Jump to content

Początek końca


Recommended Posts

No i stało się. Po 18 latach w rodzinie w tym 4 latach po kierownictwem żonki udało się jej ( żonce ) wykończyć Matiza. Jeszcze w styczniu ani grama rdzy i prawie nic oleju nie brał. Teraz żre więcej oleju niż paliwa. ( Tak to jest jak jeździ się bez płynu w chłodnicy ) Z tyłu po odpaleniu niebieska zasłona dymna. Może go sprzedam jako generator dymu do wojska. :) Ponieważ do tego dochodzi wymiana tarcz i brak 5 -  tki wartość napraw przekracza wartość wozidła więc żonka postawiła nad nim krzyżyk i już jeździ nową KIA Picanto. No ale mnie go trochę szkoda, bo to pierwszy kupiony wóz jeszcze za kawalera. Dużo miłych wspomnień itp.  Zlokalizowałem wyciek płynu chłodzącego była nim nagrzewnica a raczej jej zamiennik który po 3 latach od wymiany znowu się rozciekł. Osobiście ją wymieniłem i teraz płyn nie ubywa. Postanowiłem więc rozebrać silnik i zrobić wiwisekcję. Mam cichą nadzieję że to tylko uszczelka pod głowicą, ale nie wiem jak długo żonka go katowała. Akurat 2 tygodnie byłem niedysponowany wiec mogło to być przynajmniej kilka dni. Jeśli skończy się na pierścieniach i uszczelniaczach zaworowych  to jeszcze może uda mi się go uratować. Jeśli gładzie cylindrów będą porysowane to już nie zamierzanm nic toczyć tylko oddam go na złom. Za 2 dni chce mu zmierzyć sprężanie i próbę olejową i zabieram się za rozbieranie. Czy jest tu jeszcze na tym forum ktoś kto bawił się w takie rzeczy. Na pewno w czasie prac nasuną mi się jakieś pytania i przydałby mi się jakiś fachowiec. Ja jestem laikiem i tylko książka Bujańskiego, jakieś manuale po angielsku ze sparka i youtube mnie na razie wspiera.

Link to post
Share on other sites

Wyremontujesz i sprzedasz? Bo jeśli żona ma inny wóz, to rozumiem że Ty będziesz go dalej docierał?:skromny: Wymieniałem pierścienie, do tego uszczelniacze zaworowe i itp. Z tym że u mnie brał olej 1l/1kkm, dymił ale moc miał. Powodem były zapieczone pierścienie olejowe na tłokach, raczej wadliwe pierścienie olejowe 3- częściowe zamieniłem na 1 częściowe produkcji polskiej Prima z Łodzi. Musisz rozebrać i zdiagnozować, zmierz kompresję przed rozbiórka. U mnie przy takim poborze oleju kompresję miał wzorową ~14Bar, tak przedostający się olej z skrzyni korbowej do komory spalania doszczelniał połączenie tłok-cylinder. Wnioskuje że Twój jest z 1999r? Pytam bo u mnie jest z 2002r i miałem problem z tłokami, tzn po rozbiórce okazało się że mam tłoki zamontowane z Spark-a czy jakoś tak. Zakupiłem standardowe pierścienie do Matiz-a i okazało się że oba pierścienie zgarniające nie wchodzą do rowka w tłoku. Musiałem wozić tłoki żeby przetoczyć 2 i 3 rowek pod pierścienie żeby pasowały nowe standardowe pierścienie, jeździłem z nimi do Żor. Miałem opcję zakupu standardowych org. pierścieni z Spark-a żeby nie kombinować z tłokami, ale nie chciałem w to wchodzić bo musiałbym zapłacić za pierścienie 200zł i w dodatku zamontować znów 3 częściowe pierścienie olejowe. Podobno przy Matizach po 2000r często się zdarzały przypadki że miały tłoki z Spark-a. Aha przyjrzyj się w jakim stanie jest wałek rozrządu z dźwigniami zaworowymi, u mnie wałek z dźwigniami wymieniałem na używki sprawne. U mnie org. wałek miał wytarte z 1mm same krzywki w sumie chyba na 3 zaworach. Generalnie uważam ze im młodszy Matiz tym bardziej silnik był składany na słabych elementach. Dobry przykład to taki, że kupiłem wałek z dźwigniami z Matiz-a który miał pod 180kkm z początku produkcji, wałek w idealnym stanie. Ja robiłem "remont" przy 137kkm. pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Jak się go uda uratować sprzedawać nie zamierzam. Idealne auto do roboty. A może jak pozwoli czas i finanse przywrócę mu dawną świetność. A propo tych tłoków czy można na pierwszy "rzut oka" rozpoznać czy zabudowane tłoki są z matiza czy ze sparka? Czy różnią się tylko szerokością rowków pod pierścienie?

Link to post
Share on other sites

Tak, szerokością rowka pod pierścień zgarniający olej 2 i 3. Ale jak masz auto z początku produkcji to problemu nie powinienieś mieć. A jak już, to do Żor nie masz daleko. Za przetaczanie w sumie 6 rowków [2rowki x 3 szt. tloków] zapłaciłem nie więcej jak 100zl 2 lata temu.

 

Orginalnie Matiz 0,8l ma gr. pierścieni:

- 1 pierścień uszczelniający - 1,2 mm

- 2 pierścień zgarniający - 1,5 mm

- 3 pierścień zgarniający - 2,8 mm

 

Spark 0,8l ma gr. pierścieni:

- 1 pierścień uszczelniający - 1,2 mm

- 2 pierścień zgarniający - 1,2 mm

- 3 pierścień zgarniający - 2,5 mm

 

W sumie miusiałem jak widać roztaczać 2 i 3 rowek na szerokości o 0,3mm.

 

 

 

Edited by steyr
Link to post
Share on other sites

Witam

Dzisiaj postanowiłem przed pomiarem sprężania wyregulować zawory i okazało się że na czterech w ogóle nie ma luzu. W czerwcu była wymieniana uszczelka pod głowicą i raczej mechanik składając wszystko podejrzewam ze je wyregulował. Czy możliwe że luz zniknął z powodu przegrzania silnika czy raczej mechanik coś spartolił? Z drugiej strony kopcić zaczął dopiero po ostatnim przegrzaniu. Jeśli nie ma luzu zawory się nie domykają i dlatego spala olej. Dzisiaj miałem mało czasu i tylko zerknąłem pod pokrywę, jutro regulacja i pomiar ciśnienia.

Edited by sebapl77
Link to post
Share on other sites

Próba olejowa zrobiona. Mój manometr pokazał 12 Bar na wszystkich cylindrach po dodaniu oleju skoczył do 15 Bar. Wiadomo manometr z alledrogo za 50 zeta może trochę przekłamywać ale wzrost ciśnienia pokazał. Jutro sobota to czeka mnie rozbiórka. Pytanko - które śruby powinno się wymienić przy ponownym skręcaniu silnika? Z głowicy to wiem ale co z pozostałymi? A co ze śrubami z korbowodu i innymi?

Link to post
Share on other sites

Nie zmieniałem żadnych śrub, nawet tych od głowicy. Teoretycznie się powinno, ja w pełni świadomie to zrobiłem tnąc koszta. Od remontu jest ok 2 lata i 18kkm i jest ok.

Link to post
Share on other sites

No i po ciężkiej walce ze śrubą koła pasowego udało mi się ją w końcu odkręcić. Przy próbie odkręcenia początkowo przeskoczył mi nawet rozrząd o kilka ząbków i pierwszy raz mój elektryczny klucz udarowy nie dał rady tej śrubie. Dopiero zablokowanie koła zamachowego śrubokrętem i odpowiedni klucz ( ramię 1,5m dało radę ) Tak mam już wszystko rozebrane jedynie kolektor dolotowy siedzi. Ponieważ dojście do śrub jest utrudnione postanowiłem ściągnąć  go razem z głowicą. No i znowu problem bo po odkręceniu śrub głowica ani drgnie. Nie chcę za bardzo tego szarpać. Czy uszczelka tak mogła się przykleić ? Czy jednak kolektor trzymie ? Z obrazków silnika widzę że kolektor dolotowy przykręcony jest jednak do głowicy.

Link to post
Share on other sites

5a29ba74acc14_matiztoki.jpg.ad475e3c3f307ea0ce35ac6481cb2636.jpg5a29ba1e53215_matizsilnik.jpg.0fadce50e4485990f1c8cc469b95f8ae.jpg

Dzięki, kilka razy musiałem ostro przywalić ale puściło i udało mi się głowicę w końcu ściągnąć. Na pewno uszczelniacze puściły bo przez otwory z kolektora wydechowego widać spływający olej po trzonkach zaworów. Miałem dzisiaj mało czasu więc nalałem tylko do cylindrów z 5mm nafty. Po 2 godzinach całą nafta spłynęła do miski olejowej. Od góry mogę wsadzić między tłok a cylinder szczelinomierz 0,25 mm. Według książki luz pomiędzy tłokiem a cylindrem powinien być w granicach  0,025 mm - 0,045 mm. No ale podobno tłok u góry jest węższy. Wyciągnę tłoki i pomierzą tłoki i cylindry jak tylko skombinuję jakaś dobrą średnicówkę i  mikrometr. Są na alledrogo za 50 zeta ale to pewnie chiński szajs i równie dobrze mógłbym to mierzyć suwmiarką/. Muszę popytać po kumplach.

Edited by sebapl77
Link to post
Share on other sites
Dnia 7.12.2017 o 22:45, sebapl77 napisał:

 

Tłoki wywalone. Pierwszy i drugi pierścień w rowkach chodzą luźno ale trzeci ( ten składający się ze sprężyny i 3 części ) siedzi ciasno. Czy tak powinno być ? Wydaje mi się że powinien być trochę sprężysty?

tłoki.jpg

 

 

matiz silnik.jpg

matiz tłoki.jpg

Edited by sebapl77
Link to post
Share on other sites
21 godzin temu, sebapl77 napisał:

Tłoki wywalone. Pierwszy i drugi pierścień w rowkach chodzą luźno ale trzeci ( ten składający się ze sprężyny i 3 części ) siedzi ciasno. Czy tak powinno być ? Wydaje mi się że powinien być trochę sprężysty?

tłoki.jpg

 

 

matiz silnik.jpg

matiz tłoki.jpg

 

Pisałem wcześniej o tym problemie, masz zapieczone pierścienie zgarniające olej z gładzi cylindra. Są to pierścienie 3 częściowe jak widać, po 1 szt na tłok. Dwa górne pierścienie które masz "luźne" są to pierścienie kompresyjne odpowiedzialne za ciśnienie sprężania w komorze spalania. Kupujesz komplet nowych pierścieni z Prima Łódź. Mają one ten 3 pierścień olejowy jednoczęściowy.

Edited by steyr
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.