Jump to content

Głowica 1.2 16v


Recommended Posts

Witam

 

Powiedzcie mi czy jest jakiś sposób, żeby rozpoznać czy głowica silnika 1.2 16v pochodzi z punto1 czy punto2 czy bravo??

Czym się kierować numer na deklu? rocznik? coś innego charakterystycznego?

Link to post
Share on other sites

Mniejwiecej sie da.  Z punto 1 nie ma otworków do przykrecania fajkocewek,  ma inny dekiel podstawe cewek z prawej,  ma zaslepke na walu ssacym od strony rozrzadu.  W bravo tez moze nie miec gwintow do fajkocewek,  ale ma inna podstawe pod cewke zaplonową dużą pojedyncza.  Bravo tez mialo łape silnika tam gdzie wałek ssący jest,  w głowicy. 

Ogolnie zagmatwane jest,  ale jak wstawisz zdjecia to da sie na 99% ustalic co to za glowica jest

Link to post
Share on other sites

Chyba zadne 1.2 16v nie ma dziurek na fajkocewki. One tylko w 1.4 byly z tego co wiem. Co do gory tam gdzie walki siedza to poznacz po tym ze w punto 1 nie ma miejsca na czujnil polozenia walka rozrzadu a sama glowica ma inny rozstaw szpilek na wydechu. Sa jakby rowno w dwoch rzedach gora i dol.

Link to post
Share on other sites

Ostatnia fotka to niby głowica z P2, a pierwsze cztery to dekiel z czego?

też P2 czy ta ostatnia źle opisana?, widziałem właśnie też niby z P2 z wejściem na czujnik wałka

Prosiłbym o rozpoznanie z czego dekiel z wałkami w pierwszych 4 fotek.

 

1cd7d65.jpg

 

1a2de80.jpg

 

1ba58f0.jpg

 

1c7c31.jpg

 

 

2edc80.jpg

Edited by kuki000
Link to post
Share on other sites

Głównie rozchodzi mi się o wałki, zresztą sami wiecie, że trzeba od wersji 86KM. Tutaj na tych pierwszych 4 fotach jest tylko góra głowicy, rocznik na odlewie 99.

Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, kuki000 napisał:

t-jet

 


A w czym one będą lepsze od seryjnych z t-jeta? Wałek ssący jest wszędzie taki sam (stare i nowe 1.2 16V oraz 1.4 16V mają ten sam wałek ssący), różnica w p1 jest tylko jeśli chodzi o wałek wydechowy. 

Edited by barkor
Link to post
Share on other sites

Powiem tak, sugeruję się obiegową opinią, że wałki z P1 1242 16v 86KM są najlepsze w silnikach fire 16v.

Znalazłem tylko parametry dotyczące wzniosu wałków z P1 16v i jak się nie mylę to ssący ma 8mm a wydechowy 7,5mm.

Chętnie dokształcę się z tych wałków, tylko czy istnieją jakieś źródła, które podają parametry wałków rozrządu z seryjnych aut?

 

do t-jeta znalazłem takie coś: https://www.fiat-lancia.org.rs/Manuals/Fiat/Nuova_Bravo/Fiat_NuovaBravo_1.4TjetEngine.pdf

 

Edited by kuki000
Link to post
Share on other sites

No właśnie opinia jest obiegowa, bo nikt chyba do tej pory nie zweryfikował tego dokładnie dokonując pomiarów. Ostatnio ktoś pisał jak sprawa wygląda po numerach w eperze i faktycznie wałek ssący jest ten sam co np w 1.4 16V. Wydechowy pewnie jest trochę "lepszy" w p1, ale nie sądzę, żeby różnica była na tyle duża, żeby opłacało się specjalnie szukać tych wałków i je podmieniać. 

A odnośnie wałków w t-jecie to przypuszczam, że seryjne które tam są jednak sprawdzą się o wiele lepiej niż jakiekolwiek inne seryjne wałki z silnika N/A. Wałki pod turbo są inaczej projektowane i to co sprawdzi się w silniku N/A nie zawsze będzie lepsze również pod turbo. Nawet świątek ma w swojej ofercie wałki specjalnie pod turbo, które zupełnie różnią się parametrami od tych do N/A. 


 

Link to post
Share on other sites

To w takim razie pytanie, czy ktokolwiek, kiedykolwiek widział rysunki krzywek wałków, rysunek techniczny, nawet bez przekrojów w punktach, po prostu coś takiego jak w linku z postu powyżej?

 

Co do wałków i ich zasady działania to mniej więcej wiem o co chodzi, żeby cokolwiek w sumie zrobić, wiedzieć trzeba znać parametry wałków najlepiej z tego samego źródła, żeby nie było że parametry są podane dla innych luzów kontrolnych.

Tak więc, da się znaleźć takie coś jak z tego rysunku, ale do silnika Punto 1 1242 16v 86KM?

Czasy T-jet 150.jpg

Link to post
Share on other sites

Dla P1 takie dane są w książce "Sam naprawiam". Poniżej screen. W dodatku luz kontrolny jest ten sam co w danych, które wkleiłeś więc można to porównać.

Masz może gdzieś tam podane wznosy krzywek w t-jecie? Na rysunku podali jeden wymiar (wysokość całkowitą krzywki), ale brakuje jednego wymiaru do obliczenia wznosu krzywki żeby porównać to z danymi z p1. 

czasy p1.png

krzywki p1.png

Link to post
Share on other sites

No właśnie nie mogę nigdzie znaleźć VALVE LIFT, na jakiejś stronce coś mi błysnęło że wydech 7,5mm ale ssących nie było, poszukam jeszcze, więc może do czegoś dojdziemy.

Jeżeli założymy, że wzniosy są takie same i kształty krzywek również, to widać tutaj, że zawór ssący w t-jet jest krócej otwarty niż w Punto1 a zawór wydechowy dłużej niż w punto 1.

 

 

Link to post
Share on other sites

Według mnie z tych danych wynika, że  w t-jecie zarówno zawory ssące jak i wydechowe są krócej otwarte. 

Obliczenia długości czasów otwarcia:

1. Punto1

Ssące 2+42+180 = 224stopnie

Wydechowe 26+6+180 = 212stopni

2. T-jet

Ssące -2+34+180 = 212stopni

Wydechowe 27-2+180 = 205stopni

 

Link to post
Share on other sites

Racja przeczytałem że punto ma przed GMP koniec wydechu a nie po GMP i stąd mój błąd.

spróbuję odszukać gdzieś w inernetach wzniosów t-jet'a i wtedy będzie można snuć wnioski

Link to post
Share on other sites

Jeśli gdzieś Ci mignęło, że wydechowe mają 7,5mm to raczej na pewno ssące będą miały 8mm, bo to wynika z rysunku (0,5mm różnicy), czyli dokładnie to samo co w p1. 

Mimo wszystko różnica w czasach jest na tyle mała, że ja bym sobie głowy nie zawracał szukaniem specjalnie wałków z p1. Szczególnie że przy turbo są inne, bardziej efektywne sposoby zwiększania mocy. 

Link to post
Share on other sites

Tutaj mam jeszcze czasy dla t-jet'a 120

 

i wychodzi że:

Punto ma: 224 i 212

T-jet 150 : 212 i 205

T-jet 120: 205 i 195

 

Czasy T-jet 120.jpg

Edited by kuki000
Link to post
Share on other sites

W manualu jest tylko t-jet (ten manual jest w linku kilka postów wyżej),

w sam naprawiam mam ssący otwarcie 0' przed GMP zamknięcie 32' po DMP,

a wydechowy otwarcie 32' przed DMP, zamknięcie 0' po GMP, dane dla luzu kontrolnego 0,8mm. Wznios wg książki WKŁ to 7,5mm dla obu wałków.

czyli wychodzi że wałki oba są 212stopni.

Wałki mają olbrzymi wpływ na moc i charakterystykę, zresztą widać to na różnicy 30KM silnika t-jet 120 i 150.

Póki co najlepiej wychodzi P1 86 albo w ogóle dobrze to customy.

Ogólnie dobór wałków to temat rzeka, kiedyś na jedynym z forów "natenczas" ładnie to wytłumaczył odnośnie ciśnień, długości cyklu pracy, itp, polecam poszukać, temat to chyba był wałki do turbodoładowanego silnika, czy jakoś tak.

Zresztą dużo trzeba się uczyć, EVO od Extreme Tuners ma stopień sprężania 17:1, kręci się do 12tys obr. i ładują w to męskie doładowanie uzyskując z pojemności około 1.8l jakieś 2000kunia z groszem.

Tak więc nie odprężali pod turbo i założyli dość ostre wałki, żeby to się tak szybko obracało :) , jeszcze szkoda że oprócz wiedzy to trzeba troszkę dukatów na części z kosmicznych materiałów.

Link to post
Share on other sites
16 minut temu, kuki000 napisał:

w sam naprawiam mam ssący otwarcie 0' przed GMP zamknięcie 32' po DMP,

a wydechowy otwarcie 32' przed DMP, zamknięcie 0' po GMP, dane dla luzu kontrolnego 0,8mm. Wznios wg książki WKŁ to 7,5mm dla obu wałków.

czyli wychodzi że wałki oba są 212stopni.

 

Ale to sam naprawiam dla jakiego modelu/silnika? Czasy takie same jak w książce sam naprawiam punto2 dla silnika 1.2 16V, z tymże tam podany jest skok zaworu 8/7,5mm. Luz kontrolny 0,8mm więc nie bardzo jak jest porównać te dane.

 

O tym co pisał natenczas i inne wątki na racingforum o wałkach, ich parametrach i ustawieniach swego czasu czytałem, ogólnie temat rzeka ;)

Edited by barkor
Link to post
Share on other sites

Ostatnio jakoś chcę szybko i coś mieszam, to co wyżej to dla silnika 1.2 16v z P2, tyle tylko że ja mam wznios 7,5 dla obu wałków w 16v punto

 

 

Wznios 1.2 16v punto.jpg

 

Patrząc na wałki w silnikach fire wychodzi że mamy seryjnie  224'    212'    205'    195'  , podejrzewam, że 1.4 16v też ma któreś z tych wałków. Jak znajdę coś o 1.4 16v to wstawię.

 

Powiedzcie mi jeszcze czy da się na 100% poznać dekiel z wałkami od silnika 1.2 16v 86PS czy trza polować na całą głowicę, tudzież na cały silnik??

 

 

Edited by kuki000
Link to post
Share on other sites

Mój błąd, mamy tą samą książkę i ja spojrzałem na tą wartość 8,0 i przyjąłem że to ssące, a to dotyczy 8V, faktycznie oba zawory mają skok 7,5mm. Czyli wałki sporo się różnią między p1 i p2, choć niektórzy uparcie twierdzili że są takie same a za różnice w mocy (86 vs 80) wynikają tylko ze sterownika. 
 

W 1.4 16V wałek ssący jest ten sam co w p1, raczej eper się nie myli, ciekawe tylko jakie parametry ma wydechowy.

Różnice między głowicami już tu były wymieniane, na pewno da się rozpoznać. Taką ewidentną różnicą jest dekiel od strony cewek, w punto1/lancia y 1.2 86KM były dwie cewki identyczne jak w seicento i dekiel będzie wyglądał tak:

2b98972547718c443d9337963e3f.jpg.066e5dd65637143b63e9d17afc93a625.jpg

 

Natomiast w p2/brava 1.2 16V 80KM jest jedna wspólna cewka i mocowana jest tak ukosem:

P1960190.JPG.196aa1d7348178fd8ca7417f887b4d8c.JPG

 

Z kolei w 1.4 16V w ogóle nie ma mocowania cewek na deklu.

Link to post
Share on other sites

Siakieś angole gmerały grande t-jet'a z gt2871r i pośród wielu danych była info o wałkach z silnika 1,4N/A, więc może 1.4 16v ma wałki te co P1 16v.

Przeszukam Yandex'a to może znajdę coś o 1.4 16v n/a .

Dzięki za fotki dekla będę polował.

Link to post
Share on other sites

Tylko z tymi deklami to też trzeba uważać żeby nie trafić na głowicę po centomaniaku, który mógł zmienić dekiel na ten z p1 żeby cewki z seja zamontować:) 

 

W każdym razie jakby Ci się udało znaleźć dane odnośnie wałków w 1.4 16v n/a to byłoby super, może ostatecznie rozwiałoby się wiele wątpliwości.

Niektórzy pchali wałki z p1 do 1.4 16v bo obiegowa opinia o nich do tej pory była taka, że są ostrzejsze, a tu się okazuje, że wałek ssący jest dokładnie ten sam.
Na potwierdzenie screen z epera, na czerwono zaznaczyłem Lancia Y i Punto1 1.2 16V 86KM, reszta to silniki 1.4 16V z różnych modeli. Natomiast wałek wydechowy w p1 jest inny, i montowany tylko w tej wersji 86KM, ciekawe zatem jaki jest w 1.4 16V.

 



  

wałek ssący.png

wałek ssący1.png

Link to post
Share on other sites

Powiem Wam, że siedziałem kilka godzin w internetach i głusza na temat jakiś szczegółów 1.4 16v N/A, zwykle nie mam problemów z szukaniem i znajduję to co chcę w max godzinę, dwie, a tutaj póki co pustka.

 

Link to post
Share on other sites

Też sporo szukałem i nic, dziwne to, bo przecież to bardzo popularne silniki. W książce Sam naprawiam Grande Punto jest ten silnik opisany, ale trzeba by ją kupić, ewentualnie iść do księgarni i sprawdzić czy jest coś o fazach rozrządu, a raczej na pewno jest.

 

EDIT: Coś znalazłem, w ruskim service manualu Fiata Stilo.

 

1.png

 

Tylko jeśli przyjąć, że wałek ssący jest ten sam co w p1 to nie wiem co tam robi minus. Bo wychodzi według tych danych, że ssący ma 220stopni a wydechowy 212. 

Edited by barkor
Link to post
Share on other sites

Nawiasem to z ruskiego manuala wywalał mnie antywirus.

Jeżeli minus przed liczbą oznacza "przed" GMP to 2+180+42=224 i by pasiło

 

Rosyjskiego nie znam, ale jutro się dowiem co tam jest napisane, chyba że wiesz?

Link to post
Share on other sites

Rosyjskiego niestety nie znam, a oni mają chyba wszystko spiracone, więc trochę szkoda, ale tłumaczenie z cyrylicy to nie dla mnie.

Generalnie posiłkując się google translatorem wychodzi na to, że to jest dokładnie tak samo jak u nas podawane. Słowo "до" znaczy "do" czyli tak jak u nas "przed" a "после" - "po".

Czyli jednak ten minus sugeruje, że to będą 2 stopnie po GMP, czyli tak jak napisałem 220stopni ssący. Ale też nie wiadomo dla jakich luzów kontrolnych, może gdzieś to jest podane w tym manualu ale przez tą cyrylicę ciężko przebrnąć. 

Druga sprawa, że eper podaje że wałek ssący w stilo 1.2 jest taki sam jak np w punto 1.2 80KM. I tu się zgadzają czasy z ruskiego manuala czyli 0 i 32. Ale z kolei to są dane dla luzu kontrolnego 0,8mm. Może te dane dla 1.4 również są podane dla takiego luzu, a nie tego co w p1 czyli 0,45mm.

Link to post
Share on other sites

To jeszcze potwierdzenie tych rosyjskich danych z eLearn'a Fiata Bravo. Trochę dziwne to dla mnie, że niby ten sam wałek w p1 ma czas 224 a tu wychodzi 220. 

W Bravo i Stilo nie było czasem zmiennych faz rozrządu?

 

elearn.png

Link to post
Share on other sites

yyy, coś to dla mnie jakoś takoś durnowato napisane,

jak ePer mówi że wałki te same, to wychodziłoby że tutaj też otwarcie jest 2' przed GMP i zamknięcie 42' po DMP czyli byłoby 2+180+42 wyłazi 224'

wydechowe otwierają się 34' przed DMP i zamykają 2' po GMP, czyli 34+180+2 wyłazi 216,

Poza tym w tej tabelce nie ma GMP dla ssących tylko DMP więc co wałek ma 44' i to w suwie w górę?

Chyba jakiś humanista tą tabelkę robił sam bez jakiejkolwiek konsultacji technicznej.

 

A no i jeszcze odnośnie luzów kontrolnych to na etapie rozkminy, ile stopni mają wałki, to mniej ważny temat. Nie dowiemy się co prawda, jak silnik "czyta" wałki, dopóki nie będzie danych o wałkach z takimi samymi luzami kontrolnymi, ale ilość stopni się nie zmieni, co najwyżej wartości początku otwarcia i końca zamknięcia zaworu będą przesunięte  o jakąś wartość, ale zawsze początek i koniec w tę samą stronę.

Pewnie da się znaleźć jakieś opracowania jednego wałka dla różnych luzów kontrolnych i wtedy można zerknąć jak to wygląda na papierze i o ile przesuwa się odczyt kątów jak np. zwiększymy luzy z 0,45 na 0,8mm.

Edited by kuki000
Link to post
Share on other sites

Sprawdziłem jeszcze w tym eLearn'ie jak to jest po angielsku i generalnie po prostu po polsku to jakoś dziwnie przetłumaczyli ale generalnie chodzi o to że zawór otwiera się przed GMP -2stopnie, czyli de facto 2 stopnie po GMP. Luz kontrolny za to jest podany 0,45 więc ten sam co dla p1 i t-jetów co wklejałeś. 

 

Odnośnie luzów kontrolnych to raczej nie jest tak jak piszesz. Mi się wydaje, że bardzo istotne jest to żeby luzy kontrolne były jednakowe bo tylko wtedy można porównywać czasy wałków. Nie jest tak, że przy innym luzie czasy są te same a tylko przesunięte w fazie. Zmieniają się w zasadzie wszystkie parametry.

Gdy luz zaworowy jest większy to krzywka otworzy zawór później i zamknie go wcześniej (otwarcie i zamknięcie zmniejszy się o tyle samo stopni), czyli całkowity kąt otwarcia zaworu będzie mniejszy przy większym luzie zaworowym.

Przynajmniej tak to sobie wyobrażam, poniżej wklejam na szybko zrobiony rysunek poglądowy gdzie u góry jest duży luz zaworowy a pod spodem połowę mniejszy. Jak widać u góry krzywka dotknie szklankę później niż przy mniejszym luzie zaworowym. 

krzywkicdr.jpg

Link to post
Share on other sites

Hmm no w sumie racja, krzywka nigdy nie jest trójkątem. Więc bez takich samych luzów kontrolnych nie dojdziemy końca.

Wydaje mi się jedynie, że skoro ePer mówi, że wałki ssące są takie same to są i już.

Trzeba jeszcze polować na dane o 1.4 16v n/a

Jak znajdę trochę czasu to zerknę w odchłań internetów za tym.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Panowie i Panie (aczkolwiek nie wiem czy jakaś Pani tutaj zagląda)

Kupiłem motur 1.2 16v z Y celem pozyskania wałków.

Natomiast pytanie jest czy przekładać same wałki czy może cuś więcej, ponoć głowica 1.2 16v zdarza się lepiej zrobiona niż t-jet. Nie rozbierałem gratów jeszcze no i  czy lepsze 2 sprężynki zaworowe w głowicy 1.2 16v czy pojedyncze z t-jet??

Link to post
Share on other sites

Kanały ssące w starym typie są sporo węższe niż w nowym. Jeśli masz podwójne sprężynki z głowicy w Lancii to możesz przerzucić do nowej, zależy jak chcesz wysoko kręcić

Na zdjęciu ta czysta jest z P1 1.2, brudna ze Stilo 1.4, w jednej i drugiej kanały były deko liźnięte, trochę widać różnicę

11.jpg

Link to post
Share on other sites

Daj znać po rozebraniu czy faktycznie tam siedzą dwie sprężynki, bo wg epera dwie sprężynki zastąpili jedną w którymś momencie produkcji, zatem prawdopodobnie nie wszystkie 1.2 86KM będą miały podwójne. 

Link to post
Share on other sites

Dekiel 1.2 16v z Y ma wybity rocznik 97 sprawdzę sprężynki , ale za jakiś czas, bo................

Póki co to robota mi stoi bo a zimno się robi , b w moim dupowozikoseicentu brakuje jakieś 10 cm tyłu, bo jakiś miły Pan nie zauważył mojego żółtego sportinga jadącego 20km/h na końcu korka i wjechał mi do bagażnika (droga prosta jak drut i płaska, widoczność na 2 km), takie ładne cento z klimą itp bez rdzy miałem, nigdy nie bite itp. Teraz muszę doprowadzić sportinga do ładu i pobić się z ubezpieczalnią sprawcy, potem będę gmyrał z projektem.

Link to post
Share on other sites
Dnia 22.02.2018 o 19:15, kuki000 napisał:

 moim dupowozikoseicentu brakuje jakieś 10 cm tyłu, bo jakiś miły Pan nie zauważył mojego żółtego sportinga jadącego 20km/h na końcu korka i wjechał mi do bagażnika (droga prosta jak drut i płaska, widoczność na 2 km), takie ładne cento z klimą itp bez rdzy miałem, nigdy nie bite itp. Teraz muszę doprowadzić sportinga do ładu i pobić się z ubezpieczalnią sprawcy, potem będę gmyrał z projektem.

To boli. 

Będziesz musiał się dobrze poboksować z ubezpieczycielem.

CC z tego rocznika w ich tabelkach warty jest 1000 do 1400 zł.

Przechodziłem to w zeszłym roku.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.