Skocz do zawartości

Czy to są objawy uszkodzenia turbiny?


DmO

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Na wstępie parametry:
Seat Leon 2 1.9 TDI (turbina najprawdopodobniej o zmiennej geometrii)


W dniu dzisiejszym podczas spokojnej rodzinnej wycieczki, zaskoczył mnie nieciekawy dźwięk spod maski, zaczęło się od lekko słyszalnego płynnego pisku, na początku myślałem jakby policja na sygnałach jechała na zewnątrz, w środku tak właśnie specyficznie słyszalny dźwięk wraz ze zwiększeniem i zmniejszeniem obrotów silnika.

Teraz tak, przy ruszaniu słychać delikatnie prawidłowy lekki świst turbiny nie o ten mi chodzi, ale kiedy jade szybciej i docisnę mu konkretnie to jest konkret odejście, jednak z pod maski aż gwiżdże, kiedy ciągne go na obrotach ten gwizd jest nieustanny, a kiedy się zatrzymuje i jadę spokojnie zanika ... pojawia się tylko przy dociśnięciu, obciążeniu i utrzymuje się.

Nie zaobserwowałem spadku przyspieszenia, nie kopci z tyłu, nie śmierdzi olejem nic takiego, o turbo zawsze dbam, nie wyłączam na gorącym itp.

Czy to objawy padającej turbiny? czy może to być jakaś nieszczelność w dolocie albo gdzieś? czy zepsuta turbina może dawać doładowanie? Zauważyłem, że w górze pod nad silnikiem pod maska na godzinie 12, nad rurą w miejscu obejmy metalowej (nie wiem czy to dolot nie znam budowy tego samochodu) na wewnętrznej stronie maski osadza się taki biały osad, stamtąd też jakby ten świst dobiegał, ale może mi się wydawać.

Proszę o pilną analizę fachowców, co to może być? czy mam faktycznie szykować się na turbinę? ps. przebieg 170 tys. turbo od nowości nie robione, bo wszystko jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pojawia się tylko przy dociśnięciu, obciążeniu i utrzymuje się.

 

nie jestem fachowcem, ale tak miałem we fordzie jak wąż od intercoolera się wziął i pęknięty zrobił.

po prostu powietrze uciekało bokiem zamiast całe lecieć do silnika.

zobacz czy pod maską nie widać nigdzie oleju - może wypluwać nieco z tej nieszczelności i będziesz widział gdzie poszła turbo-rura.

możesz też pomacać te gumowe rurki - ja pod palcem wyczułem gdzie pękła.

 

SDC11824-800x600.jpg

 

 

doraźnie zakleiłem taśmą.

jakiś czas jeździła zanim nie wymieniłem.

nic się nie działo.

 

SDC11829-800x600.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, mam taką nadzieję, że to gdzieś na rurce.

Mam dodatkowe pytanie, czy jeśli faktycznie byłaby to turbina to możliwe, żebym miał ładne przyspieszenie i doładowanie cały czas?

 

W 1.9 często turbiny "gwiżdżą" więc jeśli to taki dźwięk podobny do gwizdu to za mocno bym się nie przejmował, bo za kolejne 70 tys będzie dalej sobie gwizdało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być nieszczelność a może być turbo. Zdjąć dolot, wsadzić rękę i jak wyczujesz luz wzdłużny lub poprzeczny na wirniku to turbo do wymiany... Regeneracja turbo w moim przypadku to 750 zl w polecanym serwisie w warszawie plus wymiana ok 300 zl.

Z tym luzem poprzecznym to przesadziłeś... każda nowa turbina ma taki.

 

Jeśli okaże się że dźwięk jest z turbiny a nie z jakiejś nieszczelności to do sprawdzenia najpierw stan łopatek po zimnej stronie, czasem uszkodzony wirnik powoduje hałas. Poza tym może mieć np. przytarte panewki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiecałem, że się odezwę i jestem :)

Wynik sprawdzenia: turbina (lekki luz, wirnik ociera o obudowę), lekki wyciek na przewodzie olejowym do turbiny.

Generalnie wszystko ok, przyspieszenie jest, nie ma błędów, ale pisk na zewnątrz jest nie do zaakceptowania i sytuacja wymaga naprawy.

1. Teraz tak, moje najgłupsze pierwsze pytanie na tym forum to: czy mogę tak chwilę pojeździć i liczyć, że wirnik ocierając się szybko się spiłuję i turbina nieco ucichnie, a ja dojadę do końca jej żywota, kto wie może nawet jeszcze ze 100 tysięcy km?

2. Drugie pytanie, normalniejsze "chyba": czy jeśli jest tego rodzaju lekki wyciek, to czy może to być również swego rodzaju nieszczelność wpływająca na taką pracę turbiny?

 

Jestem zdecydowany to naprawiać i to najszybciej jak się da i tak:
- najchętniej kupiłbym nową turbinę garetta taką jak mam oryginalnie w samochodzie, ale serwis wycenił taki zakup na prawie 7 tys. brutto (drogo), czy mogę, gdzieś kupić taką turbinę normalnie znacznie taniej?
- oryginał garetta regenerowany, zaoferowano mi za ok. 2250 zł brutto przy oddaniu mojej turbiny w rozliczeniu...

3. Trzecie pytanie, czy lepiej oddać moją turbinę do serwisu profesjonalnego, gdzie regenerują całkowicie włącznie z wyważaniem itp. za około 1400 zł i liczyć, że jeśli to tylko luz to może zapłacę taniej i zregenerowania będzie wymagało mniej elementów?

Napiszcie kilka podpowiedzi, nie zależy mi aż tak bardzo na budżecie, ale też bez przesady. mogę wydać trochę pieniędzy, bo zależy mi na pewności, że następne turbo zrobi kolejne co najmniej 150 tys. km.

Co poradzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie, ostatnio jadąć coś zachrobotało ... potem ustało i wszystko dalej było jak zwykle z tym zwiększonym gwizdem turbo.
Dzisiaj samochód odstawiłem już konkretnie do serwisu, zdiagnozowali usterkę turbiny i odłamanie łopatki z wirnika, zatem rozumiem, że właśnie stało się to co napisał TomekZawieja powyżej.

Teraz moje pytanie, czy takie ułamanie łopatki i ewentualne wciągnięcie w dolot jest groźne? czy może narobić szkód? czy Panowie mechanicy rozbiorą obieg i znajda element i po kłopocie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Jedź do jakiegoś turbiniarza,

 

Świetny pomysł wujku jechać od razu do człowieka, który żyje z naprawy turbin - no i co on może innego powiedzieć, ponad: "panie to turbina, regenerujemy"*

 

* skąd ten pomysł, ano stąd że borykałem się z takim gwizdem jakiś czas, objawy podobne, jeżeli nie identyczne, no może poza jednym, gwizdało jak silnik był nagrzany. Oczywiście na pierwszy ognień poszła turbina, a po wielu wizytach okazało się, że jest nieszczelność na kolektorze wydechowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem rozwiązany.

Dzisiaj odebrałem autko z serwisu, założona nowa zregenerowana turbina z Turbo-Tec-u Jaworzno, wymieniłem olej i filtry. Efekt? turbo nie słychać nawet po starcie silnika i lekkim ruszaniu, gdzie wcześniej w tym zakresie był delikatny gwizd, przyspieszenie znacznie się poprawiło, chociaż nie czułem spadku mocy wcześniej przy prawie 150KM to na nowej turbinie efekt jest piorunujący, jednak te kiilka koni musi być na plusie.

 

ps. odłamana łopatka była na wylocie, nie dolocie. Układ przeczyszczony i przedmuchany, nic nie znaleziono.

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@

Nie wiem, co to BXE ale jeśli to to, o czym przeczytałem na szybko i jakieś wadliwe panewki to raczej pierwszy raz o tym słyszę.

 

@@TomekZawieja

Na pierwszej wizycie zdiagnozowano, że hałas pochodzi z wirnika, natomiast po zdjęciu turbo zdiagnozowano oderwaną łopatkę na wylocie. Jak wspominałem wcześniej w pewnym momencie poczułem niezłe chrobowatanie przez 5 minut, które następnie ustało całkowicie, co nie zmienia faktu, że gwizd pochodził z luzu wirnika i ocieraniu się o obudowę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@

Nie wiem, co to BXE ale jeśli to to, o czym przeczytałem na szybko i jakieś wadliwe panewki to raczej pierwszy raz o tym słyszę.

 

@@TomekZawieja

Na pierwszej wizycie zdiagnozowano, że hałas pochodzi z wirnika, natomiast po zdjęciu turbo zdiagnozowano oderwaną łopatkę na wylocie. Jak wspominałem wcześniej w pewnym momencie poczułem niezłe chrobowatanie przez 5 minut, które następnie ustało całkowicie, co nie zmienia faktu, że gwizd pochodził z luzu wirnika i ocieraniu się o obudowę.

BXE to oznaczenie modelowe silnika

jeśli chodzi o panewki to jest to ten motor co cierpi na ta dolegliwość antidotum kosztuje ok 800zł 

 

pisałem to w kontekscie kosztów naprawy turbo bo w różnych silnikach sa rozne turbiny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BXE to oznaczenie modelowe silnika

jeśli chodzi o panewki to jest to ten motor co cierpi na ta dolegliwość antidotum kosztuje ok 800zł

pisałem to w kontekscie kosztów naprawy turbo bo w różnych silnikach sa rozne turbiny.

Jezeli dobrze pamietam to tam czesto jest garrett gt1749v

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.