Skocz do zawartości

Temperatura powietrza dolotowego


Esol

Rekomendowane odpowiedzi

1. Czy ktoś ma informacje serwisowe np.z AutoDaty czy innej serwisówki jaka jest prawidłowa temperatura lub zakres dopuszczalnych temperatur powietrza zasysanego do silnika. 

Nie grzebać mi po goglu i forach bo tam te wróżby już czytałem. Potrzebne potwierdzenie w dokumentacji technicznej silników. Silnik dowolny - paliwo dowolne

 

2. Jaki pływ ma na sprawność silnika temperatura niska lub wysoka powietrza? Gdzieś coś pamiętam ale... 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Esol napisał:

1. Czy ktoś ma informacje serwisowe np.z AutoDaty czy innej serwisówki jaka jest prawidłowa temperatura lub zakres dopuszczalnych temperatur powietrza zasysanego do silnika. 

Nie grzebać mi po goglu i forach bo tam te wróżby już czytałem. Potrzebne potwierdzenie w dokumentacji technicznej silników. Silnik dowolny - paliwo dowolne

 

2. Jaki pływ ma na sprawność silnika temperatura niska lub wysoka powietrza? Gdzieś coś pamiętam ale... 

 

 

Mi torque przy temperaturze zewnetrznej 28-29 stopni w dolocie pokazuje ok 32-35 stopni 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, analyzer64 napisał:

Nie wiem czy jest zakres dopuszczalnych temperatur, to mierzy IAT w dolocie.

 

Gorące powietrze ma mniej tlenu, a co za tym idzie silnik osiąga mniejszą moc niż gdy dostarczysz mu zimnego powietrza.

Mhm...ale..

po co producent samochodu przewiduje nagrzewanie powietrza dolotowego z nad kolektora wydechowego i dostarczanie go w wlotu silnika - sterownie klapą podciśnieniową w zakresie temp 10-15st.

Czyli poniżej 10st ssie znad gorącego wydechu, powyżej 15st ssie już z nadkola, ale...

konstrukcja klapy w puszce filtra i tak nie dopuszcza zasłonięcia całkowicie wlotu gorącego powietrza znad wydechu. PRzekrój zostaje otwarty w jakiś 10%

 

Pomiary w czasie jazdy pokazują stabilizację temperatury ssania w zakresie 60st. W korku czasem 80st

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie coś było w Astrze F, rura doprowadzona z osłony kolektora wydechowego do puchy a w niej sterowanie klapą podciśnieniem z zaworu na przepustnicy.

Zimne powietrze jest ok, bo ma więcej tlenu jak pisałem, ale z kolei gorsze jest odparowywanie paliwa z kolektora ssącego. W skrajnych przypadkach przy zimnym dolocie może nawet dojść do przymarzania przepustnicy - stąd masz również ogrzewanie przepustnicy cieczą chłodzącą.

 

Generalnie przyjęło się, że im chłodniejsze powietrze tym moc większa, dobrze to widać na hamowni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Esol napisał:

1. Czy ktoś ma informacje serwisowe np.z AutoDaty czy innej serwisówki jaka jest prawidłowa temperatura lub zakres dopuszczalnych temperatur powietrza zasysanego do silnika. 

Nie grzebać mi po goglu i forach bo tam te wróżby już czytałem. Potrzebne potwierdzenie w dokumentacji technicznej silników. Silnik dowolny - paliwo dowolne

 

2. Jaki pływ ma na sprawność silnika temperatura niska lub wysoka powietrza? Gdzieś coś pamiętam ale... 

 

W silniku N/A temperatura będzie zbliżona do temperatury otoczenia. Ciut wyższa, bo przechodząc przez filtry i rurki w komorze silnika odrobinę się ogrzeje. Czyli zakres -30* do 50*C.  W doładowanym silniku temperaturę trudniej przewidzieć, bo zależy od stopnia doładowania czy wydajności intercoolera. Ale nigdy nie będzie niższa niż otoczenia...

 

Gorące powietrze ma mniejszą gęstość - zatem mniej tlenu. W benzynach ilość zasysanego tlenu trzeba znać precyzyjnie, żeby odpowiednio dobrać dawkę paliwa. W silnikach diesla to mniej ważne, bo te praktycznie zawsze pracują na ubogiej mieszance.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, grogi napisał:

Gorące powietrze ma mniejszą gęstość - zatem mniej tlenu. W benzynach ilość zasysanego tlenu trzeba znać precyzyjnie, żeby odpowiednio dobrać dawkę paliwa

 

Rozumiem, że to kolejny głos za tym żeby było chłodniej w dolocie.  

 

Nadal znak "?"  dlaczego konstruktorzy podgrzewają dolot

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Esol napisał:

Nadal znak "?"  dlaczego konstruktorzy podgrzewają dolot

 

Godzinę temu, analyzer64 napisał:

Zimne powietrze jest ok, bo ma więcej tlenu jak pisałem, ale z kolei gorsze jest odparowywanie paliwa z kolektora ssącego. W skrajnych przypadkach przy zimnym dolocie może nawet dojść do przymarzania przepustnicy - stąd masz również ogrzewanie przepustnicy cieczą chłodzącą.

 

Wystarczy? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zeby silnik szybciej sie nagrzal, zeby sonda szybciej pracowala, zeby zimne paliwo nie skraplalo sie w kolektorze.

 

W starych golfach na jednopunkcie byla grzalka w kolektorze dolotowym - jeż,  nad którym byl wtryskiwacz.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marcinekkk napisał:

dla turbo chyba std   max to 60  , pow odcina bosta i cofa zaplon

nowoczesne sterowniki nie dzialaja w taki durny sposob "jest dobrze jade, jest zle odcinam". Obecnie zwykle jest mapa modyfikacji zaplonu temp. silnika-temp. w dolocie, podobnie modyfikowane jest dawkowanie paliwa

 

wg. moich doswiadczen zwykle IAT jest wyzsze od temp. otoczenia. Np. o 5-10 stopni gdy auto jedzie, o 10-20-30 stopni gdy stoi w korku. Dlatego praktykowalem izolacje termiczna np. mata dekarska + na to folia alu, daje to zysk rzedu 10 stopni, czasem wiecej. Dupohamownia odczuwa pewien subiektywny przyrost, niewielki ale odczuwa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, alastair napisał:

nowoczesne sterowniki nie dzialaja w taki durny sposob "jest dobrze jade, jest zle odcinam". Obecnie zwykle jest mapa modyfikacji zaplonu temp. silnika-temp. w dolocie, podobnie modyfikowane jest dawkowanie paliwa

Chyba nie wszędzie byli tacy mądrzy. Rozmawiałem kiedyś z gościem, któremu w Fieście ST 1.6 Ecoboost po podniesieniu doładowania, wywalało błąd. Po wymianie IC błąd zniknął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Marcinekkk napisał:

fiesta ma wiecej niz jedno zabezpieczenie , jak program lipa to bedzie sypalo bledami temp

btw

tam tez jest 60 st ;) wtedy cofa i odcina

ciekawi mnie jaka moze byc temp. w dolocie w autach doladowanych (gdzie z jednej strony turbina powietrze podgrzewa ale IC schladza), bo ja znam tylko wolnossaki. 60 stopni jako wartosc graniczna odciecia wydaje mi sie nisko. Np. w moim Szuwaru wychodzilo ze przy 30 stopni powietrza osiagniecie 55 st w dolocie podczas postoju w korku nie jest zadnym wyczynem.

 

a ponizej mapka cofania zaplonu w wolnossacym silniku Mazdy

coolant.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.