kiziuk Napisano 28 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2017 Mam w ścianie taką nowoczesną instalację wodną: Do tego muszę dokręcić kolanka i wyprowadzić z tego baterię do prysznica. I nie było by problemu, gdyby nie to, że odkręciłem stamtąd dwa kolanka - jedno było okej, a drugie całkowicie zardzewiałe - więc zacząłem się zastanawiać, czy wkręcić kolanka czarne czy ocynkowane - żeby to wszystko przeżyło następne 20 lat Czytam sobie w internecie, że czarne stosowane są do gazu i CO, a ocynk do wody bieżącej - ale tu nie do końca wszyscy są też zgodni. Chcę wkręcić i zapomnieć - że wszystko stalowe, chciałem dać stalowe (kupiły mi się kolanka ocynkowane, a rurki czarne). Całość będzie zabudowana ścianką z cegły więc dobrze by było, żeby po 3 latach nie skorodowało, jak to straszą w internetach Wiem, że miedź, PEXy czy inne PP, ale stalowe da chyba radę? I pytanie: biec do sklepu i wymieniać ocynk na czarne, czarne na ocynk, czy nie ma znaczenia? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 28 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2017 Kiedy likwidowałem stalową instalację wodną w mieszkaniu, to wszystkie rurki były ocynkowane. Pytanie tylko, czy ten ocynk jest też wewnątrz rurki? Bo np. pion w ocynku drugiej kategorii (rzymska dwójka w kółku) wziął i skorodował na wylot, ale zanim to nastąpiło, to minęło ponad 20 lat. Pion 1 i 1/4" zarośnięty tak, że na odcinku ~2mb nie było widać na przelot... Niemniej, gdybym musiał dać stal, to do wody ocynk, do gazu czarna bez szwu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MeMpHiS Napisano 29 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2017 oczywiście jeśli już to ocynk, ale niestety ten obecny jest strasznej jakości, po kilku latach kolana w środku są tak zakamienione, że szpilki się nie wciśnie. Niekiedy 50 - letnie demontowane instalacje wyglądają lepiej w środku niż 5 letnie kolano Proponuje mosiądz, nie koroduje, nie zarasta kamieniem w środku. Jedynie trzeba uważać przy przykręcaniu, bo jest delikatniejszy, jak podejdziesz do tego z 1,5" kluczem to jest duże ryzyko że zgnieciesz kolano Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Harp Napisano 29 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2017 Jak w stali chcesz to robić to z ocynkowanej a rury niech będą bez szwu. Woda wodociągowa ma sporo tlenu więc korozja postępuje, ocynk też nie jest wieczny i się utlenia ale zdecydowanie poprawia trwałość. Inna sprawa to zarastanie, pexy czy plastiki są o wiele bardziej odporne na to zjawisko. Instalacja grzewcza może być wykonana z rur czarnych bo wygrzewana woda pozbywa się tlenu i korozja ustaje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 29 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2017 5 godzin temu, MeMpHiS napisał: Proponuje mosiądz, nie koroduje, nie zarasta kamieniem w środku. Jedynie trzeba uważać przy przykręcaniu, bo jest delikatniejszy, Mosiężne kolano/trójnik/mufka/nypel/redukcja - OK, ale z rurką może być problem... Co do łączenia poszczególnych elementów - w ramach eksperymentu na żywym organizmie do łączenia i uszczelniania jednocześnie użyłem swego czasu kleju POXIPOL (zamiast konopii nieindyjskich i/lub taśmy teflonowej) i jest OK. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MeMpHiS Napisano 29 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2017 1 godzinę temu, romano11 napisał: Mosiężne kolano/trójnik/mufka/nypel/redukcja - OK, ale z rurką może być problem... a bo autor wątku napisał że musi wyprowadzić kolano, więc dałem propozycje kolana Jak do zrobienia jest więcej instalacji to tylko i wyłącznie PP Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 30 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 Jak do zrobienia jest więcej instalacji to tylko i wyłącznie PPTo jest dosłownie kawałek. W to, co widać na obrazku, potrzebuję wkręcić kolano, do niego jeszcze jedno żeby iść równolegle do ściany. Po ścianie ze 20 cm. Potem kolano i 15 cm rurki prostopadle do ściany przez ściankę z cegły (którą właśnie stawiam) do baterii. Poprzednio fachman zrobił ten kawałek na PP, ale nie mam zgrzewarki, a rurki są w Obi podocinane co 5 cm, więc tylko skręcać ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Krisker Napisano 30 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 Czarnych nie stosuj! Jeśli już to ocynk. Raz się machnąłem i ostatni odcinek przed wanną zrobiłem czarnymi rurami. Rdzewiały na bieżąco - woda po każdym odkręceniu była ruda. Czym prędzej wymieniłem na ocynk i jest OK. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 30 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 9 godzin temu, kiziuk napisał: To jest dosłownie kawałek. Po ścianie ze 20 cm. Potem kolano i 15 cm rurki W sumie... i tak to, co dokręcisz, będzie najnowszym odcinkiem rurociągu , więc pewnie kiedyś coś zacznie popuszczać, ale to prędzej w starej części instalacji. Dawaj ocynk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 30 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 2 godziny temu, romano11 napisał: W sumie... i tak to, co dokręcisz, będzie najnowszym odcinkiem rurociągu , więc pewnie kiedyś coś zacznie popuszczać, ale to prędzej w starej części instalacji. Dawaj ocynk No to teraz jest tak: Niestety, co widać na obrazku, jest krzywo Prawa rurka jest krótsza o 1,7 cm - dokładnie tyle, ile są przesunięte trójniki. Po dokładnym zbadaniu sprawy okazuje się, że prawa rurka jest najprawdopodobniej płycej wkręcona, zaś lewa jest głębiej w górnym kolanie z powodu tego, że kolano jest inne, niż prawe plus dodatkowo to kolano jest niższe o jakieś 4-5 mm Zastanawiam się, czy to jeszcze raz rozkręcać, bo w sumie jest 1,6 cm różnicy i powinno się dać skompensować na regulacjach baterii. No, ale co sobie pokląłem, to moje, bo zeszło mi z pół godziny na skracanie i gwintowanie rurek EDIT: naprawię to jutro bo nie mogę na to patrzeć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Teyo Napisano 30 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 Przyjedz na zgrzewane Wysłane z mojego G8142 przy użyciu Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 30 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 5 minut temu, AsKier napisał: Przyjedz na zgrzewane Trochę nie chce mi się zmieniać teraz technologii tym bardziej, że nie mam do niej pod ręką sprzętu Zamienię jutro kolana miejscami, powinno zejść jakieś 8-10 mm. Z tym się da już żyć Do PP musiałbym sobie kupić zgrzewarkę za 100 PLN. Jakoś nie lubię kupować, a potem oddawać mimo, że dla niektórych to prawie sport narodowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 30 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 4 godziny temu, kiziuk napisał: No to teraz jest tak: Niestety, co widać na obrazku, jest krzywo Prawa rurka jest krótsza o 1,7 cm - Zastanawiam się, czy to jeszcze raz rozkręcać, bo w sumie jest 1,6 cm różnicy i powinno się dać skompensować na regulacjach baterii. No, ale co sobie pokląłem, to moje, Języki obce (nawet te starożytne ) warto znać. Co do nierównomiernej długości - do lewej odnogi możesz dać W-Z-kę pomiędzy rurkę, a kolano, bądź też tak zostawić - mimośrody w baterii są o różnym "wykorbieniu" i nawet standardowe powinny dać radę, no chyba że będziesz miał potrzebę korygowania rozstawu rurek w poziomie względem baterii, ale widzę, że akurat ten parametr da się bez problemu podregulować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mayster_tcz Napisano 30 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2017 Wskazówka - przy murowaniu załóż byle jaki kran, to potem nie będziesz kombinować z krzywkami za dużo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
4thelement Napisano 1 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 Jak dla mnie to wygląda jak idź stąd i nie wracaj....rurkę dociąć na odpowiednią długość i nagwintowac i od razu ustawić na rozstaw baterii... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 1 Lipca 2017 Autor Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 Poprawione. Zamieniłem kolanka i się magicznie wyrównało ;-) Jest jakieś 5 mm różnicy. Już tak nie wali po oczach. Założyłem starą baterię termostatyczną. Niestety, po trzecim dokręcaniu tak sikało spod uszczelki i kapało z wykorbienia uszczelnionego taśmą teflonową, że czym prędzej to rozmontowałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 1 Lipca 2017 Autor Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 rurkę dociąć na odpowiednią długość i nagwintowac i od razu ustawić na rozstaw baterii...Zrobiłem tak na samym początku. Tylko nie wpadłem na to, że jak skręcę, to się aż tak rozjedzie. Dodatkowo kupiłem dwa różne kolanka bo nie przyszło mi do łba, że mogli pomieszać dwóch różnych producentów w kuwecie w sklepie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 1 Lipca 2017 Autor Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 Konkludując ten wątek - efekt końcowy wygląda tak: Zdjęcie jest krzywe - góra nie leci w lewo Dziękuje Wszystkim za cenne uwagi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
4thelement Napisano 1 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 No to teraz się módl aby nie ciekło na łączeniach które ruszaleś....moja zasada jest taka że wymienia się cały ciąg...aby trzymalo to co jest ruszone Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 1 Lipca 2017 Autor Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 2 godziny temu, 4thelement napisał: No to teraz się módl aby nie ciekło na łączeniach które ruszaleś....moja zasada jest taka że wymienia się cały ciąg...aby trzymalo to co jest ruszone Ja się modlę, żeby to w ogóle nie ciekło, a zwłaszcza, żeby nie ciekło na dole przy trójnikach Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
4thelement Napisano 1 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2017 40 minut temu, kiziuk napisał: Ja się modlę, żeby to w ogóle nie ciekło, a zwłaszcza, żeby nie ciekło na dole przy trójnikach Nie robiłeś żadnej próby zanim zamurowałeś? Hardkor z ciebie ...ja się nigdy nie odważyłem ....może za dużo widziałem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiziuk Napisano 2 Lipca 2017 Autor Udostępnij Napisano 2 Lipca 2017 Nie robiłeś żadnej próby zanim zamurowałeś? Hardkor z ciebie ...ja się nigdy nie odważyłem ....może za dużo widziałem Jasne, że robiłem. Aż takim hardkorem nie jestem. Ale dopuszczam możliwość, że coś się kiedyś rozszczelni, a dojścia rewizyjnego tam nie ma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lucyfer Napisano 13 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2017 Dnia 1.07.2017 o 23:03, 4thelement napisał: Nie robiłeś żadnej próby zanim zamurowałeś? Hardkor z ciebie ...ja się nigdy nie odważyłem ....może za dużo widziałem Wczoraj kupiłem w Castoramie zlew do kuchni w mieszkaniu wraz z syfonem. Oczywiście robiłem próby i szlag mnie trafił, bo syfon nie ma prawa nie ciec. Dolna "miska" "gruszki" ma w środku gumowy oring, jak to często syfony mają. Tylko w ramach "optymalizacji" on już nie ma przekroju 4-5 mm, a 3. Do tego albo w Chinach mają spaprane formy, albo źle zaprojektowane / wykonane, bo "warga" która w misce powinna trzymać oring na obwodzie prawie nie istnieje. Jeżeli miskę się dokręci lekko, cieknie. Jeżeli się dokręci mocniej, orinig jest wypychany na części obwodu do środka i się leje. Pozostaje albo nowy syfon skręcać na teflon/pakuły, co mnie odrzuca z założenia, albo kombinować z zastąpieniem tej "gruchy" kształtkami lub fleksem, ku czemu się skłaniam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.