Jump to content

UCIĄG BALASTOWY TATRA 813T


MACIEJU
 Share

Recommended Posts

Może ktoś ma ochotę pogadać o naprawdę dużych pojazdach? TATRA 813T wersja trzyosiowa+przyczepa podczołgowa 35t,to był zestaw.Wszędzie za krótko i za ciasno.W kabinie silnik 12-cylindrów w układzie V. Dudel i jazgot,że własnych myśli nie słychać.Po 8-miu godzinach pracy kierowca był głuchy jak pień przez co najmniej godzinę.To był prawdziwy hardcor.Mimo to tęsknię za swoją SAMANTĄ

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takie Tatry z przyczepą woziły płyty do budowy bloków. Pamiętam jak w przedszkolu dwóch moich funfli zawsze się kóciło, że to akurat jego tata jedzie tatrą z płytami drogą obok przedszkola ;]. Miałem kiedyś nawet taki zestaw zabawkowy składający się z modelu takiej tatry, przyczepy i paru płyt na domy z wielkiej płyt.

O takie coś:

 

images?q=tbn:ANd9GcQNzfFsvp-qVSz6xwLr4-z

Edited by skodan
Link to comment
Share on other sites

Właśnie o taki zestaw mi chodzi.Gdy pierwszy raz podpiąłem taki ogon i spojrzałem w lustra wsteczne wyszedłem z ciągnika.Ujrzaną w nich niekończącą się długością byłem przerażony.Początki były trudne,wycięte znaki drogowe,pachołki,drzewka.Ta na fotce przystosowana jest do przewozu elementów do budowy bloków z wielkiej płyty.Logo na Tatrze to chyba Transbud.Ja przewoziłem najczęściej koparki gąsienicowe K-408 i K-606 oraz spychacze Det,Rumun i Staliniec,taka była specyfika firmy.Ale trafiał się przerzut walca drogowego.drezyny,bliżej niekreślonej machiny a nawet czołgu.Był również stały odbiorca takich ponad 20-to tonowych ,,kamyczków,, z których wytwarzał płyty nagrobne,ale to inna historia;)

Link to comment
Share on other sites

A propos skrętnych osi-podczołgówka,czy też niskopodwoziówka, miała cztery wózki,po cztery koła na sztuce(4x4=16)tyle kół posiadała przyczepa.Dwa wózki z przodu,platforma ładunkowa,dwa wózki z tyłu.Przednie wózki były połączone z tylnymi,dwoma skrzyżowanymi,stalowymi linami o grubości przedramienia dorosłego mężczyzny, umieszczone pod platformą.Przy skręcie w lewo,przednie wózki układały się w kierunku skrętu,tylne odwrotnie,dzięki czemu była możliwość skrętu.Przyczepa i tak ostro ,,zachodziła,,Na ciągniku brakuje środkowego balastu(betonowy kloc)na pace widać,, zapasy ,,do przyczepy.Oj,wspomnienia...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Piękne cacko. Pamiętam jak byłem mały, mieszkaliśmy na Bródnie przy ul. Turmonckiej. Osiedle się rozbudowywało i jeździły ul. Łojewską czy Kondratowicza takie zestawy z płytami do budowy bloków. Moim marzeniem było mieć taki zestaw w postaci zabawki, wtedy jednak wydawało się, że taka zabawka nie istnieje - teraz widzę że jeden z kolegów powyżej miał. Notabene ten ciągnik balastowy Tatra jest głównym bohaterem pewnego polskiego filmu, tylko z inną przyczepą: "Co to konia obchodzi". Film durny jak cholera, ale Taterka zajefajna... :)

Link to comment
Share on other sites

Dnia 8.11.2017 o 20:38, ArekMiz napisał:

Piękne cacko. Pamiętam jak byłem mały, mieszkaliśmy na Bródnie przy ul. Turmonckiej. Osiedle się rozbudowywało i jeździły ul. Łojewską czy Kondratowicza takie zestawy z płytami do budowy bloków. Moim marzeniem było mieć taki zestaw w postaci zabawki, wtedy jednak wydawało się, że taka zabawka nie istnieje - teraz widzę że jeden z kolegów powyżej miał. Notabene ten ciągnik balastowy Tatra jest głównym bohaterem pewnego polskiego filmu, tylko z inną przyczepą: "Co to konia obchodzi". Film durny jak cholera, ale Taterka zajefajna... :)

takie piekne zabawki to w Czechosłowacji były, sam miałem taką czerwoną, a bracki niebieską. Cudo:oki:

Link to comment
Share on other sites

Nie tylko. Kolejki to tylko niemieckie były (TT Bahnen, PIKO). A mój kolega miał niemiecki traktor z przyczepą samowyładowczą. Traktor miał oczywiście silnik na baterie i miał wał wyjściowy, do którego przyczepiało się wał z przyczepy i ten wał dawał napęd do podnoszenia paki w przyczepie, wszystko działało jak w realu. :totalszok:

 

PS. No ale ja z kolei miałem polskie "lego". Były to klocki w stylu lego, idealnie z lego kompatybilne, tylko mające inne elementy. Klocki te były w zestawach - samochody (różne: policja, straż, pogotowie, ciężarówki). Miałem z 10 takich zestawów, po zmieszaniu wszystkich można było budować duże pojazdy. Ja zazwyczaj budowałem model Ikarusa 280. Miał 4 pary otwieranych drzwi, resory w kółkach zrobione z połówek sprężynek od długopisów Zenit :oki:, skręcaną oś w przyczepie ;) no i uwaga: oświetlenie z tyłu w postaci czerwonych diod (z przodu nie miał, bo wtedy jeszcze białych diod nie było) - także jakby nie patrzeć to ja wymyśliłem oświetlenie diodowe w samochodach... :skromny: Aaaa, Ikarusem tym jeździły maskotki mojej siostry. Kierowcą był E.T. :phi: A na trasie autobusu z jednego pokoju do drugiego stały kartonowe przystanki...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dnia 7.07.2017 o 22:47, MACIEJU napisał:

,Na ciągniku brakuje środkowego balastu(betonowy kloc)na pace widać,, zapasy ,,do przyczepy.Oj,wspomnienia...

  Po naprawie skrzyni biegów chyba nikt balastu środkowego nie wkładał. 

Link to comment
Share on other sites

,,Co to konia obchodzi,, mimo,iż znam absurdy tego okresu(zacząłem,,szoferzyć,, na początku lat 80-tych)rozśmieszył mnie tylko wybuchający złomu.Wartości artystyczne pominę,muzyka-czyżby dalsze zwrotki z filmu ZMIENNICY ? Nawet znani i lubiani przeze mnie aktorzy nie podnieśli ciężaru. Ale co to konia obchodzi. Dzięki za tytuł.Oglądałem z wielką przyjemnością poczynania obciążonego ciągnika.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 Zdejmowano balast żeby był dostęp do skrzyni,ale go nie wsadzano z powrotem ze względu na mniejsze zużycia paliwa.Były dla kierowcy oszczędności.A  że zrzynało opony od wewnętrznej ,to już był problem firmy;)

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, MACIEJU napisał:

 Zdejmowano balast żeby był dostęp do skrzyni,ale go nie wsadzano z powrotem ze względu na mniejsze zużycia paliwa.Były dla kierowcy oszczędności.A  że zrzynało opony od wewnętrznej ,to już był problem firmy;)

  Śmiem podejrzewać,że od zewnętrznej.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 Taki silnik robił hałas w kabinie . O radiu Safari można było zapomnieć . Na tyle obudowy silnika zainstalowany był stolik . Przy sobocie ,po robocie , odbywały się różne imprezy ( nawet kilkanaście osób ) . Zwróćcie uwagę na lewarek zmiany biegów-prawa strona kierownicy , dziś nazywa się wolant .

IMG_20171119_145956.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.