .. i zarezerwowal swoja przez internet - AU $1,500 deposit - w pelni zwracany jesli cos :hmm: . Ci co maja juz Tesla dostana je pierwsi ... ale znow od East Coast - czy Cali zaczynajac ;]

 

Zamowionych i potwierdzonych w ciagu tych paru godzin juz jest (wg Tesla 115,000) aut ...

 

A wiec na US $ - 115k x 1.3k = mozna przyjac  ze zebrali yyyy $150mil

 

 

Sam nie wiem, akurat za pare lat Lexus sie zuzyje - ponad 20k km juz zrobione, moze Tesla to jednak przyszlosc?? :hmm:

 

 To co towarzysze russian.gif kupujecie? ;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby nie patrzeć jest to  przyszłość motoryzacji. Bardzo dobrze,że powstają takie auta jak Tesla i przecierają szlaki. Zasięg około 300km to już całkiem nieźle. Baterie z czasem będą coraz pojemniejsze. Może producenci się zgadają i powstanie jakiś szybki system ich wymiany na naładowane.

A samo auto - hhhmmm poprawne, bez wielkich emocji ale zapewne szybkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gorzej jak ci w buszu pradu braknie, a w kanistrze go sobie nie dowieziesz ;l W rozwinietych krajach ktore maja stacje szybkiego ladowania ma to sens jako auto miejskie, w naszym pierdziolku to auto to czysta abstrakcyjna zachcianka ;)

No coz na razie masz limit, w moich warunkach napewno, ale prawie cale 'East Coast' a wiec 90% populacji jest pokryte

cf4cab28b905c1074347d7d7bd6fc958.jpg

Dwa to Sie szalenie rozwija- Tesla Nie podaje ile sprzedaje ale patrzac na rejestracje ocenia Sie Ze ok 1,000 sztuk u mnie w 8-9 miesiecy...

Teraz Oz jest cywilizacyjne wsia patrzac jak ludnosc I infrastuktura jest, I mowimy tylko o autach gdzie Nie masz taniego modelu tylko liczysz $100k za sztuke... A wiec popyt jest, w US patrzac na populacje % jest to podobnie. AFAIK Norwegia w EU bije rekordy ale masz uregolowania prawne

2ae600a358c4a4b6a4ba5197ee30ba84.jpg

Edit: patrzac na Ta mape to rzeczywiscie Tesla PL do cywilizacji Nie zalicza . Ciekawe dlaczego ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spojrzałem na pierwsze zdjęcie, pierwszy rzut oka i myśl "styliście bardzo musiała się spodobać Panamera". 

"Podobie" mi się :ok: . Cena też wygląda bardzo rozsądnie - będzie hit. Oj czuję, że EU premium obudzą się z ręką w nocniku, że jest popyt na coś takiego, a oni nie mają modelu bezpośrednio konkurencyjnego.

To jest przyszłość i za kilkanaście lat duża część z nas będzie zasuwać elektrykami. Samochód elektryczny (nie żądna tam hybryda - prawdziwy elektryk) jest IMHO do jazdy jest lepszy od spalinowego (jedzie cicho, przyjemna charkterystyka - zawsze przyspiesza tak samo). Minusu są dwa:

1. zasięg - aczkolwiek 300 km to już nieźle. Jakby osiągnęli 400-450 to byłoby już dobrze, bo są samochody spalinowe, które mają taki.

2. mały minus- jadąc bez pasażerów i chcąc się pobawić jazdą, nie słychać tam jak silnik pohałasuje   ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Edit: patrzac na Ta mape to rzeczywiscie Tesla PL do cywilizacji Nie zalicza . Ciekawe dlaczego ?

 

Przykład: BMW w Polsce w 2015 roku sprzedało w sumie niecałe 10000 szt nowych samochodów (nie wiem czy do tego wliczają nadal tzw ExAG czyli lekko używane z Niemiec jak robili to kiedyś). BMW Germany w ciągu miesiąca sprzedaje średnio około 20000 szt nowych aut w tym około 200 szt to modele z serii "i" czyli z napędem elektrycznym.

 

Przy okazji: dlaczego powyżej nie napisałem "BMW Polska"? Ponieważ coś takiego już nie istnieje :) BMW wycofało się cichaczem z naszego rynku a rolę importera powierzyli "swoim" czyli BMW Vertriebs GmbH z Austrii. W ten sposób odnieśli sukces - już Polacy (Smorawiński) na imporcie BMW nie zarobią :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykład: BMW w Polsce w 2015 roku sprzedało w sumie niecałe 10000 szt nowych samochodów (nie wiem czy do tego wliczają nadal tzw ExAG czyli lekko używane z Niemiec jak robili to kiedyś). BMW Germany w ciągu miesiąca sprzedaje średnio około 20000 szt nowych aut w tym około 200 szt to modele z serii "i" czyli z napędem elektrycznym.

 

Przy okazji: dlaczego powyżej nie napisałem "BMW Polska"? Ponieważ coś takiego już nie istnieje :) BMW wycofało się cichaczem z naszego rynku a rolę importera powierzyli "swoim" czyli BMW Vertriebs GmbH z Austrii. W ten sposób odnieśli sukces - już Polacy (Smorawiński) na imporcie BMW nie zarobią :hehe:

 

 

Ale creative engineering jest wszedzie ... U mnie np jak nie wyrobisz planu, to zeby bonus dostac rejestruja np 20 aut jako demo - tak Mrs Ozi kupilem Aurion - byli chyba 17 sztuk na planie za malo, to "sprzedali" sobie  18 :hehe:  - i tak miales 18 demo z 0km, nawet sie z placu nie ruszyly ... co dla klienta jest swietne, bo i tak "juz sa sprzedane" wiec i negocjacje sie duzo nizej zaczynaja ;] , dwa tablicy sobie nie mozesz wybrac  i nastepne $250 w kieszeni mi zostalo :skromny:  - to na mala skale, a na duza to znam czlowieka ktory jest dosc wysoko w GM ... i tak np Holden nigdy nic od Opel PL nie kupowal, (jesli w ogole Opel PL istieje :hehe: ) - tylko te wszystkie Holden Astra ktore PL gdzies klepala dla nas byly kupowane ze strata - podatek przez GM Switzerland ;] - i nastepnie z nastepna strata sprzedawane do GM-Holden :chipsy:  ... wiec mnie rzypadek BMW nie dziwi, nie ma rynku nie ma i sensu utrzymywac tego wszystkiego ... ale myslalem ze Tesla jest szczerze bardziej rozwinieta w PL - ta mapa mnie zdziwila ... 8]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale creative engineering jest wszedzie ... U mnie np jak nie wyrobisz planu, to zeby bonus dostac rejestruja np 20 aut jako demo - tak Mrs Ozi kupilem Aurion - byli chyba 17 sztuk na planie za malo, to "sprzedali" sobie 18 :hehe: - i tak miales 18 demo z 0km, nawet sie z placu nie ruszyly ... co dla klienta jest swietne, bo i tak "juz sa sprzedane" wiec i negocjacje sie duzo nizej zaczynaja ;]

 

Skoro dealer stwierdził że mu się opłaca te auta wziąć po to żeby bonus dostać to jego sprawa i nikt mu nie zabroni przecież. W PL często wygląda to tak, że importer narzuca ile aut trzeba wziąć żeby on wykonał plan i mali dealerzy nie wytrzymują finansowo (bo płatność jest odroczona, ale zapłacić trzeba) i albo bankrutują albo stają się jedynie autoryzowanymi serwisami i wtedy albo wychodzą z długów albo też bankrutują.

 

ale myslalem ze Tesla jest szczerze bardziej rozwinieta w PL - ta mapa mnie zdziwila

 

Brak zachęt finansowych do zakupu, brak udogodnień dla posiadaczy (darmowe parkowanie, jazda buspasami itp.) więc sens ekonomiczny zostaje tylko w oszczędności na paliwie a przecież ceny paliw ostatnio bardzo mocno spadły. W wybranych miastach są słupki do ładowania aut elektrycznych. Cześć z tych słupków nigdy nie działała bo firma wzięła dofinansowanie z UE i ma wszystko w głębokim poważaniu. W W-wie na kilku parkingach są słupki gdzie można się za darmo podładować, ale ile razy patrzyłem to zawsze miejsce przy słupku zastawia jakiś spalinowóz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzymam palec nad guzikiem "zamów" ale... Po pierwsze juz wiem ze na $7500 od rzadu sie na pewno nie załapie - moze sie bardziej opłacać zakup samochodu innej marki, która jeszcze nie przebiła progu 200k elektrycznych. Po drugie samochód mi sie nie podoba - ani z zewnątrz ani w wewnątrz. Szczególnie brak wskaźników. Po trzecie ten panoramiczny dach mnie niepokoi - jak to się będzie grzało na Florydzie? W Mercedesie jest podobny choć mniejszy i grzeje się to niemiłosiernie. Ale w Mercedesie klima napędzana jest benzyna - poza zwiększonym jej zużyciem nie ma skutków ubocznych. Tutaj człowiek w gorący dzień nie będzie mógł wybrać się na dłuższa wycieczkę bo mu prądu zabraknie. Następny problem to brak prędkościomierza przed nosem - jestem juz stary i robi się coraz gorzej i sprawdzanie prędkości na tym ekranie będzie niebezpieczne - zmiana akomodacji soczewki trwa na tyle długo ze mogę komuś w pupę wjechać. Oczywiście Tesla będzie miała system zabezpieczający przed tym ale nadal strach. Natomiast to co mnie zachęca do zakupu to autonomiczność samochodu - do 2018 Model 3 prawie na pewno będzie w pełni automatyczny - dojazdy do pracy czy na zakupy bedą możliwe bez kręcenia kierownica, naciskania pedałów czy gapienia się przez szybę na innych idiotów na drodze. Wiec pewnie się złamie i pożyczę im ten $1000 żeby sobie zbudowali fabrykę.

Ten podpis tez mi sie znudził :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile czasu potrzeba żeby naładować baterię?

Bo przy takich parametrach, to nad morze musiałbym jechać "na raty", co najwyżej mogę wyskoczyć na jeden dzień na narty w Beskidy ;)

 

W tym momencie supercharger da Ci 300 km zasięgu w 20 minut ładowania - czyli mniej-więcej co 2-3 godziny jazdy trzeba stanąć na 20 minut. Jadąc osobowym robię takie przerwy tak czy siak, jednak boję się że będzie trudno zsynchronizować potrzebę siku mojej żony z potrzebą podładowania baterii. 

 

post-133705-0-57501900-1459520917_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym momencie supercharger da Ci 300 km zasięgu w 20 minut ładowania - czyli mniej-więcej co 2-3 godziny jazdy trzeba stanąć na 20 minut. Jadąc osobowym robię takie przerwy tak czy siak, jednak boję się że będzie trudno zsynchronizować potrzebę siku mojej żony z potrzebą podładowania baterii. 

 

attachicon.gifScreenshot at Apr 01 10-28-05.png

 

Niech wali do walizki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Krawiec

Ladne auto za rozsadne pieniadze. W PL :hmm: nie widze sensu nie ma zadnych znizek siec do ladowania znikoma. Co nie zmienia faktu, ze chcialbym miec to u siebie w garazu.

Pieniądze robią się mało rozsądne jak doliczysz podatki eu. Z 35kUSD robi się 35k euro + Akcyza i VAT.

Krawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takiej sytuacji ładowanie we własnym garażu nie ma sensu.

Ta budżetowa Tesla S też będzie miała darmowe ładowanie w cenie auta?

 

Ma aż za bardzo - pełne naładowanie to kilka $ za prąd. Biorąc pod uwagę to że do superchargera trzeba dojechać (zazwyczaj są poza miastami), to bardziej się opłaca wstawić wieczorem do garażu i rano mieć naładowany niż jeździć gdzieś po nocy tylko po to żeby zaoszczędzić kilka groszy. 

 

Wiadomo że model 3 będzie "supercharger enabled" - wszyscy uważają że oznacza to że będzie ładowanie za darmo, ale nie zauważyłem tej informacji w oficjalnych dokumentach. Podejrzewam że wcześniej czy później Tesla zacznie pobierać jakąś drobną opłatę za używanie superchargerów. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T[...] Po trzecie ten panoramiczny dach mnie niepokoi - jak to się będzie grzało na Florydzie? W Mercedesie jest podobny choć mniejszy i grzeje się to niemiłosiernie. Ale w Mercedesie klima napędzana jest benzyna - poza zwiększonym jej zużyciem nie ma skutków ubocznych. Tutaj człowiek w gorący dzień nie będzie mógł wybrać się na dłuższa wycieczkę bo mu prądu zabraknie. [...] Natomiast to co mnie zachęca do zakupu to autonomiczność samochodu - do 2018 Model 3 prawie na pewno będzie w pełni automatyczny - dojazdy do pracy czy na zakupy bedą możliwe bez kręcenia kierownica, naciskania pedałów czy gapienia się przez szybę na innych idiotów na drodze. [...]:(

Z tym dachem to rzeczywiscie problem, to prawie wszyscy wymieniaja na pierwszym miejscu - Cali, Sydney teraz ty ...

IMVHO i tak 2017 jest optymistyczne, Model X mial byc kiedy 2011, a byl co 2014 ??? - IMVHO 2018-19 i wtedy rzeczywiscie, autonomicznosc bedzie. Wiele stanow juz to reguluje, u mnie tez, de facto czy nam sie podoba czy nie - to przyszlosc -wraz z DL na iPhone :-)

IMVHO US $35k to malutkie kasa za to, ale konkurencja tez nie spi, Chevy Bolt moze okazac sie dobra alternatywa - (chyba ze spier... Jak z Volt), Hyundai tez nie jest daleko w tyle, Toyota, jednym slowem moze okazac sie, ze do 2018-19 roku bedzie dosc konkurencja dla Tesla....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takiej sytuacji ładowanie we własnym garażu nie ma sensu.

Ta budżetowa Tesla S też będzie miała darmowe ładowanie w cenie auta?

Jakto nie? Sasiad policzyl, ze jego Tesla S naladowana do pelna od 0 stanu akumalatoru to ok $19 - teoretycznie - bo baterie nigdy nie sa puste, ergo 480-500 km kosztuje go jakies $13-14

Czyli liczymy - przyjmijmy te 500 km i nawet wezmy $20 zeby bylo prosciej

100km kosztuje cie $4 max, praktycznie ok $2.80-3

Teraz ile w EU warunkach kosztuje cie benzyna na 100km? - tu masz teoretycznie 100km za 1 EU litr benzyny...

Beda roznice w EU bo nie mam pojecia ile placicie za prad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że model 3 będzie "supercharger enabled" - wszyscy uważają że oznacza to że będzie ładowanie za darmo, ale nie zauważyłem tej informacji w oficjalnych dokumentach. Podejrzewam że wcześniej czy później Tesla zacznie pobierać jakąś drobną opłatę za używanie superchargerów.

IMVHO to masz wiekszy plan niz tylko auta.

Sam patrze teraz na Tesla Powerwall, praktycznie kazdy nowy dom teraz ktory sie buduje masz juz opcje wyposazenia, czesto teraz dorzucana w package...

Jak narazie policzylem ze mi sie nie oplaca, ale poczekam jak z rok ceny zleca i do panels zamiast inverters i oddanie do sieci, wrzuce Tesla baterie ...

b1b58b3171ec7051906a80fe96a3a278.jpg

jak z dwa miesiace temu gadalem z facetem ktory robi to u mnie na wsi, to ma zamowien na najblizsze 7 miesiecy, jesli bym zamowil w 1/2016, to July-August byl montaz ...

teraz A$7k ($5k) za najtansza baterie .... Hmmm - jeszcze za drogo IMVHO, ale niech spadnie do A$5k i to juz calkiem inna gra sie zaczyna...

A plan Tesla, Powerwall sobie kupisz, a potem pojdziesz i Model 3 kupisz :-) albo odwrotnie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkoda ze nie dali tam malego agregatu na benzyne ktory bylby w stanie awaryjnie podladowac baterie powiedzmy na 50km wiecej.

Wtedy cala filozofia i marketing by sie zawalil :-) - inaczej po co ci Tesla, skoro mozesz sobie Prius kupic za 1/2 ceny ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100km kosztuje cie $4 max, praktycznie ok $2.80-3

 

aktualnie  płace  za  LPG jakies  1.50pln 

 

auto  mi  zuzywa 10l lpg 

 

15pln  to  koszt  100km   

 

dolar  aktualnie  4pln  

 

4*4=16 pln  ;] 

 

 

tak   wiem  uprosciłem  maksymalnie  ;l 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

aktualnie  płace  za  LPG jakies  1.50pln 

 

auto  mi  zuzywa 10l lpg 

 

15pln  to  koszt  100km   

 

dolar  aktualnie  4pln  

 

4*4=16 pln  ;] 

 

 

tak   wiem  uprosciłem  maksymalnie   ;l

 

1kWh prądu w USA z tego co wiem jest dużo tańsza niż w PL. W PL przejechanie 100km samochodem elektrycznym ładowanym w normalnej taryfie z gniazdka kosztuje max. 10pln przy jeździe zbliżonej do warunków cyklu pomiarowego. Znaczy to tyle, że w warunkach zimowych wynik będzie dużo gorszy (opory, temp. ogniw, ogrzewanie), w warunkach upalnych podobnie (klima, otwarte okna) natomiast przy temp. 15-20C, wyłączonej klimie i spokojnej jednostajnej jeździe z prędkością do 70km/h można osiągnąć wynik (zasięg) nawet do 50% lepszy niż podaje producent. Jak się szaleje to oczywiście zużycie będzie dużo większe.

 

Osobiście przejechałem samochodem elektrycznym 33 tyś km i 100km średnio wyniosło mnie 7pln. Ładowanie zazwyczaj w taryfie nocnej a eksploatacja bez względu na pogodę przez cały rok.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakto nie? Sasiad policzyl, ze jego Tesla S naladowana do pelna od 0 stanu akumalatoru to ok $19 - teoretycznie - bo baterie nigdy nie sa puste, ergo 480-500 km kosztuje go jakies $13-14

Czyli liczymy - przyjmijmy te 500 km i nawet wezmy $20 zeby bylo prosciej

100km kosztuje cie $4 max, praktycznie ok $2.80-3

Ale chyba lepiej naładować za darmo, niż za 3-4$?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale chyba lepiej naładować za darmo, niż za 3-4$?

Tyle ze musisz jechać gdzieś pol godziny, potem czekać następne pol aż sie samochod podładuje a potem wracać. 90 minut życia za $4? Wole podpiąć do gniazdka w garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle ze musisz jechać gdzieś pol godziny, potem czekać następne pol aż sie samochod podładuje a potem wracać. 90 minut życia za $4? Wole podpiąć do gniazdka w garażu.

Nie odniosłem się do Twojego poprzedniego posta, ale racja - zgadzam się z Tobą.

Ale jakbyś miał do wyboru ładowanie za darmo "po drodze" lub ładowanie w garażu to chyba lepiej wybrać pierwszą opcję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego Tesla umieszcza te superchargers tak żeby jak najmniejszej liczbie ludzi były na codzień po drodze.

Ten podpis tez mi sie znudził :(

Rozumiem :)

Czyli taki chwyt marketingowy.

Albo inaczej - tak jak pisałeś wcześniej. Chcą żeby te stacje były używane tylko przez ludzi, którym w trasie braknie prądu.

Na codzień ładowania z gniazdka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak mi się jeszcze nasunęło.

Czy Tesla ma moce produkcyjne na taką ilość?

Nie.

Ale taki wolumen zamówień pozwala na dwie rzeczy:

- zainwestowanie depozytów - to przecież niebagatelne okolice $400mln. (zamówień jest już ok. 325000, a depozyty zwykle są większe niż te $1000 - np. w europie €1000 albo nawet £1000).

- zebranie dodatkowych pieniędzy od inwestorów - bo przecież zamówienia są, ryzyko wtopy nieco mniejsze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.