Skocz do zawartości

Tesla padnie?


Florydzialski

Rekomendowane odpowiedzi

 

I nawet wycieczka do głupiego Miami będzie megaupierdliwa. A jakbyś musiał jeździć służbowo to byś się pociął.

 

Dlaczego megaupierdliwa? Dojeżdżam do hotelu i podłączam pod ładowarkę na noc - praktycznie każdy przyzwoity hotel w Miami ma „destination charging”. A jak muszę w jeden dzień oblecieć to po drodze mam kilka superchargerów - i tak zwykle staje na 20 minut przerwy wiec nic to nie zmieni poza tym ze trzeba będzie zsynchronizować siku z ładowaniem. Zreszta pewnie nawet nie 20 minut bo nie potrzebuje takiej ilości energii żeby się dotoczyć do domu. 10 minut starczy z nadmiarem.

 

 

 

 

Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Jak byś nie kombinował, to przy założeniu że elektryczne samochody się upowszechnią - koncepcja superchargerów jest skazana na porażkę.


Nowe Superchargery maja większa moc = ładują jeszcze szybciej. Do tego model 3 ma nowe baterie pozwalające na większy prąd ładowania = tak jak teraz tankuje pół baku w 4-5 minut tak w Modelu 3 będę mógł podładować z 20-70% w 5-6 minut.


Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, Florydziak napisał:

 


Nowe Superchargery maja większa moc = ładują jeszcze szybciej. Do tego model 3 ma nowe baterie pozwalające na większy prąd ładowania = tak jak teraz tankuje pół baku w 4-5 minut tak w Modelu 3 będę mógł podładować z 20-70% w 5-6 minut.


Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk

 

 

W Europie w sezonie wakacyjnym stoi się czasem w godzinnych kolejkach na zwykłych stacjach benzynowych przy autostradzie. Przy konieczności ładowania korki byłyby po horyzont. U Ciebie jest trochę inny model podróżowania, bo wszystko co dalej ogarnia się samolotem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, cesarz napisał:

Z tego słyszałem Porsche planuje jeszcze szybsze ładowarki wprowadzić.

 

Imo jeśli w ciągu 10 minut można będzie podłądować 300-400 kilometrów zasięgu to już będzie rewelka. I tak co tyle robie sobie przerwy w moim zaawansowanym wieku ;) Kawa, kibelek, coś przegryźć.

 

Tak, zakładając że stacja jest pusta. Ale jeśli w kolejce stoi przed Tobą 5 aut? To masz dodatkową godzinę w plecy. A pięć aut w kolejce na stacji przy autostradzie to nie jest jakaś wielka liczba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Ryb napisał:

 

Tak, zakładając że stacja jest pusta. Ale jeśli w kolejce stoi przed Tobą 5 aut? To masz dodatkową godzinę w plecy. A pięć aut w kolejce na stacji przy autostradzie to nie jest jakaś wielka liczba.

 

Najmniejsze Superchargery są na osiem stanowisk, zwykle przystosowane do łatwiej rozbudowy do szesnastu. A są pewnie i większe... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tesla już buduje nowy typ chargerów - nawet na 50 stanowisk. 

Nie zapomnę powrotu w tamtym roku z nart ze Swiss

Zawaliło śniegiem jedna nitkę tuneli z 3 pasów na autostradzie dostępne byly 2

Korek jak......

Dobrze ze miałem full bak lpg i ponad polowe noPB. Na oparach doczlapalismy sie do stacji a tak Armagedon. Dobre 0.5h czekania do zatankowania.

Co ciekawe stacje ladowania zajęte a przed nimi 3 tesle na autolawetach w oczekiwaniu na zwolnienie miejsca do ladowania.

I tak sobie myślę ze zimno musiało im sie zrobić jak sie prąd skończył.

Pomoc drogowa w sytuacjach kryzysowych rozdaje ciepłe napoje i paliwo. A dla elektryków?



wysłane z tel.

  • Haha 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla elektryków ciepłe napoje ;)? To jest ekstremalna sytuacja - oczywiście narazie nie ma narazie łatwego rozwiązania ale to jest początek elektryków. Może za 10 lat będzie można przyczepić do cieżarówki wielką bateria którą w razie czego można będzie podłądować auto? Może będą indukcyjne odcinki dróg. Kto wie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, cesarz napisał:

Dla elektryków ciepłe napoje ;)? To jest ekstremalna sytuacja - oczywiście narazie nie ma narazie łatwego rozwiązania ale to jest początek elektryków. Może za 10 lat będzie można przyczepić do cieżarówki wielką bateria którą w razie czego można będzie podłądować auto? Może będą indukcyjne odcinki dróg. Kto wie.

 

Lotny supercharger - który sam ładuje się z energii słonecznej, a awaryjnie ma generator... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego słyszałem Porsche planuje jeszcze szybsze ładowarki wprowadzić.
 
Imo jeśli w ciągu 10 minut można będzie podłądować 300-400 kilometrów zasięgu to już będzie rewelka. I tak co tyle robie sobie przerwy w moim zaawansowanym wieku  Kawa, kibelek, coś przegryźć.


Wiesz jaki jest problem z obietnicami? Trzeba je zrealizować. Problemem obecnych ładowarek jest grubość kabla - przy prądach rzędu kilkuset amperów kable muszą być bardzo grube. A to powoduje ze są ciężkie. Napięcia nie możesz zwiększyć bo musi być takie samo jak napięcie baterii w pojeździe a te ze względu na bezpieczeństwo, oddawaną moc itp. są w okolicach 400V. Tesla eksperymentuje z robotem który podłącza kabel żeby nie trzeba było go targać - to może się okazać niezbędne w nowych ładowarkach o większej mocy. Obecne maja 120 kW a w przyszłości Tesla planuje 350-500 kW. Nowe samochody są cichcem przystosowane do większych mocy, choć podobno tylko Model 3 będzie mógł to w pełni wykorzystać dzięki zastosowaniu innych ogniw - naładowanie od 20-80% ma trwać 5-6 minut - porównywalny czas do tankowania benzyny. Ale konkurencja tez nie śpi - firma ChargePoint oferuje już ładowarki o mocy 400 kW i napięciu od 200 do 1000V. Zakaldajac ze 60 kWh to przyzwoity rozmiar baterii w popularnym samochodzie i ze zwykle „tankuje się” 40 kWh to takie „tankowanie” zajęło by około 10 minut.



Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Florydziak napisał:

 


Wiesz jaki jest problem z obietnicami? Trzeba je zrealizować. Problemem obecnych ładowarek jest grubość kabla - przy prądach rzędu kilkuset amperów kable muszą być bardzo grube. A to powoduje ze są ciężkie. Napięcia nie możesz zwiększyć bo musi być takie samo jak napięcie baterii w pojeździe

 

No nie do końca musi... Można zrobić jakieś rekonfigurowanie modułów i na czas ładowania spiąć je częściowo szeregowo... Możesz wtedy lądować i napięciem 1.2kV... Jest komplikacja jeśli różne moduły mają różną sprawność - wtedy trzeba zrobić balansowanie (dodatkowo doładować lepsze moduły). Ale to wszystko jest do ogarnięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
No nie do końca musi... Można zrobić jakieś rekonfigurowanie modułów i na czas ładowania spiąć je częściowo szeregowo... Możesz wtedy lądować i napięciem 1.2kV... Jest komplikacja jeśli różne moduły mają różną sprawność - wtedy trzeba zrobić balansowanie (dodatkowo doładować lepsze moduły). Ale to wszystko jest do ogarnięcia.


Jak je połączysz szeregowo to ograniczasz prąd ładowania wiec gucio.


Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Florydziak napisał:

Jak je połączysz szeregowo to ograniczasz prąd ładowania wiec gucio.

 

 

Heeh? W ogólnym rozrachunku ważna jest energia, jaką w baterię wpompujesz. Czy to będzie 100 A @ 1200 V czy 300 A @ 400 V - wsio ryba. I tu, i tu ładujesz mocą 120 kW, więc w 20 minut wpompujesz 40 kWh. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Heeh? W ogólnym rozrachunku ważna jest energia, jaką w baterię wpompujesz. Czy to będzie 100 A @ 1200 V czy 300 A @ 400 V - wsio ryba. I tu, i tu ładujesz mocą 120 kW, więc w 20 minut wpompujesz 40 kWh. 


No właśnie nie bo problemem jest maksymalny prąd ładowania jednego ogniwa. Jak je połączysz szeregowo to rośnie ci napięcie ale maleje prąd ładowania.


Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Florydziak napisał:

No właśnie nie bo problemem jest maksymalny prąd ładowania jednego ogniwa. Jak je połączysz szeregowo to rośnie ci napięcie ale maleje prąd ładowania.

 

 

Spałeś w szkole na zajęciach z prądu?! 

 

 

Trzy ogniwa, połączone równolegle:

 |-[]-|
-|-[]-|-
 |-[]-|

Napięcie na całym układzie: V

Opór jednego ogniwa: R

Napięcie na każdym ogniwie: V 

Prąd ładowania ogniwa: V/R

Opór całego układu: R/3

Prąd ładowania ukłądu: 3V/R

Moc ładowania: 3VV/R

 

A teraz trzy ogniwa połączone szeregowo:

--[]---[]---[]---

Napięcie na całym układzie: 3V

Opór jednego ogniwa: R

Napięcie na każdym ogniwie: V 

Prąd ładowania ogniwa: V/R

Opór całego układu: 3R

Prąd ładowania układu: V/R

Moc ładowania: 3VV/R

 

Osiągnęliśmy:

a) takie samo napięcie na pojedynczym ogniwie

b) taki sam prąd ładowania pojedynczego ogniwa - ogniwa pracują dokładnie tak samo

c) taką samą moc ładowania

d) trzy razy mniejszy prąd wejściowy (zatem i lżejszy kabel)

e) trzy razy większe napięcie wejściowe

 

Tak jak pisałem wcześniej - komplikacje pojawiają się, jeśli pojedyncze ogniwa zaczynają od siebie odstawać i np. obserwowany opór jednego nieznacznie wzrasta. Ale raz: jeśli łączysz szeregowo całe moduły, po kilka tysięcy ogniw połączonych równolegle, to ich charakterystyki się uśrednią. Dwa: ogniwa można potem zbalansować... 

Edytowane przez grogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Florydziak napisał:

 

Na reddit'cie można ciekawe domysły poczytać (ludzie dzielą się obserwacjami z wizyty w fabryce).

 

Np. Tesla chciała za szybko zacząć produkować i linii produkcyjnej nie przetestowali. Teraz się okazuje, że druga im się w fabryce nie chce zmieścić... A jak linia produkcyjna już działa (co nie zdarza się zbyt często), to przechodzi przez nią auto co trzy minuty. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Spałeś w szkole na zajęciach z prądu?! 
 
 
Trzy ogniwa, połączone równolegle:
 |-[]-|-|-[]-|-|-[]-|

Napięcie na całym układzie: V
Opór jednego ogniwa: R
Napięcie na każdym ogniwie: V 
Prąd ładowania ogniwa: V/R
Opór całego układu: R/3
Prąd ładowania ukłądu: 3V/R
Moc ładowania: 3VV/R
 
A teraz trzy ogniwa połączone szeregowo:

--[]---[]---[]---

Napięcie na całym układzie: 3V
Opór jednego ogniwa: R
Napięcie na każdym ogniwie: V 
Prąd ładowania ogniwa: V/R
Opór całego układu: 3R
Prąd ładowania układu: V/R
Moc ładowania: 3VV/R
 
Osiągnęliśmy:
a) takie samo napięcie na pojedynczym ogniwie
b) taki sam prąd ładowania pojedynczego ogniwa - ogniwa pracują dokładnie tak samo
c) taką samą moc ładowania
d) trzy razy mniejszy prąd wejściowy (zatem i lżejszy kabel)
e) trzy razy większe napięcie wejściowe
 
Tak jak pisałem wcześniej - komplikacje pojawiają się, jeśli pojedyncze ogniwa zaczynają od siebie odstawać i np. obserwowany opór jednego nieznacznie wzrasta. Ale raz: jeśli łączysz szeregowo całe moduły, po kilka tysięcy ogniw połączonych równolegle, to ich charakterystyki się uśrednią. Dwa: ogniwa można potem zbalansować... 



Masz racje. Coś mi się popieprzylo.


Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...
Dnia 10/11/2017 o 15:33, Florydziak napisał:

 

 

Zapotrzebowanie na części gwałtownie wzrosło - wygląda, że produkcja ruszyła... Tesla zamawia w tej chwili części w tempie 5000 samochodów/tydzień.

 

https://electrek.co/2017/12/14/tesla-model-3-production-increasing-to-5000-units-per-week-suppliers/

 

I jeszcze jeden do poczytania...

 

https://electrek.co/2017/12/13/tesla-model-3-la-delivery-center-spacex-employees/

Edytowane przez grogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 12/14/2017 o 13:01, grogi napisał:

 

 

Zapotrzebowanie na części gwałtownie wzrosło - wygląda, że produkcja ruszyła... Tesla zamawia w tej chwili części w tempie 5000 samochodów/tydzień.

 

https://electrek.co/2017/12/14/tesla-model-3-production-increasing-to-5000-units-per-week-suppliers/

 

I jeszcze jeden do poczytania...

 

https://electrek.co/2017/12/13/tesla-model-3-la-delivery-center-spacex-employees/

 

Kurcze. Korci mnie aby przedpłacic 10000 sek na T3. Odbiór za 2 lata akurat, jak się leasing na Paska skończy. Nowy Leaf też jest ok, ale, tak jak Marek wspomniał, nie ma infrastruktury...

Mam dwa plug-in (Passat Gte i Mini Countryman), i mimo ze maja el-zasięg symboliczny, to benzyny prawie nie używam. A jak muszę jechać tradycyjnym autem na paliwo kopalne, to drażni mnie hałas silnika. 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Cezh napisał:

Kurcze. Korci mnie aby przedpłacic 10000 sek na T3. Odbiór za 2 lata akurat, jak się leasing na Paska skończy. Nowy Leaf też jest ok, ale, tak jak Marek wspomniał, nie ma infrastruktury...

 

Leaf jest niezły - ale inżynierowie dalej się na nauczyli, że kierownica powinna być regulowana w dwóch płaszczyznach... I tak jak wszelkim EV kibicuję, to ten samochód jest dla mnie najzwyczajniej skreślony.

 

5 minut temu, Cezh napisał:

Mam dwa plug-in (Passat Gte i Mini Countryman), i mimo ze maja el-zasięg symboliczny, to benzyny prawie nie używam. A jak muszę jechać tradycyjnym autem na paliwo kopalne, to drażni mnie hałas silnika. 

 

Jazda na prąd daje zupełnie inne odczucia... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, grogi napisał:

 

Leaf jest niezły - ale inżynierowie dalej się na nauczyli, że kierownica powinna być regulowana w dwóch płaszczyznach... I tak jak wszelkim EV kibicuję, to ten samochód jest dla mnie najzwyczajniej skreślony.

 

 

Jazda na prąd daje zupełnie inne odczucia... 

 

 

Mialem Leafa na tydzień, i mi (180cm) i żonie (170cm) całkowicie pasował. Brak regulacji kierownicy nam nie przeszkadzał. 

 

Już ponad rok mam Paska GTE i ruszanie w absolutnej ciszy ciągle mi się bardzo podoba. 😀

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Cezh napisał:

 

Kurcze. Korci mnie aby przedpłacic 10000 sek na T3. Odbiór za 2 lata akurat, jak się leasing na Paska skończy. Nowy Leaf też jest ok, ale, tak jak Marek wspomniał, nie ma infrastruktury...

Mam dwa plug-in (Passat Gte i Mini Countryman), i mimo ze maja el-zasięg symboliczny, to benzyny prawie nie używam. A jak muszę jechać tradycyjnym autem na paliwo kopalne, to drażni mnie hałas silnika. 

 

Jakie zużycie prądu by Ci wyszło gdyby tylko na nim jeździć, ile średnio na 100 km?

Pytam o Paska GTE.

Edytowane przez mrBEAN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Cezh napisał:

 

Kurcze. Korci mnie aby przedpłacic 10000 sek na T3. Odbiór za 2 lata akurat, jak się leasing na Paska skończy. 

Czekać 2 lata? W życiu.

Coraz ciekawiej to wygląda, a mówili, że czasy niedoboru wraz z nastaniem gospodarki rynkowej minęły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, grogi napisał:

 

Nie zawsze chodzi o względy finansowe... Dołożenie do mocniejszego silnika nr zwraca się przecież nigdy.

ale to wychodzi oszczędności na każde 10 k km ok 2,5 k zł. Czyli jeśli przez 5 lat zrobie 150 k km to można zapłacic spokojnie prawie 40 k więcej za elektryka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale to wychodzi oszczędności na każde 10 k km ok 2,5 k zł. Czyli jeśli przez 5 lat zrobie 150 k km to można zapłacic spokojnie prawie 40 k więcej za elektryka.

5 lat 150kkm to 30kkm rocznie czyli 83km dziennie...

Jaki jest zasięg jest na bateriach... ?

Liczylem dla ZOE liczylem dla Kangoo el. i to sie nie zwraca. Wiec albo temat wjazdu do jakiejś strefy eco czy duza ulga podatkowa moze przewazyc finansowy aspekt.



wysłane z tel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ppmarian napisał:


A jakie inne wzgledy poza finansowymi względem benzyny o porównywalnej mocy?
 

 

Moda, chec posiadania ? Czy telefon za 3-4kPLN jest 3-4 razy lepszy niz telefon za 1kPLN? :)

Tutaj dziala taki sam mechanism jak w przypadku wielu innych dobr.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, ppmarian napisał:


5 lat 150kkm to 30kkm rocznie czyli 83km dziennie...

Jaki jest zasięg jest na bateriach... ?

Liczylem dla ZOE liczylem dla Kangoo el. i to sie nie zwraca. Wiec albo temat wjazdu do jakiejś strefy eco czy duza ulga podatkowa moze przewazyc finansowy aspekt.



wysłane z tel.
 

policzylem roznice na pasku w stosunku do tego co stoi u mnie  w garazu i wyszła ok 33 k zł, czyli po 130 k km by sie zwrocił. Ale to jest samo paliwo, nie wiem jak koszty serwisu. Oleju sie nie leje, ale aku moze pasc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, ppmarian napisał:


Czyli ok 12zl/100km

Liczyłes kiedy to się zwróci?

wysłane z tel.
 

 

W 25% przypadkow laduję w pracy lub gdzies na miescie.

Leasing (prywatny) mnie kosztuje 2 000 pln miesięcznie.

Samochód warty okolo 200 000 pln. 

Kiedyś zmienialem samochody za często i zawsze byłem bardzo w plecy, teraz muszę odczekać 3 lata ani dnia wcześniej czy później. Liczyłem i mi sie opłaca. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ZUBERTO napisał:

Czekać 2 lata? W życiu.

Coraz ciekawiej to wygląda, a mówili, że czasy niedoboru wraz z nastaniem gospodarki rynkowej minęły.

 

Odbiór chyba za 1,5 roku, ale za 2 kończy mi sie leasing 😑

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, funfel napisał:

ale to wychodzi oszczędności na każde 10 k km ok 2,5 k zł. Czyli jeśli przez 5 lat zrobie 150 k km to można zapłacic spokojnie prawie 40 k więcej za elektryka.

 

Auta projektowane jako typowo elektryczne mają zdecydowanie lepsza wydajność - Ioniq nawet 12 kWh/100 km. Prąd do lądowania kosztuje mnie w nocnej taryfie 7c/kWh - czyli sto kilometrów to 85c - niecałe 4zl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Kurcze. Korci mnie aby przedpłacic 10000 sek na T3. Odbiór za 2 lata akurat, jak się leasing na Paska skończy. Nowy Leaf też jest ok, ale, tak jak Marek wspomniał, nie ma infrastruktury...
Mam dwa plug-in (Passat Gte i Mini Countryman), i mimo ze maja el-zasięg symboliczny, to benzyny prawie nie używam. A jak muszę jechać tradycyjnym autem na paliwo kopalne, to drażni mnie hałas silnika. 


Myśle ze już na jesieni będzie można kupić dobrze wyposażony model 3 z 2-3 miesięcznym oczekiwaniem. Na najtańsze wersje będzie pewnie nadal kolejka.


Sent from my refurbished iPhone 5 using Tapatalk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Florydziak napisał:

Myśle ze już na jesieni będzie można kupić dobrze wyposażony model 3 z 2-3 miesięcznym oczekiwaniem. Na najtańsze wersje będzie pewnie nadal kolejka.

 

 

Myślę, że dobrze myślisz... Tzn. LR będzie dostępny szybko, ale na SR albo dual motor jeszcze poczekamy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 6.11.2017 o 10:37, grogi napisał:

 

Problemem nie jest zrobić samochód elektryczny. Problemem jest zrobić do niego baterie... 

Problemem jest zrobić samochód elektryczny bez metali ziem rzadkich.

Słyszałem, że właśnie Tesla Model S jest bez ich wykorzystania zbudowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
Dnia 6.11.2017 o 05:25, Florydziak napisał:

 


Największy problem z elektrycznymi to sieć „stacji benzynowych”. Co z tego ze kupie Leaf’a jak jestem uwiązany do domu bo na trasę nie pojadę? Tutaj Tesla bije konkurencje na głowę.
 

 

Leaf-em w trasę ? Zobacz jaki to ma zasięg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
20 godzin temu, Florydziak napisał:

Obecna wersja ma 150 mil ale za moment ma być 200+ mil. 

Leaf to padaczka, bo nie ma chłodzonej baterii. Na dziś tylko Hyundai i Kia mają do zaproponowania sensowne wozy oprócz Tesli. I ewentualnie i3, choć to dziwny wóz ale technicznie bdb.

Edytowane przez mrBEAN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.