Jump to content
Sign in to follow this  
Grzechu46

Slick Hankook

Recommended Posts

Siema,

 

Czy ktoś z rajdowców wie coś na temat tej opony? :)

 

http://allegro.pl/opony-slick-hankook-c72-18-55-180-550-r13-i6420446092.html

 

Chce eksperymentalnie wrzucić 2 sztuki na przód żeby sprawdzić czy na wyjściach będzie mielić zewnętrznym kołem jak na Yoko A539, a cena wydaję się mocno kusząca ;)

Edited by Grzechu46

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podejrzewam, ze nie wziąłeś pod uwagę znaczną zmianę średnicy koła.

Jeśli masz Yoko 175/50 13 to kolo ma średnicę ok 51cm.

Na tym balonie jest to 55cm. Auto straci na przyspieszeniu oraz zmieni sie charakterystyka prowadzenia.

Podsumowując ten rozmiar 180/550 do rajdowego Cento sie nie nadaje.

Jeśli szukasz czegoś w tym stylu patrz za rozmiarem 160/530 16/53

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja latałem na małym torze moją dziewięćsetą na 195/535/13. Trzymała bardzo dobrze. Na tych gumach zbliżałem się do kolegów z 1.1 i ori skrzyniami na technicznie ustawionym torze .Ale tak jak przedmówca napisał twoje mają większą średnicę. Na małe krótkie tory może by dało rady ale na większych torach raczej odpada. Chyba że masz 6 skrzynie.

PS.

Trzymały lepiej niż Yoko, ale żywot krótki. Wszystko zależy gdzie będziesz na tym latał , jaki masz motor i skrzynie.  

Edited by hamerg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obecnie latam tylko na Bednarach (odcinki po 6-7km), silnik 1.2 16v w serii, skrzynia 5 Abarth.

Edited by Grzechu46

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chce eksperymentalnie wrzucić 2 sztuki na przód żeby sprawdzić czy na wyjściach będzie mielić zewnętrznym kołem jak na Yoko A539

 

Zewnętrzne koło Ci mieli? Znaczy wypluwa przód na zewnątrz zakrętu? Czy może chodzi Ci o to, że wewnętrzne odciążone koło w zakręcie mieli?

Jeśli to drugie to temat już dyskutowaliśmy na seicento.pl. Na tą przypadłość seja, czyli mielenie odciążonego koła, lepsza opona może pomóc, ale pewnie bez rewelacji, skoro koło prawie wisi w powietrzu i ledwo styka się z nawierzchnią. Jako takie rozwiązanie w pewnym stopniu tego problemu to pozbycie się przedniego stabilizatora, a znaczniej lepszym jest montaż tylnego lub najdroższa opcja czyli szpera.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I wypluwa przód i odciążone koło mieli. Całą przypadłość widać na onboardzie -

 

W pewnych momentach widać, jak przód samochodu wędruje gdzieś bardzo szeroko i nie mam za bardzo nad tym kontroli... Próbowałem bawić się ciśnieniem, ale niewiele to pomagało. Zresztą cały czas mam problem żeby dobrać odpowiednie ciśnienie dla tych opon. Jedni mówią o 1,8 bar, ale wtedy opona strasznie się podwija, drudzy mówią o 2,3-2,4 bar, a kolejni nawet ~3 bar... Tył jest w sumie jak przyklejony, podczas ostatnich 4 imprez mógłbym na palcach jednej ręki policzyć sytuacje, w których czułem, że tył puszcza. Chyba, że za wolno jeżdżę  ;]

 

Szpera raczej niestety odpada ze względu na duży koszt, chociaż jakiś czas temu na Allegro było coś budżetowego, ale z racji tego, że nie mam o tym za bardzo pojęcia nie wiem ile to jest warte - http://allegro.pl/szpera-do-seicento-punto-okazja-lsd-zobacz-i6325519417.html 

 

Dlatego ze względu na kosz szpery szukam różnych półśrodków, które chociaż w jakimś stopniu wyeliminują powyższe sytuacje, stąd też pomysł o slicku. Mniejszego rozmiaru niestety nigdzie nie znalazłem (chyba, że ktoś wie gdzie szukać), a cena wydaje się okazyjna. z drugiej strony na takiego Hankooka trzeba by mieć bardzo szeroką felgę...

 

Stabilizator planuję upchać z Corsy ponieważ nie widzę innego sprawdzonego rozwiązania do zrobienia w domowych warunkach. Seicento.pl padło więc ze stabilizatorów od kolegi Brylanta już raczej nic nie będzie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiem szczerze, że ja na Twoim onboardzie nie widzę problemu, natomiast widzę zaletę w prowadzeniu się Twojego seja. Przeważnie każdy narzeka na uciekający w seju tył, nawet niektórzy ładują właśnie na tył slicki, czyli bardziej przyczepne opony niż na przodzie. U Ciebie natomiast ten problem zupełnie nie występuje, tył klei tak, że w żadnym momencie nie było widać oznak, że tylna oś chce się uślizgnąć. Widać jedynie bezpieczną podsterowność, którą można zniwelować w razie potrzeby zgrabniejszym operowaniem gazem i lewą nogą na hamulcu (nie zauważyłem żebyś stosował tą technikę?).

 

Yoko nie jest wcale złą oponą, choć na bednary na pewno semislicki albo slicki byłyby o wiele lepsze. Tylko tyle, że ten rozmiar hankook'ów jest zdecydowanie przesadzony do seja, jeśli slicki to w tych rozmiarach co podał rallyfilip, przy szerszych i wyższych będziesz miał zbyt duże opory toczenia i stratę w przyspieszeniu.

 

Na Twoim miejscu postarał się wykorzystać potencjał tego co obecnie masz i jak najszybciej zamontowałbym ten stabilizator na tył i zobaczył wtedy jak to się będzie prowadzić niż kombinować z różnymi oponami na osiach.

Jeśli masz jeszcze trochę miejsca w tylnych nadkolach to możesz dać większe dystanse na tył, im szerzej z tyłu tym mniejsze przechyły i lepsza przyczepność przednich kół.

Półśrodkiem również będzie zamontowanie sztywniejszych sprężyn z tyłu (z tego co pamiętam masz MTSy czyli dosyć miękkie sprężyny).

Edited by barkor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siema,

 

Czy ktoś z rajdowców wie coś na temat tej opony? :)

 

http://allegro.pl/opony-slick-hankook-c72-18-55-180-550-r13-i6420446092.html

 

Chce eksperymentalnie wrzucić 2 sztuki na przód żeby sprawdzić czy na wyjściach będzie mielić zewnętrznym kołem jak na Yoko A539, a cena wydaję się mocno kusząca ;)

ja przeszedłem z 14 na 13, kupiłem A048 185/55/13 jak dla mnie dużo lepiej jak na 14, ciśnienie na przód dałem chyba 1.6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widać jedynie bezpieczną podsterowność, którą można zniwelować w razie potrzeby zgrabniejszym operowaniem gazem i lewą nogą na hamulcu (nie zauważyłem żebyś stosował tą technikę?).

Czyli trzeba się nauczyć jeździć :P Nie hamuję lewą nogą, raz że nie za bardzo umiem, a dwa to nogi mi się jakoś ledwo mieszczą jak próbuję hamować lewą  :)

 

Ogólnie jestem zadowolony z Yoko A539, na pewno jest to najlepsza opona na jakiej do tej pory jeździłem. Hankooki odpuszczam, miał to być półśrodek na mielące koło, a nie na brak ogólnej przyczepności :)

 

Ze stabilizatorem z tyłu na pewno podziałam, ale nie zdążę już chyba przed następnymi Bednarami. Sprężyny mam TA-Technix, ale to w sumie to samo co MTS, mam w planach założyć w końcu sprężyny Eibacha. Dystanse z tyłu mam 15mm.

 

 

ja przeszedłem z 14 na 13, kupiłem A048 185/55/13 jak dla mnie dużo lepiej jak na 14, ciśnienie na przód dałem chyba 1.6

Kiedyś też jeździłem na 14, ale to były moje początki, teraz mam 13, ale ciśnienie 1,6 dla A539 to chyba stanowczo za mało. Tak wygląda A539 w zakręcie przy ciśnieniu 1.9:

23ff157ade2376c4gen.jpg

Edited by Grzechu46

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli trzeba się nauczyć jeździć :P Nie hamuję lewą nogą, raz że nie za bardzo umiem, a dwa to nogi mi się jakoś ledwo mieszczą jak próbuję hamować lewą :)

 

Hamowanie lewą jest dosyć proste, kwestia treningu, miejsca w seju niby mało, ale jak już ogarniesz to w ferworze walki zawsze naciśniesz odpowiedni pedał:) Ja akurat zawsze hamuję lewą w zakrętach gdzie nie trzeba redukować biegu, lub po redukcji i dohamowaniu trzeba skorygować tor jazdy (a raczej hamowałem bo od 3 lat nigdzie nie startowałem). Ale wcale nie jest to technika niezbędna do szybkiej jazdy, są tacy co w ogóle tego nie stosują i są mega szybcy, a są też tacy co tej techniki nadużywają i nadmiernie spowalniają swoją jazdę. Z mojej perspektywy dałoby się zniwelować to wyjeżdżanie przodu na zewnątrz zakrętu właśnie lewą nogą, ale mogłoby się okazać, że czasy byłyby gorsze. Jean Ragnotti w swoim clio nie używał lewej nogi do hamowania, a jak jeździł można obczaić na youtubie:)

 


Tak wygląda A539 w zakręcie przy ciśnieniu 1.9:

 

Wow, pierwszy raz widzę taką fotkę i aż nie wierzę, że yoko o tak twardych bokach może się tak podwijać. Coś tu nie gra:)

Jeśli masz fabryczne ustawienia geometrii to zwiększenie pochylenia koła powinno nieco poprawić sytuację (fasolki w amorach albo camber bolts - ostatnio kupiłem ~100zł w inter-rally).

 

Powiedzmy, że masz problem z podsterownością. Mam takie fajne wskazówki zapisane na kompie jak sobie radzić z podsterownością w zależności od tego, w którym momencie zakrętu ona występuje:

PODSTEROWNOŚĆ:

1. Przy wejściu w zakręt:

- zwiększenie pochylenia przednich kół (front camber) oraz rozbieżności (toe-out)

- zmniejszenie sztywności przedniego stabilizatora (stąd moja wskazówka żeby przedni stab w ogóle zdemontować)

- amortyzatory z przodu z mniejszą siłą dobicia

- obniżenie zawieszenia z przodu

2. W środku zakrętu:

- zwiększenie wstępnego napięcia sprężyn z przodu (bez gwintowanego zawieszenia raczej niewykonalne)

- mocniejszy stab z przodu

- sztywniejsze sprężyny z przodu

3. Wyjście z zakrętu:

- zwiększenie sztywności tylnego stabilizatora (czyli w seju ogólnie montaż jakiegokolwiek)

- sztywniejsze amortyzatory z tyłu

- sztywniejsze sprężyny z tyłu

- wyższe sprężyny z tyłu

 

Jeśli masz problem na wyjściach z zakrętów no to w tej wyliczance widać, że sztywniejszy tył (sprężyny, amory, stabilizator) powinien pomóc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, pierwszy raz widzę taką fotkę i aż nie wierzę, że yoko o tak twardych bokach może się tak podwijać. Coś tu nie gra:)

No właśnie od kogoś na Bednarach usłyszałem, że te nowe A539 nie są już takie jak kiedyś i ich jakość jest gorsza :) Trudno mi to ocenić bo nie miałem styczności ze starszymi Yoko, jednak mając je nie założone na felgi bok wcale nie wydawał się wcale twardy  :)

 

Dzięki za wskazówki!  :oki: Spróbuję się jakoś do nich dostosować, może coś z tego wyjdzie  :)

 

Mimo drobnych i czasem głupich błędów jakimś cudem udało się wywalczyć na ostatnich Bednarach najniższy stopień podium. A walczyć trzeba było do ostatniego przejazdu, ponieważ nie ma już odliczania najgorszego czasu  :)

Edited by Grzechu46

Share this post


Link to post
Share on other sites

NIe szukaj jakis starych smieci tylko Kup nowe Avon ZZS 185/55 R13 Mieksza guma od R888 i yoko A048

 

na FB

Opony do Sportu

 

Polecam bo bralem juz od niego opony 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Negatyw rob z przodu/ camber plate

Wysłane z mojego Nexus 5 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

NIe szukaj jakis starych smieci tylko Kup nowe Avon ZZS 185/55 R13 Mieksza guma od R888 i yoko A048
 
na FB
Opony do Sportu
 
Polecam bo bralem juz od niego opony 
Znam, Robert przyjeżdża również na Bednary i SuperOes do Poznania :)

 


Ja byś chciał to mam Avon ZZS 185/55/13 po przelocie Góra 5km
Dzięki, ale za szerokie... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.