Skocz do zawartości

"Regulowane" koło rozrządu


barkor

Rekomendowane odpowiedzi

Mało kogo interesują nowe FIRE'y 8V np z Grande Punto (1.2/1.4) jeśli chodzi o wsadzanie ich do cento, ale jako że mam  głowicę z takiego silnika 1.2 (bez zmiennych faz rozrządu, które były tylko w 1.4) to się jej ostatnio przyglądałem i dziwi/zastanawia mnie jedna rzecz.

Otóż górne koło rozrządu jak każde, ma klin ustalający, który wchodzi w wałek rozrządu. Dziwne jest tylko to, że klin jest bardzo wąski, a nacięcie w wałku rozrządu jest dużo większe, przez co robi się z tego regulowane koło rozrządu, które można ustawić o prawie 3 zęby w tą lub w drugą stronę, co daje zakres regulacji około 15stopni.

Fotki od strony klina nie zrobiłem, ale cyknąłem fotki żeby policzyć graficznie o jaki kąt się kółko może przesunąć względem wałka:

5bv9s3.jpg

91l00z.jpg

 

Nie wnikałem jeszcze w sposób ustawienia rozrządu w tych nowych FIRE'ach ale z pewnością już nie na znaki a trzeba wykorzystać jakieś blokady, inaczej nie ustalimy prawidłowego położenia wałka rozrządu względem kółka.

 

Problem w tym, że przecież klin służy do tego, żeby kółko sztywno osadzić na wałku bez możliwości przesunięcia się. A tu prawidłowe ustawienie kółka względem wałka gwarantuje tylko siła z jaką przykręcimy kółko śrubą.

 

Czy samo dokręcenie kółka śrubą jest na tyle mocnym rozwiązaniem że gwarantuje, że rozrząd się sam nie przestawi?

Idąc tym tropem, po co robić/kupować regulowane kółka rozrządu skoro można sobie zeszlifować delikatnie klin na wałku (nie potrzeba dużo żeby móc regulować np o pół ząbka w tą czy w drugą) a potem tylko dokręcić w odpowiedniej pozycji?

Dziwi mnie trochę takie rozwiązanie, ale może siła z jaką pasek obraca wałek nie jest aż tak duża żeby nastąpiło przestawienie rozrządu, co sądzicie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dol ustawiasz na zero, walek nacieciem z tylu rowno do glowicy i tyle. Blokad nie trzeba. 

Jeszcze lepiej jest przy walku z 1.4 8v gdzie masz kolo zmiennej fazy rozrzadu i tam klima w ogole nie ma :) Wtedy z tylu walka masz odpowiednie lopatki, ktore odpowiadaja za sygnal do czujnik polozenia walka rozrzadu, Te lopatki tez trzeba odpowiednio ustawic rowno do linii glowicy i rozrzad ustawiony :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dol ustawiasz na zero, walek nacieciem z tylu rowno do glowicy i tyle. Blokad nie trzeba.

I takie ustawienie "nacięciem równo do głowicy" gwarantuje 100% poprawne ustawienie rozrządu? Chyba byłoby ciężko tak wycelować co do stopnia:) Sprawdziłem teraz w necie i występują blokady rozrządu do tych silników (1.2 i 1.4 8V), zestawy składają się z:

  • Blokada wału korbowego
  • Blokada wałka rozrządu
  • Przyrząd ustalający
  • Blokada koła rozrządu
  • Przyrząd do napinacza

Jak się blokadami zablokuje wałek i koło to wtedy można skręcić to razem w idealnej pozycji. Ciekawe tylko po co tak skomplikowali ten rozrząd, skoro można by koło na sztywno osadzić w wałku bez możliwości przesunięcia. Może w ten sposób da się dokładniej ustawić rozrząd niż w starszych silnikach, np uwzględniając rozciągnięcie się paska rozrządu czy obniżenie głowicy po planowaniu, ciekawe :hmm:

 

Mimo wszystko mi bardziej chodzi o sam fakt, że niezmienne położenie kółka względem wałka gwarantuje tu tylko siła dokręcenia go śrubą a nie klin. Jeśli to wystarczy to nie widzę przeszkód żeby zamiast wydawać 300-350zł na regulowane kółko np do 1.2 75KM to po prostu zeszlifować klin na kółku i przestawić je tyle ile by się chciało, a później tylko skręcić odpowiednim momentem (120Nm z tego co pamiętam). 

Nie jest to dla mnie oczywista sprawa, bo wcześniej do głowy mi nie przyszło, że kółko można osadzić z pominięciem klina, myślałem, że w takiej sytuacji zaraz rozrząd pewnie by się przestawił, np przy ostrej jeździe albo nagłej redukcji.

 

 

 

Przy liczeniu pamiętaj, że rozrząd się obraca dwa razy wolniej, więc nie 15 stopni a bliżej 30.

 

Na to w sumie nie zwróciłem uwagi, racja.

Sprawdźmy na przykładzie czy dobrze myślę.

Parametry wałków w 1.2 75KM z p1 i 1.2 z GP są prawdopodobnie identyczne (czas otwarcia 228stopni, wznos 9,5mm).

Różnica jest w kątach otwarcia/zamknięcia zaworów.

Np jeśli chodzi o zawory dolotowe:

-kąt otwarcia przed GMP: 7stopni w p1 i 1stopień w GP

-kąt zamknięcia po DMP: 41stopni w p1 i 47stopni w GP

 

Czyli żeby kąt otwarcia zaworów w GP i p1 był ten sam to w GP koło rozrządu względem wałka trzeba cofnąć nie o 6stopni a o 3stopnie tak?

Bo przesuwając koło o 3stopnie, położenie wału przestawi się o 6stopni. Dobrze rozumuję?

 

Nie ukrywam, że myślałem nad wsadzeniem głowicy z GP do silnika z p1, lub nawet całego 1.4 8V na osprzęcie z p1.

I teraz pytanie do Was ogarniętych. Czy kąty otwarcia/zamknięcia zaworów zależą od danego silnika czy sterowania tym silnikiem?

Tzn czy jeśli wsadzić głowicę z GP ustawiając wałek w ten sam sposób co wałek 866 to czy to będzie prawidłowe ustawienie rozrządu czy może rozrząd/wałek ma być ustawiony tak jak przewidział producent dla danego silnika a komputer trzeba dostroić pod tak ustawiony rozrząd?

 

Jeśli ustawienie rozrządu nie zależy od sterowania a od parametrów danego silnika to od jakich parametrów konkretnie zależy? Stopień sprężania, wielkość zaworów, ma na to wpływ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mialem 1.4 8v na kompie 1.2 8v i nie jechalo to gora, dol byl dobry. Pod ten silnik sadze ze juz trzeba by zrobic remap

Nie trzeba. Ja miałem 1.4 8v na kompie z 1.2 75 KM. Zauważcie, że w 1.4 rozrząd jest szeroki jak w 16v a w 1.2 z p1 wąski, teraz porównajcie dolne kółka rozrządu i zobaczcie jaka jest różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba. Ja miałem 1.4 8v na kompie z 1.2 75 KM. Zauważcie, że w 1.4 rozrząd jest szeroki jak w 16v a w 1.2 z p1 wąski, teraz porównajcie dolne kółka rozrządu i zobaczcie jaka jest różnica.

No różnica jest taka ze po zamontowaniu koła pasowego z 1.1/1.2 odczyty z CPW będą błędne i zapłon w innym momencie. To jak sobie z tym poradziłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No różnica jest taka ze po zamontowaniu koła pasowego z 1.1/1.2 odczyty z CPW będą błędne i zapłon w innym momencie. To jak sobie z tym poradziłeś?

Wytoczylem "seryjny" klin potem wyfrezowalem rowek w kolku w tym miejscu co w waskim kolku i zrobilem klin z hartowanego plaskownika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba. Ja miałem 1.4 8v na kompie z 1.2 75 KM. Zauważcie, że w 1.4 rozrząd jest szeroki jak w 16v a w 1.2 z p1 wąski, teraz porównajcie dolne kółka rozrządu i zobaczcie jaka jest różnica.

 

trzeba trzeba, na zelowym kompie to nie jechalo zbytnio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.