Grzechu46 Napisano 5 Lipca 2016 Udostępnij Napisano 5 Lipca 2016 (edytowane) Siema, Ponieważ mój Sej wykorzystywany jest do KJS, a po zmianie na 1.2 16v płyn trochę się gotuje po przejechaniu odcinka, muszę w końcu dorobić włącznik wentylatora w kabinie. Oryginalnie w aucie było 1.1 SPI. Ktoś może mi jakoś logicznie wytłumaczyć lub zarzucić schematem jak to połączyć wszystko ze sobą? Jedni mówią żeby podłączyć po prostu włącznik o większej obciążalności styków prosto pod wentylator, inni żeby dać przez przekaźnik... Włącznik mam taki, 20A: Pozdro Edytowane 5 Lipca 2016 przez Grzechu46 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rusala Napisano 5 Lipca 2016 Udostępnij Napisano 5 Lipca 2016 Ten włącznik ma obciążalność 20A? Coś mi się wierzyć nie chce W każdym razie ja na szybko niedawno u siebie robiłem bo uwalony był włącznik termiczny w chłodnicy. Żeby nie musieć szukać wielkiego wyłącznika i dawać grubych kabli dodałem przekaźnik na kablu tuż przy wtyczce wyłącznika termicznego. Wystarczy, że przekaźnik będzie zwierał te dwa przewody. Do cewki trzeba z jednej strony podpiąć 12V najlepiej z jakimś małym bezpiecznikiem a z drugiej masę przez praktycznie dowolny włącznik. Trzeba pamiętać, że wentylator 10A może wsysać lekko a są i takie, które wezmą sporo więcej więc przekaźnik zalecałbym na minimum 20A, ja mam 30A bo taki akurat dostałem w sklepie. Druga sprawa to przewody - przy bezpośrednim podpięciu pod wyłącznik muszą być odpowiednio grube po pierwsze ze względu na ich grzanie a po drugie i może przede wszystkim, żeby uniknąć znaczących spadków napięcia a co za tym idzie gorszej sprawności wentylatora. Tak super bezpiecznie jest przyjąć 3A na mm^2 ale do 6A na mm^2 przekroju przewodu jest jeszcze jako tako. Oryginalne przewody nie są zbyt grube (na oko coś w okolicy 1.52mm^2) bo wiadomo, że Włosi lubią na tym oszczędzać ale pamiętajmy, że do kabiny przewód będzie dość długi i będzie to dodatkowa rezystancja. Dlatego zdecydowanie zalecam przekaźnik, ja miałem pod ręką przewody 0.5mm^2 a można dać i dużo cieńsze do zasilania cewki przekaźnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Grzechu46 Napisano 6 Lipca 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Lipca 2016 Jest na nim napisane 20A Najbezpieczniej będzie faktycznie przez przekaźnik, temat mam już początkowo ogarnięty. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.