Skocz do zawartości

multiTID - komputer do Opli


robiw

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Kolegów,

Chciałem Wam przedstawić projekt rozbudowanego komputera podkładowego przeznaczonego głównie do samochodów marki Opel w miejsce oryginalnego TID’a. Oczywiście komputer ten można zamontować w dowolnym aucie, wtedy zwyczajnienie będzie obsługiwana funkcja wyświetlania komunikatów z oryginalnego radioodbiornika Opla. Projekt ukaże się w miesięczniku „Elektronika Praktyczna” zapewne późną jesienią i mam nadzieję, że będą do niego dostępne płytki.

Poniżej przedstawiono listę funkcjonalności, w które wyposażono układ multiTID:

▪ Pełna funkcjonalność typowego komputera pokładowego,

▪ Możliwość emulacji wyświetlacza TID montowanego w pojazdach marki Opel (8- i 10-znakowego), a więc możliwość obsługi komunikatów wysyłanych przez oryginalne radioodbiorniki,

▪ „obsługa” dwóch rodzajów paliwa (Pb/LPG),

▪ Czytelny, intuicyjny, graficzny interfejs użytkownika wzorowany na najnowszych rozwiązaniach z segmentu Premium,

▪ Możliwość regulacji jasności podświetlenia wyświetlacza graficznego zgodnie z ustawieniem jasności podświetlenia zegarów pojazdu,

▪ Duża prostota instalacji uzyskana poprzez zastosowanie oryginalnego złącza połączeniowego wyświetlacza TID (oraz złącz dodatkowych dla funkcji spalania).

Ponadto, postawiłem dość wysokie wymagania dotyczące funkcjonalności komputera pokładowego, którego zdecydowałem się wyposażyć w następujące funkcje:

▪ Pokazywanie temperatury na zewnątrz pojazdu (z zastosowaniem czujnika montowanego w pojazdach marki Opel) oraz ostrzeżenia o śliskiej nawierzchni (dla temperatury zewnętrznej niższej, niż 5°C),

▪ Pokazywanie chwilowej prędkości pojazdu (w km/h),

▪ Pokazywanie średniej prędkości pojazdu na przejechanym odcinku drogi (w km/h),

▪ Pokazywanie maksymalnej prędkości pojazdu na przejechanym odcinku drogi (w km/h),

▪ Pokazywanie chwilowego zużycia paliwa (w l/h dla prędkości ≤ 5km/h oraz l/100km dla pozostałych prędkości) dla obu rodzajów paliwa,

▪ Pokazywanie średniego zużycia paliwa (w l/100km) dla obu rodzajów paliwa,

▪ Pokazywanie paliwa pozostającego w baku pojazdu(w l, jak i graficznie - bargraf) dla obu rodzajów paliwa,

▪ Pokazywanie przewidywanego zasięgu pojazdu na paliwie pozostającym w baku pojazdu (w km) dla obu rodzajów paliwa,

▪ Pokazywanie przejechanego dystansu od ostatniego kasowania (w km),

▪ Pokazywanie aktualnego czasu i daty (z zastosowaniem mechanizmu podtrzymania zasilania),

▪ Pokazywanie statystyk spalania na każde przejechane 10km/1km (dla ostatnio przejechanych 150 i 15km) dla obu rodzajów paliwa,

▪ Automatyczna detekcja bieżącego rodzaju paliwa.

Wygląd Menu zużycia paliwa.

http://tid.republika.pl/multiTID_Fuel.JPG

Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco:

1: bieżąca godzina,

2: bieżąca data,

3: chwilowe zużycie paliwa (w l/h dla prędkości ≤5 km/h, dla pozostałych prędkości w l/100km) wraz z symbolem aktualnie używanego paliwa,

4: dostępne paliwo dla aktualnie używanego paliwa (w tym, graficzna prezentacja w formie bargrafu, który to zmienia kolor na czerwony w przypadku, gdy w baku pozostaje mniej, niż 10% paliwa),

5: prognozowany dystans na dostępnym, bieżącym rodzaju paliwa (liczony w oparciu o średnie zużycie paliwa),

6: temperatura na zewnątrz pojazdu,

7: ikonka „śnieżynki” informująca o śliskiej nawierzchni (dla temperatur ≤4˚C),

8: ikonka informująca o aktywnym trybie kalibracji stałej wtryskiwacza,

9: informacje tekstowe przesyłane przez radioodbiornik Opla plus ikonki reprezentujące status radia/magnetofonu/CD,

10: średnie zużycie paliwa w l/100km.

Wygląd Menu prędkości.

http://tid.republika.pl/multiTID_Speed.JPG

Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco:

1: chwilowa prędkość pojazdu w km/h,

2: maksymalna, zarejestrowana prędkość pojazdu w km/h,

3: przejechany dystans w km (od ostatniego kasowania tego licznika) dla aktualnie używanego paliwa,

4: średnia prędkość pojazdu w km/h.

Wygląd Menu statystyk.

http://tid.republika.pl/multiTID_Stats.JPG

Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco:

1: słupki reprezentujące średnie zużycie paliwa, dla bieżącego rodzaju paliwa, na każde przejechane 10km lub 1km (w zależności od wybranej opcji). Możliwość wyświetlenia kolejnego „słupka” zależy, co oczywiste, od aktualnie przejechanego dystansu oraz wybranej skali wykresu. Wykres pokazuje zawsze statystyki dla ostatnio przejechanych 150km lub 15km i jest aktualizowany co jednostkę skali dystansu (przesuwa się w lewo, po przejechaniu 150km lub 15km),

2: linia reprezentująca średnie zużycie paliwa dla bieżącego rodzaju paliwa w l/100km (wraz z wartością),

3: skala dla wykresu średniego zużycia paliwa dla bieżącego rodzaju paliwa (zmieniana z poziomu Menu),

4: średnia prędkość pojazdu w km/h (od ostatniego kasowania tego licznika),

5: przejechany dystans w km dla bieżącego rodzaju paliwa (od ostatniego kasowania tego licznika),

6: czas jazdy (od ostatniego kasowania tego licznika).

Wygląd Menu konfiguracyjnego.

http://tid.republika.pl/multiTID_Config.JPG

Znaczenie poszczególnych opcji Menu konfiguracyjnego przedstawia sięnastępująco:

- Tire perimeter: obwód koła w [cm],

- Pulses/rotation: stała przetwornika drogi,

- Pb injector flow: stała wtryskiwacza benzyny [cm3],

- LPG injector flow: stała wtryskiwacza gazu LPG [cm3],

- Cylinders: liczba cylindrów,

- Pb tank capacity: pojemność zbiornika paliwa [l],

- LPG tank capacity: pojemność zbiornika gazu LPG [l],

- Time: aktualny czas (format 24-godzinny),

- Date: aktualna data,

- Info bar offset: przesunięcie górnej i dolnej „belki informacyjnej” w kierunku środka ekranu [piksel],

- Interface type: kolorystyka interfejsu użytkownika [sepia/Blue].

Wygląd Menu w niebieskiej wersji interfejsu użytkownika.

http://tid.republika.pl/multiTID_Blue.JPG

Myślę, że urządzenie powinno Wam się spodobać, zaś koszt jego montażu powinien być na poziomie MID’a. Moim zdaniem nie jest to wielka suma biorąc pod uwagę efekt wizualny i użytkowy (niestety sam wyświetlacz kosztuje około 140zł, gdyż jest dość spory i ma dużą rozdzielczość). Montaż polega na umiejscowieniu go w miejscu wyświetlacza TID (rozstaw otworów na płytce dobrany, do położenia otworów oryginalnego TID’a), wpięciu gniazda TID’a i ewentualnie podciągnięcie sygnału spalania wtryskiwacza dla funkcji spalania. Pozdrawiam... robiw

post-132848-0-84702100-1472208742_thumb.jpg

post-132848-0-30554500-1472208760_thumb.jpg

post-132848-0-77145400-1472208771_thumb.jpg

post-132848-0-52974500-1472208781_thumb.jpg

post-132848-0-07869200-1472208810_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm a czym to sie różni od oryginalnego CIDa ?

 

CID'a nie wstawisz w miejsce TID'a bo to wymagałoby przerobienia instalacji i Bóg wie jeszcze czego, oprócz zmiany softu. A już na pewno nie zrobisz tego za 300zł, czyli tyle, ile powinien kosztować multiTID. Mój projekt wpinasz zamiast TID'a, podciągasz sygnał z wtrysków i po temacie. Zapewne CID ma też słabą grafikę, bo rozwiązanie leciwe już...

 

A odczyt aktualnej temp silnika? jest możliwy?

 

Nie...robiw

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CID w miejsce TIDa w astrze h przeca bez problemu wchodzi bez przerobek tylko ramka musi byc pod cida... a wiec o jakich przerobkach piszesz? Tylko wylogowanie wyswietlacza i zalogowanie i żadnych dodatkowych kabli nie trzeba ciągnąć a dostajemy praktycznie wszystkie informacje z czujników w aucie przytrzymujac settings i zmieniając opcje kneflem BC...grafika słaba...hmmm zwykla... ale w Twoim wynalazku tez szalu nie widze... pokaz fotki na aucie jak wyglada to w ruchu... 

Mam u siebie cd70 navi i cida i poprostu twoj wynalazek uwazam za zbyteczny akurat w moim przypadku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe. To jest do starszych Opli na zwykłym TIDzie, jak Astra G czy Meriva A itp. Szału widzieć nie musisz, dla mnie z kolei to co oferuje Opel to straszna prostota. No i chyba statystyk tam nie ma i nie obsługuje obu rodzajów paliwa. R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące później...
  • 2 tygodnie później...

500zł to nie, ale ze 150-200zł to myślę, że ktoś musi wziąć...chociaż w sumie połączeń jest niewiele. Wpinasz zamiast TIDa i podłaczasz sygnał z wtryskiwacza. Do kupienia? Hmm...mam zmontowaną tylko jedną sztukę, która była "wyprodukowana" do artykułu, który w końcu ukaże się w grudniu. Mam też samą płytkę do potencjalnego, drugiego egzemplarza i tyle. Pierwszą sztukę obiecałem już komuś, więc musiałbym zmontować jeszcze jeden egzemplarz...niemniej jednak takie prototypowe/pojedyńcze egzemplarze to dość drogi koszt oscylujący wokół 350-400zł wynikający choćby z tego, że przy pojedyńczych zamówieniach elementów wychodzi znacznie drożej - sam wyświetlacz to coś koło 140zł. Mogę też spytać czy ten znajomy chce to jeszcze wziąć. Aktualnie sprzęt jest u niego, bo miał zamontować w Astrze i przetestować dokładnie - jest elektrykiem samochodowym gdzieś na Śląsku...R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz też poczekać na artykuł, być może AVT będzie sprzedawać samą płytkę i zaprogramowany procesor, wtedy skompletujesz resztę elementów i możesz złożyć to sam...zaoszczędzisz może góra ze 100zł :-)... R

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.