Skocz do zawartości

Pompa ciepła


amciek

Rekomendowane odpowiedzi

hej,

 

Czy ktos użytkuje pompe ciepła? Jakie sa Wasze wrazenia i przede wszystkim koszty utrzymania tego ustroju.

Szukam zrodla ogrzewania do domu ok 130m2, gazu nie ma, w wegiel nie chce sie bawic ze wzgledu na syf. Chcialbym cos bezobslugowego. Rozwazam prad lub pompe gruntowa (warunki na 100% potwierdza odwierty geodezyjne ale bedzie ok).

 

Czy mozecie polecic producenta (nie firme monterska). Wolalbym kupic sprzet samemu i ewentualnie kogos pozniej wziac do podlaczenia tego mechanizmu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

Czy ktos użytkuje pompe ciepła? Jakie sa Wasze wrazenia i przede wszystkim koszty utrzymania tego ustroju.

Szukam zrodla ogrzewania do domu ok 130m2, gazu nie ma, w wegiel nie chce sie bawic ze wzgledu na syf. Chcialbym cos bezobslugowego. Rozwazam prad lub pompe gruntowa (warunki na 100% potwierdza odwierty geodezyjne ale bedzie ok).

 

Czy mozecie polecic producenta (nie firme monterska). Wolalbym kupic sprzet samemu i ewentualnie kogos pozniej wziac do podlaczenia tego mechanizmu.

Nie mam osobiście, ale trochę siedzę w temacie i współpracuję z wykonawcami (projektuję odwiert pod pompy gruntowe).

W Twoim przypadku to najoptymalniejsza bedzie pompa powietrze-woda.

Takie pompy kosztują ok 15-16k PLN (najlepszy stosunek jakości do ceny ma panasonic T-CAP 9kW). Kompletna kotłownia z montażem kosztuje przy takiej pompie ok 25k.

Owszem, pompa gruntowa będzie wydajniesza o ok 10% ale koszt inwestycyjny będzie sporo wyższy (na taki dom potrzebujesz ok 180 mb odwiertów) i wyjdzie ok 40k - więc różnica nie zwróci Ci się nigdy.

Jeżeli potrafisz coś zrobić sam to inną opcją będzie wykonanie poziomego dolnego źródła - wynajmujesz koparkę a rury rozprowadzasz sam - ale potrzebujesz do tego trochę powierzchni.

m32.jpg

 

No i najważnjeisza rzecz przy pompach ciepła. Optymalna temperatura układu to 28-35 stopni, więc musisz w całym domu wykonać podłogówkę z rozstawem 10 cm (ewentualnie drabiny w łazienkach). Poza tym dom musi być dobrze docieplony - 20 cm styropianu na ściany (15 cm grafitowego z lepszą lambdą 031), 15-20 cm styro pod podłogą i 35-40 cm wełny od dachu. Do tego dobrze dać rekuperację, zamiast tradycyjnej wentylacji. I nie chodzi tu już o odzysk ciepłą, ale o komfort mieszkańców.

 

EDIT:

Lepiej brać pompę z montażem bo wtedy masz vat 8%. Choć w sumie widzę na allegro trochę ofert 8% vatem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam osobiście, ale trochę siedzę w temacie i współpracuję z wykonawcami (projektuję odwiert pod pompy gruntowe).

W Twoim przypadku to najoptymalniejsza bedzie pompa powietrze-woda.

Takie pompy kosztują ok 15-16k PLN (najlepszy stosunek jakości do ceny ma panasonic T-CAP 9kW). Kompletna kotłownia z montażem kosztuje przy takiej pompie ok 25k.

Owszem, pompa gruntowa będzie wydajniesza o ok 10% ale koszt inwestycyjny będzie sporo wyższy (na taki dom potrzebujesz ok 180 mb odwiertów) i wyjdzie ok 40k - więc różnica nie zwróci Ci się nigdy.

Jeżeli potrafisz coś zrobić sam to inną opcją będzie wykonanie poziomego dolnego źródła - wynajmujesz koparkę a rury rozprowadzasz sam - ale potrzebujesz do tego trochę powierzchni.

m32.jpg

 

No i najważnjeisza rzecz przy pompach ciepła. Optymalna temperatura układu to 28-35 stopni, więc musisz w całym domu wykonać podłogówkę z rozstawem 10 cm (ewentualnie drabiny w łazienkach). Poza tym dom musi być dobrze docieplony - 20 cm styropianu na ściany (15 cm grafitowego z lepszą lambdą 031), 15-20 cm styro pod podłogą i 35-40 cm wełny od dachu. Do tego dobrze dać rekuperację, zamiast tradycyjnej wentylacji. I nie chodzi tu już o odzysk ciepłą, ale o komfort mieszkańców.

 

EDIT:

Lepiej brać pompę z montażem bo wtedy masz vat 8%. Choć w sumie widzę na allegro trochę ofert 8% vatem :)

 

 

A mnie inna sprawa zastanawia.

Ja mam dom kiepsko ocieplony, stare okna, ale jak sobie liczę zużycia gazu,  to średnio w zimę nie wychodzi więcej niż 3 kW, w największe mrozy 5kW.

To powinna mi to ogarnąć pompa o mocy 9kW z zapasem 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też obecnie szukam rozwiązania.

 

Do magistrali gazowej mam ok 100m.

Patrząc na koszty przyłacza gazu:

postawienie skrzynki: 1800

90m rury w ziemi ok 9000

do tego dobry piec ok 8-10 tys

+ komin + projekt przyłącza + kominiarz + odbiory + instalacja wewnątrz budynku = razem pewnie ok 25-30 tys.

 

Dostałem już jeden kosztorys na pompę P-W NIBE 2040 8KW + jednostkę centralną (komplet sprzęt + montaż ok 35 tys) z zaznaczeniem że wydajnościowo wytrzyma przy założeniu podłogówki i dociepleniu - rachunki za CWU + CO przewidywane na poziomie 2700-3200 PLN/rok

 

Z kolei drugi wykonawca polecał tego samego producenta ale nie P-W tylko odwierty - (najpewniej 2x100m) (10KW) - ok 75000 PLN.

 

 

180 m2 grzania w tym garaż (35m2 - obieg z temp. 5-10stopni

 

Też chętnie posłucham opinii z użytkowania P-W bo podniesienie nakładów o 100% aby zyskać 10% oszczędności jakoś mi nie leży ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie inna sprawa zastanawia.

Ja mam dom kiepsko ocieplony, stare okna, ale jak sobie liczę zużycia gazu, to średnio w zimę nie wychodzi więcej niż 3 kW, w największe mrozy 5kW.

To powinna mi to ogarnąć pompa o mocy 9kW z zapasem 100%.

Średniorocznie tyle wystarczy. Piszę z głowy, więc mogę się trochę mylić, ale na samą CWU potrzeba ok 3-4kW mocy. Więc na samo ogrzewanie zostaje ok 5kW. Dokładne zapotrzebowanie liczy się w OZC.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla ilu osób to CWU, że 4kW na nią rezerwujesz? U mnie grzałka 1,5kW na taniej taryfie ogarnia CWU z zapasem. Czyli średnia moc rzędu 0,6-0,7kW u mnie wystarcza.

Dobowe zapotrzebowanie na 1 osobę to teoretycznie od 0,25 do 0,5 kW. Tylko weź pod uwagę 2 aspekty. Pompa ciepła "grzeje niskotemperaturowo" (ok 45 stopni dla CWU) więc czas grzania przy małej mocy pompy mocno się wydłuży. Poza tym, jak pompa bedzie przez całą nocną taryfę grzała CWU to braknie jej po prostu mocy na CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też obecnie szukam rozwiązania.

 

Do magistrali gazowej mam ok 100m.

Patrząc na koszty przyłacza gazu:

postawienie skrzynki: 1800

90m rury w ziemi ok 9000

do tego dobry piec ok 8-10 tys

+ komin + projekt przyłącza + kominiarz + odbiory + instalacja wewnątrz budynku = razem pewnie ok 25-30 tys.

 

Dostałem już jeden kosztorys na pompę P-W NIBE 2040 8KW + jednostkę centralną (komplet sprzęt + montaż ok 35 tys) z zaznaczeniem że wydajnościowo wytrzyma przy założeniu podłogówki i dociepleniu - rachunki za CWU + CO przewidywane na poziomie 2700-3200 PLN/rok

 

Z kolei drugi wykonawca polecał tego samego producenta ale nie P-W tylko odwierty - (najpewniej 2x100m) (10KW) - ok 75000 PLN.

 

 

180 m2 grzania w tym garaż (35m2 - obieg z temp. 5-10stopni

 

Też chętnie posłucham opinii z użytkowania P-W bo podniesienie nakładów o 100% aby zyskać 10% oszczędności jakoś mi nie leży ;)

Jak na nibe co cena całkiem dobra - momo, że sama pompa kosztuje ok 15k. Przy tym metrażu masz pewnie dom piętrowy więc monter doliczył Ci jeszcze bufor (który przy domu parterowym można pominąć).

A miałeś policzone OZC? Bo 8 kW przy 180 m2 wydaje mi się być trochę mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też obecnie szukam rozwiązania.

 

Do magistrali gazowej mam ok 100m.

Patrząc na koszty przyłacza gazu:

postawienie skrzynki: 1800

90m rury w ziemi ok 9000

do tego dobry piec ok 8-10 tys

+ komin + projekt przyłącza + kominiarz + odbiory + instalacja wewnątrz budynku = razem pewnie ok 25-30 tys.

 

Dostałem już jeden kosztorys na pompę P-W NIBE 2040 8KW + jednostkę centralną (komplet sprzęt + montaż ok 35 tys) z zaznaczeniem że wydajnościowo wytrzyma przy założeniu podłogówki i dociepleniu - rachunki za CWU + CO przewidywane na poziomie 2700-3200 PLN/rok

 

Z kolei drugi wykonawca polecał tego samego producenta ale nie P-W tylko odwierty - (najpewniej 2x100m) (10KW) - ok 75000 PLN.

 

 

180 m2 grzania w tym garaż (35m2 - obieg z temp. 5-10stopni

 

Też chętnie posłucham opinii z użytkowania P-W bo podniesienie nakładów o 100% aby zyskać 10% oszczędności jakoś mi nie leży ;)

 

Chyba trochę przesadziłeś z tymi kosztami kotłowni gazowej. Sam przez chwilę zastanawiałem się nad pompą, ale nawet spece mówili, że jak jest blisko gaz to nei ma sensu się zastanawiać.

U mnie gaz był ok 50m od działki, niestety gazownia to przedłużałai podłączali mi 3 lata, ale dzięki temu miałem za free. ok 20m instalacji od skrzynki do kuchni + drugi odcinek do kotłowni + skrzynka + projekt + nazdow zapłaciłem 4kzł. Dobry piec (be zasobnika) kosztował mnie niecałe 4kzł. Reszta gratów w kotłowni i tak robiłem przy wod-kan i kominku. Do pompy same odweirty to ok 40kzł, można właśnie bawić się w pompę powietrzną, będzie taniej, ale i tak drożej zwykle niż gaz.

Imho jak masz w ok gaz to nie ma co kombinować. O kosztach pomp można poczytać na forum Muratora.

 

Optymalna temperatura układu to 28-35 stopni, więc musisz w całym domu wykonać podłogówkę z rozstawem 10 cm (ewentualnie drabiny w łazienkach)

 

dlaczego akurat 10cm ?

Drabiny to raczej średni pomysł przy takim zasilaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

 

dlaczego akurat 10cm ?

Drabiny to raczej średni pomysł przy takim zasilaniu.

Taki rozstaw jest optymalny biorąc pod uwagę to co pisałem wyżej - pompa ciepła grzejąc niższą temperaturą uzyskuje wyższy COP.

Drabina tylko i wyłacznie od suszenia ręczników. 30 stopni do tego wystarczy. Ale też rozważyłbym drabinę elkektryczną z termostatem - wbrew pozorom nie bierze to dużo prądu a jest prostsze i tańsze w montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie tu interes jak za grzanie wlasnym propanem wychodza mi okolice 4 klockow rocznie. Piec spokojnie mozna kupic za 3-4 klocki. Zasobnik za 1.5-2. Strasznie dlugo bedzie sie to anortyzowac

Kolega trochę przesadził z kosztami ogrzewania pompą ciepła.

Generalnie przyjmuje się, że koszt prądu potrzebnego do zasilania pompy ciepła to ok 50-60% kosztów gazu ziemnego. Przy propanie będzie to sporo mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba trochę przesadziłeś z tymi kosztami kotłowni gazowej. Sam przez chwilę zastanawiałem się nad pompą, ale nawet spece mówili, że jak jest blisko gaz to nei ma sensu się zastanawiać.

U mnie gaz był ok 50m od działki, niestety gazownia to przedłużałai podłączali mi 3 lata, ale dzięki temu miałem za free. ok 20m instalacji od skrzynki do kuchni + drugi odcinek do kotłowni + skrzynka + projekt + nazdow zapłaciłem 4kzł. Dobry piec (be zasobnika) kosztował mnie niecałe 4kzł. Reszta gratów w kotłowni i tak robiłem przy wod-kan i kominku. Do pompy same odweirty to ok 40kzł, można właśnie bawić się w pompę powietrzną, będzie taniej, ale i tak drożej zwykle niż gaz.

Imho jak masz w ok gaz to nie ma co kombinować. O kosztach pomp można poczytać na forum Muratora.

 

 

koszty gazu już częściowo rozeznawałem

podłączenie skrzynki (do 15m) - opłata w PGE 1800

do tego 90 m przyłącza (nawet po 80 zł/m = ok 7500

projekt przyłącza ok 1000

komin ok 2000

kocioł ok 4000

zasobnik ok 4000

na ten moment ok 20000 PLN

a brakuje jeszcze instalacji wewn, kominiarza, odbioru, kosztu rozruchu. 

Dodatkowo z tego co jest rekomendowane raz w roku należałoby zrobić serwis kotła z czyszczeniem.

 

Nie twierdzę, że nie jest to najlepsze rozwiązanie, ale  liczę ok 25000 PLN. 

P-W na podstawie tego co do tej pory dostałem to ok 35000 (mam zaplanowane jeszcze 3 spotkania z wykonawcami), to IMO bardziej mnie przekonuje.

 

Muszę tylko koniecznie spotkać się z kilkoma klientami, którzy mają takie rozwiązania min 2-3 lata aby zebrać opinie.

 

Za same odwierty do pompy z odwiertami liczą ok 20000 PLN (+/- 100 PLN/m). Wśród swoich klientów którzy budują 50% z tych co mają PC idzie w P-W a drugie 50% idzie w odwierty.

Z tego co dodatkowo się dowiadywałem to częsciej wybierany był wariant z dwoma odwiertami zamiast trzech, ale na głębokość 110-120m zamiast 90-100m.

 

Na pewno z decyzją o wyborze wstrzymam się jeszcze do wiosny, bo wtedy po sezonie będę miał sporo nowych opinii od Klientów którzy w tym roku finansowali takie ogrzewania w budynkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I dlatego tak jak Ci pisałem, mimo, że sam zarabiam pieniądze na projektowaniu odwiertów - lepiej zainwestować w pompę PW.

Dla spełnienia "dziennikarskiego obowiązku" dodam jeszcze jedną kwestię, która jest na plus pompy ciepła gruntowej.

Przy takiej pompie ciepła w lecie mamy chłodzenie tzw pasywne - tzn pracują tylko pompy obiegowe a chłód jest odbierany z ziemii. Przy PW do chłodzenia konieczne jest załączenie sprężarki a to generuje trochę wyższy koszt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dom kiepsko ocieplony, stare okna, ale jak sobie liczę zużycia gazu,  to średnio w zimę nie wychodzi więcej niż 3 kW, w największe mrozy 5kW.

To powinna mi to ogarnąć pompa o mocy 9kW z zapasem 100%.

 

Coś tu nie pasi. Trzeba policzyć OZC. Tu masz jakieś (dosyć odległe prawdopodobnie) przybliżenie:

http://cieplowlasciwie.pl

 

Mój dom wg planowanej charakterystyki energetycznej ma mieć 5,1kW przy -20*. A to 115m2 bardzo dobrze ocieplonego domu (20cm wełny na ścianach, 40cm na stropie, 22 pod posadzką i jeszcze fundamenty 18cm) z rekuperatorem. Rocznie mam zużywać niewiele ponad 3MWh na ogrzewanie i wentylację (więcej na CWU).

 

A co do meritum. Tu był taki sam temat a w nim link do kalkulatorka.

https://forum.autokacik.pl/index.php/topic/398452-bzak-pompa-ciepła/?p=5524832

 

Wszystko do przekalkulowania, bo nie wygląda tak różowo, jakby się na pierwszy rzut oka wydawało.

W za dobrze ocieplonym domu do CO nie opłaca się PC - kocioł na prąd za 2,5K zamiast PC za 15 czy 20K załatwi sprawę nawet bardziej bezobsługowo, a różnica w cenie będzie się zwracała ze 20 lat.

W średnio dobrze - ma sens (ilość wyprodukowanego ciepła za życia pompy zwróci koszt jej montażu). Ale przy założeniu, że PC nie jest zbyt droga. Gruntowe raczej nigdy się w tej sytuacji nie zwrócą - tu rządzą powietrzne.

W słabo ocieplonym trzeba zamontować mocną PC i do tego wydajną w niskich temperaturach (albo wtedy odpalać kominek i grzałki w PC). Więc chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że im więcej ciepła trzeba, tym szybciej zwróci się PC, tak tutaj nieproporcjonalnie rosną koszty instalacji. Ale tu raczej gruntowe rządzą. Chociaż powietrzne (np. t-cap Panasonica) ścigają je pod względem stabilności mocy niezależnie od temperatury powietrza.

 

Mi na razie wychodzi, że do CWU PC ma sens (taka tania z zasobnikiem - z 7-8K). Do CO kocioł elektryczny. Ewentualnie używka - np.dostałem ofertę na używki

6-7K zł PUHZ-W50VHA2-BS (5kW)

8-9K zł PUHZ-W85VHA2-BS (9kW)

To monobloki Mitsubishi - czyli obieg czynnika chłodniczego w jednostce zewnętrznej i podłączenie jej do wewnętrznej tylko rurami z wodą, zatem montaż dosyć prosty. W cenie hydroboks EHPX-VM2B

 

Taka kwota się zwróci w sensownym czasie. Większe - w moim przypadku nie.

coicwu.png

 

A tu i tak cena PC bardzo optymistyczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobowe zapotrzebowanie na 1 osobę to teoretycznie od 0,25 do 0,5 kW. Tylko weź pod uwagę 2 aspekty. Pompa ciepła "grzeje niskotemperaturowo" (ok 45 stopni dla CWU) więc czas grzania przy małej mocy pompy mocno się wydłuży. Poza tym, jak pompa bedzie przez całą nocną taryfę grzała CWU to braknie jej po prostu mocy na CO.

 

To jakieś dziwne te wyliczenia. 11kWh to 200l wody ogrzanej o 45* To dla 4 osób wystarcza a pracując tylko w tańszej strefie wystarczy na to moc 1100W*10h.

 

A co do braknięcia. PC nagrzeje te 200l w 132min (5kW) 73min (9kW). Więc z 10 godzin tańszej taryfy zostaje jeszcze dużo na grzanie CO. A w odwodzie jest jeszcze zazwyczaj grzałka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś tu nie pasi. Trzeba policzyć OZC. Tu masz jakieś (dosyć odległe prawdopodobnie) przybliżenie:

http://cieplowlasciwie.pl

 

 

 

Ale ja podaję rzeczywiste zużycia, a nie przewidywane. Biorę zużycie dobowe gazu, mnożę przez 9,44 kwh/m3, dzielę przez 24 i mam moc średnią. Do tego dodaję zużycie prądu, bo przecież zużywam go w domu, więc też idzie na ogrzewanie, co jest prawdą, bo jak wyjeżdżam na ferie i nie zużywam prądu, to o tyle wzrasta zużycie gazu.

No i mam rekuperator, więc ciepło wraca.

 

mam faktycznie niższe zużycia, niż wyliczył http://cieplowlasciwie.pl

 

Z ostatnich dwóch tygodni mam 2,5 kw gazu, oraz 0,8 kw z prądu. Gaz to zarówno CWU jak i CO. z tym, ze i tak przy rekuperatorze conajmniej połowa ciepła z CWU zostaje w domu. A kocioł mam niekondensacyjny, ale z bardzo długim podwójnym kominem koncentrycznym.

 

A dom mam ocieplony od 10 cm do 20 cm na jednej ścianie częściowo, część okien dwuszybowych, część trzyszybowych.

W tym kalkulatorze nie ma opcji nieogrzewane ocieplone poddasze, a ja tak mam. Mam wełnę zarówno na stropie pod poddaszem, jak i na dachu.

 

Ale nie mam żadnych balkonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dom mam ocieplony od 10 cm do 20 cm na jednej ścianie częściowo, część okien dwuszybowych, część trzyszybowych.

W tym kalkulatorze nie ma opcji nieogrzewane ocieplone poddasze, a ja tak mam. Mam wełnę zarówno na stropie pod poddaszem, jak i na dachu.

 

No to nie nazwałbym tego słabo ocieplonym domem.

OZC się kłania. Ciekawe, jaką minę zrobi spec od wyliczeń na taką mieszankę.

Albo, jak masz pomierzone (np. dobowe zużycie w jakie mrozy czy ile na CWU poza sezonem grzewczym), to na tej podstawie sobie policz jaka PC się nada i czy/kiedy się zwróci względem prądu i tego, co masz. Danych gazu nie masz w kWh?

 

Pewnie względem tego co już masz nigdy. Nawet używana. Jakbyś dzięki PC albo kotłowi elektrycznemu rezygnował z komina i przyłącza, to spora szansa, że gaz by przegrał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to nie nazwałbym tego słabo ocieplonym domem.

OZC się kłania. Ciekawe, jaką minę zrobi spec od wyliczeń na taką mieszankę.

Albo, jak masz pomierzone, to na tej podstawie sobie policz jaka PC się nada i czy/kiedy się zwróci względem prądu i tego, co masz.

 

Pewnie względem tego co już masz nigdy. Nawet używana. Jakbyś dzięki PC albo kotłowi elektrycznemu rezygnował z komina i przyłącza, to spora szansa, że gaz by przegrał.

 

Pewnie musiałby odwierty i odkrywki robić, bo sam nie wiem, gdzie mam jakie warstwy ocieplenia.

 

A PC i tak nie mogę mieć, bo na piętrze mam tylko grzejniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

 

Czy ktos użytkuje pompe ciepła? Jakie sa Wasze wrazenia i przede wszystkim koszty utrzymania tego ustroju.

Szukam zrodla ogrzewania do domu ok 130m2, gazu nie ma, w wegiel nie chce sie bawic ze wzgledu na syf. Chcialbym cos bezobslugowego. Rozwazam prad lub pompe gruntowa (warunki na 100% potwierdza odwierty geodezyjne ale bedzie ok).

 

Czy mozecie polecic producenta (nie firme monterska). Wolalbym kupic sprzet samemu i ewentualnie kogos pozniej wziac do podlaczenia tego mechanizmu.

 

We wtorek uruchomiona została u mnie pompa Daikin Altherma. Póki co za dużo nie napiszę, poza tym że działa i w nieocieplonym jeszcze domu zrobiło się trochę cieplej. Powiem tylko, że kilku znajomych ma i bardzo sobie chwalą pompy powietrze-woda. Jeśli nie masz podłączonego gazu, to nie ma co się w niego pchać. Projekt przyłącza, wykonanie przyłącza, odbiór przyłącza, komin, coroczne przeglądy instalacji. Można jeszcze poszukać, czy z gminy albo urzędu wojewódzkiego nie dają jakiś dotacji.

 

A tak to u mnie wygląda:

 

post-138756-0-74657700-1479417899_thumb.jpg

 

post-138756-0-27533900-1479417904_thumb.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A PC i tak nie mogę mieć, bo na piętrze mam tylko grzejniki.

 

Dlaczego?

Nawet stare kotłownie węglowe ze starymi instalacjami modernizują. Tylko wówczas jeśli grzejniki nie są za duże, to trzeba zastosować pompę wysokotemperaturową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego?

Nawet stare kotłownie węglowe ze starymi instalacjami modernizują. Tylko wówczas jeśli grzejniki nie są za duże, to trzeba zastosować pompę wysokotemperaturową.

 

Jak uda mi się wyrwać kompletną PC za 500 zł to zainstaluję.

Na razie poluję na kocioł kondensacyjny do 500 zł.

Kocioł, który mam odziedziczyłem po poprzednim właścicielu. Był w stanie dość kiepskim, zakamieniony, zasyfiony wymiennik, wyjące łożyska, wytłuczony czujnik mechaniczny ciśnienia różnicowego w kominie, pekniętą membranę w naczyniu przeponowym, ale miał sprawną elektronikę i obudowę.  Zakupiłem taki sam z uszkodzoną elektroniką  za 200 zł, rozmontowałem, wyremontowałem wszystkie czesci i przełozyłem do swojego. Oceniam go teraz na stan bliski nowemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka dni użytkowania i pierwsze spostrzeżenia.

Dom nieocieplony, powierzchnia podłóg łącznie z garażem to 220m2, powierzchnia użytkowa bez garażu 144m2, wybudowany z cegły silikatowej, w dachu jedna warstwa wełny pomiędzy krokwiami (będzie jeszcze jedna pod krokwiami), garaż nieoddzielony od reszty, z dużą bramą (5x2,2m). Stan początkowy - 5 stopni w środku, bardzo wychłodzone mury i wylewki - na drugi dzień po uruchomieni, w środku było już około 10, wieczorem 11 przy temperaturze zasilania 25C. Dało się odczuć, że jest wyraźnie cieplej, zwłaszcza nie odmarzały nogi po dłuższej chwili pobytu w domu.

Teraz zapowiadają ocieplenie, zobaczymy jak się będzie spisywać urządzenie, zamierzam też zwiększyć temperaturę zasilania, żeby wygrzać wylewki.

 

A propos pomp ciepła, polecam blog firmy Karbon - fakt, polecają tam to co montują, ale zwracają uwagę na wiele aspektów, na co zwracać uwagę itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

We wtorek uruchomiona została u mnie pompa Daikin Altherma. Póki co za dużo nie napiszę, poza tym że działa i w nieocieplonym jeszcze domu zrobiło się trochę cieplej. Powiem tylko, że kilku znajomych ma i bardzo sobie chwalą pompy powietrze-woda. Jeśli nie masz podłączonego gazu, to nie ma co się w niego pchać. Projekt przyłącza, wykonanie przyłącza, odbiór przyłącza, komin, coroczne przeglądy instalacji. Można jeszcze poszukać, czy z gminy albo urzędu wojewódzkiego nie dają jakiś dotacji.

 

A tak to u mnie wygląda:

 

attachicon.gifpompa1.jpg

 

attachicon.gifpompa2.jpg

Jakiej mocy jest tam pompa i ile zapłaciłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki rozstaw jest optymalny biorąc pod uwagę to co pisałem wyżej - pompa ciepła grzejąc niższą temperaturą uzyskuje wyższy COP.

Drabina tylko i wyłacznie od suszenia ręczników. 30 stopni do tego wystarczy. Ale też rozważyłbym drabinę elkektryczną z termostatem - wbrew pozorom nie bierze to dużo prądu a jest prostsze i tańsze w montażu.

 

ale optymalny dla kogo ?

 

Ja mam co 15cm i mam zasilanie w podanym zakresie. Gdybym zagęścił bym tyko bezsensownie zwiększył opory instalacji.

Podłogówka nie jest prostym tematem, najlepiej zrobić projekt i obliczenia i wtedy układać a nie na zasadzie co 10cm czy co 20cm czy to jak wyjdzie dla hydraulika. Każdy dom jest inny i każdy ma inne zapotrzebowanie na ciepło. 10cm to domy średnio docieplone, tak się układało lata temu, przy pompie raczej robi się dobrze docieplone domy.

Drabinka przy podłogówce to nieporozumienie i niepotrzebny grat. Też swego czasu się uparłem na drabinki, ale dla uproszczenia mam je wpięte w jeden obieg, ręcznik mokry przez noc potrafi nie wyschnąć, jeżeli drabinka ma owe 26-30C

 

Przy takiej pompie ciepła w lecie mamy chłodzenie tzw pasywne - tzn pracują tylko pompy obiegowe a chłód jest odbierany z ziemii. Przy PW do chłodzenia konieczne jest załączenie sprężarki a to generuje trochę wyższy koszt.

 

tzn co wtedy jest chłodzone ?

 

koszty gazu już częściowo rozeznawałem

podłączenie skrzynki (do 15m) - opłata w PGE 1800

do tego 90 m przyłącza (nawet po 80 zł/m = ok 7500

projekt przyłącza ok 1000

komin ok 2000

kocioł ok 4000

zasobnik ok 4000

na ten moment ok 20000 PLN

a brakuje jeszcze instalacji wewn, kominiarza, odbioru, kosztu rozruchu.

Dodatkowo z tego co jest rekomendowane raz w roku należałoby zrobić serwis kotła z czyszczeniem.

Gro kosztów to długi odcinek przyłącza, instalacja wew jak się dobrze rozplanuje i podejdzie z zewn to kawałek rurki, ja mam chyba 1m w kuchni i ok 4m w kotłowni. Odnośnie przeglądów to w sumie nie znam nikogo kto by je robił, ja zrobiłem raz dla przedłużenia gwarancji, koszt coś 100zł, ale doszło jeszcze wtedy przezbrojenie pieca z lpg na ziemny. Cały przegląd polegał na wylaniu połowy butelki wody na wymiennik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale optymalny dla kogo ?

 

Ja mam co 15cm i mam zasilanie w podanym zakresie. Gdybym zagęścił bym tyko bezsensownie zwiększył opory instalacji.

Podłogówka nie jest prostym tematem, najlepiej zrobić projekt i obliczenia i wtedy układać a nie na zasadzie co 10cm czy co 20cm czy to jak wyjdzie dla hydraulika. Każdy dom jest inny i każdy ma inne zapotrzebowanie na ciepło. 10cm to domy średnio docieplone, tak się układało lata temu, przy pompie raczej robi się dobrze docieplone domy.

Drabinka przy podłogówce to nieporozumienie i niepotrzebny grat. Też swego czasu się uparłem na drabinki, ale dla uproszczenia mam je wpięte w jeden obieg, ręcznik mokry przez noc potrafi nie wyschnąć, jeżeli drabinka ma owe 26-30C

 

To są opinie praktyków. Oporów nie bedzie większych - robi się pętle 80-100 m, najwyżej wyjdzie większa liczba pętli.

 

A odnośnie chłodzenia - to już dłuższa dyskusja na ten temat. I wiem, że pewnie masz na myśli fakt, że zimna podłoga jest średnio przyjemna, że  zimne powietrze nie migruje w górę, że trzeba uważać żeby nie przekroczyć punktu rosy i podłoga nie była mokra itp... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zrobiłem u siebie gaz bo jak zaczynałem to P-W kosztowały 15+

gdybym budował w tej chwili zrezygnowałbym z gazu na koszt taniej PC jula czy meeting

i tak pale w kominku bo lubię 

a koszty przyłącza, kotła, zabawy z gazownikami i odbiory są zupełnie bez sensu i sporo wyższe niż PC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiej mocy jest tam pompa i ile zapłaciłeś?

 

Pompa ma 7,4 kW, nie pamiętam tylko przy jakich parametrach pracy to osiąga (A7/W35, A2/W35).

Komplet, czyli jednostki zewnętrzna i wewnętrzna, zasobnik na wodę 300l, sterownik to koszt c.a 20tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach




To są opinie praktyków. Oporów nie bedzie większych - robi się pętle 80-100 m, najwyżej wyjdzie większa liczba pętli.

 

Wiesz z tymi praktykami to ... mój hydraulik też był z wieloletnią praktyką i chciał mi zagęszczać przewody przy oknach, bo tak się robi, a raczej robiło.

Opory będą większe, bo wyjdzie dużo więcej rury. Ja mam i tak prawie 1km rur, jakbym dał więcej wyszło by pewnie jeszcze ze 300m. NIe wiem jak przy pompach, ale z kotłami gazowymi jest ten problem, że w std mają dość słabe pompy, które w większych instalacjach nie dają rady. Dlatego uważam, że nie ma sensu zwiększać niepotrzebnie oporów.

 


A odnośnie chłodzenia - to już dłuższa dyskusja na ten temat. I wiem, że pewnie masz na myśli fakt, że zimna podłoga jest średnio przyjemna, że zimne powietrze nie migruje w górę, że trzeba uważać żeby nie przekroczyć punktu rosy i podłoga nie była mokra itp... :)

 

dokładnie o to chodzi, już nie raz w Muratorze widziałem super art, gdzie wychwalali pompy, że można było nimi chłodzić, ale nigdzie nie było napisane jak .. NIe spotkałem też osoby, która by praktycznie PC wykorzystywała do chłodzenia podłogówką. Jak ktoś ma klimakonwektory to oczywiście co innego ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ma 7,4 kW, nie pamiętam tylko przy jakich parametrach pracy to osiąga (A7/W35, A2/W35).

Komplet, czyli jednostki zewnętrzna i wewnętrzna, zasobnik na wodę 300l, sterownik to koszt c.a 20tys.

Za daikina z oryginalnym zbiornikiem 300l to też niezła cena. A za montaż dużo zapłaciłeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za daikina z oryginalnym zbiornikiem 300l to też niezła cena. A za montaż dużo zapłaciłeś?

 

Nie pamiętam teraz dokładnej kwoty, ale za pompę było 20 z lekkim kawałkiem, do tego jakieś akcesoria do podłączenia CWU i w sumie z poskłądaniem wszystkiego do kupy, montażem, uruchomieniem było 30. Do tego oddzielna faktura za wykonanie podłogówki przed wylewkami na 15tys. Tą samą robotę tyle że z kotłem gazowym przedstawiciel Viessmanna wycenił na 50, i nie wiem czy to nie była kwota bez VATu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Stan początkowy - 5 stopni w środku, bardzo wychłodzone mury i wylewki - na drugi dzień po uruchomieni, w środku było już około 10, wieczorem 11 przy temperaturze zasilania 25C.

 

W takich warunkach załącza Ci się sprężarka, czy grzejesz grzałką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ma już tydzień, wygrzewa mi wylewki, w środku zrobiło się ciepło i wilgotno ;)

 

post-138756-0-37885000-1479807267_thumb.png

 

post-138756-0-00075800-1479807276_thumb.png

 

Trochę prądu pociągnęła, ale najwięcej w pierwszym dniu - raz że było najchłodniej, a dwa trzeba było ogrzać wychłodzone do kilku stopni wylewki. W sumie na grzałkach jechała tylko przez 6 godzin na początku. 

Nie przypuszczałem, że jeszcze tyle wody jest w podłodze - jak coś stało na wylewce i to przesunąłem, to pod spodem mokra plama ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Nie przypuszczałem, że jeszcze tyle wody jest w podłodze - jak coś stało na wylewce i to przesunąłem, to pod spodem mokra plama ;)

 

Oj tak. Zanim wyłączysz wygrzewanie (wg rozpisek to prawie miesiąc ma trwać i trzeba odpowiednio zmieniać temperaturę) to połóż kawałek folii na posadzce i postaw na niej garnek z zimną wodą i sprawdź po pewnym czasie, czy/ile wody się jeszcze zebrało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 2 dni pracuje u mnie pompa P-W MD20D. Grzeje CWU i CO. Do pompy mam bufor 200 l i zasobnik na CWU 140 l. Jak narazie to podoba mi się praca tego urządzenia :).

 

Trochę kolorawane  tabelki ma (np. moc i COP przy temperaturze +20 która na dobrą sprawę nikogo nie interesuje - ważne, jaką moc ma w mrozy).

 

A wykres tylko do -10*. A co w chłodniejsze dni?

 

MD20DMOCmini.jpg

 

Ale przy tego typu rozwiązaniu, gdzie woda wychodzi z budynku do takiej pompy mnie najbardziej zastanawia, jak to zabezpieczyć przed zanikiem prądu. Zabezpieczyłeś się jakoś przed taką sytuacją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między pompą a buforem CO (wężownicą) a także między pompą a zasobnikiem CWU (wężownicą) jest glikol. Zapodałem taki do -35c. Po buforze CO jest zwykła woda w całej instalacji w domu. Kolega ma takiego Meetinga od 3 lat i bez problemu chodził nawet jak było -20c. Mam dom energooszczędny o bardzo niskim zapotrzebowaniu na ciepło (szkielet stalowy). Wcześniej miałem kocioł elektryczny i przy -25c na zewnątrz (mieszkam w szczerym polu) kocioł chodził na....4 kw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Między pompą a buforem CO (wężownicą) a także między pompą a zasobnikiem CWU (wężownicą) jest glikol. Zapodałem taki do -35c. Po buforze CO jest zwykła woda w całej instalacji w domu. Kolega ma takiego Meetinga od 3 lat i bez problemu chodził nawet jak było -20c. Mam dom energooszczędny o bardzo niskim zapotrzebowaniu na ciepło (szkielet stalowy). Wcześniej miałem kocioł elektryczny i przy -25c na zewnątrz (mieszkam w szczerym polu) kocioł chodził na....4 kw.

Zamiast pompy ciepła wystarczyło wymienić żarówki na tradycyjne albo grzać zapalniczką ;-)

Wysłane z mojego GT-I8160 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.