Skocz do zawartości

Klapy wirowe w 1,9 MJTD odcinek n ty...


Lisek

Rekomendowane odpowiedzi

Tak więc postanowiłem  profilaktycznie zdemontować klapy wirowe, przy okazji wymienić rozrząd, pompę wody oczywiście, koło 2-masowe paska wieloklinowego bo i tak będzie odkręcone a  jest trochę guma popękana jak i sam pasek z rolkami i napinaczami... a skoro i tak wszystko będę miał rozbebeszone to i termostat...   

 

Pacjent to moja Croma 1,9 16v 150 KM z 2007 roku z plastykowym kolektorem, więc auto przed liftem, pierwsza rejestracja 2008 przebieg 160 tyś km zdrowy egzemplaż, brak jakichkolwiek objaw choroby 
wynik: 

Po odkręceniu kolektora co nie było prosta i łatwa sprawą okazało sie że, jednej z czterech klap ( ostatni cylinder ) brak w kolektorze mad.png została tylko ośka... endoskop wskazał, że ta klapa jest wbita w głowicy nad zaworem ssącym... mad.png 

Nie wiem czy mam się cieszyć czy rozpaczać... icon_rolleyes.gif PO PROSTU TE KLAPY TO JEST CYKAJĄCA BOMBA

 

Wkleję zdjęcia  ale obawiam się że nie wiele na nich zobaczycie 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 28.01.2018 o 20:28, Kazu napisał:

Lisek ile Ci to czasu zajelo? Jakies porady? Bo na wiosne u znajomego chcemy tez zdemontowac kolektor i zaslepic,tylko on ma aluminiowy.

Samo rozkręcenie wszystkiego jakieś 3,5... do 4 godzin .... ale wyjęcie 4-tej balszki klapy wirowej która siedziała w gnieździe z 6 godzin dłubania  i powiem że cudem udało mi się to wyciągnąć przed chwilą więc nawet auta nie mam złożonego.. 

 

Zrobię jakiegoś manuala i załączę zdjęcia oraz linki do filmików z których ja korzystałem choć jest tam kilka błędów..

Ja przy okazji wymieniam rozrząd bo ma już 5 lat ( właśnie stwierdziłem, ze pompa wody mi przeciekała juz po 50 tys km ) do tego cały zestaw paska wieloklinowego i jego koło 2-masowe bo juz popękana guma  no i termostat bo zawsze w fiatach padał mi przy 145...180 tys km a ja mam juz ponad 160 tyś km...

 

Kolektor już sobie rozebrałem i okazało się, że listwa zębata miała na jednej zębatce zerwane ząbki co pewnie spowodowało, że klapa nie otworzyła się i cylinder zassał ja do środka nad zawór w głowicy.... musiało się to stać niedawno bo blaszka wygląda jak nowa więc może miałem fuksa :hmm:. Ja mam plastykowy więc rozwiercenie wiertłem 6,5 mm i przegwintowanie gniazd na M8 a nastepnie wkrecenie w aluminiowa cześć śrubek M8 na klej załatwiło sprawę      

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, cesarz napisał:

U mnie na szczęście przy wymianie rozrządu przy 200k okazało się że klap już nie ma ;)

Ale jak to stwierdzili... rozkręcili kolektor? użyli endoskopu? Ja próbowałem endoskopem ale miałem za duża głowice więc się nie zmieścił do kanału kolektora i postanowiłem wszystko rozebrać... 

 

Często to słyszę od ludzi którzy mają plastykowy kolektor i nawet nie wiedzą że tam też sa klapy i te stanowią jeszcze większe zagrożenie niż te w  aluminiowym :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka zdjęć

Endoskop bez którego nie wyciągnął bym klapki z głowicy

 

WP_20180123_21_37_55_Pro.jpg

Tak wygląda mechanizm  klap w plastykowym kolektorze

WP_20180129_11_21_59_Pro.jpg

WP_20180129_11_22_04_Pro.jpg

Klapka w pozycji zamkniętej 

WP_20180129_11_24_12_Pro.jpg

 

To co zostało po zaślepieniu klap i wyrwaniu pozostałych

 

 

WP_20180129_12_55_32_Pro.jpg

 

Widoczna uszkodzona listwa - przetarte żeby które spowodowały zapewne ustawienie klapy w pozycji zamkniętej i wyrwanie klapki - zaciągniecie do wnętrza głowicy na szczęście nad zawór ... musiało się to stać niedawno bo klapka ma tylko minimalne obtłuczenia ...

WP_20180129_12_55_42_Pro.jpg

WP_20180129_11_57_10_Pro.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

WP_20180129_11_51_51_Pro.jpg

Gwintownik M8 po wiertle o średnicy 6,5 mm

WP_20180129_11_57_23_Pro.jpg

 

Nagwintowane otwory M8 po ośkach klap

WP_20180129_12_02_28_Pro.jpg

 

Śruba M8 po wkręceniu jest na równo

WP_20180129_12_13_27_Pro.jpg

 

Kolektor plastykowy po wkręceniu śrub  M8 na klej

WP_20180129_12_21_53_Pro.jpg

 

A to nieszczęsna klapka która wpadła do głowicy nad zawór i której wyciągnięcie zajęło mi zaledwie kilka godzin dłubania... klapka jest praktycznie nierdzewna i żaden magnes neodymowy jej nie przyciąga... więc trzeba było trafić drucikiem w otworek w klapce i zza zaworu ja wyciągnąć... wymiary 27 mm x 18 mm

WP_20180130_14_55_42_Pro.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, cesarz napisał:

Po prosiłem mechanika żeby to sprawdził ;) chyba rozkręcał kolektor - nie znam sie na tym ale ufam akurat temu mechanikowi bo to znajomy :)

Lepiej się o to spytaj...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Jeśli chodzi o sam opis to warto przed rozpoczęciem prac obejrzeć ten filmik:

Czyszczenie kolektora w silniku 1,9 MJTD 16V

Jedna rzecz, która w mojej ocenie jest tu nieprawidłowa to:

  • Ściąganie koła pasowego z pompy  paliwa CR.... Nie jest potrzebny żaden ściągacz. Koło blokujemy do obudowy śrubami z osłony plastykowej paska rozrządu - pasują idealnie a następnie odkręcamy tą nakrętkę ale nie do końca i stukamy w nią... wychodzi pompa. U mnie nie było klina był bolec ale jeśli będzie klin to uważnie aby jego nie zgubić..
  • Do samej operacji nie trzeba demontować rozrządu więc to poza odkręceniem filtra powietrza i osłony ma niewiele wspólnego z rozrządem i można wykonać w dowolnym momencie nawet bez konieczności jego wymiany..
  • Bardzo trudno jest dostać się do tej śruby dolnej na klucz 13 trzymającej metalowy stelaż obudowy separatora oleju... Koniecznie należy ją wkręcić przy montażu trochę a widełki w dolnej części nawet podpiłować bo nie chcą wejść .... 
  • Oczywiście opaski polecam wymienić na typowe na klucz/śrubokręt a nie mordować się z tymi "jednorazowymi"
  • Warto jest po spuszczeniu płynu dmuchnąć w ten wężyk lub plastykową rurkę o której mówi ten Pan ( uważając aby jej nie złamać )  -> przytwierdzona przy kolektorze na wysokości pompy paliwa.... Bo zawsze zostanie trochę płynu w kolektorze i przy odkręcaniu może on dostać się do gniazda zaworowego 1-wszego lub 2-giego cylindra i dalej do cylindra o ile zawory będą otwarte...... Jeśli ktoś tego nie zauważy i nie oczyści to płyn uszkodzi silnik... przy próbie uruchomienia !!!!!

Warto tez obejrzeć ten filmik ...

Wymiana kolektora w 1,9 CDTI 16V

 

Tu co prawda wymieniają ten kolektor bez zdejmowania tego separatora - odginają śruby... ja jednak odkręcałem aby czegoś nie połamać...

 

I jeszcze tu wymiana rozrządu :

Wymiana rozrządu w Fiat  - Croma 16V 1,9 Multijet.

Natomiast warto tu zauważyć że w tym silniku niema znaków na ustawienie rozrządu na obudowach ( są tylko na kołach !!! ) i należy sobie takie znaki samemu zrobić ( ten Pan ustawia już na znaki jakie ktoś wcześniej zrobił ;) ) chyba że zastosuje się odpowiednie blokady tak jak jest to w tym filmiku poniżej... Oczywiście na nowym pasku rozrządu są znaki i należy z nich korzystać ustawiając wszystkie koła właśnie na nie ... Warto jednak pamiętać, że po przekręceniu wału te znaki już się nie będą pokrywać więc koniecznie należy zrobić sobie znaki na obudowie do weryfikacji ...

 

Poprawne ustawienie rozrządu w silniku 1,9 16V

 

 

   

 

  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

Według historii serwisowej kolektor był robiony już przy 130 tys km, teraz auto ma 271 tys km, a kupiłem ją z przebiegiem 260 tys km, i już kolektor miał przedmuchy.

Ale po wymianie kolektora, nie ma problemu z odpalaniem rano, nie  puszcza auto bąka i nie trzęsie całym silnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.