Jump to content
Sign in to follow this  
bolekatepl

Rozładowujący się aku

Recommended Posts

Witam

W maju kupiłem nowe aku boscha 52Ah jak było ciepło i auto jeździło codziennie było OK  Później po 1-1,5 tygodnia postoju padało ale myslałem ze to norma bo radio itp cos tam pradu pobiera teraz nie wiem co jest grane ale czasami stoi 2 dni podchodze i odpalam bez problemu a nie raz  np dziś bedąc 8 godzin w pracy juz go nie odpaliłem Przyjechałem do domu i zmierzyłem pobór prądu w stanie spoczynku wynik 0,06A i o ile pamietam jak miałem stary aku tez było takie zuzycie. Czy moze to byc wada aku czy cos czasami robi zwarcie i pobiera prad Od czego zaczac pomijając radio które juz próbowałem odpinac i nic to nie zmienia .  Wydaje mi sie ze jesli cos pobiera prad to musiało by pobierac go duzo zeby w ciagu 8 godzin rozładowac aku do 10V Mam na stałe wpiety woltomierz po stacyjce i ładowanie jest 14-14,1V a przy właczonych odbiornikach spada do 13,8-13,9V . Alternator Denso 90A i prad ładowania na naklejce znamionowej jest 14V wiec uważam ze altek ładuje OK . Jak jeszcze w prosty domowy sposób sprawdzic co moze rozładowywac aku dysponujac tylko zwykłym miernikiem 

Wszelkie rady porady itp mile widziane każda opcje sprawdze 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na ostatnim zlocie IS z jednym kolegom sprawdzaliśmy u niego pobór i ku mojemu zdziwieniu po podpięciu miernika przez kilka ładnych sekund coś pobierało grubo powyżej 100mA a potem spadało do dużo mniejszej wartości. Trudno było powiedzieć w jakiej sytuacji dokładnie wzrastał ten chwilowy pobór. Jeżeli normalnie masz 60mA to ze dwa tygodnie powinno móc stać. Wychodzi na to, że coś włącza się czasem i takie cudo najtrudniej znaleźć. Możesz wyciągać część bezpieczników i sprawdzać czy pomaga ale będzie to żmudne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak własnie zaczynam robic wczoraj odpiełem całkiem kleme i zmierzyłem napiecie było Ok 12,5V dzis sprawdze czy odpali jak odpali najpierw odłacze wzmak i kondensator jak bedzie ok to cos sie wyjasni jak dalej bedzie lipa to zaczne odłaczac radio i inne gadżety czas mam wiec sie pobawie choc naczytałem sie na necie ze te aku boscha wcale nie sa takie super i bardzo czesto zdarzaja sie wadliwe Wczesniej miałem centre future prze 6 lat i nigdy nie było problemu a z elektryki nic nie dodawałem nowego co by moglo ewentualnie byc uszkodzone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba znalazłem winowajce ale potrzebuje potwierdzenia kogos kto ma wieksze pojecie o elektryce ode mnie 

Za co odpowiada czarny przekaźnik przy kompie na 90% jest powiazany z pompom paliwa bo po przekreceniu kluczyka słychac pstryk i załacza sie na chwile pompa wtedy pobór pradu jest ok 10 A  po wyłaczeniu kluczyka słychac pstyk i  pobór spada na 0,75A ale jak wyjme ten przekaźnik i włoże go ponownie pobór jest 0 A (bezpieczniki od audio swiatełek itp wyjete) Czy to moze byc uszkodzony przekźnik czy pompa lub cos innego za co on odpowiada ?

 

post-130467-0-10388700-1481204267_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

jest 10A bo pompa paliwa sie zalacza po przekreceniu kluczyka na chwile. Przekaznik ten wylacza sie po ok 2-3min po wylaczeniu stacyjki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak te 10Apo właczeniu stacyjki to logiczne i jest OK .  Pompa chodzi 2-3 sekundy i sie wyłacza a przekaźnik trzyma te 0,75A jeszcze 2-3 min ? Nie 2-3 sekundy po wyłaczeniu kluczyka ? Czyli ten pobór  0,75A po 2-3 minutach powinno zniknac ? a czy jest opcja ze przekaźnik moze sie zaciac zawiesic i trzymac to napiecie cały czas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rusala, u mnie to sprawdzaliśmy ;) Do tej pory nie rozwiązany problem. W moim przypadku to odłączeniu czerwonego przekaźnika problem znika i aku nie jest rozładowany. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rusala, u mnie to sprawdzaliśmy ;) Do tej pory nie rozwiązany problem. W moim przypadku to odłączeniu czerwonego przekaźnika problem znika i aku nie jest rozładowany. 

Heh, niezbadane są wyroki italiańskiej elektryki :hehe:

 

A co do tego przekaźnika włączającego pompę - gdyby się zacinał to pompa tez by chodziła cały ten czas jak przekaźnik jest "zacięty".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przetestowane 3 razy faktycznie po 2-3 min pobór pradu znika do 0A wiec dalej jestem w kropce . Aku naladowałem dzis na  100% ładował sie 7 godzin odpaliłem auto pochodzil z 5 min zgasiłem odpielem kleme i zostawiłem  Jutro rano jak bede jechał do pracy zobaczymy czy odpali Jak odpali bez problemu to zostawiam auto pod robota  z odpietym całym audio i zobaczymy .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiec po testach jestem 100% pewnie wina aku który trzyma napiecie ale nie trzyma mocy Po wymienie aku od znajomego jakis No Name auto 3 dni działa bez problemu a mój w jego aucie te same objawy Naładuje prostownikiem rano odpali pojedzie do pracy po 8 godzinach nie ma siły zapalic pomimo ze miernik pokazuje 12,5V W środe jadę walczyc z reklamacja bo jak sie naczytałem w necie o Boschu i tym jak w 8 na 10 przypadkach odmawiaja wymiany aku na nowy podajac wine uzytkownika to czuje ze bedzie długa droga.

Edited by Bolekate

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwiększona rezystancja wewnętrzna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Az takiego dobrego miernika nie mam Mam zwykły za parenascie złoty wiec moge tylko napiecie sprawdzic na klemach 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale możesz sprzedawcy konkretnie nazwać problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

miernik i zwykły rezystor (no może trochę mocniejszy) i z prawa ohma liczysz r wew bez problemu i nawet mu możesz pokazać ze nie spełnia norm że tak powiem czarno na białym

Share this post


Link to post
Share on other sites

miernik i zwykły rezystor (no może trochę mocniejszy) i z prawa ohma liczysz r wew bez problemu i nawet mu możesz pokazać ze nie spełnia norm że tak powiem czarno na białym

Prawda, da się zrobić ale przydałoby się napisać jak i że ten rezystor to taki TROCHĘ mocniejszy musi być ;)

 

Żeby coś w ogóle z tego było, obciążenie musi ciągnąć przynajmniej kilka amperów a nie każdy ma pod ręką kilkudziesięciowatowy rezystor czy zestaw rezystorów. Za to większość ma żarówkę samochodową 55W. Nie jest to idealne obciążenie do tego zadania bo rezystancja włókna zmienia się wraz z temperaturą ale jod biedy się nada.

Teraz trochę teorii. Gdyby akumulator był idealnym źródłem napięciowym to jego napięcie utrzymywałoby się na identycznym poziomie, powiedzmy 12V, niezależnie od prądu obciążenia. Dla żarówki 55W ten prąd wynosi w przybliżeniu 55W / 12V ~= 4.6A. Ponieważ jednak, żaden akumulator idealnym źródłem napięciowym nie jest to zawsze pod obciążeniem napięcie na jego zaciskach nieco spadnie. Wartość tego spadku jest proporcjonalna właśnie do rzeczonej rezystancji wewnętrznej.

Przykładowo, jeżeli po podłączeniu żarówki 55W czyli pod obciążeniem około 4.6A napięcie na zaciskach akumulatora spadnie z 12V do 11.5V (to raczej tragiczny przypadek ale przyjmijmy go dla prostoty obliczeń) to spadek wynosi ni mniej ni więcej 0.5V. Dla dociekliwych dodam, że prąd płynący w tym obwodzie będzie tak naprawdę nieco inny ze względu na niższe napięcie ale nasze założenie co do żarówki i tak było zgrubne. Chcąc być dokładnym można w szereg z żarówką włączyć amperomierz, który pokaże mniej więcej 4.4A. A gdzie się podziało to nasze 0.5V? Ano można powiedzieć, że odłożyło się ono na rezystancji wewnętrznej. Możemy ją teraz obliczyć korzystając ze wzoru wynikającego ze wspomnianego prawa Ohma: 0.5V / 4.4A ~= 114mOhm.

To dużo czy mało :hmm: ? Bardzo upraszczając sprawę rezystancja nowego akumulatora o prądzie szczytowym powiedzmy 400A wyniesie (w uproszczeniu!) 12V / 400A = 30mOhm czyli prawie 4 razy mniej niż w naszym przykładzie. Wszystkie powyższe wyliczenia zawierają w sobie różne dodatkowe rezystancje jak rezystancja styków itp. Sam akumulator kiedy jest nowy ma rezystancję na poziomie kilku-kilkunastu mOhm. To sprawia, że prawda o tym naszym hipotetycznym aku jest jeszcze bardziej bolesna. Nawet przyjmując rezystancje dodatkowe na dość niskim poziomie powiedzmy 15mOhm to z jednej strony wyjdzie nam sama rezystancja wewnętrzna na poziomie 114mOhm - 15mOhm = 99mOhm a w nowym aku 30mOhm - 15mOhm = 15mOhm. Daje to 99mOhm / 15mOhm = 6.6 razy wyższą rezystancję w przypadku naszego nie pierwszej świeżości akumulatora :zgryz:

Edited by rusala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzis aku poszedł na reklamacje zobaczymy jaki bedzie efekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na ostatnim zlocie IS z jednym kolegom sprawdzaliśmy u niego pobór i ku mojemu zdziwieniu po podpięciu miernika przez kilka ładnych sekund coś pobierało grubo powyżej 100mA a potem spadało do dużo mniejszej wartości. Trudno było powiedzieć w jakiej sytuacji dokładnie wzrastał ten chwilowy pobór.

 

typowy objaw poboru przez radio samochodowe. mozesz je wylaczyc, ale i tak przez chwile jeszcze pobiera duzy prad - np. 1A. sprawdzone na kilu radiach SONY. tak ma byc, pobiera i po chwili przestaje - nie powoduje to calkowitego rozladowania akumulatora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

typowy objaw poboru przez radio samochodowe. mozesz je wylaczyc, ale i tak przez chwile jeszcze pobiera duzy prad - np. 1A. sprawdzone na kilu radiach SONY. tak ma byc, pobiera i po chwili przestaje - nie powoduje to calkowitego rozladowania akumulatora.

Bardzo cenna wskazówka, dzięki    :ok:

Edited by z0mek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Też mam taki problem a aku dopiero (może i aż)  2 lata. Ładowanie prawie 14V bez odbiorników ze wszystkimi odbiornikami których używam ok ~ 13,60V. Czy moduł zamka centralnego może wciągać tyle prądu że rano nie chcę nawet zakręcić, czy to aku już na wieczny odpoczynek odesłać ?

 

Jeszcze jedno pytanie mam, nie chcąc zakładać nowego termatu.

 

Kupiłem sobie moduł świateł dziennych, i dwa wskaźniki AG. Potrzebuje do tego trio + po postojowych ale jak się domyślam już za przełącznikiem żeby to miało sens. Z racji tego ze mam "clean looka" potrzebowałbym zdobyć go jakoś w kabinie. Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić gdzie znaleźć ten przewód bo trochę się w tym pogubiłem.

 

Pozdro.

Edited by 1922

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem sobie moduł świateł dziennych, i dwa wskaźniki AG. Potrzebuje do tego trio + po postojowych ale jak się domyślam już za przełącznikiem żeby to miało sens. Z racji tego ze mam "clean looka" potrzebowałbym zdobyć go jakoś w kabinie. Czy ktoś mógłby mnie naprowadzić gdzie znaleźć ten przewód bo trochę się w tym pogubiłem.

 

Najprościej to z kostki przy stacyjce przewód żółto-zielony (złącze B czyli to 4 stykowe). Przy czym ominiesz w ten sposób bezpieczniki więc radziłbym dorzucić jakiś na twoich przewodach (w zasadzie będzie wciąż wspólny bezpiecznik 20A przy normalnej pozycji kluczyka ale dla tej pozycji "wstecznej" przy której same pozycyjne się zapala bez zapłonu zostanie tylko 40A główny). Ewentualnie ze skrzynki z bezpiecznikami powinny wychodzić osobne dwa przewody. Na żółto-czerwonym jest prawy przód, lewy tył, lewa żarówka rejestracji, podświetlenie zegarów, zapalniczki, komórki i panelu grzania/klimy. Na żółto-szarym jest lewy przód, prawy tył, prawa żarówka rejestracji, załączanie przeciwmgłowych przednich (zasilanie do nich idzie gdzie indziej, to jest tylko do cewki przekaźnika) i kontrolka świateł na zegarach. Jeżeli te twoje dzienne nie ciągną za dużo to 10A bezpiecznik jaki tam jest oryginalnie może wystarczyć. Najładniej by było podpiąć jedno dzienne pod jeden a drugie pod drugi :phi:

Edited by rusala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Dzienne już podłączyłem, jutro jeszcze wskaźniki dopnę :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzis otrzymałem info ze reklamacja została uznana i po nowym roku mam sie spodziewać nowego aku niestety nie moge wymienic na inny tylko Bosch ale mam nadzieje ze to byl tylko mój pech  i wadliwy egzemplarz . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

niestety nie moge wymienic na inny tylko Bosch

 

Bosch - robi dobre akumulatory. moze wadliwy, a moze uszkodzony w transporcie przez sprzedawce, moze z innego powodu. wkladaj i nie wnikaj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.