Skocz do zawartości

Mapa do oceny


Benjamin

Rekomendowane odpowiedzi

Skoda Octavia z poczciwym silnikiem 1.6 8v, 102KM. Stag 4, reduktor AC, listwa AC W01. Zielona charakterystyka trochę poszła w górę, jak na rysunku, co mnie zaniepokoiło. Czy przyczyną tego może być zbyt uboga mieszanka (np. branie "lewego" powietrza przez nieszczelny kolektor dolotowy) i próba kompensacji tego przez wydłużenie czasu wtrysku gazu? Spalanie w normie, silnik pracuje bez większych zastrzeżeń.

post-129016-0-36219500-1470316390_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać, że za małe dysze. Mnożnik za wysoko a przy dłuższych czasach wtrysku spada do 1.2 a powinien lecieć do 1. Aż tyle to się ciśnieniem nie wyreguluje. Dysze do rozwiercenia i ponowna kalibracja. Kto to zakładał? Przecież to aż kłuje w oczy. Co do mapy to jest tylko poglądowa. Regulację trzeba wykonać przy podglądzie na korekty sterownika benzyny. Czy przy maksymalnym dodaniu gazu na wyższym biegu sonda idzie na bogato? Bo przy obecnej konfiguracji to można mieć obawy o trwałość silnika ...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widać, że za małe dysze. Mnożnik za wysoko a przy dłuższych czasach wtrysku spada do 1.2 a powinien lecieć do 1. Aż tyle to się ciśnieniem nie wyreguluje. Dysze do rozwiercenia i ponowna kalibracja. Kto to zakładał? Przecież to aż kłuje w oczy. Co do mapy to jest tylko poglądowa. Regulację trzeba wykonać przy podglądzie na korekty sterownika benzyny. Czy przy maksymalnym dodaniu gazu na wyższym biegu sonda idzie na bogato? Bo przy obecnej konfiguracji to można mieć obawy o trwałość silnika ...

 

Przez pierwsze 15kkm instalacja działała bez zarzutu, więc podejrzewam obecność jakiejś usterki. Cewka zapłonowa + świece i przewody - wymienione. Jest założona nawet nowa listwa wtryskowa. Okazało się, że poprzednia odpowiadała za wypadanie zapłonów. Teraz wypadanie zapłonów już nie zachodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez pierwsze 15kkm instalacja działała bez zarzutu, więc podejrzewam obecność jakiejś usterki. Cewka zapłonowa + świece i przewody - wymienione. Jest założona nawet nowa listwa wtryskowa. Okazało się, że poprzednia odpowiadała za wypadanie zapłonów. Teraz wypadanie zapłonów już nie zachodzi.

 

Jest założona w jakim sensie? Ktoś wyjął z pudełka i włożył? Czy też wyjął, skalibrował dysze do odpowiedniej średnicy, zamontował, zebrał mapy, ustawił po korektach paliwowych? Bo jakoś z map wynika, że ta pierwsza opcja. Podejrzewasz jakąś usterkę? Tak, jest, niepoprawny montaż instalacji gazowej ...

Edytowane przez Smigiel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za duże dysze i tyle. Ciśnieniem nie ma co skręcać bo i tak niskie . Wymienić dysze na mniejsze. Do octavii 1.6 zazwyczaj stosujemy 2.0~ 2.2 mm.

 

Zacytuję wcześniejszą odp. kolegi Smigiela:

"Widać, że za małe dysze. Mnożnik za wysoko a przy dłuższych czasach wtrysku spada do 1.2 a powinien lecieć do 1. Aż tyle to się ciśnieniem nie wyreguluje. Dysze do rozwiercenia i ponowna kalibracja. Kto to zakładał? Przecież to aż kłuje w oczy."

 

I bądź tu mądry - jedni radzą większe dysze, drudzy - mniejsze. :facepalm: Skoro przez kilkanaście tys. km było OK, charakterystyki nie "rozjeżdżały się" i żadna dodatkowa regulacja nie była potrzebna, to chyba nie tędy droga. Pojeżdżę teraz na benzynie i sprawdzę, czy wszystko z pracą silnika jest jak trzeba. Jeżeli na benzynie pojawią się błędy, to zabawa z regulacją instalacji LPG mija się z celem i trzeba szukać innej przyczyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam przeprowadzasz regulację i próbujesz coś uzyskać, ale nie masz widać wystarczającej wiedzy na ten temat.

Po pierwsze instrukcja do sterownika : LINK

A następnie przyjrzyj się mapom i opisom w tym pliku: LINK i porównaj jak jest u Ciebie. Wyciągnij wnioski ... A kolega Jacek76 najzwyczajniej na świecie się pomylił i bzdurę napisał ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam przeprowadzasz regulację i próbujesz coś uzyskać, ale nie masz widać wystarczającej wiedzy na ten temat.

Po pierwsze instrukcja do sterownika : LINK

A następnie przyjrzyj się mapom i opisom w tym pliku: LINK i porównaj jak jest u Ciebie. Wyciągnij wnioski ...

 

  To, co napisane w instrukcji, Szanowny Kolego, to ja naprawdę wiem, więc może bez uszczypliwości... Przykładom regulacji z innych źródeł i różnym wątkom z kliku forów "gazowych" na ten i inne tematy związane z LPG też poświęcam czas, bo wiedzy nigdy za wiele. Moje pytanie z pierwszego postu jest chyba jasne - czy przyczyną widocznego na rysunku stanu charakterystyk po prawidłowej regulacji może być zbyt uboga mieszanka związana z nieszczelnościami kolektora? Interesuje mnie konkretna odpowiedź - tak albo nie i dlaczego "tak albo nie", a nie link do znanej wszystkim instrukcji zawierającej głównie podstawy. Przypuszczam, że odpowiedź brzmi "tak", ale pytam, bo może ktoś z forum mógłby ten temat jeszcze bardziej przybliżyć, gdyż już coś podobnego kiedyś przerabiał. Do diagnostyki systemów LPG mam takie podejście - po pierwsze silnik musi poprawnie działać na benzynie. Żadnych problemów z zapłonem, składem mieszanki, działaniem czujników itp, i jak już napisałem, to zamierzam jeszcze sprawdzić. Jeżeli tak nie jest, to próby poprawy stanu rzeczy poprzez nawet najbardziej zaawansowaną regulację instalacji gazowej uważam za pomyłkę. BTW gdyby dysze były źle dobrane, to jakim cudem przez kilkanaście tys. km wszystko działało jak trzeba? Tak w ogóle to instalacja jest jeszcze na gwarancji, więc na razie z wiadomych powodów nie ingeruję w ustawienia na własną rękę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


A kolega Jacek76 najzwyczajniej na świecie się pomylił i bzdurę napisał ...

Mniej czytania forów , więcej praktyki kolego  ;) . 

Zrób sobie kalibrację staga przy ciśnieniu 1.0 bar i później przy 1.5 bar. Linia mnożnika na ciśnieniu wyższym ustawi się wyżej czy niżej 
?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Skoda Octavia z poczciwym silnikiem 1.6 8v, 102KM. Stag 4, reduktor AC, listwa AC W01. Zielona charakterystyka trochę poszła w górę, jak na rysunku, co mnie zaniepokoiło. Czy przyczyną tego może być zbyt uboga mieszanka (np. branie "lewego" powietrza przez nieszczelny kolektor dolotowy) i próba kompensacji tego przez wydłużenie czasu wtrysku gazu? Spalanie w normie, silnik pracuje bez większych zastrzeżeń.

Zwyczajnie masz za bogato. Aby być pewnym ( bo krzywe map nie zawsze dobrze się wyrysują ) porównaj czas wtrysku na jałowych kiedy pracuje na gazie i benzynie. Czas wtrysku benzyny ma się nie zmieniać po przejściu na gaz. Jeśli rośnie to ma za ubogo , jeśli spada to ma za bogato. 

Kolektor masz raczej szczelny co widać po podciśnieniu . Map powyżej 0.35 mógłby wskazywać na nieszczelność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniej czytania forów , więcej praktyki kolego  ;) . 

Zrób sobie kalibrację staga przy ciśnieniu 1.0 bar i później przy 1.5 bar. Linia mnożnika na ciśnieniu wyższym ustawi się wyżej czy niżej 

?

Oczywiście, że pójdzie niżej. Tylko co to ma za znaczenie w temacie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za duże dysze i tyle. Ciśnieniem nie ma co skręcać bo i tak niskie . Wymienić dysze na mniejsze. Do octavii 1.6 zazwyczaj stosujemy 2.0~ 2.2 mm.

A co konkretnie ma zmienic zmiana dysz na mniejsze? Przeciez przy mniejszych mnoznik i tak pojdzie jeszcze w gore, mimo tego ze i tak jest za wysoko ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu to:

Map jest 0,32 co jest właściwie w granicach normy dla tego silnika (0,3) ale wcale nie wyklucza niewielkiej nieszczelności kolektora. Jeżeli masz podejrzenia to warto to sprawdzić. Spray w rękę i pryskać na około. Czy świece były w tym samym kolorze na każdym z cylindrów? To że po pewnym czasie od regulacji zielona krzywa leci nad niebieską (delikatne przelewanie) wynika z fizyki, zużycie uszczelnień (rozklepanie) i większy wydatek wtrysków ale też i zmiana parametrów reduktora.. W twoim przypadku wystarczy złapać całą linię mnożnika i 2, 3 kroki w dół. Wtedy linie się pokryją i odchyłka będzie w granicach max 10% co jest do przyjęcia. Ale to i tak nie spowoduje spadku mnożnika przy długich czasach wtrysków do 1 i przy max bucie może lambda lecieć na ubogo. Wiem, że auto jeździło bez problemów 15 kkm, ale czy to oznacza, że jest dobrze dobrane i zmontowane lpg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez przy mniejszych mnoznik i tak pojdzie jeszcze w gore, mimo tego ze i tak jest za wysoko ...

Patrz na początek mnożnika a nie na "bułę" na środku. W starych stagach mnożnik ma się zaczynać na 1.2 , ma być opadający i kończyć się na 40 , wtedy jest idealnie , zakładając że czas wtrysku się nie zmienia. W nowych szkoleniowcy gadają ,że może zaczynać się wyżej (tak na prawdę niżej ) na 1.3 / 1.4 i będzie dobrze.

Jak będę miał staga z prawidłowym mnożnikiem na warsztacie , to Ci wrzucę zdjęcie żebyś wiedział jak ma być.

Edytowane przez jacek76
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrz na początek mnożnika a nie na "bułę" na środku. W starych stagach mnożnik ma się zaczynać na 1.2 , ma być opadający i kończyć się na 40 , wtedy jest idealnie , zakładając że czas wtrysku się nie zmienia. W nowych szkoleniowcy gadają ,że może zaczynać się wyżej (tak na prawdę niżej ) na 1.3 / 1.4 i będzie dobrze.

Jak będę miał staga z prawidłowym mnożnikiem na warsztacie , to Ci wrzucę zdjęcie żebyś wiedział jak ma być.

 

Ale przecież u kolegi problemem jest mnożnik 1.3 przy maksymalnych czasach wtrysków, co przy założeniu że ciśnienie na reduktorze spadnie przy max. bucie przełoży się na ubogą lambdę i zajeżdżanie silnika. Nie sądzę, żeby przy obecnym zestrojeniu przy pedale gazu w podłodze lambda szła na bogato - tak jak powinna. To trzeba przecież poprawić, bo zawory długo nie wytrzymają ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym najpierw sprawdził, czy faktycznie lambda leci na ubogo. Ten silnik ma 100 koni i nie sądzę, żeby kol. Benjamin kręcił go do 7tyś obr.

Co nie zmienia faktu, że mnożnik mógłby być mniejszy.

Co do lewego powietrza, to ma ono wpływ głównie przy niskich obrotach, bo wtedy stosunek powietrza zasysanego do lewego jest mniej korzystny, niż przy wysokich obr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Ale przecież u kolegi problemem jest mnożnik 1.3 przy maksymalnych czasach wtrysków, co przy założeniu że ciśnienie na reduktorze spadnie przy max. bucie przełoży się na ubogą lambdę i zajeżdżanie silnika.

 

Nie wydaje mi się, żeby było aż tak dramatycznie, bo zwłaszcza przy dużym obciążeniu czas wtrysku na gazie jest znacząco mniejszy niż na benzynie - dostaje za dużo gazu, jest za bogato i ECU zmniejsza czas wtrysku, czyli adaptacja reaguje prawidłowo.

 

Tak na początek spróbowałbym jednak pomieszać mnożnikiem, żeby te mapy zgrać i zobaczyć, jak to finalnie wyjdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.